הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-22 במרץ, 2016 24 תגובות

לפני כחודשיים, בעיצומו של העליהום הגדול על ״שוברים שתיקה״, הצטרף העיתונאי ארי שביט ("הארץ") לביקורת על פעילות הארגון בחו"ל. "כשובר שתיקה ותיק אני מקווה ששוברי השתיקה החדשים ימצאו דרך ראויה יותר ונכונה יותר לומר את דברם", כך כתב. לדבריו, הוא מבין את המוטיבציה שלנו לספר על המציאות בשטחים – אבל "לא אוהב" את העובדה שאנחנו מדברים על הכיבוש גם בשפה האנגלית.

קמפיין של הארגון היהודי-אמריקאי "Jewish Voice for Peace" (מתוך אתר הארגון) אמריקה ארהב שמאל יהודיםJVPקמפיין של הארגון היהודי-אמריקאי "Jewish Voice for Peace" (מתוך אתר הארגון)

לאור זה, מעניין היה לקרוא את מאמרו האחרון על פועלו בקמפוסים ברחבי ארצות הברית. שביט מספר שפגש אלפי סטודנטים בעשרות קמפוסים בשנה האחרונה. כאשר נפגש עמם, אפשר לנחש, שיתף אותם שביט בידע שלו ובדעותיו על המצב בישראל. יש לתהות מדוע דבריו של שביט ראויים יותר להישמע בחו"ל מאשר דברי שלי ושל חבריי לארגון – מעל אלף חיילים ששירתו בעשור האחרון בשטחים.

עם זאת, כמי שפועל כבר שנים בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם במסגרת פעילותי ב"שוברים שתיקה, אני סבור ששביט אכן זיהה את הבעיה המרכזית העומדת בפני אלה המבקשים לשמר ולחזק את הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב: המשבר המתפתח בין יהדות התפוצות לבין מדינת ישראל, על רקע מדיניות הכיבוש הישראלי בשטחים. מדיניות הכיבוש, כמו גם העמדות הקיצוניות והמשיחיות שמשמיעים בכירי הממשלה על פני במות בעולם, מקשים על יהודים ליברליים לתמוך במדינת ישראל ולהזדהות איתה. בעוד ממשלת ישראל מקדשת את הרעיון של “עניי עירך קודמים”, מסתגרת בבידודה הבינלאומי ומתרחקת בקצב מהיר מערכים ליברלים שמנחים את העולם המערבי, דווקא יהודים אמריקאים, כמיעוט במדינתם, מקדשים את הרעיון של “תיקון עולם” ורואים זאת כמצווה ארצית יום יומית. דיכוי שיטתי של עם אחר ללא סוף באופק אינו משתלב עם תפיסת העולם הזו וכל מי שמכיר את השיח הפנימי בקרב חלק גדול מיהדות ארה"ב מבין שזו בעיה אמיתית.

שביט מגדיל לעשות ומציע פתרון – הקמת ״חיל השלום היהודי״ בניסיון לשפר את תדמיתה של ישראל במקום לטפל בבעיה עצמה. במקום לומר בקול ברור שצריך להילחם בכיבוש למען עתיד ישראל והקשר החשוב שלה עם יהדות העולם – שביט רוצה לשלוח יהודים לירוחם, אוקראינה וקמבודיה בשם ״ההסברה״. שביט מבקש למעשה להדביק פלסטר מגושם על השטחים, אך מיליוני פלסטינים מחוסרי זכויות לא ייעלמו, ולא יעזרו כל הסחות הדעת שבעולם. כדי שמדינת ישראל תהיה מזוהה עם ״זכויות אדם, צדק חברתי, טיפוח סביבתי וניסיון להפוך את העולם למקום טוב יותר” היא למעשה צריכה להיות כזו באמת ולא רק לעשות כאילו היא כזו.

בגישתו מיישר שביט קו עם מדיניות ממשלת ישראל הנוכחית שבניסיונה להסביר את הכיבוש ואת מפעל ההתנחלויות פועלת לבטל כליל את ההבחנה בין ישראל לשטחים הכבושים. הממשלה מציבה בפני יהודי העולם שתי אלטרנטיבות- או שאתם איתנו ועם ההתנחלויות ועם הכיבוש או שאתם נגד ישראל. זוהי גישת הסברה שבאופן פרדוקסלי מחזקת מאוד דווקא את תנועת החרם בחו״ל הטוענת כי תמיכה בישראל משמעותה תמיכה בכיבוש וההפך. במקום להתקדם לפתרון על קווי 1967 – חזרנו אחורה להילחם על זכותנו להתקיים בקווי 1948.

זו בדיוק הסיבה שבגללה גם ״שוברים שתיקה״ פועלים באנגלית בארצות הברית. אנחנו מאמינים שחייבים להראות לעולם שיש גם דרך אחרת להבין את מה שקורה היום בישראל. אנחנו מסבירים לקהל שלנו שחשוב להפריד בין ישראל הצודקת לישראל הכובשת. כישראלים וחיילים לשעבר, אנחנו מבקשים להבהיר מהו הכיבוש ומדוע חשוב להפריד אותו מהדיון על עצם קיומה של ישראל. אנחנו אומרים להם שאנחנו אוהבים את ישראל – ושונאים את הכיבוש.

בימים אלה אני לומד באחד הקמפוסים האלה בארה״ב ששביט נוהג לבקר. השבוע יצויין כאן "שבוע האפרטהייד הישראלי" ואני לא אשתתף בו. כישראלי שמקדיש את חייו לשיפור עתידנו במדינה, אני מתנגד נחרצות לרעיון של טשטוש הקו הירוק. לכן אני גם לא אשתתף בניסיון של שביט לעשות בדיוק את זה על ידי הקמת ״חיל השלום היהודי״. שביט, אם אתה עדיין כמה לפתרון אמיתי לבעיית הקיום של ישראל או קשר בין ישראל לתפוצות או קיומה הדמוקרטי של ישראל וסבור שחייבים להפריד בין זכותה של ישראל להתקיים כמדינת היהודים לבין פרק הכיבוש בשטחים אז אנא, תאמר זאת מפורשות במקום להמשיך לתקוע עוד מקלות – הפעם באנגלית – בגלגלי המאבק לסיום הכיבוש.

  • אבנר גבריהו, מנהל המחלקה הציבורית של שוברים שתיקה
תגובות
נושאים: מאמרים

24 תגובות

  1. אישפשוט הגיב:

    נכנסתי לאתר של "יהודים" למען שלום. זה ארגון יהודי בדיוק כמו שאתם ארגון של חיילים בצה"ל.
    תודה, החכמתי.

  2. ״שבוע האפרטהייד הישראלי״ הגיב:

    ״שבוע האפרטהייד הישראלי הוא אירוע שכל איש שלום חייב להשתתף בו, אם באמת רצונו לגרום לשינוי בדעת הקהל בקמפוסים בארה״ב. לכן אני מתפלא שאבנר גבריהו לא מנצל את ההזדמנות להסביר את עמדת תנועתו כנגד ה-HASBARA של שביט, יעלון ונתניהו המאשימה את ״שוברי שתיקה״ בבגידה במדינה.

  3. אמיתי הגיב:

    לאבנר גבריהו שלום. אנחנו יום לפני חג פורים , חג שחוגגים יותר מאלפיים שנה , ובליבו סיפור
    על סולידריות יהודית . במגילת אסתר לא מוזכרים החברים היהודיים של המן שבודאי היו לו וגם לא מוזכרים כל היהודים היועצים ,מלחכי הפינכה ,שסבבו את אחשורוש וגם לא היהודים הקוסמופוליטיים שדרשו תיקון עולם בשושן הבירה .זו דרכה של ההיסטוריה היהודית לסנן את תוקעי המקלות בגלגלים בקיום היהודי ולהעדיף את מי שבזמן אמת עשו למען טובת והמשך קיום היהודים ולא למען כיסם או למען הקרירה האקדמית שלהם בשושן הבירה.
    כך אמר מרדכי לאסתר שהייתה בארמון
    אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת–רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ;

    ואסתר עשתה את הבחירה האישית שלה לשמחתנו.
    ימים יגידו אבל נראה לי שהארגון שוברים שתיקה ועוד שלל ארגונים שהמשותף להם הוא שבירת הסולידריות היהודית , יגיעו לפח האשפה של ההיסטוריה היהודית .וכל המאבק שלכם יוזכר כעוד דוגמא פתולוגית לשנאה עצמית שהיא מחלה יהודית ידועה.

    • דני הגיב:

      אולי שורש הבעיה היא ב״המשך קיומו של העם היהודי״. לא שחס וחלילה משהו פסול בהמשך קיומו, אבל להציג את זה כמטרה שמקדשת את כל האמצעים – אולי לפחות זה שווה הרהור נוסף !? אני מסתובב אי אילו שנים בינות העם היהודי, שהנני חלק ממנו, ולהגיד לך את האמת – לא רואה משהו מיוחד. לא מצאתי עוד את הסגולה … אתה מדבר על פח אשפה? ואללה – יש פה מלא אנשים יהודים שמתאימים בדיוק לשם! אני דווקא חושב ש״כל בני האדם נולדו בצלם״, ולכולם מגיע לחיות בכבוד, ואין איש חשוב יותר מחברו, לא משנה אם במקרה הוא שייך לעם היהודי …

      • אמיתי הגיב:

        זכותך המלאה היא לא לרצות בהמשך קיומו של העם היהודי.
        זכותך המלאה היא כמובן גם לא להיות חלק מהעם היהודי ,
        אתה גם יכול להיות טיפה יותר אקטיבי בעניין הזה ,ולא סתם להתלונן.
        מה לעשות שהרוב המכריע של העם היהודי ,כן רוצה בהמשך קיומו של העם היהודי.
        וכל זה לא קשור בכלל לזה שבאמת "כל בני האדם נולדו בצלם" ושלכולם מגיע לחיות בכבוד וכו'.
        מה שלא מגיע לכולנו, זה לחיות בעולם של פלקטים מהלכים שממלמלים את אותם
        סיסמאות שדופות, ושרוצים שכולנו נהיה שכפולים האחד של השני.
        ניסו בברית המועצות , לא כל כך הצליח.

        • דני הגיב:

          אני לא חושב שהעם בישראל מעוניין באופן פעיל בהמשך קיום במדינה. זה הרבה יותר עניין של אינרציה מאשר נדמה לך. אם ארה״ב וקנדה היו פותחות את שעריהן להגירה חופשית של ישראלים, מדינת ישראל הייתה מרתוקנת כמו אמבטיה שמשכו לה את הפלאג …

          • אמיתי הגיב:

            אתה כנראה מבין את מדינת ישראל כמדינה שפשוט גרים בה כיוון שנולדנו בה במקרה.זאת לא ההבנה של רוב היהודים פה.הרצון לחיים פה מושתת על רבדים של זיכרון היסטורי, מסורת ,דת ,שפה ותרבות שקושרים אותנו בעבותות למקום, כך שגם ויזה לקנדה לא תשכנע לעזוב.הרוב מוצאים שזו זכות לחיות במדינה יהודית ריבונית ומוכנים גם לשלם מחיר על כך.לסיכום ,
            אין כמו להיות בבית.

          • דני הגיב:

            פעם ראשנה שאנחנו מסכימים … אני בהחלט חושב שמי שנולד יהודי זה במקרה, ובאותה מידה נשמתו יכלה להתגלגל לתושב עזה, או לתושב מנהטן. כן, וההבנה הזאת מנחה אותי לצניעות רבה בחיים, ליחס אנושי כלפי האחר מתוך ידיעה שבאותה מידה יכולנו להיות בתפקידים מוצלבים. מזלי שאני רואה את מדינת ישראל כמדינה שפשוט גרים בה ולא כמתת האל לאנושות …

    • יוסי פלס הגיב:

      אם ״פח האשפה של ההיסטוריה היהודית״ ינוהל ע״י פשיסטים כמוך, ״שוברים שתיקה״ אכן יגיעו אליו, למרבה הצער. ואמנם, זה מה שקרה ליהודים רבים שיצאו נגד הלאומנות והגזענות והאלימות הדתית, שאיפיינו תמיד חלקים נרחבים בחברה היהודית ובתרבות היהודית. מעטים נחלצו מציפורניהם של יהודים יקרים כמוך – יוסף בן מתתיהו, למשל, או שליחיו של ישוע, שאין להם כל צורך באישור שלך ושל דומיך כדי להיכנס לפנתיאון היהודי ולמעשה, אין להם כבר כל עניין בפנתיאון הזה, שכן כבודם מלא עולם. אפשר להתווכח על אופן פעילותם של ״שוברים שתיקה״, אך לית מאן דפליג, שלא שנאה עצמית יש כאן, אלא עבודת-קודש, מאבק (אבוד אולי) על דמותה המוסרית של החברה הישראלית.

      • אמיתי הגיב:

        מאבק על דמותה המוסרי של ישראל עושים בתוך ישראל עם האנשים שחיים את המציאות פה.
        כך נהגו נביאים בתקופת התנ"ך ,רבנים, אנשי רוח ומורי דרך, בכל תולדות העם היהודי.

        ** למערכת מבקש שתפרסמו את התגובה . הזילות שבה אנשים מכנים אחרים פאשיסטיים, נאציים וכו' באתר
        היא מעוררת חלחלה. כדאי שאנשים יקראו קצת וילמדו היסטורייה בכדי להבין מה היו התופעות האלו באמת
        ושיפסיקו לכנות כך את כל שלא בדיוק מסתדר עם האג'נדה שלהם.

        • יוסי פלס הגיב:

          בעניין ה״זילות״ בשימוש במלה ״פשיזם״ –
          נכבדי, אני משתמש במושג הזה (כמו במושגים אחרים) בהוראתו הרחבה. המשמעות ההיסטורית המצומצמת שלו ידועה לי ומי שצריך ללמוד ולהכיר היטב-היטב את הפשיזם ההיסטורי הוא אתה ולא אני. זה ידליק אצלך אולי כמה נורות אזהרה באשר להשקפת-עולמך (ואולי לא, יכולת החשיבה וכושר השיפוט בסיטרא דימין מוגבלים מעצם טבעם). מבחינתי, בולשביזם הוא פשיזם אדום, מגואל בדם, ובציונות יש, לצד יסודות הומניים, יסודות פשיסטיים מובהקים (כידוע, בן-גוריון כונה ע״י חבר מפלגתו שלו, יעקוב-שמשון שפירא, ״נאו-פשיסט״). גם שמאלן קרניבור, יפה-נפש ככל שיהא, ייקרא בפי ״פשיסט״ (בתוספת כמה כינווי גנאי), שכן הוא שותף להשמדה אכזרית בבתי-המטבחיים, שבאכזריותם, ברוע האנושי המשתולל בהם, אינם נופלים משום מחנה ריכוז נאצי, וכבר העיר על כך בשביס-זינגר.

  4. צדוק התקוה הגיב:

    אני רק מבקש הסבר על מה שצפינו בערוץ 2 ההסבר של יולי נובק הוא מריחה וניסיון לא מוצלח לענות על שאלות פשוטות מדוע ארגון שוברים שתיקה צריך לדעת איזה ציוד משתמש צה"ל במאבק נגד המנהרות ואם מגעים לשם גם צבאות זרים התוכנית מראה כיצד גולש הראיון מהמטרה המוצהרת לסוגיות שהקשר שלהן לזכויות אדם מקרי בהחלט ונוגע לנושאים צבאיים מסווגים. ואם לא די בתשאולים לחיילים משוחררים על מה שראו או לא ראו בשירות, אחת מפעילות שוברים שתיקה, פרימה ביבס, מספרת כיצד נשלחה, ביד מכוונת, על ידי אחד הפעילים הבולטים לשעבר בארגון, גם לשירות בצה"ל. "הכרתי את הארגון עוד לפני השירות", אמרה. "הכרתי את המערכת, את המנהל האזרחי והאופן שבו הוא עובד" אומר לה אותו פעיל תבואי אחרי השרות ותדווחי לנו אני שואל .איך הפך ארגון שמציג עצמו שהוא בא לדאוג למוסריות של צה"ל, לגוף שמחזיק בידיו כמויות של מידע ביטחוני מסווג. נראה לי שפשוט נתפסתם עם המכנסים למטה

  5. ארי הגיב:

    דעתי היא שלדעת רב היהודים בישראל ואולי בעולם כולו הכיבוש עובד. לנוכח מציאות גיאופוליטית משתנה ולעיתים קרובות כל כך רצחנית הרי שהיכולת הישראלית להישאר חסינה היא הצלחה מוכחת. פחד חזרה לגבולות אושוויץ ושעדיף כיבוש על מצב קיומי מסוכן, למשל שדעאש ישתלטו על המדינה הפלשתינית הוא קלף מנצח בשיקולי הביטחון של היהודים. העולם המערבי גם הוא מחזיק באותה עמדה למעשה. קולם של חיילי השלום של יש גבול מרגיז לאחרונה את הממסד כי הוא יוצא למלחמת חורמה בכל אופוזיציה בוגדנית לטעמו, כדי לבסס את שלטונו, שהרי השיטה עובדת.

    • צדוק התקוה הגיב:

      ארי אם השיטה עובדת והאמת כשאתה רואה מה קורה באזור התחזקות האיסלם הקיצוני שמתחזק גם בעזה ובשטחים הרי אין חלופה החלופה היא דעא"ש שיש לו תמיכה בקרב העולם המוסלמי ובקרב תושבי השטחים ראה מה קורה בסיני למצרים הכל מגיע מעזה איזה כיבוש ביצעו המצרים בסיני שהטרור האיסלמי מכה בהם כנראה השיטה הקיימת טובה גם לרשות הפלסטינאית כי אם יעשו בחירות הרשות " השואפת לשלום" תעלם ובמקומה יעלו חמאס/ דעא"ש לכן כמו שכתב הבחור בשם אמיתי
      ואני מצטט' 'ימים יגידו אבל נראה לי שהארגון שוברים שתיקה ועוד שלל ארגונים שהמשותף להם הוא שבירת הסולידריות היהודית , יגיעו לפח האשפה של ההיסטוריה היהודית .וכל המאבק שלכם יוזכר כעוד דוגמא פתולוגית לשנאה עצמית שהיא מחלה יהודית ידועה."

    • דני הגיב:

      לא הבנתי אם זה בצחוק או לא, אבל השיטה באמת עובדת? הסתובבת פעם בארץ? ראית איזה חבר׳ה גדלים פה? איזה רדידות, איזה דיון מושטח (כי יש כל כך הרבה טאבויים שאסור לגעת בהם, אז בא נחגוג פורים שבועיים ונעשה כיף), כמה אלימות – מילולית ופיזית. אתה באמת חושב שהכיבוש עובד? אתה באמת חושב שאדם, שהוא סך הכל חיה ברברית כמו שאר החיות שניחנה בעוד כמה תאים אפורים, באמת יכול לעשות את הדיכוטומיה של ״כיבוש של עברים זה בסדר״ אבל כלפי יהודים אני אנהג בצורה שונה? אתה באמת מאמין שהפרדה כזאת במח היא אפשרית? ואללה, קח בלון חמצן וטמון ראשך עוד יותר עמוק בחול…עד הפעם הבאה שתרד למטה ותבקש שקט מכמה נערים מתפרעים ותידקר.

      • צדוק התקוה הגיב:

        פשע ואלימות היו קיימים גם לפני חמישים שנה כאן ואין קשר בין כיבוש לאלימות ופשיעה יש פשע ואלימות בכל העולם הנאור והתרבותי

  6. מכל מבקרי (נטולי השכל) השכלתי הגיב:

    "אמיתי" אינו מסוגל להבין ש״תוקעי המקלות בגלגלי הקיום היהודי״ הם סרבני השלום ובוני ההתנחלויות
    ** "צדוק" פשוט נתפס עם המכנסים למטה, כשהוא סרב להבין את השליחות הציבורית שממלאים חברי "שוברים שתיקה". נראה שהמגפה שתקפה את אֶרִי שביט ממשיכה להכות (בסנוורים) את הימין.

    • אמיתי הגיב:

      מה שאתה לא מסוגל להבין זה שאין עם מי לעשות שלום .

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        קשה להם לקלוט שאין עם מי לעשות שלום בשבילם לגלות שהדרך שלהם היא טעות זה כמו שדתי יגלה שאין אלוהים הם הרי צועקים כל הזמן שלום עכשיו שלום עכשיו כמו שגילו נאמנות לשמש העמים עד שבוועידה העשרים של המפלגה הקומוניסטית התגלו הפשעים של שמש העמים חלקם קלט והבין שהחלום הוא רק חלום ועזב את האידאולוגיה כך הם ממשכים לראות בערבים כפרטנרים לשלום כאשר הערבים אומרים להם במפורש אתם היהודים נטע זר כאן אתם הגעתם לארץ הזאת ככובשים בשרות האימפריאליזם

      • דינו הגיב:

        האמירה "אין עם מי לעשות שלום" תקפה אולי רק כשמדובר גוף ריאקציוני כמו דאע"ש שמהות קיומו היא גלובאלית וכוללת את אי-קבלת האחר, ושאינו מעוניין כלל להשתתף במשחק הפוליטי העולמי.
        הפלסטינים (כמו ישראל) הם קבוצה בעלת שאיפות לאומיות מקומיות והם כן מעוניינים להיות חלק מ"המשחק", ולכן יש עם מי לעשות שלום. זה מאוד הגיוני ומתבקש. הסכמי אוסלו הם ההוכחה לכך.
        לישראל ולפלסטינים יש המון מה להציע זה לזה, וההפסד של שתי האוכלוסיות מהמצב הנוכחי הוא אדיר.
        האמירה שלך מבטאת את הטרגדיה הגלומה במצב, שכן חוסר האמון ("אין עם מי לעשות שלום") נובע מההקפאה המדינית שבאה לידי ביטוי בחיים של כולנו ומעכיר אותם, ואותו חוסר אמון הוא הדלק של אותו קיפאון.
        למשתמש האנונימי שמצטט את קלישאת "הנטע הזר":
        ברגע שהמזרח-התיכון יבין איזו תרומה יכולה ישראל לתרום לאזור – עניין הנטע הזר יתמסמס ויהיה פחות ופחות רלוונטי. צריך לזכור שרוב השנאה נגד ישראל ויהודים היא תוצאה של משטרים ערביים ומוסלמים שעשו כמעשה ביבי: הם הילכו איימים (עד היום למעשה) על מדינתם כאשר ישראל היא האיום הגדול.

        • אמיתי הגיב:

          דינו שלום,לרוב אני בדעתך ,הפעם אני רוצה להשמיע קול שונה.
          אני עומד על דעתי שאין עם מי לעשות שלום כיוון שהניסיון המצטבר עם הפלסטינים מראה שהם משחקים בסכום אפס מולנו.משחק שכזה משמעותו שאסטרטגית הם לא רואים את עצמם מתפשרים אלא רוצים את כל הקופה.כמובן שהם יכולים לנקוט צעדי ביניים שיראו כהתפשרות אבל בתוכנית האב שלהם,אין מקום למדינה יהודית בין הים לנהר.ההוכחות מתחילות מ-48 כשהם ניסו להמר על כל הקופה ונכשלו ובהמשך הדחייה של ההצעות של ברק מול ערפת והצעות אולמרט מול אבו מאזן.נייר הלקמוס שמאפשר לבחון את הגישה שלהם הוא חוסר הרצון לוותר על זכות השיבה וחוסר רצונם לקבל את רעיון המדינה היהודית לצידם.שתי נקודות אלו מעידות כי כוונתם להמשיך ולנסות לערער את הבסיס של מדינת ישראל כמדינה יהודית ,גם אחרי שיושג הסכם על שתי מדינות.חוסר היכולת להתפשר ולהכיר במדינה יהודית ברת קיימא לצידם לא מאפשרת להגיע להסכם שלום אמיתי.אתה כמובן רואה את המשחק כ-win-win כיוון שהיתרונות בכך ברורים לכל בר דעת,לצערי לא קיים מנהיג בעל שיעור קומה בצד הפלסטיני שרואה את הדברים כמוך.

          • דינו הגיב:

            אני לא חושב שמאורעות 1948 מעידים על מצב הדברים היום. הפלסטינים טעו ב-48 והם שילמו את המחיר מאז בריבית דריבית.
            מבחינתי היוזמה הסעודית (המקובלת על הרש"פ) – היא שוות ערך להצעת אולמרט, ולכן סירוב ישראלי לדון בה ברצינות שווה ערך לסירוב הפלסטיני לאולמרט.
            מבחינת התפשרות- לטעמי הכל נתון למשא ומתן. זכות השיבה למשל תסתכם במשהו סימלי או בפיצויים, ירושלים תחולק או תהפוך בין-לאומית וכו'.
            אבו-מאזן עצמו אמר שהוא מודע לכך שהוא כבר לא ישוב לצפת. זה מסמל לדעתי את העובדה שהפלסטיני הממוצע יודע שזכות השיבה כבר לא תתממש למרות שמבחינת הצהרתית הוא עדיין דורש אותה.
            אגב, האם לדעתך ישראל שוקלת היום ברצינות פינוי רוב ההתנחלויות? מאות אלפי אנשים?
            מה שאני אומר הוא שהמצב פחות או יותר מקביל, יש הבנה בסיסית עמומה לגבי הפתרון היחיד האפשרי אך שני הצדדים לא מסוגלים להתקרב אליו. חבל שעוד הרבה דם יישפך עד שכולנו נשכיל..
            אתה צודק לגבי היעדר מנהיג בעל שיעור קומה, בשני הצדדים…

  7. אלכס מסיס הגיב:

    נקודת המוצא של המגיבים הימניים שמצאו דרכם אל האתר שלנו היא שיהדות היא עם ולא ר ק דת –
    כשם שהיא באמת. קשה לנהל וויכוח אמיתי (בניגוד למגיב "אמיתי") כשאין הנחות משותפות – ולא
    תהיינה כל זמן כשהימין מנכס לעצמו את הגדה השמאלית.

  8. אמיתי הגיב:

    באמת כדי לנהל ויכוח משותף צריך איזשהו מצע משותף.כיוון שהיהודים כעם הוא לא הנחה מקובלת עליך ,בוא נסכים לפחות שהפלשתינים הם עם .
    נבדוק את הפרמטרים בקשר לעם הפלשתיני
    שפה ייחודית-ערבית, כמו כמה מאות מליונים באיזור.
    דת -איסלאם ,ברובם כמו יותר ממליארד בעולם.
    היסטוריה-מאה שנה לכל היותר.
    מיקום גיאוגרפי היסטורי-לא מוגדר בשום מקום.
    תרבות- בדומה לערבים בסוריה ירדן ולבנון.
    אחרי שניתחנו את הסטטוס של העם הפלשתיני הייחודי ,כמובן שנסכים שמגיעה לו גם מדינה, שלא כמו בני הדת היהודית ,שהגיעו להנה משום מקום ובלי קשר למקום כקולוניאליסטים אירופאים.
    אני מקווה עכשיו שמותר לי לכתוב ב“אתר שלנו“ כדבריך.
    ואם כבר מדברים על ניכוס הגדה השמאלית אז זה יהיה נחמד לפתוח את התנ“ך השכוח מימי התיכון ולקרוא קצת על מלכות דוד ושלמה על אתרים כמו שכם,חברון,שילה,חורון,ירושלים וכו` להזכיר לך, התנ“ך נחתם לפני יותר מ 2000 שנה ,הרבה לפני שמישהו העלה על דל שפתיו את הפיקציה “עם פלשתיני“.אבל כמובן זה לא מפריע לדורשי האמת בינינו לנכס את יהודה ושומרון לערבים, שבאו כחלק ממסעות הכיבוש המוסלמיים גם לארץ ישראל ההיסטורית, מחצי האי ערב

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים