הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בנובמבר, 2007 80 תגובות

שני אירועים שמתרחשים בימים אלה בישראל משקפים את פניה המכוערות של ההפרטה הישראלית.

תמונה ראשונה:


עו"ד דב וייסגלס, שהיה יועצו הבכיר ומנהל לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, קיבל מתנת פרידה יפה ומכניסה עם פרישתו מתפקידו: יו"ר הדירקטוריון של חברת בזק. היקף משרתו היה 80% ועלות שכרו שלושה מיליון שקלים. דב וייסגלס לא היה חס ושלום עני ואביון בטרם נכנס ללשכתו של שרון. הוא היה פרקליט צמרת, שעשה קופה יפה בסדרי גודל של מיליונים במתן שירותים משפטיים לשועים ונגידים וסתם אנשים עשירים.


הוא נכנס לתפקידו בבזק ביוני 2006 ונאלץ לפרוש, יחד עם המנכ"ל ועוד מספר בכירים בעקבות אי סדרים כספיים בתחום אישורי שכר ובונוסים לבכירים בחברה שהתגלו בתקופת כהונתו.


בסך הכל כיהן וייסגלס קצת יותר משנה בתפקידו. הדעת נותנת כי אדם המקבל שכר של מיליונים וכשל בתפקידו, עליו לעזוב את תפקידו בטרם יגרום לנזקים נוספים.


מתברר כי הקפיטליזם הישראלי הוא אכזר מאוד לעניים אבל רחב לב לעשירים. דירקטוריון חברת בזק אישר ליו"ר הפורש והכושל מענק פרישה של 1.5 מיליון שקל.


כל מנוי של חברת בזק צריך לדעת כי המיליון וחצי האלה הם מתנה מושחתת על חשבונם. שהרי מאין יש לבזק מזומנים לחלק שלל לנכשלים? מאיתנו, מאלפי המנויים שמשלמים מדי חודש לבזק סכומים מופרזים על השירותים שהם נותנים. את המיליון וחצי האלה ודומים לו, ניתן היה לחסוך ובמקביל להוזיל את השירותים. אבל מדינת ישראל מכרה את בזק למשקיע פרטי והוא משחק עתה בצעצוע החדש שלו בהפקרות על חשבוננו.


אנשים שואלים לא אחת, ומה היית עושה במשטר סטוציאליסטי? הנה תשובה קונקרטית למקרה קונקרטי. חברה שהיתה משלשלת לכיסו של בכיר מיליונים מעבר לשכרו שמקורם בכספי ציבור (והכסף של בזק בא אך ורק מהציבור), ראשיה היו מועמדים לדין על גניבה ושוד, בדיוק כמו שכיום מעמידים לדין גנבי כספומטים. אלא שבקפיטליזם הישראלי שוד הציבור מהכספומט שקרוי בזק הוא חוקי, ובמשטר סוציאליסטי הוא עבירה כלכלית חמורה עליה מעמידים לדין את מאפשר השוד ומקבלו. באחת – לשיטתי הסוציאליסטית גם וייסגלס שלקח את הכסף וגם כל הבכירים שאישרו אותו היו עומדים למשפט על גניבה ומעילה.


תמונה שנייה:


בימים אלה עומדות משמרות שביתה של מלצריות מול בית הקפה "עלית קופי-טו-גו" באוניברסיטת תל-אביב.


בית הקפה הוא חלק מרשת בבעלות המיליונרית עפרה שטראוס (51%) והאמרגן שוקי וייס (49%). למעלה מ-30 מלצריות החליטו לאחר זמן ממושך של פגיעה בזכויותיהן להתארגן כוועד במטרה לחתום על חוזה עבודה קיבוצי.


הנהלת הקפה השתלטה על הטיפים והשתמשה בהם ככלי דיכוי ושליטה על העובדים. היא החליטה על חלוקתם, להיטיב עם "מקורבים" ולפגוע באלו שהחיבה הוסרה מהם. זכויותיהן הסוציאליות האחרות כמו ימי חופשה, ימי מחלה ודמי הבראה, לא הופיעו באופן מסודר בתלושי השכר, וכל מלצרית היתה צריכה להיאבק על קבלתם. יש מי שקיבלו יותר ואחרות פחות, הכל שרירותי על פי מצב הרוח של המעביד.


שעות נוספות ועבודה בשבתות מומנו בחלקם על ידי הטיפים, על העובדות הוטלו קנסות ללא כל דין ופיטורי עובדים נעשו באופן פסול.


דרישות המלצריות מסתכמות בכיבוד זכויותיהן הבסיסיות:


א. הטיפים שייכים על פי חוק למלצריות ולא לבית הקפה. רק המלצריות תחלטנה איך לחלקם. אין לעשות בטיפים כל שימוש למימון שעות נוספות. המעביד חייב לשאת בתשלום כנדרש בחוק.


ב. תשלום שעות נוספות, דמי הבראה, ימי חופשה ומחלה, הכל חייב להיעשות על פי חוק והדברים חייבים להופיע באופן מסודר בתלושי השכר.


ג. חתימה על חוזה עבודה קיבוצי.


אין דבר שנוא יותר על בעלי ההון הישראלים מאשר עובדים מאורגנים. הם רוצים עובד בודד, עם כמה שפחות זכויות הנשלט על ידי המעביד ונתון לחסדו.


המלצריות הבינו את זה ולכן הגיעו להחלטה הנבונה כי רק יחד ובאופן מאורגן יש סיכוי שזכויותיהן תשמרנה.


ניסיונן לפתור את הנושא במו"מ מאורגן עם ההנהלה נכשל. המטרה של המעבידים היתה לשבור אותן. עד כה נכשלו. המלצריות פתחו בשביתה והן נהנות מתמיכת הקליניקה לזכויות חברתיות של הפקולטה למשפטים. הן עומדות בכניסה לבית הקפה ומבקשות מהקהל לא להיכנס לקפה תחת הסיסמה "אל תקנו קפה נטול זכויות".


עד כתיבת שורות אלו ההצלחה היא מעבר למצופה. בית הקפה ריק. תומכים באים להטות כתף עם המלצריות ומחלקים כרוזים ותורמים לקרן השביתה.


ההתנגדות של ברונית ההון עפרה שטראוס לכבד זכויות עובדים מקוממת במיוחד, לאור העובדה שההוצאה הכספית הכרוכה בכך היא עבורה בסדר גודל של דמי כיס.


ההנהלה ניסתה לשבור את השובתות באמצעות בריונים מחברות אבטחה, אולם גם בכך נכשלו עד כה.


מאכזבת התייצבותה של עו"ד סיגל פעיל לצד בעלי ההון, כי אני זוכר אותה עדיין בטרם היותה עורכת דין מתייצבת כתומכת בשביתות עובדים. גם היא נשבתה על ידי אצולת הממון, לפחות במקרה הנדון. האיום שלה בהגשת תביעת לשון הרע נגד השובתות במיליוני שקלים, הוא מעשה ציני ומעורר קבס.


אם הנהלת בית הקפה לא תתעשת, והשביתה תימשך אני מקווה שהקוראים רשימה זו יצאו לתמוך בשובתות ולתרום לקרן השביתה.


אני עדיין מצפה לתמיכתם של חברות וחברי כנסת שעל פי הצהרותיהם חרדים לזכויות עובדים.


וההסתדרות, כן גם היא צריכה להתייצב בכל משקלה הארגוני והפוליטי לצידן.


השחקנים בישראל לא ידועים כאמיצים במיוחד בכל הקשור למאבק בכיבוש ובהגנה על זכויות אדם. אולי עתה, בעיקר אלה העובדים עם האמרגן שוקי וייס, יגלו צבע, ויאמרו לו, כל עוד אתה מתעלל במלצריות, אנו לא עובדים איתך.

תגובות
נושאים: מאמרים

80 תגובות

  1. עמיחי לאבי (ולמוני יקים ומיכאל שרון) הגיב:

    לא חבל לך על הזמן?
    האסכולה של מוני יקים ומיכאל שרון לא תוביל אותנו לשום מקום כי הם לא מתמקדים בפתרון הבעיה אלא בנסיון לקעקע את הזיקה היהודית (אשכנזית – לפי מוני יקים) לארץ ישראל,
    בתקווה מופרכת שהאשכנזים יאמרו "טעינו, אנחנו בכלל לא צריכים להיות כאן" ויעלו על טיסה של אייר-פראנס בחזרה לאירופה.

    מוני יקים ומיכאל שרון לא מבינים שגישה כזו היא בומרנג שיוטח בחזרה בפרצופם ויביא יותר נזק מאשר תועלת.
    אם חס-וחלילה יתברר שג’ואן קולינס צדקה בספרה "מאז ומקדם", ואכן רוב הפלסטינים של היום הגיעו לא"י במאה השנים האחרונות –
    הרי שאז הטיעון של שני הלצים הללו מופעל מיד נגד העם הפלסטיני וזכותו להקים מדינה פלסטינית בא"י.

    מי שטוען שהלגיטימציה של עם למדינה באזור בו הוא יושב כרגע תלויה בדברים שקרו לפני אלף שנה – חייב לקחת בחשבון שאת אותן בדיקות דקדקניות הוא צריך לבצע גם על הטוען השני למדינה באותו אזור.
    אם כבר – אז כבר, לא?

  2. מוני יקים האנטי ציוני- המצונזר הגיב:

    זה לא דיון , זה משחק פינג פונג עם שחקן אחד, כל תגובותי התרבותיות והמנומקות צונזרו , כיד הדמוקרטיה התרבותית של הסמול שאיבד את עשתונותיו לנוכח תגובותי "השקט הוא רפש" אמר המשורר הנידח…בחורבן הציונות ננוחם. ( זה בטח לא יצונזר ).

  3. מקלל ונעלב… הגיב:

    מוני יקים הפנה את תגובתו ה"תרבותית" אל ….הרמאית ו….הקללן. והוא עוד מתלונן שזה נמחק.

  4. כדור להנחתה הגיב:

    מצטער רבותיי…ביקשתי לנמק באופן אשכנזי ותרבותי!ובמקום זאת קיבלתי מלל חסר משמעות
    וחסר ערך
    מסקירה שאני ערכתי התברר שהתורה הכוזרית איננה המצאתו של מוני אלא תיאוריה רצינית שלא נחקרה ולא נבדקה..ואולי לא בכדי(אוליי זה רעיון לעבודת דוקטורט רצינית)
    מכל מקום לב הבעיה הוא פשוט
    כיצד אירופה הפכה למרכז היהדות? כאשר ידוע בביטחון שרוב יהודי חורבן הבית התיישבו באגן הים התיכון?

  5. DNA הגיב:

    יש מחקרים המראים כי מוצאם של כל האשכנזים הוא מארבע אמהות.
    טביעת האצבע הזאת אינה מופיעה אצל יהודים מזרחיים.
    המחקר פורסם כחלק מהגאווה האשכנזית בעובדה הנכונה ש 27% ממקבלי פרס נובל נושאים בחותם הגנטי הזה.
    מה זה אומר? ואיך מתרגמים את המחקר לשאלתינו?

  6. לשי שאלה: הגיב:

    מה זה בדיוק הדבר הזה "רבע מקורי אסלי מארץ החום ישראל" -צ’רכסי? פלשתינאי? מה כוונתך במקורי? יש כאן רק עם אחד ילידי מקורי אסלי, וזה הפלשתינאים. האם כוונתך ליהודי שחלק ממשפחתו ישבה בירושלים או בצפת מהמאה ה-16?

    פינת המדקדק בלשון: המילה "אסלי" אינה מילה עיברית, אלא מילה ערבית. המלה "מקורי" היא חידוש לשוני מאמצע המאה ה-20 ואינה ניזכרת במקורות.

  7. לאבי הגיב:

    השאלות שאתה מעלה,רציניות,וכבדות משקל.
    יתכן ועקב תהליך החילון של החברה היהודית אשכנזית,והצטיידותם של אלו בדרכונים אירופאים
    אנחנו נהיה עדים בקרוב לחזרתם לאירופה
    אם יוכח כי מוצאם של האשכנזים הוא בשבט הכוזרים,יתכן ומחקר שכזה יאיץ את התהליך

  8. למגיב לשי הגיב:

    שמחת זקנתי בראש חוצות. חלק לא קטן ממילות הסלנג העברי מקורן בערבית, חלק לא קטן מהעברית התקנית מקורו בערבית, ומחדשי השפה המציאו מילים רבות שאינן מופיעות במקורות.
    אז?

  9. אדולף אבוטבול האנטי-הזוי הגיב:

    אני בעד בדיקה דקדקנית של ה-DNA של תושבי ישראל, ואם ימצא אצלם אפילו גרגר דם כוזרי עד שלושה דורות אחורה, יוחלט על הפרדתם מהאוכלוסיה הכללית וריכוזם באיזורי מחיה מיוחדים (להלן "שמורות כוזרים").

  10. שי למוני, שאלה בנושא דיני גזע הגיב:

    שלום מר מוני יקים,
    רציתי לשאול אותך איך אני אמור לחשב את מידת כוזריותי ומידת ספרדיותי. אני בן תערובת, חצי מארצות הכפור פולין והונגריה, רבע מקורי אסלי מארץ החום ישראל ורבע מארץ חמה נוספת – מרוקו. אני ממש מבולבל, אני נלחם בעצמי ונקרע מבפנים. אינני יודע אם אני מספיק כוזרי בשביל לשנוא מזרחים או מספיק יהודי בשביל להיות פנתר שחור. והעסק עם חברה שלי עוד יותר מבלבל – כל משפחתה מטורקיה, דבר האמור להקנות לה מעמד של ספרדייה, אבל אורחות חייה אשכנזים ביותר, הם אוכלים גפילטע פיש (באמת, לא צוחק) והיות והמדינה הכוזרית שכנה באיזור טורקיה אני חושד בה שהיא כוזרית במסווה של ספרדייה. היא גם בצבע ורוד, אז זה בכלל מבלבל. עזור לי מוני, עזור לי לצאת מהסבך הנוראי! ומה יהיה על ילדינו?

  11. סיגל הגיב:

    מוני שלום

    אני בת 17, אבי מרוקאי ואמי פולנייה. זה כבר זמן שאני קוראת את תגובותיך וחושדת שאמא שלי היא כוזרית המתחזה ליהודייה. יש לכך המון סימנים שתמיד ראיתי אבל רק בעקבות דבריך התחלתי לשים לב. אני גם חושבת שהיא מנהלת פלירט עם אשכנזי אחר מאחורי גבו של אבי – מה שמגביר את כעסי.

    אבי תמיד זכה ליחס של בוז מצד האשכנזים הסובבים אותנו, בדיוק כפי שתארת. אמי הגיעה למעמד ואף מרוויחה טוב.

    שאלתי היא

    האם עלי לדחוק באבי לעזוב את הבית בשל כך שהוא נשוי למתחזה? שאלה אחרת היא האם עלי לבדוק כיצד אפשר לעבור תהליך גיור בשל העובדה שאיני בטוחה שאמי היא יהודייה?

    תודה

    סיגלית

  12. מוני יקים האנטי ציוני לגדעון ספירו הנכבד. הגיב:

    לגדעון!
    אם אתה לא מפרסם את התגובה לגביה הסכמתי למחיקת שתי המילים שהפריעו לך אז אני רץ למאה שערים להוציא נגדך "פולסא דה נורא". תאמין לי אדון ספירו שאחרי זה לא תעיז לעבור ברחוב בלי חמישה שומרי ראש. זה מאד לא דמוקרטי מה שאתה עושה ,זו תגובה שעבדתי קשה על כתיבתה , והיא נותנת תשובה לתאבי הדעת שביקשו זאת ממני. חוץ מזה שיש כמה מגיבים גסי רוח שאינם תורמים דבר לדיון ומדברים על מחלות נפש ורגשי נחיתות של אחרים , וכל זה מותר לפי כללי חנה בבלי אותם אתה מחדש….בחורבן הציונות והצביעות ננוחם.

  13. לסיגל הגיב:

    גיור לא יעזור לך, הואיל ואבות אבותיה של אמך הכוזריה התגיירו לפני 1000 שנה, וזה לא עוזר לאמך. מבחינה זו מוני יקים גרוע מהיטלר, שהיטלר פשפש 3 דורות אחורה, ולמוני לא די ב-40.

  14. עמיחי למוני יקים הגיב:

    אם לך מותר לומר שתי מילים מתלהמות בלהט הויכוח גם לכוזרי כמוני מותר. וזה סוגר את עניין ה"טרחן הזוי",
    מה גם שאני כלל לא בטוח שאמרתי זאת, אבל לא נורא.

    ולעניין: אבקשך להתייחס ולענות ברצינות לתגובתי בכותרת: "עמיחי לאבי (ולמוני יקים ומיכאל שרון)".
    אני באמת מעוניין לדעת מה דעתך שנפשפש ב"כוזריותם" של הפלסטינים שהתגוררו ממערב לירדן ב-48. ומה תאמר אם נגלה ש- 90% מהם היגרו לכאן בשבעים השנים שקדמו להקמת מדינת ישראל.
    האם תגלית כזו תחליש את זכותם להגדרה עצמית במקום בו הם התגוררו ב-48 ומתגוררים כיום? אם לא, אז מדוע "כוזריותם" של האשכנזים דווקא כן מחלישה (לטענתך) את הטיעון לבעלות על ארץ ישראל?

    בקיצור, תסביר אחת ולתמיד מה הנגזרת של הממצא המפוקפק "אשכנזים=כוזרים", ומדוע נגזרת כזו לא תחול (ואולי כן תחול) על פלסטינים?

  15. מוני יקים האנטי ציוני לסיגל. הגיב:

    יפתי סיגל סיגל
    לצערי שאלתך תישאר באויר, משום שאדון ספירו מוצא תירוצים כדי לצנזר אותי.
    כשיש אהבה שום כוזריות וגיור לא יעזרו ,כשאין אהבה עדיף להיפרד, מה כל ענין הגיורים, תחיי את חייך ושימי את הדת בצד.
    בתקווה שאדון ספירו לא ימצא שערה במרק ויפסול את התשובה אליך…בחורבן הציונות יוצרת הפלונטרים של השד העדתי האשכנזי ננוחם.

  16. שי נ. לסיגל הגיב:

    עלייך להתחתן עם מישהו שהוא חצי יהודי-מזרחי (ערבי) וחצי מוסלמי-ערבי. זו הדרך היחידה לכפר על הטעות הטראגית של אמך. רק כך הקארמה הכוזרית שלך תתאזן.

    נ.ב

    מומלץ גם להתחיל ולהגות את ה-"ע" וה-"ח" בעגה מזרחית – דיר באלק.

  17. מוני יקים האנטי ציונילעמיחי שאינו מצונזר הגיב:

    ענין הטרחן ההזוי מצוי בתגובתך ,קל למצוא, ביחס לצביעות של הנימוק למחיקת תשובתי המפורטת בענין הכוזרים, הגעתי למסקנה שהיא נעשתה מסיבות גזעניות גרדא ,הנטועות עמוק במוחו של זה שהשתמש בנימוק עלוב מבית סיפרה של חנה בבלי ,ובידו השניה מתיר תגובות בהן נאמר עלי "מבחינה זו מוני יקים גרוע מהיטלר" וזה עובר ללא כל טרוניה מצידו של מר ספירו הנכבד. השימוש בשתי מערכות של נורמות הסלחנית לאשכנזים ומצדדיהם והשניה החומרנית לפרענקים מעיד על כך שהשד העדתי האשכנזי שוכן עמוך בלבבכם.
    בענין שאלתך בדבר הפשפוש בכוזריותם של הפלסטינים, איני מבין מה ענין אחד כרוך בשני, ומי מפריע לך לפשפש אדרבא בדמוקרטיה כל אחד יכול לפשפש רק למוני יקים אסור כי כך החליט מר ספירו הנכבד שמתעקש לפרסם את תגובתי שיש בה את ההוכחות הניצחות לנכונותה של תאוריית הכוזרים…בחורבן הציונות מכחישת השואות ננוחם.

  18. כדור להנחתה הגיב:

    למערכת
    מאחר ומוני הוא דמות מרתקת ומרחיבת אופקים
    אנא פרסמו את תגובתו,על מנת שנשכיל כולנו

    אם הוא מסכים למחיקת הגידופים מה טוב

    צנזורע זה רע!

  19. איל הגיב:

    מה זה? אתם לא מפסיקים להדהים אותי, מה זה הקישקושים האלה? מה אתם מתעסקים כל כך בעבר? את מי זה מעניין?
    אגלה לכם סוד, בכל יהודי יש מטען גנטי זר, זה מה ששנים של גלות חוללו למטען הגנטי היהודי, למעשה לפי ההלכה בכל אחד מאיתנו יש גג רבע יהודי לכן אנחנו מחכים למשיח שיבוא משמים יהודי טהור,אז מה? מה זה אומר?
    יש בפלסטין, ארץ ישראל, יהודים משלל עדות ומוצאים שלא ילכו לאף מקום אחר.
    יש בארץ ישראל, פלסטין,ערבים משלל עדות ומוצאים שלא ילכו לאף מקום אחר.
    זאת צריכה להיות נקודת המוצא.
    מכאן יש להסתכל קדימה אל העתיד ולא לנבור בשטויות על העבר.
    או שאולי אתם נוברים בעבר כי אין לכם עתיד?

  20. עמיחי למוני יקים בענייני צנזורים הגיב:

    אז הצנזור עלה לך על העצבים?
    כמו שאומרים בשפת הכוזרים:
    welcome to the club
    המספריים האכזריות של הצנזור (גדעון, שמעון, או מי שזה לא יהיה) קיצצו חזור וקצוץ תגובות רבות מספור שלי עד שלמדתי להעתיק כל תגובה ולשמור בצד עד שאדע אם עברתי את המשוכה או לא.
    תגובות "מושקעות" במיוחד נשמרו בשני עותקים!

    אכן דמוקרטיה במיטבה, והאמן לי, אותי צנזרו על "עוולות" פחותות בהרבה משלך, ובכל דקה מפורסמים כאן דברים קשים ובוטים בהרבה מתגובות שלי שנחסמו.
    אלא מה? אני מגיע מהכיוון המרכזי של המפה ולכן כל מילה שלי נמדדת ונשקלת בעין בוחנת במיוחד.
    אז אם זה גורם לך להרגיש טוב יותר – אני כוזרי, ואני סבלתי יותר!

  21. מכלוף הגיב:

    הצנזורע היא פגע רע.ספירו מצדיק את הצנזורה כביכול בשירבוב קללות
    אך האמת היא,שהוא עושה בצנזורה שימוש של משטרת המחשבות.

  22. עמיחי למוני יקים הגיב:

    אתה מתחמק מלתת תשובה עניינית ולכן אני אשאל שוב בצורה מפורשת:
    מה יש לך מהכוזרים? מה אכפת לך שאני אשכנזי ולכן כוזרי ולכן כלל לא יהודי "מקורי"?

    אני רק יכול להניח שאתה עושה זאת מתוך אחד משני הטעמים הבאים:
    (ואני אודה לך אם תאיר את עיני)

    או שאתה עושה "להכעיס"- סתם להתגרות ולקנטר כמו בגן ילדים כאשר ילד אחד עולב בשני, והלה עונה לו "ואתה בכלל ילד מאומץ" או משהו כזה.

    ואולי מצד שני (מה שנראה לי יותר הגיוני) יש לך איזו אג’נדה הגורסת שאם האשכנזים הם כוזרים, מכאן שהטיעון לקניין היסטורי לגבי א"י אינו תקף לגביהם. ואם זכרוני אינו מטעני אזי רמזת על כך לא פעם, ואני אודה לך אם תתקן אותי במקום לקטר שוב על צנזורה וכו’.

    האמירה שלי לגבי מקור הפלסטינים באה להראות לך את החור בטענה שלך (באם היתה כזו) לגבי האשכנזים-כוזרים וארץ-ישראל.

    ממתין לתגובתך העניינית והבלתי מצונזרת.

  23. לעמיחי הגיב:

    השאלות שאתה מעלה,רציניות,וכבדות משקל.
    יתכן ועקב תהליך החילון של החברה היהודית אשכנזית,והצטיידותם של אלו בדרכונים אירופאים
    אנחנו נהיה עדים בקרוב לחזרתם לאירופה
    אם יוכח כי מוצאם של האשכנזים הוא בשבט הכוזרים,יתכן ומחקר שכזה יאיץ את התהליך

  24. מוני יקים האנטי ציוני לעמיחי ולגדה הסימלית הגיב:

    לעמיחי איני פועל קבלן שלך יש לך טענות תפנה לצנזור.
    וזה שוב נסיון לתת תשובה קצת יותר מפורטת שנמנעה בשל הצנזורע.
    לאחר שוך הלהבות וההשמצות נגד זכותי הלגיטימית להביע דעהלא מקובלת על חלק מהציבור, ולאחר שנועה חזרה לאספסת ועמיחי התנצל,אחזור לנושא הדיון שהופסק, והוא שאלת ההקשר הפוליטי עכשוישל משמעות התגיירותם של הכוזרים ושבטים מונגוליים וטטרים במאות השמיניות.
    חשיבות הוכחת אמיתות התאוריה המוצקת היא לאור השימוש שעושה התיאוריה הציונית בענין הקשר ההיסטורי קיניני שיש לכל יהודי כביכול על אדמת כנען ההיסטורית.
    סיפור מוצאם הכוזרי של האשכנזים משמיט עקרון חשוב ויסודי זה ולכן כל ההתקוממות נגד איזכורו, הספרדו מזרחים חיו תמיד בארצות הים התיכון והיו חלק מהמרחב השמי,ערבי ,מוסלמי,עותומני, ולכן כילידי המקום לא ניזקקו לכלים מדיניים כדי להגשים את אהבתם לציון, הגירתם אל ומציון היתה לאור שיקולים כלכליים חברתיים , ללא מניעה או הפרעה, כך הדבר גם לגבי הפלסטינים שמרביתם היו יהודים שהתאסלמו או התנצרו במהלך הדורות.
    לכן שיהיה ברור הטיעון שלי הוא היסטורי/פוליטי גרידא ואין בו כל משמעות שאתם מנסים לייחס באופן דמגוגי על רמזים לנחיתות גנטית או אפליית הכוזרים על רקע מוצאם …בחורבן הציונות המגוירת ננוחם.

  25. אבי הגיב:

    בפעם השלישית, רוב האשכנזים לא!!! יעזבו את ישראל, משום שהם רואים את ישראל כביתם (הם נולדו בה) ותופסים את עצמם כיהודים ולכן השאיפה שהם יעזבו את ישראל (לאיפה בדיוק? מי יקבל אותם?) היא אפילו פחות הגיונית מתפיסת הטרנספר שהפלסטינאים יעזבו למדינות ערב. אין מה לעשות, מזרחים ואשכנזים יצטרכו ללמוד לחיות ביחד כשווים (כן מה לעשות, מוני היהודי "הטהור" אתה לא טוב, ראוי או יהודי יותר מכל כוזרי מגוייר מצוי).

  26. שי נ. הגיב:

    מישהו מכיר איזה מסעדה כוזרית טובה?

  27. איל הגיב:

    היהודים הם כוזרים, הפלסטיאים הם יהודים, ואין גבול לאיוולת.
    ושוב הקשר של הפלסטינאים והיהודים לפלסטין, ארץ ישראל הוא ריגשי ולא גנטי.

  28. גרי אטרי — "לא, תודה" למוני הגיב:

    אם פלכאנוב היה קורא עתידות ומתסכל בפורום הזה, סביר שלא היה קורא לספרו "הראייה המוניסטית של ההיסטוריה", גם לא כדרך לעקוף את הצנזורה הצארו-כוזרית!

    מוני, בקיצור, יש לנו כאן מספיק צרות גם בלעדי הכיתתיות/פלגנות/שנאה גזעית שאתה מנסה ללבות כאן. מה הקשר של כל דבר כוזרי למתרחש כאן??? משתמע שאתה פוסל את הזכות התנכ"ית לעם ישראל על ארץ ישראל בגלל הנושא הכוזרי. ואם כן, מה לגבי היהודים הלא-כוזרים?

    אני מבין שעזבת את הארץ לפני שנים רבות, שלא מתוך כוונה לשוב. אם כן, תן לנו קצת שקט לעסוק בנושאים מקומיים חשובים יותר. בטוח שיש הרבה דעות קדומות, גזענות, עוולות ונושאים בוערים באמת בארץ שבה אתה חי (צורפת? לפי כתובת הדואר שלך).

  29. לימור הגיב:

    כמלצרית שנאבקה בשביתה הזאת, 20 שעות ביממה מחוץ לסניף מול הבעלים של המקום שהסתכלו עלינו כל הזמן במבטים קרים ובחיוך אמרו לנו שאנחנו מטומטמות שמחפשות תהילה תקשורתית אני רוצה להודות לגדעון ספירו שתמך בנו ובא לעמוד איתנו בכניסה ולהסביר ללקוחות שבאו לקנות שהעובדות בשביתה ואנחנו מבקשים לא לקנות כאן ,ותרם מכספו לקופת השביתה שעזרה לנו להחזיק עוד כמה ימים.
    תודה כמובן גם לכל הפעילים שהיו שם כל יום אנחנו לא הינו מצליחים בלעדיכם.

  30. ד"ר אהרון יצחקי הגיב:

    מכובדי,
    אני מאחל למאבק המלצריות הצלחה מלאה. ידוע לי שזה אחד הענפים, בהם העובדות בין הכי מקופחות ומנוצלות במשק, ובו בזמן שכרן דל מאוד.
    אני גם מעריך את כותב המאמר, בשל תמיכתו במאבקן הצודק.
    הובאו אמירות מנומקות מצד נועה ועמיחי. ידוע לי, שמוני יקים הוא אקדמאי ומשכיל, ונושא הכוזרים מעסיק אותו. אני ממליץ למערכת ומבקש לפרסם את תגובתו. גם אם נניח שאין לכך חשיבות אקטואלית, אני סובר שיש לכך חשיבות עיונית חשובה.
    ידועים לי הפרטים שהוזכרו על ידי המשתתפים בשיח. חשוב לי לדעת פרטים נוספים שיש למוני להוסיף.
    בנסיבות ההיסטוריות שהיו המעצמות היו תומכות בכל קבוצה אנושית, שהייתה מציעה ויכולה לקיים את התנאים שהוצעו על ידי התנועה הציונית, במיוחד לנכונות של הרצל למאבק במזרח. "כה מר הרצל: בשביל אירופה נשמש קיר מבצר כנגד אסיה…" ("ניטשה בתרבות העברית", ע’ 338).
    הדיון גלש ליחסים בין אשכנזים ומזרחים בשל החלוקה המעמדית, שתואמת במידה רבה לחלוקה האתנית הקיימת במדינת ישראל.
    האקדמיה ואבותיה הפוליטיים והרוחניים של מדינת ישראל, רואים במזרחים ובאשכנזים שני עמים ושני גזעים שונים אלה מאלה (בן גוריון, פרופ’ פרנקשטיין ואחרים). כאשר בא מישהו ומזדהה עם העמדה המובעת הן ע"י נועה והן ע"י עמיחי, שמדובר בעם אחד, תוך שלילת הגזענות, דוחים אותו ומנדים אותו. הם דוחים אותו באותה המידה אם הוא מדבר על היות האשכנזים עם אחר כגון הכוזרים. מה לא טוב במונח אשכנזים כעם ו/או כגזע? משמעות המילה אשכנז היא גרמניה ואשכנזים הם הגרמנים. לדעתי המונח אינו מהותי.
    אין מקום כאן לדחוס נתונים ותעודות למכביר מהקונצנזוס הממסדי. המעוניין יכול לעיין בשני הספרים הללו:
    המסכה – מבוא לאסתרטגיה האתנית של המשטר במדינת ישראל [מחקר השוואתי], 2003 הוצ’ כותרות, 703 ע’ והשני: המקורות האידיאולוגיים של המשטר במדינת ישראל, 2007, הוצ’ כותרות 298 ע’, שניהים חוברו בידי ד"ר אהרון יצחקי.
    ההפרדה האתנית בין מזרחים ואשכנזים היא מראשית הרעיון הציוני, ההתיישבות ומדינת ישראל.
    אצטט משתי חוקרות בכירות, את מקור הרעה של הפיצול האתני, שנושא אפיינים גזעניים מובהקים:
    "קו-הפיצול הגדול בישראל מחלק את אזרחיה לאשכנזים וספרדים. החלוקה הינה אקט פוליטי הנובע מהבדלי העוצמה בין השניים. באמצעות החלוקה הזאת, הקבוצה השלטת יוצרת מערכת סטיגמות המצדיקות את אי-השוויון." ("להיות שונה בישראל – מוצא עדתי ומין בישראל", 1999, הבדלי עדה ומגדר בטיפול: הרעיון שבבסיס הגישה", מאת פרופ’ קלייר רבין וד"ר עמית בן-דוד, סע’ "הפיצול לשניים – דיכוטומיה", ע’ 17).
    שבת שלום.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים