חואן אוו מוראלס איימה הוא מנהיג יוצא דופן. כמנהיג איגוד איכרים שמאלני ממשפחה אינדיאנית ענייה, הוא כמעט מת ממכות שספג על ידי שוטרים. הוא צבר פופולאריות שהדאיגה את השלטונות לאחר שנבחר לפרלמנט הבוליביאני כבר ב1997 מטעם "חזית השמאל" בהנהגת המפלגה הקומוניסטית הבוליביאנית, ולכן הודח מתפקידו על ידי הממשלה הימנית ב2002. אך בסופו של דבר, ממשלת הימין הופלה במהפכה עממית, ובסוף 2005 מוראלס הפך לנשיא האינדיאני הראשון בבוליביה בראשות "התנועה למען סוציאליזם" (MAS). מאז הוא הצליח להכעיס את ממשלת ארה"ב והתאגידים הבין-לאומיים פעמים רבות: הוא נאבק בהסכמי הסחר החופשי שארה"ב ניסתה לכפות על האזור, יצר ברית קרובה עם קובה וונצואלה, ביטל תוכניות להפרטות, קידם רפורמה אגרארית והלאים מספר תעשיות, בעיקר מתחום האנרגיה והמכרות. ביום הראשון לכהונתו הוא חתך את משכורתו בחצי, ומאז הוא מקדם את זכויות האיכרים האינדיאנים העניים אשר היוו רוב מופלה לעורך ההיסטוריה של המדינה.
בעבר אוו מוראלס כבר הכריז ש"התאגידים הבין-לאומיים מעוררים מלחמות בשביל לצבור הון, וצבירת ההון בידי מעטים איננה פיתרון בשביל האנושות. לכן הגעתי למסקנה שקפיטליזם הוא האויב הנורא ביותר של האנושות."
ב28 באפריל 2008, הגיע אוו מוראלס כאורח הכבוד הראשי לכנס "פורום הנושאים הילידיים" השביעי של האו"ם בניו-יורק. הכנס התמקד בשינוי האקלים והמשבר האקולוגי העולמי, בזמן שמדינות כל העולם מזדעזעות ממשבר האוכל החריף ביותר מאז מלחמת העולם השנייה הנגרם בין השאר על ידי שינוי האקלים והתעקשותה של ממשלת ארה"ב לקדם דלק ביולוגי להורדת מחירי הנפט. בכנס, מוראלס קבע שהמשבר האקולוגי הוא "לא תוצאה של כלל בני האדם, אלא של השיטה הקפיטליסטית הבלתי-אנושית הנוכחית, הגורמת לגידול האין-סופי של התעשייה… לכן אני מרגיש שזה חשוב לשים סוף לניצול של בני אדם ולשוד של משאבי הטבע; לשים סוף למלחמות הרסניות על משאבים גולמיים."
כפתרון למשבר, אוו מוראלס הציע את "עשרת הדיברות להצלת כדור הארץ":
1. בשביל להציל את כדור הארץ, חייבים למחוק את השיטה הקפיטליסטית וה"צפון" חייב לשלם את חובו האקולוגי, במקום שמדינות ה"דרום" וברחבי העולם ימשיכו לשלם את החובות החיצוניות שלהם.
2. להוקיע ולשים סוף למלחמות, אשר מביאות רווחים רק לאימפריות, לתאגידים הרב-לאומיים, ולמשפחות בודדות, אבל לא לאנשים. המיליונים על גבי מיליונים של דולרים אשר מופנים למלחמות צריכים להיות מושקעים בכדור הארץ, אשר נפגע כתוצאה משימוש לקוי וניצול יתר.
3. לפתח יחסים של דו-קיום, במקום של שליטה, בין מדינות העולם בלי אימפריאליזם וקולוניאליזם.
יחסים דו-כיווניים ורב-כיווניים הם חשובים בגלל שאנחנו שייכים לתרבות של דיאלוג ודו-קיום חברתי, אבל יחסים אלו לא צריכים להוות כניעה של מדינה אחת לאחרת.
4. מים הם זכות אנושית והזכות של כל יצור חי על פני כדור הארץ. זה בלתי אפשרי שתהיה מדיניות אשר תתיר את ההפרטה של הגישה למים.
5. לפתח אנרגיות נקיות וידידותיות לחברה; לעצור את בזבוז האנרגיה. במאה שנים אנחנו נפטרים מדלקי המאובנים אשר נוצרו במהלך מיליוני שנים. עלינו להימנע מקידום דלקים ביולוגיים. זה בלתי נתפס שממשלות וסוגי כלכלות מסוימים מסוגלים לפנות אדמות בשביל להתניע מכוניות יוקרה, במקום להשתמש באדמה בשביל לספק אוכל לבני אדם. עלינו לקדם דיונים עם ממשלות וליצור מודעות לכך שחייבים להשתמש בארץ לטובת כל בני האדם ולא בשביל ליצור דלקים ביולוגיים.
6. לכבד את אמא אדמה. ללמוד מההיסטוריה של עמים ילידיים בנוגע לכבוד הראוי לאמא אדמה. חובתנו לפתח מודעות חברתית קולקטיבית בקרב כל מגזרי החברה, בשביל להכיר בכך שהאדמה היא אימנו.
7. עלינו להחשיב שירותים בסיסיים כמו מים, חשמל, חינוך, בריאות, אמצעי תקשורת ותחבורה ציבורית, כזכויות אדם יסודיות; אסור להפריט אותם אלה חובה לקיימם כשירותים ציבוריים.
8. לצרוך את מה שהכרחי, לתת קדימות ולצרוך את מה שמיוצר באופן מקומי, ולשים סוף לצרכנות, לבזבוז, ולמותרות. זה בלתי נתפס שכמה משפחות מקדישות את עצמם לחיפוש אחר מותרות, כאשר למיליונים על גבי מיליונים של אנשים אין את האפשרות לחיות בכבוד.
9. לקדם גיוון תרבותי וכלכלי. אנחנו מאוד מגוונים וזהו טבענו. מדינה רב-לאומית, אשר בה כל אחד נכלל במדינה- לבנים, חומים, שחורים, כולם.
10. אנחנו רוצים שכולם יוכלו לחיות היטב, דבר שאינו יכול להתפרש כלחיות יותר טוב על חשבונם של אחרים. אנחנו חייבים לבנות סוציאליזם שיתופי הקיים בהרמוניה עם אמא אדמה.
כשמצפים לדוגמא מהודי או סיני שלא ישתמשו במזגן החדש כאשר במדינות המערב הפליטה הממוצעת פר בנאדם יותר מכפולה, התשובה שציטטת מתבקשת.
וואללה כנראה שהרבה מגיבים פה קוראים דיי הרבה שהם יודעים על מאבק ועל בוליביה יותר טוב ממוראלס. בכל מקרה, הנה לינק לעצומת תמיכה בבוליביה ונגד הקונצפרציה האוליגרקית:
— קישור —
11. עמרי עברון מהמם!!!!
מעניין מה מוראלס היה מציע לעשות, כדי להציל את החולים שלא מקבלים תרופות בגלל שהממשלה לא מעבירה את עודפי התקציב למימון סל התרופות שכבר הוסכם לגבי גודלו על ידי ועדת הכספים והאוצר…
אומנם, זה איננו מתקשר ישירות להצלת כדור הארץ, אך הצלת חיי אדם היא גם חשובה, לא?
כתבה ב-YNET משישי, הודיעה על החלטת הממשלה, להעביר מיליוני ש"ח של עודפי התקציב לשנת 2007-2008, כתוספת ללשכות השרים ללא תיק וגורמים אחרים, במקום להעבירם למימון סל התרופות (כפי שהוסכם בין ועדת הכספים לאוצר).
האם זהו לא אי צדק משווע? האם לא נוכל לנסות לעשות משהו כנגד העוול הנורא הזה?
העניין חשוב, קריטי ומדובר בהצלת חיים.
הצטרפו למאבק – חיתמו על העצומה שכאן:
— קישור —
כיתבו רשומות על המאבק הציבורי לשינוי המצב הזה אצלכם בבלוגים ובאתרים והודיעו לי כדי שאוסיף קישורים אליכם (אפשר להודיע בתגובה לרשומה בבלוג, כאן: — קישור —.) ספרו על כך לכל מי שאתם מכירים. הודיעו על כך בפורומים השונים. רק יחד נוכל לשנות ולתקן את העוול הנורא הזה.
Morales is one of the greatest leaders of our times, and people don’t even realise the historical importance of the current struggle in Bolivia. After 500 years of Spanish colonialism, Bolivia has its first Indigenous president, a proud socialist, who is creating a great cultural revolution in this country. This revolution faces an enormosly strong counter-revolution by the rich elite, and there is no telling how this will end. Bolivia is in crucial times, as it represents the unification of indigenous struggles and the socialist struggle. One cannot emphasize enough the important of this to the socialist movement, as it must take on itself a leading role in indigenous struggles around the world. This is the future for the Socialist struggle, no less.
And this is why it is crucial to stand with complete solidarity with the revolution in Bolivia.
Here is a great blog with ongoing Marxist analysis of the Bolivian revolution and news from Bolivia:
— קישור —
למה להיות שלילי למהההההההה
מאמר נהדר. אבל מדוע המערכת אינה מגיהה? עדיין לא מאוחר לתקן את שיבושי האיות.
נראה שדווקא מוראלס הוא ה"מהמם" ולא עמרי עברון…
נ.ב. אפשר לקבל לינק לאתר המעריצים של עברון?
הכל כאן נכון, איך אומרים – המילים הנכונות בכל מובן. ועוד לכבד את אמא אדמה, האדמה היא אימנו – מושלם מכל כיוון שלא תסתכלו. עשה לי את היום. זה, ועוד כתבה בליווי תמונות על נקבת הנץ "ביוטי" שקופים-רוצחים אנושיים קטעו בכדור רובה את מקורה, האומללה כבר היתה במצב נואש, ואיך היצילו אותה, ומשתילים מקור חדש לנץ הקסומה הזאת. — קישור —
צריך לכבד את הפאונה מסביב לנו, יחד עם אמא אדמה.
מיכאל שרון
הבעיה היחידה שלי אם התפיסה של מוראליס היא האופן שבו הוא מחלק את העולם ל"צפון" ו"דרום" ומניח שהאחריות על פיתרון בעיות הסביבה מוטלת כולה על הדרום.
איך הוא מציע להתמודד עם סין והודו, אינדונזיה והפיליפינים? מדינות שהחליטו שאין זה הוגן שהם יאלצו להימנע מלבצע את אותם הפשעים שביצע המערב בעבר-
"כאשר פליטת הפחמן שלנו תשתווה לכל מה שפלט המערב ב100 השנים האחרונות אז נסכים להגביל אותה".
הטאטה נאנו, מכונית במכיר המותאם לעולם המתפתח הוגדרה ע"י פעילי איכות הסביבה כ"סיוט שהתגשם".
יש הבדל. שם היחס הוא אוניברסאלי, ואצל המנחלים הוא מנכס. אצל המתנחלים הדת היא בשרות חמדנות נדל"ן לשמה, תוך איצטלה של פנאטיות דתית היסטרית המזכירה את המלה "אדמה", תוך כירכורי דת היסטריים עם זקנים שחורים ונענועים פרועים וכל זה.
אצל מוראליס יש התופעה ההפוכה: סובלנות, האדמה כמקור חיים לכל ולא כמקור וילות והתעשרות לך ומקור מוות ונישול האחר. זאת הסובלנות הכרוכה בדמותה של האלה הלבנה, האם המטריאכלית הגדולה, מקור ההשראה למשוררים וליוצרים. ואצל המתנחלים מדובר בדבר אחר לגמרי, מקור היסטריה פרועה לטובת הכיס וחמדנות הנכסים ולטובת יצרי רצח לשמם כלפי הזולת.
קרא מאמרי: האלה הלבנה בשירה העיברית: אלכסנדר פן (המשורר הקומוניסט), פנחס שדה, אלתרמן
— קישור —
מדינות הפריפריה הן גם אלו שסובלות הכי הרבה מאפקט ההתחממות הגלובלית ושינוי האקלים. ראו למשל את גלי הצונאמי הפוקדים את דרום אסיה, שגורמים למאות אלפי מתים, מליוני נפגעים והחברה של כלכלות שלמות. או את היובש והבצורת, לצד השטפונות והסופות שפוגעים קשה בחקלאות הקיום של המדינות המתפתחות (העלאת מחיר האורז הוא ה"מכה" האחרונה בתחום). שלא לדבר על אובדן מקורות מים שגורמים למלחמות אכזריות, כולל ג’נוסייד, בקרב העמים העניים.
אי אפשר לדבר על הצפון נגד הדרום, אלא על תושבי הצפון והדרום כאחד נגד האליטה הקטנטנה שמרוויחה מהתעשיות המזהמות, השימוש בדלקים מאובנים ואי-פיתוח האלטרנטיבות. סין למשל, שמביאה חורבן אקולוגי כמעט במימדים של ארה"ב, גם יודעת להתעלל יפה-יפה באזרחיה שלה.
בראוו לאיבו מוראלס, אבל הקטע בעניין "אמא אדמה" (דיברה מס’ 6) אינו במקום. היחס הכמו-דתי לאדמה, ולבעלות עליה, הוא אחד הגורמים העיקריים למלחמות. גם במקומותינו.
להבדיל. היחס הרומנטי לאדמה לאדמה הוא של בני המקום הילידים, ולא של מתיישבים זרים כמו במקרה שלנו. אך טבעי הוא שחברה חקלאית בחלקה הגדול כמו בבוליביה תפתח יחס רגשי מסוים לאדמה ולסביבה הטבעית, זאת בניגוד למיתוסים המפוברקים של הקולוניזטורים מאירופה.
חותם על כל מלה ומלה!!
התרבות, המתייחסת לאדמה בצורה פגאנית=דתית, הסוגדת לה והמכנה אותה "אמא אדמה" היא התרבות, הטוענת "האדמה איננה שייכת לנו – אנחנו שייכים לאדמה".
צא ולמד.
ומה איתי?
(-;
אחי! יש לי פוסטרים שלך בכל רחבי הבית! ועל כולן כתובות ססמאות כמו "די לכיבוש" ו"ציונות = גזענות" . מעריץ אותך! אתה גדול!
For all those who fail to realise the dialectics in the connection between man and land, I suggest reading the first volume of Capital, or the recent book Marx’s Ecology by John Bellamy Foster. Specifically, look at the concept of the Metabolic Rift.
Marx said that the relationship between man and nature is not the wonder that we need to inversigate. We need to investigate the disconnection between man and land. As the capitalist mode of production spreads, man gets disconnected from nature and the metabolism between man and nature rifts. Indigenous cultures did not go through this metabolic rift but were pushed into a highly alienated european capitalist world. The connection between man and land is very natural.
And this is one of the causes for alienation.
מסכים לכל מילה. אבל בגלל מוגלתנו השיכלית תפרוט את זה לדברים שאנו עושים ביום יום. מהבוקר עד הלילה. ותיתן עשר נקודות. איך יוצרים סוציאליזם למרות השילטון הקפיטליסטי אכזרי. איך בכל זאת בהוצאתנו הכספיות אנו יכולים להגביר את העבודה ולחלק את הכסף יותר נכון. כי אחרת זה כמו לתלות את התמונה של אל גור בסלון ולהדליק מזגן ודוד חשמל ולייצר עשר קילו זבל ביום.
כולנו יודעים הכל . אבל אנו בני אדם . לא מקשרים . רוצים שלום בלי להגיד שלום .
נראה לי שחסרה כאן התייחסות בסיסית לקשר הבעייתי ביותר בין בני האדם לכדור הארץ: יותר מדי בני אדם מכלים את משאבי כדור הארץ.
הייתי מצפה שמוראלס ומעריציו לא יחששו לציין שאין לכדור הארץ צורך ביותר יצורי אנוש ממה שכבר חיים עליו, והגבלת ילודה הגיונית – שימור הגזע אך הפסקת צמיחתו האקספוננציאלית המאיימת – זה התנאי הראשון להצלת כל שאר היצורים, עולם החי, עולם הצומח וגם המאובנים.
ההמנעות מהתייחסות לשאלה הזאת מעוררת חשד של פוליטיקה מוטה מתוך עודף כבוד לעולם השלישי, שדווקא בהתייחסותו לסביבה לא מעורר כבוד יותר מהעולם העשיר שהוא מנסה לחקות.
הבעיה היא לא עודף אוכלוסיה בשום פנים ואופן. הבעיה היא באופן צריכת המשאבים. השיטה הכלכלית הנוכחית מעודדת בזבזנות, צרכנות-יתר ושימוש באנרגיה מזהמת, בצורה כזו שרוב הזיהום נגרם על ידי מיעוט קטן יחסית של אוכלוסיית כדור הארץ. פרבר קטן בקליפורניה פולט יותר CO2 מכל ניירובי, קניה, בה חיים יותר משלושה מליון איש.