הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 במאי, 2016 22 תגובות

הדברים הבאים נאמרו במפגש קבוצת אנשי הסגל הבכירים והסטודנטים "הקמפוס מתעורר – נלחמים בגזענות" ב-18 במאי 2016.

גזענות, הדרת אוכלוסיות של 'אחרים' למיניהם: מיעוטים, מהגרי עבודה, נשים, מזרחיים, אתיופים, רוסים, קשישים, לה"טבים, מוגבלים, ואני מעז לומר – גם אינטלקטואלים – כבר הפכו אצלנו לא רק לנורמה, אלא גם בקרוב, ובוודאות, לחוק מדינה. אם סברנו תחילה שמדובר בנזלת, אחר כך בדלקת ריאות, ואחר כך בזעזוע מוח, ואחר כך באירוע מוחי, הרי שעכשיו מתבהר שהחברה הישראלית חולת סרטן כרוני, המאיים להיות סופני. נראה רק מה קרה כאן בשלושת השבועות האחרונים: רדיפת האלוף גולן על הדברים שאמר ביום השואה; השכרת אולם על ידי שלטונות האוניברסיטה לאגודת "בעוז רוחם", הדוגלת במוצהר בהדרת נשים באירוע עצמו; הסיסמה "עם אחד – מדינה אחת" בטקס הדלקת המשואות, וחמורה ממנה הבורות ההיסטורית שחוללה אותה, וחמור מזה – החשד הקונספירטיבי שלי, שמי שעמדה מאחורי סיסמה זו מכירה היטב את המקור ההיסטורי, ובחרה בסיסמה במזיד, ודי לחכימא; הקידום הסדרתי של ניצבים החשודים בהטרדה מינית על ידי מפכ"ל המשטרה; פרשת ספר האזרחות; הביקורת החמורה נגד התבטאויותיו המצפוניות של שר הביטחון המעולה והשפוי, והובלתו להתפטרות ומינוי הבריון השכונתי חמום המוח תחתיו. וכל זה בפחות מחודש, כמעט שבירת שיא גינס בפשיזציה.

שמאלנים צבועים הפגנת ימין אוניברסיטת תל אביב smolanimהפגנת ימין (צילום: אקטיבסטילס)

אלה בקמפוס הזה, האדישים כלפי המתרחש, לוקים במה שפרופ' רם לוי, חתן פרס ישראל, הגדיר באחד ממפגשינו בעקבות א.ב. יהושע – כ"אי-ידיעה פעילה". סוג של אטימות מודעת, סוג של מחיקה תודעתית של קיום האחר – האתני, שהן תולדה של הכיבוש שבשנה הבאה יחגגו לו – להוותנו – יובל. ואוי לנו אם נהפוך חגנו לחגא, ונסרב ליטול חלק בהילולות ה"שבנו אל בורות המים", ו"שאוחדה לה יחדיו" ו"עיר האבות מאז ולעולם", והפיכת דוכנים פלסטיניים, ועקירת עצי זית, ואיסור על נסיעה באזורים ה"לבנים" וכו'.

אלה בקמפוס הזה שהתנצלו על כך שלא באו הנה היום משום שהם עמוסים, להבדיל מאלה שבאו למרות שהם עמוסים, כולל עבדכם הנאמן, צריכים לזכור שגזענות, רמיסת זכויות אדם, עוולות של קיפוח ותיוג שלילי של ציבורים שלמים, הם – בפרפראזה על אמרתו הידועה של ג'ון לנון – מה שקורה בזמן שאני עסוק בדברים אחרים, תוך ניצול היסח הדעת.  או כשאני, הליברל המוצהר, דוגל באיסור על ההשוואה בין פעולות בלתי מוסריות הנעשות אצלנו בתחומי הקו הירוק ומחוצה לו לפשעי הנאצים. כי כמו שהפטריוטיות היא מפלטו האחרון של הנבל, אצלנו – איסור ההשוואה הזאת הוא ההכשרה הראשונית של מעשי נבלה. אני כאן, משום שאינני רוצה להפוך בעוד שלושים שנה לג'וני האלדר, גיבור המחזה "טוב" של ס. פ. טיילור, על פרופסור לספרות, הומניסט, מומחה לגיתה, שהופך לעוזרו של אייכמן למסייע בהקמת אושוויץ. אבל – אסור להשוות.

אנחנו כאן משום שהאקדמיה, האמורה להיות האתר הטבעי להשמעת קול זעקה כנגד ההשחתה המוסרית, החברתית, והמדינית של החברה הישראלית, ושל האקדמיה עצמה – ההפקרה של פועלות הניקיון הערביות, עובדות הקבלן, האפליה של סטודנטים ערבים, המיעוט האומר דרשני של מזרחיים בסגל ההוראה הבכיר, הדרת השפה הערבית, שפה רשמית במדינת ישראל, ברוב חוגי הקמפוס, הדרת נשים באולם המושכר על ידי האוניברסיטה וכו' –  האקדמיה שותקת. אנחנו כאן משום שרוב הסטודנטים הישראלים לא יעשו מה שעמיתיהם בחו"ל עושים בנסיבות דומות, לא יעלו על בריקדות, לא ייצאו להפגנות, לא יחוללו מהפכות חוץ מסערות חולפות בגביע קוטג'. לא משום שהם ערלים לסבלו של הזולת, לא משום שרמיסת הערכים הדמוקרטיים וסתימת פיותיהם של אנשי רוח ואמנים לא "מזיזות" להם, אלא פשוט משום שהם תוצרים של מערכת חינוך שמחקה את הקו הירוק, החדירה למוחותיהם שהכול בסדר, שהכול מותר להם, שהערכים הלאומניים, הכוחניים והפשיסטואידיים של העם הנבחר שמשרד החינוך מטפח, בחסות ישראל סבא, וגם כמה פרופסורים שמשמיעים דעות מעוררות חלחלה ברשת "אקדמיה", הם העקרונות ואין בילתם. וכל עיקרון אוניברסלי, הומניסטי אחר, הוא טוב כחומר לבחינה בלבד. הסטודנטים לא יעלו על בריקדות, גם משום שהם נאלצים לעבוד (בעיה שהייתה עשויה להיפטר, לו חלק מהעודף בגביית המסים ומהכספים המופנים להתנחלויות היה מופנה למימון שכר הלימוד של הסטודנטים. אבל המשטר, מסתבר, מעדיף את הבורות כי היא משתלמת בקלפי). כמו שאמרתי: הגזענות פורחת כי הייתי עסוק בדברים אחרים.

והאקדמיה לא יודעת – אי ידיעה פעילה, כאמור – איך להתמודד עם נושאים אלה שהתעלמות מהם היא בנפשנו. אנחנו כאן משום שלמישהם בצמרת המוסד הזה ואחרים נוח לשמור על שקט תעשייתי, כדי לא להתעמת עם משרד החינוך, כדי שהתקציבים המקוצצים ימשיכו לזרום, ועוד אלף אחת סיבות. אבל אנחנו כאן בעיקר משום שלשתוק הוא הסכמה להידרדרות הערכית, ומשום שתפקידנו כחוד החנית האינטלקטואלית של החברה הישראלית הוא לא רק ללמד, לא רק להנחיל ולפתח ידע, אלא גם לחנך ולהוביל דרך אחרת.


פרופ' גד קינר-קיסינגר (אוניברסיטת תל-אביב) פעיל ב"הקמפוס מתעורר-נלחמים בגזענות". "הקמפוס מתעורר – נלחמים בגזענות"  היא קבוצה א-פוליטית של סטודנטים וחברי סגל מאוניברסיטת תל אביב שהתארגנה כדי להגן על מקומם של  הערכים ההומניסטיים, ערכי השוויון והצדק בחברה שלנו, לנוכח הגזענות והלאומנות ההולכות ופושות בקרבנו. מטרת הקבוצה היא לעורר את הקמפוס לתגובה אקטיבית כדי להגן על קיומנו כחברה חופשית. 

תגובות
נושאים: מאמרים

22 תגובות

  1. אמיתי הגיב:

    לא יודע אם יש יד מכוונת או שזו יד המקרה, אבל תמיד התמונה, שמצורפת למאמר היא האמת
    שמנסה לבצבץ,מבעד לכל המלל שבמאמר. מה שאני הבנתי מכל המאמר הזה, שהדמוקרטים
    והסובלנים בעיני עצמם , הם סובלניים כל עוד האג'נדות שלם מתקדמות . כשזה לא קורה אז
    אחריהם המבול , שופכים את התינוק עם האמבטיה , זעם קדוש חוגג,ולעזאזל כולנו.
    כך קורה שזה מעולה "שתי מדינות לשני עמים" אבל "עם אחד מדינה אחת" זה כבר על גבול הפשיזם.
    כשספר אזרחות שוכתב על ידי שרי חינוך של השמאל זה היה מוצלח, וכשמדגישים את הרכיב
    היהודי במדינת ישראל זה ממש פשע נגד האנושות.
    תחושת בטן עמומה אומרת שאם ליברמן היה חובר לקואליציה עם העבודה ולפיד הוא היה ממותג
    כמתון , פרגמטיסט אבל אצל ביבי הוא תואם הימלר.
    ברור שכל בקשה של איזו אגודה ערבית להפרדה בין גברים לנשים הייתה מתקבלת במסגרת
    הסובלנות וההכלה , אבל לא כשזה בא מיהודים דתיים.
    ועוד היד נטויה.
    איכשהו הציבור לא קונה את הסחורה . אפשר לבקר ולדרוש מהחברה להיות מוסרית וצודקת יותר
    אבל רק כשזה בא ממקום אמיתי. קל מאוד לזהות מתי זה אמיתי ומתי לא.

  2. אידיוט שימושי הגיב:

    "אמר לה ינאי מלכא לדביתיה: אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס".

  3. זכי חלטורה הגיב:

    פרופסור יקר,
    כמו כל המילייה שאתה מסובב בו (חלוצים, אקדמיה, שמאל, מרצ וכיוצא באלה מקימי "היהודי החדש"), אתה מאמין באמת ובתמים שהזרם הלאומי-ציוני התעורר (בהזדמנות שאלוהי ישראל מת לשעה קלה בשואה) להקים ב 48 את הממלכה החילונית המבולבלת לנצח נצחים.

    אתה בוודאי זוכר מאמר ביבי לכדורי "השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים". האם יש לך מושג כמה אמת יש באמירה הזו? האם אתה ער למציאות שבה הימין הישראלי שהוא הזרוע המבצעת של היהדות האורתודוכסית נטל את התפקיד של להזכיר ל"יהודי החדש" מאיפה משתין הדג, ולהזכיר לכל מי ששכח "מה זה להיות יהודי".

    ובכן, להיות יהודי זה כל מה שראית בשלושת השבועות האחרונים ובארבעת העשורים האחרונים ומי שמכיר את הכרוניקה הידועה מראש של תולדות עמישראל, יודע שאתה במיעוט ואתה כבר הפסדת. אתה יכול להתנחם בידיעה שהיית חלק מפרק מפואר גם אם קצרצר (במונחים היסטוריים) בתולדות העם.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הרבה כאב, הרבה נכון, אבל אין מה לעשות- אתה שוגה כבר בנקודת הפתיחה.
    כתבת:
    ״…שהן תולדה של הכיבוש שבשנה הבאה יחגגו לו – להוותנו – יובל…״
    הכיבוש יהיה בעוד שנתיים שבעים שנה! והפשע הציוני מעל למאה וחמישים שנים.
    זו נקודת מפתח בהבנת הבעיה ובפתרונה.
    במשפט שלך, שציטטתי לעיל, אתה מגלה בעצם גזענות מסוימת- הפשעים של יפי הבלורית הם בעיניך לא פשעים…
    לא רק שהפלסטינים, מזרחים מודעים, ועוד מעט אנשים ״שמאלנים״ לא יהיו מוכנים לסלוח לעולם לפשעים של לפני מלחמת יוני, אלה שגם כל ימני מצומק שכל מבין וטוען- לכם היה מותר לגנוב מהפלסטינים ולנו לא?

    • אמיתי הגיב:

      באופן מפתיע,קל לקרוא את דעתך גם אם לא להסכים לשום מילה לעומת הדברים שנכתבו במאמר.
      בגישתך אתה מייצג את הלאומן הפלשתיני הממוצע, שבעיני רוחו לפני מאה חמישים שנה שכנה פה לבטח ממלכה פלסטינית,דוברת פלסטינית,שבה כמובן חיו מליוני בני הלאום הפלסטיני שהם צאצאים ישירים של הגרגשים החיווים והכנענים שחיו פה מזה אלפי שנים,מדינת לאום פורחת ומשגשגת שהפריחה את כל פלסטינה…לפתע פלש כובש זר לחלוטין מערבות רוסיה חמד את אדמתם ונישל אותם.כשזה הסיפר שלך ,אין ספק שמדובר בפשע.כמובן שאני לא הולך לקלקל לך סיפור טוב ,מאותה סיבה ,שאני לא אספר לבני, שאין שדונים ופיות,עד שיגיע לגיל בגרות.
      לעומתך, כותב המאמר חי בדיכוטומיה שאופיינית לשמאל הישראלי .יושב על ענף העץ ,ביד אחת זולל מהתפוחים שבעץ וביד השנייה מנסר את הענף שעליו הוא יושב.חושב שהוא מוסרי אבל בעצם הוא מוסרני .כי באמת כדבריך ,אין הבדל מהותי בין ישראל בגבולות 48 67 או 1920 .מי שחושב שנעשה עוול בגבולות 67, הוא צדקן , אם הוא לא חושב שגם ב 48 נעשה עוול.המדרג של סוגי עוול לפני ואחרי 67 הוא פשוט דרך להרגיש טוב עם עצמך ועם ההיסטוריה שלך.שמאל צבוע,כבר אמרנו?

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אמיתי,
        מסכים אתך כמובן- כשאתה מסכים אתי…
        לגבי החלק הראשון של התגובה, זו תגובה אופיינית לקולוניאליסטים..
        גם אם הייתה כאן חברה קטסטרופלית (מה שכמובן לא נכון), והציונות הביאה חברת מופת (מה שלבטח מופרך)- זה עדיין לא תקין. שיפור כל שהוא הוא לעולם לא הצדקה לפשע.

        • דינו הגיב:

          אני מסכים עם הסיפא של דבריך, רק שים לב שבמספר מקרים דווקא אנשי שמאל עקבי משתמשים בדיוק בטיעון הזה (דייהנו מצדיקים פשע בגלל "שיפור כלשהו בעולם"):
          דוגמה מצויינת היא הכיבוש הסיני בטיבט שנדון כאן לפני כמה שנים, כאשר המצדיקים (והיו לא מעט כאלה) דיברו על כך שהחקלאים היו אריסים של הנזירים "האכזרים" שעשקו אותם וכו', והכובש הסיני הנאור הפסיק את המצב הזה.
          דוגמה יותר כוללת היא המאבק "האנטי-אימפריאליסטי" במרכאות כפולות ומכופלות, שלא רק שאינו אנטי-אימפריאליסטי בשום צורה אלא גם מצדיק (ע"פ מעריצי המאבק) פשעים איומים כמו שקרו בסוריה לפני ותוך כדי המלחמה, או פלישות וחתרנות רוסית ואיראנית במקומות שונים בשם האימפריאליזם שלהם.
          דוגמה מקומית היא פשעי מלחמה כאן אצלנו שבאים לידי ביטוי בירי אינטנסיבי של חמאס וחיזבאללה על אוכלוסייה אזרחית בשם ההתנגדות לכיבוש, ולא זוכים לשום גינוי מצד רבים מאנשי השמאל העיקבי.
          בקיצור – כולי תקווה שלפחות אתה עומד בסטנדרט שאתה מציב ("יפור כל שהוא הוא לעולם לא הצדקה לפשע"), מפני שרבים מחבריך אינם עומדים בו

        • אמיתי הגיב:

          אנשים שבתחושה הפנימית שלהם מרגישים קולוניאליסטים, נאלצים להצטדק ולומר תוך רגשי אשם שבכל זאת הם תרמו להתפתחות האזור הגיאוגרפי שהפכו לקולוניה.
          זה לא הסיפור שלנו. אנחנו לא קולוניאליסטים, אלא בנים שחוזרים לארצם ההיסטורית. ארץ שבה התפתחה שפתם, נכתב התנ"ך ותרבותם בה עוצבה. לכן אין לנו שום צורך להוכיח או להצטדק במה ששלנו ,על ידי פיתוח הארץ . זה שזה קורה ממילא וארץ ישראל ומדינת ישראל בכל היבט הם סיפורי הצלחה , יכול להיות מוסבר על ידי העובדה הפשוטה, שכשבהרגשה הפנימית שלך אתה מרגיש שייך למקום, אז אתה גם משקיע יותר.
          אם אתה קורא "פשע" לתהליך היסטורי שבו עם אחרי כמעט 2000 שנה עם חוזר לארצו ההיסטורית , מחדש את שפתו, מחזיר למקומות שמוזכרים בתנ"ך את שמם המקורי , וגם מצליח להפריח אותה משממתה , זו זכותך המלאה. אני קורא לזה נס.
          יום ירושלים שמח

  5. דינו הגיב:

    כיום לא הייתי לוקח דוגמא מסטודנטים בחו"ל, במיוחד לא אלו בארה"ב העסוקים בשנים האחרונות בריסוק שמו הטוב של השמאל הליברלי.
    אני לא מתכוון רק לעיסוק האובססיבי והלא-פרופורציונאלי בהשמצת ישראל אלא ל-SJW (Social Justice Warriors) שכל הוויתם היא הפצת תיאוריות קונספירציה מופרכות, קידום אג'נדות של שנאת גברים לבנים סטרייטים, הנצחה של קורבנות (victimization) וסתימת פיות אגרסיבית ומסוכנת של כל מי שמעז לא להסכים איתם.
    ולא מדובר באוניברסיטות קיקיוניות אלא בשמנת של האקדמיה האמריקאית.
    למשל השערוריה המופרכת באוניברטיטת ייל בעניין תחפושות Halloween
    או הדרישה המגוחכת ב-NYU למתחמים מוגנים (Safe Spaces) בהם יוכלו להתכנס מיעוטים סובלים (שחורים, להטב"ים, נשים.. בעצם כולם מלבד גברים לבנים סטרייטים), לדמוע זה על כתפה של זו, ללטף כלבי פודל חמודים ולא להיות חשוף לעולם האכזרי שבחוץ וכמובן להיות מוגן מדיון או הקשבה לדעה אחרת שמייד מתוייגת כ-hate speech .

    כולי תקווה שלא לעמיתים הסטודנטיאלים האלה מתכוון גד קינר-קיסינגר

  6. אסתר הגיב:

    ….ואיך אתה מסביר את זה?

  7. המוהל הראשי הגיב:

    עם אחד – בית כנסת אחד – רבנות ראשית אחת – מרחב מטוהר אתנית אחד.

  8. לזכור ולא לשכוח! הגיב:

    כדי ללמוד מנסיונה של ספרד, שם עשתה הדיקטטורה של גנרליסימו פרנקו את מיטב יכולתה כדי למחוק מהזכרון הקולקטיבי את מעשיה. הדיקטטורה פיתחה את התאוריה הקרויה Pacto de Olvido (הסכם השיכחה). כדי להמשיך ולחיות העם הסכים לכאוה למחוק את הזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי ה פ ע י ל, וכביכול לעבור לסדר היום, כאילו דבר לא קרה. אלא שעכשיו התעורר הזיכרון ובמיוחד בקטלוניה. בברצלונה הבירה, מתכננים עכשיו הקמת מוזיאון למלחמת האזרחים. בספרד בכלל גוברת הדרישה למחוק את המונומנט הפשיסטי שהקים פרנקו ב- Valle de los Caídos (״עמק הנופלים״) שבנו אלפי אסירים פוליטיים משורות הרפובליקנים שגויסו בכפייה לעבודת הבניה. לכן אציע לכם, לפני שבנצרת הערבית יתכננו מוזיאון לגירוש (נכבה) — כמעין תגובה פלסטינית ל״יד-ושם״ (שלשם מצווה כל אח״ם מחו״ל להגיע ל-Photo Event) — להתחיל לכבד את הזכרון המשותף של כל אזרחי המדינה (ומגורשיה).

  9. עודד הגיב:

    שלוש התגובות הראשונות ('אמיתי', 'אידיוט שימושי' ו'זכי חלטורה' [ נו, אי אפשר, סוף סוף, לדרוש הזדהות של ממש ? ממה פוחדים מגיבים שכאלה? הרי הם החזקים, הם השולטים בקונסנזוס ובזירת הטוקבקים המתלהמת, ודווקא כותבי המאמרים כאן הם החלשים, המתגוננים כל הזמן, אלה שהטוקבקיסטים מאיימים עליהם כל יום בכך ש'יעיפו' אותם, וייתכן מאוד שכך הם יעשו בעתיד…. !] )
    מוכיחות , לצערי, שאתר 'הגדה השמאלית' חייב לעשות חשבון נפש ובדק בית, וכך גם האנשים הטובים – אנשים קרובים ללבי ולהשקפותי – הטורחים לכתוב באתר הזה. מה שמתרחש כאן אינו רב שיח רציני, ומתברר שאינו יכול להיות כזה. שאלה עקרונית, ומכאיבה, אחת, יכולה להיות: למה ולמי כותב כאן, דווקא כאן, למשל, גד קינר, והאם אינו משחית את כוחותיו לשווא? ואם אפשר לחשוב על כך היטב ולהגיע לתשובה כגון 'יכן, צריך להמשיך , לדבר ולכתוב, ולו רק כפוטנציאל לעתיד אחר' – עולה שאלה נוספת: האם המסגרת של אתר/בלוג במתכונתה הנוכחית ( על אף כוונותיה הטובות ועל אף המאמצים היפים המושקעים בה, באמצעים קטנים מאוד) לא נשחקה, ואולי יש להמיר אותה במשהו שונה לגמרי? אני כותב זאת בצער רב.

    • אמיתי הגיב:

      טוב, גם אותך עודד קשה למצוא בספר הטלפונים …..

    • צודק הגיב:

      ישנם כאן כאלה קבועים, טוקבקיסטים (יותר נכון טרולים), בתשלום או בהתנדבות, שאין להם שום דבר עם המטרה של האתר לקיים דיון שמאלי ברמה נאותה. כל כוונתם היא כנראה להוריד את רמת הדיון כאן לגובה "הנומך" שלהם

      יצחק לאור מסרב לפרסם תגובות למאמריו בעיתון הארץ והוא יודע למה.

      טוב תעשה המערכת אם תשנה את צורת האתר למאמרים בלבד ללא כל הבוקי סרוקי הנלווה אליהם.

      • אמיתי הגיב:

        אם יקבלו את הצעתך ,באותה הזדמנות כדאי יהיה גם לשנות את שם האתר ל"פראבדה השמאלית"
        (למי שאינו דובר קומוניסטית שוטפת, בתרגום לעברית: "האמת השמאלית")

        • דובר קומוניסטית הגיב:

          "פראבדה" יש כבר קוראים לה "ישראל איום"
          תוכל להצטרף לשם – מתאים לך

  10. לעודד ולהנהלת הגדה השמאלית הגיב:

    לדעתי לא קיית בעיית הזדהות. האנונימיות מקובלת גם בעולם. ראו למשל את אתר הגארדיין הבריטי, או אתר ״הארץ״. בעיית ״הגדה השמאלית״ היא האיטיות שבה פועלת מערכת התגובות האתר, שאינה מאפשרת חילופי דעות (כן, ומהלומות מילוליות) בין הכותבים. כדאי לנסות ולמצוא מממנים (גם חד״ש!) שיוצאו אותנו מהמיצר הזה, מה עוד שעונת הבחירות מתקרבת…

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אכן…

      הצעה לבעלי האתר:
      יש אפשרות בוורדפרס לאשר אוטומטית תגובות של אנשים שהגיבו כבר.
      חדשים צריכים לחכות לאישור.
      זה מאוד נוח.
      ותמיד אפשר להוציא כותב מציק במיוחד מההסדר הזה…

  11. אלכס מסיס הגיב:

    הגדה השמאלית שהוקמה ביוזמתי בשובי מ 25 שהות בארה"ב – מטרתה הייתה אחת: פרסום חוות
    דעת של אינטלקטואלים שמאליים, שקוראי האתר יוכלו להגיב עליהן וכך להרחיב את הבסיס האנושי
    המשכיל של חד"ש ומק"י בתוכה.
    המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל אנשי ימין מובהקים, תועמלני-ימין, כ"אמיתי" ו"דינו" (ישנם עוד) הפכו את אתרנו לבימת רחוב ימנית ברמות הנמוכות ביותר המורידות את מה שהיה צריך להיות רב-שיח
    שמאלי שכלני – לשפל הימני הפרימיטיבי ביותר.

  12. אמיתי הגיב:

    אלכס שלום, קצת יומרני לדבר על שלום עם ערבים אם אתה לא מסוגל להכיל יהודים שבאופן מפתיע ומאוד יהודי חולקים על דעתך.

הגיבו לדינו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים