הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 ביוני, 2004 16 תגובות

תמונה של ורג’ינה וולף על צג המחשב שלי • לקח לי שבע שנים לומר לאימא שלי: "אני לסבית" • המרצה הראשון שיצאתי בפניו מהארון הוא הומו • אמרו עליו כשעבר לאוניברסיטה אחרת שזה בגלל שרצה להיות קרוב לחבר שלו • אין לי עבודה לשנה הבאה • אני לא מסוגלת לומר לסטודנטיות הבדואיות שלי שאני לסבית •


ורג’ינה וולף אומרת בסיפרה "חדר משלך" שאשה צריכה סכום כסף קבוע וחדר משלה כדי שתוכל ליצור. הקיום הרוחני-תרבותי של כל אחת מאיתנו תלוי ללא ספק בקיום כספי בסיסי. וולף לא מעמידה כתנאי לקיום גם את היציאה מהארון. האם הכרחי לצאת מהארון? מה המחיר שתשלם אשה אם תצא מהארון? מהם המחירים שאנחנו משלמות כנשים המתגוררות בישראל כשאנחנו יוצאות מהארון? האם המחיר שערביה לסבית משלמת על יציאה מהארון גבוה יותר? האם המחיר שלסבית מזרחית משלמת על יציאה מהארון גבוה יותר? האם לסבית בפרפריה משלמת מחיר גבוה יותר על יציאה מהארון? האם הכרחי לשלם מחיר על יציאה מהארון? האם יציאה מהארון טובה לנו או לא?

ברצוני להתעכב על המושג: "לשלם מחיר על יציאה מהארון". אפשר להבין את המשפט הזה רק בחברה קפיטליסטית. מושגי הכלכלה נמצאים בזמינות בתודעה שלנו עד כדי כך שהם חולשים על כל תחום בחיינו. לא בכדי אנחנו "עובדות על הקשר", ובעצם משתמשות במטאפורה מתחום הכלכלה כדי לתאר סיטואציה נפשית. כך גם בביטוי "לשלם מחיר על יציאה מהארון". אנחנו מניחות שקיים הכרח לוותר על דבר מה, להפסיד – ואנו משתמשות במטאפורה מתחום הכלכלה בכדי שוב, לתאר מצב נפשי-חברתי. "לשלם מחיר" מניח כי ישנו פוטנציאל לקבל תמורה – כפי שקורה כאשר משקיעים בקניית מזון. האם אנחנו מקבלות תמורה כשאנו יוצאות מהארון?


אני לא רוצה לטעון שיציאה מהארון כרוכה תמיד בהפסד ושאין לה יתרונות. ההפך הוא הנכון. בעיני יש ליציאה מהארון כוח משחרר גדול שמאפשר לי לנשום לרווחה, ולצקת לתודעת הסובבים אותי את הקיום הלסבי כעוד אחת מהאפשרויות. אני יכולה לחשוב על עצמי כמי שיוצאת מהארון על מנת לשחרר את העומד מולי מהתבניות שקובלות אותו לחייו. אני יכולה לחשוב על כך שיציאה מהארון תורמת ליצירת תודעה שמכינה את הקרקע ליציאה מהארון הבאה. כל אחת שעוברת את שבעת מדורי הגיהנום ובכל זאת יוצאת מהארון, מורידה שבריר של מדור מהבאה שתצא מהארון אחריה.


מהו המחיר שאנו משלמות עם היציאה מהארון, במובן הכי מילולי שאפשר – כמה כסף אנחנו מפסידות כשאנחנו יוצאות מהארון? אני רוצה להראות שבחברה שלנו רווח נפשי יכול להיות הפסד חברתי שיש לו תרגום חומרי, ושכולם יחד נפגשים בפוליטיקה המגדרית ובדיכוי הפטריאכלי של נשים. לא רק את ההפסדים ולא רק את היתרונות ברצוני להציג כאן, אלא את קווי המתאר של המכשולים העומדים בפני מי שרוצה לצאת מהארון. קווי המתאר הללו דומים בעיני לקורי עכביש כיוון שהם כמעט נעלמים מהעין, ולכן מהווים מלכודת מסוכנת.


בכדי לאחוז בגבולות קורי העכביש של מכשולי היציאה מהארון, עלינו להבין בראש ובראשונה מי היא זו שעליה מוטלת המשימה לצאת מהארון. היציאה מהארון נתונה, וצריכה להיות נתונה, באחריותה הבלעדית של הלסבית המדוברת. המחיר שיהיה עליה לשלם ביציאתה מהארון קשור ללא הפרד בזהותה (בעיני עצמה ובעיני אחרים), בנסיבות חייה, בסביבת העבודה שלה, באופי המשפחה שלה, במקום מגוריה ועוד גורמים אין ספור. אנסה לשרטט את המכשולים שנוגעים לרובנו באם את מזרחית, גרה בפריפריה, יתומה, קשורה מאוד לאמא שלך, "עוברת" כסטריטית, או ב’וצה זועקת.


אם את גרה בתל אביב, יש סיכוי רב יותר שהבוס שלך נתקל כבר בעובדת לסבית בעבר. לכך יש יתרונות וחסרונות – אם המפגש שלו איתה היה טוב, היא הכינה לך את הקרקע ואת יכולה לצאת מהארון בשלום. אם היא הגעילה אותו, או לחילופין גירתה אותו רק בגלל שהוא חושב ש"שתי נשים זה נורא סקסי" – את בצרות. לעומת זאת, אם את חיה בכל מקום מחוץ לתל אביב, רוב הסיכויים הם שאת הלסבית הראשונה שהבוס שלך פוגש. אין לך נחמה פורתא שמישהי אולי הכינה את הקרקע לפניך, גורלך נתון בידיך בלבד.


אם את מזרחית, רוב הסיכויים שתתעצבני עלי עכשיו כי אני מתיימרת להגיד משהו על מצבך בחברה מבלי שהייתי בו בעצמי. נדמה לי שהמזרחית הלסבית צריכה לעבור מכשול נוסף על האשכנזית בבחירה לצאת מהארון אל מול מקורות הכוח: הבוס הוא הגבר הלבן העשיר, ואת לא. אין לו שום נקודת הזדהות איתך – את מבחינתו מתאימה לנקות משרדים, גם אם כבר יש לך תואר שלישי בפילוסופיה של המדעים. נדמה לי גם שאת סובלת אולי מקצת יותר דיכוי מופנם, כי עדיין מתייחסים בתרבות שלנו בפחות כבוד וחשיבות למזרחים מאשר לאשכנזים. הדיכוי המופנם הזה יכול להוות מכשול ביציאה מהארון, כי הכניסו לך לראש שאת שווה פחות, ושאין לך סיכוי להצליח לבד.


אם את ערבייה פלסטינית, תושבת השטחים או תושבת ישראל, אין סיכוי שתקראי את מה שאני כותבת ותשארי בחיים, לא? יציאה מהארון היא בכלל לא אופציה בשבילך, ואולי גם קיום אורח חיים לסבי. בוודאי יש לסביות ערביות שחיות כלסביות, אבל הן חיות תחת דיכוי כפול: מצד אחד דיכוי שמזמן לפתחן הכיבוש כפלסטיניות, או כבנות המיעוט "המסוכן" והחשוד תמיד במדינה של יהודים, והדיכוי מצד המסורת הדתית (המוסלמית והנוצרית) השמרנית. שתי מערכות דיכוי אלו מאיימות על שלוות חייך, ולעתים גם על קיום חייך בכלל. מי שחייה נתונים בסכנה לא יכולה לחשוב כלל על יציאה מהארון.


אם את "סתם" לסבית, ואין לך "תוספת מחיר" בגלל מיני הזהויות הנוספות שמניתי עד כאן, אינך פתורה מתשלומי מס ל"מדינת הארונות". המחיר שאת עלולה לשלם ביציאה מהארון מיתרגם למהות כלכלית שמוגדרת מתוך המבנה הכלכלי-חברתי שלנו, בו לנשים יש הרבה פחות מקום, וללסביות עוד פחות מכך. ביצאה מהארון במקום העבודה מונחות לפתחך מלכודות רבות, הנה חלקן לפנייך:



  • המקום הראשון בו את נתקלת בהתלבטות אם לצאת מהארון הוא טופס הפרטים האישיים שקיבלת במדור כוח אדם. אם יש לך חברה כבר כמה שנים, לא תמצאי בטופס סטאטוס לזוגיות שלך – את רק יכולה להיות רווקה/נשואה. (אם את קשורה לאמא שלך, גם לה לא יהיה מקום בטופס מפני שברוב הטפסים יש לציין את שם האב בלבד).

  • את יכולה לצאת מהארון בפינת הקפה, שם נוצרים קשרים: הוא מספר לה על הפגישה העיוורת שלו, היא מתלוננת על בעלה. כך נוצרת בין הסטרייטים סולידריות ושותפות גורל. את יכולה לשתוק, או לספר עליו ולהתכוון אליה, או לספר את האמת. אם יצאת מהארון ואפילו קיבלו אותך, הרי שהזוגיות שלך לא משמשת כרטיס כניסה לחברה, כמו שמשמשות הזוגיות והחתונה ההטרואית. בחגיגת הגיבוש הבאה שתתקיים בעבודה, לא בטוח שתוכלי להביא את זוגתך.

  • מזל טוב! קיבלת את תלוש השכר הראשון, אבל הורידו לך אחוזי מס גבוהים, אף-על-פי שגם את מפרנסת את הבת שלכן. ולמה זאת? מפני שבטופס 106 את לא זכאית להקלות במס, אלא אם כן את האם הביולוגית/המאמצת (אבל אם רצית לאמץ את בתכן, החוק במדינה מונע זאת ממך). אז לא רק שלוקחים ממך יותר כסף, בגלל שלא מכירים בילדה כשלך, אלא גם לא מתחשבים בהוצאות הנוספות שלך כלסבית המגדלת חתולים. חמור מכך, גם אם רצית המדינה לא מאפשרת לך לצאת מהארון, להצהיר על הזוגיות שלך, ומפלה את משק הבית שלך לרעה.

  • הקידום שלך תלוי לא רק בכישורייך המקצועיים אלא גם ביכולתך לשתף פעולה במשחק המינים עם הבוס. כלסבית את לא תמיד יכולה, רוצה וצריכה להשתתף במשחק. מה גם שיכול מאוד להיות שהבוס שלך הוא לסבו-פוב ולכן לא יקדם אותך. אם תצאי מהארון את עלולה להפסיד נקודות במשחק שבו נשים רבות מדי מקבלות נקודות של קידום בזכות מחשוף עמוק או הסכמה לליטופים (שלא לדבר על החמורים שבמעשים הפלילים בהם העובדת נאלצת לספק שירותי מין לבוס שלה כדי להתקדם, ואת אולי לסבית שסבלה מהתעללות מינית בעברך ואין שום סיכוי שבעולם שתרצי לחזור לסיטואציה הזו שוב).

  • את עלולה להיות מפוטרת לכש"השמועה" תגיע לאוזניו של הבוס הלסבו-פוב. ביציאה מהארון רק לאחר שהתקבלת וביססת את מעמדך במקום העבודה, את עלולה להיתפס כלא-אמינה, ולהיות מפוטרת בסמוך לקבלתך לעבודה, מכיוון שלא גילית מיד את "זהותך האמיתית" – כאילו מדובר בסוג של מחלה, או מצב של "סוכנת כפולה".

  • סכנת הפיטורים מאיימת עליך במיוחד כלסבית מפני שגם אם את המפרנסת הראשית בבית, הרי שבשיקולי הפיטורים מתחשבים בגברים ומעדיפים לפטר נשים מפני שמניחים שלפני כל אשה עומד גבר מפרנס. גם אם תצאי מהארון כלסבית שהיא מפרנסת ראשית, סיכוי רב כי תפלי על אוזניים ערלות, שלא ימהרו להתחשב בך כמו בגברים. אתן מנהלות משק בית על שתי משכורות נמוכות רק מפני שהן משכורת של נשים. לכן הפיטורים הם אסון בשבילך.

אנחנו עלולות לשלם מחיר גבוה, גבוה מדי על היציאה מהארון, על הזכות לא לחיות בסוד. אנחנו חיות במלכודת: אנחנו עלולות לשלם מחירים גבוהים על היציאה מהארון, אבל רוצות לחיות בלי שקר ובחופשיות. באופן אישי אני מרגישה חובה קהילתית לא להיות בארון, למען אחיותי ומי שתבואנה אחרי. אני לא מרגישה ששילמתי מחיר אישי על יציאותי מהארון – אבל אני לא יכולה לדעת זאת בוודאות, ואין לי שום דרך לדעת שלא יקרה כך בעתיד. אני בטוחה שיש עוד מלכודות רבות שלא חשבתי עליהן – וטוב שכך, כיוון שהמודעות לסכנות נוספות עלולה לשתקני, לעצור מבעדי את היציאה הבאה מהארון. אני מקווה שלא ריפיתי את ידכן, ושיש לכן עוד כוח לאחוז בידית ולצאת החוצה.

תגובות
נושאים: מאמרים

16 תגובות

  1. אורי הגיב:

    במלה אחת: מרתק. אבל למה סטרייטיות כן "מסוגלות לשתף פעולה במשחק המינים עם הבוס"?

  2. יערה חוצן הגיב:

    אני שמחה שעוררתי עניין.
    אני לא חושבת שנשים סטריטיות או לא צריכות להשתתף במשחק המינים עם הבוס. אבל, לסטרטית יש את האופציה, ואולי קצת פחות קשה לה עם זה. אני- ואיני מייצגת את הלסביות כולן- מתקשה לתקשר עם גברים. ולסביות בכלל, כך נדמה לי, יכולות גם להתלבש אחרת ולהסתפר אחרת ולא להאפר ולא ללכת עם מחשוף (למרות שאני למשל כן)- ולכן אולי הבוס שלהן לא רואה אותן כמשתפות פעולה מראש.
    אשמח לדון בנושא.
    יערה

  3. דנה הגיב:

    אין מחיר לחופש. סיסמה שיטחית ונפוצה ואם זאת כל כך נכונה.
    שיקולים של כסף לא יכולים להיות מנחים בבחירה בחופש, בזהות.
    דיכוי הלסביות בפרט והנשים בכלל לא יפסק אם נחשוב בצורה הקפיטליסטית.
    חשוב שניצור חיים ראוים יותר מזה.

  4. אלמוג הגיב:

    סליחה שאני נטפלת רק למשפט אחד שמרגיז אותי (בתור סטרייטית) מתוך מאמר שלם מעניין וחשוב: לסטרייטית יש בדיוק את אותה אופציה כמו ללסבית להשתתף במשחק המינים עם הבוס. גם אני רוצה ומנסה להצליח בעבודה שלי בלי זה. כמו שאני, ביודעי על מישהי שהיא לסבית, עוד לא מיחסת לה משיכה מינית אוטומטית לכל אשה בעולם, גם העובדה שהסטרייטית היא סטרייטית, עוד לא הופכת באופן אוטומטי את יחסי הכוחות על בסיס מיני עם הבוס שלה, לאופציה.

  5. יערה חוצן הגיב:

    אלמוג, אני שמחה שהדברים שלי עוררו אותך לכתוב.
    אנימצטערת שהובנתי לא באופן מדויק, אולי. ברור לי שאני מבקרת את כל ההתנהלות המינית סביב יחסי עבודה. אין קשר ולא צריך להיות קשר בין מין ועבודה. ברור שסטריטיות רבות לא רוצות לשחק את המשחק המיני המגעיל הזה. אני חושבת שבמקרה הזה אתן נמצאות במכבש קשה יותר- כי מכן מצופה לשתף פעולה, ומלסביות- לפחות חלקן- אולי נחסכת הציפייה הזאת. למרות, שברוב המקרים מי שרוצה לנצל אותנו מינית- אותנו הנשים- יעשה זאת בלי שום קשר לאהבות שלנו. אני חושבת, עם זאת, שהרבה סטריטיות, שלא בטובתן, ובאשמת חוקי המשחק המגעילים, מצופות להיות שחקניות ולשתף פעולה. אפילו באופן שבו מצופה מנשים להתלבש או להתאפר או לא. חלק מהלסביות לא משחקות לפי הציפיה הזו ולכן גם אולי מראש לא מחשיבים אותם כברות-הטרדה. כמובן, שאני לא קוראת עכשיו לכל הנשים להפסיק לשמור על אסתטיקה בגלל שהיא מושכת הטרדה מינית- ברור שלא. וזאת, מפני שאני לא רוצה להאשים את הקורבן. וגם- אולי כל חוקי האסתטיקה האלו לא ממש עוזרים לאף אחת.
    ולסיום- אני חושבת, ואולי זה לא היה ברור במאמר- שכל הנשים סובלות במידה רבה מהטרדה מינית, ומציפיה תמידית להיות נתונות לגברים. אני חושבת שחלק מהלסביות מוציאות עצמן מהמשחק הזה באופן שבו הן בוחרת להתלבש, או בשפת הגוף שלהן, או במרחב הגופני עם גברים וכו’. סטריטיות כמו לסביות סובלות מחוקי המשחק המיניים הללו. לחלק מהלסביות יש אפשרות מילוט מכך מראש כי פשוט לא כוללים אותן במשחק. לסטריטיות נדמה לי שקשה יותר להימלט כי הן במשחק, גם אם בניגוד לרצונן ברוב המיקרים.

  6. יעל הגיב:

    עוד אספקט שחשבתי עליו עם קריאת המאמר, והוא עניין המשכורת.
    בהיותי לסבית אשר לעולם, לא תפורנס על ידי גבר, תודה רבה, מצאתי את עצמי מבקשת משכורת הנחשבת ל"גבוהה" מדי עבור אשה, בראיונות העבודה למיניהם.
    כלומר, אני לא חושבת שזה גבוה מדי, ממילא המשכורות הנהוגות במקצועי פתטיות אבל ברור לי שגברים במקצועי ונסיוני מבקשים את זה ללא הנד עפעף. הבוסים מולי חשבו שזה גבוה מדי. כמובן שמתנהל מו"מ בו כל צד יורד/עולה מהסכום הראשוני, אבל אני ישר מסומנת. וכאשר יצטרכו לפטר מישהו/י, מאד יתכן וזו אני כי אני עולה להם יותר. ובכלל, אשה לא אמורה לדרוש כל כך הרבה. זה הסאב טקסט וזה מרגיז אותם. הם פשוט רגילים לנשים שבאות להרוויח משכורת שניה ואם הן אמהות אז בכלל הן צריכות להתפשר על המון דברים ולהגיד תודה שהבוס בכלל מואיל להעסיק אותן.

  7. חוצן יערה הגיב:

    יעל,
    אני מסכימה לגמרי. אכן זו תופעה כואבת ובלתי צודקת. משום מה הם תמיד מניחים שאנחנו רק משכורת שניה.
    וגם שלאישה מגיע פחות בגלל שהיא אישה.
    כל הכבוד לך שאת דורשת את השכר שאת דורשת- גם אם את לא תמיד מנצחת הרי שאת מציבה תקדימים שלבאות אחריך אולי יהיה יותר קל. בוס שמעולם לא נתקל באישה שדורשת משכורת שמגיעה לה (ולא נמוכה) לעולם גם לא יתן משכורת שמגיעה באמת. לעומת זאת, אני רוצה להאמין, שבוס שנתקל באישה כמוך יתן אולי לבאה אחריך את הסכום שבאמת מגיע לה.

  8. אורנה לביא הגיב:

    היי יערה!

    ראשית אזדהה, כדי שלא יעלה בדעתה/ו של מישהי/וא שאני חולצה ואז יתלו אותי על קולב, יאחסנו אותי בארון, והרי מי שתולים אותה/ו – מת/ה, והרי בתוך הארון הסגור-אטום הזה אפשר רק להחנק… – אז אני בי-סקסואלית. זהו. אבל שלא יגידו עלי עכשיו שאני לא סטרייטית. כי לא הייתי אף פעם. אין דבר כזה, סטרייטיות/ם, ואני לא עקומה.

    בגלל המגדר הנ"ל – מיד כשיצאתי מהארון הפנימי שלי, התחלתי להרגיש מחנק. אבל, כאמנית מוכרת, עשו לי אאוטינג. מצאתי את עצמי מתראיינת ל"חדשות", בלי הרבה נסיון ציבורי. הכתבה היתה מסולפת, ובכלל כתבו שם שאני לסבית… נו. אז כתבתי למכתבים למערכת, ובקשתי שיתקנו את הטעות. היא לא תוקנה. לא משנה.

    אני יוצאת מהארון כבר 20 שנה, כמה פעמים ביום. אם זה בברנז’ה, אם זה בשכונה (שכונת שפירא, לא בבלי) ואם זה בקופת חולים, או באוטובוס (הטמבל שיושב לידי שולח ידיים, ואני מאלתרת תגובה) וכו’. לא קשה לי לצאת ממנו, אבל באמת – מתי יבוא היום, שבו אמצא את עצמי סתם יושבת בבית קפה, בשכונה הנהדרת הזאת, ושף אחד לא מסתכל עלי במבטי חוקר משטרה, או בעיני צופה רגיל בפורנו השכונתי, או בעיניים של רווק עם תקוות אבודות?

    אז בתיק הרפואי של באיזה בית חולים כתבו שאני לא מודעת למיני, וברוב הג’ובים שהיו לי חוויתי פיטורים מסיבות של – צמצומים (מה שלא התאים לעובדת קבלתה של עובדת אחרת במקומי) או אי התאמה (למרות שקיבלתי אי-אלו מחמאות על עבודתי)…

    ובאמת לא מצאתי את עצמי בספרי הלימוד בבית הספר, מגן הילדים ועד התיכון – אבל ממש, בלי שום מקרה יוצא מהכלל, כי הרי לא מלמדים (למשל) את שירי יונה וולך, בשעורי ספרות… או בכלל, מישהי/ו זוכר/ת את דוד ויונתן, מקבלים איזו התיחסות בשעור תנ"ך?

    עד גיל 23 חשבתי שאני האשה היחידה בעולם, האוהבת גם נשים. לא ידעתי שיש ל"זה" שם, ושיש עוד הרבה נשים בי-סקסואליות ולסביות בעולם, ואני באמת לא יוצאת דופן.

    אני כל כך רוצה שנזכה כבר לחופש!

  9. אורית לוי-לידר הגיב:

    שלום לכן,
    משחק המינים מוצג כאן כמשהו שלילי א-פריורי. צריך לזכור שאת כל המהפכה אנחנו עורכות בתוך עולם המתפתח ממקום מאד שמרני של שלטון גברי, לכיוון מקום שאולי יהיה שוויוני יום אחד. אבל בינתיים, גם מבחינת החינוך שקיבלנו, והענקנו לעצמנו, גם בבדיקת המציאות בהווה, אנחנו בתוך תהליך. וחלק מחוקי המשחק היום – כבר לא בלי ביקורת מצידנו – הוא הדבר הזה, שבעיקום אף כיניתן "משחק המינים". ואני לא מתכוונת לעבירות פליליות או לניצול בלתי מודע. אני מדברת על היכולת לגרום תגובה חיובית על ידי הופעה חיצונית.

    המשחק הזה הוא כלי נשי (אמנם, אודה, כלי של "הכוח החלש") שלא מצוי בידי הגברים באותה עוצמה. חברה שלי (שיש לה עסק עצמאי, אגב) מתפעלת כל פעם מחדש מהתגובה החיובית, ואפילו תוצאות עסקיות, שמעוררת שמלה יפה (לאו דווקא חשופה).

    בנותינו או נכדותינו יזכו מן הסתם ביחס יותר שוויוני. אולי גם בתמורה כספית שוויונית יותר. ואנחנו – הרבה יותר משוחררות מסבתותינו. אז אל ייאוש, ובינתיים, בכלל לא רע (למי שאוהבת) איפור, בגדים, שיער…

    לפני שהעיסוק ביופי קיבל פרשנות פמיניסטית והפך סלע מחלוקת ג’נדרי, הוא היה פשוט חלק מהשוני הטבעי בין המינים. זה לא הולך להשתנות, ולי כיף עם השוני הזה.

  10. חגי הגיב:

    תודה יערה, טקסט מעניין שפותח דיון שחשוב תמיד מחדש להשאירו על פני השטח.

  11. יערה חוצן הגיב:

    שלום לאורית,
    קראתי את תגובתך וברור כי דעותינו חלוקות.
    שתינו מבחינות ביחסי כוחות המתנהלים סביב המראה החיצוני של האישה ויחסו של הגבר לכך. את רואה בכך יתרון ואף נההנת מזה- יופי לך.
    אני רואה בזה מקור של החלשה, של חוסר שיוויון.
    של שימוש בי, והפיכתי לחפץ במקום למהות.
    לצערי אין בתגובתך התיחסות למהות הבחירה המינית ביחסי הכוחות הללו. אני מנסה להסביר את ההבדל הין התנהלות סטריטית להתנהלות לסבית- ואילו את מקיימת איתי דיון על ההתנהלות הסטרייטית בלבד.
    יערה

  12. יערה חוצן הגיב:

    שלום חגי,
    שמחה שאתה רואה בחשיבות הדיון.
    מה דעתך על הנושא? במה אתה רואה את חשיבותו עבורך?
    יערה

  13. שירה הגיב:

    יערה
    רציתי להגיד לך שאת בין היחידים שמנהלת דיאלוג עם המגיבים על הטקסטים שאת כותבת, שהוא דיאלוג פורה ומפתח ולא סותם פיות. הרבה מכותבי המאמרים (גברים בעיקר) אם הם כבר מגיבים זה בצורה סרקסטית ותוקפנית אבל בד"כ הם נוטים לשחרר את המאמר, אנשים מגיבים אבל הם עצמם לא עונים, או עונים רק בסוף "מגבוה". אני מאחלת לך שתמשיכי להיות כזאת ובקטע הזה לא תאמצי את ההתנהגות השחצנית ונטולת הביקורת העצמית שאופיינית אפילו לאינטלקטואלים ה"הומניים" (ומהשמאל) שכותבים באתר.

  14. אורית הגיב:

    יערה, מטבע הדברים – בהיותי סטרייטית – אני יכולה לתת רק את נקודת המבט הסטרייטית. מטבע הדברים, גישה פשרנית יותר:
    המבט הפוסט-פמיניסטי, שמתהווה בעשורים האחרונים של המאה הקודמת וגם היום, הוא מאד מעניין בעיניי, משום שהוא מחפש שביל ביניים. מאפשר מקום של כבוד גם למיוחדים שבינינו – וגם לרוב.
    אין לי ויכוח עם ביקורתך על הפיכתנו לחפץ בתקשורת, במבט הגברי. על החלשתנו מעצם העובדה שהבון טון נובע מעיניים גבריות.
    אני אומרת – זה המצב, ועם זה צריך לנצח.
    אני חושבת שיותר מעניין לחיות היום מאשר לפני 30 שנה. אז, עצם שריפת החזיות עשתה אותך לבעלת ערך.
    המשמעויות היום דקות יותר, מעמיקות יותר, דווקא משום שלהיות לסבית זה כבר לגיטימי. אני אומרת, על בריקדות כבר היינו, בואו נחפש את המהפכות היום בתדירויות עדינות יותר.

  15. דנה גרבינר הגיב:

    למי היו שתי נשים?
    תנ"ך
    ספר שמואל א

  16. נועה הגיב:

    מלמדים את יונה וולך.
    זה תלוי במורה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים