הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 במאי, 2018 15 תגובות

נקודת השבר שלי ביחס לציונות היתה בתחילת 1997. צה"ל הרס את בתיהם ופינה תושבים בדואים-פלסטינים משבט הג'הלין, כדי להרחיב את התנחלות מעלה אדומים. זה היה בתקופת תהליך אוסלו. בזמן שרובנו היינו באשליה שישראל פנתה לדרך השלום, היא ניצלה את חוסר תשומת הלב לעשות את הדבר העומד בבסיס הקונפליקט הציוני ערבי-פלסטיני. היא גירשה בני אדם מבתיהם ואדמתם, בגלל היותם פלסטינים, על מנת להושיב במקומם בני אדם אחרים בזכות היותם יהודים. השתתפתי במאבק נגד הפשע הזהף עוד בתקופת ממשלת העבודה. את הפינוי עשתה ממשלת נתניהו הראשונה.

כל פעם שאני מגיע לאל עראקיב, שם ממשלת ישראל הרסה את הכפר למעלה מ-120 פעם, על מנת לנטוע יער על חורבותיו, אני מקבל חיזוק לעמדתי האנטי ציונית.

כל פעם שאני מגיע לאום אל חירן, שם ממשלת ישראל עוסקת בגירוש בני אדם מבתיהם וכפרם, כי הם בדואים, על מנת לישב בני אדם אחרים, כי הם יהודים, אני מקבל חיזוק לעמדה האנטי ציונית שפיתחתי. ולחרדתי יש תוכניות לעשות את אותו דבר לעוד כפרים בדואים בנגב. כך גם בשטחים הכבושים, אני כל הזמן נחשף למאמצים לגרש פלסטינים על מנת להרחיב התנחלויות.

גדלתי בקיבוץ שהורי היו בין מייסדיו והיו ציונים נלהבים. בשיעורי ההיסטוריה היהודית בבית הספר, שמתי לב למוטיב שחזר על עצמו אינספור פעמים. הנה בני אדם נרדפים, לא בגלל מעשיהם, אלא בגלל היותם יהודים החיים כמיעוט בין עמים אחרים. המסקנה המתבקשת היתה שהיהודים צריכים לחיות במדינה משלהם, היא מדינת ישראל. ואכן עד היום אני מסכים עם הציונים, שהניסיון ההיסטורי של חיי היהודים כמיעוט, נכשל ולכן היהודים צריכים מדינה משלהם.

הויכוח הראשון שאני זוכר שהיה לי עם שאר חברי לכיתה היה סביב השאלה – איך אנחנו היהודים, שסבלנו רדיפות בלתי פוסקות כמיעוט, יכולים לרדוף את המיעוט הערבי שחי בקרבנו? עם השנים ככול שהידע שלי על מה שקורה בארץ ובשטחים הכבושים ביחס לפלסטינים התרחב, שאלה זו רק התחדדה.

זה היה תהליך ארוך וכואב. המעבר מהכרה ציונית להתנגדות לציונות לא היה קל אז ולא קל היום. הרי אינני יכול להתעלם מההיסטוריה הנוראית של עמי. מול זה עומדות השאלות המוסריות והקיומיות. הנה ברגע שהציונים קיבלו כוח לידיהם, הם מתנהגים בכמו רודפי היהודים בעבר. ברגע שהכוח בידיהם הם מתעלמים מכל שיקול מוסרי, כאשר הדבר היחיד שיכול למנוע מהם לעשות מעשי פשע נגד המיעוטים והכבושים, זה אם יש מספיק לחץ ואיום עליהם, שמעשיהם יעלו לישראל במחיר שלא תוכל לעמוד בו. היום כל אנטישמי בעולם מקבל צידוק לרדיפת יהודים מהתנהגותה של ישראל כלפי המיעוט החי בתוכה, וכלפי האוכלוסייה החיה תחת הכיבוש הישראלי.

ויש את הפן הקיומי: היום יותר מבכל מקום אחר בעולם, יש מאמץ אדיר לפגוע בנו ולחסל את קיומנו, בגלל היותנו יהודים, כאן בישראל. והמאמץ הזה לא נובע מאנטישמיות, הוא נובע ממעשיה של ישראל בעבר ובהווה. ישראל במעשיה, הפכה עצמה למקום המסוכן ביותר לקיום היהודי!

לפעמים אני חושב שפעילות זכויות האדם והשלום שלי, נעשית במטרה שאוכל לחזור ולהיות ציוני.

תגובות
נושאים: מאמרים

15 תגובות

  1. אמיתי הגיב:

    1. קצת מוזר שהסנטימנט האנטי ציוני התעורר רק ב 1997 בהתחשב בזה שאתה קיבוצניק, בודאי ידוע לך שהקיבוצים הם גוזלי השטחים העיקריים מכפרי 48 הנטושים/מגורשים.
    לא עיירות הפיתוח ואף לא ההתנחלויות… הקיבוצים.
    אבל המוסר הצבוע של אנשי השמאל בישראל מתחיל רק בשנת 67 מה שקרה לפני כן, זו לקונה שאין להדרש לה.

    2. אפשר להקל עליך מר גבירץ. לערבים לא משנה באיזו שנה גזלו להם קרקעות הם שונאים את גזלני 67 בדיוק כמו את גזלני 48 . לך נוח לעשות את ההפרדה ,לחיות בתוך גזלתך ולמרק את מצפונך באמצעות גזלני 67.

    3. רוצים להשמיד אותך (כן גם את השמאלנים ,האנטי ציוניים) כיוון ששונאים אותך בהיותך יהודי. ולא תועיל כל אקרובטיקה מוסרנית.תשמע את אבו מאזן ותבין לבד הכל. שום דבר שתעשה לא ישכנע ערבי אחד, לתת לך מטר על מטר בפלסטינה בכדי לחיות.אם לא הבנת זאת עד עכשיו ,זה כנראה מאוחר בשבילך.

    • ק.א. הגיב:

      אני רשאי להטיל ספק חמור בהיותך יהודי. אני רשאי לתמוה על השאלה: במה מתבטאת יהודיותך?…
      לראייתי יהודי מחוייב לעסוק באורח חיים יהודי-דתי (קיום מצוות), בכך מתבטאת יהודיות.
      ואילו יהודי שטוף-מוח, מעורער בנפשו, אינו יכול לקיים התחייבות זו משום שהוא עסוק בפרנויה תמידית על מה חושבים עליו. כוחו מושקע אז בלדמיין לעצמו עד כמה שונאים אותו ואיך עליו למנוע את הפגיעה בו (בטיהור אתני?)

      במילים אחרות: אתה (וכמובן שאינך לבד) החלפת את אורח החיים היהודי באג'נדת טירוף.

      להבנתי טירוף-דעת אינו כלול בהגדרתה של הפרקטיקה היהודית.

      אם הפלח שאתה משתייך אליו (הרוב הגדול) הם יהודים תקינים אז ישנה בעיה רצינית ליהדות.

      בעוד אני התנערתי מיהודיותי (אני אדם חילוני) אתם נשארתם "יהודים" והחרבתם את היהדות מבפנים.

      • אמיתי הגיב:

        יסלח לי כבודו .אבל מה הקשר בין מה שכתבתי למה שהגבת .
        אפשר פעם אחת לקבל תשובה עניינית למה שכותבים או שזה
        תמיד יגמר בבליץ של האשמות בטירוף לגופו של אדם ולא לגופו של עניין.

        * בתור מי שלדבריו התנער מיהדותו ,אני מציע לך לא לקטלג או
        לתת ציונים על יהדותם של אנשים אחרים.זה נשמע פתטי.

        • ק.א. הגיב:

          זה קשור, כבודו, משום שכתבת את תגובתך כיהודי.
          אתה כתבת מילות הסבר לשמאלנים: … "כיוון ששונאים אותך בהיותך יהודי" …
          כיהודי "אמיתי" אתה מסביר לשמאלנים מה זה אומר להיות יהודי.

          אם כן, ברור שאתה "יהודי" החי בחוויה של השמדה ושאתה ושכמוך טוענים שאתם מוכרחים להתגונן בפניה ויהי מה. כמי שנחשף לתוכן הנפשי המוכר והחולני הזה אני מרגיש שזה די רלוונטי לטירוף הנחגג בישראל.

          אז מכיוון שהגבת כיהודי הרגשתי מחוייב להסביר לקוראים שבעצם אתה אינך יהודי אלא סתם חוליגן המאמין שהוא יהודי.

          • דינו הגיב:

            ק.א. שלום,
            (נא לא להתעצבן)
            ישנם מספר כשלים בדבריך:
            קודם כל, השנאה של נוצרים ומוסלמים ליהודים החל מהמאה ה-19 לא ממש קשורה לטיב/איכות היהדות של היהודים. אתה יכול להיווכח בכך ע"י סקירה של האנטישמיות המודרנית: היא מבוססת על גזע, על טיעונים קונספירטיביים בסגנון "הפרוטוקולים" ועל טענת היותו של היהודי קפיטליסט חזירי מחד וקומוניסט מאידך.
            לכן ההערה שלך לגבי יהדותו (או אי-יהדותו) של המגיב "אמיתי" אינה רלוונטית. הוא נמצא בסכנה בדיוק כמוני וכמוך בגלל שכולנו חלק מהעם היהודי, וכפי שאמרתי קודם – שנאת יהודים בגילגולה המודרני מכוונת יותר כנגד בני העם היהודי ופחות נגד המאמינים בדת היהודית (כפי שהיה עד האמנסיפציה).
            עוד דבר מוזר הוא שאתה מייחס תכונת "שטוף-מוח" ליהודי חילוני וציוני, כאשר כולנו יודעים שמנגנון הדת הוא מנגנון של שליטה הנוטה להשיג את מטרותיו ע"י שטיפת מוח…
            לגבי טירוף ופרנויה: כבודו מוזמן לעיין בסקרים המתבצעים ברחבי העולם לגבי ממדי שנאת-יהודים. במדינות מוסלמיות מדובר ביותר מ-90% מהאוכלוסיה המחזיקים בדעות קדומות ותיאוריות קונספירציה נגד יהודים, כולל הכחשת שואה. אז מי כאן הוא המטורף?

  2. משה הגיב:

    תאוכלוסיה הדואית אוחזת במקל בשני קצותיו בצד אחד מתיישבת ללא כל מתוה תכנוני וללא היתרי בניה ומצד שני היא טוענת שאין לה כל תשתיות ראויות.

  3. ק.א. הגיב:

    קשה שלא לראות את ה"ציונות" כסימפטום אימפריאליסטי. רוב האנשים אינם מעוניינים לראות, לשאול, לחשוב על הסבר שמעבר לגירסה המוכרת שפוטמנו בה. לפיכך הפסיכופאתים והנוכלים – נותני הטון במערב – מרגישים מורשים לייצר את הדיסטופיה הנוכחית… אין לדעת מתי וכיצד מגדל הקלפים הפסיכופאתי יתמוטט לו ובאיזה מחיר לאנושות. בקיצור הכל היה שקר – וכי יש בכלל עוד ספק? לא מובן לי כיצד אדם חושב יכול לחוש באיזושהי "נוסטלגיה" לציונות(?) הנוסטלגיה, אם קיימת, היא לתחושת התמימות הילדותית שהיתה בנו (אבל לא לציונות שכן ברור שהכל שם היה שקר).

  4. יוסי ברנע הגיב:

    עם הקמת המדינה הסתיימה הלגיטימציה לאידאולוגיה ציונית. מעתה יש לחשוב במושגים אחרים: מדינת לאום, דמוקרטיה, רפובליקה. המדינה שקמה הייתה אתנוקרטיה שלמעשה הייתה המשך של תפיסת אתנוקרטית: עבודה עברית, התיישבות עברית, הסתדרות עברית. העבריות הייתה לא רק הבחנה מבדילה מיהודי הגלות, אלא מתושבי הארץ הילידים. יש להפוך את העבריות , כיום הישראליות לתפיסה מכלילה של כולם, כל האזרחים, אחת דתם או מוצאם האתני. על בסיס הישראליות הדמוקרטית יש לגבש את לאום המדינה.

  5. דוד הגיב:

    אז עזבת את הארץ (כלומר, את פלשתין הכבושה)?

  6. ק.א. הגיב:

    יום שני 14 במאי. היודונאציזם חוגג בירושלים את האימפריליזם שלו. לקירוב המשיח – יש להניח.

    אין להבין את המילה ציונות בלי אימפריאליזם (אין לזה מובן).
    הלוואי וזה היה אחרת.

    • אמיתי הגיב:

      האם יש איזשהו היבט בחיינו שלא תאשים את האימפריאליזם בקיומו?
      לא נראה לך קצת עבש להשתמש בביטויים ארכאיים שכאלו ב 2018?
      הבנו את האובססיה ליודואצים . אפשר להתקדם כבר?
      נראה ונשמע כמו תינוק שמתבוסס בסחי של עצמו.
      אפשר לנהל ויכוח עינייני בלי פשיסטים,נאצים,פסיכותיים וכו'

      • ק.א. הגיב:

        האימפריאליזם ביטוי ארכאי? משאלתך עולה שמבוא קל לא יזיק לך:

        האימפריאליזם כמעט שאינו מתואר ונידון בגדה השמאלית (אולי אילנה הרסטון היחידה שנוגעת בזה מדי פעם, גם מבלי להתכוון).

        אם לא שמת לב – לאימפריאליזם במובנו "הקלאסי" הצטרף אימפריאליזם מודרני:

        במובן המסורתי אימפריאליזם מקורו במדינה אשר מפעילה כוחה והשפעתה על שכניה. משם עוברת ההשפעה לאיזורים גיאורפים יותר מרוחקים עד שמשלב מסויים העסק תופס צורה של "אימפריה". אולם כיום נוסף אימפריאליזם תאגידי רב-לאומי (מה שקרוי גלובליזציה). הן האימפריאליזם הקלאסי והן הגלובליזציה עובדים יד ביד, בבחינת 2-צדדים של אותה המטבע האימפריאליסטי.

        אז ברור שאין כמעט שום תחום שבו אין לאימפריאליזם משמעות מרכזית בחיינו: משפט וחקיקה, אנרגיה, כלכלה, צבא, תעשיה, תזונה, איכות הסביבה, חינוך, בריאות, תרבות וספורט – בכל אלה יד האימפריאליזם נמצאת.

        כאמור, הגדה השמאלית אינה עוסקת בזה כמעט וזו טעות או היסח-דעת שראוי לתיקון.

        הייתי מנסח משהו יותר שיטתי מעבר לתווים המורשים בתגובה אבל אינני יודע אם זה יתפרסם.

        "להתקדם" מעבר ליודונאציזם? זה יושג כאשר ישראל תוותר על היודונאציזם.

  7. שם טוב הגיב:

    המאמר הזה פחות מתלהם בהשוואה למאמרים של ד"ר אילן שדה או ספירו. התלהמות איננה מסייעת לתנועת השמאל האנטי ציונית.

  8. חובב ציון הגיב:

    ריח חמוץ עולה מהמאמר.
    יאוש שמאלני לפני הירידה

  9. אמיתי הגיב:

    יסלח לי כבודו .אבל מה הקשר בין מה שכתבתי למה שהגבת .
    אפשר פעם אחת לקבל תשובה עניינית למה שכותבים או שזה
    תמיד יגמר בבליץ של האשמות בטירוף לגופו של אדם ולא לגופו של עניין.

    * בתור מי שלדבריו התנער מיהדותו ,אני מציע לך לא לקטלג או
    לתת ציונים על יהדותם של אנשים אחרים.זה נשמע פתטי.

הגיבו למשה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים