הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-20 בדצמבר, 2005 5 תגובות

פסיקתו של בג"ץ (366/03; 888/03), שסירב לקבוע כי הקיצוץ בקצבאות הבטחת הכנסה הינו בלתי חוקתי, הספיקה כבר לעורר ביקורות רבות. היו שהאשימו את בג"ץ בחוסר בושה ובהיותו בית משפט תאצ’ריסטי של העשירונים העליונים. אחרים תהו לאן נעלם האקטביזים השיפוטי של בית המשפט העליון.

אפתח ואציין כי בעקרון הביקורת על פסק הדין מוצדקת בעיני. יתרה מכך, הייתי חותם על כל מלה בדעת המיעוט של השופט אדמונד לוי, שהציב תפיסה ראויה של הזכות לקיום אנושי בתנאים נאותים כחלק מהזכות לכבוד האדם, וזאת בניגוד לתפיסת המינימום של הקיום האנושי בכבוד בה נקט הנשיא אהרן ברק ועמו שופטי הרוב. הנמקתם של שופטי הרוב אינה משכנעת בעיני. עם זאת, למרות היותה מאכזבת ולא משכנעת, היא לא מפתיעה, שכן היא ממשיכה את הפסיביזים השיפוטי הקיים בתחום הזכויות החברתיות.


עם זאת, סבורני שהביקורות הקשות שהוטחו בבית המשפט, מתעלמות משני גורמים מרכזיים שיש לבחון את הסוגיה בהקשרם.


ראשית, יש לזכור שאת הקיצוץ בקצבאות הבטחת הכנסה עשתה הכנסת באמצעות דבר חקיקה. אנו יכולים להאשים את פקידי האוצר שיזמו, ואת בג"ץ שלא התערב. אבל בדיון הציבורי בנושא נדמה לפעמים שנשכח לחלוטין שבמליאת הכנסת יושבים לא פקידי האוצר ולא שופטי בג"ץ כי אם חברי כנסת שבסיכומו של דבר הם אלו הקובעים בנושאים אלו. הדיון הציבורי שמרכז את האשמה בפקידות האוצר שיזמה ובבג"ץ שלא התערב חמור בעיני שכן הוא פוטר את הפוליטיקאים מהאחריות שלהם לנושא, ואותנו כאזרחים מתפקידנו שהוא לדרוש דין וחשבון בראש ובראשונה מנציגנו בכנסת. בג"ץ, יש לזכור, אינו תחליף לקבלת ההחלטות הנכונות על ידי הרשות המוסמכת, שהיא במקרה זה הכנסת. הוא יכול לבקר ולפסול החלטות שפוגעות בזכויות – ובמקרה זה מן הראוי שהיה עושה כן – אך בסיכומו של דבר הוא השחקן המשני בסיפור.


שנית, נדמה שנשכח איזה ביקורת קשה ספג בג"ץ כאשר במהלך הדיון בתיק זה הוציאה השופטת דורנר צו על תנאי ובו היא ביקשה שהמדינה תגדיר את הנחוץ בעיניה לקיום בכבוד. בעקבות צו זה קיבלה הכנסת בצעד נדיר החלטה בו האשימה את בג"ץ שהוא גלש לנושאים שאינם בסמכותו. לא למותר לציין שהיתה זו הכנסת שגלשה לנושאים שאינם בסמכותה בקבלה החלטה זו. הביקורת על התערבותו של בג"ץ, בפרט כשבאה מהכנסת, חצתה גבולות וקיבלה את האופי של איום של ממש על עצמאותו של בית המשפט העליון.


אך לא רק הכנסת געשה. עיתון "הארץ" פירסם מאמר מערכת שכותרתו "בכל הכבוד, לא בסמכותו" (12/10/05), במסגרתו הביע אף הוא את הדעה – שעד היום לא הבנתי על איזה תיזה משפטית היא התבססה – שהנושא אינו בסמכותו של בג"ץ.


עכשיו, אם כן, בתקופה "החברתית" שלפני הבחירות אופנתי מאוד לבקר את פסק הדין שנתן עתה בג"ץ בעניין זה ולהאשימו בזניחת העניים בחברה. אך בל נשכח שאך לפני זמן לא רב כל כך, האופנה היתה לתקוף את בג"ץ על התערבותו במסגרת הדיון בתיק זה עצמו. העמדה לפיה זכויות חברתיות אינן זכויות הראויות להגנה מלאה על ידי בג"ץ, שכן מדובר בהתערבות לא ראויה של בית המשפט בשיקולים התקציבים, היתה דומיננטית בדיון על בג"ץ הבטחת הכנסה כאשר השופטת דורנר הוציאה את הצו על תנאי. צריך לברך על כך שבביקורת שנשמעת עכשיו על פסק הדין בולטת התפיסה המדגישה את הזכויות החברתיות, אך גם לזכור שבג"ץ דן בנושא כשברקע טענות – מוטעות – שהוא פועל בחוסר סמכות, שנשמעו ממרכז השיח הציבורי הליברלי בישראל. כאשר טענות אלו מגיעות מהכנסת, זהו כבר כמעט איום.

תגובות
נושאים: מאמרים

5 תגובות

  1. Edan הגיב:

    אנשים לא מחברים אחד ועוד אחד. אז איך הם יראו שיוצא שתיים?

    אנשים אומרים "בג"ץ זה רע". הם מצטרפים למקהלה כשכועסים על האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ, ובו-זמנית מצטרפים למקהלה כשמבקרים את בג"ץ על חוסר אקטיביזם. והם בכלל לא קולטים שהם מטיפים לדבר והיפוכוץ העיקר זה ש"בג"ץ זה רע", מה שהוא לא יעשה.
    דוגמאות מהעת האחרונה:

    חברי הכנסת החרדים שתמיד צועקים "איך מעז בג"ץ לפסול החלטות של השלטון" צעקו על כך שבג"ץ העז לא לפסול את החלטת משרד החינוך לתת אוכל חינם רק במערכת החינוך המדינתית.

    המתנחלים שצועקים נגד התערבות בג"ץ בפעולות הכנסת והממשלה, אבל צועקים איך בג"ץ מעז שלא לפסול לחלוטין את חוק ההתנתקות ("פינוי-פיצוי"), ובאותה הזדמנות מתעלמים מכך שזוהי אחת הפעמים היחידות בהיסטוריה שבהן בג"ץ הסכים לפסול חלק מחוק של הכנסת.

  2. אחד מהעם הגיב:

    דרושה מנהיגות חברתית בכנסת! בראשות מנהיג חברתי.

  3. שי הגיב:

    לאחד מהעם – אם כך הצביע חד"ש בראשות אפרים דוידי אינשאללה.

  4. יניב בן-חנן. הגיב:

    היה לי קצת, קשה. לקרוא את המאמר הזה. אבל קראתי אותו עד סופו. בהתחלה חשבתי… שזה עוד מאמר, שבא לספר על מאבק המעמדות. בין, עשירים לעניים. בין, הסוציאליסטים לבין- הליברלים. בין, תומכי- "מדינת הרווחה". לבין- תומכי "השוק החופשי". רק שהפעם… זה יהיה… מן הזירה המשפטית. אך, לא כך הדבר.

    העניין המרכזי, במאמר זה. הוא מעין… שיעור- "באזרחות". שיעור הבא ללמדנו על… מימוש עיקרון- "הפרדת הרשויות", במדינה דמוקרטית. היחסים בין "הרשות השופטת" לבין "הרשות המחוקקת". במיוחד… מדבר המאמר הזה. על היחסים בין "הרשות השופטת" ל"רשות המחוקקת". כאשר אישים פוליטיים ואירגונים חוץ-פרלמנטריים. רצים ומסתובבים בינהם. כאילו… היו זוג הורים. כאשר, "אמא לא מסכימה". אז "הולכים לאבא". כאשר, "אבא לא מסכים". אז "הולכים לאמא".

    לכן המאמר הזה, הפתיע אותי. כי הוא חורג… מן הזירה הרעיונית. של- "תמיכה בקיצבאות" או "תמיכה בביטולן".

    אני חושב… שאני אצטרך… לקרוא אותו פעם נוספת. כדי להבין אותו… עד הסוף.

    בברכה.
    יניב.
    ——-

  5. יניב בן-חנן. – לאייל גרוס. הגיב:

    שלום לך, מר אייל גרוס. המאמר שלך מאד מעניין. למדתי ממנו על הרבה דברים מעניינים. על- "עיקרון הפרדת-הרשויות". על התנהגות הכנסת ובג"ץ בנושא "הקיצבאות". דברים חשובים ומעניינים. למי שמתעניין, בנושא "הקיצבאות", שהמדינה מעניקה לאזרחיה. יחד עם נושא- "אופן פעילותה של המערכת-הדמוקרטית", בישראל.

    כמו שאמרתי קודם. מאמר, מעניין ומסקרן. בשביל, אדם בעל ידע, בסיסי בלבד בעיניינים משפטיים, שכאלה.

    מה שמפריע לי, זה- שאינני מבין, מה היא- העמדה שלך בעניין? בבקשה! תגיד לי, מה אתה רוצה להגיד פה?

    האם אתה בעד, ביטול הקיצבאות, שהמדינה מעניקה לאזרחיה? או- האם אתה נגד, ביטול "הקיצבאות", שהמדינה מעניקה לאזרחיה?

    רק אחרי שתענה לי, על שאלות אלה. אני אוכל, להבין, מה קורה פה! לא, בנושא- התנהגותו של בג"ץ. בעניין- "המצב החברתי" בישראל. אלא בעניין- "היחסים". בין- "הרשות המחוקקת". ל"רשות השופטת". משום שזה, מה שמעניין אותי פה.

    למרות שעכשיו… אני מבין… שמה שמעניין אותי… פה. זה- אם אתה… קומוניסט, או- ליברל.

    בברכה.
    יניב.
    ——-

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים