הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 ביולי, 2010 4 תגובות

מתישהו בשנת 96′ הגיע לביקור מולדת הדוד מאמריקה הארכיטיפי של מי שהיה בן זוגי באותו זמן. אותו דוד נסע בשלהי שנות השבעים לארה"ב, השתקע בניו יורק, ובעמל ובשכל בנה לעצמו הון ורכוש לא קטנים. הקים משפחה, ונשאר להגשים את החלום האמריקאי, שלמרות התעמולה וסיפורים אנקדוטליים הלך ודעך החל בשנות ה-70. התקופה היתה תקופת הבחירות לנשיאות שבהן התמודד, בין היתר, רוס פרו. למי שאינו זוכר, רוס פרו הוא איש עסקים מצליח ביותר שהיה מועמד עצמאי ולא משוייך לאחת משתי המפלגות המחליפות ביניהן את השלטון כל כמה שנים. אותו דוד הכריז בארוחת הערב שהוא יבחר ברוס פרו, היות שהלה איש עסקים, ומדינה היא כמו עסק ענק. לכן הניסיון של פרו היה עדיף בעיניו על הניסיון הנשיאותי הממשי של ביל קלינטון.


קו מחשבה זה, שניסיון בניהול עסק איכשהו מכשיר אדם לניהול מדינה או עיריה, נשמע הגיוני. היות שיש עקרונות יסוד משותפים לניהול מימסד דמוקרטי-ביורוקרטי ועסק פרטי אותם מנהלים יפעלו באופן הטוב ביותר לשימור המנגנון שאותו הם מנהלים, פועלים מתוך חשיבה רציונלית ולא מניעים אידאולוגים. גם במדינות עם ממשל דמוקרטי-מפלגתי, שם הביוגרפיה האישית של מועמד אחד פחות מרכזית מאשר בשיטה האמריקאית, ניסיון עסקי מכשיר איכשהו את הדרך לעמדות כוח ציבוריות כגון, ועד מנהל של אוניברסיטאות, דירקטוריונים של חברות ממשלתיות ועמדות כוח מרכזיות במפלגות.

אותו היגיון לא עובד, משום מה, עבור מי שעמד בראש ארגון פועלים. הניסיון של פעולה שיטתית למען ציבור עובדים, על המורכבות שלו, אינו נתפס כרלוונטי לניהול מדינה. עובדה זו חושפת עד כמה ההעדפה לניסיון מנהיגותי בסקטור הפרטי הינה העדפה אידאולוגית ולא רציונלית. זו אידאולוגיה ללא שם, תוצר נלווה לקפטליזם. על השיטה הקפיטליסטית אין כיום כמעט ויכוח אידאולוגי. אם כי את הגלגל לא ניתן להחזיר, ואם כי הפשרה של קפיטליזם במשטר דמוקרטי עם מנגנוני רווחה ובריאות ציבורית יצרה מודל שעובד יחסית.


אחת הבעיות של מדינות הרווחה היא, שכאשר המשאבים הכלכליים מוגבלים כולם נושאים בנטל ללא קשר לענף הייצור או לתפוקה האישית. כל אחד יכול לחוש שבגלל עצלנים "אחרים" חלומותיו אינם מתגשמים – "אני עובד/ת, משלם/ת מיסים, והכסף הולך לרווחת העצלים".  אותם אחרים גם יכולים גם להיות מהגרים חוקיים ולא חוקיים, הבאים ממדינות עניות והמוכנים לעבוד תמורת שכר רעב.


הסנטימנט הזה מנוצל שוב ושוב על ידי פוליטיקאים בעלי תפיסת עולם כלכלית ליברלית וניאו-ליברלית, כדי לשכנע את הציבור שמערכת הרווחה היא נטל כלכלי לא רציונלי; שדמי האבטלה והשלמת הכנסה מעודדים עצלנות והגירה לא חוקית;  שעניים מבזבזים את הכספים על מותרות ונהנים משירותי בריאות וחינוך למרות שאינם תורמים לקופה המשותפת. בדרך זו קל לשכנע את המעמדות החלשים להצביע בניגוד לאינטרס האישי שלהם, כל עוד שיש מישהו אחר שניתן להאשים אותו בניצול לרעה של המערכת.


אך הסיבה האמיתית שבגללה מערכת הרווחה נתפסת כהוצאה לא רציונלית נובעת מתפיסת העולם העסקית, והא-כלכלית אם אפשר, של המנהיגות הכלכלית. המטרה המרכזית של עסק גדול (לא המכולת השכונתית) היא צמיחה, אם באמצעות  הגדלת נתח השוק שעליו הוא חולש אן אם על ידי צמצום ההוצאות. לא יעלה על דעתה של שרי אריסון לתת כסף לאנשים כדי שילדיהם ילכו לבית הספר כדי שיוכלו להשתכר יותר וכך, אולי, לקנות מניות של בנק הפועלים בעתיד הרחוק. וזאת, למרות שבטווח הארוך זה יגדיל את נתח השוק או את שווי המניה של הבנק. ובצדק, בשביל זה יש מערכת חינוך ציבורי. מאידך, לשרי אריסון יש גם אינטרס לצמצם הוצאות בין היתר ע"י תשלום מופחת של מסים. מכאן, שיש ניגוד עניינים מהותי בין האינטרס העסקי המובהק של אנשי עסקים, גדולים כקטנים, למול האינטרס של מערכת כלכלית של מדינה.


זה פשטני? לא מדי. הנה אושר התקציב החדש לשנתיים הבאות. יובל שטייניץ (דווקא לא מהשטנץ של מינהל עסקים) מחייך מאוזן לאוזן כי השיג את שלו – הקטנת הגירעון ללא עליה בנטל המס על מי שיכולים להרשות לעצמם לתרום קצת יותר לקופה הציבורית. המנטרה היום בכלכלה העולמית היא הקטנת הגירעון: יוון, ספרד, איטליה ובריטניה מממשות מדיניות של "הידוק החגורה" בצורה זו או אחרת.  ולמה? כי מדינה, כמו עסק, לא יכולה להחזיק בגירעון לאורך זמן. כי גירעון פוגע בדירוג האשראי של מדינה, מעלה את הריבית על הלוואות וכך מגדיל את החוב הלאומי עוד יותר. וחוב, כאמור, זה לא טוב לעסקים.ֿ


ראשית, יש ויכוח בקרב, כלכלנים – לא אנשי עסקים – לגבי החשיבות העליונה שניתנת כרגע להקטנת הגירעונות. כלכלנים כגון פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה, או סיימון ג’ונסון, לשעבר כלכלן של הבנק העולמי, יטענו שדווקא כאשר המצב הכלכלי קשה זה הזמן להגדיל את הגירעון ושהקצבאות לעניים ולמחוסרי העבודה הן מכפיל (multiplier) כלכלי חזק. הם יטענו, שעל כל שקל שהמדינה מוציאה על קצבה, נוצרים 1.4 שקלים בתוצר הלאומי. מאידך, קיצוץ במס, בדרך כלל  לעשירים ולעסקים יתפחו אולי ב-10%. בנוסף, דירוג האשראי אינו בעיה של האזרח שללא קיצבה יקנה פחות אוכל, דלק ו ביגוד, אלא בעיה של אנשי עסקים שדירוג האשראי שלהם בשוק העולמי מותנה בדירוג האשראי של מדינתם. שוב דוגמה לניגוד האינטרסים בין אזרחים פשוטים ובין אנשי עסקים.


שנית, אם בכל זאת גירעון הוא דבר לא רצוי גם בטווח הקצר, מיסוי זו הדרך הפשוטה ביותר לפתור את הבעיה. הטענה שנטל מס גדול פוגע בצמיחה כלכלית היא מופרכת. בשנות הצמיחה הכלכלית הגדולות ביותר של ארה"ב, שנות ה-40 עד ה-60, נטל מס על העשירון העליון היה 90 אחוז. מאידך, ככל שנטל המס ירד, או למעשה הוסב למעמד הבינוני החל מתקופתו של רייגן, כך הואטה גם הצמיחה הכלכלית בארה"ב, גדלו הפערים הכלכליים וההון נעשה מרוכז יותר ויותר באחוזונים הגבוהים. הטענה שנטל מס גבוה פוגע ביציבות הכלכלית גם היא מופרכת. בסיס הטענה היא שהמשבר הכלכלי של שנות השלושים (The Great Depression) הוארך והועמק בשל המיסוי הגבוה על עסקים ועל רווחי ההון שנועד להפחית את הגרעון שנוצר מהנסיון לפתור את המשבר בעזרת הגדלת ההוצאות – הניו דיל, המפורסם. אך המשבר הכלכלי של היום, שהחל ב-2007/8, ונחשב מקביל בסדר גודלו למשבר ההוא, התחולל בתנאי מיסוי שונים לחלוטין, עם מעט מאד מיסוי על הכנסות הון, ונטל מס כבד על מעמד הביניים ההולך ומצטמק.


ניתן להעלות מסים בצורות פחות כואבות כגון, הגדלת המס על רווחי כריה ואנרגיה, ריווח מדרגות המס תוך העלאת את המיסוי על בעלי הכנסות הגבוהות, העלאת תקרת הגבייה של הביטוח הלאומי והבריאות, הטלת מסי רכוש וירושה מעל לדירוג הכנסה חציוני והגדלת המס על רווחי ההון.  במקום זאת בחרו מנהלי המשק במסים עקיפים כגון מסי קניה, מסים רגרסיביים העולים לעניים יותר מלעשירים ומקטינים את כח הקניה של האזרחים, וקיצוץ קצבאות המוסיף חטא על פשע.


התוצאה הכלכלית של הקטנת יכולת הקניה היא הקטנת התל"ג. התוצאה החברתית היא הגדלת הפערים הכלכליים עם כל האומללות המשתמעת מכך. זו אינה חשיבה רציונלית. זו אידאולוגיה מקיאבלית שבה החזקים ניזונים מהחלשים.


המשבר הכלכלי העולמי צריך היה ללמד אנשים לקח, שכלכלה גלובלית אינה בת-קיימא. החזון של עולם שבו אנשים, מוצרים וכסף יכולים לעבור בקלות ממדינה למדינה, ממקום למקום, רק העמיקו את הפערים החברתיים-כלכליים, הן ברמה המקומית והן בעולם. הכוח המניע מאחורי החשיבה שהביאה למציאות הכלכלית הזאת היה חשיבה עסקית המעלה על נס את עקרון הצמיחה. צמיחה בכל מחיר, כולם חייבים לקנות עוד ועוד דברים, בין אם הם זקוקים להם או לא. כדי לעודד את הצמיחה סיבסדו ממשלות ייבוא של מוצרים זולים, העדיפו מסחר במוצרים פיננסים אקזוטיים על פני יצור, ומימנו אשראי זול. 


כך, שזה בהחלט נכון שבמדינות המערב אנו חיים מעבר ליכולותינו. החשבון פשוט לא עובד. אין כזה דבר חולצה מיובאת מסין שעולה 5$, או מכשיר טלויזיה HD שעולה 200 $ המורכב בטייוואן מחלקים שיוצרו באינדונזיה ובתיאלנד. הסיבה שהמוצרים האלה נמצאים על המדף היא שילוב של ניצול עובדים עד כדי עבדות וסובסידיות בצורת מענקים והקלות מס לחברות שמיבאות את המוצרים ולתעשיית הנפט. 


אם רצוננו לתקן באמת את הכלכלה, צריך להחזיר את האידאולוגיה לשולחן ולהוציא את אנשי העסקים מהחדר.  באיזה עולם, באיזו מציאות חברתית-פוליטית אנו רוצים לחיות מחר או בעוד 10 שנים? האם נשאיר מאחורינו אדמה חרוכה, ללא מים נקיים, ללא מקורות אנרגיה, עם אוקיינוסים מלאים בזבל ונפט ובלי חיים?  אני מקוה שלא.

תגובות
נושאים: מאמרים

4 תגובות

  1. אב הגיב:

    הכלכלה הגלובלית היא תוצר לוואי של הקפיטליזם, אשר -כמו שנטען- ייחפש להגדיל רווחים על ידי צמצום הוצאות והרחבת השוק.
    הכלכלה הזו בתנאיה הנוכחים אכן לא בת- קיימא, בדיוק באותה מידה שהשיטה הכלכלית-פוליטית בעולם לא תוכל לשרוד לנצח.
    הרווחת השווקים וניצול מעמד הפועלים הגלובלי היה תימרון קפיטליסטי מוצלח, שקרה בגלל שלא נותרה לבעלי ההון ברירה – המדינות העשירות שהנחילו את השיטה הפוליטית הדמוקרטית גילו שכאשר הרוב קובע מי יהיה בשלטון, עדיף לשמח את הרוב-לקנות אותו בכסף. זה עבד מצוין.
    אבל זה ייגמר מתישהו – זה ייגמר ברגע שבו פועלי העולם הלא מערבי יגלו שחשיבותם לכלכלה הגלובלית לא תואמת את מציאות חייהם.

    אם ברצוננו לתקן את החברה שבה אנחנו חיים, אנחנו צריכים לתת לקפיטליזם ולכלכלה הגלובלית להתפתח עוד,להגיע למיצוי עד הרגע שבו העובדים יבינו שהחשבון באמת לא עובד.
    אנחנו יכולים להאיץ את התהליך, אבל רק כשהרגע הזה יגיע, אנחנו נראה שינוי גדול.

  2. שירה הגיב:

    ראיתי ביס דוקו סרט דוקומנטרי שנקרא: "האורחים של נירון" על התאבדויות של איכרים בהודו בגלל שתאגידים הודיים חוברים לתאגידים אירופאים ואמריקאים, מוכרים לאיכרים דשנים שעולים יותר מהתוצרת עצמה. כדי לקחת הלוואות שוחטים אותם בריבית והתוצאה חובות שאי אפשר להחזיר, עוני והתאבדויות שהממשלה לא מדווחת עליהם.
    מי שיושב ונותן עצות לגבי החקלאות ההודית, כך נאמר בסרט, אלו אנשי עסקים עם חליפות שלושה חלקים, בוגרי הרווארד שאין להם מושג על חיי האיכרים (ממשיכים נאמנים של: אם אין לחם תאכלו עוגות).
    הסיבה שקוראים לסרט "האורחים של נירון" הוא מתוך טקיטוס שכתב שנירון רצה לעשות משתה כדי להסיח את דעת הממשל והחברה מטעות שהוא עשה, הוא כינס משתה בערב אבל הייתה לו בעיה איך להאיר את כל המקום. הוא מצא פיתרון והוא לקחת פושעים ואסירים ולשרוף אותם תוך כדי המשתה וכך האיזור הואר.
    פ. סאינת, מי שערך את הסרט אמר שהסיפור הוא לא על נירון אלא על האורחים והוא אמר שכסטודנט להיסטוריה הוא תמיד שאל את עצמו: מי היו אורחיו של נירון? מי היו אותם אומנים ונגנים, היסטוריונים ואנשי ממשל שישבו ואכלו כשמסביב אנשים נשרפים.
    המסקנה שלו היא שאנחנו צריכים להזהר, במיוחד אנחנו במערב, שאנחנו בעצמנו מנוצלים אבל ניצול מסוג שונה, לא להיות אורחיו של נירון.
    הקפיטליזם הורג את האנשים גם בלי לשרוף אותם כתאורה למשתה.

  3. asher frohlich הגיב:

    צר לי להצביע על מספר אי-דיוקים במאמר

    המטרה של כל עסק היא לא צמיחה אלא עשיית רווח.צמיחה היא מטרת הכלכלה הניאוקלסית (כביכול אם מגדילים את העוגה הלאומית,כולם יכולים להרוויח או שיהיה מה לחלק ,אם ירצו בכך,אבל מטרה זו היא כיסוי לגיבוי של המדינה הבורגנית לעזור במטרת העסקים שהיא עשיית רווח.
    לגבי מדינת הרווחה הפושטת רגל ההסבר פשוט=
    מדינת רווחה מבוססת על מדיניות פיסקלית(מיסים מול סובסידיות או תשלומי העברה).
    כשהרווחים יורדים,לא נתן לקחת מיסים וכמובן לבצע תשלומי העברה,ולכן,מדינת רווחה,באופן פרדוקסלי,חייבת להתבסס על רווחי העסקים,ומכאן
    אחת מני רבות של סתירות השיטה הקפיטליסטית.
    המשך יבוא.

  4. asher frohlich הגיב:

    המשך לתגובתי הקודמת:

    שוב ושוב מדאים יותר באיזה קלות חווים דעות בנושאים כלכליים תוך ערבוב מושגים,תוצאות עם סיבות,ו"פתרונות" מצוצים מין הדמיון.
    לעולם לא היה נטל המס על עשירון עליון 90%.מדובר בנתון מופרך.נטל המס יש לחשב לא מסה"כ המיסוי הישיר אלא לכלול מיסוי על חברות,מיסוי עקיף,מיסוי על הון ועוד ועוד.
    גם צריך לערוך חישוב לתקופה ארוכה,קיימים אין סוף תרגילים חשבונאים כדי להראות הכנסה או רווח קטן ולשלם פחות מיסים (קוראים לזה "תכנון מס")דבר שבני העשירון התחתון לא מסוגלים לחשוב אפילו.העשירון העליון גם אוהב לקבל מתנות מהממשלה כגון זכויות הפקת אנרגיה או כרייה(ראו דוגמה BP הארה"ב וזכיני הגז בישראל.היחידים שמשלמים מס כחוק הם השכירים וזאת עוד לפני שקבלו את המשכורת.

    נטל מס גבוה במדינה מסוימת גורמת בכלכלה גלובאלית להעתיק את הפעילות הכלכלית לחו"ל גם בדרכים מסתוריות(קוראים לזה "מקלטי מס")

    כוון שמטרת העסקים היא רווח ולא שום דבר אחר,סיבסוד,מימון או עידוד הצריכה משרתת רק את בעלי העסקים והורסת לא רק את הטבע היא גם הורסת את האנושיות של בני האדם.עדיף היה שבמקום הזבל שמוכרים בקנינים המטמטם את המבוגרים ואת הילדים,היו משקיעים את המקורות בחינוך,ברפואה,באומנות,בזמן פנוי לבלות עם הילדים ולחיות בכיף.

    לא מבין למה כלכלה גלובאלית אינה בת קיימא.
    רק כלכלה גלובאלית בורגנית המופעל על ידי כוחות שוק אכזריים אינה בת קיימא,אבל כלכלה
    מתוכננת ומנוהלת לטובת העמים והעובדים היא בת קיימא לגמרי.יתרה מזו,היא הכלכלה היחידה שיכולה להיות בת קיימא.

    אם הכוונה להוציא את אנשי העסקים(אני מעדיף לכנות אותם "בעלי ההון")מהשלטון,אני מסכים
    ואם כך,צריך לא צריך לכתוב "להוציא אותם מהחדר" אלא להוציא אותם מ"חדרי הממשלה והשלטון",ואף להוציא אותם בכלל מה משחק.
    מי צריך אותם?.
    הם משקיעים את הכסף שלנו,לא "שלהם"(קרנות פנסיה,חסכונות,וכ"ד)
    הם לא יצירתיים או "בעלי יוזמה"(אחרים עושים את העבודה האמיתית עבורם).
    הם משלמים פחות מיסים מכולנו
    הם הורסים את העולם ואת הטבע
    הם דוחפים למלחמות
    הם משחיטים את השלטון

    שוב,מי צריך אותם ?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים