"תוכנית ההתנתקות" של ממשלת שרון זוכה לתמיכה רחבה בציבור הישראלי. חלק גדול מהתמיכה מגיע דווקא מכיוון מתנגדיו המסורתיים של ראש הממשלה – הקבוצה שכונתה פעם "מחנה השלום". אנשי מפלגת יח"ד, ואפילו ראשי יוזמת ז’נבה, אינם מעזים להתנגד לתוכנית ההפרדה בקול ברור, ומסתפקים באזכור דרך המשא-ומתן. בין "שלום עכשיו" לניצי מפלגת העבודה, זוכה התוכנית בתמיכה קולנית ובלתי-מותנית. האפשרות לפינוי תקדימי של התנחלויות, ועוד על-ידי שרון, מסחררת את ראשיהם של מאות-אלפי תומכי שלום לשעבר, בהם גם כאלה שעד לאחרונה צידדו ביוזמת ז’נבה ופיללו למפת הדרכים. זהו חלום היציאה מעזה, החיילים שרים שוב על הנגמ"שים, המפונים נקלטים בזרועות פתוחות ופחות חיילים נהרגים בשביל פחות אדמה מיותרת. אז למה לא בעצם?
אחת: תוכנית ההתנתקות, גם אם תבוצע, מכשירה את רובן המוחלט של ההתנחלויות בגדה המערבית. אנחנו כבר עדים להתחלות בנייה ופרויקטים חדשים בעשרות התנחלויות, לחידוש מרדפי המאחזים ולעובדות שנקבעות בכל יום בשטח. דב וייסגלס "חשף" כבר כי אחרי ההתנתקות נחכה "עד שהפלסטינים יהפכו לפינים" לפני תזוזה מדינית מולם ("בשם מרשו", "הארץ" 8/10). המטרה – הנצחת הכיבוש.
שתיים: תוכנית ההתנתקות, גם אם תבוצע, משאירה את ישראל ברצועת-עזה: ראשית – נוכחות צה"ל בעזה היא חלק אינטגרלי מהתוכנית. שנית – אחרי הריסוק המכוון והמתמשך של הרשות הפלסטינית, הרצועה היא זירה למאבק פוליטי בין קבוצות לא מאורגנות. על רקע המשך הכיבוש, יימשכו התקפות על ישראל מתוך רצועת-עזה. אז תאלץ ישראל, כמובן, להגיב – בתחילה מבחוץ, אחר-כך מבפנים. מדובר בכישלון ביטחוני ומדיני בטוח: ישראל תישאר בעזה.
שלוש: תוכנית ההתנתקות, בעיקר אם תבוצע, תהפוך את רצועת-עזה לבית-כלא ותשאיר יותר מ-1.5 מיליון פלסטינים עזתים ללא פרנסה, בלי מוצא פיסי ובעוני מחריד. עם ביצוע ההתנתקות גם תמשוך ישראל את ידה מהאחריות – ולו הפורמלית – למצב הפלסטינים ברצועה, בעודה שולטת בחייהם דרך צירים בתוך הרצועה והמעברים ממנה ואליה. ישראל חונקת את תושבי רצועת-עזה.
ארבע: כישלונה הביטחוני של תוכנית ההתנתקות יסומן בציבור הישראלי כעוד כישלון של תפיסת הפרטנר הפלסטיני. "הנה", יאמרו מנהיגי הימין לגווניו – "אפילו ‘נ ת נ ו להם’ שטח, ומה קיבלנו? עוד טרור ורצח!". כל עוד יש תמיכה פוליטית משמאל בהתנתקות, תוטל גם האחריות הפוליטית לכישלון הביטחוני על תומכי ההתנתקות היוניים.
חמש: התמיכה בתוכנית ההתנתקות, גם אם לא תבוצע, משמעה – ויתור מחנה השלום על ההנחה ש"יש עם מי" ו"יש על מה" לדבר. בשל סיטואציה פוליטית זמנית, עומד המחנה לוותר על ערכי ההדברות והכבוד ההדדי, ולתמוך, במפורש, בהמשך הכיבוש האלים. מחנה השלום נעלם. התנהלות כזו פוגעת קשות ולזמן רב גם בשיח עם פרטנרים פלסטיניים אפשריים.
שש: תוכנית ההתנתקות, גם אם לא תבוצע, מאיינת אפשרויות להתקדמות התהליך הדו-צדדי לקראת הסדר-קבע: עד כה הורידה התוכנית מסדר היום את יוזמת ז’נבה, שזכתה לתמיכה גדולה בציבור הישראלי, ואת מפת-הדרכים – המתווה הבינלאומי לסיום הכיבוש. בכך גם מגבירה התוכנית את הייאוש בשני הצדדים, ומניה וביה מחזקת ומלהיטה את מעגל האלימות. גם דב וייסגלס הודה שזו מטרתה המקורית של תוכנית ההתנתקות – ישראל סרבנית שלום.
שבע: תוכנית ההתנתקות, אם תבוצע, תשלח לפלסטינים מסר ברור לפיו ישראל עשוייה לסיים את הכיבוש רק עקב אלימות ולא בתהליך מדיני. מסר לפיו אין עם מי לדבר בצד הישראלי. שימור קיפאון מדיני למרות סיום הכיבוש בעזה הוא מטופש, פזיז, ומחזק את הפלסטינים התומכים באלימות מול אלה אשר למרות 37 שנות כיבוש ברוטלי, עדיין מקדמים הידברות עם ישראל.
שמונה: כישלונה הביטחוני המובטח של תוכנית ההתנתקות, אם תבוצע, עלול לסבך את ישראל גם מול מצרים; מצרים, ישראל ונציגים פלסטינים מהווים שלושה צדדים להסדרים שאמורים להחזיק את רצועת-עזה מתפקדת ולא תוקפנית ביום שאחרי ההתנתקות. עם כישלון התוכנית, קשה לחזות את ההשלכות האפשריות על היחסים בין ישראל למצרים – אם בדינמיקה של האשמות הדדיות, ואם באירועים לא רצויים שעלולים אף להוביל לפגיעות בנפש.
תשע: תוכנית ההתנתקות, קרוב לוודאי, לא תבוצע. אך התמיכה הבלתי-מותנית משמאל בה מביאה את שרון ל Win-Win Situation: תבוצע – יימשח שרון בשמן-זית, וכישלון התוכנית יוטל, מעט אחר כך, כמתואר, על התומכים היוניים, ויחזק את הליכוד בבחירות הבאות. לא תבוצע – שרון הרוויח, וירוויח עוד חודשים רבים של כהונה ברוטאלית קונסנזואלית. אי-הביצוע יוצג כחזרת שרון לחיק הימין, ושוב – רווח פוליטי. תוכנית ההתנתקות היא כלי טקטי להישרדות בשלטון.
ככל מאחז-עיניים, היא משרתת בעיקר את מי שאוחז בה, ומשטה בכל היתר. השיטיון שאחז בשמאל הישראלי מביא אותו אל עברי-פי-פחת.
למה זוכה תוכנית ההתנתקות לתמיכה משמאל? תמיכתן הנלהבת והבלתי-מותנית של "שלום עכשיו" ושל מפלגת העבודה בתוכנית, כמו קולם הרפה של תנועת יח"ד ושל ראשי יוזמת ז’נבה, אינם מקריים. נוסף על ההאחזות בתקדים הפינוי יש להם שני הסברים מרכזיים:
- המומים מהתבוסות הפרלמנטריות והציבוריות מאז 2000, מנסים רוב הפוליטיקאים של השמאל ומנהיגיו להיאחז בכל בדל קונסנזוס שאינו מקעקע לגמרי את תפיסתם העצמית, ולהימנע מאמירות מעוררות מחלוקת. כך זכו מצדם לתמיכה, סבילה או פעילה, או במקרה הטוב להתעניינות מנומנמת, החיסולים, תוואי מכשול ההפרדה ורוב המבצעים הצבאיים בשטחים. כך גם זוכות להתעלמות כמעט גורפת הפרות זכויות האדם של הפלסטינים תושבי השטחים. פינוי התנחלויות הוא משאלת-לב ישנה ומרכזית של אנשי השמאל. האחיזה בהבטחת הפינוי כעיקרון, בלי לבחון את תוצאותיה הצפויות, שנמנו למעלה, מאפשרת לשמאל המבולבל לחזור – לפחות סמנטית – לחיק "הרוב" (ומכאן גם "מטה הרוב" – אותה הגברת, כמעט ללא שינוי אדרת).
אלא שהתנהלות פוליטית כזו מנציחה את עצמה; המרכז-שמאל הפוליטי ויתר על עקרונותיו המדיניים וההומניסטיים, ככל שהדבר נוגע לפלסטינים (ולפעמים גם למתנחלים), והבוחר (או הפעיל) גומל לו בחוסר-אמון. מדוע לבחור ברשת-הביטחון של שרון, כשאפשר לבחור בדבר האמיתי? או לחלופין, כשאפשר לקדם שוויון חברתי, או שוויון אזרחי? ואפשר גם לשאול, בתום-לב – איך אפשר להצביע לשמאל, כשאין שמאל להצביע לו? עד שלא יחליטו המפלגות והתנועות הרואות את עצמן כמייצגות השמאל, מהם עקרונות היסוד שלהן, שלאורם הן ראויות לתמיכה – התמיכה לא תגיע. השמאל ממשיך להתרסק. פינוי התנחלות אינו עקרון יסוד. זו, לכל היותר, טקטיקה.
- ההתנהלות הערכית הבעייתית אינה מקרית: העצמת המחיר שמשלמים הישראלים על המשך הכיבוש האלים של הפלסטינים האיצה את הוויכוח היסודי על עתיד השטחים, וגם חידדה פנים מסוימים שלו. בארבע השנים האחרונות, וביתר שאת מול תוכנית ההתנתקות, ניכר פער בין הערכים בהם מתהדרות קבוצות רבות ב"שמאל" לבין הערכים המנחים את פעולתן. הטיעונים המרכזיים של אנשי מפלגת העבודה, "שלום עכשיו" ויוזמת ז’נבה ליציאה מהשטחים הם "האיום הדמוגרפי" והפגיעה בכלכלה. לפעמים מדברים גם על הנזק המוסרי לחברה הישראלית. סיטואציית הכיבוש, והמצב בצד הפלסטיני, אינם משחקים תפקיד אסטרטגי. אין פלא שללא בסיס ערכי עמוק וכן, קרסה הקונספציה של השמאל הישראלי המצוי ברגע האמת. לוויתורים ערכיים, גם כשהם נעשים או מתורצים כצעדים טקטיים, יש משמעות מהותית מרחיקת-לכת.
אז מה לעשות? ההתעלמות מהשיקולים ההומניטריים והצורך העז להיות לחלק מההגמוניה, בייחוד בשעת מצוקה, מונעים מקבוצות השמאל המסורתיות את האפשרות להוות גורם רציני ויוזם בזירה הפוליטית. התמרכזות המפה הפוליטית משקפת קונסנזוס מעשי, המבוסס לכאורה על קונסנזוס ערכי. מי שאינו חולק את הערכים הללו מחויב להעמיד מולם אלטרנטיבה. תנועת המתנחלים האידיאולוגית עושה זאת; התנגדותה לתוכנית ההתנתקות נובעות מהערכים היסודיים עליהם מושתתת אמונתה, ולפיהם התנהלה עד כה. מחנה השלום הישראלי אינו עושה זאת. אמנם, "תעאיוש", "גוש שלום" ותנועות אחרות מציבות אלטרנטיבה, אך כמעט שאינן משפיעות על המדיניות.
מכיוון שרוב אזרחי ישראל מיצבו את עצמם סביב מוקד ימני יחסית במפה הפוליטית המסורתית, דרוש משקל נגד משמעותי כדי להציב אלטרנטיבה שמאלית. כדי לחזור ולהוות גורם רציני בפוליטיקה הישראלית, חייב השמאל לנסח מחדש את ערכיו, ולהבדיל עצמו מהותית – ולא רק טקטית – ממפלגות הימין. הצגת התנגדות שמאלית בולטת ומבוססת ערכית לתוכנית ההתנתקות חשובה לא פחות מהכשלת התוכנית עצמה. בהעדר התנגדות כזו, הולך ונקבע עתידנו בשנים הקרובות, ואולי בכלל, כשחצי המפה הפוליטית בישראל אילם, ונציגיו נכנעים מרצון ומתפרקים מנכסיהם הערכיים תמורת נזיד עדשים. לשיקולים הטקטיים – העדפת פופולריות בטווח הקצר, העדפת תועלת פשוטה על ערך מורכב, הופעות בתקשורת, שיפור המצב הפיננסי וכיו"ב – אין כאן מקום, ובוודאי לא כאשר השעה דוחקת כל-כך.
המשימה מוטלת על כל מצביעי השמאל-לשעבר, פעילים, תומכי תנועות השלום שחזונם איתן, ועל כל מנהיגי המחנה: להבהיר שלא נתמוך עוד בהליכה הטקטית, עקב בצד אגודל, אל התהום. יש להפיל את הממשלה, דרך קידום האלטרנטיבה: התנגדות להמשך הכיבוש ולמהלכים חד-צדדיים, התנגדות להפרות זכויות-האדם של הפלסטינים בשטחים ותמיכה ביוזמות המשא-ומתן וההדדיות.
ומה עם הפלשתינאים?
אולי כדאי לשאול אותם?
אחרי הכל יש להם גם איזה קשר לנושא.
טוב, ראשון ראשון ואחרון אחרון:
1.מה פירוש מכשירה את ההתנחלויות? בעיני מי? בעיני אירופה וארצות ערב? לא! בעיני האו"ם? לא! בעיני ישראל? בכל אופן הימין מכשיר והשמאל שולל.בעיני ארה"ב? אולי דה יורה, דה פקטו אף נשיא ארה"ב לא "בניגוד לחוק הבינ"ל" יתיר התנחלויות בריש גלי אחרי הבחירות!
2. אני מסכים אין דרך לצאת מעזה, אבל לפחות כלפי עצמנו נעשה ככל שביכולתנו לצאת.
3.זהו טיעון שמעולם לא הבנתי, עזה היא כלא לפלסטינים כמו שישראל כלא ליהודים וצרפת לצרפתים,זוהי ריבונות ולא כלא, וכחלק מריבונות אתה יוצר לעצמך פרנסה תשתיות…ניתן להעזר בפטרודולרים סעודים ובסיוע האירופאי הנדיב
4. ומה לא נכון בכך שאם ימשך הטרור מעזה זה יוכיח שקוי 67 הם לא היעד הפלסטיני הסופי?
6.דעתי היא, שוויסגלס אמר את שאמר לצורכי פנים, בדומה לפרשנות של חוגים מסויימים לדברי ערפאת בשנות ה90
8. אין כל קשר ליחסים עם מצריים כבר עכשיו הם מעלימים עין מיבוא המוני של נשק מסיני וישראל שותקת.
נקווה שאת התגובה הזאת יעלו לאויר
ישר דרך
נעם הופשטטר חוזה לנו את העתיד בבהירות באם תתמוכנה מפלגות השמאל בהתנתקות, אבל שותק לגבי החלופה. נאמר ותהיה הצבעת נגד שמאלית ביום הבחירות ונאמר והחוק ייפול, האם התקדמנו במשהו לתפיסת השלטון וביישום דרכנו?
בצדק הוא מצביע על המוצא האפשרי היחיד: כניסה נמרצת של ציבור שמאלי אל המשחק הפוליטי, פעילות ציבורית, התפקדות למפלגות, החלפה של פוליטיקאים רפים ומאבק על תודעת ציבור האזרחים.
כל זה לא יקרה מחר בעקבות נאום (חוצב להבות ככל שיהיה) של אופיר פינס והצבעת נגד בכנסת. זה תהליך שאפשר להתחיל בו כעת אבל שיישא פירות רק בעוד שנים.
השאלה היא אם בינתיים יש להצביע בעד או נגד חוק שמפנה מספר התנחלויות מזיקות (גם לשיטתך), צעד שככל שיהיה טקטי הרי שהוא מופיע ברשימת הצעדים הטקטיים בכל תכנית שמאלית שתהיה.
אז שרון הכניס אותנו לפינה? ברור. ומהפינה הזו אי אפשר לצאת מנצחים? גם ברור. אבל מבין הרעות, דחייה בשנים של פינוי עזה יכולה לרבוץ על כתפי השמאל, ממש כשם שהפלת ממשלת שמיר רובצת על כתפי הימין.
יש גם להתייחס אל הטענות שנועם מעלה נגד החוק. אני מתנצל אם התגובות עוקצניות אבל כדי למנות תשעה (!!) נימוקים, נדמה שנעם גירד לעתים את תחתית החבית. (תגובותי לפי סדר הופעת הטענות):
א. החוק מכשיר את ההתנחלויות ביו"ש: וכי דרושה תעודת כשרות כדי לפתח התנחלויות? היום, בלי החוק, המצב טוב יותר?
ב. הצבא יישאר ברצועה: הוא שם גם היום, וכך לפחות התנחלויות לא יהיו.
ג. התנערות ישראלית מאחריותה כלפי עזה: אל ההתנערות יש להתנגד – אל פינוי ההתנחלויות לא.
ד. כישלון התכנית יביא לקיפאון מדיני: וכי כרגע אנחנו על סיפה של פריצת דרך מדינית?
ה. העברת מסר "אין עם מי לדבר": כאן אני מסכים עם נעם – לתמוך בפינוי בלי הסכם זו ברירה רעה. הויכוח הוא באיזו ברירה רעה יש לבחור.
ו. התכנית מאיינת את החתירה להסכם: אותה טענה כמו ה’ ולכן גם אותה תשובה.
ז. ההתנתקות מעבירה מסר לפיו האלימות משתלמת ("רוח גבית לטרור" בניסוח הימני): אבל היא באמת משתלמת, וכל בר-דעת יודע שהציבור הישראלי ייצא לשינוי הסטטוס קוו (בהסכם או באופן חד-צדדי) רק כשתגדש סאת הדמים (כמו בלבנון, כמו בסיני).
ח. בלאגן עם המצרים: קטונתי מלנבא את התפתחות יחסי מצרים-ישראל לאחר ההתנתקות.
ט. משחקים לידיים של שרון: והתנגדות לחוק לא תשחק לידיים של שרון?
רוב טיעוניו של נועם משכנעים למדי. רציתי רק להוסיף: עמירה הס כבר ציינה פעם שבעצם ההנתקות של עזה הפלסטינית היא כבר מציאות. עזה מנותקת מהגדה המערבית. שרון לא רק מכין תנאים של בית סוהר לעזה (בית סוהר כי אין להם שום אפשרות של קשרי חוץ – נמל, נמל תעופה, כבישים, אלא במעברים הנשלטים על ידי ישראל. הוא מכין תןכנית ברורה של ביתור הגדה המערבית למספר אזורים אוטונומיים. בהקשר הזה צריך להבין את תוכנית ההנתקות. גדרות ההפרדה בגדה המערבית מכינות את תנופת ההתנחלות המחודשת ואת הסיפוח של אריאל בתמיכה אמריקאית.
השמאל צריך לחזור למאבק הברור והחד משמעי למען נסיגה מכל שטחי הכיבוש של 67 במסגרת של הסכם עם ההנהגה הפלסטינית. מי שמסכים להסדרים החד צדדיים של ישראל בעזה (מגבלות שונות ונוכחות צבאית) נותן יד למעשי הטבח הבאים ומחזק את העמדה של שרון בזירה הבינלאומית כאילו אין פרטנרים לשלום. אנשי שרון ומשרד החוץ כבר אומרים בכל מקום אפשרי ש"אפילו השמאל שהיה פשרן עם הפלסטינים מסכים שאין אופציה למשא ומתן עם ההנהגה הפלסטינית הנוכחית."
תגובה לנתן:
הרי "לשאול את הפלסטינים מה הם רוצים"= בדיוק להפוך את הצעד לדו-צדדי. זו הנקודה, בעיניי.
תגובה ל "ישר דרך"- גם כן לפי נקודות, כדי לשמור על הסדר…:
1. "הכשר"- כן, הכשר דה-פקטו, ע"י ארה"ב, המסתפקת במראית העין הזו (ואין פלא, אם בוחנים את חזון יועציו של בוש למזה"ת), וגם בארץ: הכשר בעיניי דעת-הקהל, או, נכון יותר, דחיית תחושת הדחיפות והחלפתה בתחושה שאין אפשרות לתהליך מדיני- חיזוק הסנטימנט השלט מאז ברק/קלינטון/ערפאת המופלאים.
2. לא אמרתי שאין דרך לצאת מעזה; אלא שלשיטתי זו אינה הדרך. התגובה שלך שמה מלים לא נכונות בפי. ולתגובה גופא- אתה אומר, מחד גיסא, שלדעתך אין דרך לצאת מעזה, ומאידך גיסא- שאנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו לצאת. ראשית, זה קו מחשבה מוטעה בעיניי- בזבוז זמן ומשאבים (ואולי אפילו חיי אדם) על יעד שאינו בר-השגה. ושנית- אם "כל" דרך- דרכי המו"מ קיימות ופתוחות…
3. לגבי השוואת ה"כלא" של עזה ל"כלא" שהוא ישראל לישראלים / צרפת לצרפתים וכו’- השוואה מוזרה מאוד בעיניי. אם תאמר לי שהשליטה על התנועה בתוך רצועת עזה וממנה ואליה תהיה בידי הפלסטינים, שתהיה להם עצמאות מלאה, ויכולת לקיים קשרים מכל הסוגים עם העולם סביבם- אולי אפשר להתחיל לומר שזה לא כלא. אך זה לא המצב- מאז 67, ביתר שאת כיום, ומסתמן שאם תבוצע ההנתקות- באופן חמור אף יותר.
4. לגבי המשך התנגדות פלסטינית אחרי ההנתקות כ"הוכחה" לשאיפות הפלסטיניות: ראשית, כזכור, רצועת עזה אינה השטח היחידי שנכבש ב- 1967 ועתיד להיות שטח המדינה הפלסטינית. כך שהטענה שגויה עובדתית. שנית, "יעד" אינו רק שטח; מה עם עצמאות? חירות? ור’ הסעיף הקודם.
5. ווייסגלס אמר לצרכי פנים או לא לצרכי פנים- ראשית- אמר. אין זו אמירה פשוטה, ואם אתה טוען שהוא שיקר, אולי כדי להחזיר את הימין לשרון- מדובר בשקר בעל עלויות עצומות. שנית, דבריו תואמים בדיוק את תוכניות שרון מאז ומעולם (שנות ה- 70), וגם את המציאות בשטח מאז שרון- הסלמה מכוונת של העימות ע"י ישראל, גם כשהוא נרגע, סרבנות למו"מ ולאלטרנטיבות קיימות, מרדפי-מאחזים המחזקים את ההתנחלויות הותיקות, רמיסת הפלסטינים בכל דרך וכו’.
לגבי מצרים- הברחות, קיימות או לא, אינן שקולות להסתבכות צבאית/מדינית אפשרית. למעשה, אני לא מבין את הקשר.
בכל אופן, תודה על התגובה,
נעם
שלום יונתן לבנה,
לעניין בניית השמאל מחדש- נדמה שכאן אנחנו מסכימים. אני סבור שהבנייה הזו היא, במהותה, הצגת חלופה ערכית (לא מאולצת- רק אם באמת קיימת…) למדיניות המוצעת. בלי חלופה כזו- אין צורך במפלגות נוספות. חבל על המאמץ ועל הדמוקרטיה כשהתחרות היא בין אותם דברים הנאמרים בדרכים שונות או מתוך סטריאוטיפ אחר.
לכן, לדעתי יש להחיל את החלופה על המציאות כולה, היינו- לקבוע את העקרונות, וליישם אותם מול כל סוגייה. כמובן, לא צריך נוקשות על-אנושית, אבל בהחלט עמידה מתוך ערכים. אח"כ מגיעות שאלות ה"איך", פוליטית ציבורית ושיווקית, אך אלה חייבות להיות כפופות ל"מה" הערכי. ולכן, לטעמי הבנייה ארוכת-הטווח צריכה להתחיל כמה שיותר מוקדם. ואם יש הכרעות קשות על הפרק – מה טוב. כך תבחן האלטרנטיבה, כלפי פנים וכלפי חוץ, ביתר חדות. וגם- אני לא חושב שאפשר לומר לעצמנו- טוב, נחכה רק עוד קצת, עד ההנתקות, ואז נתחיל להיות אלטרנטיבה.
מכיוון שהבסיס הערכי שאני חושב שרצוי לשמאל ישראלי כולל ערכים שמהותית מנוגדים להנתקות- בלבושה הריאלי הנוכחי- עולה שלדעתי צריך להתנגד לה ככזו, למרות- ואולי בגלל המורכבות והקושי של הנושא, והסנטימנט העמוק המחייב את סיום הכיבוש.
נעם
תגובה ליונתן:
שלום,
לא כל כך הבנתי למה התגובה שלך סבבה סביב מושג החוק וההתנגדות לו. אבל אנסה להתייחס לנקודות שהעלית במסגרתו.
אני מסכים ש-כפי שעולה מהנקודות שלך- מדובר בתוכנית שקשה להתנגד לפנים מסוימים שלה, וקשה לתמוך באחרים. כאשר השאלה היא האם קיימות אלטרנטיבות, ובאיזו מידה כדאי לקדמן מול היתרונות והחסרונות שבמימוש התוכנית שעל הפרק כרגע.
אני לא חושב שתמיכה מוחלטת או התנגדות מוחלטת הן התשובה; כפי שכתבתי בטקסט למעלה, חלק מהבעייה היא התמיכה הבלתי-מותנית (או המותנית רק כמס שפתיים אך המובטחת) ואי ההתנגדות לבעיות עקרוניות קשות בתוכנית.
לדעתי, יציאה מעזה תוך דיאלוג, חיזוק הפוליטיקה על-חשבון האלימות ולא להיפך, אחריות ישראלית לתושבי עזה כל עוד יש שליטה ישראלית עליהם וכנובע ממנה- אלה אפשריות, לדעתי, ויש לתבוע אותן כתנאי לתמיכה. יאמרו- אבל זו לא הנתקות חד-צדדית; נכון, זו בדיוק הנקודה. כפי שהיא, אני חושב ששמאל חייב להתנגד לתוכנית. אך התנגדותו צריכה להיות קולנית (במובן החיובי), ופרקטית- היינו, עם פתח קונסטרוקטיבי.
אני מסכים ש,בפועל, האלימות משתלמת כאן. אך כששמאל אנחנו צריכים לקדם את האפשרות ההפוכה.
נעם
נ.ב. לגבי מצרים- גם אני קטונתי, אע"פ שאולי זה לא הרושם המתקבל. אך החשש הוא, לדעתי, מבוסס.
מאמר מאלף. תודה לך נעם הופשטטר על המאמץ והעבודה שהשקעת. באמת יש כאן שתי שאלות, אחת פרקטית והשניה מוסרית. העמדה הפרקטית יותר מניחה שהעתיד לא ידוע ושלא ניתן לחזות אותו ושעדיף לבצע משהו חיובי מיידי ולתת לעתיד (להיסטוריה) להתגלגל מעצמה. התפיסה המוסרית טוענת שאם מעשה שהוא לכאורה חיובי היום אבל גורר תוצאות לא מוסריות מחר, אסור לו שייעשה. כדי שהשמאל האמיתי שמתנגד להתנתקות יהיה באמת מוסרי, הוא צריך להתנגד ובמקביל לעשות ככל יכולתו למען השגת מטרות מוסריות במקום ההתנתקות הזאת ובמילים אחרות, להגביר את מאמציו.
זה לדעתי מוסר אמיתי:
א. תמיד תשאף שהמעשים שלך יהיו רבים יותר
מהדיבורים
ב. אם אתה עושה רע למישהו תדאג שיצרת טוב הרבה יותר גדול במחיר הרע שעשית.
כנ"ל לגבי הימין, אם לימין יש אידיאולוגיה שגורמת לעוול בצד השני, עליו לעשות הכל כדי להטיב עד כמה שאפשר את חיהם של האנשים שבהם הוא פוגע.
הצעתי בקשר להתנתקות היא כזו: תתמכו בה כי להיסטוריה אין חוקים וקשה לחזות אותה, או שאל תתמכו בה, כי זה לא מוסרי- אבל קחו אחריות על כל עמדה שתבחרו: אם תמכתם- אל תשבו אח"כ בכורסא אלא פקחו עין על ההתרחשויות. אם לא תמכתם- תגבירו את המאמצים לישום האלטרנטיבות (למשל של תעאיוש או גוש שלום) גם במחיר הזמן הפנוי שלכם, בילויי הערב שלכם ורווחתכם. יש 2.5 מיליון אנשים שהרבה ממה שיקרה להם תלוי בנו ובאחריות שנקח על הבחירה.
מתיחס לדברי ליבנה : נדמה לי שהביטוי תפיסת השלטון שגוי.
במשטר שלנו לא תופסים את השלטון אלא זוכים בו על ידי בחירות חופשיות וגם זאת לתקופה מוגבלת.
גם האופטימים ביותר לא רואים אפילו צל צילו של סיכוי שחבריו של ליבנה קרובים לזה.
אני רואה את השמאל הקיצוני שמיוצג נאמנה באתר זה על ידי ברעם ספירו ודומיהם את הקצה השני של העיגול כאשר בצידו השני עומדים תומכי כהנא למינהם.
המציאות היא אפורה למדי , תוצאה של פשרות ולכן רוב האזרחים יתנו את קולם למפלגות מרכז.
אם ברצות ליבנה להשפיע עליו לבחור בתוכנית הפחות גרועה כי אם לא כן יקבל גרועה ממנה.
אם כן:
1+2.אל לך לחשוש לגבי "הכשר" של ההתנחלויות בקרב "דעת הקהל" של יהודי ישראל, בתוכם יש בכל מקרה קונסזוס על גושי ההתישבות עם או בלי "אור ירוק" אמריקני, ובין כה וכה, גם אם נרצה,קשה לכדי בלתי אפשרי לפנות, למשל, את מעלה אדומים, אפילו הסכם ז’נבה לא מציע את פנויו.מפני שטכנית וכלכלית הדבר כבר לא בר ביצוע…בכל אופן תמיד ניתן לאזן את "הגזל" של השטח תמורת שטחים אחרים (הצעות:חלוצה, וואדי ערה…).ומאחר וגם אני בין החשים שאין פרטנר שרצונו הכנה בשלום אלא רק פרטנר שמנסה להגשים את תוכנית השלבים, אין אלא לחלוק עליך על דעתך כי יש פרטנר…וכך לגבי דרכי המו"מ הפתוחות…
3.צר לי, אך כבר כיום, למעשה, תושבי עזה חופשיים לצאת ולהכנס ליבא וליצא לסיני כל מה שירצו אל אפו וחמתו של צה"ל לא כל שכן לאחר ההתנתקות גם אם ישמר "ציר פידלפי" בידי צה"ל כולנו יודעים שהמסחר שם ימשך לשגשג.קל וחומר לגבי פנים הרצועה, שם לא תהיי לצה"ל שם סוג של אחיזה.
4. בו נבדיל בין "התנגדות" לטרור,למשל פעולות גרילה נגד יעדי צבא הם התנגדות,לצערי לגיטימית, בעוד שיגור קסאמים על שדרות הוא טרור,שבשום מקרה אינו לגיטימי אפילו "תחת כיבוש", אם אכן תמשך "ההתנגדות" למשל פעילות נגד כוחות צה"ל בפילדלפי יהיה זה ליגיטמי כחלק מקמפיןן "לשחרור" הגדה, אבל ירי קסאמים על שדרות או על ערי החוף יהוו טרור שיאנוס את צהל פנימה לתוככי הרצועה ובכך יוכיח שקו 49 (67) אינם היעד הסופי, אלא רק עוד "חתיכה בסלמי",שכן הם יכפו את המשך העימות לעוד זמן רב.
5.לגבי "תוכנית השלבים" של שרון- לגבי רדיפת מאחזים- הם היית מרוצה יותר אלמלא פורקו המאחזים? איזה מין תלונה זאת "שרון מפרק מחזים לכן הוא מחזק את ההתנחלויות הותיקות"?
צר לי, שוב, אבל אני חולק על פרשנותך לגבי הסלמת הסכסוך וכו…
ולגבי מצרים בשוב תסריט ישראל לתעשה שום צעד שעלול אולי חס ושלום להרגיז משהו בקהיר , ישראל לא תגיב גם אם הללו יחמשו את החמאס יממנו וישלחו אותם להתאבד, ראה כמשל את העדר התגובה הישראלית לפיגועי הטרור בכל משך שנות ה 90.
ישר דרך
לנעם, אני מסכים לכל מילה שלך בתגובות, ואזכור חלק מהניסוחים המדויקים.
יכול להיות שאתה עסוק יותר ברפיסות האידיאולוגית של גוש מרצ-עבודה-שלום עכשיו, ואני יותר במעין "נוקשות אידיאולוגית" של מק"י ומכאן זוויות המבט השונות.
שירה שמה את האצבע על מה שהפריע לי בעמדת מק"י כפי שהתפרסמה בתקשורת וכאן באתר – ההתנגדות של מק"י נראיתה בעיני כצעד חסר אחריות (אם כי בדיעבד בוודאי היה מי שעשה שם את העבודה – בדק וראה שהחוק יעבור ממילא ושקולותיהם "הערביים" לא יייספרו בלאו הכי במנין הקולות הכשרים בעיני התקשורת – כך לפחות זכה השמאל בכותרת ליום, ולביטוי לעמדה אידיאולוגית אלטרנטיבית).
ולגבי הגלילי, המתחבא מאחורי אלמוניותו, קורא את דברי הגולשים ברישול בלבד, ויורה בעקביות חיצים של פטרונות, כל שיש לומר לו (שוב) הוא כי הפשרות שהוא דורש ממני אינן פשרות אלא כניעה מוחלטת. ממשלת פרס-מר"צ שהדפה בתותחיה מאות אלפי לבנונים צפונה במחיר הנורא של הפגזת כפר כנא, או ממשלת ברק-מרצ שפיזרה הפגנות אזרחיות בנשק חם ושיכנעה את הציבור שאין סיכוי לשלום בהידברות, אינן ממשלות שלי ואינן פשרות שאשלים איתן כברירות הגרועות פחות. העמדה הזו אינה השלה של אחריות אלא להיפך – כמו שנעם ושירה כותבים היא כרוכה בחובה להציב חלופה אידיאולוגית רצינית, ולצאת איתה אל הרחוב בניסיון למכור אותה או לפחות למרכז אותה פנימה אל השיח הציבורי. אתה מלגלגל עלינו מלמעלה אבל הפשרנות "הבוגרת", המנוסה, הריאל-פוליטית-עלק שלך, זו שתמיד מתפשרת על חשבונו של הזולת ולעולם לא מוותרת ולו על שעל מכוחה ההגמוני, נראית בעיני היום מאוד לא אטרקטיבית גם לא בעבור אותו מרכז שאליו אתה מכוון.
במאמרים מהעת האחרונה כמו גם במאמר זה, ישנה תחושה חזקה של צורך בעמידה על הטרנספורמציה ההכרחית מהמוסר אל הפרקטיקה הפוליטית.
מהפרט אנסה ללמד על הכלל: בתור אנשי שמאל יש להמשיך ולהביע את דעתנו על העוול המוסרי שאנו עושים לפלסטינאים (שכמובן פוגע גם בנו) ועל כך שיש להמשיך לחפש פרטנר בצד השני שיקבל לידיו את השטחים הכבושים ע"י הסכם. עלינו להמשיך ולבטא את דעותינו העקביות באופן ברור ונחרץ. אולם הטרנספורמציה אל הנעשה בשטח מכריחה אותנו לעניות דעתי לתמוך בכל פינוי שטחים, אמנם לא בהתלהבות, אך ללא ספק לתמוך.
הצורך בלהיות פראגמטים אינו יכול לגרום לפשרות ברמה האידאית, ולכן כל התגובות כלפי כותבי המאמרים לוקים בהבנת התמונה הכוללת, וחלוקת התפקידים, במשחק הפוליטי.
המאמר המצויין (כמו גם רובן של התגובות הענייניות) תורם להגדרתנו מחדש כאנשי שמאל.
לעניין ההידברות עם הפלשתינאים וראייתם כפרטנר. האם לאחר ההתנתקות אם תהיה, ייבצר מהפלשתינאים להתאחד סביב "הבנות לבנון" הווה אומר – פוגעים רק בחיילים ורק בשטחי הכיבוש?
זה יהיה צעד ענק לאנושות – נהרוג אחד את השני בצורה תרבותית ומסודרת, כמבוא לשביתת נשק. ליותר מזה נאיבי לצפות לדעתי.
תגובה ליאיר:
שלום יאיר,
נגעת בנקודה מתודולוגית מאוד חשובה, לדעתי, ושמנחה אותי במחשבתי הפוליטית- וגם במאמר הזה. אם הבנתי נכון, אתה גורס הפרדה בין האידיאולוגיה לפרגמטיזם הפוליטי, במידה שזה נחוץ. היינו- בירור רעיוני נוקב ועקרונות מנחים חזקים, שאפשר- והרבה פעמים צריך- להתפשר עליהם מול המציאות.
אני חולק על כך. הצורך בפשרה ברור לי; מבחינות רבות אף רצויה פשרה, גם במקומות בהן היא אינה מחויבת המציאות המיידית. אולם, אינני מסכים להפרדה בין עקרונות לפרגמטיזם כאשר האחרונים סותרים את הראשונים. אולם, זו אינה טענתי היחידה כאן: כפי שכתבתי, חלק מהנזק אינו רק אידיאולוגי, אלא פוליטי וטקטי. היינו- הויתור על העקרון נושא בחובו (לשיטתי תמיד) גם הפסדים טקטיים קשים. לתפישתי הדבר מובנה במצב בו הניסיון להשיג מטרה הניתנת לאפיון מוסרי נעשה בדרך החורגת, מוסרית, מאופי הבעיה. אמנם, זה דיון ארוך ואחר, אך גם בלי לקיים את כולו – רלוונטי לענייננו.
נעם
נועם שלומות
מסכים עם כל מילה, עקרונית, אידיאולוגית ופרגמטית.
אבל.
אם לא יפונו התנחלויות עכשיו, זה כבר עלול לא לקרות לעולם.
אני לא רואה סתירה ערכית בלקרוא בראש חוצות נגד כוונות התוכנית, להסביר למה היא גרועה, בקול ברור וחד משמעי, אך להצביע בעדה.
ותתקשר, יש עדכונים.