הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-18 בנובמבר, 2005 24 תגובות

חלוקת עיתונים, עבודה שבעבר נעשתה על ידי סטודנטים וצעירים לפני או אחרי גיוס, הולכת והופכת להיות נחלתם התעסוקתית של יותר ויותר אנשי משפחה מהמעמד הביניים בשנות הארבעים לחייהם. רבים מהם אנשים משכילים המועסקים במשרות קבועות, ורבים מהם מחלקים עיתונים כשהם נוהגים במכוניות משפחתיות חדישות. מדובר בעבודה בתנאי ניצול, לרוב בניגוד לחוק עם שכר נטו שהוא פעמים רבות מתחת למינימום, ואף על פי שסביר שעל אדם להיות מיואש מבחינה כלכלית בשביל לעבוד בה, יוצא ששיעור הולך וגדל מהעוסקים בעבודה זו באים מהמעמד הבינוני הלכאורה מבוסס.

מכשיר הפקס במשרדו של מנהל קו חלוקת עיתונים בצפון השרון לא מפסיק לעבוד. רק אתמול הוא פירסם במקומון בעל תפוצה נמוכה מודעת דרושים קטנה למחלק עיתונים, וביממה הראשונה מאז כבר קיבל יותר מ-100 קורות חיים. כשהביקוש לעבודה הוא כה גדול, זה אומר שאפשר לפגוע בתנאים – וזה בדרך כלל מה שקורה. מיהם האנשים שפונים לעבודה כזאת? חלק מהם עדיין צעירים וסטודנטים שחושבים שעדיין יש להם סיכוי להתקבל לעבודה כזאת. אבל מקומם נדחק על ידי אנשים עם פרופיל אחר לגמרי: למה למנהל הקו לקבל לעבודה צעיר חסר אחריות או סטודנט עסוק, כשהוא יכול להעסיק מנהל חנות, מהנדס תוכנה או איש עסקים? אלו אנשים שנטל המס מכביד על מעמדם הכלכלי יותר מאשר כל מעמד אחר, שוודאות תעסוקתית עבורם זה כבר לא מה שהיה פעם; שהמשכנתא והאיום המתמיד של עיקול הדירה מונח באופן תמידי כחרב על צווארם ושמופעל עליהם לחץ חברתי אדיר מכל כיוון לצרוך בהתאם למעמדם בחברה; זקוקים לכל מקור הכנסה שיזדמן להם.


כך נוצר מצב שמחלק העיתונים הקלאסי – אותו נער צעיר שרוכב על אופניים או וספה, מוחלף במחלק עיתונים מסוג אחר לגמרי – אדם מבוגר, שיכול להיות אביו של המחלק מהדור הישן, נוהג במכונית מרווחת, מועסק כבר בעבודה עם שכר גבוה, אך לא מספיק בשביל להתמודד עם הלחצים הכלכליים המופעלים כיום על בני המעמד הבינוני.


העיתונים בישראל עטו על דורשי עבודה אלה כמוצאי שלל רב. הרצון שלהם למקור הכנסה נוסף שמאפשר מספיק זמן גם בשביל עבודה במשרה מלאה הוא כל כך גדול, עד שלפעמים נדמה כאילו הם יסכימו לעבוד כמעט בהתנדבות. כפי שנראה להלן, פעמים רבות זה בדיוק מה שהם עושים. אותו כוח עבודה מיואש ולא מאורגן הוא בדיוק הדבר הנחוץ לעיתונים הגדולים כדי לצמצם בעלויות הייצור וכך לשחרר משאבים להשקעה במיתוג ושיווק – וכולם יודעים שזה מה שבאמת חשוב בכלכלה הפוסט תעשייתית. כלומר, כדי שכולנו נדע מצוין ש"הארץ" הוא עיתון לאנשים חושבים, מישהו צריך לשלם על כך. וזה לא יהיה העיתון.


הזמן שלוקח למחלק עיתונים לסיים קו חלוקה הוא בערך שעתיים. במהלך הזמן הזה הוא מקפל את העיתונים לתוך שקיות ניילון (בחורף חובה עליו לקשור את השקיות – מובן שהוא לא מקבל על זה תוספת שכר) ומחלק אותם לכתובותיהם של המנויים. את רוב הזמן הוא מבלה בנהיגה בתוך שטח עירוני, כלומר, המכונית שלו פועלת במשך כשעה וחצי, כאשר במרבית זמן הנסיעה  המכונית נאלצת לבלום ולהאיץ פעמים רבות – פעולות אשר צורכות כמות גדולה של דלק ואשר מקצרות משמעותית את חיי המנוע. לא עולה על דעתם של העיתונים לפצות את המחלק על הוצאות הדלק והפחת של מכוניתו.


כך למשל מחלק שעובד עבור "גלובס" משתכר נטו כ-1,100 שקלים לחודש על עבודה של שעתיים במשך חמישה ימים בשבוע, שזה 27.5 שקלים לשעה. ניתן להעריך כי מכונית כזו צורכת עד עשרה שקלים לשעת עבודה, כך שהשכר יכול להסתכם ב-17.5 שקלים לשעה – קצת פחות משכר המינימום הקבוע בחוק. אלא שכאן הסיפור רק מתחיל. במוקדם או במאוחר תתגלע תקלה רצינית במכונית כתוצאה מהפחת, שתעלה לשליח כמה מאות שקלים במקרה הטוב וכמה אלפים ובמקרה הרע. יתרה מזאת, לעתים תכופות מנהל הקו אשר נותן לשליח את חבילות העיתונים מאחר, והשליחים נאלצים לחכות לו, לעתים כמעט שעה, בלי לקבל על כך שכר. כמו כן, קורה שנוספים לעיתונים מוספים, כתבי עת נלווים ופרסומות אשר מכבידים מאוד על השליח ומאריכים את זמן העבודה. על פי רוב, גם על כך אין השליח מקבל תוספת שכר.


העיתונים המחולקים בבקרים ("ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"הארץ") מעט נדיבים יותר בשכר שהם משלמים לשליחים שלהם, וגם אם נקזז את מחיר הדלק, לרוב השכר ימצא מעל למינימום. אלא שגם עיתונים אלה גובים מחיר על נדיבותם: שלושת עיתוני הבוקר נוהגים לקנוס (בניגוד לחוק) את השליחים על כל תלונה שמתקבלת מכל אחד מהמנויים. קנס יכול להסתכם ב-30 שקל לתלונה או יותר (תלוי בעיתון ובחומרת התלונה). נוצר מצב בו השליח הוא העבד הנרצע של כל אחד מעשרות מנוייו. המנוי יכול לבקש מהשליח לצאת ממכוניתו, ללכת מאות מטרים כדי להכניס את העיתון לתיבת דואר מסוימת; זכותו של המנוי גם לדרוש שהשליח יעלה עד לקומה האחרונה כדי למסור את העיתון; זכותו של המנוי גם לדרוש שהשליח יעשה סיבוב ארוך מאוד כדי למסור את העיתון למנוי בשעה מסוימת – על חשבון הזמן והדלק שלו. מנויים רבים מנצלים את המצב הזה ומניחים כמובן מאליו שמחיר המנוי כולל בנוסף לעיתון גם בעלות על השליח. אצל מנויים קפדניים, איחור של דקה יגרור טלפון זועם למחלקת שירות המנויים ואיום לבטל את המנוי אם לא ילמדו לקח את השליח החצוף.


ישנם מנהלי קו הגונים אשר סופגים את הקנסות בעצמם, אך לא כולם כאלה. מה שכן, על מנהל הקו מופעל לחץ אדיר לגרום לשליחים שעובדים עבורו ללכת בתלם. לעתים הלחץ מעביר את המנהלים על דעתם והיו מקרים בהם מנהלי קו היכו שליח שלא ציית לציוויי המנויים.


בשנתיים האחרונות, בהן חלה עלייה משמעותית במחיר הדלק, לא הורגשה כל עלייה בשכר של השליחים. להפך, ידוע לי שעיתון "הארץ" חשב אפילו על הורדת השכר, אך חזר בו אחרי ששוכנע בידי מנהלי הקווים. מנהל הקו ששוחחתי איתו התפאר שלאחרונה הוא העלה את השכר של עובדיו בשקל לעיתון, אחרי 4 שנים שכלל לא העלה את השכר. אם נתחשב באינפלציה ובעיקר בעלייה המטורפת של מחירי הדלק באותן שנים, נמצא שלקרוא לאותה הצמדה חלקית למדד "העלאת השכר" זה לא יותר מייפוי המציאות, שלא לומר שקר גס.


מדוע אם כן, דווקא אנשים מבוססים כלכלית מכפיפים את עצמם להשפלה הזאת? ראשית, הם לא עושים זאת לאורך זמן: תחלופת העובדים גבוהה מאוד ואין בכך פלא. לעיתונים עצמם התחלופה לא מפריעה, כי על כל אדם שעוזב, יש עוד עשרות שילחמו על מקומו. ההכשרה לוקחת ימים ספורים והיא ממילא על חשבונו ואחריותו של מנהל הקו. שנית, כאמור, אין להם ברירה. הפיתוי של הכנסה נוספת בשעות עבודה מעטות כה חשוב להם, עד שהם משתמשים בטכניקות פסיכולוגיות על מנת להדחיק את העובדה שאי אפשר באמת לקרוא לחלוקת העיתונים בשם "הכנסה". כך למשל, שמתי לב לנטייה של שליחים לראות את צריכת הדלק במונחים של קילומטרים ולא במונחים של זמן פעולת המנוע. ממבט ראשון קו חלוקה של 15 ק"מ בלבד, נראה כאילו יקח כמות מזערית של דלק. אך הם מתעלמים מהעובדה שבתוך 15 הק"מ האלה, המנוע פועל שעה וחצי ומבצע פעולות מעבר לכוחותיו. מוזר שאנשים משכילים ונבונים לא הבחינו בכך. כמו כן, הם מייחסים קלקולים במכונית לבעיות שהיו ברכב עוד לפני העבודה, בלאי טבעי או פשוט חוסר מזל. לוקח להם קצת זמן להבין שלאחר העסקתם כשליחים, מספר הביקורים במוסך גדל מאוד. גם כשהם מבינים זאת, הם פעמים רבות חייבים להמשיך לעבוד בחלוקת עיתונים כדי שיוכלו לשלם את הוצאות תיקון הרכב. כך השליח למעשה כלוא במעגל קסמים אינסופי: המכונית מתקלקלת בגלל העבודה, הוא חייב להמשיך לעבוד כדי לשלם על התיקון ועד שיגמור לשלם עליו, המכונית תתקלקל שוב.


משרת מחלק העיתונים היא הבור שנדחפים אליו בני מעמד הביניים, אשר העומס החברתי עליהם מאלץ אותם לעשות הכל למען אותה הכנסה נוספת. מה שמייחד משרה זו ממשרות נצלניות אחרות הוא לא רק ממדי הניצול, אלא בעיקר כוח המשיכה שלה דווקא כלפי אנשים שנחשבים מבוססים כלכלית. זה הופך משרה זו לאינדיקטור חברתי רב ערך שיכול ללמד על קשיי הקיום שחדרו גם אל בני המעמד שמחזיק את המדינה על כתפיו וגם על הדרך בה גם קשיים אלה מנוצלים על ידי חברות הענק. מחלקי העיתונים הם לא אנשים עניים, ואינם תלויים בחסדי הקצבאות. אבל הם נלחמים בשיניים ובציפורניים כדי לא להפוך לכאלה, ובחברה בה רוב הציבור נרמס על ידי חברות ענק שמנצלות אותו, הן כשכיר והן כצרכן, זה הולך ונעשה יותר ויותר קשה, וכפי שנתוני העוני מראים, לא כולם יצליחו בכך וכל חלוקות העיתונים שבעולם לא יעזרו להם.

תגובות
נושאים: מאמרים

24 תגובות

  1. מיכאל שרון הגיב:

    מאמר יוצא מהכלל וניתוח מבריק. החל מהתובנה אודות צמצום עלויות יצור למטרת הרחבת עלויות שווק, וכלה בניתוח ההערכות הפסיכולוגית ומנגנוני ההכחשה של המועסק בעבודה סופר נצלנית. ושוב – פנינה אמיתית ומחכימה.

  2. עמי וטורי הגיב:

    בעוונתי יצא לי גם להכיר מקרוב מחלקי עיתונים (מאוד מקרוב) ומדובר באחת העבודות שבהן מתקיים עושק של עובדים ללא כיבוד של אף אחת מזכויותיהם הסוציאליות. יש בין מחלקי העיתונים רבים שזו אומנם עבודה שניה עבורם אבל גם עבודתם הראשונה אינה בדיוק משהוא רווחי במיוחד.
    חוק כמו חוק עובדי קבלן שיטיל את האחריות לתשלום השכר והתנאים הסוציאליים ישירות על משפחות שוקן מוזס ונמרודי הוא בגדר הכרח.
    כמו כן טוב שידעו הקוראים של עיתוניהם (אם הם עדיין לא יודעים) שגם עיתון בישראל בדומה לחולצה או זוג נעליים הינו מוצר שביצורו מעורבים לא מעט עושק וניצול.

  3. יניב בן-חנן. הגיב:

    מאמר נפלא ומדהים. כתוב בסגנון קולח וזורם. מפורט ומסביר- את כל הצדדים של עבודת חלוקת העיתונים. הכותב ניחן בידע רב בנושא, והוא מפגין אותו בטעם-טוב ובצורה-מושכלת. מרשים במיוחד- ההסבר המפורט על הוצאות-הרכב של מחלק העיתונים, והשלכותיו על משכורתו. כפי שהיא מתקבלת בצורת הנטו שלה. נהנתי והשכלתי מן המאמר. אך איני מסכים בכלל. מהשקפת-עולומו של המחבר. כפי שהיא יוצאת מבין השורות.
    ——-

  4. עמי הגיב:

    א. מעולם לא ראיתי מחלק עיתונים שאינו רכוב על קטנוע. בכל אופן, החל ממחר אשפר בהרבה את גישתי למחלק העיתונים המביא לי מדי בוקר את עיתון "הארץ" (למרות שגם עד היום לא דרשתי ממנו לעלות לקומה גימל (וגם לא מהדוורית)).

    ב. תרבות הצריכה היא בעוכרנו. אני עצמי שייך למעמד הבינוני הבינוני (כלומר בינוני בנטייה מטה) ולאחרונה, במודע בשיחה עם רעייתי, החלטנו לקנות פחות החל בכבלים ועד למכלת וסלולר ודלק ועוד ועוד. זה אפשר ונעים ומשחרר.

  5. חיים ברעם הגיב:

    מאמר מדהים ולמדתי ממנו המון. תודה!

  6. אשר פרוליך הגיב:

    אם נצמצם את התגובות לנושא חלוקת העתונים
    נפספס את העיקר.
    אם אינני טועה,כוונת המאמר הייתה יותר להציג נושא זה כדוגמית של תהליך התפוררות מעמד הביניים.
    התפוררות זו מקבלת ביטוי בכל עסוק,הרגלי
    צריכה,תרבות ואורך חיים של מעמד הביניים,וכמובן באידאולוגיה ובעמדות הפוליטיות שלו.
    בתוצאות האחרונות של הבחירות לראשות מפלגת העבודה,התברר שפרץ קיבל בשכונות דרום העיר תל אביב-יפו רוב מכריע,ובשכונות ה"צפוניות"
    שמעון פרס קיבל את הרוב.
    חלוקה זו היא גם חלוקה בין מעמד הביניים
    למעמדות הנמוכות יותר.
    מעמד הביניים חולם על המעמד הגבוה וחי באשלייה שאם הוא יתאמץ מספיק,אולי יגיע,ובאותו זמן מפחד לפול בתהום של המעמד הנמוך.מעמד זה מפחד משינויים רדיקלים ומעדיף
    תמיד להצטרף למעמד הגבוה מאשר לנמוך,ויעשה הכל כדי לשמור,לפחות על משיש לו.
    אבל זו מלחמה אבודה מראש.רק מעטים יצליחו
    לעלות,והרוב,גם לא יצליחו לשמור על מקומם
    וירדו מטה.
    ולמה זו התחזית?
    מעמד הביניים מורכב מסוחרים קטנים,בעלי מקצוע,פקידים בינוניים,עצמאים קטנים ושכירים
    בתפקידי ניהול או בעלי ידע מיוחד שמתפרנסים
    בעקר מעבודתם ולא מהון פיננסי.
    מעמד זה הופך "לפרולטריון של העתיד",כוון שהפרולטרים והחקלאים הקטנים של המאות ה19 וה20,הולכים ומצטמצמים הודות לטכנולוגיות והכנסת המיכון והמחשוב והאוטומציה,ומקומם נתפס על ידי ה"פרולטרים החדשים"=מעמד הביניים.
    אל תפלו באשלייה שמחלקי העתונים החדשים
    נוהגים במכוניות חדישות.הם מחלקים עתונים
    כדי"להשלים הכנסה",כדי לא לפול במירוץ ולהשאר מאחורה,קרי,הכנסתם אינה מספקת.אבל חלוקת עתונים לא תצליח
    לגבור על הכוחות הכלכליות האדירות הצנטריפוגליות הדוחפות את המעדות לקצוות
    ומשאירות במרכז התהליך,חלל ריק.
    וזה העקר,ולא חלוקת העתונים.

  7. הקטור הגיב:

    מאמר טוב מאוד, אבל נשכח פרט קטן וחשוב:
    הבחירה בעבודה זו היא כמובן היתרון של השעות המועטות והאמצעים, והכי חשוב: הדיסקרטיות. זו עבודה שבה אולי אתה מושפל, אבל אף אחד לא רואה אותך, אין לך בוס שעומד לך על הראש ואין סיכוי שמישהו ממכריך יבחין בך עובד בעבודה זו.

  8. אחמד פילגר / יושבים בבית הגיב:

    מאמר חשוב ומאמר טוב. הייתי מציע לכותב לבקר בכפרים הערבים בגליל ושם לשוחח עם מאות אקדמאים מובטלים ערבים שאין להם אפילו את האפשרות לחלק עיתונים בבוקר!

  9. אמיר הגיב:

    לפי הנתונים במאמר, אני מעריך שצריכת הדלק של המחלק היא 3 ליטר בכל בוקר (לפי חשבון של 7 ק"מ לליטר בנסיעה בעיר + ליטר נוסף בזמן שהרכב עומד). בד"כ מקובל להכפיל עלות דלק ב- 2-3 כדי לקבל את העלות הכוללת של הנסיעה (שכוללת תחזוקה, פחת, ביטוח, נזקי תאונות) ולכן סה"כ הנסיעה עולה למחלק בין 32-48 ש"ח.
    אם הוא קיבל שכר של שעתיים (55 שח), רובו המוחלט הלך להוצ’ רכב.
    כמובן שאם יש לו רכב מהעבודה השנייה ההוצאה הזו מגולגלת על המעביד…

  10. נמרוד ברנע הגיב:

    מאמר מעניין עם זווית חשובה, ניתוח בכלים מרקסיסטים חשובים. מזכיר קצת את ‘כלכלה בגרוש’ של ברברה ארנרייך.
    המאמר היה מקבל משנה תוקף אם היית מגבה אותו ביותר נתונים, בראיונות עם עובדים ובאיסוף מידע מקצועי יותר. הוא היה יכול להיכנס כך לכתבי עת רציניים ולקבל מידת השפעה גדולה יותר.

    הייתה חסרה לי ההקדמה על ההתפוררות שמעמד הביניים עבר בשנה האחרונה, אני באופן אישי הרגשתי את התהליך הזה, ואני מקווה שנרגיש את התוצאה של התהליך הזה בקלפי.

  11. אליסף הס הגיב:

    בתור מחלק עיתונים(אוטטו כבר לא,אבל עדיין)
    ברצוני להדגיש כי עיקר הבעיה זו ההשפלה ולא השכר אם כי גם הוא ניתן בקמצנות מה(בייחוד
    לאור המעבר מאופנוע לרכב עקב מוספים כבדים)
    ההשפלה כוללת,כנאמר,עבדות מינויים שעל ידם בעצם אתה נקנס,אלימות מילולית מצד אחראי האזור ולעיתים נדירות אלימות פיזית מצידו.
    הנ"ל לא יתוקן כל עוד לא יהיה שינוי בתפיסה המזעזעת "מעמדך נחות ועל כן תושפל",עמדה שהוקעה ע"י העיתונים עצמם ביחס למאבטחים,מלצרים…אך נראה ששכחו לנקות את אורוותם-הם.

  12. אנגלס הגיב:

    מרקס לימד אותנו שמלחמת המעמדות היא תהליך דטרמניסטי. ככל שישקע יותר המעמד הבינוני תקדים לבוא מלחמת המעמדות וכך ניפרע מהר יותר מבעלי ההון.
    וכל מי שחושב שאני מדבר שטויות שמתאימות למאה ה-19 הכתבה הזו היא הוכחה מצוינת.
    קדימה לבריקדות!

  13. עמית ברגמן הגיב:

    מאמר טוב אני חיפשתי מידע אל חלוקת עיתונים
    בגלל שאני ברמן שעובד בלילות וחשבתי לתומי שואלי אני יוסיף עוד שעתים בעבודת בוקר {חלוקת עיתונים} לאחר קריאת המאמר אני מעדיף להמשיך לחפש אחר מישרה שנייה אחרת.
    או פשוט לעבוד יותר ימים
    תודה.

  14. ינקעלה גודנאייר (ומיכאל) הגיב:

    איפוא הימים שהייתי מחלק את שבועון "בול" מצוייד באפנוע ישן BMW מודל 52 עם סירה עמוסת סחורה. ברחובות עמוסים כמו אלנבי הייתי מעלה את האופנוע על המדרכה עם הסירה שמוטה בכביש, משאיר את המנוע מטרטר, נוטל כמה גליונות, ומקפיץ. היתה קשישה אחת בדירת חדר, גרטרוד, יקית, מה היתה מכבדת אותי בתה עם דבש ומספרת על ליבקנכט וכל אלה, ואיך השבועון עוזר לה להזכר בגברים של נעוריה, מפזמת שירי מהפכה בגרמנית, ונאנחת על כך שבפלשתינה נישארה ללא פרוטה וללא גבר, ועוד הילדים הפרועים ברחוב קוראים לה בכינויי גנאי. מקסים גילאן דווקא היה בסדר, איש נחמד, רק שלא תמיד יכול היה לשלם בזמן, והיה אומר "בשבוע הבא יהיה בסדר". אבל אחר כך הוא עזב לפאריס, "בול" ניסגר, ובמחלקות המינויים בעיתונים ראו את האופנוע וצחקו ואמרו, תודה, כבר יש לנו אנשים. אז מה נישאר חוץ מהפנסייה מגרמניה והסיבובים על האופנוע שעוד נושם ומטרטר? כבר לא נישארו כמעט חברים, אפילו יבי הלך. גם העיתונים של היום זה לא כמו פעם, אין היום משהוא כמו "בול" ו"העולם הזה", ומה אקרא, "גלובס" וכאלה?

  15. אורון הגיב:

    לא ברורה לי ההתייחסות המעמדית למחלקי העיתונים. האין הם שייכים לזעיר בורגנות, כיוון שהם לא קשורים לתהליך הייצור? ואם כך, מדוע לדאוג לאינטרסים שלהם?

  16. רוני שלום הגיב:

    אכן כתבה כתובה היטב…
    אבל אני לא יודע מה עם שאר המחלקים
    אני התחלתי לחלק עיתונים לפני שבוע, יש לי קו של 70 עיתונים אותו אני מסיים תוך שעה וחצי עם קטנוע 50 סמ"ק, ולי זה דווקא משתלם…

  17. אני ואתה הגיב:

    אתם יודעים ,בדיוק אני ובעלי חשבנו לנו אולי ללכת לאחד העיתונים בכדי לטפוס קו חלוקה.
    הכתבה הנ"ל הכניסה אותי לפרופורציה מחדש .
    אולי לא יהיו לי עוד כמה שקלים כדי לקנות
    בגד נוסף לביתי ,אבל אני אהיה אמא גאה
    על כך שלא שיתפתי פעולה עם חברות , שמנצלות עד עצם את העובד הפשוט .
    לדעתי { ורק לדעתי ] צריך להחרים עסק מסוג זה
    כמו שמחרימים עסקים שמפרסמים פרסום פרובוקטיבי { ולא אזכיר שמות של עסקים }

  18. איב אש הגיב:

    המאמר הזה כל כך נכון וכל כך כואב כמה שהוא נכון עבורי. אני שעובדת במשרה מכובדת, מלאה, משתכרת לא הרבה, אך לא מינימום, מגדלת את שלושת ילדיי, חד הורית. לא מצליחה לגמור חודש. לא תמיד יש אוכל במקרר.לא תמיד הילדים מצויידים בביגוד מתאים שלא לדבר על שאר הדברים
    אך יותר מכל אני לא רוצה לרדת למצב של תלוייה בחסדים,
    אז מה עושים ?
    מושפלים. נאבקים, מנוצלים, בוכים ועובדים משרה שנייה .

  19. לאורון הגיב:

    מה ההסתכלות הצרה הזו?
    מאבטחים, קשורים לתהליך היצור? קופאיות, קשורות לתהליך היצור? עובדות סיעודיות, סייעות לגננות וקלדניות דואר, שכולן מועסקות דרך קבלנים וחברות כ"א, קשורות ל"תהליך היצור"?
    והנה דווקא מתכנתים, שמשתכרים בד"ך שכר נאה ולא נחשבים לפרולטריון (שלא בצדק, דרך אגב), קשורים לתהליך יצור.
    צאו מההגדרות הצרות, ומהסתכלות על הכל דרך טקסטים שנכתבו במאה ה-19.
    פרולטריון לפי מרקס, הוא מי שאין לו נכסים, שהוא אנוס לעבוד, שזה אמצעי פרנסתו היחיד. הנה רוב רובו של מעמד הביניים, כולל עצמאים, כולל אנשי הייטק, כולל, רבאק, בעלי חברות, אנוס לעבוד לפרנסתו, אחרת ממה יחיה?
    הפריבילגיה של פרנסה מנכסים שמורה למעטים בלבד. שהם לחלוטין לא מעמד ביניים.

  20. אורי עבדה הגיב:

    ברור לחלוטין שהעושק של מעמד הביינים מחריף
    מדי יום,לא זאת היתה הכוונה בהקמת המדינה,
    אימוץ ללא רסן סביר של השיטה האמריקאית
    מביאה אותנו לתופעות העולות מין הכתבה,
    הולכת ונמחקת לנגד עייננו הנפש היהודית.
    בין היתר עולה מין הכתבה גם יצר החמדנות של האנשים,אשר יש להם מה לאכול ומעבר לכך,
    ובכל זאת רוצים עוד ורצים לחטוף עוד,
    ובכך גורמים לזה שהמעסיקים יוכלו להמשיך ולהציע שכר רעב.

  21. ארז הגיב:

    בעיתון הארץ דווקא היחס הוא טוב יחסית לידיעות אחרונות ומעריב, שם דוחפים אלף ואחת חוברות בנוסף לעיתון כאשר המנויים לא תמיד חופפים.
    בידיעות אחרונות אני יודע שמורידים כסף על תלונות אם יש לך יותר מ-5 תלונות בחודש בערך, ואם התלונות חוזרות.
    בקיצור, זו עבודה לגג עד חצי שנה. למרות שאני מכיר כמה שעושים את זה כבר שנים.

  22. גיל הגיב:

    מזל שקראתי את הכתבה המדהימה הזו ששינתה לי את כל החשיבה .אני בשיא תמימותי פניתי למעסיק של איזשהו עיתון גדול וכמעט והתחתי לעבוד אילולא קראתי את הכתבה אני לא רוצה לדעת מה היה עובר עליי ואיזה מתוסכל הייתי במקום להרוויח כמה לירות הייתי הולך אחורה , מעסיקים חולרה מדינה שאוכלת יושביה .
    אין ארוחות חינם אה לא בעצם יש ארוחות חינם במלכודות עכברים.

  23. אסף הגיב:

    אני חילקתי עיתונים לפני 5 שנים וחשבתי בגלל המצב הקשה לחזור לזה. הכתבה הזו כל כך נכונה, עד כדי כך שהיא הזכירה לי את החלפת המנוע בקטנוע שהיה לי אז ובסופו של חשבון זו לא עבודה זו עבדות ותודה על הכתבה שהאירה את עיניי

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים