הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-8 ביוני, 2005 9 תגובות

הסכם אוסלו הרדים רבים בשמאל הישראלי. היה נוח לחשוב כי הנה נפל האסימון, הנה גם הממסד הפוליטי השתכנע כי יש לסיים את הכיבוש. או-טו-טו ניסוג מכל השטחים, נפנה את כל ההתנחלויות ובא שלום עלינו. זו היתה אשליה, אך היא היתה מתוקה מאוד, מפתה מאוד, והובילה לשיתוק נורא. עם התמוטטותו של המשא ומתן לשלום בניהולו של ברק, עם התמוטטות תהליך אוסלו ועם פרוץ האינתיפאדה השנייה – תמה האשליה. חלק מאנשי השמאל זזו ימינה, כפי שקורה פעמים רבות כשמחריף העימות הלאומי, אך חלק הפשיל שרוולים והחל לצאת לשטח. הפגנות בשטחים, סירובים לשרת בשטחים, גילויי סיוע וסולידריות עם הפלסטינים, המשך המגעים עם המנהיגות הפלסטינית, כל אלו יצרו מומנטום של התנגדות, של סירוב ליישר קו, של ניסיון להושיט יד לעם האחר, הנאנק תחת דיכוי גובר והולך.

התנגדות זו לא היתה רחבה מאוד. אך היא היתה אינטנסיבית ובעלת משמעות. היא לא נישאה על ידי מפלגות פוליטיות, בוודאי שלא על ידי מרצ, אך גם לא על ידי חד"ש ולא על ידי בל"ד. היא נישאה על כתפי גופי שטח רבים: יש גבול, תעאיוש, בת שלום, מחסום ווטש, מכתבי הסירוב, רבנים שומרי משפט, הוועד נגד הריסת בתים, ועוד גופים רבים. ברצוני לטעון כי מאבק חוץ פרלמנטרי זה היה מוצלח במיוחד ויש להמשיך בו ביתר שאת דווקא עתה, בעת תהליך ההתנתקות. ברשימה זו אני מבקש לציין כמה מן ההישגים של מאבק זה.


ההישג הראשון הוא כמובן ההתנתקות. גם הספקנים וגם המתנגדים להתנתקות צריכים להודות כי היא מהווה הישג משמעותי למאבק הפלסטיני, אך גם למאבק של השמאל הרדיקלי בישראל. לראשונה ישראל נסוגה משטח פלסטיני לקווי 67′ ומפנה את כל ההתנחלויות בשטח זה. ההתנתקות היא כמובן קודם כל תולדה של המאבק הפלסטיני ותוצאה של כישלון הצבא להכניע את העם הפלסטיני. אך להתנתקות תרם גם המאבק של השמאל הרדיקלי על פניו השונות. יועץ ראש הממשלה דב וייסגלס אף אמר זאת בגלוי: יוזמת ז’נבה והסרבנות לשרת בשטחים היו מניעים רבי עוצמה לאימוץ התוכנית. יוזמת ז’נבה היא חשובה לא רק בשל תוכנה. היא חשובה בעיקר משום שהיא ביטאה נכונות של ישראלים להמשיך לדבר עם הצד השני גם כאשר יורים, גם כאשר מופעלת בישראל דמוניזציה פראית של ההנהגה הפלסטינית, וגם כאשר כל המערכת הפוליטית הממוסדת (לרבות חלקים גדולים ממרצ) מיישרת קו נגד כל הידברות עם הפלסטינים.


על חשיבות תנועות הסירוב מיותר לדבר, אך יש לשים לב כי היא קשורה ליוזמת ז’נבה בסירוב לישר קו עם הקולקטיב, גם כאשר הקונפליקט בעיצומו. סירוב זה, הנישא על ידי קבוצה לא גדולה, אך נחושה ומסורה של ישראלים, מהווה איום של ממש על המשך מדיניות הדיכוי והכיבוש. אלה כמובן עוד רחוקים מלהסתיים. אך לעובדה שסייעו להביא לנסיגה מחלק מהשטחים יש משמעות שאי אפשר להמעיט בערכה.


ההישג השני של המאבק השמאלי הוא החלשת הקונסנזוס בעניין חומת ההפרדה. חומה זו, שהיוזמה לה באה מכוון מפלגת העבודה, היא כמובן ביטוי נוסף לניסיונות ליצור דה לגיטימציה ואף דה הומניזציה מלאה של הפלסטינים. אי אפשר להידבר עימם, אי אפשר אפילו לחיות לידם, והדרך היחידה להתקיים כאן היא לבנות חומה גדולה שתפריד אותנו מהם. וכמובן שאם במהלך הקמת הגדר הזו נשיג עוד מעט קרקע, מה טוב. בימיה הראשונים של הגדר היא זכתה לתמיכה ישראלית כמעט מכל קצוות הקשת הפוליטית, כי היא נתפסה כמוֹנעת פיגועים. היום נראה כי יותר ויותר ישראלים מבינים גם את הצדדים השליליים של הגדר ואת הסכנה הגדולה שבה להמשך החיים המשותפים בארץ הזו. אין לי עדויות מדעיות להתפתחות זו, אך זו תחושה הנסמכת על שיחות, קריאה בעיתונים ואף על פסקי בג"ץ למיניהם. לאלו כידוע יש משושים עדינים למדי לנחש לאן נוטה דעת הקהל הישראלית.


שלושה גורמים יש לשינוי זה, שהוא רק בתחילתו. האחד הוא המאבק הפלסטיני נגד הגדר, שהוא מאבק עממי, רחב ובלתי אלים. הגורם השני הוא הביקורת הבינלאומית על החומה, שהגיעה לשיאה בהחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג. הגורם השלישי הוא המאבק של קבוצות שונות בישראל נגד החומה והסולידריות שהן מגלות עם המאבק הפלסטיני הזה. אלו קבוצות כמו "אנרכיסטים נגד הגדר" העושים ימים כלילות בשיתוף פעולה עם כפרים הנאבקים בגדר. אלו קבוצות כמו "רבנים שומרי משפט" המסייעים לאיכרים פלסטינים שהגדר מנתקת בינם ובין אדמותיהם לצאת למסיק ולחריש. אלו קבוצות אחרות המסייעות למאבק זה, ובהן אפילו תושבי מבשרת ירושלים וקציני מילואים מן התנועה לשלום וביטחון.


נראה לי כי המסקנה העולה מן האמור לעיל היא כי יש שכר לעמל וכי גם מאבק של מעטים אך נחושים יכול לשנות ולהשפיע. לכן יש להמשיך ולא לשקוט על השמרים. ואסור להתייאש כי ההשפעה גדולה הרבה יותר ממה שרואים בטווח הקצר. דוגמה לכך, היכולה לעודד את רוחנו, היא טלי פחימה. אשה אמיצה זו יצרה קשרים עם פלסטינים וביטאה כך את הסולידריות שלה עם העם השני, המתקומם והמדוכא באכזריות. מחאה אישית זו היא בעלת עוצמה והשפעה אדירות. זה מתברר כאשר אנו רואים עד כמה המערכת מתנכלת לה ומנסה להשתיקה, להפחידה ולהשפילה. זה כמובן לא נעשה משיקולי ביטחון, כפי שכל מי שראה את כתב האישום מבין. זו רדיפה פוליטית, המעידה על כך שהמערכת רואה בטלי פחימה תופעה מסוכנת. היא עצמאית, היא אנושית, היא לא נכנעת ללחץ הקולקטיב, והיא גם מזרחית. מן הראוי שנסייע לטלי פחימה בכל דרך אפשרית. אך חשוב לא פחות שנלמד ממנה, שנתעודד מהצלחתה. שנלמד כי נחישות, נכונות להושיט יד לעם השני, ואנושיות הם מקור אדיר לכוח.


המטרה האמיתית של רשימה זו אינה כמובן להמריץ את חברי להמשיך בפעילות. הם עושים זאת ממילא כי אין להם דרך אחרת, כי כאלה הם. כי מול הכוח והרוע הם לא יכולים אלא להביא את הסולידריות האנושית ואת חוש הצדק שלהם. אך רשימה זו מבקשת לעשות חשבון ביניים ולהראות כי חשיבות המאבק היא לא רק באין ברירה שבו, אלא גם כי המאבק משפיע, הוא משנה מצבים ומזיז דברים. ולכן חשוב להמשיך.

תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. Henry Lowi הגיב:

    Thanks to Yosef for this. I apologize for any inconvenience caused by my inability to word-process in Hebrew.

    I have a question regarding the political ‘balance sheet’ of Oslo and the Intifada.

    My impression is that, when there is joint action, in the occupied territories, by activists from Israel together with activists from the occupied territories, there is generally no place for the slogan: "2 states for 2 peoples", or variations of the same slogan.

    My impression is that the focus is usually on the tactical demands of the joint action: The wall must fall! No to house demolitions! Down with the occupation!, etc. and that the "political solution" forms no part of it.

    My impression is that if those Israelis who support the so-called "2 state solution" would insist on making this political goal part of the basis of unity, many of these joint actions would not be possible.

    My impression is that, for most of the Palestinian activists, the so-called "2 state solution" implies the continued existence of Zionist Israel, and further implies no return of the Palestine refugees, and that therefore this slogan is unacceptable to them as a basis for co-existence.

    Question: Are my impressions in this regard correct or incorrect?

  2. דניאל הגיב:

    מסכים לחלוטין עם רמי – באמת, במקום המאבק נגד הכיבוש, בו נכשלנו לחלוטין (אם בכלל היה לנו, אי-פעם, סיכוי כלשהו להצליח בו, מלכתחילה), עלינו להפנות, כעת, את מלא-מרצנו, למאבק נגד האפארטהייד. עלינו להיאבק למען מדינה אחת לכל – ולא, כפי שרוצים כל הציונים, מיוסי שריד ועד לגדעון עזרא, מדינה מלאה לנו בכמעט כל השטח, ומדינת-בופוצוואנה לפלשתינאים (אליה – מי יודע – עוד ישליכו גם את תושבי אום אל-פאחם, כפי שמציעים כל אותם שינויניקים מן "הקו הדמוגראפי" וחבריהם מ"מולדת"). ה"התנתקות" (או, בשמה האמיתי: הפעילות לניקוי הרצועה, מתושבים יהודים – על-מנת לאפשר, את הפצצתם היעילה, של תושביה הפלשתינאים) איננה כלל וכלל סימן לנצחוננו, אלא להיפך – אות לכשלוננו המוחץ בנתיב השגוי, בו בחרנו, לתמוך בהפרדה בין העמים, במקום בשילובם. על ישראל ופלשתין להשתלב יחדיו, במדינה פלתינאית גדולה אחת, למן הים עד לנהר, בה יהיו היהודים מיעוט גדול, הנהנה משוויון-זכויות הולם (יותר מכל מה, שנתן אי-פעם למיעוט הפלשתינאי, שדוכא תחת שלטונו…). בהבטחת האחווה, בין הפלגים הדתיים-אתניים השונים במדינה, עלינו להתמקד כעת. ואז ננצח!!

  3. רמי הגיב:

    יוזמת ז’נווה, כדאי לזכור, נולדה בתנועה פוליטית ונשאה על כתפיה ועד כה לא הביאה ברכה רבה לפלסטינים ולשוחרי השלום בישראל. הסרבנות לשרת בשטחים ובצבא בכלל היא בוודאי קרן אור באפלה, אך לא די בה להביא את האור. וההתנתקות – אל יתהלל חוגר כמפתח. הסיכום של שלושים ושמונה שנות כיבוש הוא שלילי מאוד. בתים וכפרים וערים הוקמו על אדמות הפלסטינים ואין ותנופת הבנייה הולכת ונמשכת ומתעצמת. הפתרון – לדעתי – נמצא בשינוי חזית ההתנגדות. במקום מאמבק על טריטוריה – מאבק על זכויות אזרח לאוכלוסיה הכבושה. התביעה לזכויות אזרח מלאות, לרבות הזכות לבחור ולהבחר למוסדות השלךטון והזכות לגור בכל מקום בארץ, היא הרבה יותר קלה להסברה והרבה יותר קשה להפרכה. הסיסמא היא ספח או הנח, כלומר – ספחו את השטחים וכבדו את תושביהם, או הניחו את השטחים ואת תושביהם לנפשם!

  4. דניאל לגרי ההיסטרי הגיב:

    ההיסטריה המתנשפת של גרי מדגימה, לכולנו, את המנטאליות הציונית.

    כי מה כבר יש לנו כאן? ראשית, בהבאת הדברים לידי-אבסורד, בדיבור על פצצה גרעינית – שהכל יודעים, כמובן, שטווח-הנזק שתגרום, יהיה הרבה יותר רחב, מאשר רצועונת אחת קטנה.

    שנית, מרבית הפסקה השנייה – "מדוע ירדן ופלסטין לא יכולות להשתלב למדינה אחת גדולה
    בה לא יהיו יהודים כלל? מדוע למשפחה ההאשמית מותר מדינה לעצמם(כמה למעשה) ולנו לא?" – כאן יש שני דברים. הראשון שבהם, הקביעה – עליה חתומה מפלגת "מולדת" – האומרת: "ירדן היא פלשתין!" ושנית – ההסתה ההיסטרית הקבועה, נגד המשפחה ההאשמית, לה לעולם לא יוכלו, ימניים אלה, לסלוח את היותה בשלום עמנו; כי זה סותר, בהכרח, את המוטיב "ערבי טוב הוא ערבי מת, הערבים אין בהם אמונה!" – שהיא המוטו הקבוע, של כל הימניים הקיצוניים במדינה הזו, באשר הם. ובנוסף לכך, הסכם-השלום עם ירדן, באוקטובר 1994, ביטל לנצח את המאנטרה, "מדינה מוקפת-אוייבים".

    ואז, לסיום אותה פסקה, "חשבתי שבשמאל (קרי: "בססססססססמול") נגד מונרכיזם". אמירה *זו*, חברות וחברים, משתייכת למשפחת האמירות הפשיסטיות, כגון, "אבל אתם בססססססססמול נגד הפרת זכויות-אדם!", או "אבל אתם בסססססססססססמול בעד הדמוקרטיה!" וכולי.

    ואז, חברות וחברים, אז מגיעה, הפסקה האחרונה – המתפוצצת מרוב טומאה ימנית-פשיסטית. ננתחו כעת שלב שלב.
    "הערה קטנה ושאלה בה" – משפטונצ’יק נוטף-ארס, כדרך-הימניים.
    "האם מבחינתך מלחמה בחצי מתושביה היהודים של המדינה היא דרך לגיטימית להגשמת חלומך" – קרי: הסססססססססססמול הוא, בעייצם, האוייב. הוא נלחם בנו, א-י-או-דים א-א-מי-תי-יים (קרי: אלו, עם הקסדות והתפילין!). והבויילשבייקיים האיילה, שיימכיירו איית כול המיידינה וייחריבוייה, ביישביל החלומות ש-ל-אם על סטא-לין. אם גיייס חמישי, סכין בגב האוממה. זיג הייל, זיג הייל.
    וגם "חצי מתושביה היהודים" – וואללה, לא כל? אבל חשבתי, ש"אסססססססססססססמול כבר שכח, מה זה ל’יות י-או-דים!!!!"
    ואז, "כמה מתים שווה החלום שלך?" ובכן, בטח פחות משלך – המשתוקק, כל-כולך, להקריב עשרות מיליוני בני-אדם, על נשיהם וטפם, על-מנת לפוצץ את הר-הבית, כדרך-הימניים.
    "האם אכפת לך בכלל?" – וואללה, לא. רק לכם, עבדי-כהנא ומצביעי-כ"ח, אכפת *ב??א?מ?ת* מן העם הארי, היושייב בסייון. אנחנו בסססססססמול, לנו אכפת רק, להעלות לשלטון, את רוחו של יוזף סטאלין. או עמאר ע-רף-פאאאאאאאאאאת!!!!!

    נו, אבל ככה זה ציונים. מה אפשר לעשות.

  5. גרי הגיב:

    למגיב דניאל, ראשית לישראל לא הייתה שום בעיה להפציץ את הרצועה עם היהודים בתוכה, הנשק מדוייק מספיק. כך שזו לא הסיבה. נסה שוב. אולי משהו כמו, ההתנתקות היא שם קוד להרחקת יהודים מהטווח של הפצצה הגרעינית שישראל מתכוננת להוריד על עזה. לא פחות מדוייק והרבה יותר פרובוקטיבי.

    למה לעזאזל ישראל ופלסטין צריכות להתאחד למדינה פלסטינית אחת גדולה? מדוע ירדן ופלסטין לא יכולות להשתלב למדינה אחת גדולה
    בה לא יהיו יהודים כלל? מדוע למשפחה ההאשמית מותר מדינה לעצמם(כמה למעשה) ולנו לא? חשבתי שבשמאל נגד מונרכיזם.

    הערה קטנה ושאלה בה, האם מבחינתך מלחמה בחצי מתושביה היהודים של המדינה(שכנראה יתנגדו להיות מיעוט במולדתם מסיבות אנושיות למדי) היא דרך לגיטימית להגשמת חלומך. כמה מתים הוא שווה החלום שלך? האם אכפת לך בכלל?

  6. ישראל פוטרמן הגיב:

    בתשובה להנרי לאווי
    אכן ההפגנות המשותפות בשטחים אינן מעלות את הסיסמא "שתי מדינות" או פתרון פוליטי אחר אלא סיסמאות נגד הכיבוש, נגד גדר האפרטהייד וכד’.
    הדגלים הנישאים בהפגנות הם דגלי פלסטין ודגלי הארגונים הפלסטינים המשתתפים בהפגנה כסמלי מחאה נגד הכיבוש והשאיפה לעצמאות לאומית. רוב רובם של האקטיביסטים הישראלים מסתפקים בכך ומכבדים את מארחיהם אלא שהיוצאת מהכלל היא קבוצת אבנרי "גוש שלום" שכאשר היא מגיעה נושאים חבריה את סמלם בעל שתי הדגלים מבלי שתאמו זאת עם יתר המפגינים. הפלסטינים, מטעמי נימוס אינם מגיבים בשלילה, אך ראיתי שכאשר מחלקים להם מדבקות "שני הדגלים" הם קורעים את החצי ומדביקים על חזם את החצי עם הדגל הפלסטיני בלבד.

  7. בתשובה ל"הערה קטנה" הגיב:

    תשאל את השאלות ששאלת לגבי דרום אפריקה הלבנה ותקבל את כל התשובות

  8. אלישע הגיב:

    1.תגיד דניאל, מה ה"זיג הייל, זיג הייל" אמור להביע? איך הוא קשור לעניין?
    2.התנועה שבראשה עמד כהנא נכתבת בראשי תיבות כ"ך ולא כ"ח.
    3. תרגיע. התגובה האחרונה שלך משדרת אנרגיות שליליות מתפרצות עם כל הסססססססססססססססססס האלה. זה דומה קצת ללחישת נחש.
    4. טיול באויר הצח יועיל לך הרבה.

  9. אירית הגיב:

    "כמה מתים הוא שווה החלום שלך? האם אכפת לך בכלל?"

    אכן, השאלה הרטורית הזו יכולה לקומם והתשובה הראויה לה ניתנה על ידי דניאל. אני הייתי שואלת אחרת, כמה מתים כבר גבה החלום המתבדל שלך גרי? והאם איכפת לך בכלל ? שכן, המתים לכאורה שאת מנבא אינם אלא איום מוסווה על הדמוקרטיה. בהנחה שמדינת ישראל תקבל את הפתרון שמציע דניאל (הסיכוי נמוך), מן הסתם יחוייבו בו גם אלה שמתנגדים לרעיון, וחזקה על מדינת ישראל שתאכוף את החלטתה הדמוקרטית עליהם בדרכים חוקיות ומקובלות, ותגן על אזרחיה מפני שפיכות דמים מיותרת. ההנחה ההפוכה גוררת למסקנה שעל השמאל לנקוט ולאיים באלימות ושפיכות דמים גם כן, כדי להשפיע כך על החלטות מכוננות. מכאן, הדרך קצרה למדינת טרור מזדמן, כפי שאולי כבר קורה עכשיו. כל דאלים ורוצח -(או מאיים ברצח ראשי ממשלה) – גבר ומכתיב את מדיניות הכלל. חמור ביותר, חמור עוד יותר להצדיק זאת על ידי ייחוס גנאי מוסרי למי שמוחה על כך.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים