הסופר ופובליציסט עודה בשאראת היה אחד הנואמים המרכזיים בהפגנה ההמונית שנערכה במרכז תל-אביב בשבוע שעבר בהשתתפות כ-300 אלף אישה ואיש. בשאראת, לשעבר מזכיר חד"ש, כותב באופן קבוע בעיתונים בשפה הערבית "אל אתיחאד" ו"הארץ". להלן הנוסח המלא של הנאום. עוד פורסם באתר זה, הנאום של פעילת ועד עובדים מאשדוד, שירה אוחיון, באותה עצרת.
הנס של יולי
ביום קיצי אחד התחילה מהפכה בישראל. היא מהפכת הצעירים.
ביולי. התמימות המתוקה והמידבקת מנצחת את כל התחכום.
בבוקר אחד, קמה צעירה או קם צעיר.
עודה בשאראת (צילום ארכיון: אל אתיחאד)
צעיר או צעירה שלא התחשבו בהתפתלויות הפוליטיקה.
שלא עניין אותם מה יגידו בקואליציה או באופוזיציה
שלא התרגשו מהסקרים,
שלא נשבו במדדי הפופולאריות
שלא שאלו את דעתם של הטייקונים שמרפדים את קופות המפלגות בבחירות.
באותו בוקר, קמו להם צעירה או צעיר ואמרו: די.. לא עוד
ה"די" הזה מהדהד בכל הארץ, ממערב למזרח- מצפון לדרום.
רבותי: כך קורות מהפכות: הן מתגנבות בסתר ונשפכות כמבול.
וכך גם מתרחשת מהפכת הצעירים המפוארת.
תחי מהפכת הצעירים.
————
רק לפני כמה זמן גדשו המכוניות את הכניסות בתחנות הדלק. הנהגים התחרו מי מביניהם ימלא עוד ליטר מוזל, לפני העלאת המחירים ביום שלמחרת.
רק לפני כמה זמן, תאוות "האני" שלטה בצמתים, המרפקים עבדו שעות נוספות. והאנוכיות הייתה מצרך מבוקש בשוק.
מהפכת הצעירים באה לומר: לא עוד.
————
דקות לפני המהפכה עוד שכנעו אותנו שאנו חיים בגן עדן כלכלי ושהכלכלה שרדה את המפולת העולמית.
באמת!? אם הכלכלה כל כך למעלה, אז למה אנחנו כל כך למטה?
עכשיו מתברר שכמו שמנהל בי"ס תיכון שמתיר לחמשה תלמידים, מתוך 40, לגשת לבחינת הבגרות, ואח"כ מתגאה שיש לו 100% הצלחה, כך היה הדיווח הכלכלי:
אצל הטייקונים הכל נוצץ, ואילו בחצר האחורית של המדינה אף אחד לא מבקר.
לפני כמה שנים חיסל נתניהו- שר האוצר אז- את מדינת הרווחה וסיפרו לנו בגאווה שהכלכלה על הגובה. לנוכח פרדוקס זה אומרים: "הניתוח הצליח אך החולה מת".
————–
וכך, בסאונה של חום ולחות, התרחש לו הנס של יולי, ו"המת" הזה, קם לתחייה. "המת" הזה מתברר, שהוא חי ובועט ו..מכאיב.
גם בכיכר תחריר, במאבק ה"סלמיה" שלהם שהדהים את העולם. שם כמו כאן, שכנעו אותם שאין דרך אחרת; או דיקטטורה מושחתת או קנאות דתית פנטית.
וכאן שכנעו אותנו שאין מה לעשות; ממשלה עולה וממשלה נופלת והטייקונים לעולם צוהלים בדרך לבנק..
רק בדקה התשעים היה מי שהעז לצלצל בפעמונים.
אלו היו צעירי רוטשילד, שנטעו את תקוות השינוי בלבבות.
—————-
האוכלוסייה הערבית, למודת הסבל והמאבקים, מסתכלת באהדה רבה לעבר מה שקורה כאן.
תמיד המאבק נגד עושק שובה את לבה, בכל מקום, אם זה בת"א ואם זה בחמאת ואם זה בטריפולי או במוסראטה.
אצל הערבים, המדינה לא רק שלא בנתה. להפך- היא הרסה.
תבקרו בלוד, במשולש. תבקרו בכפר אל-עראקיב שבנגב שנהרס 28 פעמים.
הערבים נאבקים למען הכרה בכפרים הלא מוכרים. למען פתרון מצוקת הדיור של האזרחים הערבים ביפו. נגד הריסת הבתים והפקעת האדמות
—————–
הגיע הזמן שהמאבק הזה יהיה מאבקם של כל העשוקים, יהודים וערבים.
הגיע הזמן, שחום המאבק יפה הפנים הזה ימיס את הניכור בין שני העמים. כאשר ערבים ויהודים מסרבים להיות אויבים.
—————-
המשורר הערבי העתיק, אמר: "ואולי יש לך אח שאמך לא הולידה".
כן במאבק למען צדק חברתי, למען שוויון, למען שלום ואחווה.. כולנו מאוחדים.
—————-
קהל נפלא… המהפכה רק התחילה.
כשבפעם הראשונה אנו פורצים את הגבולות שתחמו אותנו במעגלים סגורים ומסוגרים.
וכשאני מסתכל על הקהל הנפלא הזה,
כשערבים ויהודים ביחד,
כשחילוניים ודתיים ביחד,
כשצעירי העיר והכפר ביחד..
אז למהפכה זו יש רק דרך אחת.
דרך הניצחון.
יפה ומרגש!
אולי זה סוף סוף הזמן של הערבים בפלשתינה-א"י לזנוח את ההנהגה הקיימת שלהם הצועדת עדיין בצעדת האווז של הוועד הערבי העליון מיסודו של אמין חוסייני הגזען והנאצי בהמשך חייו.
לחבור ליהודים כשותפים לצדק ההיסטורי המגיע להם (ליהודים) בית לאומי יהודי. לחיות יחד עם היהודים כשותפים המסייעים ובונים באהבה. וכך בתהליך הנתינה לשאת ולקבל את כל החובות והזכויות האזרחיות בחברה המודרנית שנקים יחד כאן.
יחד, עם ולמרות השונות, אך עם מטרות משותפות.
הערבים צריכים להתעורר, המנהיגות הקיצונית שלהם הובילה אותם תמיד עדי אסון.
ההתנערות וחבירתם ליהודים תהיה צעד גדול לחברה הערבית בפלשתינה-א"י.
מדובר בצעד ותהליך קשה, לשני הצדדים, בשל חוסר האימון וחוסר כבוד הדדי והתנשאות משני הצדדים.
מדובר בתהליך הדורש סבלנות וסובלנות והוקעת האלימות פנימה והחוצה.
דרוש אומץ, גם במובן הדתי שריעה קוראן אפשר למצוא סימוכין וחיזוק לשותפות כאן בארצם של בני ישראל.
תודה