הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-24 בפברואר, 2016 6 תגובות

עליהום נעשה בשבועות האחרונים על נהגי תחבורה ציבורית ואנחנו מרגישים זאת היטב בכביש. יש המחפשים להוציא אותך אשם בכל צורה ובכל מקום ויש המצלם כל נהג וכל פדיחה. אבל אנו חייבים להסביר לנהגי כלי הרכב הפרטיים ולנוסעים שהנהגים הם רק חלק במשוואה ושהמשימות הרבות המוטלות על הנהג הן-הן העומדות מאחורי רוב המצבים המסוכנים. למשל: הנוסע שעולה לאוטובוס ופותח בריב עם הנהג תוך כדי נסיעה ללא התחשבות בכך שהוא מסכן את עצמו, את הנהג ואת כלל הנוסעים. כמו כן, שעות על גבי שעות של נהיגה ללא אפשרות להתרענן ברוב החברות לתחבורה ציבורית – אין קפה אין מים בתחנות הקצה. אף מעסיק לא מתעניין האם הנהג נח או האם לאו, האם הוא הספיק לאכול ומה בדיוק הוא אכל. למעסיק יש אינטרס אחד ויחיד: שהנסיעה תצא. עבורנו, הנהגים, מאוד חשוב לדייק בלוח הזמנים, אבל אף אחד איננו שואל מה עם הנהג היוצא בדיוק בזמן: האם הייתה לו הפסקה או האם לאו? הוא שתה או לא הפסיק לשתות? אכל או לא היה לו זמן לאכול? האם האוטובוס תקין?

busreform1

התאונה שאירעה לאחרונה בכביש 1 ובה נהרגו  שישה מנוסעי קו 402, קורעת את הלב. זהו מקרה שהכתובת הייתה רשומה על הקיר ומי שהאשם העיקרי הוא הנהג והמנהלים שלו שלא קיבלו את ההחלטה הנכונה ולא העבירו אותו בעוד מועד לתפקיד אחר – לאחר העבירה הקודמת. האמירה של מנכ"ל אגד שבגלל ההפרטה של התחבורה הציבורית הם מתמודדים עם נהגים ברמה נמוכה היא מבישה ובעיקר מתנערת מאחריות. בכל מקרה: אין מקום בתחבורה הציבורית לנהגים סוררים.

כאשר מנסים למנות את הבעיות המרכזיות עמן אנו, נהגי התחבורה הציבורית, מתמודדים יש לציין שתקנות תעבורה מיושנות ולא בהירות וניתנות לפרשנות. כמו כן, לא קיימת אכיפה של תקנות התעבורה בתחבורה הציבורית. גם לממשלה אחריות גדולה: אין אכיפה של משרד התחבורה על אופן ביצוע המכרזים – דהיינו אף אחד לא בודק אם הסידורים הניתנים לנהגים הם ברי ביצוע. האם יש הפסקות והנהגים נחים כמו שצריך. כאמור, ברוב החברות אין תחנות רענון לנהגים. בתחנות קצה הנהגים נאלצים לעשות הפסקות באוטובוסים ללא שירותים, מי שתייה וקפה. חמור מזה: אין אכיפה על תקינות האוטובוסים ורמת האוטובוסים היא ירודה בעקבות התחרות במכרזים. כתוצאה מהתנאים הירודים שהם מנת חלקם של המכרזים בקווים השונים ברחבי הארץ, הנפגע הישיר הוא הציבור. לכאורה, קיימת הוזלה התחבורה הציבורית, אך היא פחות בטוחה.

  • יצחק קשקש הוא חבר בוועד אגד תעבורה המאוגד בכוח לעובדים.
תגובות
נושאים: מאמרים

6 תגובות

  1. אבי דורון הגיב:

    הכל נכון ומדויק מקווה שמשרד התחבורה והמעסיקים יקחו לתשומת ליבם לפני האסון הבא

  2. יוסף אבן כסף הגיב:

    יצחק קשקש היקר.נניח שכל מה שכתבת נכון עדיין האחריות המלאה לבטיחות הנוסעים חלה על הנהג.
    אם האוטובוס לא תקין והנהג עולה עליו לנהיגה הוא האחראי הבלעדי למה שיקרה לנוסעים. את נוסעי התחבורה הציבורית לא צריך לעניין כל הסעיפים שמניתה. אם אינכם יכולים למלא המשימה בצורה בטוחה, עליכם להתארגן ולשבות אבל בשום אופן לא לגלגל האחריות על כל העולם ואשתו מלבד נהגי האוטובוסים.

  3. יניב זעפרני הגיב:

    כל מילה בסלע ניראה מתי יתעוררו חוסכים על הנהג חוסכים על הבטיחות של הנוסע

  4. דני הגיב:

    אתמול בבוקר ראיתי אוטובוס של אגד פונה ימינה ברמזור שצבעו א-ד-ו-ם. הדבר קרה בעיר, בשעה 8:30, והפניה ימינה הייתה על מעבר חציה. זו לא פעם ראשנה שאני רואה נהגים של אגד נוסעים בפראות, מפרים את חוקי התנועה, עוברים בכתום/אדום. במקום להיות דוגמה ומופתל ציבור בכל הנוגע לנהיגה בטוחה, הרבה מן הנהגים מייצגים את הצד ההפוך. במצב כזה, קשה לציבור להזדהות עם הנהגים.

  5. דניאל קלטי הגיב:

    אם נהגי "אגד" (ועובדי התחבורה הציבורית בכללותהּ) חפצים בתמיכת הנוסעים למאבקם, עליהם קודם-כל:
    * להקיא, באופן פעיל, את כלל עברייני-התנועה מתוכם, ללא אבל וללא חבל
    * לחדול לפרוק את זעמם על נוסעים תמימים, רק כי אתרע מזלם לעלות, במקרה, לאוטובוס, אחרי שמישהו אחר עצבנם
    * לפתוח בקמפיין, המסביר עד כמה המצב כרגע בלתי-נסבל ולבקש תמיכתנו, לשביתה כללית, עד לשינוי מהותי של המצב, על כל היבטיו. אני בטוח, שאז, יתגייס הציבור כולו למאבקכם, בדיוק במידה, בהּ יתבקש לעשות כן.

    אין שום סיבה עלי-אדמות, שנהג ישמש גם ככרטיסן. הנהג תפקידו לנהוג, נקודה.

    תחנות-רענון מצויידות כהלכה, * ח י י ב ו ת * להימצא, בכל מקום מתאים.

    אין לדרוש, בשום מקרה ומשום אדם, לעבוד למעלה משמונה שעות ביממה – ועל שכר-המינימום, לעבודה מקצועית וקשה, לעלות לשישים ש"ח לשעה *לאלתר*, בצירוף מנגנון-עדכון אוטומטי מכאן והלאה.

  6. דני הגיב:

    והיום שוב ראיתי וידאו שבו תועד נהג חברת קווים צופה בסרטון, סופר שטרות מבלי לאחוז בהגה ושולח SMS…אז עד שדברים כאלה לא יעברו קליל מהתרבות של נהגי האוטובוס, לא תיתכן שום הזדהות ציבורית עם שום מאבק שלהם …

הגיבו לדניאל קלטי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים