הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-3 באפריל, 2017 אין תגובות

השבוע התקיים האירוע האנטי-דמוקרטי השנתי של משרד הביטחון. תא"ל (מיל') מישל בן ברוך, ראש סיב"ט (אגף הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון) הציג את נתוני מכירות הייצוא הביטחוני לשנת 2016, לפי חלוקה כללית לסוגי "מוצרים" ולאזורים בעולם. כנהוג, לא ניתנה אפשרות לשאול שאלות, ומיד לאחר מכן כל כותרות העיתונים בישראל ציטטו את המספרים שנוח למשרד הביטחון לפרסם. כך הכי נוח למשרד הביטחון – במקום להגיש את הנתונים לכלל חברי הכנסת, לענות לשאלות, לאפשר דיון ציבורי פתוח ורציני.

נשיא טוגו בישראל (מקור)

אחד הנתונים המדאיגים הנו זינוק הייצוא לאפריקה ב-70%, ל-275 מיליון דולר ארה"ב. אמנם מדובר בנתח קטן בייצוא הביטחוני הכולל השנתי הממוצע, בסך כ-7 מיליארד דולר ארה"ב, אך במדינות רבות באפריקה, לכל עלייה קטנה בייצוא הביטחוני הישראלי ישנה משמעות לגבי חייהם של אזרחים ואזרחיות רבים. לאן הייצוא הישראלי באפריקה מגיע? בין היתר, כדי לקנות קולות בפורומים הבין-לאומיים, כדי שישראל תוך לשלוט לנצח באוכלוסייה הפלסטינית. בהינתן שלכל מדינה יש קול אחד בהצבעה, למדינת ישראל נוח לקנות בזול מדינה אפריקאית קטנה וענייה, מאשר לשכנע מדינה חזקה באפריקה או במערב אירופה לתמוך בה. להבדיל מנורבגיה ומדרום אפריקה, טוגו לא תשאל את ישראל שאלות קשות.

במקרה לפני שבוע התקיימה במועצה לזכויות אדם של האו"ם הצבעה בעניין שליטת ישראל בשטחים הכבושים. שתי המדינות היחידות שהצביעו נגד ההחלטה היו ארה"ב וטוגו. באוגוסט 2016 ביקר בישראל נשיא טוגו, פאורה גנאסינגבה. בין היתר, הוא ביקר בחברה ישראלית ללוחמת סייבר. מאז שנות ה-60' (למעט בין 1973-1987), לישראל יש קשר ביטחוני עם טוגו, אחת המדינות הכי פחות מפותחות ביבשת. ישראל תמכה צבאית בדיקטטור האכזרי ששלט במדינה בין, 1967 ל-2005, אביו של הנשיא דהיום. ישראל סיפקה נשק ואימונים לטוגו, ובפרט אימנה את המשמר הנשיאותי הידוע לשמצה. טוגו עברה בעבר מספר הפיכות צבאיות. הנשיא בעצמו תחילה מונה לתפקיד הנשיא ע"י הצבא ב-2005, ורק בהמשך נבחר בבחירות. בשנים האחרונות יש בטוגו יחסית יציבות פוליטית, והדבר האחרון שהיא צריכה הוא חיזוק הצבא ללא מגבלות, כאשר ממילא השלטון האזרחי מתקשה לפרקים לשלוט על כוחות הביטחון שם.

אף שמישל בן ברוך מסרב לענות לשאלות, לא נשכח מה הוא עשה בקיץ האחרון הוא נפגש עם ראש החונטה הצבאית במהלך ביקורו בבורמה.

  • איתי מק הוא עורך דין המתמחה בהגנה על זכויות אדם
תגובות
נושאים: מאמרים

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים