רק לאחרונה התברר לי שבבחירות המוניציפליות בתל-אביב-יפו לא תתמודד שום רשימה של חד"ש ואף לא כזאת הנתמכת על ידה. בעיני זוהי עובדה בלתי נסלחת. קצת היסטוריה: לפני ארבע שנים, כאשר התקיימו הבחירות המוניציפליות האחרונות, הייתי חבר ועד סניף חד"ש בתל-אביב. חד"ש השתתפה בבחירות כתומכת ב"רשימה למען יפו", שאף הוקמה על ידה. בראש הרשימה עמדו אז שני מועמדים ערבים: עו"ד חבר חד"ש, וחבר התנועה האיסלמית ביפו. במקום שלישי הוצב פרופ’ צבי רזי.
מטעם הרשימה התפרסמה מודעה התוקפת את הכדורגלן ריפעת טורק, שהיה מועמד מטעם מרצ, ובה צוין ש"הרשימה שלנו היא הרשימה הערבית האמיתית", בניגוד לזו של טורק. צבי רזי התפטר בטריקת דלת מכיוון שלא ראה בה רשימה ערבית. המודעה עוררה התמרמרות בחד"ש תל-אביב ובחד"ש הארצית. ראשי הרשימה זכו לביקורת קשה ובתוך יומיים פורסמה ב"הארץ" מודעת התנצלות ותיקון.
אבל עוד לפני האירוע הזה ובלי כל קשר אליו, הבעתי את דעתי הנחרצת נגד הרשימה הזאת, אם כי בלית ברירה הצבעתי בעדה.
דעתי היתה שצריך לציין ששם העיר שלנו הוא תל-אביב-יפו, וסניף חד"ש פועל בעיר כולה, למען כל תושביה המקופחים, יהודים וערבים. הבעתי דעתי שעל חד"ש להופיע בשמה המלא ולפנות לכל אזרחי העיר, אם כי ברור שהתושבים הערבים, שהם המקופחים העיקריים, יהיו המטופלים העיקריים.
לא ראיתי שום סיבה שהמועמדים הראשונים ברשימה, בסדר זה או אחר, לא יהיו יהודים וערבים. עלי לציין שכל חברי ועד הסניף הסכימו איתי והוחלט שבבחירות המוניציפליות הבאות נעשה כל מה שביכולתנו כדי להופיע ברשימה עצמאית בשמנו המלא.
אז מה קרה הפעם?
בימים האחרונים הספקתי לשמוע הרבה פרטים, מי אמר מה, למי ומתי. אולם כל הפרטים אותם שמעתי ואחרים שעוד אשמע אינם משנים את העיקר:
- כבר מן ההתחלה לא התקבלה שום החלטה חד-משמעית, ארצית או מקומית, שבבחירות בתל-אביב הולכת חד"ש ברשימה עצמאית משלה. משאים ומתנים התנהלו במועדים שונים כבר מההתחלה, ואני יודע על "עלה ירוק" ועל חברי בל"ד ביפו. החלטה כזאת, על הליכה ברשימה עצמאית, התקבלה רק בימים האחרונים כאשר התברר כי כל השותפויות האחרות התפרקו – אך לא ניתנה למימוש בתנאים שנוצרו.
- בימים האחרונים של המשא ומתן התברר כי חברי חד"ש מיפו מעדיפים רשימה יפואית ערבית משותפת עם בל"ד, על פני רשימת חד"ש יהודית-ערבית הפועלת למען העיר כולה.
אלה הן שתי שגיאות קשות, וכל האחרות הן חסרות ערך לעומתן. איך זה יתכן שאחרי הבחירות לכנסת, שתוצאותיהן מנקודת הראות של השותפות היהודית-ערבית היו קשות כל-כך, לא הבינו מוסדות מק"י-חד"ש מבעוד מועד את חשיבותן של הבחירות בתל-אביב-יפו, ואת החיוניות שבהופעה עצמאית של חד"ש במלוא קומתה?!
אם הניכור בין יהודים וערבים מחלחל גם אל תוכנו, וחברים מיפו מעדיפים רשימה יפואית ערבית, עם קישוטים יהודיים, על פני רשימה אינטרנציונלית אז משהו לקוי מאוד בפעולתנו הרעיונית, במימושה בחיי היום-יום הלכה למעשה.
ואולי יש כאן משהו יותר מזה. אולי יש כאן ניצנים של עמדה רעיונית אחרת המנסה להפריד בין יפו הכבושה ב-48′ מתל-אביב הכובשת? עמדה שכזאת – האפשרית בתנאים הרעים הקיימים – היא שלילית מעיקרה לא רק משום שרוב רובם של תושבי יפו הם יהודים שהיגרו אליה מאירופה ומצפון אפריקה אחרי המלחמה ההיא, כי אם משום שלא זה מה שלמדנו בעשרות שנים של קומוניזם ישראלי.
כך או כך העניין דורש דיון רעיוני יסודי שמסקנתו הארגונית עשויה להקים סוף סוף סניף יהודי-ערבי משותף בתל-אביב-יפו.
אז איך אנהג בבחירות הצפויות? לכאורה האפשרויות הן שתים, ושתיהן קרובות לנו: "מרצ" מכאן ו"יפה" (בתמיכת בל"ד) משם. אשר לי, ולי אישית, תסכולי מהעדר רשימת חד"ש גדול כל-כך עד שאם אטריח עצמי לבוא לקלפי, אבוא לשם עם פתק שעליו ירשם באותיות גדולות חד"ש.
מאמרים ותגובות – רק בלשון יחיד. העורכים עושים מלאכתם בהתנדבות ואין ביכולתם למחוק את כל שלל השטויות הסהרוריות של שוורץ ודומיו הממלאים את האתר 24 שעות ביום ללא הרף- התרופה היחידה: לחסום אותם.
שם האתר כפי שכתבתי הוא להגנת המרקסיזם בשפה האנגלית וניתן למצוא אותו רק ב:
marxist.com
is: http://www.marxist.com
and not as was suggested marxist.com
אכן צודק המגיב באנגלית . יש שתי תנועות מרכסיסטיות בישראל . האתר מכיל כמה תרגומים לעברית של מאמרים לועזיים ללא חתימה . אין כתובת מלבד טלפון סולולרי .גם ה"טרוצקיסטים" האחרים בעולם לא מזדהים אין שמות אין משרדים . מבחינה זאת שתי התנועות זהות , תנועות וירטואליות . עם כל הכבוד החבר שוורץ סוף סוף התגלת במערומיך . עתה אתה יכול להתבטא רק בשם עצמך כי מאחוריך לא עומד ולו אדם אחד שמוכן להזדהות . טרוצקיזם בבקשה אבל לא עבודה בעיניים .
וולה אמנון אתה צודק.
תפסת אותי
לא רק זאת אלא אני הוא היחיד שכותב מכל העולם בשמות בדויים. ולא רק זאת אלא מעמיד פנים שיש לי השפעה בארצות שונות. למה לא? זה מוסיף לי הרבה יוקרה בעיני מסיס ומסיר את פחדיו מכתיבתי ומטרותי.
כל הכבוד אמנון. כרגיל הימין לא רק צודק, אלא הוא גם מאוד אינטלגנטי..
עלה והצלח בכל באותה מידה.
אתה צודק שהשאלה המהותית המסתתרת מאחורי הויכוח על הבחירות המוניציפליות, היא השאלה של מדיניות "החזית העממית" אשר התקבלה ב1935 בקונגרס השביעי והאחרון של הקומינטרן, לפני שחוסל על ידי סטלין, כדי לממש מדיניות זאת לקראת סוף מלחמת העולם השניה. בפוסדם ויאלטה מדיניות זאת, הביאה למדיניות של חלוקת תחומי השפעה. התוצאה הייתה שהמפלגות הקומוניסטיות בעולם פעלו כזרוע של מדיניות זאת, והמחיר היה שבמקומות בהן ההמונים בראשם מעמד הפועלים יכלו לקחת את השלטון הפוליטי, כאיטליה, צרפת יוון, הבורגנות חזרה לשלטון בעזרת המפלגות הקומוניסטיות. מאוחר יותר היא תביא לכשלון של הגל המהפכני באירופה בין 1968 ו1973.
מדיניות זאת הביאה גם לחלוקת הארץ ולנכבה. מדיניות זאת הביאה לכך שבויטנאם בה מעמד הפועלים יכל לקחת את השלטון לאחר מלחמת העולם השניה, הארץ חולקה והאימפריאליזם שלט על דרום ויטנאם עד 1975. מדיניות זאת של התמיכה הפוליטית בסוקרנו הביאה לבלימת מאבקי ההמונים ובסופו של דבר אפשרה את ההפיכה הצבאית של סוהרטו, לאחר דמורליזציה של ההמונים.
מדיניות זאת הביאה לדמורליזציה של מעמד הפועלים בצ’ילה מה שאפשר לסי. איי.אי לעשות בקלות הפיכה צבאית.
מדיניות החזית העממית בסופו של דבר רק בודדה את ברית המועצות ובסופו של דבר הביאה לקריסתה.
לעומת זאת המפלגה הבולשביקית של לנין נהגה לגמרי אחרת במהפכה הרוסית. שם עלתה ממשלת חזית עממית בראשותו של קרנסקי. הבולשביקים לא נכנסו לממשלה זו, אלא התנגדו לה פוליטית. לא רק זאת אלא הם חשפו אותה כממשלה של שיתוף פעולה כנגד הפועלים והאיכרים. ממשלה שהתנגדה לתביעות ההמונים של לחם, אדמה ושלום.
הם כמובן הגנו על הממשלה כנגד ההפיכה הצבאית של קורנילוב, שביקש להחזיר את המלוכה ולחסל את המהפכה. אולם משהפכו הבולשביקים בצעד זה, להנהגה המוכרת של מעמד הפועלים והאיכרות הענייה, הם השליכו את החזית העממית והקימו ממשלת פועלים מהפכנית.
זאת המדיניות שלנו.
בוודאי שאנו רוצים לשכנע את חברי מק"י וחדש להיאבק למען מהפכה סוציאליסטית גם בארץ זו מאשר לתמוך במדיניות אשר תביא למפלות קשות והמשך השיטה
ושוב, הרצאה ממוחזרת של השחור(שוורץ)אדןם –
רק לפרןת קדושות בהודו, יש מעמד מיוחד כמו
לשוורץ ב"הגדה השמאלית"" שעורכיה, מתירים לו
להקליד מאמרים מבלי שישלחו למערכת, כמו כל כותב אחר.עד מתי יהיה הנודניק מיוחס ?
יוסי והשאר!
השורה האחרונה בתגובתי האחרונה זזה מהמקום,
הכוונה היא לשלום שנכרת בין רוסיה לגרמניה לאחר מהפכת אוקטובר, שבו ויתר לנין ויתורים כואבים לאחת המעצמות האימפריאליסיטות.
לנין "זרק" את החזית העממית (לפני קיומו של המושג) בנסיבות המתאימות.
לפני כן הוא לא היסס להעלות סיסמאות "אנרכו-סינדיקליסטיות" (המרכאות הן כי זוהי הגדרתו של לנין כדי לגייס לתמיכה במהפכה כל מי שואף לשלום, קרקע לאיכרים ומפעלים לעובדיהם.
וקרא לכינוס האספה המכוננת על כל מרכיביה.
גם המהפכה בקובה, שהטרוצקיסטים אוהבים מאוד לנכס אותה לעצמם ולהפוך אותה לאני תזה לברית המועצות (ניתוח אבסורדי של ארחיב בו), החלה כמהפכה פטריוטית שנבעה מהתסכל מהשליטה האמריקנית למעשה באי.
עכשיו, אם אתה נגד חזית עממית, איך אתה בחד"ש? הרי הח’ של חד"ש פירושה "חזית", והקמת חד"ש התבססה על אותו רעיון שאתה כה מתנגד לו.
עכשיו, מי אמור להרים על כתפיו את המאבק? רק חד"ש? רק מק"י? רק ברית הפועלים? רק יוסי שוורץ?
מתי תבין שאתה מדבר על עקביות אידיאולוגית, אבל מסיע לאלה שרוצים חזית לא עממית, אלא ציונית הקורצת למרכז המפה (עם עלה ירוק או עם ביילין).
על השלום עם גרמניה (הרבה אחר כך) אני לא צריך להרחיב.
לנין, טרוצקי, יובל הלפרין,יוסי שוורץ, חזית עממית, ברית המועצות – אלה הן התגובות למאמרו של דני פתר? המערכת עושה חוכא ואטלולה מהמילה העברית "תגובה" וקוראי האתר – גם יחד – כשהיא נכנעת לבריונות המקלד של אלה המנהלים את וויכוחיהם הבדלניים והמשמימים על (בין השאר) על השלום בין רוסיה וגרמניה… -ב"תגובה" למאמר על תל אביב-יפו.
לשיטתך, סניף יפו אמור לקבל את הסכמתו של סניף תל-אביב להרצת רשימה, האם גם ההיפך נכון ? האם המשא ומתן עם עלה ירוק היה בידיעתם וברכתם של חברי סניף יפו ?
אתה טוען שרשימה של חד"ש ביחד עם בל"ד ביפו היא רשימה שלא תצביע לה, האם גם חבריך באום אלפחם אמורים לדעתך שלא להצביע לרשימה המשותפת עם בל"ד שרצה שם ?
האם הרשימות החמולתיות שמריצה חד"ש ביישובים מסוימים עדיפות על רשימה משותפת עם בל"ד (שהיא בת הברית הקרובה ביותר בתל-אביב הציונית) ?
מדוע הסניפים בת"א וביפו נפרדים ? מדוע הסניף המעורב באמת היחיד של חד"ש הוא בחיפה ?
מדוע אתה מחשבי את יעל לרר כ"קישוט יהודי" ולא כשותפה לרשימה ערבית-יהודית ? משום שהיא איננה פעילת חד"ש ? משום שהיא טרחה להיות חלק מעולמם הפוליטי של חבריה הערבים באופן שאתה לא טרחת (ולכן היגעת למצב של סניפים נפרדים באותה עיריה…) ?
יצרתי קשר עם מרכז חד"ש בחיפה, וקיבלתי לידי נוסח החלטה זה, שנתקבל בלשכת חד"ש ב- 3.10.03:
"החלטת לשכת חד"ש בקשר לרשימת ‘חד"ש-בל"ד’ ביפו
לשכת חד"ש, לאחר ששמעה סקירה ממזכיר חד"ש ומנסים שקר חבר עירית ת"א-יפו מטעם חד"ש, בישיבתה מיום 3.10 בחיפה, קובעת שרשימת ‘חד"ש-בל"ד’ בראשות הח’ אמיר בדראן היא רשימת האוכלוסייה הערבית ביפו והיא מייצגת את הקול הדמוקרטי ברחוב היהודי ביפו-ת"א.
לשכת חד"ש קוראת לתושבי יפו הערבים שסובלים מתנאים קשים ומאפליה רבת שנים בתחום המוניציפאלי פוליטי לתמוך ברשימה זו למען בחירת אמיר בדראן לחברות העירייה.
לשכת חד"ש קוראת לכוחות הדמוקרטיים היהודים בת"א יפו לתמוך ברשימה זו בהיותה רשימה שמבטאת את האינטרס של תושבי יפו ושל הקול הדמוקרטי ברחוב התל-אביבי."
מי שמעוניין לקבל לידיו את המסמך המקורי מתבקש ליצור עמי קשר בטלפון 050-613924
יובל.
למגיב מעלי:
מתנהל כאן דיון רציני בין אנשי שמאל ואתה ודאי אחד מהם. לכן יש לבקש ממך וגם ממגיבי שמאל אחרים שיציינו, במחילה, את שמם המלא. אחרת אין לדעתי להתייחס אל דבריהם במלא הרצינות.
שמואל אמיר
נוסח החלטת "הלשכה" היא הוכחה ניצחת להעדרה
של דמוקרטיה בחד"ש וזחילתה המואצת ל"התחדש"
כתנועה ערבית-ישראלית נבדלת ולאומנית.
אני הוא שכתבתי "לשכה דיקטאטורית" ובקריאה
שנייה של החלטת הלשכה כפי שצוטטה לעיל – עלי
לתקן ולכתוב:"לשכה לאומנית ודיקטאטורית" על גי, ההחלטה השרירותית קוראת "לכוחות הדמוקרטיים היהודיים…" – ורומזת (יותר מרומזת) כאילו "היהודים" הם המתנגדים ל"ערבים"- שעה,שחברי סניף חד"ש בתל אביב לא נקראו כלל לדיון בנושא הבחירות המוניציפליות
ועל כל פנים, אנוכי כחבר בסניף וחבר מועצת חד"ש – לא קיבלתי כל הודעה או הזמנה לדיון בנושא זה.
א. "יאפא" זו רשימה חדשה עם אנשים חדשים המקומות הראשונים: עו"ד אמיר בדראן ומר יוסף דיק. כך שממש לא צודק לבקש מהם דין וחשבון על אשר עשו אחרים.
ב. במצע של "יאפא" יש סעיפים נרחבים על החינוך, דיור ושיקום שכונות (חררדו, אם לא ראית את המצע, שלח לי את האימייל שלך ואשלח לך אותו).
ג. בין מועמדי רשימה היחידה שצועקת בקול גדול שתהיה אופוזיציה לחולדאי, גילה הרץ, יש מועמד שבקורות חייו מתואר בגאווה שהיה לוחם ב"הגנה" מגיל 15 ואחר כך קצין בצבא, מועמד אחר קורותיו מפוארים בכך שהיה פעיל בתנועה הציונית בארגנטינה, מכאן אני מסיקה שרשימה זו חושבת שהניסיון הנ"ל רלבנטי, להשקפתה ל"מלחמה בשחיתויות". לדעתי, הרשימה מפארת תכונות אלו כי היא מתכוונת לשרת את הציבור הפריבלגיוני ולא את ציבור המקופחים (ברשימה יש מועמד בעל עבר מפואר של פעילות בשמאל הראדיקלי, עובדה זו נעלמה מסיפור קורות חייו, כנראה אינה רלבנטית ל"מלחמה בשחיתויות" שהיא מתכוונת לנהל). לא במקרה רשימה זו מתעלמת לגמרי מהיחס המפלה של העירייה נגד ערביי יפו. לדבר על "זכות הציבור", בלי להתייחס למקופחים ביותר פרוש הדבר להתעלם מהם ולהנציח את ההפליה נגדם.
ד. לדעתי, הרשימה היחידה שכוללת במצע שלה מאבק נגד הקיפוח וההפליה זו "יאפא". המועמדים, פעילים זה שנים למען הקהילה ביפו ובאירגוני זכויות אדם. מהיכרות אישית, הם אנשים שבאמת רוצים לשנות את המצב ויהיו נאמנים לציבור בוחריהם. אחת הסיסמאות שלהם היא: "נשרת ולא נהיה אדונים". חשוב מאוד שבעיריה יהיה נציג עצמאי של ערביי יפו כי הם התושבים הכי מקופחים בעיר (חררדו, אם אתה רוצה להיפגש עם המועמדים אשלח לך באימייל את הטלפון).
לחררדו,
התגובה הנ"ל היא תשובה לשאלתך (בעד או נגד חולדאי), שכחתי לציין זאת.