הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 במאי, 2016 36 תגובות

קראתי לא מזמן מאמר של עודה בשאראת: "חיזבאללה איננה רק טילים" (הארץ, 14.3.2016), ואני לומד שהחטא העיקרי של החיזבאללה הוא בתמיכתו בבּאשר אל אסד, שכן, "כל הפנאטים שבעולם באים לסוריה, אך הסיבה העיקרית לכך היא המשטר, שהוא עדתי במהותו, ושדיכא ומדכא באכזריות כל סממן דמוקרטי שם". ובנוסף, "פניו העדתיים (של החיזבאללה, ק.א.)  נחשפים על ידי תמיכתו בדיקטטור שידיו מגואלות בדם בני עמו."

נסביר מה משמעות משפטים אלה: [א] פנאטים מכל העולם (אנשי ג'בעת אל-נוסרה, אנשי דאעש, וג'יהאדיסטים אחרים) באים לסוריה כדי להשיב על קנה את הדמוקרטיה. מי שמתנגד לדמוקרטיה, עורפים את ראשו (באופן דמוקרטי). יתרה מזו, הם באו לסוריה לכונן משטר לא-עדתי; כמו אצלם, עם יחס שוויוני לכל העדות, רק העדפה קלה למוסלמים דתיים, ונטייה קלה להאיץ ולשלוח לא-מוסלמים ומוסלמים חילוניים אל מקום שכולו טוב. [ב] חיזבאללה העדתית תומכת במשטר אסד העדתי, שידיו מגואלות בדם עמו.

הפגנה נגד דאעש שנערכה בסוריה בשבוע שעבר (צילום: הומניטה) antidaeshהפגנה נגד דאעש, סוריה 2014 (צילום: הומניטה)

מה יחסו של העם הסורי כלפי המנהיג שידיו “מגואלות בדמו”?

על מנת שלא יחשדו בי בבחירה סלקטיבית של מקורות נתחיל בקטאר (אולי המדינה העוינת ביותר את משטרו של אסד):

  • בסקר שנערך במימון ממשלת קטאר, בסוף 2011, 55% מהנשאלים הסורים (בתוך סוריה) העדיפו שאסד יישאר בשלטון (The Guardian, 17.1.2012). התקשורת במערב ובקטאר עצמה התעלמה מהסקר, וממשלת קטאר פנתה למועצת הביטחון בבקשה לשלוח "כוח שמירת שלום" בינלאומי לסוריה על מנת להחליף את המשטר. והיא פנתה גם למדינות ערב בדרישה להגביר את הסנקציות הכלכליות נגד דמשק, ולנתק יחסים דיפלומטיים עמה. זאת הייתה הפגנה כוחנית, ללא הסוואה!
  • Voltaire Network מצטט מאמר מה-World Tribune, תחת הכותרת "נתוני NATO: אסד מנצח במלחמה על הלבבות ועל התודעה של הסורים" (31.5.2013). לפי הידיעה, ב-NATO בוחנים מידע ״מארגונים ופעילים במימון מערבי״ המצביע על כך ש -70% מהסורים תומכים באסד, 20% ניטראליים ו-10% תומך במורדים. רשת Voltaire מעירה: "במשך שנתיים (מתחילת ההתקוממות, א.ק.) האירועים בסוריה תוארו בעיתונות המערבית כמהפכה ללא אלימות שדוכאה באכזריות ע"י הרודן, בו בזמן שבעיתונות הסורית ראו את המאורעות דווקא כמתקפה על ידי זרים, שקיבלו נשק וכסף בשיעור של מיליארדי דולרים."
  • ב-סקר שנערך בסוריה על ידי העיתון השמרני הצרפתי Le Figaro (31.10.2015) שאלו "האם על המעצמות לדרוש מאסד לוותר על השלטון?". 72% מ-21,314 המשיבים ענו "לא" (!!)
  • שני סקרים נערכו בסוריה על ידי חברת המחקר ORB International (Global Research, 14.12.2015 ). בראשון, שנערך במאי 2014, לשאלה מי "מייצג אותך הכי טוב" התשובות היו:
    • אסד או ממשלתו – 35%
    • ג׳בהת אל-נוסרה – 9%
    • צבא סוריה החופשית (צס״ח) – 9%
    • מתקוממים "אמתיים" – 6%
    • דאעש – 4%
    • קואליציה לאומית/ממשלת מעבר – 3%
  • במשאל השני (14.12.2015) התשובות ניתנו לפי אזורים לשאלה "האם לגופים הבאים ישנה השפעה חיובית על המתרחש בסוריה?" תשובות חיוביות, לפי חלק מהאזורים, לכל אחד מהמועמדים היו
אזור אסד דאעש אל-נוסרה צס"ח קואליציה
דמשק 81% 5% 9% 8% 8%
לטקיה 69% 9% 27% 18% 21%
חמה 63% 12% 24% 29% 19%
חומס 52% 26% 27% 31% 19%
חאלב 39% 25% 41% 39% 28%
ראקא 27% 70% 67% 41% 42%
  • שימו לב שאפילו ב"בירת" של החַ'לִיפוּת האסלמית, אל-ראקא, 27% מהמשיבים העזו להביע דעה חיובית על אסד. בהקשר זה העיר העיתונאי הבריטי,Patrick Cockburn (, The Independent 9.9.2014) שצבא סוריה החופשית התמוטט ברובו בסוף 2013, וכעבור 3 חודשים Robert Fisk כתב, באותו עיתון, שצבא סוריה החופשית חדל להתקיים בפועל.
  • היחס של העם הסורי לאסד קיבל ביטוי משכנע בבחירות לנשיאות שנערכו לפי החוקה ביוני 2014, שבע שנים אחרי הבחירות הקודמות ב-2007 (ויקיפדיה). האוכלוסייה של סוריה כולה מונה כ-23 מיליון איש, ומתוכה 15.8 מיליון בעלי זכות בחירה, כולל הסורים החיים בתוך ומחוץ לסוריה (ביניהם אלה תחת שלטון המורדים). 11.6 מיליון (73%) השתתפו בבחירות. בשלושים ושלש ארצות מחוץ לסוריה היו קלפיות היו בשגרירויות, והבחירות נמשכו מספר ימים על מנת לאפשר לכולם להצביע. תשע מדינות לא הסכימו לקיום בחירות אצלן. ועדה של יותר משלושים מדינות אישרו את תוצאות הבחירות, תוך ציון שהיו "חופשיות, הוגנות ושקופות". תוצאות הבחירות: בעד אסד הצביעו 10.3 מיליון (88.7%), בעד שני המועמדים האחרים הצביעו 7.5%.

נסכם את הפרק הזה בהמלצה לעודה בשאראת שיסביר לעם בסוריה, (ולא רק לעם בישראל), שידיו של אסד מגואלות בדם עמו, שכן העם בסוריה כנראה לא מודע לכך.

משטר עדתי במהותו?

אשר להאשמה של בשאראת לגבי עדתיותו של אסד ("שגרמה להתערבותם של אל-נוסרה ודאעש", האנטי עדתיים), נצטט קטעים ממאמרו של Steven Sahiounie (American Herald Tribune, 25.2.2016):

"סוריה היא הארץ החילונית היחידה במזרח התיכון (לאחר הפלת משטר קדאפי בלוב; ק.א.)…  העם הסורי התרגל לאופי החילוני של השלטון והחיים החברתיים. קיימות בסוריה 18 עדות דתיות. הממשלה והמוסדות הם כולם חילוניים, ומגינים על זכויותיהם של כל הסורים. בסוריה אין עדה דתית שלטת אחת, וכל העדות מיוצגות בכל מוסדות הממשלה, הכנסת והצבא."

״הסורים רואים תופסים את הנשיא אסד כרפורמיסט. הסורים היו עדים לאישור חוקים רבים לטובת העם, עם דגש על חקיקה נגד השחיתות. הם היו עדים לביטול המשטר של מפלגה אחת, וכיום רשומות 30 מפלגות פוליטיות שונות. הם היו עדים להצעת חוקה חדשה שאושרה ב-2012."

אין פלא, אם כן, שמוסלמים חילוניים, נוצרים, שיעים-עלאווים, ומיעוטים דתיים אחרים תמיד תמכו במשטרו של אסד. אין פלא שהצבא והעם התמידו בתמיכתם באסד גם בשנים האחרונות בהן הם סופגים מכות קשות מהג'יהאדיסטים המאומנים היטב על ידי האמריקאים, ומצוידים בנשק מתוחכם על ידי הסעודים.

ועל כן, גם בנקודה זאת, עלינו להציע לעודה בשאראת שיפנה את הסבריו על עדתיותו של אסד ומשטרו לעם הסורי ולא לעם הישראלי שמן הסתם כבר השתכנע שזה נכון.

איך בעצם התחילה הדמוניזציה של אסד?

בשאר אל-אסד עלה לשלטון בשנת 2000. הצרות שלו התחילו בשנת 2006 כאשר בצורת קשה פקדה את סוריה ונמשכה עד 2010. מאות אלפי איכרים נאלצו לנטוש את אדמותיהם ולהצטופף בשכונות העוני של הערים הגדולות. מעריכים ש-2 עד 3 מיליון סורים הידרדרו לעוני קיצוני, וכל זה במשטר שלא ידע להתמודד עם המצב הזה. הג'יהאדיסטים שפלשו לתוך סוריה מצאו סביבה אוהדת בפרברי העוני של הערים הגדולות – בחומס, בחאלב, ובדמשק.

אך את הסיבה העיקרית להחרבתה של סוריה יש לחפש בצרה אחרת שהביאה להחרבתן של מדינות רבות אחרות במזרח התיכון ובמרכז אסיה, וביניהן אפגניסטן, עירק, לוב, סומליה וסודאן, ועל הכוונת אירן, סוריה, תימן ועוד. "צרה" זו היא הרווחים העצומים בהפקה ובשיווק של נפט וגז טבעי על ידי חברות הנפט הגדולות, אקסון בראשן. (בערב הסעודית למשל הפקת חבית אחת של נפט עולה 8$. הייצור היומי קרוב ל-10 מיליון חביות. כאשר הנפט עד לאחרונה נמכר במחיר של 100$ לחבית, הרווח הנקי התקרב למיליארד דולר ליום!! אפילו נוריד את מחיר פיתוח הבארות והוצאת הובלת הנפט לשווקים – הרווח הוא אסטרונומי.) הגנרל וסלי קלארק (המפקד העליון של נאט"ו במלחמת קוסובו), גילה עוד ב-2007 תכנית שתוכננה ע"י צ'ייני, רמספלד, וולפוביץ ואחרים, חברי "הפרויקט למען המאה האמריקאית החדשה", לפיה יש לפרק שבע ארצות בחמש שנים: עירק, סוריה, לבנון, לוב, סומליה, סודן ואירן. קלארק מעיר שהמטרה הייתה לגרום לערעור היציבות של המזרח התיכון כדי שארה"ב תוכל להשתלט בו.

תורה של סוריה הגיע. הסיבה המידית להתערבות אמריקאית הייתה קשורה לגילוי שדה הגז הטבעי הגדול בעולם במפרץ הפרסי בין קטאר לאירן, כאשר לכל מדינה בעלות על מחצית מהשדה.  הבעיה הייתה איך משווקים את הגז. אפשר אמנם לנזל אותו ולהוביל את הנוזל לשווקים באניות-מכליות ענקיות. כך גם עשו, אבל התהליך יקר, ומצמצם את הרווחיות. התכנית הקטארית-אמריקאית הייתה להוביל את הגז דרך צינורות ענק שיחצו את סעודיה, ירדן, סוריה ותורכיה אל השווקים הבלתי נדלים כמעט של אירופה. לסוריה היו תכניות אחרות, ו”הפצצה” לא אחרה לבוא. ב-25.8.2011 דווח ב-Wall Street Journal  על הסכם בשווי של 10 מיליארד דולר שנחתם בחודש הקודם בין אירן, עירק וסוריה להנחת צינור משדה הגז במפרץ הפרסי דרך אירן, עירק וסוריה לים התיכון. היעד – שוק הגז הרעבתני של אירופה. כמה חודשים לפני כן, ב-17.3.2011, כאשר פרטי הסכם צינורות הגז טרם עובדו עד הסוף, פרצה מה שנקראה בעיתונות המערבית "הפגנה שלווה" בדארעא, עיר ליד הגבול הירדני. שבעה שוטרים סוריים וארבעה מפגינים נורו למוות ע"י צלפים מגגות הבתים, בית המשפט ומשרדי מפלגת הבעת׳ נשרפו עד היסוד. תוך ימים ספורים ״ההתקוממות האלימה״ התפשטה לערים נוספות, ואלפי שכירי חרב נכנסו לסוריה בעיקר מתורכיה. אלה צורפו בהמשך לארגוני הטרור הגדולים, בפרט ג'בהת אל-נוסרה ובהמשך לדאעש. אתר המודיעין הצבאי הישראלי (Debka, 14.8.2011) כתב שהמטה של נאט"ו בבריסל והמטה הכללי התורכי סיכמו על תכניות לספק למתקוממים טילים נגד מטוסים, מכונות ירייה כבדות נגד טנקים, ומרגמות.

ההתנהלות של שני ארגונים אלה הייתה דומה, לחסל כל מי שלא היה מוסלמי סוני אדוק –בני מיעוטים נוצרים ודרוזים, עלאווים ושיעים אחרים, קורדים, סונים חילוניים וסתם עובדי מדינה. דרך פעולתם הייתה אמנם שונה. אצל אל-נוסרה ההרוגים נמצאו על פי רוב אזוקים עם כדור בראש או בחזה. אלה צולמו והוצגו בתקשורת המערבית כקרבנות של חייליו של אסד ("שיווק זוועות"). אנשי דאעש לא המשיכו במסורת זאת, אלא הפגינו בגאווה ובגלוי את טקסי עריפת ראשיהם של קרבנותיהם; ומיליוני פליטים שברחו מהשחיטה ומזוועות המלחמה מילאו את מחנות הפליטים בתורכיה, טבעו באלפיהם בניסיונם להגיע לחופי מבטחים ביוון ובבלקאנים בדרכם למרכז אירופה. בספרו, The Dirty War in Syria (Global Research, 2016), הפרשן הפוליטי טים אנדרסון כותב:

"במלחמה המלוכלכת נגד סוריה השתמשו בדרגת דיסאינפורמציה שלא זכורה דוגמתה. בבקשן שינוי משטר, המעצמות הגדולות עשו דמוניזציה לאסד בהאשימו ללא הרף בביצוע זוועות עד שהפך לרשע הגדול בעולם. המיתוס המקובל היה תיאור המלחמה המלוכלכת הזאת כ"מלחמת אזרחים" או כ"התקוממות עממית" ע"מ להסתיר שזה היה חלק מההשתוללות רצחנית של שינוי משטרים באזור – תנאי הכרחי ליצירת "מזרח תיכן חדש" [ראה "הפרויקט למען המאה האמריקאית החדשה" שהוזכר לעיל]… ״לאחר 5 שנות מלחמה מתברר ללא צל של ספק שמעשי השחיטה האיומים בוצעו בדרך כלל על ידי הג'יהאדיסטים, והופצו בתקשורת המערבית לפי ממקורות שכמעט תמיד היו קשורים לג'יהאדיסטים".

טים אנדרסון מעיר לבסוף: "אילו בשאר אל-אסד היה באמת רודן אכזרי, הוא וצבאו היו נעזבים ע"י העם הסורי ומובסים מזמן… לעולם לא הייתה התקוממות עממית נגדו, והפופולריות שלו רק גברה והתעצמה עם הזמן."

תגובות
נושאים: מאמרים

36 תגובות

  1. גדעון גיתאי: בשאר אסד אינו תמים, אבל... הגיב:

    אבל נראה שגם מי שמסית נגדו אינו תמים. * כאן אעצור ואגלה לכם: (1) לפני תריסר שנים ביקרתי, כאזרח זר, 4 פעמים בסוריה והתרשמתי שהמשטר החילוני די אהוד על העם הסורי (2) אני ידיד של עודה בשאראת. ** אבל בעניין הביקורת של בשאראת על משטר אסד א י נ י מסכים עם עודה, וגם לא עם נתניהו! *** לי נראה שהעזרה שפקד נתניהו לתת לג׳בחת א-נוסרה—המוסלמית היא חלק מהקשר של "ביבי" שנועד להחליש את אסד, כדי לחזק את אחיזת ישראל בגולן הסורי הכבוש, ולהמשיך להתנחבל בו. **** לכן כתבתי לבשאראת ונזפתי בו: "מי שמגן על סעודיה—שתומכת בג׳בחת א-נוסרה—כדי להפיל את משטר אסד החילוני, בוגד באינטרס המשותף של עמינו. בשאראת אינו מגן על עמו, הוא מגן על הנסיכים הסעודים, שדואגים לאינטרס של האימפריאליזם האמריקאי וחברות הנפט."

    • דינו הגיב:

      מעניין… אתה יכול בבקשה לפרט מהי אותה עזרה "שפקד נתניהו לתת לג׳בחת א-נוסרה",?
      ואיזה "קשר" בדיוק יש לביבי "שנועד להחליש את אסד"?
      הרי מבין המדינות הסובבות את סוריה – ישראל הכי פחות פעילה בסוריה ומשפיעה במידה המועטה ביותר על המתרחש שם (תקן אותי אם אני טועה).
      אז כיצד בדיוק מחליש ביבי את אסד?

      העובדה שמשטרו של אסד הוא חילוני עולה שוב ושוב כאן בקרב תומכי אסד, כאילו מדובר באיזו תכונה טרומית נפלאה במוכיחה שאסד הוא חסיד אומות העולם. יש לומר שני דברים בהקשר הזה:
      – אותם תומכי אסד המעלים את חילוניות משטרו על ראש שמחתם בוודאי גם תומכים בכל ליבם במשטר האיראני שהוא דתי בצורה קיצונית.
      – הרציחות והמלחמות הגרועות ביותר נעשו בידי משטרים חילונים, וכך גם עושה אסד בהתנהלותו האלימה.

      נ.ב. שוב נשכח האימפריאליזם הרוסי והוא כביכול אינו קיים. הרי פוטין הפציץ וכמעט חיסל לחלוטין כל אופוזיציה שפויה שהיתה נגד אסד, הוא טבח באזרחים באמצעות מטוסיו ותרם לטיהור אתני של סונים,

      • אווה חדד הגיב:

        דינו,אכן הז"חילוניות" של אסד מעלה חיוך מר.כמי שבאה מהתרבות היהודית-ערבית, שוב ושוב אני משתאה לנוכח תמימותם או שמא נאמר התממותם של מי שבאו מערבות הקרח של סיביר או מהרי אורל.
        מנקודת מבט של החילוניות שעלתה על הבימה ההיסטורית לפני כ 250 שנה,ושהמערב שילם עליה במרחצי דמים של עשרות מיליונים,"החילוניות" בעולם הערבי שרויה עדיין במצב שלפני "מאמר תיאולוגים מדיני" של ברוך שפינוזה.
        אוי למוסלמי שיכתוב מה שכתב הפילוסוף הדגול,מבקר המקרא,אם יאמר מילה וחצי מילה על מוחמד או השריעהנאו האיסלם.
        ואולם במקרה דנן דומה עליך דינו כי אתה נתקל שוב ושוב במוחות החצובות בסלע. מאומה לא יצלח לחדור דרכן. והרי מדובר באנשים משכילים…

  2. מוזר שהקומוניסט כותב המאמר שכח את ישראל הגיב:

    והלא היישות הציונית עומדת מאחורי כל האסונות בעולם והיא מפעילה גם את חברות הנפט האמריקאיות וגם את קטאר נגד המשטר הסוציאליסטי המתקדם והחילוני של החבר אסד.

    לעומת זה החבר פוטין, יורשו של החבר ברז'נייב, תומך בחבר אסד הנהנה גם מתמיכת החברים הקומוניסטים הסורים על שלל פלגיהם המשתתפים ב'חזית הלאומית' יחד עם מפלגת-האחות הדמוקרטית והסוציאליסטית בעת', וגם מתמיכתם החברים הקומוניסטים בישראל יהודים וערבים וכל כוחות השלום והקידמה, הנלחמים בממשלת האפרטהייד של הימין המתנחל הגזעני ומחרחר המלחמה.

  3. אלמקייס הגיב:

    גם אם אפשר היה להאמין בתחילת הדרך, על רקע השגיאות של הממשלה הסורית בראשות אסד, שההפגנות נגד הממשל משקפות דרך פרוגרסיבית ורצון אמיתי של העם הסורי בשינוי, עם חלוף הזמן ושפך הדמים ברור יותר ויותר כי הניסיונות להפיל את השלטון הסורי אינם נעשים אלא מתוך מניעים אימפריאליסטים של ארה"ב וברית הדמים של נאט"ו בסיוע הוסאלים המקומיים.

    את התמיכה של העם הסורי באסד צריך להבין על רקע האלטרנטיבות לשלטון הסורי שהתברר טבען על רקע המלחמה המתמשכת וכהתנגדות אותנטית של העם הסורי להתערבות זרה בענייניהם הפנימיים. את ההתנגדות לאסד בשמאל של מדינות "המערב" אין לפרש רק ככסילות של אותם אנשי שמאל-ליברלי בניתוח המצב בסוריה – אם כי זהו סימפטום שלו – אלא כמתן ביטוי להזדהות עם האידיאולוגיה האימפריאליסטית שמוצאת לעתים ביטוי ב"הומניזם" סלקטיבי נוסח ארה"ב והאיחוד האירופי החביב על אנשי שמאל-ליברלי שזוכים בצוק העתים של התפוררות ההגמוניה האמריקאית למעטה של מהפכנות כאשר הם מצווחים את מנשרי "אמנסטי אינטרנשיול".

  4. שמאלן הגיב:

    אהההם עכשיו הכל ברור.
    אסד הבן הוא רפורמטר ודמוקרט דגול. כל ההשמצות שקיבל את כסאו בירושה מאביו (דמקורט דגול גם הוא, אם כי לא בטוח שהפלסטינים שטבח בהם יסכימו) גם הם שקרים גסים.
    בכלל כל הסיפור של המלחמה בסוריה הוא מזימה של האמריקאים, הציונים, הקטארים, הסעודים, ומי לא. כולם תיכננו את הפלת אסד בחדר אפל במרתפי הפנטגון. יש הרי הוכחות לכך באתר הנודע באמינותו ללא רבב תיק דבקה !

  5. אמיתי הגיב:

    לא מבין את המאמץ ההירואי להציג את אסאד כאמא תרזה ומאידך את שלל הטרוריסטים המוסלמים
    כלא מקדמי דמוקרטיה עלי אדמות. זה טריפה ואלו נבלות.וצריך לשים תיזכורת בצד, מה יכול להיות צפוי לנו, עם החברים החביבים של המזרח התיכון, אם נתפתה לכל מיני הצעות הזויות ברוח "אחוות העמים" .

  6. בטטה הגיב:

    לפי ההגיון הזה איראן וצפון קוריאה צודקים במאמץ שלהם להשיג נשק גרעיני

  7. צדוק התקוה הגיב:

    בחירות בסוריה נו תהיה רצני בחירות בסוריה הם בדיוק כמו הבחירות בברית המועצות לשעבר
    בראיונות שראינו אלפי צעירים שברחו מסוריה אמרו הם במפורש אחת הסיבות לבריחה היא שאינם רוצים להתגייס לצבא הסורי [ רובם הגדול של הבורחים לאירופה הם צעירים שלפי תוכן הכתבה שלך היו צרכים להישאר להתגייס ולתמוך במשטר אבל הם קוראים לו רוצח !!!

    • לצדוק שמשכנע את עצמו הגיב:

      בזמן מלחמת ארה״ב בויטנאם חצו אלפים רבים של צעירים אמריקאים את הגבול לקנדה ומאות הגיעו עד לשבדיה — כדי להימלט מהשירות הצבאי שהנשיא ג׳ונסון כפה עליהם. ואגב, גם כאן יש משתמטים רבים, ונא לא לשכוח גם את תאיר קמינר האמיצה. ולמי קרה יצחק רבים ״נפולת של נמושות״?

      • צדוק התקוה הגיב:

        אבל שכחת את הדבר הכי חשוב אלה שלא רצו לצאת וייטנאם לא נלחמו על הבית שלהם אותם צעירים מסוריה שבורחים לחול הם לא רוצים להילחם על הבית עבור אסאד בהקשר "למשתמטים רבים" כאן אצלך זה רק בדמיון רוב הנוער מתגייס להגן על המדינה

      • דוד עציון הגיב:

        אחוזי הגיוס עצומים, ההשתמטות מעטה, ורבים מבני אותה "נפולת של נמושות" באים לארץ כדי לשרת בצבא. המצב לא דומה כלל לויטנאם, כאן רוב המתגייסים (יצניים ושמאלניים) מרגישים שזו "הגנה על הבית"
        לגבי תאיר קמינר: כאן אני לא מבין מדוע לא מאשרים לה לעשות שירות לאומי-אזרחי

  8. קורא אנגלי הגיב:

    תודה על המאמר. ציר הפשע הקרימינלי, הוושינגטוני-ירושלמי, כבר לא מפתיע אף אחד. מדובר בתאוות שלטון ברברית-יוקדת שיוצרת לעצמה עולם שלם, רך ואוורירי, של מושגים שקריים ומצופי סוכר בכדי לשקוע ולהתרווח שם אגב טימטום השכל והרגש. בתת המודע אנחנו בעצם יודעים שפסיכופתים שולטים בנו אבל רובינו מעדיפים להמשיך ולהבליג ובעיקר להדחיק. מציאות מתמשכת זו מצמיחה ריקבון שבולט בכל שטחי החיים כולל ביחסים הבין-אישיים. יש לנו במערב הנהגה פסיכופתית לחלוטין ואין עובדה ברורה מזה. האם זהו בעצם מצבו הטבעי של האדם? והתשובה היא כן: כי ללא השקעת מאמץ מכוון, חשיבתי אנושי, החברה פשוט נרקבת, כשם שללא אספקת אנרגיה הגוף החי מתפרק. הצד השני של חיים בריאים הוא הטירוף ולאחריו הכאוס. לשם דרכינו? לנצח אנו נשאר אסירי תודה לארכיטקטים הנועזים שהפקדנו את כספינו ואמונינו בידהם: לניאוקונסרבטיבים, לציונים למיניהם, לטייקונים, לטוני-בליירים, לעורכי הדין ולמומחי יחסי-הציבור, לאנשי התעשיות הצבאיות והפיננסים והבנקאות העולמית שבורכו במאסות של חוכמה וכשרון להמציא ולברוא לנו עולם חדש ונפלא שכזה. איך נודה לכם? שנתאבד כולנו בשבילכם? רק תגידו.

    • אמיתי הגיב:

      אה… עכשיו הבנתי, לגל ההתקוממות בסוריה אחראי “ציר הפשע הקרימינלי, הוושינגטוני-ירושלמי“.כי עד עכשיו האמנתי לפרופוגנדה של הציוניים שבסך הכל היה רע לסורים תחת שלטונו של אסד.

    • דינו הגיב:

      כל מה שאתה כותב נכון הרבה יותר כאשר מדובר במשטרים ערביים ואיסלמים דוגמת זה הסורי וזה האיראני. רק שלא תעלה על דעתך לכתוב משהו כמו "האם זהו בעצם מצבו הטבעי של האדם? " כשמדובר בטבח של 20 אלף איש ויותר בחודש אחר (אסד האב , חאמה ב-1982) או עינויים עד מוות של 11 אלף איש (קמצוץ ממה שעשה אסד הבן ב-5 השנים האחרונות) או התייחסות המשטר האיראני לאופוזיציה. you couldn't care less.

  9. דינו הגיב:

    מאמר (וכותב) הגון המנסה לנתח מצב מורכב ניכר בדרך כלל בתחושה ואווירה של אובייקטיביות והבנה של המושג "מורכבות".
    אך במקרה דנן מדובר במאמר מנסה להציג מצב כמו בסוריה כ-"open and shut case" ומנקה לחלוטין את אחד הצדדים, והוא למעשה תעמולה שקרית וחסרת-ערך ותו לא.
    הטענה לפיה מעולם לא היתה התקוממות עממית נגד אסד היא השקר הכי גדול.
    היתה גם היתה התקוממות עממית לא אלימה , והיא אף נענתה בברוטאליות בסגנון הסורי-איראני הידוע לשמצה, תוך שאסד מיתמם ומשקר וטוען שמדובר "בהפגנות אלימות בראשות טרוריסטים חמושים".
    למי שבאמת(!!) מעוניין לדעת: פרוטוקולים של ישיבות הצמרת הסורית (כולל אסד עצמו) בנושא טיפול בהפגנות המדוברות הועתקו והוברחו ע"י אדם בשם עבדאלמאגי'ד בארכאת, ושם מוכח כדלקמן:
    (ציטוט מתוך מאמר בשם The Assad Files בניו-יורקר)
    Though the regime publicly claimed that it was allowing peaceful demonstrations, security memos showed that intelligence agents were targeting protesters and media activists, and shooting at them indiscriminately.

    • לייב דוידוביץ הגיב:

      מדוע אדם בשם עבדאלמאגי'ד ומאמר בניו-יורקר אמינים יותר מהמקורות שכותב המאמר מביא?

      העובדה המכרעת שלאסד יש את תמיכת הרוב היא עמידתו עד עכשיו חרף מעורבות מסיבית של סעודיה וקאטר (להשכין דמוקרטיה בסוריה – כמובן…)ותמיכת נאטו וארה"ב ביריביו.

      המשכנע ביותר הוא שה"מתקוממים" לא מוכנים לבחון את מעמדם בבחירות בפיקוח בינלאומי, אלא דרשים התפטרות אסד. ידוע להם היטב כי יש לו תמיכת הרוב כי אחרת היו מוכנים להביס אותו בבחירות חופשיות.

      מזכיר את המצב במלחמת וייטנאם: הדמוקרטים הגדולים – ארה"ב התנגדו במשך כל התקופה לבחירות כי ידעו שהעם בוייטנאם דוחה אותם ואת ממשלת הבובות בדרום וייטנאם…

      • דינו הגיב:

        נו, אז עבדאלמאגי'ד ומאמר בניו-יורקר לא אמינים, אבל מה עם זה:
        http://www.theguardian.com/world/2015/oct/01/syrian-army-photographer-describes-torture-prisons
        ושוב כאן:
        http://www.theguardian.com/world/2015/oct/01/syrian-army-photographer-describes-torture-prisons
        וחפש גם בדיילי טלגרף: "Syria chemical weapons: the proof that Assad regime launching chlorine attacks on children"

        הבעיה היא שכל הלוחמים "באימפריאליזם האמריקאי-ציוני ועושי דברם הסעודים וכו'" לא מביני שאסד הוא רוצח ומתעלל מטורף בדיוק כמו דאע"ש.
        לגבי בחירות – הרי אסד כבר "זכה" בכ-88.7% מהקולות ביוני 2014 , אז מדוע צריך "בחירות בפיקוח בינלאומי"? אתה לא סומך על התוצאות שמשטר אסד פירסם?

        • ליב דוידוביץ הגיב:

          אפשר בלי בעייה להביא ציטוטים מעוד עשרים "מקורות"…

          הנה עוד אחד:
          ועדה של יותר משלושים מדינות אישרו את תוצאות הבחירות, תוך ציון שהיו "חופשיות, הוגנות ושקופות". תוצאות הבחירות: בעד אסד הצביעו 10.3 מיליון (88.7%), בעד שני המועמדים האחרים הצביעו 7.5%.

          אז אתה מאמין? זכותך לא להאמין

          בבחירות האלה לא השתתפה האופוזיציה.. אבל לא ענית מדוע אינם מוכנים להשתתף בבחירות בפיקוח בינלאומי?

          תשובה: כי הם יודעים בודאות שהם מיעוט זניח. ומי שנלחם בסוריה נגד המשטר הם דאע"ש, ג'באת א-נוסטרה (שישראל תומכת בהם) ומי שמאחוריהם סעודיה וקאטר . כל אלה כדי להחזיר את הדמוקרטיה לסוריה (הצחקת את הסורים…)

          • דינו הגיב:

            שמע, יש גבול להיתממות.
            אתה בעצמך אומר ש"בבחירות האלה לא השתתפה האופוזיציה", אז למה בכלל לערוך אותן?
            לא ברור לך שמדובר בבדיחה עצובה?
            הרי דברים כאלה קורים רק במשטרים אפלים שלא מתביישים לביים מראית עין מקרטעת ומגוכחת במיוחד של דמוקרטיה.
            במדד הדמוקרטיה של האקונומיסט לשנת 2008 (עוד לפני מלחמת האזרחים) דורגה סוריה במקום ה-12 מהסוף מתוך 168 מדינות.
            זה פחות או יותר מסכם עם מי יש לנו (למעשה – לסורים המסכנים) עסק.

            משטר אסד פושע וטובח באזרחים הרבה יותר מאשר דאע"ש, רק שהמשטר הסורי לא מתגאה ומצלם את זה אלא להיפך, מסתיר ומרמה ואז יושב זחוח בראיון לתחנת טלוויזיה מערבית ואומר: "תראו לי הוכחות…".
            אז הוכח שכבר מהיום הראשון הורה אסד לצבאו להרוג מפגינים לא חמושים, הוכח שהיו אינספור הפגזות ותקיפות ח"א כנגד אזרחים , הוכח שהיה שימוש בנשק כימי, היו הרעבות של ערים שלמות, טיהור אתני של סונים, הוכח שהיו עינויים והוצאות להורג בסדרי גודל של עשורת אלפים,
            וכבודו עוד מעז למצוא צידוקים להמשך שלטונו של "הרופא הטוב":.
            עכשיו באמת הצחקת את הסורים

          • ליב דוידוביץ הגיב:

            חוזר על המנטרה אבל מתחמק מתשובות לעניין שמבהירות את הכל

            מדוע האופוזיציה לא השתתפה בבחירות ודוחה כל הצעה להשתתף?
            ( כי ברור לה מה תהיה התוצאה)

            מי שנלחם בסוריה הם דאע"ש וגבהת א נוסטרה בתמיכת סעודיה וקטאר.

            מהדאגה ל דמוקרטיה לסוריה. הא?

          • דינו הגיב:

            אהם אני חוזר על המנטרה או שמא אתה חוזר על ההיתממות?
            בסוריה לא ייתכנו בחירות אמיתיות ולא תיתכן דמוקרטיה כל עוד יושב רב-טבחים כמו בשאר אסד על כס השלטון.
            פשוט מגוחך לטעון שבמדינה שחלקה כבוש ע"י מיליציות שונות ומשונות כמו דאע"ש , חלקה נשלט ע"י דיקטטור מאיים כמו אסד, וכמעט מחצית מתושביה נעקרו מבתיהם – ניתן לערוך בחירות רציניות, לא כל שכן לפקח עליהן (מלבד אסד, הוא יפקח היטב. אתה יכול להיות בטוח בזה). עצם ההצעה היא עלבון לאינטליגנציה.
            שלא לדבר על הטענה לפיה הבחירות הקודמות ("בעד אסד הצביעו 10.3 מיליון – 88.7%") היו "חופשיות, הוגנות ושקופות". פשוט בדיחה, גם באיראן הן היו כאלה בחירות, עד ש"נזכרים" שכל המועמדים נבחרו מראש ע"י המנהיג העליון.
            העניין פשוט מאוד: כל עוד אסד בשלטון לא יתכנו בחירות "חופשיות, הוגנות ושקופות" מפני ששלטון כזה לא מאפשר חופש, הוגנות או שקיפות, ובאופן כללי אסור שפושע נגד האנושות כמו אסד יהלך חופשי. מקומו על ספסל הנאשמים בהאג.

          • לייב הגיב:

            הבחירות היו אמורות להיות בחסות האו"ם כפתרון לסכסוך

            אלא שהחסות צריכה להיות "דמוקרטית", כמובן של סעודיה, קטאר, ושאר הפטרונים של "המתקוממים" כדי להבטיח את "הדמוקרטיה" כאמור.

          • דינו הגיב:

            כבודו מוזמן להסביר לי מדוע האימפריאליזם האיראני והרוסי עדיפים על "סעודיה, קטאר, ושאר הפטרונים של "המתקוממים"?
            או שמא כבודו טוען שאימפרליאליזם איראני ורוסי הוא דבר שאינו קיים?

            כפתרון לסכסוך יעוף קודם כל בשאר אסד מכסאו היישר לבית המשפט הבינ"ל בהאג. אין שום צידוק (ממש שום צידוק) לכך שפושע בסדר גודל כזה יישאר חופשי ועוד ישלוט במדינה (או במה שנשאר ממנה).
            עצוב לראות כיצד כולם מתמקדים בדאע"ש כאשר למעשה אסד וצבאו והמיליציות הברבריות שלו (ע"ע השאביחה) רוצחים ומענים הרבה יותר.

          • ק.א. הגיב:

            שלום לכבוד הרב דינו. סלח לי על ההתפרצות לדיון. לרוסיה ואירן אין 1000 בסיסי צבא בכל העולם. כמו כן ההוצאה הכספית על חימוש וצבא במערב גדולה לעין ערוך מאשר ברוסיה ובאירן. נכון הדבר שמדינות אלה אינן מצייתות לקו האימפריאליסטי המערבי אך ברור מי מתגרה במי ומיהו הצד שרואה את עצמו כבעלי העולם. אדרדבא, יקופלו 1000 בסיסי הצבא האמריקאיים ויסוג כל צד לטריטוריה המדינית שלו. אני מניח שהצעד השיוויוני הזה מקובל על שוחר צדק ושלום כמוך – לכן אני אמתין לקריאתך הנרגשת ברוח זו אל האמריקאים ו 1000 בסיסיהם אשר על כל פינה בגלובוס. שא ברכה.

          • דינו הגיב:

            … אפשר לחשוב שמספר בסיסים ברחבי העולם מעלה או מוריד מחומרת פשעים נגד האנושות.
            עד כמה שצבא אסד "קטן" בהוצאותיו הכספיות – הוא עדיין מבצע פשעים נגד האנושות שגורמים לצה"ל להיראות כמו קייטנה אנתרופוסופית.
            כמה חבל וכמה אירוני שבשם "אי-ציות לקו האימפריאליסטי" אתה מכשיר עינויים, רצח וטיהור אתני של עשרות ומאות אלפי בני-אדם, שלא לדבר על כך שהמניעים של אותם "אנטי-אימפריאליסטים" הם אימפריאליסטים לעילא ולעילא (איראן ורוסיה). המוסר הכפול כאן זועק לשמיים.
            יש עדויות ברורות לכך שבשאר אל אסד ענה ורצח עשרות אלפי אנשים והוא מבצע טיהור אתני של סונים בעזרת איראן ורוסיה שמסייעים לו לטבוח באזרחים ללא הפסקה. מה זה חשוב כעת כמה בסיסים יש לארה"ב בעולם?
            לצורך העניין אני מוציא קריאה נרגשת לארה"ב לקפל לאלתר את כל בסיסיה ולהחזיר את החיילים והציוד הביתה.
            אלוהים יודע מה הקשר בין זה לבין תמונות של ענויים ורצח של 11,000 איש בסוריה:
            חפש: Over 11,000 Syrians tortured to death' since 2011

  10. אהרון הגיב:

    אני מסכים באופן כללי חוץ מההתיחסות לבחירות בסוריה, שלא ניתן לקחת ברצינות. כמו בכל דיקטטורה, אלו הן בחירות חסרות משמעות, ללא מועמדים רצינים, ללא מערכת בחירות חופשית כיוון שאין כלי תקשורת חופשים, ותוצאות הבחירות ידועות מראש.

    אבל באופן כללי, אכן, חוץ מהג'יהדיסטים הסונים, רוב הסורים תומכים בצורה פרגמטית ברע במיעוטו כיוון שכיום אין אלטרנטיבה דמוקרטית למשטר אסד ונצחון המורדים יוביל לבלקניזציה במקרה הטוב, ומדינה איסלאמית בסגנון דעאש במקרה הרע.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לעומת זאת את הבחירות בארה"ב ניתן לקחת ברצינות..

      מילארדרים מכאן ומשם, הצגה של בהמות (סליחה) ורוב האזרחים כלל לא משתתפים בה כי יודעים שזה או זה או זאת לא ישנו ואין הבדל משמעותי ביניהם מלבד ההצגה

  11. השורה התחתונה The bottom line הגיב:

    הפרטים ידועים. בין האחראים לנעשה בסוריה אין צדיקים או מעורבים תמימים. ארה״ב / ישראל / והממלכה הסעודית רוצים כל אחד מסיבותיו להפיל את המשטר הסורי. ישראל גם גייסה את ארה״ב לעזור לה כדי להחליש את בשאר ולחזק את אחיזתה בגולן הסורי הכבוש. סעודיה חוששת מהמשטר החילוני שהוא (יחסית לעולם הערבי) שולט על נכסיו ולא מוסר אותם בזול לאינטרסים זרים. לרוסיה יש אינטרס לשמור על אחיזתה בסוריה ועל בסיסיה, וכמובן יש לה גם עניין לאזן את יחסיה עם ארה״ב. כך נוצר שיתוף הפעולה המוזר בין ישראל ו״האופוזיציה הסורית המתונה״, שכולל גם את החזית האיסלמיסטית מסוג א-נוסרה.

  12. דוד עציון הגיב:

    … ושום התייחסות ללוחמה הכימית, לחביות הנפץ, למעשי הטבח של ה"שביחה", להפצצות ה"שטיח" ללא אבחנה
    בלי קשר למה שאומר העם הסורי, ולכך שארגוני המורדים הם חדלי-אישים במקרה הרע ומוסלמים קיצוניים במקרה הגרוע – אסד וכנופייתו הם פושעי מלחמה

  13. הצעה לעציון הגיב:

    התבלבלת דוד עציון! * לאתר הזה קוראים "הגדה השמאלית" — ולא "ישראל איום". ** לך לחפש את כנופיית פושעי המלחמה ¡"מתחת לפנס"! *** המדינה שמזלזלת בחוקי העולם "מיישבנת" את אזרחיה בשטחים שכבשה **** ומחוקנת חוקנים לספק את רצון המאמינים באל המומצא [שאימצה לעצמה] ***** לכן אנו אומרים, וחוזרים ומשננים, שארגוני המתנחבלים המורדים [וממשלתם] — הם חדלי-אישים וגם יהודונים קציצוניים שפושעים נגד השלום הצודק — שהוא גם השלום שלנו!

  14. עלי הגיב:

    תאורית הקונספירציה שמעלה המאמר אינה משכנעת מכמה סיבות
    רוסיה היא יצואנית הגז הגדולה ביותר בעולם אבל הכותב אינו מזכיר את האינטרס הרוסי בסכסוך.
    בהצהרה דרמטית הכריזה ארה"ב שהיא עצמאית מבחינת יצור עצמאי של דלק בזכות הפקת
    נפט מפצלי שמן.
    סין אשר אוכלוסיתה גדולה פי 3 מאשר אירופה צמאה לנפט ולגז הרבה יותר מאשר אירופה.
    סין נמצאת בדיונים עם אירן על הפקת הגז (הדיונים נמשכים כבר 4 שנים)
    סין שולטת על הנפט של סודן ובתמורה מספקת סין לסודן נשק והליקופטרים אשר באמצעותם
    בוצע רצח העם בדראפור בנוסף מטילה סין וטו כל פעם שיש דיון בענין אירן או סודן במועצת הבטחון.
    המשטר הסורי הוא משטר אימפריאליסטי עם שאיפות התפשטות לירדן וללבנון ולכן זהו משטר שמנסה כל הזמן לערער את היציבות באיזור באמצעות אספקת נשק לפלסטינים (1970 ו"נהר אל בארד")והם גם ספקי הנשק והתומכים העיקריים של עושי דברם החיזבאללה בלבנון.
    ולסיום קשה להבין מדוע הכותב מגן על משטרים דיקטטורים אשר מפעילים טרור כמו המשטר בסודן בסומליה באפגניסטן בלוב ובתימן ועוד דבר אירופה מקבלת אספקת גז גם מרוסיה ובאמצעות מיכליות גם מקאטר (מחליש את טענת הקונספירציה)

  15. צדוק התקוה הגיב:

    טים אנדרסון שוכח דבר פעוט אילו חיזבאללה אירן ורוסיה לא היו עוזרים לאסאד לשרוד הוא היה מזמן גומר את חיו בדיוק כמו סאדם חוסיין וחברו מועמר קאדפי ממש ציון פעוט ולא כל כך חשוב

  16. ברוך.ג הגיב:

    אחרי קריאה מעמיקה של הכתבה המפורטת
    ודברי המגיבים השונים,אני עדין מתקשה להחליט למי מגיע לשלוט בסוריה
    אני צריך עוד זמן , חמש או מוטב עשר שנים
    בינתיים אני מאחל בהצלחה לכולם

  17. למה הפרופ' המלומד לא מספר לנו מה קרה ל-60 אלף סורים הגיב:

    בבתי הכלא של אלילו בשאר אל-אסד ומשטרו הסוציאליסטי-חילוני המתקדם ב-5 השנים האחרונות?

    וכך אנחנו נאלצים להשתמש במקורות מידע אימפריאליסטיים וציוניים.

    סוריה: 60 אלף איש מתו בבתי הכלא של המשטר מאז 2011
    17:27 | סוכנויות הידיעות

    הארגון הסורי לזכויות אדם עדכן היום (שבת) כי לפחות 60 אלף בני אדם מתו בחמש השנים האחרונות בבתי הכלא של ממשל אסד בסוריה. זאת, בעיקר בשל עינויים או תנאים הומניטריים קשים שכוללים מחסור במזון ובתרופות. לדבריו של ראש הארגון הסורי לזכויות אדם, רמי עבד רחמן, מתקן הכליאה שבו נרשם מספר מקרי המוות הגדול ביותר הוא סיידניה שבדרום-מערב המדינה.

    http://news.walla.co.il/item/2963254

הגיבו לברוך.ג

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים