הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-20 בפברואר, 2007 14 תגובות

כנס המועצה הארצית של חד"ש היה כנס רב משתתפים בו התקיימו דיונים רציניים על הבעיות הפוליטיות והחברתיות של הפלסטינים אזרחי ישראל. אני הצעתי בכנס לקבל החלטה מיוחדת, המברכת את יו"ר ועדת המעקב, שאוקי חטיב, ואת הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל, על יוזמתם המבורכת לפרסום הצעת המסמך – "החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל". נשיאות המועצה התייחסה להצעתי וטענה שבהרצאת  יו"ר חד"ש, מוחמד ברכה, הוא מברך את יוזמי המסמך ואין צורך בברכה נוספת. התייחסתי בחיוב לתשובת הנשיאות וקיבלתי בסיפוק שהמועצה אישרה פה אחד את הרצאת מוחמד ברכה.

לצערי, כעבור שלושה ימים השתתפתי בכינוס מק"י במחוז תל-אביב והייתי עד לכך שחברים שהשתתפו בכנס מועצת חד"ש והיו שותפים להצבעה פה אחד המאשרת את הרצאת יושב ראש חד"ש – הביעו הסתייגויות מהמסמך.


מובן שמעסיקה אותי השאלה כיצד להסביר את הסתירה בהצבעה של חברים  שהשתתפו בשני הכנסים.


מדובר במסמך שהציבור הישראלי מגלה תשומת לב רבה כלפיו. במאמר ראשי ב"הארץ" ובמאמרים נוספים היינו עדים ליחס ענייני ואף גילויים חיוביים של אהדה. להוציא את מאמרו של זאב שיף, עיתונאי הידוע בתמיכתו במדיניות הממשלה, שנזקק למצוא סימוכין להסתייגויות שלו מהמסמך בנבירה בנבכי ההיסטוריה. שיף מתייחס בהרחבה לוויכוח שפרץ בוועד המרכזי של מק"י בין משה סנה ובין אמיל חביבי, כאשר סנה וגם מיקוניס מאשימים את אמיל חביבי בשיתוף פעולה עם גורמים פלסטינים המבקשים להשמיד את ישראל. עמידתו האיתנה של אמיל חביבי על זכויותיו הצודקות של העם הערבי הפלסטיני גררה, למרבה הכאב, גורמים לא מבוטלים בוועד המרכזי של מק"י להציגו כמי שחובר במזיד לגורמים ששמו לעצמם כמטרה להשמיד את ישראל.


עלילה זו קוממה רבים מחברי הוועד המרכזי, ואני ביניהם, שראו בדברי סנה ומיקוניס עלילה שפלה על מנהיג רב פעלים בדמותו של אמיל חביבי. אין ספק ששיף מזכיר נשכחות כדי למצוא לו תנא מסייע כדי לעורר את הציבור הישראלי להתנגדות למסמך. אי אפשר שלא להביע סלידה מעיתונאי ישראלי המגייס עלילת דם שפלה נגד אמיל חביבי כדי לנגח באמצעותה את מחברי המסמך, ולהעמידם כמי שמאיימים על קיומה של מדינת ישראל.


אינני מבין את המסתייגים. האם זו אינה זכותם הטבעית של נציגי ציבור פלסטיני החי בישראל לדון בבעיותיהם ולחבר מסמך המשקף את דעתם? מסמך הנפתח בהצהרה הדורשת "הכרת המדינה באחריותה לנכבה הפלסטינית בשנת 1948. הכרת המדינה בהיותה מולדת משותפת לאזרחיה היהודים ולאזרחיה הערבים הפלסטינים. מה הפגם בתביעות אלו?


גם במאמרי הקודמים הדגשתי שהמפלגה הקומוניסטית הפלסטינית מאז הקמתה ובהמשך המפלגה הקומוניסטית הישראלית ראו את תפקידם החשוב במאבק נגד האפליה הלאומית כלפי הפלסטינים אזרחי ישראל ובעד שוויון זכויות לאומי ואזרחי. למעשה, יעדים אלו – שהיו בבסיס פעילותה של המפלגה הקומוניסטית עשרות שנים – מהווים את הבסיס וכוח המניע לפרסום המסמך על ידי מנסחיו – נציגיו של הציבור שבשמו הם פועלים.


אין ספק שהמסמך נועד לדיון ציבורי וייתכן שבעקבות הדיון יחליטו מחברי המסמך על שינויים כאלו או אחרים. הבעיה שמטרידה אותי ומניעה אותי להתייחס לדברים היא איך לגייס את כלל הציבור בישראל לגלות יחס חיובי למסמך הזה.


יש לשים לב לעובדה שהמסמך פורסם בתקופה בו מעמיק הוויכוח בציבור הישראלי בין חוגים השוללים לחלוטין מתן זכויות לציבור הפלסטיני ובין חוגים שלוחמים ללא לאות למתן שוויון לאומי ואזרחי לכלל האזרחים החיים במדינת ישראל.


המסמך פורסם בימים קודרים כאשר הציבור בישראל הוּלַך שולל על ידי מנהיגיו בצדקת הטירוף של מלחמת לבנון. מנהיגות שהעלתה אותנו על שרטון מדמם, ולציבור בישראל ניסתה למכור את הכזב בדבר נחיצותה של המלחמה.


המסמך פורסם בתקופה בה מתעצמים החוגים הקוראים להתכונן למלחמה הבאה, ולעומתם הולך וגדל המחנה המעלה סימני שאלה ושולל שלילה מוחלטת את האפשרות ששוב נעלה על משעולים מדממים, שלא יביאו מאומה חוץ משכול ויתמות.


המסמך פורסם בימים שמתעצם המחנה שאינו מוכן לקבל את הגישה של ממשלת ישראל – גישה הדוחה בהחלטיות רבה כל יד המושטת לשיחות שלום.


במיוחד בימים אלו חשוב שאוזננו תהיה כרויה למאווי האזרחים הפלסטינים החיים בתוכנו, ונאזין ברוב קשב לקריאתם ליישום המאווים הצודקים ולמימוש זכויותיהם האלמנטריות, כפי שבאו לידי ביטוי במסמך המדובר. הכרחי לקיים דיון תוך מתן כבוד והכרה בזכותו של ציבור המהווה כחמישית מהאוכלוסייה. הכרחי לקיים דיון פורה ולשתף יותר אנשי רוח ומנהיגים פוליטיים משני הצדדים, כשהבסיס המשותף להם הוא הכרה בזכותו של העם הפלסטיני למולדת משלו.


לכן ישנה חשיבות רבה בימים אלו להרחיב את מחנה השלום, להגביר את המאמץ בליכוד שורותיו ולהתמיד ללא לאות בפילוס דרך אל הציבור הישראלי כדי לשחררו ממקסמי השווא בהם חלקים רבים שבויים עדיין.


לא לתת לגילויים מסמרי שיער לעבור לסדר היום בלי תגובה לוחמת וסוחפת של מחנה השלום. כדוגמת נטיעת עצי זית על ידי חיילי צה"ל במתחמים של מתנחלים, שנתנו ידם לעקירת עצי זית של חקלאים פלסטינים.


אני מודע לשלל ההבדלים האידיאולוגיים במחנה השלום, אך אין ספק שרב הוא המשותף. חשוב בימים אלו לחתור להקמת חזית של שלום על בסיס המשותף תוך מתן כבוד לייחודו של כל מרכיב באותה חזית. יש להגביר את שיתוף הפעולה בין חד"ש, בל"ד, הרשימה המוסלמית ותע"ל. שיתוף פעולה זה הוא תנאי להקמת חזית לוחמת אליה יש לקרב חוגי שמאל ממרצ ומארגונים שוחרי שלום.


לנוכח התעמולה השקרית נגד כל חברי הכנסת הערבים, שכביכול בוגדים בשליחותם כנציגי האוכלוסייה שבחרה בהם, לנוכח גלי משטמה בלתי מרוסנת נגד חברי הכנסת הערבים, חשוב להעמיד על סדר היום הציבורי דיון מעמיק בדבר נחיצותה של חזית מאוחדת לבלימת הגל העכור והמסוכן.

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. רמי הוד הגיב:

    מוזרה לי ההתייחסות לרשימה האיסלמית בהנהגת ח"כ צרצור כאל רשימת שמאל. המגיב אבי צודק לגמרי בתגובתו ומבחינתי כמצביע חד"ש, חד"ש מייצגת מבט שמאלי על כל תחומי החיים החל מסיום הכיבוש וכלה בזכויות הקהילה ההומו-לסבית. דעותיהם החשוכות של חברי המפלגה האיסלמית על הנושא האחרון לדוגמא ידועות ומצמרררות ולו רק בגין דעות אלו הם פסאדו-שמאל שלא לומר ימין אמיתי. חד"ש כמפלגה עקבית במסריה ובנקודת מבטה החברתית החדה, צריכה בעיני לחזק ככל הניתן את ייחודה ואת המבדיל אותה מרשימות חד-ממדיות כבל"ד ורע"ם.

  2. דן תמיר הגיב:

    כותב עוזי בורשטיין: "נציגי ציבור פלסטיני החי בישראל".

    שאלה:
    מיהו פלסטיני?

  3. דרור הגיב:

    עוזי היקר ,עם השנים אתה רק משתבח. אי איפשר שלא לחוש , שהמאמר נכתב בדם לבך.ותודה לך על הרהיטות והנחרצות בהעמדת הדברים.
    אני שותף לתקוותך שלקראת הבחירות הקרובות תוקם חזית עממית רחבה,שתאחד מחנה גדול,שכיום למרבה הצער הוא מפוצל.

  4. עופר כסיף הגיב:

    גם אני נכחתי בכינוס מק"י בת"א אותו מזכיר עוזי, וגם אני הייתי מאלה אשר ביקרו את מסמך החזון. לצערי, תחת תשובה מנומקת וטיעונים הטיח בי החבר בורשטיין כי בל"ד, התנועה האיסלמית ושייח ראיד עשו יותר ממני לטובת אזרחי ישראל הפלסטינים ולמען שוויונם. מובן מאליו שהעניין איננו אישי אלא פוליטי, קרי: לא עד כמה אני אישית תרמתי אלא מהי הדרך הנכונה להיאבק בגזענות הציונית ומהי המטרה לה אנו שואפים כחלופה לגזענות זו.לצערי, מדברי החבר המכובד עולה כאילו התנועה האיסלמית ובל"ד פעלו ועשו יותר ממק"י וחד"ש, ועל כך אני חולק עליו קשות. אבל חשובה מכל היא הסיבה לביקורת שהועלתה בכינוס הנ"ל על מסמך החזון. בקצרה, הביקורת נחלקה לשתי נקודות עיקריות וקשורות אהדדי. ראשית, התעלמות המסמך משאלות מעמדיות, מה שמעיד (אולי) על מין מוניזם וחד נסיות לאומית הדוחה לשוליים או שוללת לגמרי כל סוגיה זולת השאלה הלאומית. שנית, ההתחמקות ה"מוזרה" מן הצורך (הן הערכי והן האינסטרומנטלי) בשיתוף פעולה יהודי-ערבי, ו(שוב) שימת דגש על העניין הלאומי כאילו היה חזות הכל. עוזי, דוקא ממך הייתי מצפה להיות פחות בור ויותר שטיין (אבן)…

  5. אבי הגיב:

    עוזי האם חד"ש היא רק תנועה למען שטח טריטוריאלי לפלסטינאים ולמען זכויות המיעוט בישראל, האם אין היא גם תנועה שדוגלת בשיוויון כלכלי ובמדיניות סוציאליסטית? אם כן כיצד היא יכולה להתאחד עם בל"ד, תע"ל וכו’?

  6. לעוזי ולכולם הגיב:

    מהי המשמעת של סיסמת חד"ש-שתי מדינות לשני עמים, אם ישנה תמיכה במימוש זכות השיבה וגורמים רבים בחד"ש אומרים-לעולם לא תיתכן מדינה יהודית ודמוקרטית. יש לחוקק חוק יסוד שויון ולמצמם לחלוטין את האפלייה בתוך ישראל, למחוק את טיעון השד הדמוגרפי הגזעני ולכונן שויון זכויות בוך ישראל, אך בעוד התביעה של כותבי המסמך היא זכות שיבה, אין למשפט שתי מדינות לשני עמים שום משמעות. קידוש הלאומיות אינה משאת נפשי אך יש להיות פרגמטים ורק במתכונת של מדינת לאום יהודית עם מיעוט ערבי שניתנות לו זכויות תרבותיות-חינוכיות כבדגמים אחרים בעולם לצד מדינת לאום פלסיטינית יש סיכוי להתקבל במרחב הזה. עוול היסטורי נעשה, יש להכיר בזכות ולפצות-אך שיבת פליטים היא דאבל סטנדרט למצדד בגישת שתי המדינות. צודקים המצדדים במדינה אחת עם זכות שיבה, צודקים המצדדים בשתי מדינות ללא זכות שיבה. האמצע הוא מכבסת מלים חברים.
    מעניין אותי לשמוע בצורה חדה-ללא היצמדות לפנים המוסריים, לטרמינולוגיית הציונת=קולנאליזם וכ", מהי עמדתם הנחרצת של האנשים כאן. א’ ב’ או ג’.

  7. גיל אהרנסון הגיב:

    אני יכול להבין את הסתייגות חברי מק"י מסוימים מהמסמך.
    המסמך עצמו לגיטימי, רצוי, והדיון סביבו חיובי והכרחי. אבל תוכנו אינו רק מגילה של זכויות מיעוטים ושאיפה לשיוויון. יש בו לא מעט לאומיות ערבית וליברליזם מתון, דבר שגם אני לא רואה כיצד מתיישב עם הערכים הסוציאליסטים והאינטרנציונלים של מק"י.

  8. אצבעון הגיב:

    העולם הערבי אחראי לאירועי 1948 , לא מדינת ישראל

    "סןף מעשה במחשבה תחילה" – אמרו חז"ל

    הם אלו שבישלו ויזמו המלחמה – אך סירבו לקחת על עצמם את עול ההפסד – ונותנים לפלסטינים להרקב במחנות פליטים כבר 60 שנה

    לישראל אין קשר לדבר , נכפה עליה מלחמת קיום , ופליטים היו גם בצד היהודי (כמו גוש עציון למשל והתיישבויות בצפון ים המלח שהוחרבו)

    אבל בישראל לא נותרו פליטים , לא יהודים ולא ערבים

    אצל מדינות ערב האמנם כמו שכבר ציינתי , יש פליטים כבר כ60 שנה

  9. איש שלום הגיב:

    מי ייתן ולקולו של עוזי יאזינו ברוב קשב מנהיגי תד"ש על מרכיביה, בל"ד ,הרשימה האיסלמית , ארגוני שלום , ארגונים חברתיים וכן חברים ממרץ.

  10. שוחר איחוד מחנה השלום הגיב:

    תודה לעוזי על המאמר. אני מקווה, שאלו -החייבים לדחוף לאימוץ התביעה להקמת חזית עממית מאוחדת -יידעו להתעלות ולא להעמיד אינטרסים אישיים ,שעלולמים להכשיל את היוזמה המבורכת.

  11. לרמי הוד הגיב:

    אני הבנתי מהמאמר של עוזי , שכל מפלגה תשמור על יחודה . חד"ש תשמור על יחודה הסוציאליסי, נושאת הדגל החברתי והסביבתי ומלא הפתיחות לקהילה ההומו-לסבית ועמידה על משמר זכויותיה. וכך ישמרו על יחודן יתר המפלגות שתסכמנה להרים את נס החזית החדשה.

  12. כליל החורש נאורי הגיב:

    יש כאן שני עניינים שקשה לי ליישב: מצד אחד, קריאה להקמת חזית רחבה ומאוחדת של מחנה השלום בישראל; מצד שני, המסמך סביבו יש להתאחד הוא בדלני, ואינו מדבר כלל על שיתוף-פעולה בין-אתני.

    האם עלי להסיק כי על כל מחנה השלום להתאחד למען העניין הערבי-פלסטיני בישראל, או, אם לדייק, למען האינטרסים של קבוצות כוח מסויימות בתוך האוכלוסיה הערבית-הפלסטינית הישראלית? איזה מקום לפעולה יש לי, כאדם ממוצא יהודי, בתוך איחוד שכזה, חוץ מהתנצלות, התבטלות ומעש המבוסס על רגשות אשמה אתניים?

  13. לרמי הוד הגיב:

    לצערי, נפלה שגיאה הכוונה ממלוא (מלשון מלא) הפתיחות לקהילה ההומו-לסבית …..ולא כפי שנכתב בטעות.
    ואיתך הסליחה.

  14. שמואל אמיר הגיב:

    עופר כסיף שוכח שהמרקסיזם מכיר גם בשאלה הלאומית. הוא מחייב תביעות לאומיות צודקות ושולל תביעות בלתי מוצדקות. במיוחד מכיר המרקסיזם בתנועה לאומית המתנגדת לאימפריאליזם ולקולוניאליזם – אפילו אם נושא תנועות לאומיות אלה היא הבורגנות. מכאן גם נובע שהקומוניסטים משתתפים בחזית אנטי אימפריאליסטית יחד עם אלמנטים בורגניים דתיים ואחרים. הקומוניסטים בהחלט שומרים על עצמאותם ומאבקם החברתי בתוך תנועה אנטי אימפריאליסטית. בישראל חזית לאומית פלסטינית הלוחמת למען זכויותיה היא במהותה מתקדמת. היא מופנית נגד שלטון שמנסה להעביר את השלטון הקולוניאלי על הפלסטינים בגדה המערבית גם על הפלסטינים בתוך ישראל. הקומוניסטים צריכים להושיט לה יד תוך שמירה על עצמאותם. צודק עוזי בורשטיין בגישתו שהיא מרקסיסטית במהותה. עופר כסיף, כך נדמה לי ,לא שמע עדיין על לניניזם. מאבק פלסטיני פוליטי בישראל אינו "ערבי-לאומני". להפך, הוא לטובת האינטרס של שני העמים החיים בארץ זו. התנגדות להתאגדות הפלסטינית היא התבדלות מהפלסטינים בישראל ובמידה מסוימת אפילו נסיגה לפני דעת הקהל היהודית הלאומנית. המאבק היהודי – ערבי ואפילו האחווה היהודית-ערבית יוכו קשות אם מק"י או חד"ש לא יתייחסו בחיוב להתארגנות סביב ל"חזון העתידי" של האזרחיים הערבים בישראל.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים