יוסי שריד קרא את ספרו של עמוס אילון "רקוויאם גרמני" – קורות יהודי גרמניה עד עליית הנאצים לשלטון – ויצא מזועזע ונדהם מתמיכתה של מרבית האליטה האינטלקטואלית של יהודי גרמניה, סופרים, עיתונאים, פוליטיקאים, אנשי אקדמיה, ציירים ומוסיקאים, ביוזמת המלחמה של ממשלת גרמניה במלחמת העולם הראשונה. הוא כתב על כך מאמר "שכול וכישלון" ("הארץ" 2 במאי). "מעביר צמרמורת" קובע בצדק שריד ושואל: "איך נסחפו אנשי רוח ברוח המיליטריזם הלאומני שנשבה בגבה של המלחמה האווילית ביותר בתולדות הזמן החדש"? גם אני קראתי את "רקוויאם גרמני", ספר מומלץ לכל בר דעת, ושותף לשריד בפליאה-תדהמה מכמות הרהב הלאומני ושמחת המלחמה שעלו מכתביהם של מנהיגי יהדות גרמניה לכל זרמיהם, ציונים ואנטי ציונים, חילונים ודתיים, שנסחפו כשיכורים לתוך מלכודת הפטריוטיזם הגרמני המעוות, עד לא ידע. היו גם כאלה שעמדו מול ההתלהמות המלחמתית ולא נשטפו לתוך המערבולת הלאומנית, צדיקים כמו רוזה לוקסמבורג או אלברט אינשטיין.
"רקוויאם גרמני הוא כתב-אזהרה אוניברסלי מפני מקסמי המלחמה הנואלת ותעתועי מחרחריה. הוא תמרור אדום או שחור או חום או ירוק או כחול לבן מפני סער הרגשות ופרץ האדרנלין כל אימת שיוצאים למלחמה בשם השלום שאת שמו נושאים לשווא", כותב שריד, והוא צודק.
יש בדברי שריד יותר מרמז לעבר ישראל, שגם כאן רבים מאנשי הרוח והאקדמיה לא עמדו בפרץ ותמכו במלחמת השווא והשולל בלבנון, "שלום הגליל" במכבסת המלים הצבאית, ותומכים עד היום במדיניות המושחתת והמשחיתה של הכיבוש והפרת זכויות האדם בשטחים הכבושים.
שריד רואה עצמו כמי שלא נימנה עם אלה שהתפתו למקסמי המלחמה. הוא הרי היה בין מתנגדי מלחמת לבנון וגם על הכיבוש כתב לא אחת ביקורות נוקבות.
אבל, ויש כאן אבל גדול, שריד דילג על סוג נוסף של אנשי רוח ופוליטיקה, שגם עליהם מדבר ומהם מזהיר הספר "רקוויאם גרמני". אנשים כמו ולטר רתנאו. יהודי גרמני בעל אישיות מרתקת, תעשיין, עיתונאי, פילוסוף, אמן, מוסיקאי ופוליטיקאי, איש אשכולות, כמעט כמו יוסי שריד. לאחר מלחמת העולם הראשונה, בשנותיה הראשונות של רפובליקת וימאר, הוא כיהן כשר החוץ ונרצח ב-1922 על ידי לאומנים מהימין הקיצוני. רתנאו התנגד למלחמת העולם הראשונה. הוא חשב שגרמניה עושה טעות נוראה. אולם לאחר שהמלחמה פרצה הוא התנדב לצבא, קיבל דרגת קצונה גבוהה, ופעל רבות למען חוסנה הכלכלי והצבאי של גרמניה. זהו סוג האנשים אליהם משתייך גם יוסי שריד, שהתנגד למלחמת לבנון אולם בעיצומה של המלחמה התנדב אליה ושירת בה, והוסיף חטא על פשע בהתנגדותו לאותם אזרחים שהסיקו את המסקנה הנכונה וסירבו לקחת בה חלק.
שריד, במושגי מלחמת העולם הראשונה, נאבק באינשטיינים וברוזה לוקסמבורגים של מלחמת לבנון ומלחמת השטחים, אלה שסירבו ומסרבים להיות בשר התותחים בשירות "כנופיית פוליטיקאים וגנרלים" בלשונו השנונה והמדויקת של שריד.
סכנתם של אנשים כרתנאו ושריד, שדקלרטיבית מתנגדים למלחמה ולמעשה משתתפים בה, גדולה מהתומכים הישירים, משום שהם העורף התומך של מחרחרי המלחמה, שמסייעים למיסמוס תנועת ההתנגדות ולהתמשכות המלחמה ושפך הדם הנורא.
רעד קל עם שחרור הטיל
מתנגדי המלחמה והכיבוש זוכרים היטב את דברי דן חלוץ, שעה שכיהן כמפקד חיל האוויר, כי כל שהוא חש עם שחרור טיל מכלי טיס שעלול להרוג אזרחים חפים מפשע הוא רעד קל במטוס ("מכה קלה באווירון").
זו היתה דרכו של חלוץ לגונן על פשעי המלחמה שביצע חיל האוויר. אנחנו חשבנו שהצהרה זו פוסלת אותו לתפקיד רמטכ"ל, אבל ראש הממשלה הקודם שרון וממשלתו סברו אחרת וקידמו אותו לתפקיד הרמטכ"ל. גם בג"ץ, שדחה עתירה של "יש גבול" שביקשה למנוע את מינויו לרמטכ"ל, סבר שהמינוי ראוי ונתן לו את ברכתו.
עתה יש לנו שר ביטחון חדש, עמיר פרץ, והחלטתו הראשונה בתפקידו החדש היתה לאשר לדן חלוץ את תקיפת חיל האוויר בעזה שגרמה להרג של חמישה פלסטינים, מהם ארבעה בני משפחה אחת.
האם חש פרץ רעד קל בטרם נתן את האישור להפצצה?
עיתונאים מהשמאל, כמו גדעון לוי מעיתון "הארץ", עודדו את פרץ לקחת את תפקיד שר הביטחון ("שר הביטחון, עמיר פרץ", 2/4). הנחת העבודה היתה כי סוף סוף ניפטר מפושע המלחמה הגנרל מופז, ובמקומו יבוא אזרח שוחר שלום, שיכניס אמות מידה מוסריות לתפקידו, יקל את עולו של הכיבוש על הפלסטינים, יהיה רגיש לסיבלם, וכך הלאה. העיתונאי ב. מיכאל מ"ידיעות אחרונות" הזכיר לפרץ שהוא "הנציב העליון בשטחים הכבושים", שכמעט אין גבול לסמכויותיו. הוא קובע את גורלם של הפלסטינים בכל מישור. ב. מיכאל יעץ לשר מספר עצות טובות והביע תקווה כי עם כניסתו של פרץ לתפקיד שר הביטחון, יקיץ הקץ על פשעי המלחמה שמופז ניצח עליהם.
באחת – פרץ יצר אצל אנשים רבים תקוות שמעתה הדברים יתנהלו אחרת. פרץ היה יכול לקבל החלטה ראשונה שונה, כמו ביטול מחסומים, מתן חופש תנועה לפלסטינים בתוך שטחי הגדה, ביטול כבישי האפרטהייד ופתיחתם לכולם, פתיחת מסוף קרני להקלת מצוקת הרעב ברצועה. כן, הוא היה יכול, אבל בחר דווקא לאשר הפצצה על עזה, ובכך הכזיב רבים ממוקיריו ומצביעיו.
האם יש ממש בציפיות למדיניות כיבוש מוסרית? לדעתי אין חיה כזו. אני שותף לתקווה כי פרץ ינהג כנציב העליון בשטחים הכבושים בפחות תוקפנות ואכזריות, אבל כל עוד הוא רודה בעם הפלסטיני בכוח הצבא, אין מה לדבר על מדיניות מוסרית.
האם יש סיכוי של ממש שפרץ ינהיג מדיניות כיבוש מתונה יותר? הגם שאסור לנו לאבד תקווה, ההערכה שלי היא כי הסיכוי בנסיבות הקיימות הוא נמוך, נמוך מאוד.
פרץ אינו שר ביטחון של ממשלת שלום. זו ממשלה שהשר לביטחון פנים, ראש השב"כ לשעבר דיכטר, אלוף החיסולים, הוא רוצח ברישיון מטעם המדינה. אילו היה מדובר בממשלת שלום, ניתן היה לכפות על הצבא שינוי מדיניות ב-180 מעלות. זה לא המצב. פרץ, גם בהנחה שיש לו רצון טוב, יישאב מהר מאוד להערכות של הצבא שהסכסוך הוא בלתי פתיר והוא יימשך ויימשך ויימשך, אולי עוד מאות שנים. ומאחר שכך, יכולתו של פרץ לשנות את פני הדברים מוגבלת ביותר, אולי בשוליים, אם בכלל. במקום לייצג את הפיקוח האזרחי על הצבא, הוא יהיה נציגו של הצבא בממשלה. בדיונים על התקציב הוא יאבק על כך שהמיליארדים ימשיכו לרפד את צבא הכיבוש. במקום להפסיק את ירי התותחים לרצועה, הוא מהר מאוד יקבל את הערכות הצבא כי מה שלא הולך ב-200 פגזי תותח ליום ילך ב-500. מספר פעולות גרילה מוצלחות של הפלסטינים בשטחים הכבושים שיגבו חיי כובשים, מתנחלים וחיילים, יוליכו את פרץ להיות הרמקול שיצדיק יותר מחסומים, יותר טרטורים, יותר חיסולים. גם אם יקרה המקרה ובנקודה מסוימת ייווצר עימות בין הרמטכ"ל לשר הביטחון, יעקוף הרמטכ"ל בקלילות את השר ויקבל גיבוי ישירות מראש הממשלה. בקיצור, באין מדיניות שלום, פרץ לא יעמוד בפרץ והחלוץ ישעט קדימה. היונה תישאר מיותמת והנץ יפרח.
ללחוץ את היד של חלוץ
שמח בעיירה כתריליבקה. מה זה שמח, העיירה רותחת. החייל המתנחל חננאל דיין, שנימנה עם החיילים המצטיינים שהוזמנו ביום העצמאות לבית הנשיא, סירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל דן חלוץ. הצבא לא היה מסוגל לעכל את העלבון והמתנחל הודח מתפקידו ביחידתו. תגובת הצבא היא כמובן ילדותית. האם כתוב בפקודות מטכ"ל שחובה ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל? והבה נניח לרגע שבתוך אלפי פקודות מטכ"ל מסתתר לו איזה סעיף הקובע שיש חובה כזו, האם זו עילה להדיח חייל שמפקדים בצבאו של חלוץ קבעו שהוא מצטיין? החבר’ה שם בצמרת הצבא קצת דפוקים בראש.
אני מבקש להתייחס לדברי הפרשנות שכתב בעניין גדעון לוי ב"הארץ" (7 במאי). הוא הצליף בצדק בצבא וברמטכ"ל. אבל אני נאלץ לחלוק עליו בפרשנות שנתן לצעדו של אותו חננאל.
חננאל הוא חייל חושב, בעל מחשבה עצמאית, כותב לוי, והצבא לא אוהב חיילים חושבים. אני מסכים עם גדעון לוי שהצבא לא אוהב חיילים בעלי מחשבה עצמאית, אבל חולק עליו שחננאל דיין הוא דוגמה לכך.
המפגש בין דיין לחלוץ היה בין שני אגפים של צבא הכיבוש. חננאל כמו חלוץ אמון על משמעת צבאית והליכה בתלם. כל אחד מהם בא ממקום שבנוי על עדריות, משמעת והירארכיה. האחד בצבא המתנחלים, צבא השם, שסמלו הציצית והכיפה, ממומן בידי המדינה, והשני בצבא הממשלה, שסמלו הכומתה והתג, ממומן אף הוא בידי המדינה. לכל אחד המטכ"ל שלו. המטכ"ל של חננאל קרוי מועצת רבני יש"ע, ולרשותו של חלוץ עומד מטכ"ל האלופים שלו. בשני המטכ"לים יש משרות חופפות (למשל, הרב הראשי של צבא הממשלה, הוא גם חבר בצבא המתנחלים). שני המטכ"לים נתנו גיבוי לחבריהם. הרבנים לחננאל, האלופים לחלוץ.
סירובו של חננאל מצבא המתנחלים ללחוץ את ידו של עמיתו מצבא הממשלה, היה ביטוי למחלוקת קלה, אבל אל יטשטש הדבר את התמונה כולה, והיא, שבגדול שני הצבאות עדיין שלובים אחד בשני. השבר הגדול טרם הגיע לצערי.
חיילים בעלי מחשבה עצמאית? יש כאלה, סרבני הכיבוש, חיילים שוברי שתיקה. אבל אלה לא ייבחרו להיות חיילים ממצטיינים, כי חיילים וחיילות שמתנגדים לכיבוש לא יכולים בהגדרה להיות מצטיינים בצבא הכיבוש. להם לא תהיה הזדמנות לסרב ללחוץ את ידו של חלוץ בגין פשעי המלחמה שלקח בהם חלק.
המשיח הגיע
איל העסקים האמריקאי וורן באפט, האיש השני העשיר בעולם לאחר ביל גייטס, בעל חברת ההשקעות "ברקשייר", קנה את חברת "ישקר" השייכת למשפחת ורטהיימר ב-4 מיליארד דולר.
והארץ שמחה וצהלה. כל העיתונים ושידורי החדשות התחרו אחד בשני מי יעטיר על ראשו של אותו באפט יותר מחמאות. "המשקיע הגדול בעולם", "האורקל מאומהה" (עיר מגוריו במדינת נברסקה), הם מעט משפע המחמאות שקיבל וורן באפט. רק חסידי חב"ד, בתפילות ההודיה לרבם המלך המשיח, יכולים להתחרות בחסידיו החדשים של באפט. גם משפחת ורטהיימר, בעלת "ישקר", זכתה לעיתונות אוהדת ביותר. מי שמקבל 4 מיליארד דולר במזומן, לא משחקים בכבודו. ראש הממשלה צילצל לורטהיימר ובירך, ושר האוצר הודיע שזו מתנה יפה לממשלה עם תחילת דרכה.
כל העיתונים היללו את העסקה כהבעת אמון בכלכלת ישראל. חיפשתי בזכוכית מגדלת נקודת מבט ביקורתית כלשהי, אולי שאלה כלשהי. נאדה. גם נציג ההסתדרות בצפון, כמו כולם, לא שאל שאלות, השתחווה למולך ההון וברך על העסקה. אין עיתונות ותקשורת שמאלים שיביעו פיקפוק, זולת אי אלו אתרים באינטרנט.
הנה מספר הערות ושאלות.
וורן באפט הוא רוכש חברות וקונה מניות סדרתי. הוא בעל מניות בחברות כמו "וולמארט" ו"קוקה קולה" שידועות ביחס הנוקשה לעובדים ובשכר הנמוך המשולם להם.
עתה, כאשר הוא בעל חברת "ישקר", האם יש בחוזה המכירה סעיף האוסר על העברת המפעל מישראל? האם יש סעיף באשר לזכויות עובדים?
העסקה הזו מסבירה למה אנו זקוקים בדחיפות למדינה סוציאליסטית. ורטהיימר מקבל 4 מיליארד דולר. לאחר מסים, ישארו בידיו 3 מיליארד. האם הוא היה יכול למכור את המפעל אלמלא העובדים? בוודאי שלא. הם חלק מכריע בעובדת קיומו ובערכו הגבוה. האם הם יקבלו את חלקם מהמיליארדים? לא, כי אין חוק המחייב זאת. אם ורטהיימר ירצה, ייתן מעשר קטן, אם ימאן, יקבלו קדחת.
מה פתאום שמשפחה אחת תחזיק בידה 3 מיליארד דולר? הכסף הזה שייך למעשה לאזרחים. ורטהיימר, גם אם נניח שהוא גאון כלכלי, לא היה מגיע למיליארדים ללא עובדים, ללא המדינה שסייעה לו ותמכה בו והעניקה לו הקלות במסים. במלים אחרות, הכסף הזה הוא בעצם גם שלנו. אז בסדר, מגיע לורטהיימר משהו על יזמות ויצירתיות. בסדר, ניתן לו לפתח תחביבים כמו רכישת מכוניות ישנות, נאפשר לו לבנות וילה בקיסריה, ובכפר שמריהו, ולרכוש נדל"ן בישראל ובחו"ל, ושיהיה לו מטוס אחד או שניים, והליקופטר, אבל 3 מיליארד?
בינתיים למדתי כי שכר פועל מתחיל ב"ישקר" הוא 20 שקל לשעה. קצת יותר משכר מינימום. לא בושה? המפעל מרוויח כל שנה חצי מיליארד דולר, ולא יכול לשלם לפועל שכר שאפשר לחיות ממנו בכבוד?
חזרה לבאפט. כל הכותבים בעיתונות הכתובה והשדרים בתקשורת האלקטרונית נפלו אפיים ארצה לנוכח מדיניות ההשקעות של באפט. הוא זהיר, הוא שמרן, הוא לא משקיע בטכנולוגיה ואינטרנט כי אינו מבין בכך, הוא משקיע רק במה שהוא מבין. אז נניח שהוא מבין בלהבי מטוסים ומחרטות של "ישקר". ובכל זאת, האירועים בשוק האמריקאי בשנים האחרונות מחייבים אותנו לזהירות רבה. חברות גדולות ומובילות, שנהנו מיוקרה לא פחותה מזו של באפט, קרסו כמגדלי קלפים, מנהליהם התגלו כחבורה של שקרנים וגנבים ומיליוני אמריקאים שהשקיעו בחברות אלו את חסכונותיהם, נותרו עם הלשון בחוץ. חברת "אנרון" היא אחת מהן. אני מתאר לעצמי איזו קבלת פנים נלהבת, כמו זו שעשו לבאפט, היתה זוכה חברת "אנרון" אילו השקיעה בישראל בטרם התמוטטותה. לכן אני מתייחס בערבון מוגבל לקוסמים בנוסח באפט.
ולתפארת שוחרי זכויות האדם
מזה מספר שנים עורכת תנועת "יש גבול" בערב יום העצמאות טקס הדלקת משואות אלטרנטיבי, לישראל צודקת, שוויונית וראויה יותר. הטקס מתקיים ברחבת אמיל גרינצוייג, מול בניין בנק ישראל בירושלים, המקום בו נרצח אמיל בהפגנה נגד מלחמת לבנון בפברואר 1983. בניגוד לטקס הרשמי בהר הרצל, שם הטקסט מוכתב מטעם המדינה, בטקס האלטרנטיבי כל מדליק משואה מקריא טקסט אישי אותו הוא חיבר.
השנה היה לי הכבוד להימנות עם מדליקי המשואות, ואלה היו דבריי:
"אני, גדעון ספירו, עתיר חקירות משטרתיות והרשעות פליליות שיש עימן כבוד, שכולן בגין פעילותי נגד הכיבוש, הפרות זכויות אדם ומאבק נגד נשק אטומי ביולוגי וכימי, בנם של גרטה וד"ר שמואל ספירו ז"ל, שכרופא הראשי של עליית הנוער עסק בהצלת ילדים ששרדו את השואה, אביהם של הגר ואדם, בן זוג של מירי ואח לרב ג’ון גבריאל ספירו ז"ל, מדליק משואה אלטרנטיבית נגד מדינת הכיבוש והאפרטהייד שמתעללת בעם הפלסטיני בשטחים הכבושים קרוב ל-40 שנים, נגד צבא הכיבוש הישראלי, נגד הקפיטליזם הישראלי המשתולל שסוחט את דמנו וכספינו ורומס את כבודם של העובדים, נגד סחר הנשים, נגד היחס המחפיר למהגרי העבודה, נגד האפליה והגזענות שממנה סובלים רבים וראש לכולם האזרחים הערבים בכלל והבדואים בפרט, נגד מערכת המשפט שהפכה שפחה חרופה של השב"כ וצבא הכיבוש, נגד הוצאות להורג בכלל וללא משפט בפרט, נגד חומת האפרטהייד, נגד כל הלאומנים, הפאשיסטים והגזענים, נגד המניפולציה שמדינת ישראל עושה עם השואה, נגד הקנאות הדתית של כל הדתות, נגד הפרת זכויות האדם ברחבי העולם, נגד רצח העם בדארפור, נגד סחר הנשק, נגד מאות פצצות האטום שישראל אגרה בשטחה הקטן והן מסכנות את חיינו ועתידנו; ובה בעת אני מדליק משואה זו בעד סרבני הכיבוש, בעד פעילי זכויות האדם בישראל ובעולם שהם אחינו האמיתיים, בעד סיום הכיבוש, בעד פתיחת מחפורות הטילים הגרעיניים בגליל ובאזור בית שמש כמו גם הכור בדימונה לפיקוח בינלאומי כצעד ראשון לסגירתם, בעד פירוק נשקה הגרעיני של ישראל, בעד מזרח תיכון חופשי מנשק השמדה המוני, בעד עקירת המתנחלים מנוף חיינו, בעד המרת חוק השבות בחוק הגירה אוניברסלי, בעד החלפת ההימנון, בעד מדינת כל אזרחיה, בעד מדינה סוציאליסטית דמוקרטית שוחרת שלום, שוויון וכבוד האדם וחירותו, ובעד אסיר המצפון מרדכי ואנונו, חתן פרס הנובל האלטרנטיבי ומועמד גם השנה לפרס נובל לשלום, שהקריב 18 שנים מחייו למען הרעיון הנשגב של עולם חופשי מנשק אטומי, לא נשבר על אף תנאי כליאתו האכזריים ומחויב גם היום לאותה מטרה, וממשלת ישראל ממשיכה להתעלל בו בהטלת הגבלות על חופש הביטוי וחופש התנועה, שהן זכויות יסוד של אדם בחברה דמוקרטית.
ובעד הסיסמא: שוחרי חירות האדם בכל העולם – התאחדו".
לג’ון גאלט,
נתחיל בכך שאתה שוגה בשימוש במושג אד הומינם. אני העדתי על עצמי, מדוע אני נוקט בפעולות מוסריות (סירוב לשרת בשטחים הכבושים), וזה לא נכלל באד הומינם. לעומת זאת כאשר אתה קובע כי חיים עם סתירות פירוש הדבר שאני אדם ללא עקרונות, זהו שימוש באד הומינם, תקיפת אישית של הצד השני, שבמקרה הנוכחי לוקה בכשל לוגי. אם אתה חי ללא סתירות ומעולם לא היית קורבן של נסיבות, אזיי אשריך וטוב לך.
כמו כן אתה מיתמם בנימוק ש"הקפיטליזם הוא לא אדם" ולכן אינו יכול להשקיע. בולשיט. הקפיטליזם הוא שיטת ממשל ושיטה כלכלית המופעלות על ידי בני אדם והם מחליטים לאן ילכו הרווחים.
אני סבור שהסברתי היטב מהי טובת הכלל, שמתקיים בה קשר גומלין בין טובת היחיד וטובת הכלל, שהאדם לא נולד בחלל החיצון אלא לתוך מארג חברתי, והוא מקבל מלידתו שירותים חברתיים, כמו בריאות וחינוך. בניגוד לשיטה הקפיטליסטית בה אתה תומך, הסוציאליזם לא דורש קורבנות אדם.
שאלתי עצמי כמה זמן ייקח לך להעלות את איין ראנד, שהרי אימצת לך את שמו של אחד מגיבורי הרומנים שלה. והנה זה בא.
מעבר לכל האוביקטיבזם שהיא וחסידיה מנסים למכור, הקפיטליזם שלה ושל ממשיכי דרכה הוא אלים ופושע.
עמוד הפתיחה של אתר איין ראנד בישראל, מכיל שתי רשימות.
הראשונה, הרצאה שנתנה איין ראנד ב-1971 באקדמיה הצבאית וסט פוינט, בית היוצר של פושעי מלחמה אמריקנים, ובהרצאתה היא מודה למסיימי המחזור על כך שהם מגיני החירות, וזאת בשנת נשיאותו של ניקסון שעה שארה"ב ביצעה פשעי מלחמה קשים בהפצצות בנשק כימי בויטנאם ובקמבודיה וגרמה למותם של מיליונים במלחמה חסרת שחר, שלבסוף גם הובסה בה.
הרשימה השנייה היא הרצאה של מנהל מכון איין ראנד, ד"ר ירון ברוק, על "מלחמה צודקת, שניתנה במקומות שונים בארה"ב ב-2004. בדבריו תמך בשימוש בנשק גרעיני נגד איראן, בהשמדת מדינות, בהשמדת פאלוג’ה בעיראק, בפגיעה באוכלוסיה אזרחית לא לוחמת, בעינויים וכל "טוב הלב" הזה מוצדק בשם "הגנה
על אזרחי ארה"ב".
הקפיטליזם של איין ראנד, הוא אכזר, פושע ומאיים על קץ האנושות.
למגיב "נשאלת השאלה",
לדעתי המשטר בברית המועצות לא היה סוציאליסטי, בוודאי לא קומוניסטי, אלא עריצות שעומדת בניגוד לכל השקפת עולמי הסוציאליסטית. סוציאליזם ללא דמוקרטיה זה כמו אויר ללא חמצן. ניגוד מובנה. אני לא זורק רפש בליברליזם, אלא מאמץ את עקרונותיו הטובים לתוך המשטר הסוציאליסטי.
אתה גם טועה באמירה שהמשטרים תחת מפלגות קומוניסטיות הביאו חורבן בכל מקום בו הופיעו.
זה היה נכון בקמבודיה, או בברית המועצות, פחות במזרח גרמניה, ובוודאי זה לא נכון ביחס לקובה. עם כל הביקורת שיש לי על המשטר בקובה, ויש לי לא מעט, הרי המשטר בקובה של קסטרו הוא צעד אדיר קדימה לעומת מה שהיה בתקופת הרודן באטיסטה, כשקובה היתה בית הזונות של עשירי ארה"ב. בתקופת פידל קסטרו חלו שיפורים אדירים בתחום הרפואה, ביטוח בריאות לכל, (תמותת תינוקות הנמוכה ביותר ביבשת האמריקנית), החינוך, (חוסלה האנאלפאבתיות), ועיקר קשייה הכלכליים כיום נובעים מהחרם והמצור שארה"ב הטילה עליה.
גם בויטנאם אי אפשר לומר שהמשטר בראשות המפלגה הקומוניסטית המיט חורבן. מי שהמיט חורבן על ויטנאם היתה ארה"ב במלחמתה שם. ארה"ב הטילה על ויטנאם יותר פצצות מאשר על גרמניה במלחמת העולם השנייה.
לגדעון ולכל היתר,
סליחה שאני מתפרץ לדיון המלומד ומזכיר נשכחות (היה למעלה גם משהו על רתנאו, שריד ועוד עניינים נשכחים…), אבל יש עוד נקודה ראוייה לציון של דימיון בין השניים – הן שריד והן רתנאו התפכחו מתמיכתם הנלהבת במלחמה וחזרו במהרה להיות ממתנגדיה הנחרצים. על שריד אין צורך להרחיב את הדיבור, אבל ראוי לציון שרתנאו התפטר כבר באמצע 1915 (הרבה פחות משנה למן פרוץ המלחמה) ממשרד המלחמה, וזאת לאחר שעוד בהיותו בתפקידו הפציר בשליח האמריקני האוס "להתמיד במאמציו להשיג שלום", כפי שכותב עמוס אילון. חשוב לציין, עם זאת, כי בתקופה הקצרה שבה כיהן (בהצטיינות מפליגה, אגב)בתפקידו, הוא הספיק להרחיק לכת עד מאד ולהטיף למדיניות אלימה ביותר נגד האוייב, כולל הפצצה מסיבית על לונדון (המקבילה, אם תרצו, ל"להדק, להדק" של יצחק רבין בנוגע לביירות), ואפילו המליץ – "ללא ייסורי מצפון", כך אילון – להעביד 700,000 פועלים בלגים ופולנים כעובדי כפייה בתעשיית המלחמה הגרמנית. ומה זה אמור להזכיר לנו? מוטב לשתוק…
ואגב, לגדעון, ההשוואה בין שטחי הכיבוש של ישראל לבין חבל הסודטים מחטיאה את המטרה מכמה וכמה בחינות, שאולי מיותר לפרטן כאן, היות שההיסטוריה ידועה היטב. אבל דווקא מבחינה אחת ההשוואה היא דווקא לרעתנו: להזכירך, חבל הסודטים היה מאוכלס, ברובו הגדול, בגרמנים "גזעיים" למהדרין, ואף אחד לא יכול היה לבוא אל היטלר בתלונות על כך שהוא תובע את החלתה של "הזכות להגדרה עצמית" על החבל (וכמובן גם ביחס לאוסטריה, חבל הסאר, וכו’ וכו’). ללמדנו, שהצדק הוא יחסי מאד, והעיקרון הצודק ביותר עלול לשמש כבומרנג כשהוא מיושם ללא כל הבחנה, כפי שקרה במינכן באותו ספטמבר שחור משחור…
ספירו –
לשם מה העלית את טענות ה – "אילו" המטופשות אם לא על מנת להטיל ספק ביושרי? מכיוון שהיושר האישי שלי אינו רלוונטי לנכונות הטענות אותן העליתי, הטיעונים שלך היו בהחלט Ad hominem קלאסי.
לגבי קפיטלזים – אתה שוב מדגים שהקולקטיביזם
צרוב כל כך עמוק בתודעתך, עד שאינך מסוגל להבדיל בין קבוצה של אנשים בעלי עניין משותף,
לבין ישות עצמאית בעלת תודעה. לא יעזור לך –
קפיטליזם הוא אינו אדם, והוא לא מסוגל לעשות כלום. בני אדם הם אלו שמסוגלים. בקפיטליזם
הרווחים שייכים לאנשים פרטיים, אשר כל אחד מהם מחליט בצורה עצמאית מה לעשות עם רווחיו,
כך שכל טענה מסוג – "קפיטליזם עושה X" היא
חסרת משמעות.
בריאות וחינוך אינם ניתנים לאדם על ידי החברה – אלא על ידי אדם ספציפי שמלמד, ואדם אחר שמסוגל לרפא מחלות. מי שמקבל את השרותים הללו צריך לשלם עליהם בהתאם למה שקיבל, לא פחות
ולא יותר.
כמו כן, אדם לא מחוייב לשום דבר אלא אם כן התחייב אליו בצורה מפורשת. בפרט, אם הוא לא התחייב לתת משהו בתמורה לשרות שמישהו מעוניין לתת לו, הוא אכן לא חייב לתת שום דבר בתמורה.
על פי ההגיון שלך, מכיוון שאתה מקבל הגנה צבאית, מכיוון שלא נולדת לריק אלא ל – "מארג חברתי", מותר להכריח אותך לשרת בצבא ולהקריב את חייך למען כל מטרה שרירותית כלשהיא, כולל
כיבוש ארץ ישראל השלמה.
אם אתה סבור שלא -אזי אתה צודק לשם שינוי, משום שאדם לא נולד עם חובות כלשהם כלפי החברה. הוא חפשי מלידתו אלא אם כן בחר להתחייב.
אתה הגדרת את טובת הכלל כך, ואני מצטט:
"אני סבור שהסברתי היטב מהי טובת הכלל, שמתקיים בה קשר גומלין בין טובת היחיד וטובת הכלל"
זוהיא הגדרה רקורסיבית וחסרת משמעות ל – "טובת הכלל" אשר שוב מוכיחה שאין לך מושג מה זה בכלל. נסה שוב, והפעם אנא הקדש לכך מעט מחשבה.
ולגבי מה שכתבת על עמוד הפתיחה של אתר איין ראנד (אשמח אם תפרסם קישור כי אני לא מכיר כזה אתר), זה כמובן מעיד על כמה העמקת וחקרת בנושא (0), אבל אם כבר העלית את הנושא, אז
כאשר נכנסים לאתר "הגדה השמאלית", מופיעה בשורת הכתובת דמותו של רוצח ההמונים המתועב ארנסטו צ’ה גווארה.
מהי המסקנה המתבקשת? מכיוון שאתר "הגדה השמאלית" תומך בסוציאליזם, הרי שסוציאליזם
הנה פילוסופיה אשר גורמת לרצח המונים. (במקרה המסקנה נכונה, למרות שהטיעונים שקריים).
בבקשה אל תנסה לעבוד עלי עם היומרנות שלך –
לפני שהזכרתי את שמה של ראנד לא היה לך מושג על מי מדובר.
כל מה שרשמת עד כה היה אוסף של הצהרות שרירותיות אשר מגובות ב – 0 נימוקים ו – 0
פילוסופיה. על כל טענה שהעליתי, התגובה שלך
היתה "לא – זה קפיטליזם!", מבלי להסביר מדוע דווקא זה קפיטליזם ולא איזשהוא איזם אחר, ובפרט מבלי לנסות אפילו להגן על הסוציאליזם שבו אתה תומך! בשפתו של האחיין שלי זה נקרא: "הכל עובר אליך!".
ההצהרות שלך על השפעות הקומוניזם בהחלט מעוררות בי צחוק – כל הדברים הרעים שקומוניזם גורם, הם בגלל ארה"ב!
גדול!
בינתיים, קובנים שטים על אבובים לפלורידה,
לא ידוע על מישהו שניסה לשוט בכיוון הנגדי.
שאלה קטנטונת, אמור לי ספירו, האם מותר לאדם לא לעבוד בסוציאליזם שלך? אם כן, האם ה"מארג החברתי אליו נולד" יממן לו את זה? ולכמה זמן.
זו לא שאלה קנטרנית, לא מתגרה, לא מעליבה ולא מתחכמת, רק נסיון כן להבין.
לי יש שאלה אחרת שמטרידה אותי כבר הרבה זמן,
למב קוראים למדור של ספירו "סמרטוט אדום"?
גדעון שלום
מה דעתך על מדינות סקנדינביה והאם הן קרובות למשטר סוציאליסטי? אל תשכח הפערים שם הם הקטנים בעולם וכוח האיגודים הוא רב
לג’ון גאלט,
לאט, אבל בטוח אתה מוריד את המחלצות, ומגלה יותר ויותר צבע: "בקפיטליזם הרווחים שייכים לאנשים פרטיים" בראבו. בסוציאליזם הרווחים שייכים למי שמייצר אותם, כלומר לעובדים.הנה ההבדל בקליפת אגוז.
טובת הכלל וטובת הפרט ניתנים לתרגום פשוט שאפילו אתה תבין. למשל, טובת הפרט שינשום אויר נקי. טובת הכלל שכולם ינשמו אויר נקי. טובת בעל המפעל עם הארובה המזהמת היא להמשיך בזיהום כי התקנת פילטרים היא השקעה אדירה שתקטין את רווחיו. מה עושים? הסוציאליזם אומר לבעל המפעל כי זכות הכלל לנשום אויר נקי גוברת על זכותו לרווחים, ולכן נציגי הקולקטיב באמצעות הממשלה והפרלמנט מחייבים את האיש הפרטי להשקיע את כספו לטובת הכלל.
דוגמא אחרת: טובת הפרט היא להינות מחוף ים נקי. זו גם טובת הכלל. לעומתם בעל המפעל שמוליך את שפכיו לים לא רוצה להתקין מערכת ניקוז וטיהור שתעלה לו מיליונים ותקטין את רווחיו. הסוציאליזם באמצעות נציגיו כופה על בעל המפעל להתקין את המערכת כדי שחוף הים יהיה נקי וישרת את הכלל שמורכב מהרבה פרטים.
בעניינים אלה, המשטרים הקפיטליסטים היותר נאורים אימצו את ההשקפה הסוציאליסטית.
החינוך ניתן על ידי מורה קונקרטי, אבל התלמיד לא משלם את מחירו אלא החברה באמצעות מיסי האזרחים. מיסים אלה הם פרוגרסיבים. המרוויח הרבה ישלם יותר המרוויח מעט ישלם פחות או יהיה פטור. משטרים קפיטליסטים אימצו את שיטת המס הפרגרסיבית שתואמת את השקפת העולם הסוציאליסטית. הסוציאליזם ישפר את השיטה ויקטין את העוולות.
אתה מייצר לך סוציאליזם שתואם את גישתך העוינת כלפיו, כמו למשל שמותר לחברה להטיל עליי כל גחמה ולחייב אותי להקריב את חיי לכל מטרה שרירותית. ולא היא. בסוציאליזם הדמוקרטי יש לאזרח זכויות, ביניהן נכללת זכות הסירוב להקריב חייו למטרה שרירותית.הזכות הו כבר קיימת היום במשטרים קפיטליסטים נאורים והיא רק תשתפר במשטר סוציאליסטי.
ליורם הורוביץ,
בתשובה לג’ון דלעיל נתתי מספר דוגמאות לטובת הכלל. נעים ונוח למתנגדי הסוציאליזם להיאחז בסטלין (אתה מזכיר גם את היטלר, אבל הוא השאיר את הקפיטליזם על כנו, ובעלי המפעלים הגדולים שירתו את משטרו והרוויחו היטב) אולם משטר דיקטטורי אינו יכול, זה טיבו וטבעו, לייצג את טובת הכלל, אלא לכל היותר את טובת השליט והסובבים אותו.
למגיב "סוציאליזם ליברלי",
הסוציאליזם הדמוקרטי לא יחסל את כלכלת השוק, הוא ירסן אותה קמעה. הוא ידאג לדו קיום בין המגזר הפרטי והציבורי כאשר תעשיות היסוד נימצאות בבעלות ציבורית. אדם שלא ירצה לעבוד, ויש לו מקורות מימון חוקיים למחייתו, זה עניינו.
המדינה תתמוך באלה שרוצים לעבוד ומסיבה כלשהי אינם יכולים.
לאבי,
הדגם הסקנדינבי הוא נקודת מוצא טובה לסוציאליזם דמוקרטי.
לישר דרך,
שם המדור מייצג התרסה שמאלית כלפיי המימסד האנטי סוציאליסטי.