אין כמעט כל ויכוח באגף הרדיקלי של "מחנה השלום הישראלי", מה ראוי שהעם יחשוב, כדי להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, אולם ישנם הבדלי הערכה מה חושבים היהודים בישראל. האבחנה בין הבדלי ההערכה היא בערך כזו: בעוד שהאופטימית יותר מאמינה שרוב הישראלים מחייבים מדינה פלסטינית, מחייבים את ניהולו של משא ומתן, ההתנחלויות לא ממש חשובות בעיניהם, ובין הימין לשמאל שבכנסת מפרידים מנדטים בודדים. רואה ההערכה הפסימית, שגם אני נמנה עליה, את עמדותיהם של רוב היהודים בישראל כלאומניות עם סממנים מובהקים של גזענות, שלא השתנו במידה שתקדם את השלום הישראלי-פלסטיני.
על כן, כפי שזה היה בממשלות שהיו, בהנהגת העבודה והליכוד, וכפי שזה יהיה כנראה בעקבות התוצאות של הבחירות הקרובות, תשלוט בנו "הממשלה שאנו ראויים לה".
"מדד השלום"
בשבוע האחרון, נאסף מצבור משמעותי של עובדות, המלמדות על הבדלי ההערכות בשאלה "מה חושב העם". המצבור הראשון פורסם בעיתון "הארץ" (9 בדצמבר), והוא מסכם את "מדד השלום" של חודש נובמבר; המצבור השני הצטבר במערכת הבחירות הפנימיות בליכוד ובעבודה.
מהם עיקריו של "מדד השלום" בנובמבר?
על המשא ומתן:
- 63% תומכים במשא ומתן, אולם 68% הם בדעה כי לשרון לא היו הזדמנויות כאלה ו- 31% מהחושבים כך הם מצביעי העבודה.
- 55% הם בדעה כי שרון ינהל טוב יותר משא ומתן תוך הגנה על אינטרסים ישראליים, ומתוך החושבים כך 11% הם מצביעי מרצ.
על המדינה הפלסטינית:
- תוך כדי המשא ומתן 58% יתמכו בהקמת מדינה פלסטינית ורק 33% יתנגדו לה. בעיית מיקומה של המדינה וגבולותיה לא נדונה בסקר זה.
על ההתנחלויות:
- 22% מוכנים לפינוי כל ההתנחלויות.
- 20% אינם מוכנים לפינוי שום התנחלות.
- 52% מוכנים לפינוי התנחלויות בודדות ומרוחקות ולא גושי התנחלויות בגדה – אם כי הם מוכנים לפינוי כל ההתנחלויות ברצועת עזה.
על ירושלים:
- 63% מתנגדים להעברת שכונות ערביות לפלסטינים כדי שיקימו את בירתם.
- רק 14% הם בדעה ששרון יסכים לחלוקת ירושלים.
- 58% הם בדעה שמצנע יסכים לכך.
על מדיניות שרון:
- 47% חושבים שהיא המדיניות המתאימה.
- 31% חושבים שהיא מתונה מדי.
- 15% חושבים שהיא נוקשה מדי.
היחס למדיניות שרון בין מצביעי העבודה:
- 38% חושבים שהיא המדיניות המתאימה.
- 11% חושבים שהיא מתונה מדי.
- 42% חושבים שהיא נוקשה מדי.
היחס למדיניות שרון בין מצביעי מרצ:
- 16% חושבים שהיא המתאימה.
- 11% חושבים שהיא מתונה מדי.
- 68% חושבים שהיא נוקשה מדי.
בסיכום: מחצית ממצביעי העבודה ורבע ממצביעי מרצ רואים את מדיניותו של שרון מתאימה או מתונה מדי.
כאשר אני חוזר ובוחן את "מדד השלום" של נובמבר, איני מתעלם כמובן מהחיוב שבו: נכונות למשא ומתן, ההסכמה למדינה פלסטינית ולפינוי התנחלויות. אולם אי-ההתעלמות אינה מונעת ממני לראות את הכזב האופף גם אותן:
- משא ומתן מתי, באילו תנאים ועם מי ("אחרי הטרור", "החלפת ההנהגה הפלסטינית", "דמוקרטיזציה")?
- חיובה של המדינה הפלסטינית: מה יהיו גבולותיה ואיזו עצמאות תהייה לה?
- פינוי התנחלויות: אילו התנחלויות, מועד פינויין, עד כמה מרוחקות ומבודדות?
אולם מעבר לשאלות על החיוב קיימות העמדות הנחרצות על השלילה:
- על המשא ומתן: רוב המשיבים הם בדעה כי לשרון לא היו הזדמנויות כאלה וחלק נכבד מביניהם הם מצביעי העבודה. למעלה ממחציתם הם בדעה כי שרון ינהל מו"מ כזה טוב יותר, וחלקם הם מצביעי מרצ.
- על פינוי התנחלויות: כמחצית מהנשאלים אינם מוכנים לפינוי גושי התנחלויות הגדה.
- המדינה הפלסטינית: כשליש מהנשאלים אינם מוכנים לשום מדינה פלסטינית, גם מבלי לדון בגבולותיה ובמידת עצמאותה.
- על ירושלים: כשני שליש מהנשאלים שוללים כל חלוקה של ירושלים.
והחשוב ביותר בעיני: שלושה רבעים מהנשאלים חושבים שמדיניותו של שרון כלפי הפלסטינים היא נכונה או מתונה מדי. שותפים לדעה זו כמחצית ממצביעי העבודה וכרבע ממצביעי מרצ!
הבחירות הפנימיות
לחיזוקו של "מדד השלום", נתנו הבחירות הפנימיות בליכוד ובעבודה הוכחה ניצחת: נתניהו גבר על שרון, ופואד גבר על מצנע. כאשר שתי יונים כיוסי ביילין ויעל דיין עפות משובך העבודה לשובך של מרצ, הן מחזקות את מסקנותיו של "מדד השלום": הן קובעות כנראה את פניה של ממשלת האחדות העתידה, ומסייעות לראות בסבירות גבוהה את המבנה הפוליטי של הכנסת הבאה ואת האופוזיציה השמאלית העתידה לקום לממשלה זו: מרצ (שמידת העקביות של מצביעיה ומנהיגיה מוטלת בספק), חד"ש –תע"ל והמפלגות הערביות, שהן כ-25 חברי כנסת מתוך ה-120!
מהן בעיני המסקנות ממה ש"העם חושב"?
מסקנתי הראשונה היא שבעתיד הקרוב, הנראה לעין, אין רואים סיכויים לשינויים משמעותיים שיחולו בחברה הישראלית מבפנים. ספירת מספר קטן של מנדטים המפריד בין הימין ל"שמאל" אינה משמעותית בעיני.
שינויים העשויים לחול בחברה הישראלית כתוצאה מגורמים חוץ-ישראליים תלויה בשינוי המדיניות האמריקאית (נפט, נפט…), במדיניות אירופאית אחרת באמת מזו האמריקאית, בהתייצבותן של מדינות ערב לצד אחיהם הפלסטינים, ובשינוי משמעותי שיחול באינתיפאדה הפלסטינית על-ידי הפסקת הפגיעה האזרחים חפים מפשע. שינויים אלה הבוששים לבוא, השפעתם על החברה הישראלית עשויה להיות משמעותית מאד.
מסקנתי השנייה היא שתפקידו העיקרי של מחנה השמאל הרדיקלי הוא להשפיע על תודעתם של היהודים בארץ הזאת, וזו היא מלאכה קשה התובעת מאתנו נחרצות ואורך-רוח. מכיוון שנשקו העיקרי של השלטון בישראל, בעבר, בהווה ובעתיד הוא ש"אין עם מי לדבר" (אפילו שריד: " אולי אין עם מי לדבר, אבל יש על מה לדבר"), חשובה מאד פעולה משותפת ישראלית-פלסטינית, משני צדיו של הקו הירוק.
כל מלה ברשימתו של דני פתר היא אמת ויציב. זה נכון לא רק לגבי העובדות, אלא גם לגבי המסקנות. התרגום האלקטוראלי של הניתוח הזה הוא פשוט: מפלגת העבודה פסולה לחלוטין, היא איננה חלק ממחנה השלום אם כי יש ברשימה חברים בודדים שהם עדיפים מנקודת מבט יונית (אבל לא חברתית-כלכלית) על האחרים. מצביעים סוציאליסטים חייבים להבין, שמצנע עצמו הוא הסמן הימני של המפלגה בנושאים חברתיים, ראו עמדתו בנושא התקציב. מרצ, עם כל חסרונותיה הרבים מספור, עדיפה לאין שיעור על העבודה, חד"ש, חרף הטעויות הקשות בהרכבת הרשימה, עדיפה לאין שיעור על מרצ.מי שרוצה לחזק את שרון, יצביע עבור שותפיו בעבר הקרוב ובעתיד הקרוב, פואד, פרס, איציק, סנה וילנאי ושימחון.
סקר משלים, ולדעתי מוצלח בהרבה, נעשה ע"י SEARCH FOR COMMON GROUND.
הסקר מראה שהנטיה הניצית המובעת ב-"מדד השלום" נובעת לא מגישה עקרונית, אלא מתוך אמונה שהצד השני "לא רוצה שלום". רק 17%, בשני הצדדים, שוללים את הפתרון של שתי מדינות מסיבות אידאולוגיות-ערכיות, וכל השאר תומכים באלימות מתוך תפיסת הצד השני כתוקפן שלעולם לא יוותר על כוונותיו להשמיד את "אותנו".
השגיאה הנפוצה ביותר בניתוח עמדות הצדדים, היא נטייה להמעיט בהשפעת פעולות הצד "שלך" על הצד השני. בעיני ישראלי "שמאלני" לשעבר שכעת תומך בשרון, הפלסטינים "הוכיחו" את "כוונותיהן האמיתיות" עם פרוץ האינתיפאדה. ישראלי כזה מתעלם מהסגרים שפגעו בפרנסת הפלסטינים מאז 1996, מהאצת ההתנחלויות תוך כדי תהליך אוסלו, מההרג המוני של פלסטינים לא חמושים אחרי עליית שרון להר הבית. אחרי פיגועי ההתאבדות הראשונים באמצע שנות התשעים, הסקרים הראו ש-80% מהפלסטינים התנגדו להם. היום 75% תומכים. אי אפשר להסביר את השינוי הזה מבלי להביא בחשבון את ההתנהגות הישראלית.
דני פתר וחיים ברעם עושים, לעניות דעתי, את אותה השגיאה בכיוון ההפוך — התעלמות מההשפעה המכרעת של ההרג הסיטוני של אזרחים ישראלים על תפיסתם של היהודים בארץ.
הסקר של COMMON GROUND הוא ראייה ניצחת לכך שכרגע המכשול העיקרי לשלום הוא משבר האמון בין העמים. אידאולוגיות, נרטיבים לאומיים ותפיסות גזעניות מוסיפים שמן למדורה מרגע שהיא בוערת, אבל כשלעצמם אינם מהווים עוד מכשול של ממש להסדר. ההיפך הוא הנכון: "המצב" תורם לגזענות הרבה יותר מאשר הגזענות תורמת ל"מצב".
מסתבר ש"מה שהעם חושב" תלוי בראש ובראשונה במה שהעם חושב שהעם השני חושב. זה נכון ליהודים ישראלים כמו שזה נכון לפלסטינים.
הסקר של COMMON GROUND:
עברית:
http://www.sfcg.org/Documents/Dec2002PollReport-Hebrew.pdf
אנגלית:
http://www.sfcg.org/Documents/Dec2002PollReport-English.pdf
ערבית:
http://www.sfcg.org/Documents/Dec2002PollReport-Arabic.pdf
כ"כ נכון וכ"כ מתסכל…
אוף!
ועוד מילה, לגבי "השמאל הציוני".. (שלומעכשיו, אומץ לסרב והחבר’ה)…
דווקא ססמאות כגון "לצאת מהשטחים למען ישראל" ו"סירוב זה ציונות" מחזקות את המגמה הזאת…
שלומעכשיו (והשאר) חייבים להבין שהסכמה תיאורתית של הציבור לפינוי התנחלויות (כמשתקף בסקרים) אינה מועילה לנו כלל. רב הישראלים מוכנים, אולי, לפנות התנחלויות- אבל מעמידים תנאים בלתי אפשריים (בכוונה?)… שלא לדבר על כך שעוסקים כ"כ הרבה בהתנחלויות, ושוכחים שצה"ל עשוי להשאר ברחובות הפלסטינים גם אם יפונו ההתנחלויות כולן (ועל כן "די לכיבוש" ולא "לצאת מהשטחים"…).
שאלות כמו"מה חושב העם?" או ניתוח אידאולוגיות במנותק מהבסיס החומרי,הממשי-כלכלי של המציאות טועה
ומטעה כאחת. מושג ה"עם" אהוב על הימין כיוון שמטשטש
את הניגודים הפנימיים בחברה ואת הדינמיקה האמיתית
המונעת תהליכי התודעה.לא במקרה עליית המגמות הפציסטיות ולאומניות בכל העולם וגם בישראל מתחזקת
בזמנים של משבר כלכלי.
הטעות הקשה של השמאל בישראל היא התמקדות בנושא השלום
והדו-קיום תוך דחיית המאבק לשנוי רדיקלי של החברה
והשלטון.הדרך לשלום ולדו-קיום עוברת דרך המובטלים,
הרעבים,העניים או אלה שבדרך,משני העמים. האידאולוגיות,הדעות,לא נוצרות בחלל ריק.אנו חיים במשטר מעמדי בו המאבק בין אינטרסים מנוגדים נעשה
חריף מדי יום וגורר בתוכו,בצורה מורכבת ומכוונת,תסכול ושינאה לזר ולאחר.
המשבר הנוכחי של ה"כלכלה",ראה פלא,מלווה בהתעוררות
של הלאומנות והגזענות המאבק לשלום עובר דרך מקומות העבודה,מפעלים,בתי ספר, וגם אוניברסיטאות.טענתי לא שיש לדחות את המאבק לשלום או שמלחמת מעמדות תביא אוטומטית לשלום ודו קיום.
אינני טוען טענות פשטניות או מכניזיסטיות.התהליכים
הינם דיאלקטים ו"הכל משפיע על הכל".אבל בואו לא נשכח
מאיפא צומחות האידאולוגיות:בחיים הממשיים,באינטרסים
החומריים,בחיים עצמם.אין אנו נשמות המרחפות באוויר.
המאבק האמיתי לשלום עובר דרך שנוי רדיקלי של החברה
והמבנה של יחסי הייצור והקיום החומרי.
אני מתקשה להבין כיצד רואים אנשים ביאסר עראפת, אדם שדרך האלימות והטרור הרצח וההסתה היא דרכו האסטרטגית מזה שנים (ולא התקוממויות עממיות אעלק אלא הכוונה מכוונת מלמעלה) והוא רואה בה לגיטימית ונכונה עבורו, פרטנר לשיחות שלום והסכמים ששמתי לב שנוהגים לכנות אותם כאן ‘צודקים’.
בנוסף העדויות בשטח מראות בבירור שה’עם’ הפלשתיני התרחק מאד מההנגה שלו, סירוב אזרחי ג’נין לקבלו לאחר סיום הפעולה הצבאית שם כמשל, ולכן מועמדת בספק חתימתו וסמכותו ויכולתו להוציא לפועל הסכם שכזה. עם כל סלידתי מאריאל שרון רוה"מינו קשה להגיד שהוא סובל מחוסר תמיכה ציבורית (ועל כך צריך לעשות ניתוח סטטיסטי נוסף, כי לדעתי זו תופעת טבע שלא תאמן).
ונקודה נוספת, כל הקולות הלא-ציוניים כאן נראים לי תמוהים מאדמאד וזאת מאחר שהם כן תומכים בלאומיות הפלשתינאית אך לא בזו היהודית (הציונות היא התנועה הלאומית היהודית). אני לא רואה את ההגיון הפנימי שבדבר.
תגובתו של שניר מעידה על דו-ערכיות ביחסו לפלסטינים
וישראלים- לא הייתי טורח להגיב עליה, באיחור של ששה
ימים, אילולי השימוש ב"לאומיות" במקום "לאומנות",
המוםיע גם במאמרו ה"טרי" יותר של תמרי,באתר זה.
המשאלים אצלנו ובשטחי הרשות הפלסטינית, מעידים שרוב
מוחלט בשני העמים רוצה ביישוב הסכסוך הלאומי, בדרכי שלום. בישראל, סבור הרוב שאפשר יהיה לגרום לכך שהפלסטינים "יוותרו" על חלק מכבשת הרש
שלהם ואילו הפלסוינים סבורים שוויתרו על כל מה שיכלו לוותר.הלאומנים בשני העמים:המתנחלים, הימין
הקיצוני החילוני והדתי בישראל ובני בריתו: המוסלמים
הקיצוניים בפלסטין – מתנגדים ומסכלים, לפי שעה, את
מאמציהם של אלה התומכים ופועלים להסדר מדיני בשני
הצדדים.
שאלת מנהיגותו וסמכותו של עראפאת – עמדה למבחן בבחירות שהתקיימו בפיקוח בינלאומי ואין עורר עליהן.
הרוב בו נבחר, גדול פי כמה מזה ששרון קיבל במרץ 3001
או חברו בוש, בנובמבר 2000 .