הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 בפברואר, 2016 8 תגובות

לפני כחצי שנה, בערב יום הזכרון הרשמי לחללי צה"ל, הצטרפתי, לראשונה בחיי, לאלפי המשתתפים, רובם יהודים ומיעוטם ערבים, בטקס יום הזכרון האלטרנטיבי שאירגנו תנועת "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות הישראליות והפלסטיניות בגני התערוכה בתל אביב. משהתחיל הטקס התבקשנו לקום ולעמוד דקה אחת בדומיה לזכר הישראלים והפלסטינים שנהרגו במהלך הסכסוך הלאומי בארצנו. קמנו ועמדנו כמבוקש, בלי לנהל חשבונות אודות נסיבות מותם של עשרות אלפי החללים. עמדנו שם כדי לחוות יחד כאב מר על אובדן החיים הנורא, כדי להודיע שאנחנו מסרבים להסתגל לאבל שסוחבות יום אחרי יום עוד ועוד משפחות שכולות יהודיות וערביות, עמדנו כדי להמחיש שמצבנו, ערבים ויהודים  בארצנו, עבר מזמן כל גבול של נסבלות, כי מלאה הארץ דם כמים לים מכסים. עמדנו בדומיה כדי להכריז שברור לנו שגורלנו משותף ושאנחנו רוצים לחיות כאן בכבוד הדדי ושלשם כך עלינו לחוש זה את זה ולחמול זה על זה  ולהקשיב זה לזה, גם כשזה מסובך. העיקר לא להתנתק לשני  מחנות מבוצרים וחרשים זה  לזה. בתום הטקס חשתי שהוא גילם מופת לאמפטיה הדדית שרק בחיקה עשוי לצמוח ניצן התקווה.

חברי הכנסת של סיעת בל"ד ברשימה המשותפת (מימין לשמאל): ח"כ חנין זועבי, ח"כ ג'מאל זחאלקה, וח"כ באסל גטאסbaladחברי הכנסת של סיעת בל"ד ברשימה המשותפת
(מימין לשמאל): ח"כ חנין זועבי, ח"כ ג'מאל זחאלקה, וח"כ באסל גטאס (מקור)

נזכרתי בטקס ההוא כשהרהרתי בימים האחרונים בהחלטת הכנסת להשעות מישיבותיה את שלושת חברי סיעת בל"ד, "עונש" על כך שביקרו ביקור אבלים את בני משפחותיהם של שלושת הצעירים הפלסטינים שנורו למוות בתחילת החודש על ידי כוחות הבטחון של מדינת ישראל בשער שכם שבפתח העיר העתיקה. כידוע, הצעירים הללו היו חמושים ומוכנים לקרב. יתרה מכך, אחד מהם פצע פצעי מוות את שוטרת משמר הגבול הדר כהן וחברו פצע חמורות את חברתה למשמרת. האומנם היתה השעיית הח"כים של סיעת בל"ד מוצדקת?

בזירת השיח הישראלית היו מי שדמם רתח על כך שח"כי בל"ד הלכו לנחם את מי שכונו בעיתונות "משפחות מחבלים" כלומר משפחות של טרוריסטים. זוהי טענה תמוהה. ראשית, אין איש יודע באמת האם התכוונו שלושת הצעירים החמושים לפגוע באזרחים ישראלים (שרק אז מדובר ללא ספק בכוונה לבצע מעשה טרור). עכשיו הם מתים, אין את מי לשאול. שנית, מאימתי מפלילים מעשיהם של בנים את הוריהם ואחיהם? האם משפחתם של יגאל וחגי עמיר היא משפחת-מחבלים שאין לבוא בצל קורתה? האם בלי ששמנו לב שונה התנ"ך שלנו ומעתה נמצא בו כי "בנים עוולו ושיני הוריהם תשוברנה"??? האם באמת ראוי לבודד ולהדיר משפחות שכולות  משום שבניהן המתים חטאו? האם משפחה ששכלה לפתע את בנה באחד מפיתוליו האלימים במיוחד של הסכסוך הלאומי אינה ראויה לתמיכה רגשית מצידם של קרוביה ושכניה וגם מצידם של פעילי ציבור? האם באמת מישהו בינינו סבור שמשפחות של לוחמים ישראלים שנהרגו במהלך מבצע צבאי בו בוצעו מעשי-עוולה (וכידוע יש גם כאלו) אינן ראויות לתמיכה אנושית בקשה שבשעות חייהם? האם אין למשפחות שכולות, מתוך אסונן, משהו חשוב לומר לנו?

ובכן, אומרים לנו הח"כים היהודים המשעים, מורתחי-הדם, אולי באמת טמונה הבעיה לא בעצם הביקור, אלא בזה שבזמן ביקורם אצל המשפחות הערביות השכולות, עמדו חברי הכנסת של בל"ד דקת דומיה לזכרם של השהידים  הערבים-הפלסטינים שנפלו באינתיפאדה האחרונה. גם זו טענה תמוהה. שהידים, בשפה הערבית, הם חללים שנפלו במלחמה שחשובה לקולקטיב שלהם. שהיד אינה קריאת קרב. שהידים, למשל, מכונים אצל הדרוזים חלליהם שנפלו במסגרת שירותם בצה"ל. בהקשר הפלסטיני העכשווי אלו הם כל הגברים, הנשים והילדים הפלסטינים הרבים שנהרגו במסגרת העימות האחרון בינם לבין הישראלים, חלק ניכר מהם חפים מכל פשע. האם לא נכון לכל אדם, ערבי כיהודי, אזרח כח"כ, להתייחד דקה אחת עם זכרם של כל אלו?

יתרה מכך, יש להזכיר לכולנו שבגדה המערבית מתנהל כיום מאבק נחוש ונואש של בני הארץ הערבים נגד הכיבוש הממרר את חייהם מזה כמעט חמישים שנה, כיבוש שמגונה על ידי כמעט כל אומות העולם. חלק ניכר מהפלסטינים שיצאו לדרכם האחרונה כשהם נושאים בידיהם סכיני מטבח פשוטות, כדי לפגוע באמצעותן בחיילים ישראלים חמושים מכף רגל ועד ראש, עשו זאת כביטוי אלים של מאבקם נגד הנצחת הכיבוש הזה. האם נכונותם של עשרות פלסטינים למסור את חייהם במסגרת מאבקם על זכויותיהם האנושיות והלאומיות  אינה ראויה לדקה דמומה של הרהור נוקב מצידנו?

נכון, במאבק הזה יש ערבים שכותבים מאמרים ומצטרפים להפגנות דו-לאומיות לא אלימות בשדות ובצמתים, ויש גם  בני עוולה ערבים שביאושם המר ובשנאתם הגואה מציירים לעצמם את כלל היהודים הישראלים כאויבים ולפיכך יוצאים להורגם בלא הבחנה, הן בגדה המערבית והן בתוך גבולות מדינת ישראל. אך כך קורה, למרבה הצער, בכל מאבק לשחרור לאומי. גם בקרב לוחמי המחתרות היהודים היו טרוריסטים יהודים ובקרב לובשי המדים הישראלים במלחמת העצמאות היו גם בני עוולה. האם זה צריך לעצור אדם מלעמוד לדקת דומיה ביום הזכרון לחללי צה"ל? אני חושב שלא ונימוקי פשוט: אדם  מפוכח יעמוד וידמום מפאת צערו האנושי על כך שלאורך עשרות שנים כל כך הרבה אנשים צעירים, רובם הגדול אנשים הגונים, נסחפו למערבולת האלימות והאלימות-שכנגד והתרסקו בתוכה. די לו בכך.

אם כך נכון לגבי יהודים, כך נכון לגבי ערבים. מה בעצם ציפו  המקטרגים מחבר כנסת ערבי שבא לביקור אבלים אצל משפחה ערבית והנוכחים בבית מתבקשים לעמוד דקה דומיה לזכר כל הקורבנות? שיאטום את אוזניו, יביט לתקרה וימשיך לשבת? האם זו המחווה שהיתה נכונה מצידו לו מדובר היה בדקת  דומיה לזכרם של חלליו היהודים של הסכסוך?

אין לוותר לח"כים המשעים: עמדת היסוד שלהם שגויה והחלטתם להשעות פסולה. טוב שיסוגו ממנה, אם זה עדיין אפשרי.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. צדוק התקוה הגיב:

    ראשית, אין איש יודע באמת האם התכוונו שלושת הצעירים החמושים לפגוע באזרחים ישראלים
    לא הם התכוננו לחלק פרחים ליהודים שהגיעו לשער שכם תראה קראתי את המאמר שלך עד הפסקה הזו זה שאתה מזדה איתם זכותך אבל לכתוב את השורה הנ"ל זה לעג לרש נו ברצינות יתרה מכך, יש להזכיר לכולנו שהגדה המערבית נכבשה/ שוחררה כתוצאה מירי תותחי הצבא הירדני לעבר ירושלים ערב מלחמת ששת הימים וזאת לאחר שישראל הזהירה את ירדן לא לכנס למערכה שתוצאותיה כולם יודעים

  2. ע.ג. הגיב:

    איזה יופי. ניצולי מחנות ההשמדה ובני משפחותיהם יעשו ערב שלום יחד עם שארית אנשי ה S.S ובני משפחותיהם לזכר הנספים במלחמת העולם השניה.

  3. אמיתי הגיב:

    ציטוט "כידוע, הצעירים הללו היו חמושים ומוכנים לקרב. יתרה מכך, אחד מהם פצע פצעי מוות את שוטרת משמר הגבול הדר כהן וחברו פצע חמורות את חברתה למשמרת. האומנם היתה השעיית הח"כים של סיעת בל"ד מוצדקת?"

    לאדם הסביר התשובה על השאלה היא כן.

    אפשר לטשטש את המציאות וליצור סימטריה בין השהידים הגיבורים בעיני עמם ולבין הנירצחים.
    זה לא משכנע וזה פתאטי. זומבים טרוטי עיניים שמסתובבים ברחובות ומחפשים את מי לרצוח
    ולא משנה מי ,אשה זקן ונער הם סתם רוצחים נתעבים. לא לוחמי חופש, ולא נעליים.
    אם האומה הפלסטינית רוצה להתהדר בהם ולעשות אותם שהידים ,שיבושם להם.
    הפלסטינים כמו כל החברה הערבית מקדשת את המוות ורואה בו ערך ראה :
    דעאש, 70 בתולות ואמהות מתראיינות, שמיחלות שבניהם יהיו גם שהידים.

    הבעייה היא לא הפלסטינים זו הבחירה שלהם. הבעייה היא אצלנו. על הרוצחים הפלסטינים מסתכלים דרך הפריזמה של ה"פרא האציל". תפישה שמאלנית- גזענית שמטילה על הפרט הפלסטיני
    רק זכויות אבל בשום אופן לא אחריות אישית . כך אפשר מהבוקר עד לערב להתגולל על שלילת זכויותיו (לרוב בצדק) אבל לעולם לא נשמע גם ביקורת על התנהגותו הנפשעת.

  4. במדינת האפרטהייד הגיב:

    הכנסת הפכה מזמן ל״בית כנסת״ – ליהודים בלבד, וגם למתחזים לכאלה בשם הבצא ״המוסרי בעולם״.
    תחת הידי הארץ.אפרטהייד המתקדם הימין ו״המחנה״ (שמתחרה בו בימניותו) מנסה לטהר את הכנסת כמו שבן-גוריון טיהר את פלסטין מרוב תושביה, ילידי הארץ.

  5. דניאל קלטי הגיב:

    אני מתנגד, אמנם, אידיאולוגית וקטגורית, לעמידת-דום (מבחינתי, זוהי סגידת-מוות נקרופילית פשוטה) ואינני עומד, בזמן שום צפירה.

    יחד-עם-זאת, כל תוקפי ח"כי בל"ד, עושים זאת אך ורק, מטעמי גזענות מתועבת לשמהּ, שהתמצתה באמירה המזעזעת, הניאו-נאצית על-פי כל קנה-מידה, "יש הבדל, בין השכול שלנו לשלהם" (ואני עדיין מחכה, לשמוע על מועדי ומיקומי ההסעות, להפגנת-הענק, שמתכנן השמאל השפוי, נגד האמירות הללו, בדרישה לפיטוריהן המיידיים, של כל משמיעיהן!! אה… יֵשׁ הפגנה כזאת, כן??? מתוכננת, אני מאד-מאד-מְאֹד מקווה???).

    אם-כי, עלינו לזכור, טוב-טוב, פרט אחד ויחיד: זהו, אך ורק, תירוץ מטומטם, לעשות את מה, שממשלת-הטירוף, היתה עושה בלאו-הכי (גם ללא שום ביקורים ועמידות): כבכָל משטר פשיסטי במובהק, כך גם כאן: מגרשים, אחד-אחד או EN BLOC, את חברי-האופוזיציה, משורות בית-המחוקקים ומחלקים מושביהם, לבריוני-הקואליציה הממשלתית. צפוי, חזוי, שום הפתעה כאן, הדבר הזה, לא הפתיע אף-אחד.

    • אמיתי הגיב:

      גם אני מחכה על מיקומי ומועדי ההסעות של השמאל להפגנות ליד שגרירות רוסיה וארה“ב לנוכח הטבח של מאות אלפי אזרחים בסוריה.או שאולי ההפגנות ההתחסדות והצדקנות שמורות רק למדינת ישראל.
      הח“כים של בל“ד גינו השבוע את מדינות המפרץ על שהן הגדירו את חיזבאללה כאירגון טרור.אנחנו כמובן לא נשמע שהם ניאו נאצים פשיסטים תומכי טרור ,תומכים ברוצחי בני עמם בסוריה .לא, זה לא. אבחנות כאלו הן לשימוש רק נגד הציונים המנוולים ההם מאקיבוש.

  6. עלי הגיב:

    הכותב מתהדר במשפחות הפלסטיניות אשר משתתפות ב"יום הזכרון האלטרנטיבי"
    אבל האמת היא שהמשפחות האלה גויסו מטעם הלאומנות הפלסטינית רק מסיבה אחת
    כדי לפגוע ביום הזכרון של ישראל…
    אם יום הזכרון המשותף היה חל במועד אחר (ולא ביום הזכרון הישראלי) אף פלסטיני לא היה טורח
    להשתתף(וגם אם היו רוצים הרשויות הפלסטיניות היו מונעות זאת)
    לכן יום הזכרון האלטרנטיבי מטרתו לפגוע בלכידות של האומה היהודית ולנסות לפורר את הקונצנזוס היהודי..
    וכך זה בכל תחום של מה שקרוי "לחימה למען השלום"
    אם הרדיקלים מהשמאל לא היו מזדהים עם כל המטרות הפלסטיניות אף פלסטיני לא היה טורח להשתתף בכינוסים שהשמאל מארגן
    …אולי נזכה באחרית הימים שאיזה איש שמאל יגיד להם (לסחטנים הפלסטינים) שמדינה פלסטינית בעתיד תהיה מוגבלת ומפורזת ..לצערי גם הדבר הטרוילי הזה אינו נאמר..

  7. צדוק התקוה הגיב:

    חברי הכנסת של סיעת בל"ד וחד"ש הביעו תמיכה בארגון הטרור חיזבאללה עכשיו יהיה קשה למערכת המפשט שלא לפסול את הרשימה לבחירות לכנסת הבאה מילא בל"ד אבל איך רשימה כמו חד"ש [קומוניסטית] יכולה להביע תמיכה בארגון שעי דתי כנראה שזה לא משנה כל עוד הם נגד הישות הציונית ויותר מענין מה דעתו של ח"כ היהודי דוב חנין

הגיבו לצדוק התקוה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים