הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 בפברואר, 2006 57 תגובות

סדרת קריקטורות על הנושא "הנביא מוחמד" בעיתון הדני "ילאנד פוסטן" עוררה מחדש את השערוריה שפרצה בשעתו סביב ספרו של סלמן רושדי, "פסוקי השטן". כאשר עיתון נורבגי שב ופירסם אותן, האש התפשטה ברחבי העולם. כעת כל התקשורת המערבית דנה בשאלה אם חופש הדיבור וחופש העיתונות הם ערכים עליונים, או שמא יש להתחשב ברגשותיהן של קבוצות שונות, ביחוד בכל הנוגע לדת. בבריטניה למשל, קיים חוק נגד חילול הקודש (Blasphemy) – אבל הוא חל רק על הנצרות. כלומר, אסור להעליב את הדת הנוצרית על ידי הצגה מעליבה של ישו או מרים, וכן הלאה, אבל העלבת האיסלם או היהדות לא נקראת חילול הקודש.

הקריקטורות הדניות – שכמה עיתונים באירופה הדפיסו עם כתבותיהם על השערורייה – לא היו ניטרליות, כמובן. אחת מהן הראתה את מוחמד חבוש טורבן בדמות פצצה. אחרת הראתה אותו ישוב על ענן וזועק "הפסיקו את פיגועי ההתאבדות – נגמרות לנו הבתולות"! אבל הזעם בעולם המוסלמי – כולל בקרב הפלסטינים – נגרם לא רק על ידי הרעיונות המעליבים, אלא משום שהאיסלם אוסר לצייר כל דיוקן של מוחמד, לטוב או לרע.


בישראל כמובן, כל הציבור נשבע בשם חופש הדיבור והעיתונות. זוהי אחת האמיתות הגדולות שירשנו מתרבות אירופה, ואנחנו נאמנים לה בכל עת… כך לפחות אומרים אצלנו האנשים המעלים על נס את תרבות אירופה. לא שאנחנו תמיד מקיימים את העיקרון הזה – יש סרטים שלא מרשים להקרין בישראל, ואת יצירות וגנר לא משמיעים ברדיו – אבל אנחנו אוהבים להטיף אותו לאחרים.


אני עצמי נוטה לתמוך בעיקרון של חופש הדיבור, חופש התקשורת, חופש ההתארגנות – כל עוד יישומם אינו פוגע באחרים. למשל, האם נתיר התארגנות של אנשים הנהנים לבצע מעשים סדיסטיים בבעלי-חיים? – מובן מאליו ששום חופש התארגנות לא יחול על דבר כה מפלצתי. אבל למה להרחיק לכת? בואו נשער בנפשנו שעיתון אירופי יפרסם קריקטורות המתארות את היהודים צולבים את ישו, או מקיזים את דמם של ילדים נוצרים, או עוסקים בסחר-מכר בתוך מחנה ריכוז נאצי – סתם, כאיור לרעיונות ותיקים בתרבות אירופה. האם נשלים עם הופעת הקריקטורות הללו בשם חופש העיתונות? בוודאי שלא! אנחנו גם באים בטענות קשות נגד מדינות ערביות מסויימות המתירות פרסום וקידום של "הפרוטוקולים של זקני ציון", או ספרו של אדולף היטלר "מיין קאמף".


בימים אלה זוכה אחד ממנהיגי המפלגה הלאומנית בבריטניה מאשמת הסתה גזענית, אבל הוא עדיין אמור לעמוד לדין על העלבת המוסלמים בבריטניה. לדבריו, הוא אינו גזען, הוא רק מבקש להוקיע את הדת המוסלמית "המרושעת והניבזית". ולפני חודשים אחדים צוטט גנרל אמריקאי שהסביר שבמלחמה בעיראק הוא ידע שאלוהיו הוא האל האמיתי, ואילו אלוהיו של האויב (כלומר, סאדאם חוסיין) אינו אלא אליל. גנרל זה נשאר בתפקיד בכיר בממשל. למה אני מעלה את הדברים האלה? כדי להמחיש עד כמה התעמולה האנטי-מוסלמית התפשטה בעת האחרונה בעולם המערבי. ספרו הידוע של סמיואל הנטינגטון "התנגשות הציוויליזציות", היה אחד מן האותות המוקדמים של התעוררות צלבנית חדשה. גם הניסוח הנפוץ "יודיאו-נוצרי", האמור להציג את היהדות והנצרות כשתי זרועות של אותו גוף, אינו אלא חלק מאותה תעמולה גורפת. לפני המחצית השנייה של המאה ה-20 הביטוי הזה כמעט שלא נשמע, ורק התגברות הפונדמנטליזם הנוצרי והאיבה לאיסלם הם שהיקנו לו את הפופולריות שלו, כי הוא עוזר לגייס את דעת הקהל היהודית למחנה הנוצרי האנטי-מוסלמי.


וזה מוזר מאוד! הרי ההיסטוריה לא מראה את הנצרות כדת של אהבה – כפי שטוען היום האפיפיור החדש – כי אם כדת המסוגלת למעשי אכזריות נוראים ואיומים. האינקוויזיציה לא היתה מוסלמית כי אם קתולית, מדורות המוקד עליהם נשרפו המינים בימי הביניים, ולאחר מכן המכשפות, היהודים, הפרוטסטנטים (ע"י הקתולים), הקתולים (ע"י הפרוטסטנטים), מאמיני הכתות הנוצריות הפורשות, ועוד ועוד – גם אלה לא היו מעשיהם של מוסלמים. מה שעשו הספרדים לאינדיאנים באמריקה הם עשו בשם אלוהי הנצרות. ואם אינני טועה, גם הנאצים לא היו ערבים או מוסלמים, כי אם אירופים לבנים בני חברה נוצרית.


מה יגידו בעולם המערבי אם עיתונים מוסלמיים יפרסמו קריקטורה המראה את ישו מפקח על עינויים במרתפי האינקוויזיציה? הרי אין סוף לדבר. השופט האמריקאי הנודע אוליבר ונדל הולמס אמר פעם: "חופש הדיבור אינו מתיר לאדם לצעוק סתם ‘אש! אש!’ באולם מלא". מן הראוי שהעיתונות המערבית תביא זאת בחשבון. האם באמת הזכות לפרסם את הקריקטורות האלה שווה את האיבה הגוברת בעולם, את שפיכות-הדמים העלולה לפרוץ כתוצאה מהן? – אני חושבת שלא.

תגובות
נושאים: מאמרים

57 תגובות

  1. נחמיה הגיב:

    הפגיעה בהם בלתי נסלחת ובלתי נסבלת, ועתה הגיע זמן הדם.
    יש להבין כי רק נקמת דם תוכל לשכך את החימה, ואין אפוא תוחלת בהתנגדות לביצוע מספר מעשי לינץ` ראוותניים באזרחים סקנדינביים בהירי עור. אין מוצא אחר לפורקן הזעם, ורק מראה איברים כרותים שותתי דם של ה"כופרים" יועילו לשיכוך ההתפרצות. יש להשלים עם העובדה שאנו חיים בעידן חדש, בו כל פגיעה באיסלאם תגרור מחיר נוראי. אין תוחלת בהתנגדות, יש לכופף ראש ולקבל את הדין.

  2. יניב בן-חנן. הגיב:

    "מילים כדורבנות"!
    בברכה,
    יניב.
    ——-

  3. חיים הגיב:

    הצחקת אותי(באמת)

    כן פורסמו קריקטורות מעליבות מאד על ישו והטובות שבהן מתנוסס על חולצות טי בסאן פרנסיסקו, שם אם הגברת לוטן שמעה או לא גברים מתנשקים בפרהסיה ולא סוקלים אותם.

    "האיסלם לא מתיר כל פרוטרט של מוחמד" נהדר, הוא גם לא מתיר משכב זכר והוא כן מתיר פוליגמיה, אז מה נסגור את סאן פרנסיסקו ונעבור לסאלט לייק סיטי? מה שהאסלם מתיר או אוסר הוא עניינם של המוסלמים בלבד. שלא יציירו את מוחמד, לעמינו הותיק יש בעיה עם פסלים ומסיכות אז מה, מרביצים לתומרקין?

    "האם נתיר התארגנות של אנשים הנהנים לבצע מעשים סדיסטיים בבעלי-חיים?" קוראים לזה דיג.

    "בואו נשער בנפשנו שעיתון אירופי יפרסם קריקטורות המתארות את היהודים צולבים את ישו"
    בואי נשער שמל גיבסון יסריט סרט שלם ארוך כגלות ומדמם כחורבן בית שני שכל כולו צליבת ישו על ידי היהודים. כהשערה, מה יקרה אז?
    נקנה כרטיסים ונלך לראות בקולנוע לב.

    ואגנר ברדיו? ואם ישודר, מחר. מי יקשיב? 780 איש, 700 מתוכם ניצולי שואה או צאצאיהם. זה חרם של המאזינים של ואגנר עליו יותר מחרם של המדינה, בכלל אני חושב שהחרם על ואגנר רק תרם לפופולריות שלו בקרב יהודים. אני לא שומע מוסיקה קלאסית אבל את טבעת הניבלונגים שמעתי והלוואי ולא הייתי שומע(מוטיב האש הלך איתי ימים אחר כך ולולא הרינגטונים של אורנג’ כנראה שלעולם לא היה עוזב).

    הפרוטוקולים של זקני ציון, "מיין קאמפ" וחברים אחרים יושבים בניחותה על המדף האנטישמי בספריה הפרטית שלי(אני מאבק אותו פחות מה שגרם לכרך של הקפיטל לההרס לחלוטין). שניהם בתרגום לאנגלית נרכשו על-חוטית והובאו לביתי על ידי דוור יהודי לא פחות, מישהו שרף את שגרירות אוסטריה? או את הדואר?

  4. מנחם הגיב:

    העיתונות הערבית ובעיקר המצרית נוהגת לפרסם קריקטורות אנטישמיות לרוב.
    והנה נזכרו לפתע בעולם הערבי שקריקטורות יכולות לפגוע…
    מעניין, לא?

    ובאופן כללי השאלה האמיתית היא לא הלגיטימציה של הקריקטורות אלא העיתוי,
    מה קרה פתאום שהעיתונות אירופאית שינתה את פניה? הרי תמיד נהגנו לחשוב בישראל שהתקשורת האירופאית מאוד סלחנית ומגלה אורך רוח לגבי העולם הערבי.
    אז מה קרה פתאום?
    לפי דעתי רצף של ארועים גרם לתקשורת באירופה לאיזושהי התפכחות: פיגועי אל-קעידה, המהומות בצרפת, ההתחמשות האיראנית בנשק גרעיני ואולי גם רצח חרירי בלבנון מביאות את דעת הקהל והתקשורת האירופאית קרוב יותר לגישה האמריקאית שרואה את הדברים בשחור ולבן.
    וכאן טמונה הבעיה, כי הקריקטורות הן רק סימפטום למהלך הזה, וצריך להבין מאיפה הוא מגיע ולאן הוא מוביל.

  5. עירית א. הגיב:

    דיונון קצרצר באשר לנושא בהקשרו עם קריקטורות גזעניות ישראליות כמו גם הפניה ללינק שבו ניתן לצפות בקריקטורות הדניות. תשפוט כל אחת לעצמה:

    — קישור —

  6. protaguras הגיב:

    חופש הביטוי אינו חופש לבזות, ויש להתחשב ברגשות, בעיקר ברגשות דתיים. אולם מה בדבר ביקורת?
    האם מותר להעביר ביקורת על אי-הסובלנות שמגלה האיסלם הקיצוני?
    יש לזכור שמדובר בקריקטורות שפורסמו בכלל ב-30/9/05, כלומר שאין קשר בין התגובה כיום להקשר.

    ביום חמישי כתב העיתון "א-שרק אל-אווסט": מה היה קורה, הוא שאל, אם בדנמרק היתה מתפרסמת קריקטורה של רבי?
    – ואז יש לתהות: האם יהודים היו חוטפים פעילי שלום, האם הם היו שורפים שגרירויות?

    ההתנגדות של המוסלמים היא כיוון שה"מערב" פגע להם ב"דאר אל-איסלאם". אולם למעשה הקריקטורות ביקרו את ה"דאר אל-חרב"- בית המלחמה.
    המאבק של המוסלמים המפגינים דומה למאבק של ש"ס, והוא "שמירה על עטרת האיסלאם הישנה".

    יש לומר בריש גלי: הפירסום של הקריקטורות היה טיפשי, ולא הגון. אך יש להוסיף ולומר שההפגנות בימים האחרונים הם תעמולה זולה וקיצונית שמביישת את האיסלם פי עשרות מונים מאשר הקריקטורות.

  7. אלישע הגיב:

    "בוא נשער בנפשנו שעיתון אירופי יפרסם קריקטורות המתארות את היהודים צולבים את ישו או מקיזים את דמם של ילדים נוצרים…"
    טוב, בנוגע למקיזים את דמם של ילדים נוצרים לא פורסמה קריקטןרה, אבל בנוגע לאוכלים ילדים פלסטינים פורסמה גם פורסמה: זכורה לטוב אותה קריקטורה שבה אוחז יהודי אחד, אריק שרון שמו, בילד פלסטיני ונגס בו לתיאבון.
    לגבי "היהודים צולבים את ישו": אחד, אירופי לעילא ולעילא, שאם אינני טועה שמו מל גיבסון, תיאר בתיאורים פלסטיים חיים את היהודים מתעללים בישו, מצליפים בו באכזריות, ולבסוף צולבים אותו לתיאבון.
    קראתי את כל מאמריה המלומדים של הגברת לוטן באתר הזה מן ההתחלה אל הסוף ומן הסוף להתחלה ולא מצאתי שום דברי ביקורת על הקריקטורה ועל הסרט ששניהם, איך לומר, נגועים בניחוח אנטישמי קל.

  8. דן תמיר הגיב:

    "מה יגידו בעולם המערבי אם עיתונים מוסלמיים יפרסמו קריקטורה המראה את ישו מפקח על עינויים במרתפי האינקוויזיציה?"

    שום דבר רציני, כנראה. זה לא היה מדגדג את יכולת עשית הרוחים של חברות אירופאיות ואמריקאיות, וזה מה שחשוב. ללמדנו שאין בין הארועים האחרונים לבין דת (קל וחומר אמונה) דבר וחצי דבר.

  9. קורא את העתיד הגיב:

    מיהן ‘המדינות המסויימות’ המפרסמות את הפרוטוקולים של זקני ציון ואת ‘מיין קאמפף’?

    אל תסתירי מאיתנו את זהותן של המדינות האלה, יעל, אחרת עוד נחשוד במשדובר במדינות ערביות ו/או איסלאמיות.

    אולי מישהו יסביר לי גם איפה היו המוני המפגינים האיסלאמיים כשהמשטר האיסלאמי בסודן רצח חצי מיליון מוסלמים בדארפור?

  10. עופר יהלום הגיב:

    נכון שבאמת לא ראוי לפרסם קריקטורות כאלה, וגם די מעליב את המוסלמים – גם אני הייתי נפגע מקריקטורה המראה את משה רבנו מוחא כפיים לחייל שמכה ילד פלסטיני, אבל זה מחיר הדמוקרטיה; לא כל מה שמותר הוא גם נכון.

    גם התפיסה של המשתתפים בהפגנות האלימות במדינות המוסלמיות, כאילו הממשלה אחראית למעשי גופים פרטיים בתוכה, מראה על פשטנות יתר אם להתבטא בעדינות. חופש דיבור אולי לא כולל את הזכות לצעוק שריפה בולם מלא, אבל זו דווקא אחת הדוגמאות המעטות להגבלות שקיימות במערב. בבריטניה למשל נוהגים לתקוף את המלכה ואת ראשי הכנסיה האנגליקנית בסאטירה ארסית למדי, ויש אפילו גורמים שקוראים לביטול המלוכה.

    בכלל, מה שהיה בעבר אינו כל-כך רלוונטי לעניין, גם אם נעשו מעשי זוועה בשם כל-מיני דתות. כיום רוב מעשי הפשע שנעשים בשם הדת, הינם מעשיהם של מוסלמים, למרות שזה לא מייצג את רובם אלא חלק ניכר מהם. גם לא זכור לי שהעמידו משמר מיוחד ליד שגרירות צרפת, לאחר פרסום הקריקטורה שבה נראה שרון זולל ילדים פלסטינים. כנראה שהתפיסה בארץ היא בכל זאת יותר הגיונית מאשר במדינות המוסלמיות.

  11. אלון הראל הגיב:

    השאלה אותה מעלה יעל לוטן היא שאלה חשובה. בעניין זה יש הסדרים שונים מאוד בין אירופה וארה"ב. באירופה יש הגבלות חריפות על ביטוי גזעני ואילו ארה"ב מאמצת עמדה בזכות הגנה על ביטוי גם אם הוא גזעני או מסית לאלימות.

    אני התבוננתי בקריקטורות ולא התרשמתי שניתן באופן סביר לראות בהם אקט גזעני אבל שיפוטים אלה הם כמובן שנויים במחלוקת. ברור אבל כי לא ניתן לאמץ את האיסורים הדתיים בדבר הצגת מוחמד אל תוך המשפט החוקתי. העובדה שהאיסלם אוסר על קריקטורה של מוחמד או אוסר על הצגה משפילה או מבזה של מוחמד איננה יכולה להיות חלק מן ההסדר החוקי החוקתי בנושא גבולות הביטוי. ההגבלות החילוניות מיועדות להגן על כבודם של המאמינים ולא על כבודה של הדת עצמה.

  12. שי ברש הגיב:

    הכותבת מסיימת את המאמר באמרה כי זה לא "שווה" לעצבן את המוסלמים. הם חבר’ה קצת משוגעים, היא מרמזת, והם ישרפו שגרירויות אם נרגיז אותם. דעתי הפוכה לשלה: חשוב להרגיז אותם מאוד. חשוב להרגיז אותם כל הזמן. חשוב להראות לאנשים מוסריים מעט יותר מה קיצוניות דתית מעוררת באנשים אלימים. מותר לעצבן ולהתעצבן, מותר לשנוא ומותר למחות. אסור לשרוף, אסור להכות ואסור להרוג. זו דעתי בכל אופן.

    אני רוצה גם לתקן מעט את האזכורים לסרט "הפסיון של ישו". בסרט היהודים הם לא האנשים שמענים את ישו בשוטים ועקרבים טרם צליבתו. היהודים ברחוב הם אספסוף אופייני לתקופה, אלים וצמא דם, והיהודים בארמון הם אליטה דתית שלטת, תככנים וצמאי גם גם כן. נהניתי מאוד לראות יהודים בתור ה"חבר’ה הרעים" בסרט, זה היה שינוי מרענן יחסית למצגת הנבלים ההוליוודית הרגילה אשר כוללת קומוניסטים ומוסלמים על פי רוב.

    אפנה גם את הכותבת לאתר של ארגון אנונימוס עבור סרטים המציגים מעשים סדיסטיים בבעלי חיים במסגרת ארגונים חוקיים, שווה לבקרו גם מחוץ להקשר הצמחוני.

  13. מכלוף הגיב:

    ישו היא מילת גנאי יהודית ,פירושה ימח שמו וזכרו
    ראוי לה לגב לוטן, שתשתמש בשמו היהודי
    ישוע.

  14. למכלוף הגיב:

    וזאת כל הבעיה שיש לך עם מה שהגברת לוטן כותבת? שתהיה בריא.

  15. מכלוף צודק הגיב:

    וכבר העירו על כך באתר, השם הוא ישוע, ומי שמחפש אנטישמים מתחת לכל אבן (וזו דווקא לא יעל לוטן), לפחות שלא יכתוב ישו.

  16. רונה הגיב:

    מצער לראות את ההזדנבות הסלקטיבית אחרי האיסלם הקיצוני… כשהולכים בתהלוכות בכפרים ערבים ויוצא שזה נופל על רמדאן, אז נזהרים מאד שלא לפגוע ברגשות הציבור הדתי ולא אוכלים סוכריות או מסטיקים בציבור… אבל זה בסדר לעשות חינגות ביום כיפור גם בשכונות שיש בהם יהודים דתיים, כי… זה לא בדיוק אותו דבר… מה ההזדעקות הזו נגד קריקטורה שבה מוחמד אומר ממרום שחייבים להפסיק את פעולות ההקרבה" כי … נגמרות לנו הבתולות? זו קריקטורה פוליטית לכל דבר!

  17. לחיי ההיתממות הגיב:

    איזו היתממות?
    זו של המוסלמים קודם כל, שהעיתונות במדינותיהם מלאה קריקטורות שלא היו מביישות את אלו שפורסמו בעיתוני גרמניה בשעתו.

    ההיתממות של אירופה, שעצמה עיניים ולא ראתה עד היום את מעשיו והשפעותיו של האיסלם הקיצוני ורק הטיפה מוסר לכולם.

    וההתממות של יעל לוטן ששופטת קריקטורה לגיטימית ונכונה לחלוטין באמות מידה מחמירות כאילו מדובר בקנוניה בסדר גודל של "הפרוטוקולים של זקני ציון", שאגב, מהווים נושא של סדרת טלויזיה המשודרת במצרים.

    אז שימו לב בבקשה: הפרוטוקולים של זקני ציון הם סידרת טלויזיה המשודרת במצרים, ובאותו זמן מוסלמים שורפים שגרירויות בגלל קריקטורה פוגעת.

  18. דני ליעל לוטן הגיב:

    יעל לוטן מחמיצה את הבעיה האמיתית.
    ההשוואה המעייפת בין הזוועות שנעשו ע"י הנצרות לאיסלאם כלל אינה רלוונטית.

    הקריקטורות, כמו גם "התעמולה האנטי-מוסלמית" כמו שהגדירה לוטן אינם מכוונים נגד האיסלאם עצמו. הרי כל בר דעת יודע שספר (ויהיה זה התנ"ך, הברית החדשה או הקוראן) משמש כחומר ביד האדם.
    אדם שפוי והגיוני ימצא בו השראה למעשים טובים, אך אדם מטורף ימצא השראה אחרת לחלוטין באותו ספר עצמו.
    לצערנו ולצערם של שפויי האיסלם, נמצאת היום הדת הזו כבת-ערובה בידי האנשים הלא נכונים,
    ועל כך הגל האנטי-מוסלמי.

  19. אלישע הגיב:

    פורסם אתמול כי עיתון האירן הכריז על תחרות קריקטורות בנושא השואה.
    נמסר שכבר היום עוררו הקריקטורותתגובות נזעמות ברחבי העולם:
    אספסוף יהודי משולהב הפגין בחוצות לונדון, פריז, ואמסטרדם כשהוא שורף את דיגלי אירן, מצרים וסוריה.
    ברומא שרפו המפגינים בובה של הנשיא האירני.
    בושינגטון הוצתו שגרירויות אירן וערב הסעודית, ומדנמרק ונורוגיה נמסר כי אלמונים ניפצו את חלונות השגריריות של אירן וקטר, וזרקו בקבוקי תבערה לעבר השגרירות.
    מישראל נמסר כי השגריר המצרי התבקש לעזוב את המדינה וזאת עקב שידור הסידרה "הפרוטוקולים של זיקני ציון" בטלויזיה המצרית.

    למה כל זה לא יקרה?
    למישהו יש תשובה?

  20. עמי הגיב:

    הפונדמנטליזם האיסלמי, והאנטי איסלמי, שניהם עשויים מחומר אחד. זהו החומר המפריד בין אדם לאדם, לפי השתייכות דתית, או לפי השתיכות גיזעית.

    כקומוניסט, אני דוחה את הגישה הזאת. האינטרסים של מוסלמים, נוצרים, בני דתות אחרות, וכמובן גם אתיאיסטים, איינם נוגדים אלו את אלו.

    ההתלהמות סביב נושא הקריקטורות, משרתת את המישטרים המדכאים השולטים ברוב העולם האיסלמי. וגם את החברות הרב לאומיות האימפריאליסטיות, התומכות במישטרים אלו, תוך גריפת רווחי ענק מאותן מדינות.

  21. עופר כסיף הגיב:

    העובדה שישנה צביעות רבה בקרב אלו המתיימרים להגן על חופש הביטוי איננה מוכיחה כי חופש הביטוי איננו ראוי להגנה אלא רק מראה כי יש להוקיע את הצבועים למיניהם. יותר מכך, האמירה כי יש לאפשר חופש ביטוי, עתונות וכו’ "כל עוד יישומם אינו פוגע באחרים" מסוכנת ביותר ומשמעה המעשית איננה אלא חיסול הדמוקרטיה: האמנם ישנן אמירות משמעותיות (בודאי ביקורתיות) שאינן מעליבות או פוגעות באיש? ראוי להזכיר בהקשר זה דוקא את פסיקת בג"צ בנוגע להצגה אפריים חוזר לצבא בה הושוו חיילי צבא הכיבוש לנאצים: העלבה, גם אם קשה ביותר, כתב השופט ברק, איננה יכולה להוות עילה לפסילה או צינזור. ראוי שדוקא אנו, בשמאל, נהיה הראשונים להגן על חירויות כגון אלה גם כאשר הן מעליבות או פוגעות.

  22. לאלישע הגיב:

    זה לא יקרה כי הכהניסטים היהודים בבית הלבן ישכנעו את הכהניסטים הנוצרים לכבוש את איראן עוד לפני זה…

  23. יוני – התגובה הועברה מה-7/2 הגיב:

    לדעתי ההצתות וההשתוללות נגד פירסום הקריקטורות אינן במקומן ויש דרכים אחרות להביע שאט נפש ועלבון.
    והנה ידיעה שהופיעה היום:
    אותו עיתון דני שהידפיס לראשונה את קריקטורות מוחמד סירב ליפני שלוש שנים לפרסם קריקטורות על ישוע. הקישור-

    — קישור —

  24. למגיב לאלישע הגיב:

    איך אמרת?
    "זה לא יקרה כי הכהניסטים היהודים בבית הלבן ישכנעו את הכהניסטים הנוצרים לכבוש את איראן עוד לפני זה"
    והנה פתרת את כל תחלואי העולם – הכל בגלל קיצונים יהודים וקיצונים נוצרים…
    חבל, כי ראיה חד צדדית כזאת לא תיקח אותנו רחוק.

  25. לבנה אמסלם הגיב:

    האם ניתן לקבל את תגובתה של הגב’ לוטן לידיעה הבאה:
    — קישור —

  26. אלישע הגיב:

    בתגובה לפירסום הקריקטורות שרפו מפגינים את שגרירות דנמרק בדמשק.
    בסדר, זו תגובה לגיטימית. (זה כמו שמפגינים יהודים ישרפו את שגרירות מצרים בוושינגטון בתגובה לפירסום קריקטורות אנטישמיות ב"אל אהרם)
    מה שלא מובן הוא מדוע שרפו גם את שגרירות נורווגיה.
    והרי נורווגיה ניצבת בחזית המאבק נגד היישות הציונית: לא מזמן הועלתה הצעת חוק בפרלמנט הנורווגי הקוראת להחרמת תוצרת ההתנחלויות.

    מישהו יכול ליישב את הסתירה הזו?
    הרי לא יעלה על הדעת כי שורפי השגרירות הנורווגית פועלים ממניעים לא רציונליים. אין זו דרכו של האיסלם כידוע.

  27. אורי הגיב:

    כותבת לוטן: "אני עצמי נוטה לתמוך בעיקרון של חופש הדיבור, חופש התקשורת, חופש ההתארגנות – כל עוד יישומם אינו פוגע באחרים"

    לזה, גב’ לוטן, לא קוראים תמיכה בעקרון חופש הדיבור אלא התנגדות לו. עיקרו של חופש זה הוא החופש לומר דברים גם ואולי בעיקר כאשר הדברים הנאמרים, הנכתבים או המאוירים פוגעים באחרים.

    ההשוואה שלך בהמשך מעידה על כך שלא הבנת את העקרון או ש"חופש ההתארגנות" שהגנבת לפסקה הקודמת הוא עז דמגוגית. את כותבת: "האם נתיר התארגנות של אנשים הנהנים לבצע מעשים סדיסטיים בבעלי-חיים? – מובן מאליו ששום חופש התארגנות לא יחול על דבר כה מפלצתי."

    וודאי וודאי שהעקרון יחול על חופש הדיבור ולמעשה, גם על חופש ההתארגנות, כל עוד אין המעשה שלשמו מתארגנים פלילי. למעשה, חופש הדיבור נדרש בעיקר כדי לאפשר דברים שנפשם של אחרים סולדת מהם.

  28. סתם שתיים הגיב:

    הטיעון שלך מצביע בפירוש על הגזענות שבקריקטורות.
    מוחמד הוא סמל קדוש למיליוני מאמינים. האם כולם הם "עשרות צעירים שביצעו פיגועי התאבדות בשם הדת? (בשם הדת? זאת אינטרפרטציה שלך). להאשים מיליונים בפשעם של יחידים זו הכללה גזענית טהורה ולא ביקורת לגיטימית.

  29. אלישע הגיב:

    עוד לא התאוששנו משריפת השגרירויות הדנית והנורווגית וכבר התבשרנו על תקיפת הכוח הרב לאומי בחברון.
    ומה הסיבה הפעם?
    נחישתם נכון, מחאה על הפגיעה בנביא מוחמד.
    ואצל מי ביקשו אנשי הכוח הרב לאומי להסתתר מזעם ההמון המשולהב?
    לא להאמין, אצל כוחות צבא הכיבוש.(צה"ל)
    אותו צבא כיבוש שאותו מכפישים האירופים השכם והערב.
    ולא רק זאת, אלא אף זאת: היום התבשרנו על חטיפתו של הנספח הצבאי המצרי ע"י חמושים ברצועת עזה.
    ומה יש ליעל לוטן לומר על ההתפתחויות המרתקות הללו?
    תמהני.

  30. אוהד, ליעל הגיב:

    הכתבה שלך פשוט פדיחה… אולי תחזרי בך מהמוטיבים העיקריים, בחינת "מודה ועוזב ירוחם"?

    אוהד, שותף לדרך…

  31. אלישע הגיב:

    המציאות עולה על כל דמיון.
    עוד לא הספקנו לעכל את המאורעות המרתקים בחברון ועזה וכבר אנו עדים לטקס העאשורה שבו השיעים מלקים את עצמם בשוטים, פוצעים את עצמם עד זוב דם, ומחוללים כאחוזי דיבוק כשהדם ניגר וצובע את בגדיהם הלבנים באדום ארגמני, תאווה לעינים.

    טוב, הייתי מצפה מהגברת לוטן לומר משהו בגנות הטכסים המבחילים האלה, המעוררים לבטח חלחלה בקרב אנשי השמאל הנאורים.
    אני עדיין מצפה.

  32. שי ברש לאלישע הגיב:

    אלישע,

    ראשית, ראיתי שציינת כתובת דוא"ל ולכן התיישבתי לכתוב לך מכתב מקיף וממצה אך למרבה צערי גיליתי שזו אינה כתובת דוא"ל לגיטימית. אנא הפסק לציין אותה. אם כן תחפוץ בדיון אישי במקום ברטוריקה של חירשים (מבלי לפגוע בכבודם) אתה מוזמן לשלוח הודעה לכתובת המצורפת לתגובה זו ואשמח להעביר לך את המכתב שכתבתי.

    שנית, חסוך בבקשה בדוגמאות אשר אינן מחדשות דבר.

  33. בוך חנה-טובה הגיב:

    אצלנו אומרים: מה ששנוא עליך ,אל תעשה לחברך!
    אז כמו שאנחנו כיהודים לא רוצים שיעשו עלינו קריקטורות אנטישמיות , כך מן הראוי שלא ימצא חן בענינו גם קריקטורות כאלה לאחרים בין מוסלמים ובין אחרים.
    ךלפיכך אפשר להבין את כאבם וכעסם של המוסלמים.
    ובכלל:חופש הדיבור איננו בגדר החופש להתנהג בהפקרות.
    ובכל תחום חופש איינו בגדר הפקרות ויציאה מגבולות הטעם הטוב.

  34. לשי ברש הגיב:

    מה בדיוק לא לגיטימי בדוא"ל של אלישע?

  35. אלישע הגיב:

    ידידי,
    מסכים אני בהחלט עם קביעתך כי "האירופים לא עוסקים בקטנות כמו שריפת שגריריוןת הם באופן תרבותי רצחו מיליונים במלחמות הקולוניאליות ובמלחמות על הקולוניות"
    שכחת להוסיף כי הם רצחו מיליוני אנשים המטילים מומים בתינוקות ושוחטים תרנגולים לצרכי פולחן (קוראים לאנשים האלה יהודים אם שכחת) האנשים האלה, עד כמה שידיעתי מגעת לא התפוצצו בעריהם, ולא קראו להשמדת המדינות האירופיות, ולמרות זאת נרצחו.
    ועל כן יפסיקו נא להטיף לנו מוסר על יחסנו לפלסטינים.

  36. לשי ברש הגיב:

    כתובת הדואר האלקטרוני שלי לגיטימית למהדרין, אך היא "סתומה" בדואר זבל, ואינני מצליח כרגע להפעיל אותה מחדש.
    אשמח ליצור עמך קשר, אבל אינך מציין את כתובתך שלך.
    אינני מבין כיצד הצלחת להגיע לדוא"ל שלי, הרי היא אינה מופיעה בגוף התגובה. יש משהו שאני לא יודע?
    בכל מקרה אשמח ליצור עימך קשר כאמור.

    בברכה, אלישע

  37. חופש הביטוי והסתה גזענית הגיב:

    "אבירי חןפש הביטוי" המגיבים באתר הזה מצאו להם הזדמנות פז להפגין את "ליברליותם" ואת… גזענותם.
    ממתי הסתה גזענית נחשבת לביטוי לגיטימי?
    הקריקטורות שפורסמו בעתון הימני הדני והועתקו לעיתונים אחרים באירופה הם בפירוש הסתה גזענית נגד מוסלמים "המטמאים את אירופה". אם אלו אמורים להנות מחופש הביטוי אז אולי גם הקריקטורות שצוירו על יהודים בדר שטירמר, שהכשירו את הגרמנים לפתרון הסופי?
    אבל, את הליברלים שלנו השאלה הזאת לא מטרידה. את חיצהם הם מפנים לתגובות של המוסלמים על ההסתה.
    הגדיל לעשות המגיב "אלישע", שאינו גזען חלילה רק שואל שאלות תם. ומה אנחנו אמורים להסיק משאלות התם? כמובן, שהמוסלמים ברברים והאירופים ובפרט היהודים תרבותיים.
    אכן, האירופים לא עוסקים בקטנות כמו שריפת שגרירויות הם באופן תרבותי רצחו מיליונים במלחמות הקולוניאליות ובמלחמות על הקולוניות.
    בוש, האב והבן רצחו בעירק למעלה ממיליון עירקים מה שסאדם לא חלם לעשות אפילו בחלומות הרטובים שלו (ולא "הטירור העולמי"). היהודים לא מלקים את עצמם עד זוב דם (מלבד אולי הטלת מום בתינוקות ושחיטת תרנגולים לצרכי פולחן) ישראל לעומת זאת עוסקת בייצור נשק גרעיני (כנגד מהמוסלמים שפוצעים את עצמם ושורפים שגרירויות) ובשעות הפנאי מבצעת חיסולים פה ושם וכולאת מיליוני בני אדם מאחורי גדרות ואלפים בבתי כלא ממש – עיסוקים תרבותיים לכל הדעות.
    טקס העאשורה הוא אולי מבחיל אבל לא פחות מכך הצביעות של "אלישע"

  38. למגיב לשי ברש הגיב:

    היא לא לגיטמית. לגיטמי = חוקי
    הודעת שגיאה וכאלה.

  39. לחופש הביטוי וההסתה הגזענית הגיב:

    כמה תיקונים:
    אנחנו לא עוסקים כרגע במי רצח יותר במהלך ההיסטוריה. נא לא להגרר למלחמות הקולוניות, השמיכות הנגועות באבעבועות במתנה, האינקויזיציה וכו’, וגם לא בטבח השבטים היהודים בערב, פרשת אנוסי משהד, חלקם הגדול מאוד של ערבים בסחר עבדים ועוד כהנה וכהנה.

    אפשר לחשוב שהערבים/המוסלמים לא עוסקים בהכנות לייצור נשק גרעיני (איראן, למשל), לא מעוללים את מה שהיהודים עושים לתינוקות זכרים – אבל לנערים בני 13 שבניגוד לתינוקות, זוכרים את הכאב, ולנערות בנות 12.
    עניין הכפרות לא רלוונטי – אתה בוודאי אוכל בשר, אז די עם הצביעות, בבקשה, בדרך כלל ממילא מדובר בתרנגול שעושה את דרכו אחר כך למרק, מה גם שבשנים האחרונות המנהג הנ"ל מפנה את מקומו לטובת מתן כסף לצדקה.
    הערבים עצמם לא נקיים מאימפריאליזם, ותעיד העובדה ש"ערב" יש רק אחת, ומדינות ערב הן רבות, והתפיסה ש"שטח שערבים שלטו בו בעבר הוא ערבי לנצח, ולא ישלטו בו לא-מוסלמים".

    אם יהודים היו שורפים את שגרירות מצריים ברחבי העולם במחאה על הקריקטורות הארסיות הנוטפות דם המתפרסמות השכם וערב בעיתוני מצריים, היה לך הרבה מה להגיד, לא? איכשהו, זה לא קורה. איכשהו, כשמתפרסמות קריקטורות הפוגעות ביהודים בארצות המערב, וזה חוזר ונשנה, יהודים פונים למערכת, מאיימים בהפסקת מנוי, פונים לבתי המשפט אם צריך, אבל לא שורפים שגרירויות, לא מבצעים לינצ’ים, לא מתקיפים כוחות רב-לאומיים המוצבים בעירם לטובתם הם, ובעיקר – מבחינים בין מעשיו של עיתון פרטי, לבין מדינה ויבשת ודת שלמה.

    נועה

  40. לאלישע הגיב:

    אם תקיש על שמך, תגלה את כתובת הדוא"ל.
    אנשים ששמם / שם כותרתם מופיע בכחול, הם אנשים שציינו דוא"ל בתיבה המיועדת לכך תחת "שם ושם משפחה".
    כתובתו של שי ברש היא shai.barash@gmail.com.

  41. חופש הביטוי והסתה גזענית (2) הגיב:

    לאלישע
    אתה לא אפוטרופוס של היהודים שנרצחו ע"י "האירופים" והם גם לא מינו אותך לכך. אתה ממנה את עצמך ליורשם ומנצל את רגשי האשמה שיש "לאירופים" על מנת להגיד להם "שיפסיקו נא להטיף לנו מוסר על יחסנו לפלסטינים" כלומר שירשו "לנו" לעשות לפלסטינים את מה שהם עשו ליהודים "שלנו".

    לנועה
    לנתק את הארועים מהקשרם הוא המתכון הטוב ביותר כדי להצביע על המום התורן כביכול של מי שרצוי לך לבזות. התגובות על הקריקטורות הגזעניות לא נוצרו בחלל הריק הן תגובה על "המלחמה נגד הטירור" שמנהל האימפריאליזם האמריקאי, בתמיכת מראש או בדיעבד של רוב מדינות אירופה כיבוש אפגניסטן ועירק תוך רצח מיליוני בני אדם, הטלת אימה על כל מי שמסרב ללכת בתלם האיומים התורניים על סוריה ואירן, כל אלו הם הרקע לתגובות הנסערות הפוגעות בטעם הטוב של "אניני הטעם" כמוך וכמו אלישע כמשל.
    בהקשר הזה "האיפריאליזם" המוסלמי, כפי שתארת באופן מצחיק, באמת לא רלוונטי ולא סחר העבדים שהשתתפו בו מוסלמים (וגם יהודים).

    בענין הפולחנים הדתיים רציתי להראות שיש כאלו שלא מוצאים חן בעיני (בלשון המעטה) גם אצל מוסלמים וגם אצל יהודים ואת אששת את הנחתי זאת תוך כדי נסיון להטעות. מה ענין אכילת בשר (שהיא פרק בפני עצמו) לענין שחיטה לצרכי פולחן? והקביעה שמוסלמים מלים את בניהם בגיל 13 גם היא לא נכונה.

    "היהודים" לא שורפים את שגרירות מצרים כי יש בידם אמצעים כנראה הרבה יותר יעילים כמו חוקים שהם יכולים לחוקק בארה"ב בעזרת הלובי היהודי ו"הפצצה" שלא תשאר ללא נסיון של אחרים להשיג, כפי שציינת.

    אבל, אחרי כל אלו על העיקר לא ענית, האם הסתה גזענית נכללת במסגרת הגנה על חופש הביטוי?

  42. ל:חופש הביטוי והסתה גזענית (2) הגיב:

    אני מריח ריח של אנטישמיות באוויר?

  43. אלישע הגיב:

    למגיב תחת הכותרת "חופש הביטוי והסתה גזענית":
    אנא ממך, אם לא קשה לך צרף שם לתגובות שלך.

    בודאי שאיש מבין היהודים הנרצחים לא מינה אותי לאפוטרופוס, שהרי המסכנים אינם עוד עימנו, אז מדוע אתה מעלה את הטענה התמוהה הזו?
    נסה להשתמש בנימוקים מקבריים פחות. אני על כל פנים לא טענתי מעולם שאני מדבר "בשם מישהו".

    אתה מוכן ךהסביר מדוע אתה שם את המילה אירופים בגרשיים? על מה זה רומז? מה הכוונה?
    זה באמת נראה תמוה.
    לגבי האירופים (ללא גרשיים) אבקש ממך לא לייחס לי דברים שלא אמרתי.
    לא אמרתי "שירשו לנו לעשות לפלסטינים את מה שהם עשו ליהודים שלנו"
    את זה אחיהם הירדנים והמצרים עשו טוב בהרבה מאיתנו – חוסיין שטבח בהם באירועי ספטמבר השחור, ונאצר שכיסח להם את הצורה בזמן השילטון המצרי ברצועת עזה.

  44. סתם אחת הגיב:

    בדיון שמתקיים סביב פרשת הקריקטרויות חוזרת ועולה השאלה מה המידה הנוכנ השבין חופש הביטוי לבין התחשבות ברגשי הזולת, שאלה זו, אם תשאלו אותי היא איננה השאלה העיקרית. השאל העיקרית העומדת על הפרק היא מה ההבדל בין ביקורת לגיטמית לגזענות טהורה.האם הקריקטורות הדניות מציגות סיטואציה קיימת ומבקרות אותה? אם כן, הן לגיטמיות גם אם הן משתמשות בסמלים קדושים שכן הביקורת בכלל, והסאטירה בפרט, לא רק יכולה היא חייבת לשחוט פרות קדושות ולהשתמש בהן כדי לבקר. האם זה לא נכון שעשרות צעירים מוסלמיים ביצעו פגועי התאבדות בשם הדת? מדוע שלא יציגו את מחמד כמי שמבקש לעצור את פיגועי ההתאבדות משום ש"נגמרות לו הבתולות"? האם הקריקטורות אינן מציגות בעייה שקיימת ומציגות עמדה כלפיה?
    בעיני יש הבדל ניכר בין אותו פוליטקאי שכינה את האסלאם דת "נבזית ומרושעת" לבין הקריקטורות, בעוד השנייה מבקרת תופעה חברתית (בעצמה משתמשת בדת ולכן אין מניעה לטעמי משימוש בדת ככלי ביקורת), הראשון הכניס מליארד אנשים, רובם שומרי חוק לקטגוריה אחת ובכך הסיט לגזענות.

    ומכל הסיפור הזה אני חושבת שיש לנו מה ללמוד: ישראלי וישראלים נוטים להדביק את ההגדרה "אנטישמי" לכל ביקורת שנשמעת. כמו שזה לגיטמי לבקר אותם, זה לגטימי גם לבקר אותנן.

  45. מרית הגיב:

    לוטן נחפזת להגן על מחרחרי ריב ומדון. התסיסה אורגנה ע"י כמה פרובוקטורים מוסלמים, שעשו מסע בעולם המוסלמי כדי להראות כמה המוסלמים מותקפים שם, וצויידו בקריקטורות שלא כולם אפילו פורסמו אי-פעם באיזה עיתון.. אבל שיהיה… מוסלמים, אז אוטומטית הצד שיש להגן עליו. איזה חוש צדק מפותח…

  46. איזה "עשרות"? הגיב:

    בקנה מידה עולמי, מדובר בהרבה יותר מ"עשרות צעירים", אלא בהרבה אלפים. אך מעבר למספר עצמו, התופעה זוכה לתמיכה רחבה בקרב מוסלמים (מיליונים רבים). מסיבה זו, אין שום פסול או משהו גזעני בהתייחסות לנושא רציני זה באמצעות קריקטורה. לפחד לעסוק בכך, בצורה עניינית, וקריקטורות הן חלק מהשיח הפוליטי, פירושו להיכנע למורא האיסלם הקצוני.

  47. מיכאל: ההונאה ההסטורית הגדולה ביותר בעת החדשה הגיב:

    מצטייר שהטענה שהאיסלאם היא הדת הרצחנית ביותר, תוך נאוץ אמונתם של מליארד ושלוש מאות מליון מוסלמים, היא ההונאה ההיסטורית הגדולה ביותר בעת החדשה.

    הדבר מוצג בבהירות במאמר חדש הבוחן מחדש את הנושא:

    מלחמת הקריקטורות – נישול וניחשול
    נישול כלכלי ורוחני הוא שם המשחק מאחורי הגזענות. ותכופות גם ניחשול – מניעת מיצוי הפוטנציאל האנושי של קורבנות הגזענות
    — קישור —
    ___________

    לא צריך להגזים בנושא זה, של "רצחנות האיסלאם" שאינטלקטואלים רבים במערב ובישראל נישאבו אליו, נישאבו לטרנד הזה של "מלחמת ציויליזציות" תוך הגזמות בנושא "ברבריות האיסלאם". והתחילו לסלף את העובדות, תוך הסחפות בהגזמות יותר ויותר. האיסלאם היה למשל הרבה פחות דורסני מהנצרות. ואולי, עד כמה שהדבר מהדהד כרגע לא סביר לאור שטיפת המוח שקיבלנו (שנעשתה ברובה בכוונות טהורות, אמנם) האיסלאם (למעט זרמים קיצוניים וכן מדינות כמו אירן) הוא הסובלני ביותר מבין הדתות המונותאיסטיות ברוב רובן של המדינות בהן פרוסים מיליארד ושלוש מאות מיליון מוסלמים (כגון פקיסטן, אוזבקיסטן, קווקז, אינדונזיה, מצרים, ניגריה, תוניסיה, מרוקו, טורקיה ועוד) .

    בהשוואה, הנצרות חיסלה אלפי אינטלקטואלים שהתנגדו לה. ההבדל בינה ובין האיסלאם, ששליחי מוחמד חיסלו מייד בנשק כמה אינטלקטואלים בודדים שהתנגדו לדת החדשה ופגעו בהפצתה ובכבוד מייסדה. מאידך, בנצרות לא הרגו מייד, אלא תכופות עינו במשך תקופה ארוכה עינויי תופת, קודם שהעלו על המוקד, או שפכו בפומבי את מעיו של הכופר קודם לשריפתו. גם היהדות כשיכלה, חיסלה מאות אינטלקטואלים יריבים, מתנגדים או סתם לגלגנים. אלישע הנביא לא חיסל באמצעות דובים עשרות ילדים שכינוהו "קרח"? אליהו לא חיסל מאות נביאים של דת מתחרה? ומה עם יהודה המכבי שחיסל מאות אינטלקטואלים שכונו "מתייונים"? משה, חיסל למעשה את 400 בני קורח, ואלפים רבים בפרשת העגל. אגב, אפילו האתונאים חיסלו את הפילוסוף הענק סוקרטס בטענה ש"ליגלג על האלים"

    מכל זה מצטייר שהאיסלאם, שחיסל מספר קטן של אינטלקטואלים מתנגדים, היא הדת הסובלנית ביותר בהיסטוריה, כפי שטוענים רבים, כולל אמריקנים שהתאסלמו.

    בהקשר זה, יש כמה פסוקים של מוחמד, שמצטטים אותם שוב ושוב, כהוכחה לכך שהאיסלאם מטיף לרצח לא מוסלמים. זאת עבודה בעיניים של אינטלקטואלים ישראלים ומערביים קיצוניים, חלקם בעלי מופרעויות שונות, וחלקם מקבלים תגמולים יפים על הפצת השקר הגס הזה. בפועל, האיסלאם כמעט ולא חיסל בני דתות אחרות, והוא הדת המונותאיסטית הסובלנית ביותר. פסוקים אלה של מוחמד נאמרו בזמן מלחמתו במתנגדיו בחצי האי ערב, אך מעולם לא יושמו בפועל. בפסוקים אלה הוא מבדיל בין הכופרים (עובדי האלילים) שדינם מוות לכאורה (אף שהדבר לא בוצע מעולם, פרט לתקופת מלחמתו של מוחמד באויביו), ובין המאמינים המונותאיסטים האחרים – היהודים והנוצרים, שעליהם לפי מוחמד לשלם דמי חסות למוסלמים. האינטלקטואלים השקרנים מהזן שכה נפוץ בישראל ובחוגים במערב, ביטלו בהונאה גסה הבחנה זאת של מוחמד, והם אומרים שבמושג "כופרים" (שהינם בני מוות) מוחמד התכוון לכל מי שאינו מוסלמי. ואמנם בתקופת מוחמד ויורשיו היכריחו מיליוני עובדי אלילים להתאסלם, כנראה תחת איומי מוות, אך לא היכריחו יהודים ונוצרים להתאסלם.

    בפועל פסוקים אלה לא יושמו מעולם. האיסלאם אומנם כבש ארצות רבות, כפי שעשו זאת גם הנוצרים, המונגולים ואחרים, אך בניגוד להם, לא הישמיד מיליונים מבני הארצות שניכבשו, והיה למעשה הדת הסובלנית ביותר בהיסטוריה. הנוצרים בהשוואה רצחו מיליוני "כופרים" בזמן מסעות הצלב, וגירשו את כל המוסלמים מחצי האי האיברי. ובמלחמת 30 השנה במאה ה-‏17, כדוגמא נוספת, הרגו גרמנים קתולים ופרוטסטנים זה את זה במיליונים, תוך השמדת שני שליש מאוכלוסיית גרמנייה. לפני מספר שנים ביצעו נוצרים רצח עם של מוסלמים בבוסנייה, ומנהיגיהם כיום עומדים לדין בטריבונל הבינ"ל בהאג. בניגוד לנוצרים, שגרשו מיליוני מוסלמים מספרד, אפשר האיסלאם לנוצרים וליהודים לחיות בארצותיו בשקט ובשלווה.

  48. ל"איזה עשרות" הגיב:

    אלפים רבים של יהודים עסקו בהלוואות בריבית קצוצה והתופעה זכתה לתמיכה רחבה בקרב היהודים. בכל זאת הקריקטורות שהופיעו בשטירמר בנושא היו גזענות טהודה.

  49. אלון הראל הגיב:

    מעיון בשורת התגובות נראה לי כי ישנו בלבול בין שאלות שונות. שאלה אחת היא האם הקריקטורות הן גזעניות או לא. זו שאלה חשובה וברור שהבנת הקריקטורות יכולה להשתנות בהתאם לצבור הרואה אותן. יתכן שגזענים ימצאו אישוש וחיזוק לעוינותם כלפי האיסלם ואילו אנשים שאינם גזענים יבינו את הקריקטורות אחרת. שאלה זו צריכה להיות מוכרעת על בסיס ההבנה הסבירה של הציבור אליו הן כוונו דהיינו הציבור הדני.

    שאלה אחרת היא היחס לתגובות בעולם האיסלמי. אני אינני רואה כל פסול באקטים כמו שריפת הדגל הדני או הפגנות סוערות מול שגריריות דנמרק. גם אם הקריקטורות אינן גזעניות מותר וסביר שאנשים מאמינים יביעו את הסתייגותם מן הקריקטורות ואת תחושת העלבון שהם חשים.

    הלגיטימיות של ארגון חרם כלפי מוצרים דנים מוטלת בעיני בספק. אדם פרטי כמובן רשאי שלא לקנות מוצרים דנים כדי לבטא את הסתייגותיו מן הקריקטורות. אינני בטוח שיש לגיטימציה לארגון חרם על מדינה בשל פרסום עתונאי. מה שאיננו מוטל בספק הוא חוסר הלגיטימיות של מעשי אלימות (או איומים) כלפי דנים או רכוש דני. זה כמובן לא לגיטימי ומצער כי אלימות כזו התאפשרה.

    כל זה לא אומר כמובן כי מבחינה פוליטית הקריקטורות נוצלו באופן ציני על ידי פונדמנטליסטים לצרכים פוליטים. דומני שהכול יסכימו שזה מצער!

  50. מיכאל שרון: קטל טהרני נוצרי הגיב:

    דוגמא מוכרות היטב של חיסול אינטלקטואלים מתנגדים מצד הנצרות בבחינת פרקטיקה רווחת (דבר המיוחס בלעדית לאיסלאם, כגון פרשת רושדי וספרו "פסוקים שטניים". הצהרת החיסול כלפיו היתה יותר ניסיון למזעור אונטולוגי של האיש ודעותיו, מאשר הכנות לביצוע חיסול בפועל): ג’ורדנו ברונו ויוהנס הוס. האינקויזיציה הדומיניקנית ("הלשכה הקדושה") עסקה בעקר בחקר המינות בקרב הנצרות, ובמסגרת זאת עונו למוות אלפי אנאבפטיסטים ובני כתות כמו-נוצריות אחרות. דוגמא נוספת המוכרת היטב: הפרקטיקה של הישועים והאינקוויזיציה כלפי הפגאנים בדרום אמריקה. לא רק המלך אטאהולפה עונה למוות, סחטו ממנו בקשת כפרה, ואז העלו את נישמתו שהיטהרה השמימה. היו עשרות אלפים עובדי אלילים שנהגו בהם בדיוק כך. בנוסף: פרעות הצלבנים, שהיו "לוחמים נוצרים" ביהודים באירופה בדרכם למזרח, כמו שריפת היהודים במגדל בעיר האנגלית יורק (הארוע הזה היה אחד החומרים ברומן הידוע של וולטר סקוט "אייבנהו"). כל דרכם למזרח היתה רצופה הרג יהודים באירופה. אבל כאן לא מדובר באפיזודות אלא בגישה מיסיונרית לוחמנית ו"מטהרת נשמות" באמצעות עינויים ואש, או סתם חיסול אויבים לנצרות הכופרים בישוע המשיח ו"מפיצים דברי כפירה מסוכנים בחברה הנוצרית" המכונה "הגוף של המשיח" Corpus Christi

    מאידך:
    היבול הדל של טענת "קטלנות האיסלאם" -תשובה לדוגל בהתלהבות לא ביקורתית בגישה זאת:

    — קישור —

    קציר דל: המחשת דברי במלואם!

    משהו לא ברור: אין בסוריה, לבנון ומצרים נוצרים? לא היתה באלכסנדריה קהילה נוצרית -יוונית גדולה שמתוכה יצאו משוררים וסופרים חשובים כגון קוואפיס? אפילו חלק ממנהיגי הטגרילה הפלשתינאית הם נוצרים, כגון ד"ר ג’יבריל. וכי נוצרים אלה חשים מושפלים?

    אתה עם כל חיפושיך במהלך 1300 שנות איסלאם, הבאת קציר דל למדי, לא כן? 600 יהודים נירצחו בתקופת מוחמד. והרי כתבתי בדיוק זאת, שפסוקי מוחמד המסויימים המצוטטים כה בהרחבה, היו יפים למלחמתו לכיבוש השילטון והאמונה בחצי האי ערב.

    כן, העלית בכפך עוד מעשה הרג אחד ויחיד בתקופה שלאחר מוחמד, ביהודים, ב-‏1033 בגרנדה ובפס. כל זאת במשך 1300 שנה! כ-‏6700 יהודים (בהנחה שהנתונים אודות רצח גרנדה אינם מסולפים). כל השאר נראה כאפיזודות בודדות לתקופה קצרה, שכניראה נידלו מצד אלו שנברו בחומר בעמל רב, כגון: "1291 ו-‏1318- תבריז שבפרס – יהודים אולצו להמיר את דתם"… נו באמת, ב-‏1300 שנות איסלאם. והרי הנצרות הישמידה מיליוני יהודים, מול 6600 אותם אתה מציין ב-‏1300 שנות איסלאם. וכמה יהודים המירו את דתם תחת הנצרות? הרי בשנת 1800 היו בכל אירופה כמיליון יהודים. מיליונים רבים המירו את דתם בכפייה במהלך ההגמונייה הדתית הנוצרית ביבשת.

    מצטער, לא רק שלא שוכנעתי, אלא שאף אני אסיר תודה לך על שחסכת ממני עבודה גדולה, והראית עד כמה דל יבול אי הסובלנות של האיסלאם במשך 1300 שנה, בהשוואה לנצרות, העולה עליו במובן טרגי זה בעשרות מונים.

    תודה!

    הדוגמאות שאתה מביא הן אפיזודות בודדות, הגם שקריאת הרשימה הקצרה משתלטת על הקשב, ומונעת פרספקיטיבות סבירות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים