הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 באפריל, 2016 36 תגובות

בתקופה האחרונה הולכים ומתרבים הגופים והארגונים התומכים במאבק הפלסטיני לשחרור לאומי, הרואים את פתרון סכסוך הדמים המתמשך בהקמתה של מדינה דמוקרטית אחת במערב הירדן, בה יוכלו לחיות כל תושבי הטריטוריה הזו וכל פליטיה בשלום ובשוויון. רוב המצטרפים החדשים לרעיון המדינה האחת החלו לתמוך בפתרון זה רק לאחר שהבינו את פשיטת הרגל הגמורה של תכנית "שתי המדינות". אולם למרבה הצער הם ממשיכים לשמר את אחד העקרונות העיקריים של אותה תכנית כושלת, בכך שהסירו מתוכניותיהם וממצעיהם את הדרישה לחילוניות. במילים אחרות, הם ויתרו על מרכיב אינהרנטי של הדמוקרטיה. רובם טוענים, כי במקום "חילוני" ניתן להשתמש במונח "אזרחי" (בערבית مدني). כניעה זו לפונדמנטליזם, שאמנם מתעב את המילה "חילוניות", פוגעת פגיעה אנושה בתכנית להקמת מדינה דמוקרטית שוויונית ובלתי גזענית.

 הכותל המערבי וכיפת הסלע בירושלים (מקור)

כדי להסביר את חשיבותה של חילוניות המדינה הדמוקרטית, נתחיל מתיאור המצב הקיים: מדינת ישראל מגדירה את עצמה כ"מדינה יהודית". כלומר, מדינה  המזוהה רק  עם תושביה היהודים, וגם עם כל אדם בעולם המוגדר על ידה כ"יהודי". איך מוגדרים אותם יהודים, שזאת אמורה להיות "מדינתם"? הפוליטיקאים של הישות הזאת התחבטו מאז הקמתה ב-1948 בדיוק בשאלה הזאת. "מיהו יהודי?". חיפשו, חיפשו, ולא מצאו אלא את ההגדרה שיהודי הוא מי שנחשב ככזה על פי ההלכה הדתית. במילים אחרות: מדינת-ישראל, כמו אירן וסעודיה, מגדירה את עצמה כמדינת קהילה דתית.

התנועה הציונית ומדינת ישראל קשורות בקשר בל יינתק לדת היהודית. הן טוענות לקיומו ה"לאומי" של "עם יהודי" כלל עולמי וא-היסטורי שהישות הישראלית היא מדינתו. אותו מבנה מדיני שרוצה להצדיק בפני ההמונים היהודים  את קיומו, קם ונופל עם קיומו של המושג "עם יהודי". כאן מתגלה במלואה עצמת תפקידה של הדת.  שהרי מה יכול לצרף וללכד יחד בתוך הישות הישראלית אנשים הבאים מצנעא ומלוס-אנג'לס, ממוסקבה ומרבאט, מקוצ'ין ומבאזל, מטהראן ומניו-יורק? איזה גורם ילכד וידחוף אותם להיות חיילים ולעיתים קורבנות של מלחמה שאינה נגמרת זה מאה שנה? הדת היא הדבק שניתן להציע לכול המהגרים האלה בתחפושת של לאום. אידיאה ריאקציונית זו, שהטבות חומריות בצדה, מלכדת גם את מי שאינם דתיים – ראו למשל את המהגרים מברה"מ לשעבר. המיתוס  של "עם אחד" עם גורל משותף ברמה העולמית, וכמובן במדינת ישראל, עומד בבסיס ההתבדלות העדתית-דתית בארץ, ומאפשר בניית תשתית חברתית עבור הגטו היהודי בפלסטין.

התנועה הציונית התיימרה לספק פתרון לבעיה היהודית באירופה. במקום זה היא יצרה מחדש את הבעיה והקימה מדינת גטו, מוקפת בחומת השנאה הלוהטת ביותר שידע אי פעם גטו יהודי כלשהו. והפעם השנאה מקורה בפשעי הנהגת הגטו. הנישול, הגירוש, והדיכוי של עם שלם טבועים ביסודותיה של המדינה הגזעית-דתית. הזעם והמרד של המנושלים, המגורשים והנדכאים הם תגובת נגד הטבעית וצפויה.

אין מפלגה בישראל שתערער על הזיקה המהותית בין הדת היהודית לבין המדינה היהודית. השמאל הישראלי-יהודי – הציוני וה"לא ציוני" – מבקש שיפוצים לטובת הציבור שלו, ושואף להקלה ב"כפייה הדתית" כביכול. האגדה מספרת שה"כפייה הדתית" מקורה באילוצים הנובעים מהצורך של הממשלות – שבעבר היו מבוססות על מפלגות שמאל – להשיג רוב בכנסת. זו טענה כוזבת.  האמת היא שהתוכן הדתי הוא הנוסח היחידי שיכול לתת אחדות – של לאום כביכול – לתפזורת האנושית שהמפעל הציוני אסף לכאן. לכן השמאל הישראלי אינו נלחם להפרדת הדת מהמדינה ומהאזרחות, ומשלים עם מצב אי ההפרדה שמביא בהכרח לכפייה דתית. להשלמה הזאת עם המצב של כלים שלובים בין דת ומדינה שותפים כולם, גם אלה שדגלו מאז 1967 בנוסחת "שתי מדינות לשני עמים" – מק"י למשל –  וגם מחברי חזון "הדמוקרטיה ההסדרית " שאינה תובעת ביטול המדינה היהודית. כך, מי שאינו דורש במפורש מדינה חילונית, משלים בעצם עם משטר של אפליה גזעית, של דיכוי, של שלילת זכויות.

ההתגדרות במסגרת של קהילת דת או קהילה אתנית מהווה כיסוי להפרדה גזעית. בדרום-אפריקה של האפרטהייד היה קו ההפרדה הגזעית המפלה, צבע עורם של אנשים; בישראל זו הדת. לכן, לא ייתכן משטר דמוקרטי בפלסטין כלומר בשטח שבין הים לירדן אם לא ינותק החיבור בין הדת והמדינה . כי כיום מתקיימת כאן קהילה דתית- רב- אתנית, אשר המדינה מציבה אותה במעמד של שכבה שלטת ודכאנית על כלל העם הפלסטיני: זה שבתוך שטחי 48', זה שבשטחי 67' וכן על פליטי הטיהור האתני. רק ניתוק מהמרכיב הדתי יאפשר מיסוד דמוקרטיה ממשית.

בדמוקרטיה כזאת:

  • מוסדות המדינה, שלוחותיה ונושאי התפקידים שלה, הרשויות הציבוריות – לרבות המקומיות – יהיו נקיים מכל התייחסות לדת כלשהי. הדת תהיה, למי שיחפוץ בה, עניינו של הפרט ושל התאגדויות פרטיות בלבד.
  • אנשים בעלי תפקידים דתיים לא יישאו תפקידים רשמיים כלשהם.
  • המדינה לא תתקצב בשום צורה מוסדות דת – רבנויות, בתי כנסת, מסגדים, כנסיות, עמותות דתיות, בתי דין רבניים, בתי דין שרעיים, ישיבות ובתי ספר דתיים מכול סוג שהוא. אלה יתקיימו רק מנדיבות ליבם של המאמינים.
  • מערכת החינוך הממלכתית תהיה חילונית. היא לא תקיים שום לימודי דת. תיאסר כניסתם של נושאי תפקידים דתיים למוסדות החינוך הממלכתיים.
  • המדינה לא תעסיק, בשכר או שלא בשכר, ובשום אופן שהוא, רבנים, דיינים, משגיחי כשרות, אימאמים, קאדים, כמרים, נזירים, תלמידי ישיבות, תלמידי בתי ספר קוראניים, בתי ספר כנסייתיים. כלי קודש אלה יהיו אנשים פרטיים בלבד, ולא יהיה להם מעמד רשמי כלשהו.
  • ימי חג ציבוריים לא ישאו כול אופי דתי. המדינה אינה משייכת לעצמה ימי צום או אזכור תאריכים דתיים כלשהם.
  • הרשויות המקומיות, והן בלבד, ישאו בתפקיד הרשמי של רישום החידושים והשינויים במעמד האישי: לידה, נישואים, ברית זוגיות, גירושים, פטירה. הן גם תהיינה אחראיות לבניית בתי העלמין ולתחזוקתם.

החילוניות חיונית לביטול האפליה, הדיכוי וההרחקה של מחצית האוכלוסייה בטריטוריה האמורה. ותבטיח, שבטווח הארוך, אף אחת מן הקהילות הדתיות לא תוכל להשליט את עקרונותיה על מי שאינם חברי הקהילה.

ברפובליקה החילונית-דמוקרטית אין אפשרות לכפייה דתית, כי זו אמורה להפקיע מידי הממסדים הדתיים את השליטה על המעמד האישי. הרשויות המקומיות והשיפוטיות יבצעו את רישום הנישואים והגירושים. המדינה תדאג להפעלת התחבורה הציבורית בכל ימי השבוע ובכול ימות השנה בכבישים, במסילות הברזל, באוויר, ברחובות כל היישובים, כולל היהודיים. היא תשלול כל בסיס דתי או עדתי בקיום האוכלוסיות בארץ. בני הארץ הם אזרחים באשר הם בני הארץ. הם אזרחים של הרפובליקה במישרין, ללא חוליית תיווך בדמות שיוך לעדה דתית או עדתית. המדינה לא אמורה לתת גושפנקה לעדות אלה ולמוסדותיהן, האמורים להיות מבוססים על עקרונות של התאגדות חופשית.  כך לא תתאפשר כליאת חלקי אוכלוסייה  בתוך אזורים ויישובים המוגדרים על פי דתם וקהילתם. זכותו של כל אזרח/ית להתגורר ולבנות את חייו/חייה בכל מקום יישוב בארץ.

משטר זה של שוויון אזרחי מוחלט באוכלוסייה הכלל-ארצית יאפשר התפתחות הרמונית של שתי התרבויות ושל שתי השפות. יישבר החיץ ביניהן. במוסדות החינוך שבאזורים המעורבים תזכינה שתי השפות למעמד שווה, וככל האפשר מוסדות חינוך אלה יהיו משותפים.

המושג "לאום" כפי שמדינת ישראל התכוונה לעגן הנו כוזב. לאום, במשמעות המודרנית, הוא כלל האזרחים של מדינה. הוא אינו מוגדר ע"י שפה ותרבות. דוגמאות לא חסרות:  בלגיה (3 שפות), הודו (למעלה ממאה שפות), סין (2 שפות עיקריות, מנדרינית וקנטונזית, בגירסאות שונות), שווייץ (4 שפות), ועוד מקרים רבים. בפלסטין, על כן, אמור להתקיים לאום אחד – הלאום הפלסטיני, שבו שתי קהילות לשון – עברית וערבית  ומספר תרבויות: יהודית, מוסלמית, נוצרית, דרוזית ואולי אף רוסית. המאבק לשחרור ולריבונות לאומית כולל בתוכו את המאבק לאיחוד הדמוקרטי של הארץ והלאום הערבים הפלסטינים, שהיו קורבן לדיכוי לאומי חמור במשך קרוב למאה שנה –  דיכוי שמטרתו מניעת אפשרות של הקמת לאום פלסטיני חופשי בארץ חופשית – אמורים להיות חיל החלוץ של המאבק.

השמאל הציוני לפלגיו מחייב את חלוקת הארץ, על פי הנוסחה הבסיסית של הדיכוי הלאומי, המנציחה את המצב של אפליה שורשית על בסיס דת-גזעי. "אנחנו כאן – הם שם". משפט זה שטבע ה"שמאל" הישראלי משמעותו: המדכאים כאן – הנדכאים שם, בגטאות שלהם וגם בגלות. מטרתו לשרת את מטרת העל, שהפליטים ויורשיהם לא יחזרו לכאן. סיסמת "המדינה הדו-לאומית" או "מולדת אחת -שתי מדינות" מבוססות על אותו העיקרון, כסות ל-"2 מדינות" שאחת מהן ממשיכה בפרקטיקה של זכויות יתר.

כל זה נובע מהעובדה שהמעמד הממלכתי שניתן לדת, בפרט בפלסטין, הוא סימן היכר למצב של דיכוי לאומי. הפרדת הדת מהמדינה ומהמעמד האזרחי היא תנאי הכרחי לשחרור מהדיכוי ולהשגת ריבונות לאומית.

תגובות
נושאים: מאמרים

36 תגובות

  1. הדת, השלום, ו״ביטחון האומה״ הגיב:

    לפני המון שנים מוחשבה הספריה באוניברסיטה העברית (הר הצופים). האטרקציה הביאה את כל מי ומי לחפש מידע וידע. מימיני ישב בחור ישיבה צעיר, שזקנו רק החל לצמוח וסילסל את פאותיו. ואז הוא הקיש את שאלתו למחשב. הוא רצה לדעת ״מיהו יהודי״. . .
    ולעניין: הרעיון המרכזי, להקים מדינה חילונית, הוא תיאורטי לחלוטין. איך תיכפה חילוניות על החרדים במאה-שערים, או על עשרות אלפי המתפללים ששואפים להתפלל באל-אקצה? האם אמינוב מציע גם לבטל את ראש השנה, או את חג הרמדאן? ואולי נבטל גם את התאריך העברי, או את מניין השנה ע״פ ההג׳רה? ולמה שלא נבטל גם את לוח השנה הגרגוריאני, שהרי הוא נוצרי. . . לתורת האבסורד שמנסה אלי אמינוב למכור לנו אין סיכוי להתקבל ב״ארץ הקודש״! נכון — אנו חייבים לבטל את הדיכוי הלאומי, את הכיבוש והאפרטהייד, ולהפריד בין דת ומדינה. אבל זיכרו: גם ישעיהו לייבוביץ׳ האמין בה׳.

    • אלי אמינוב הגיב:

      במדינה כזו זכותו של כל אדם להיות דתי ולהאמין במה שמתחשק לו. חופש הדת כולל גם חופש מדת. רק הקשר בין הדת והמדינה חייב להינתק. השאלה שלך נראית לקוחה מהתפישה הפונדמנטליסטית המגדירה אדם חילוני ככופר ומדינה חילונית -כמו צרפת למשל כמדינת כופרים.

    • רונית הגיב:

      ההיפך לא צריך לכפות כלום זה בסיס העניין

  2. צדוק התקוה הגיב:

    אין ערבים מוסלמים חילונים אפיקורסים [כאלה יש רק בקרב היהודים] ראה חברי הרשימה הערבית גם כשהם חלקם " חילונים" הם במאבק על המסגדים באף מדינה ערבית לא תראה בחודש הקדוש למוסלמי הרמדאן ערבי מסתובב בחוץ ואוכל אצל יהודים תראה בפסח אוכלים חמץ בראש חוצות לנתק את הדת מהמוסלמים יותר קשה מאשר מהיהודים כל בחור מוסלמי יודע את אלפַאתִחַה נער יהודי הוא אינו יודע את התפילות ולא מבין מה היא מזוזה מה היא ציצית ומה הם סדרי התפילה בקיצור מדינה פלסטינאית תהיה תמיד יותר דתית מאשר אם בכלל דמוקרטית

  3. דוד עציון הגיב:

    יכול להיות שיש יותר ארגונים שתומכים במהלך כזה, אך הוא אוטופי, ונסיונות ליישם אותו יביאו למרחץ דמים. מה לעשות, הלאום (עם או בלי דת המוסווה כלאום), במתווה ה"ישן" שלו עדיין רוצה זהות שיש לה זיקה לדת או לסמלים לאומיים. מדינות דו או רב-לאומיות התפרקו או רוצות להתפרק: יוגוסלביה, צ'כיה וסלובקיה, דרום סודן, מזרח טימור. בלגיה משותקת פוליטית בגלל הפירוד בין פלמים לוואלונים. סקוטלנד רוצה להפרד מבריטניה.
    זה לא יקרה כל עוד שני העמים בארץ זו סוחבים עיתם מטען איבה כבד, ודבקים בדת ובחיבור שלה למדינה. אם ננסה, נתקשה לשרוד, ומה שקרה בלבנון יהיה משחק ילדים לעומת מה שיקרה כאן

  4. אלמקייס הגיב:

    כדאי להוסיף מספר סעיפים לחוקה החילונית שבמאמר.

    אף אדם לא יאמין באף כוח על טבעי.

    כל טענה שישמיע אדם תגובה במראי מקום של כתבי עת מדעיים.

    חוץ מזה, הצעה מצויינת וישימה בזמן קצר יחסית. אני מעריך שלא ידרשו יותר ממספר חודשים כדי להטמיע את החוקה במדינה החדשה. זאת אחרי מספר חודשים נוספים בהם יקלטו מיליוני הפליטים הפלסטינים. אבל למה לזכות בה רק את הגרים בפלסטין, העולם גדול ויש עוד מקומות לחלן.

  5. אווה חדד הגיב:

    בוקרה פיל מישמיש. לא יקום ולא יהיה.
    מאמר אווילי ושגוי מיסודו.
    אין ומעולם לא היה משטר חילוני דמוקרטי במדינות ערב. אסור שיהיה!
    הבעיה בכלל לא נובעת מחוסר הנכונות מצד היהודים לניתוק בין דת למדינה. גם אם היהודים היו מסכימים לכך,המוסלמים לעולם לא יקבלו את הנוסחה,הנראית בעיניהם כתועבה שאין גדולה ממנה. הס מלהזכיר.
    המאמר אווילי לחלוטין גם משום שכותבו מסרב בתוקף להבין,כי המושג חילוניות,שעלה על הבימה ההיסטורית לפני כמאתיים וחמישים שנה,מעולם לא נקלט בעולם הערבי,וכי מדובר בשיקוץ שאין רעיל ממנו.
    שהרי אחרת הפיגור העמוק והדקדנטיות הארורה,לא היו מנת חלקו של העולם הערבי.
    כולי השתוממות ופליאה,ובצידה גם. התקוממות, מדוע אחד ששמו אמינוב אינו מניח להבלויות ונלחם בכל כוחו בגזענות האשכנזית. אכן, חידה היא ותהי לחידה !

    • "בוקרה פיל מישמיש" הגיב:

      "כסילים גמורים", "מאמר אווילי ושגוי מיסודו"

      מסתבר שבטויים היוצאים תדיר מחרצובות מקלדתה של "המלומדת" חדד יאים לה והיא יאה להם…

      "מדינה חילונית ודמוקרטית" היא המצע של הפתח לפתרון הסכסוך.

      האיסלם המדיני היה זניח כשהמאבק האנטי אימפריאליסטי במרחב הערבי לבש אידיאולוגיה לאומית חילונית שבראשה הנאצריזם.

      התנועה הזאת הובסה בתחילה ע"י ישראל במלחמת 67 ואת המכות הסופיות היא ספגה במלחמה עירק, מהתפרקות ברה"מ ועכשיו בסוריה.

      גם אחרי המפלות האלה המאבק הזה לא יפסק ולא יכול להפסק אלא שעכשיו הוא קיבל תפנית ריאקציונית-דתית אחרי שהתנועה החילונית הובסה והכזיבה

      אבל חדד בשלה: "המושג חילוניות…מעולם לא נקלט בעולם הערבי".

      • צדוק התקוה הגיב:

        תגובה ל" בוקרה פיל משמיש " אתה כותב האיסלם המדיני היה זניח כשהמאבק האנטי אימפריאליסטי במרחב הערבי לבש אידיאולוגיה לאומית חילונית שבראשה הנאצריזם. התנועה הזאת הובסה בתחילה ע"י ישראל במלחמת 67 מה זה קשור למלחמת 67 אין שום קשר שהנאצריזם הובס לאחר 67 נאצר מת 28 בספטמבר 1970

      • אווה חדד הגיב:

        אכן מלומדת בלי מרכאות ואין כל בושה בכך.
        שלא כמותך אמינוב,לעולם איני מתנשאת על המוסלמים ואומרת מה עליהם להיות. אני יכולה להבין את רצונך בסקולריות של העולם הערבי,ואולם אני שבה ואומרת: בוקרה פיל מישמיש.
        אוי לך אם אתה כ"שמאלן" נאחז בנאצר. והרי סגנו סאדאת,היווה דוגמה ומופת למוסלמי דתי! גם נאצר לא היה מעיז לומר כי אין לו דבר וחצי דבר עם האיסלם.
        כל אימת שקם אוונגרד בעולם הערבי שביקש לחלן את החברה,ראשו נערץ על המקום !
        כמדומתני כי מוסלמים בזים מעומק הלב ליהודים כמוך,ורואים בך חנף ומתלקק עליהם.
        אני באה מהתרבות היהודית ערבית,ואתה האחרון ללמדני,איסלם וערביות מהן.
        דומני כי דחייתך את המאבק המזרחי אומרת עליך הכל…
        ועצה לך:חדל להשתמש במושגים שאבד עליהם הכלח:אנטי אימפריאליזם (האימפריה המוסלמית מן הים האטלנטי בואכה האוקיינוס ההודי,יותר גדולה מהאימפריה הנאצית,מגחכת על קביעתך) ילידים,אנטי קולוניאליזם,ההמונים הערבים,תודעה כוזבת ועוד מושגים המעוררים בקורא גיחוך וחיוך סלחני.
        הרפה אפוא באחת מן ההבלויוות והצטרף בכל כוחך למאבק המזרחי,אמינוב היקר. כך לא תעשה שקר בנפשך ואולי אף ייטב לך.

        • "בוקרה פיל מישמיש" הגיב:

          "המלומדת" אינה מבחינה אפילו בין אמונתו הפרטית של אדם, אפילו הוא מנהיג לבין מדינה שמתנהלת עפ"י חוקי הדת. התנועה הלאומית הנאצריסטית היתה תנועה חילונית פר אקסלנס, כלומר (אם הגב' לא הבינה) שהעיקרון שלה היה הפרדת הדת (כעניינו הפרטי של האזרח) מחוקי המדינה. תנועת האיסלם הפוליטי שגרסה את ההיפך הוצאה שם מחוץ לחוק.

          כך גם תנועת הפתח שעיקרון המצע שלה היה הפרדת הדת מהמדינה כדי שבני דתות שונים יהיו אזרחים שווה זכויות במדינה הלאומית-פלסטינית.

          כמו כן הנ"ל אינה מבחינה בין אימפריאליזם לכין גודל השטח שעליו היא שולטת במישרין או בעקיפין. האימפריה הבריטית למשל היה "קצת" יותר גדולה מבריטניה "הגדולה".

          "תודעה כוזבת ועוד מושגים המעוררים בקורא גיחוך וחיוך סלחני" כמו "המאבק המזרחי"…. שלא קשור למאבק מעמדי ולקולוניאליזם הציוני. אכן מעוררת גיחוך.

        • אהרון הגיב:

          את כמובן לא מבחינה בין אדם דתי באופן פרטי (לדוגמא: כמעט כל נשיאי ארה"ב) לבין הפרדת דת ממדינה (לדוגמא: ארה"ב). ועוד מדברת על "האימפריה המוסלמית" ..

    • אלי אמינוב הגיב:

      השגיאה והאווילות שייכם למי שטוען שמדינת היהודים יכולה לנתק את הקשר עם הדת ולהפסיק לממן מוסדות דת ואנשי דת . המדינה היהודית מחוברת לדת ומשיתה אותה על כל חוקי האישות לא רק בשל חששותיה מנישואי תערובת אלא בגלל שכמו איראן וסעודיה היא אינה מדינת לאום אלא מדינה דתית שלא יכולה להיות דמוקרטית. אלא מדינת אפרטהייד.

      • אווה חדד הגיב:

        האין זה תמוה בעיניך שאתה מעניק את הפרימאט ללאומיות,וגוזל את הבכורה מן התודעה המעמדית שאתה כה אמון עליה? והרי מדובר בבגידה של ממש,האין זאת…לייב דווידוביץ מתהפך בקברו!

        • לייב דוידוביץ (מי זה) הגיב:

          ההשקפה המעמדית טוענת ששורש המאבקים בהיסטוריה הם מעמדיים, כלומר מנוצלים מול מנצלים. הן המנוצלים והן המנצלים לובשים צורות שונות וכן המאבק ביניהם. חשוב למקד את ההבחנה מתוך הלוט של הצורה כדי להביא לתודעה את הסיבות ושורש הסכסוך ואת הפרצוף האמיתי של הנאבקים..

          בתקופתנו כשלקפיטליזם המפותח אין קיום אלא בצורתו האיפריאליסטית-גלובלית, הניצול העיקרי הוא בין המדינות האימפריאליסטיות לבין העולם השלישי, זה שנמצא מבחוץ וזה שמבפנים (פליטים, מהגרי עבודה). לכן המאבק של העמים הוא מאבק מעמדי הגם שהוא כולל גם הבדלי מעמדות פנימיים שהם משניים לעומת הניגוד העיקרי מול הניצול האימפריאליסטי.

          אז לעומת גב' חדד "לייב דוידוביץ" נח בשקט…

          • אווה חדד הגיב:

            המאבק של העמים הוא מאבק מעמדי… וואלה לא ידעתי.
            שתי דוגמאות מתוך א ל פ י. מלחמות להוכחת טענתך : דעאש ומסעי הצלב. מלחמות מעמדיות פאר אקסלנס.

  6. אמיתי הגיב:

    שתי הערות למאמר
    הערה ראשונה
    “בפלסטין, על כן, אמור להתקיים לאום אחד – הלאום הפלסטיני,“ שתי בדותות במשפט קצר “פלסטין“ מעולם לא היה שם גיאוגרפי של ארץ ישראל ההיסטורית,זוהי בדותה של העולם הערבי שלא מבין בעצמו מה מקור השם וזהו בודאי לא שם בעל מקור ערבי. “הלאום הפלסטיני“ עוד בדותה שהרי בשנות העשרים הם לא ידעו שהם אומה פלסטינית אז בודאי שהציבור היהודי לא יאמץ שם זה, כשמאחוריו היסטוריה עשירה ורבת שנים.ישראל יכול להיות שם טוב גם לעם חדש מהמאה העשרים.

    הערה שניה
    יש 23 מדינות ערביות.אני מציע שאת הניסיון המהפכני לייסוד מדינה חילונית למוסלמים נתחיל מאחת מהמדינות הקיימות.בואו נראה איך ערבים מטמיעים את העקרונות במאמר ואז נוכל ללמוד מהם.אין סיבה שאנחנו נהיה שפן הניסיונות של ניסוי מופרך שכזה.ובאופן כללי העולם הערבי רוצה להיות במאה השביעית ולא במאה העשרים ואחת.

  7. עומד על הראש הגיב:

    המאמר הזה הוא מופרך מיסודו משום שבסיסו התאורטי הוא במהופך, הוא מניח שהמהות של המשטר הציוני היא האידיאולוגיה הדתית (שהיא הדבק שיוצר את הלאומיות היהודית)..
    אלא שהמהות הבסיסית-החומרית, של הציונות. הדתית והחילונית הוא הקולוניאליזם, אפילו לא הלאומיות שנוצרה כאן כתוצאה מהסכסוך הקולוניאלי ולכן הפתרון הלאומי לא יבטל את הסכסוך..

    המשטר הציוני כשם שהוא קשור בכוחות חיצוניים הוא קשור לבעייה היהודית שהיא המקור הדמוגרפי-אנושי. מצד אחד ומקור חשוב לעורף כלכלי, פוליטי והזדהותי מצד שני.

    יהודי הוא לכן מי שיש לו קשר אפילו עקיף לקהילות יהודיות ואיני בהכרח יהודי עפ"י ההלכה אלא חייב שיהיה פוטנציאל להזדהות עם הפרויקט הציוני ופוטנציאל לשרות צבאי.

    חלוקה לשתי מדינות אינו פתרון כי כאמור שורש הסכסוך אינו לאומי. אבל גם פתרון המדינה האחת לא תעקר את הציונות מכוחה הממשי וממטרתה, ומכך לא את הפריבילגיה שהיהודים נהנים ממנה ולא יהיו מוכנים לוותר עליה בשום סידור שאינו מבטל לחלוטין את המהות הקולוניאלית-ציונית של ההתנחלות היהודית-ציונית.

  8. עלי הגיב:

    מדינת ישראל מגדירה עצמה כמדינה עם רוב יהודי ולכן האינטרס של המדינה הזו לדאוג לאינטרסים
    של הלאום היהודי (דבר טבעי שהרוב ידאג לעצמו)זה לא אומר שמדינת ישראל היא מדינה גזענית משום שהמיעוט הערבי זוכה במדינה היהודית לשויון אזרחי מלא.
    הסיבה העיקרית לחוסר שויון לערבים אזרחי ישראל מקורו בסכסוך ובמלחמה שבין ערבים
    (יוזמי הסכסוך)לבין היהודים כאשר היהודים הם שמאוימים בהשמדה (ולא הפלסטינים).
    המושג עם הוא בראש ובראשונה מושג תודעתי (לא ניתן לראותו משום שהוא נמצא במוח).
    היהודי בתודעתו מרגיש שייכות לעם היהדי חפץ בחזון הנביאים ולכן היהודים אומרים במשך דורות
    "בשנה הבאה בירושלים הבנויה"מכיוון שגם יהודי התימני אומר זאת אין הבדל בין היהודי מתימן ליהודי
    מניו יורק . ההבדל בין היהודי הדתי ליהודי החילוני (הציוני) הוא שהדתי אמר שחזרה לארץ ישראל תבוא רק בעזרת האל ולכן הציונות היא תנועה מהפכנית חילונית אשר מורדת בדת וברבנים (ראה שירו של ביאליק "המתמיד").
    הטענות שהמאמר מעלה נוסו בהיסטוריה על יד הבונד ועל ידי הקומוניסטים שהלכו לבירוביג'ן ומאות
    האלפים שהלכו אחר מקסם השוא נרצחו ולא נשאר מהם זכר !!

  9. ק.א. הגיב:

    דברים נכונים של אמינוב אולם ישנה שאלה אחת (או 2) שהיתה צריכה להישאל בעקבות הנאמר כאן ולא נשאלה. השאלה היא בהינתן הכיעור המדובר של היהודיזם הבהמי השולט בחוויה הישראלית-יהודית מדוע לא הצליחו לזהות את הגרעין הזה מנהיגי ישראל ולעשות משהו כנגד התופעה הדוחה במשך עשרות שנים?… האם יתכן שתוכן זה הוא בעצם התוכן היחידי שיש באמתחתה של מדינה זו?… שלא כמו הגזענות שישנה במדינות אחרות, שם הגזענות אינה מהווה את התוכן התרבותי המקומי אלא מהווה תופעת לוואי לא רצויה. ואילו במחוזות ישראל הרי *אי אפשר* לנתק את הגזענות מה*מהות* ומהפרוגרמה שנוצרה בציון. לאמור חלומם של אנשים טובים כאמינוב נועד להתנפץ על סלעי היהודיזם שלא ניתן לעקור אותו משום שאין שום תוכן אחר מלבדו אצל רוב גדול של הישראלים, אפילו בשמאל בוודאי יש לזה חסידים לא מעטים. המסקנה, כפי שכותב כאן אחת לכמה זמן הבחור העונה לכינוי החביב "בטטה" זה רק לעוף למקום אחר (שפוי יותר). בעיה זו לא יכולה להיתפר לעולם (גם ללא נוכחותם של גויים רבים בישראל). זה חלק מהפנטזיה המוזרה והמשוגעת אשר הפכה לעצם החוויה הלאומית.

    • אמיתי הגיב:

      כן ק.א, הפנטזיה המוזרה והמשוגעת שהפכה לחוויה לאומית זה מדינה יהודית ריבונית, בעלת צביון יהודי עם שפה עברית ולוח שנה עברי ושמות ערים והרים בעברית וגם עם הרבה קוטרים יהודיים שיכולים לקטר כאוות נפשם.

      • ק.א. הגיב:

        זה לא יחזיק עוד הרבה זמן. הדבר הזה יתפוגג. אין בזה ספק. אני מניח שהביבי בעצמו מבין את זה. עוד אני משער שגם אבות הציונות עצמם לא ייחלו לילד הזה. זה לא יהיה הימור גדול מדי לשער שהספק הזה לגבי דרכה המשוגעת של המדינה קינן במוחם של הרבה ממנהיגי ישראל שלקחו את חששותיהם אלה לעולם הבא. אולי אפילו חשבו שלא היה צריך בכלל להקים את המדינה, לך תדע. למרות הספיקות, אף מנהיג לא היה מוכן לנסות לעצור את כדור השלג וזו התוצאה. הבעיה היא איך עוצרים את הכדור הזה? והתשובה היא שאי אפשר. לא העצירה היא הבעיה אלא הקניית כיוון חליפי לספינה היא הבעיה. זאת משום שהאמת המביכה היא שאין כיום ל"עם היהודי" תוכן אחר ולכן הכדור ממשיך באותו הכיוון המטורף… זו היא הבעיה המרכזית שלא מרבים לדבר עליה ולכן המסגרת הזו לא תוכל להחזיק מעמד. מדינה זו וטירופה ימאסו קודם כל על יושביה (ומכל הקצוות הפוליטיים) ולבסוף גם על כל האחרים. אט אט היא הופכת לגיטו מבודד יותר ויותר, ומוזר יותר ויותר מה שרק יגביר מצד אחד את הנטישה ומצד שני את טירופה עד שהשקרים והמסיכה ישמטו סופית. מכאן מובן מדוע מדינה קרימינלית זו ממש להוטה לחולל אנטישמיות.

        • אמיתי הגיב:

          אתה טועה. זה מחזיק כבר שישים ושמונה שנה ועוד היד נטויה.
          החברה הישראלית בכללה ניחנה בשכל ישר , ואי אפשר לבלבל אותה
          בביקורת ריקה .אין פה שקרים ומסיכות ,רק אמת גדולה ,על עם עתיק
          שהשפיע במשך אלפי שנים על העולם, ללא פרופורציה לגודלו,
          קם מאפר השואה ובנה את מדינתו במולדתו העתיקה.
          מדינת ישראל היא מקום טוב לגור ולחיות בה ,(שאל את השכנים שלנו)
          בכל פרמטר שתעלה על הדעת , ואנחנו מתעקשים להמשיך לחיות
          לבנות לפתח לשכלל ולאהוב את הבית של העם היהודי.
          אני מאחל לך חיים ארוכים ומלאים שבהם תראה במו עינייך את הנס
          הזה שנקרא מדינת ישראל, ממשיך להצליח ,מתרחב משתכלל ופורח.
          חג עצמאות שמח!!!

  10. אמינוב מנסה להעלות גירה את קלישאות ההבל המארקסיסטיות הגיב:

    ב'שאלה הלאומית' ולהחיל אותן על העם היהודי, מה שהד"ר משה סנה – שהתבסס על 'מחקריו' של סטאלין בשאלה הלאומית – ניסה לעשות לפני יותר מ-60 שנה בחיבורו ההזוי 'סיכומים בשאלה הלאומית לאור המארקסיזם-לניניזם' שאמור היה לתת את 'מכת המוות' לציונות…

    מאז קרס והתרסק 'עולם המחר' הקומונו-מארקסיסטי-לניניסטי ואיתו הררי וגיבובי השטויות של ה'מארקסיזם-לניניזם-סטאליניזם-טרוצקיזם', והפכו למוצג מוזיאוני.

    גם המזה"ת הספיק בתקופה זו להתהפך כמה וכמה פעמים. ועכשיו שוב האזור מתהפך והעולם הערבו-איסלאמי נקרע ונשחט במלחמת העולם בין הסונים לשיעים ושאר הכתות האיסלאמיות, מאות אלפי ערבים ואיסלאמים נרצחים בקריאת 'אללה הוא אכבר' במרחב שבין האוקיאנוס למפרץ, מיליוני פליטים מהאזור מציפים את הארצות השכנות ואת אירופה ואמינוב ממשיך בשלו. מה יהיה?

  11. ברק הגיב:

    ב"ה
    אני מעדיף לחיות במדינה כמו בריטניה ולא כמו סין או צפון קוריאה שבהן מתקיימים התנאים האלה.
    בבריטניה אין שום הפרדה בין דת ומדינה-
    * המלכה היא גם ראש הכנסייה האנגלית.
    * בבית הלורדים יש מקומות שמשוריינים לנציגים של הכנסייה.
    * המדינה מעבירה הרבה תקציבים לדתות השונות.
    * המדינה מעבירה תקציבים מיוחדים ל-faith schools (מעל התקצוב של שאר בתי הספר).
    * כל ימי החג של הנצרות הם גם ימי מנוחה ממשלתיים.

    בכל העולם ימי החג הרשמיים הם לפי הדת הדומיננטית במדינה (אולי פרט לצפון קוריאה). אפילו בסין מציינים את החגים הסיניים.

  12. יוסי ברנע הגיב:

    ישראל כיום איננה מדינת לאום דמוקרטית. מאמר זה תורם להבנת הסוגיה. אולם הוא כבול בחשיבת השמאל ( נוסח מצפן) בהתעלמותו שבישראל נוצר לאום ישראלי, הגם שאינו מכיר את עצמו ככזה. המהלך האידאולוגי הגדול שיש לעשות: להפריד בין מיסוד המדינה למיסוד הדת, ובין הלאום לדת כדי שהישראליות תהיה פתוחה לכלל האזרחים, אחת דתם או מוצאם האתני. זה מאפיין את הלאום האזרחי ובהיות המדינה דמוקרטיה ליברלית היא כמובן תהיה חילונית. ולסיום אני מוותר על התענוג להיות בן הלאום הפלסטיני דובר העברית. יכול להיות שאם ישראל הייתה מתנהלת לפי האידאולוגיה הכנענית
    ,אז לאחר מלחמת ששת הימים היו הפלסטינים שמחים להצטרף ללאום הישראלי.

    • אלי אמינוב הגיב:

      ליוסי ברנע. חבל שאתה לא לומד קצת לפני שאתה קובע שכתיבתי "כבולה בחשיבת השמאל נוסח מצפן". לידיעתך, מצפן, או כפי שנקרא הארגון הסוציאליסטי הישראלי, שהוציא עיתון זה, קבע כבר באמצע שנות השישים, עוד לפני מלחמת 67, כי למרות שהציונות היא תנועה קולוניאלית הרי שהיהודים שהיא ייבאה לכאן מהווים לאום, לאום ישראלי השונה הן מיהודי העולם והן מהעולם הערבי. יתרה מזו. מצפן שחבריו האמינו במהפכה הערבית שתאחד את הארצות הערביות במסגרת סוציאליסטית דרשו גם זכות הגדרה עצמית לעם הישראלי.. ניתן לומר שהתנועה שאתה משתייך אליה עומדת על אותו יסוד, אם כי תוך התעלמות ממה שקורה במזרח הערבי..אני לעומת זאת,למרות שאני תומך בפניות חוזרות ונשנות לבתי המשפט כדי למחוק מתעודות הזיהוי שלנו את הקביעה הדתית "יהודי", אינני מאמין שמדינת ישראל תהיה מסוגלת לכך. כדי לבטל את השטות בדבר לאום יהודי יהיה צורך להרוס את המוסדות, המחזיקים בשטות זו. .

  13. אריה דיין הגיב:

    אלי, נראה לי שכדאי לפעמים ללמוד מההיסטוריה. עקרונות ומדיניות דומים מאוד לאלה שאתה מעלה במאמר הכניסו לפני כתשעים עד מאה שנה את המהפכה הבולשביקית ברוסיה למערבולות שספק אם היו הכרחיות ושללא ספק הקשו בצורה ניכרת על ייצובו של המשטר המהפכני. למה לנו לחזור על הטעויות האלה? איזה נזק ייגרם לעניין הדו-לאומיות בפלסטין אם יום כיפור ועיד אל-פיטר יהיו ימי שבתון במדינה הדו-לאומית הדמוקרטית שתקום בה? איזה נזק ייגרם אם זוג מוסלמי יוכל להירשם לנישואין בבית דין שרעי וזוג יהודי יוכל להירשם לנישואין בבית דין רבני (ובתנאי כמובן שזוגות אחרים, מעורבים או לא מעורבים, יוכלו להתחתן בעירייה)?

    • אלי אמינוב הגיב:

      לאריה דיין: דבר ראשון אני מדבר על מדינה חילונית דמוקרטית ולא על מדינה דו לאומית שזה מה שיש לנו היום. דבר שני במדינה כזו יהיו כמובן מנהיגים דתיים מוסלמים , יהודים , נוצרים ואולי גם אחרים משום שזכותם של בני אדם להאמין בכל מה שעולה על דעתם. הם יוכלו להשיא את בני עדתם אשר -יבקשו להינשא בטקס דתי. אך לא המדינה תממן את כהני הדת אלא מאמיניהם, או שאלה יערכו טקסים בהתנדבות -לשם שמיים. חילוניות המדינה נועדה ליצור חופש דת ולא חופש דיכוי, אך היא גם מאפשרת חופש מדת לאלה שרוצים זאת. מטרה נוספת ההיא כמובן למנוע מדת אחת להשתלט על חשבון דתות אחרות. הדת תהיה עניין פרטי השייך לזכויות הפרט ולא לעניין ציבורי הנכפה על בני אדם .

  14. עופר הגיב:

    לעניין הלשוני – נכון שהלשון היא המרכיב החשוב ביותר בזהות הלאומית, אבל לא היחיד. ועובדה שמעט אין בעולם מדינה שאין בה קבוצה לשונית/אתנית שמהווה את הרוב המכריע, כולל בשוויץ ובסין. בלגיה היא אולי היוצא מן הכלל (בינתיים). אשר להודו ומקומות אחרים – אין זה מקרה שאלה לא מדינות מערביות, מכיוון שבמדינות כאלה היסוד הלשוני הוא פחות חשוב; החלוקה להודו ופקיסטן נעשתה על בסיס דתי ולא אתני/לשוני.
    לעניין הקשר בין דת ומדינה – יש 3 מודלים במערב: הפרדה מוחלטת שאותה מציע הכותב (כמו בארה"ב); דת מדינה אחת עם שוויון לשאר הדתות (כמו בריטניה), ושוויון לדתות (כמו אוסטריה). כל אחד מהם בא בחשבון כל זמן שיבטלו את מונופול בתי הדין הדתיים. ואין שום רע בזה שיתנו ליהודים יתרון כלשהו בחוקי ההגירה, כל זמן שיש שיהיה שוויון לכל האזרחים שכבר נמצאים במדינה.

  15. דינו הגיב:

    כיוון המחשבה לפיו "התנועה הציונית התיימרה לספק פתרון לבעיה היהודית באירופה. במקום זה היא יצרה מחדש את הבעיה והקימה מדינת גטו" – הוא שגוי לחלוטין.
    התכלית הנכונה והצודקת של הציונות היא למזער את הנזק (הפיזי) שגורמת שנאת יהודים.
    מדינה יהודית לא אמורה ולא יכולה לחסל את תופעת האנטישמיות, אלא רק ליצור בסיס הגנה ליהודים.
    נגזר על חלק ניכר מהיהודים לחיות בסוג של גטו, ואין טעם להכחיש זאת ולהעמיד פנים כאילו אנטישמיות היא המצאה יהודית או ציונית.
    ישעיהו לייבוביץ' למשל הסביר זאת היטב כאשר ציין שמהותה של הנצרות היא חיסול היהדות, ולמעשה אין שום תוקף לנצרות כל עוד היהדות קיימת (והבעיה: הנוצרים יודעים זאת..).
    במקביל ישנה שנאת יהודים נרחבת בעולם המוסלמי והערבי בפרט, ויעידו על כך הפרוטוקולים של זקני ציון שזוכים לעדנה אצל שכנינו.
    "חומת השנאה הלוהטת ביותר שידע אי פעם גטו יהודי כלשהו" עליה מדבר אמינוב היא ביטוי לכך שלא מעט מעמי העולם פשוט לא מסוגלים לקבל את העובדה שהיהודי הבזוי והנקלה שהיה שק החבטות שלהם במשך דורות – כבר לא כפוף למרותם ולפעמים גם מכה חזרה. זה דיסוננס שקשה להם לקבל, ומכאן השנאה שהיא המשך ישיר

  16. אהרון הגיב:

    כל הסכסוכים הקולוניאלים בעולם נפתרו במדינות אזרחיהן. אין אף מדינה אחת בעולם החדש שמחשיבה את עצמה "מדינת הלאום של האירופאים הלבנים הנוצרים". זה פתרון שעובד בכל העולם ואין סיבה להניח שהוא לא יעבוד בפלשתינה. הוא דורש ויתור על פריבילגיות ומהפכה חוקתית אבל זה מה שכל אדם שמעוניין לחיות בשלום צריך לתמוך בו. חיים כקולוניה שנואה, מדינת אפרטהייד רווית אלימות שמתקיימת בחסדי ארה"ב זה לא מה שיהודים חלמו עליו אי פעם, כולל הציונים. יהודים חיים כשווים בכל העולם בלי פריבילגיות מיוחדות. אין שום סיבה שהם לא יוכלו לחיות כשווים בפלשתינה. מי שרוצה להמשיך לחיות כגזע האדונים יוזמן לחפש אי לא מיושב ולהקים שם מדינה יהודית.

  17. ברוך.ג הגיב:

    אמינוב , יש לך תומך אחד לפחות. קראתי אתמול שבחיפה הגיש אדם לבית המשפט צו הרחקה כנגד.. אלוהים.
    אז אל תתייאש ותמשיך לשכנע !

  18. אמנון פליגלמן הגיב:

    הייתי מציע לכותב המאמר לבדוק את היתכנותה של הפרוגרמה המדינית שהציע במאמרו בקרבם של ערביי ישראל ולחזור עם מאמר מפוכח יותר.
    מי שמכיר את הקבוצות האתניות במדינת ישראל ואת הדתות המרכזיות לא היה מעלה על דעתו לכתוב מאמר כזה שממחיש ניתוק מוחלט מהחברה הישראלית על כל רבדיה.
    משאלת לב ילדותית, כך צריך להתייחס לתכנית הנ״ל.

  19. אמיתי הגיב:

    חי-זרים בתוכנו.
    כשקוראים את המאמר וחלק מהתגובות מבינים מה זה לחיות בחברה ולהיות זר בה ולה.בלי קשר למאבק לאומי שמתחולל פה,כל המאמר הזה הוא דוגמא מאלפת איך אפשר לכתוב הרבה, בלי להבין על מי כותבים.בקלחת הזאת נכנסים ערבים מוסלמים וגם יהודים ,מבלי להבין את ההקשרים התרבותיים שלהם לדת ,מבלי לדעת את ההיסטוריה שלהם,מבלי להבין את החשיבות למסורת .ככה במחי מקלדת אפשר לבנות מגדלים פורחים באויר. לפנטז פנטזיות שלא קשורות לכלום באיזור הזה ועוד לחשוב שזה פתרון אולטימטיבי למישהו.סוג כזה של חשיבה מתאים לאוכלוסיות מנותקות מצע ,ללא עבר או עם עבר דחוי.גם הערבים וגם היהודים ברובם אינם מנותקי מצע ולכן הצעה למדינה חילונית בפורמט שהוצע נשמעת כהצעה שחי-זר הציע אותה,ולכן אינה רלוונטית.

  20. מישמיש בל מישמיש הגיב:

    אווה, את פשוט מוצר מעוות של המערב הרצחני, את גם הדוגמה לאלו שמלקקים את ישבנו של ביבי ומקללים אותו, ההוכחה שהמערב הרקוב הקפיטליסטי והמתועב הקים ושלח את האיסלמיסטים לעוות את המושג קידמה נאורות ודמוקרטיה שהיתה כגחלים לוהטות בעיני המערב נגד כל חילוניות קידמה ומדע של מדינות ערב באיזור, היום נשארו 2 מדינות שמתפקדות לפי המצע הבעת'יסתי הסוציאליסטי חילוני, זה מה שקרה בעירק כאשר המדע הטכנולוגיה והקידמה היתה נחלתם שם, והניסיון שנעשה באלג'יה ע"י המערב וגם שם בבחישתה של ישראל, אך גם היא נכשלה , ועכשיו סוריה שמשטרה החילוני היתה הסיבה שישראל והמערב רצו רוצים וירצו להפיל, החילוניות וההפרדה הדתית מהחיים הפוליטים היא הדבר החיוני שיכול להביא למזרח תיכון שם היא נכשלה שהמנהיגים החילוניים שקמו בעולם הערבי, גם נאצר נפל כך למלכודת שתמן לו סעדת ביחד עם ישראל. הפתרון שיווצר כתוצאה מחרם אמברגו ומפלה צבאית, תביא לחזרתה של פלסטין לזירה המזרח תיכונית שבה תקום אוטונומיה ששמה יהיה "ישראל" בשטח שנקרא "גוש דן" כמובן שתכתב חוקה אוניברסלית פלסטין מדינת כל אזרחיה. ואת וחבריך למאבק המעורר גיחוך תשאר אניגדותה מעוררת רחמים.

הגיבו ל"בוקרה פיל מישמיש"

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים