הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-10 במאי, 2016 29 תגובות

חיבורם של צבי אקשטיין ומריסטלה בוטיצ'יני "המיעוט הנבחר כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים 1492-70" יצא לאור לראשונה במקור באנגלית בסוף אוגוסט 2012 ובתרגומו לעברית יצא כעבור כחצי שנה בפברואר 2013. תמונות השער של המקור באנגלית ושל הספר בתרגומו לעברית גזורות מאילוסטרציות שונות, האחת, על עטיפת הספר באנגלית, היא של  המאייר והקריקטוריסט ארתור שיק (Szyk) מתארת תמונה מליל הסדר, והשנייה, על עטיפת הספר בעברית, של הצלם סרגיי מיכאלוביץ' פרוקודין גורסקי המתארת ילדים יהודים ומלמד בסמרקנד. קשה לטעות בהבדלים בין עטיפת השער של הספר באנגלית שמשדרת עושר וראוותנות של יהודים, עושר שניכר בכלים, ברהיטים ובמלבושי המסובים לזו שבעברית שמשדרת דלות וצניעות, גם כן של יהודים.

מתוך עטיפת הספר באנגית (ימין) ובעברית (שמאל) של 'המיעוט הנבחר כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים 1492-70' יהדות היסטוריהthechosen2מתוך עטיפת הספר באנגלית (ימין) ובעברית (שמאל)

המחברים מציגים לקורא את תולדות החיים הכלכליים של יהדות המזרח התיכון ואירופה לאורך 14 מאות, וחושפים תמונה שהיא ללא ספק חדשה למרבית הקוראים מהיותה שונה מהותית מהנרטיב השגור והמוכר שהוא הבסיס להיסטוריוגרפיה של עם ישראל. הקורא ימצא בספר מענה לשתי שאלות מטרידות; שאלה אחת היא למה יהודים התבוללו במספרים מבהילים, והשאלה השנייה היא למה שונאים אותם. כותרי הספר הלועזי והעברי דומים אבל שונים; בעברית "כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים" ובאנגלית How Education Shaped Jewish History. גרסת הכותר העברי מבשרת לקורא העברי שהניתוח ההיסטורי שהוא עומד לקרוא יצומצם להיבט הכלכלי של תולדות היהודים והפרק הכלכלי יובחן מההיסטוריה הכללית שעוסקת בהיבטים האחרים של תולדות היהודים ויש כאן ללא ספק חידוש שהוא תנאי להצדקת פרסום מחקרי. ועדיין, נשאלת השאלה מדוע ההודעה על הצפוי לקורא העברי נמנעה מהקורא הלא-עברי. כך או כך, עם, אבל גם בלי התוסף "כלכלית" לכותר באנגלית, הספר מחדש ומוסיף תובנות חדשות על אלו הקיימות וגם שונות מאלו הקיימות בקרב נאמני הנרטיב הדומע של תולדות היהודים שאת הבסיס לו הניח ההיסטוריון היינריך (צבי) גרץ באחד-עשר הכרכים של יצירתו המונומנטאלית "תולדות היהודים" (נקראת גם "דברי ימי ישראל") יצירה שמשמשת עד היום בסיס להתקנת מערכי השיעורים בהיסטוריה של עם ישראל של משרד החינוך בישראל, בכל בתי הספר.

הטובים – ללימודים

חלקו הראשון של הספר מוקדש לסיפור המאמץ האדיר שהושקע בטיפוח אוריינות בקהילות היהודיות החל מהמאה הראשונה לספירה. מנהיגי ורבני הקהילות הניחו כבר אז את התשתית למערכת החינוך במסגרות המוכרות לנו כיום, בדרך של הוראה שמחייבת כל בית אב יהודי לשלוח את בניו ללמוד קרוא (בתורה) וכתוב. למטלה הזו היו השלכות כלכליות משמעותיות על משקי הבית של קהילות היהודים שהיו חקלאים ברובם במאה השלישית, השלכות שנבעו מתשלום למלמד, מרכישת ספר שעלותו באותם ימים הייתה שוות ערך לשכר עבודה שנתי של פועל לא מקצועי או עלות רכישה של שני בני בקר, ומהפסדים הנובעים מאובדן תרומת עבודת הבנים לכלכלת המשק החקלאי. המחברים, שניהם כלכלנים, זוקפים את תוצאות ההחלטות של יהודי הקהילות של אותם ימים לחשבון של עלות-תועלת שעשה כל יהודי בבואו לקבל החלטה באם לשלוח או לא לשלוח את בניו ללמוד.

מי שלא יכלו לעמוד בנורמה החדשה תויגו "עמי ארצות", מעמדם נפגע ומכאן שהדרך לנטישה המונית של היהדות הייתה מהירה. שיעור ניכר של אוכלוסיית היהודים בחר להמיר את דתו לדת ידידותית יותר, ובצרוף תמותה של יהודים מסיבות אחרות (פעולות איבה, מחלות) עמדו מנהיגי היהודים באמצע המאה השביעית נוכח קריסה דמוגרפית של העם היהודי, ותוהים המחברים "אין לנו אלא לתהות כיצד ייתכן שאותם מלומדים שישבו בישיבות, התפלפלו ופסקו פסיקות באין ספור נושאים הקשורים לחיי היומיום, כלל לא הוטרדו מתהליך זה של התנצרות או המרה לדתות אחרות" (הערה 54 עמ' 154 במהדורה העברית). אכן תמוה ומעורר שאלה שאחת התשובות האפשריות לה היא שאותם מלומדים לא רק שלא הוטרדו מנשירתם של עמי ארצות, לוזרים ומיעוטי יכולת מהעם היהודי, אלא שהם קידמו את התהליך בכוונה וקיבלו את תוצאותיו בברכה; המטרה הייתה עם קטן וחכם בעל יתרון יחסי על עמים אחרים ולכן סיכויי הישרדותו טובים יותר.

המלומדים – למקצועות מועילים

חלקו השני של הספר עוסק בהתבססות אוכלוסיית היהודים שנטשה את החקלאות החל מהמאה השישית לספירה, עד שלקראת סוף המאה ה-12 רובה ככולה של אוכלוסיית היהודים התמחתה במקצועות עירוניים. אין ספק; הרושם המתקבל מקריאת הספר הוא שיהודים, שעיסוקם העיקרי ולעיתים הבלעדי על פי המתואר בספר היה הלוואה בריבית נשכנית (20-170% לשנה), פשטו החל מהמאה התשיעית ולאורך 700 שנה את עורם של תושבי אירופה מעליהם. מעבר למבחן ברמת המקרו, דהיינו תרומת יהדות אירופה לפיתוחה של אירופה (תרומה שאין לזלזל בה), אי אפשר שלא להתפתות לחשוב על קהלים שלמים של חייבים, גויים ברובם, שהושלכו לרחוב וחייהם נהרסו, ודורות שלמים של פשוטי עם, קשי יום שנאנקו תחת ידו של תאגיד דורסני פרי שת"פ של יהודים אורייניים ושליטים אירופים חמדנים ושוחרי מלחמות התפשטות.

הנתונים המובאים בספר יש בהם להדהים; ריבית של 173% (עמ' 276 במהדורה העברית) היא ריבית מופרזת בכל קנה מידה בכל תקופה. יוצא שמי שלווה 1 שקל לפני 3 שנים צריך להחזיר היום מעל 5 שקלים, ונשאלת השאלה כיצד פעלו מנגנוני ההלוואה והגבייה? הרי די ברור שמי שנזקק להלוואה לפני 3 שנים בגלל תזרים מזומנים בחסר, לא יעמוד בהחזר שנסק לסכום שהוא פי 5 מסכום ההלוואה שנטל, ומי שלווה לצורך מימון עסקים ומיזמים התרסק, כי אין וגם לא היה שום פרויקט בעולם שמחזיר את השקעתו כפול 5 בשלוש שנים. השאלה שהמחברים לא עונים עליה היא: כיצד טופלו מי שלא עמדו בהחזרים? מה היה גורלם? האם נכסיהם עוקלו? ואם כן, כיצד נחלקו המעוקלים בין הזוכים – היהודים והשליטים נותני חסותם? מערכת גבייה היא חלק אינטגראלי של כל מוסד פיננסי שעיסוקו במתן הלוואות ובדרך כלל גם החלק הגדול מבחינת היקף הפעילות. ה"מוסדות לאכיפת חוזים" (תלמוד, שו"ת, בתי דין רבניים) נזכרים תריסר פעמים בפרק ההקדמה לספר (עמ' 19-31 במהדורה העברית) ועוד אין ספור פעמים בהמשך, אבל עד לסוף הספר תרומתם של מוסדות אלו לאכיפה לא מתוארת ולא מוסברת. הרי את הכסף הגדול עשו המלווים בריבית אצל לא יהודים (שהיוו את רוב האוכלוסייה). כיצד פעלה אפוא מערכת הגבייה? בספר נרמז אמנם שהשלטונות סייעו בידי היהודים המלווים בריבית בגיבוי מינהלי משפטי חילוני, ולכן נותרת השאלה מה היה תפקידם וכיצד הופעלו ה"מוסדות לאכיפת חוזים" (מוסדות תורניים כאמור) על גויים? הרי לא יעלה על הדעת שגוי עמד בפני בית דין רבני של יהודים (ואולי כן).

המועילים – לשלטון

התמונה המצטיירת מתיאור התבססות יהודים בשווקים הפיננסים של אירופה היא שהחל מהמאה השביעית או השמינית לספירה יהדות אירופה כרתה ברית "הון שלטון" עם שליטי אירופה והקימה בעבורם מנגנונים ישירים ועקיפים של גביית מיסים, אם משום שהמנגנונים הקיימים היו בלתי יעילים ואם משום שהיהודים הביאו יותר כסף לאוצרות השליטים. השליטים נאלצו להתמודד מול נתיניהם שדרשו את סילוקם של היהודים שאכן גורשו (עם התגברות הלחץ הציבורי) ונקראו לשוב ע"י השליטים (עם התדלדלות קופת האוצר) מספר רב של פעמים בכל רחבי אירופה כמתואר בספר. המחברים לא מביאים נתונים על גובה המס שהוטל על היהודים שעיסוקם הלוואה בריבית ולא מסבירים כיצד שיעור המס המועבר מהיהודים עלה עד כדי 22% מכלל ההכנסות הממלכה ממיסים (ממלכת קסטיליה 1294). אפשר רק לשער שמול ההיתר לנשוך ריבית בגובה של עד 173% נקבעה החובה להעביר לשלטון מס בהתאם. המחברים נמנעים כאמור מלעסוק בשאלה המתבקשת כיצד חלקו ביניהם היהודים והשליטים את הכסף, אבל אין ספק שהבטוחות למלווים היו ברמה גבוהה (ורמת הסיכון נמוכה) הן מבחינת ערכן והן מבחינת האפשרות החוקית להשתלט עליהן, אחרת העיסוק בהלוואה בריבית היה הופך לבלתי כדאי.

חיבורם של צבי אקשטיין ומריסטלה בוטיצ'יני הוא ללא ספק תרומה חשובה להבנת ההיסטוריה הכלכלית של היהודים לאורך 14 מאות, אבל לא פחות מזה, תרומה להבנת אחת מהסיבות לאנטישמיות שנפוצה והתפשטה באירופה, גם אם לא זאת הייתה כוונת המחברים. לא מן הנמנע אפוא, שמחקר שיחקור את היחסים בין עומק והיקף האנטישמיות לעומק והיקף הגבייה בארצות אירופה השונות (בכל מקום שיהודים פעלו בשווקים הפיננסים) – יגלה מתאם חיובי מובהק.

לאורך הספר מנפצים המחברים כמה מיתוסים שגורים וקובעים שאורחות החיים של יהודי אירופה, לא נכפו עליהם כמסופר, אלא באו עליהם מבחירה; יהודים היו רשאים להצטרף לכל אגודה מקצועית שבחרו בה, יהודים היו רשאים להחזיק בנכסי דלא-ניידי (קרקעות בכלל זה) ובחירתם בשווקים הפיננסיים ובמתן הלוואות בריבית קצוצה כעיסוק עקרי הייתה בחירה שנבעה משיקולי עלות-תועלת כלכליים שממילא נמצאו בתמיכה ליחסם אל הגויים בכלל ולמעמדם בין העמים בפרט – מיעוט נבחר שהוא אור לגויים ונעלה עליהם ("אתם הקרויים אדם ואין האומות קרויים אדם", המהר"ל, פירוש למסכת אבות קמ"ו).

המחברים מעידים על הספר (בתקציר בגב הספר) שהוא מציע "תובנות רעננות לדיון המתפתח על השפעתה החברתית והכלכלית של הדת" ואכן, יש משהו מרענן בתעוזה לפרסם בישראל ובעברית ספר שהוא מעין הרמת מסך בין היהדות להיסטוריה שלה.


המיעוט הנבחר כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים 1492-70, מאת: צבי אקשטיין ומריסטלה בוטיצ‘יני, (ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל-אביב, 2013) 413 עמודים.

תגובות
נושאים: מאמרים

29 תגובות

  1. ערן ארגוב הגיב:

    זכי ידידי : כל מילה בסלע. תרתי משמע.

    • זכי חלטורה הגיב:

      שלום ידידי! איזו הפתעה! חיפשתי באינטרנט את כתובת הדואל שלך לפני זמן לא מצאתי. הייתי מעביר לך את כתובתי אבל אין לי עניין לחשוף אותו בפני משמרות הצניעות של הסמוטריצ'ים.
      מקווה שאתה בטוב.

  2. דרור מרמת גן הגיב:

    ועכשיו, אחרי הצדקת (הסברת…) האנטישמיות, מה יהייה השלב הבא?

    • זכי חלטורה הגיב:

      אין הצדקה דרור, יש נסיון להסביר ועוד לפני כן, רצון להבין. ולפיכך, בשלב הבא וככל שידוע לי, המחברים עובדים על החלק השני של הספר שיכסה את התקופה מ 1492 ואילך. זה לא יהיה בקרוב, זה ייקח מספר שנים, כך אני יודע מפי צבי אקשטיין שאגב לא רווה נחת מהתובנות שהפקתי מהספר ובמילים שלו "אנחנו לא עסקנו בסיבות לאנטישמיות" ר"ל עניינו של הספר הוא כשמו – כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים. אלא שהעובדות המובאות בספר מדברות בעד עצמן.

  3. זכי חלטורה הגיב:

    תודה למערכת על פרסום המאמר.

    הכינוי שלי הוא זכי חלטורה ולא כפי שנרשם (זכי חלט)

    זכי חלטורה איבן מפלוס הוא דמות הערבי הנלעג שהמציא יגאל מוסינזון (מחבר סדרת הספרים חסמב״ה) שהתגייס מטעם עצמו למפעל הרכבת האתוס הציוני שחלק ממנו כלל דה-הומניזציה של ה"ערבוש" המקומי.

    • זכי חלטורה הגיב:

      תודה למערכת על תיקון השם

    • אמיתי הגיב:

      יגאל מוסינזון כתב את חסמב"ה עם חוש הומר שהביא הנאה לקוראיו הצעירים.כולם הבינו את הבדיחות ואת ההקשר הכללי . אולי חוץ משמאלנים שכבר בילדותם היו אמונים על תקינות פוליטית וחוסר משווע בחוש הומור. בכל מקרה אני מעדיף את יגאל מוסינזון, מתגייס מטעם עצמו מאשר את המתגייסים מטעם עצמם שלא נחים לרגע ומנסים לעשות דהומניזציה ליהודים או לישראל . דהומניזציה כמובן במסווה אקדמי, מחקר היסטורי טהור , ככה זה נשמע יותר טוב.
      איפוא אלימלך זורקין כשצריכים אותו.

  4. ברק הגיב:

    ב"ה
    איך אפשר לכתוב כתבה כזו תוך התעלמות מהעניין שהרוב המוחלט של המקרים של גירוש יהודים נבעו מזה שלשליטים היו חובות גדולים כלפי היהודים וזו הייתה הדרך שלהם להתחמק מהחובות?
    הרי החלטות על גירוש הגיעו מהשליטים ולא מהציבור, אז לקשור בין דעת קהל גרועה לבין גירושי היהודים זה דיי תמוה.

    אגב, נפלה לכם טעות בציטוט הוא הולך "אתם קרויין אדם ואין העובדי כוכבים קרויין אדם", ואולי המהר"ל ציטט את האמירה הזו בכתביו, אבל המקור שלה הוא בגמרא במסכת יבמות דף ס"א.

  5. ליב דוידוביץ הגיב:

    אכן זה מה שההיסטוריוגרפיה הציונית מנסה להסתיר על תולדות היהודים. מרקס בחיבור "לשאלת היהודים" כבר עמד על כך שהיהודי הוא לא של שבת (מאופיין עפ"י דתו} אלא של ששת ימי החול (הסחר מכר). אבל לציונים מתאים להסביר את האנטישמיות כמחלת הנפש של הגויים…

    תפקידם הכלכלי של היהודים במשטרים הפאודלים היה בנישה שהשיטה הקשוחה הותירה אשר לא אפשרה מוביליות של מעמדות ובני אדם. האיכרים הצמודים לאדמה העבירו כמחצית מהיבול לבעל הקרקעות האציל. כאן נכנסו היהודים שסחרו בעודף התוצרת של בעלי הקרקעות. בשנת בצורת היה על בעל הקרקע לתמוך באיכריו, כך פעלה השיטה, אלא שמתפקיד זה התחמקו בעלי הקרקע ברבות הימים וכאן נכנסו היהודים כמלווי בריבית.

    אלה שני התפקידים העיקריים שקיימו את הקהילה היהודית "בששת ימי החול" והדת קיימה אותם "בשבת"

    כשהשיטה הפאודלית התפוררה היהודים אבדו את תפקידם המונופוליסטי ונכנסו לתחרות קשה עם "הגויים". זה בסיסה החומרי של האנטישמיות המודרנית.

    מה שצריך עוד לחקור הוא מאין הגיע המימון לפרויקט הציוני, מי נתן כמה ולמה?

  6. אלמקייס הגיב:

    כותב המאמר אינו מבחין בין התקופה ההיסטורית אליה מתייחס הספר ובין ימינו. לא ברור מי זה אותו נוסע בזמן ש"שלווה לצורך מימון עסקים ומיזמים" בעידן הפאודלי שכותב המאמר מוטרד מהתרסקותו. האיכר שלקח הלוואה מהיהודי לא לקח לצורך מיזם או עסק אלא כדי לשלם מס לאדונו (הלא יהודי).

    נתוני הספר אכן ידהימו את הבורים אבל כדאי להזכיר שעל היהודים חלו איסורים אפילו בנוגע להלוואות בריבית, כך למשל לא אפשרו להם לקבל כערבון קרקעות, פרקטיקה רווחת אצל הכנסייה – מה שהפך את ההלוואות של המלווים היהודים כמסוכנות הרבה יותר ובשיעורי ריבית גבוהים יותר (שלא היה שונים משמעותית משיעורי הריבית בתקופה הטרום-קפיטליסטית). מחברי הספר שמים דגש על העדרם (היחסי) של איסורים פורמליים ומתעלמים מכך שמבנה הקאסטות של החברה הפיאודלית הוא זה שהכתיב בפועל את האיסורים על היהודים – העובדה שלא קיים היה איסור פורמלי (במקרים שלא היה) לא מעידה שהיו הם "רשאים להצטרף לכל אגודה מקצועית".

  7. ק.א. הגיב:

    זכי 2 שאלות: 1) האם אתה רומז שתחושת הנעלות אשר הביאה יהודים אל ההלוואה בריבית היא אותה התחושה שבגללה הציונות נראית כפי שהיא נראית? במילים אחרות שת"פ שלטוני-יהודי (דתי) באירופה מול האוכלוסיה המקומית שלבש צורה מאז קום המדינה לשת"פ מעצמתי-יהודי (הפעם חילוני) מול האוכלוסיה בפלסטין והאיזור?… ו 2) בקשר לתמיהה שבספר לגבי אי-הדאגה של המלומדים מנטישת היהדות…. תמיהה אחרת באותו העניין היא מדוע עצם הפיכתם לעם של מלווים בריבית, מבחינה מעשית ותודעתית, לא הדאיגה אותם. מה עם חוש ביקורת עצמית? כיצד זה שלא היו (או שכן היו?) נסיונות פנימיים מתוך היהודים להתנגד למגמה הזהותית הזו? וכי הם עצמם לא היו מודאגים מגורל עצמי שכזה? אתה אומר "עם קטן וחכם" וזה מיד מזכיר את ה"צבא הקטן והחכם"… בהחלט אפשר היה לצפות שיהיו ביהדות פה ושם איים של בוז לגוי אך לטענתך זוהי מציאות (נפשית) רחבה ועמוקה ממה שנהוג לחשוב? הפליאה היא מדוע לא עמדו היהדים בפיתוי לעצב את עצמם כך – עיצוב שאינו מנקודת מבט פוזיטיבית אלא שהוא מתבסס, ומתבוסס, בשלילה עזה של האחר? לכאורה מדובר בדברים שכאילו נתפרים אד-הוק אבל הדעת מבקשת הסבר למגמה.

    • יוסי פלס הגיב:

      אינני מתכוון לענות במקום ״זכי״, אף אינני מוסמך לכך. רק אעיר, שהתשובות לרוב שאלותיך מצויות בהלכה הפרושית-רבנית, לעתים אפילו בפירוש מסולף, או מגמתי במיוחד, של ההלכה. ואגב, אין זה נכון, שלא הייתה ביקורת עצמית כלפי ההתנהגות המושחתת של האליטה הכלכלית-דתית. במשך כל אותו פרק זמן החופף לתולדות התפתחותה של ההלכה (שהן גם תולדות התנוונותה והסתאבותה) נשמעו קולות של מחאה וביקורת: החל בנוצרים הקדמונים, המשך בקראים ובמקובלים שהצפינו מסרים ביקורתיים בטקסטים שלהם ועבור ליחידים שהמירו דתם מחוסר ברירה. היסודות האנטי-מימסדיים דוכאו, כמובן, ביעילות ובאכזריות. חשוב גם לציין, שתמיד היו יהודים עניים, גם בתקופה המתוארת בספר, שבה הסוחרים היוו אולי רוב (ואני לא בטוח בכך). העניים שילמו לפעמים בחייהם את מחיר השנאה (המוצדקת) שעורר הסוחר והמלווה-בריבית בגויים.

  8. עופר הגיב:

    החלטת ראשי הקהילות היהודיות לאחר חורבן בית ראשון לדרוש מכל יהודי ללמוד, שהמשכה בהחלטה להעלות את התורה שבעל-פה על הכתב ("מישנה"), נבעה מכך שעם החורבן חששו מהיעלמות היהדות. לירידה של כ-50 אחוז במספר היהודים באלף השנים הבאות היו סיבות שונות, כולל ירידת האוכלוסייה באירופה באותה תקופה. לנטישת היהדות היו סיבות נוספות, כולל העובדה שקמו שתי דתות מונותיאיסטיות אחרות – נצרות ואיסלאם – שבניגוד לאלילות התייחסו בחוסר סובלנות למי שלא משתייך אליהן מצד אחד, והטיפו להמרת דת מצד שני.

    עיסוקם העיקרי של רוב היהודים, פרט לקהילות יוצאות דופן, לא היה הלוואה בריבית, למרות שבניגוד לרוב האוכלוסייה לא עסקו בעבודת אדמה. לפי רוב המחקרים, במקומות שבהם נדחקו לעיסוקים שנחשבו בזויים (מלווים בריבית, גובי מס) היתה זו תוצאה של הגבלות השליטים או של מסים שהוטלו עליהם.

  9. זכי חלטורה הגיב:

    ק.א.
    אני מביא כעניין עיקרי את מסקנת המחקר של מחברי הספר לפיה העיסוק בהון (הלוואה בריבית ובנקאות) נבע מבחירה שיסודה בשיקולי עלות/תועלת ולא בהכרח נכפה על היהודים כפי שמסופר לילדי הגן וגם לא בגלל תחושת "נעלות" כלשונך או בוז, תחושות שעמדו אמנם בתמיכה לבחירה בעיסוק אבל לא היוו גורם ישיר לבחירה. היו נסיונות להתנגד ל"מגמה הזהותית" כלשונך שהטרידה יהודים לפנייך אך הנסיונות הללו דוכאו. קרא בספרו של עמוס אילון "רקוויאם גרמני" על הקורות את השלישייה גאנץ, מוזר וצונץ שניסו לעצב מחדש את דמות היהודי בגרמניה .(החל מעמ' 113).

    ברק
    אני מצטט ממקור שניוני כך שייתכן ואתה מדייק יותר (בנוסח דברי המהר"ל)

    • ק.א. הגיב:

      תודה על המענה. דומני שענית יותר לשאלתי השניה, אנסה לבדוק את המקור שציינת. לעומת זאת בקשר לשאלתי הראשונה: אתה טוען שהשיקול היה בעיקרו חישובי (או חשבוני) של עלות\תועלת. אולם אתה בעצמך הוספת (לקראת הסוף) – ואני מצטט: "שממילא נמצאו בתמיכה ליחסם אל הגויים בכלל ולמעמדם בין העמים בפרט – מיעוט נבחר שהוא אור לגויים ונעלה עליהם ("אתם הקרויים אדם ואין האומות קרויים אדם" … ואני שואל מהי כאן התועלת? תועלת כספית בלבד? או גם אולי גם תועלת נפשית? כלומר היה כאן מרכיב פסיכולוגי (חברתי) זהותי (דומיננטי, שדיכא בהמשך רעיונות אחרים) – כלומר בנוסף לחישוב מספרי הבחירה התאימה גם לאותו הלך הרוח (כלומר תחושת נעלות) . במילים אחרות היכולת לחשב ולמקסם רווח (השכלה, אוריינות) אינה תנאי מספיק ע"מ לקבל הכרעה, שהרי לא כל מי שיודע לחשב חישובי רווח בוחר בהכרח באותו הכיוון…. אלא שאולי היתה כאן התאמה מבחינות בלתי-רציונליות – ושיתכן והן היוו גורם חשוב בבחירה. וודאי שאוריינות מאפשרת עיסוק בהלוואה בריבית (למשל) אך מניין לך שישנו כאן יחס סיבתי? בכלל, עיסוק בהלוואה בריבית אינו דורש חשיבה מתמטית גבוהה…

      • זכי חלטורה הגיב:

        קצרה היריעה ובכל זאת ובקיצור: השיקול היה שיקול כלכלי שמבוסס על יתרון יחסי (אוריינות). ובמילים פשוטות עיסוק במסחר וכספים מניב יותר מעיסוק בחקלאות. כתוצאה מהבחירה הזו נוצר מעמד של יהודים שהיה שנוא על הגויים מסיבות שפרטתי במאמר. טענות הגויים כוונו כנגד המוסר היהודי, אורחות חיי היהודים וכיוצ"ב דברים ידועים, וכאן באה ההלכה היהודית בתמיכה; תמיכה בכלל ובפרט. בפרט – קרא בספרו של ספי רכלבסקי "חמורו של משיח" על מעמד הגוי בהלכה (מעמוד 97). עוד אני ממליץ לך – ככל שאתה מתעניין בזיקה ההדוקה שבין הרוחני לחומרי ביהדות – לקרוא את "היהודי זיס" מאת ליון פויכטואנגר סיפורו הפנטסטי של יוסף זיסקינד אופנהיימר יהודי החצר של הדוכס מווירטמברג. ותקרא את הספר שלכבודו חיברתי את המאמר (: – תמצא שם מענה להרבה שאלות.

        לשאלתך הראשונה; יחסי ההון שלטון ושיתוף הפעולה ביניהם הם עניין פנימי במדינת היהודים ומי שאוכלים אותה במקרה זה – עוד לפני הפלשתינים ועמי האזור – הם אזרחי המדינה ה"לא מחוברים" כלשונו של גיא רולניק. אין לזה קשר ל"תחושת נעלות".

        • ק.א. הגיב:

          תודה על ההפניות וסלח לי על הניג'וס אולם לשת"פ המדובר יש שני צדדים: השלטון והיהודים. לא עושה לי הגיון שהתאמת היהודים לתפקיד נבעה *רק* מהיתרון היחסי שלהם, לתפקיד מסויים לא נדרשת רק יכולת ביצועית אלא גם שיקולי התאמה רחבים יותר. קשה להשתחרר מהרושם שזוהי ראיה צרה מדי. אני מסכים אתך לחלוטין שהלא-מחוברים "אוכלים אותה" ושוב גם כאן חסר לי כאן אלמנט שיסביר התנהגות התאבדותית שכזו. כלומר השלטון היהודי יכול בשביל בצע כסף להעמיד פנים ולשחק את המשחק – אבל משלב מסויים ברור שנטרפה דעתם של המכוונים את המגמה המתמשכת הזו האליטה היהודית דופקת את היהודים לאור היום ובלי להניד עפעף… ואילו העם היהודי מצידו לא רק שאינו מתנער מהנהגה זו אלא אף מתלהב ממנה. האם אתה יכול לתאר לעצמך שישנו ב"עם היהודי" הנוכחי איזו שארית כוח פנימי שיכול (גם בתנאים כלשהם!) לגרום לו לעשות פניית פרסה על דעת עצמו? אני אינני רואה זאת משום שאז הם לא יהיו יהודים עוד.

  10. ברוך.ג הגיב:

    לא קראתי את הספר אבל ראוי לציין שברוב המקומות היהודים לא הורשו לקנות קרקעות ולא לעסוק במגוון תחומי של מקצועות בעלי מלאכה שונים שהתאגדו לגילדות שהחברות בהן הוגבלה לנוצרים בלבד אז מה שנשאר היו עסקי המסחר והלוואות הכספים

    • דוד עציון הגיב:

      בתקופות הקדומות, רוב ה"מתבוללים" (מתנצרים ואחר כך מתאסלמים) באו מקרב המגזר הכפרי-חקלאי, הפחות משכיל, גם בגלל ענייני מיסוי וגם כי הדתות החדשות דרשו פחות ממאמיניהן

    • זכי חלטורה הגיב:

      כן אבל מחברי הספר טוענים שמה שהעליית בתגובה – לא נכון. ממליץ לך לקרוא את הספר שלכבודו חיברתי את המאמר שמביא את הדברים על קצה המזלג.

  11. asher הגיב:

    עדיין לא קראתי את הספר אבל על פי סקירתו, מתעוררות שאילות רבות ללא מענה: אם נכון שהיהודים בחרו בלימוד ובעסוק בהלוואות ,מה הסיבה, ההסבר לכך? אם הם לא שרתו את העצולה והאדונים ובדרך זו גם הצליחו לשרוד? האם לא נרדפו עד מוות או גורשו? (התקופה הנסקרת כוללת את גלות ספרד והגטאות באירופה ובאסיה).ההסבר להתבוללות הוא בלתי מתקבל על הדעת( כאילו שהתבוללואלה שלא היו להם אמצעים)בדרך כלל המצב היה הפוך:היו אלה העשירים יותר שהתבוללו.האם היהודים בחרו במקצועות אלה כ"בחירה חופשית" (כאילו מדובר בחברה דוקרטית,שיוויונית ,של אלף האפשרויות,דבר לגמרה לא נכון) שאילות אלה ואחרות לא נענו.שוב מציע לאלה שלא מפחדים לפתוח את הראש לרווחה,לקרוא את דב בר בורוכוב וההסבר שלו (כלכלי ומטריאליסטי היסטורי במיטב החשיבה הדיאלקטית) על תולדות העם היהודי.

    • ק.א. הגיב:

      ישעיהו ליבוביץ היה אולי עונה לשאלה ואומר שלא נכון לשאול מדוע היהדות ההיסטורית התפרקה לה בשלב מסויים אלא מדוע היא בכלל החזיקה מעמד עד אז, או במילים אחרות מטבעו של העולם הוא שדברים בו אינם מחזיקים מעמד – זוהי עמדה שקשה להתנגד לה מצד אחד אך גם קשה לקבל אותה כהסבר ממצה מצד שני. אבל הנה ישנם היום אנשים שכופרים בעצם ההבחנה הזו לגבי מצבה של היהדות והיהודיות.

  12. זכי חלטורה הגיב:

    בגלות ספרד אתה כנראה מתכוון לתקופה שבין המאות 9-13 תקופה הידועה בשם "תור הזהב". ארבע מאות שנה של חיים בסבבה. להרבה מן השאלות שאתה מעלה תמצא תשובות בספר. המאמר לא יכול שיבוא במקום הספר.

  13. asher הגיב:

    לליב:

    כן, האנטישמיות היא מחלת הנפש של ה"גויים". אבל ,כמובן,גם ליהודים יש מחלות נפש. ובמקרה של היהודים יש לקרוא לתופעה זו "שינאה עצמית" ,להבדיל. אצל ה"גויים" האנטישמיות נובעת מפחדים,רגשי כישלון ונחיתות, אמונות תפלות, חינוך ,השפעות חברתיות ועוד. אצל היהודים,"שינאה עצמית נובעת ,בין היתר,גם מפחד: פחד להיות עצמך. "להיות עצמך" כרוך בד"כ בלקיחת סיכונים,להיות דחוי, שונה,מובדל,אחר. בגלל שהאדם,כל אדם,הוא חייה חברתית המושפעת חזק מהחברה והסביבה, הבסיס לשתי מחלות אלה,דומה,רק שבאופן "הפוך".
    מציע לכל הקוראים לקרוא את עבודותיו של פרופסור רוברט ויסטריך (ז"ל)מהמרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות על שם וידאל ששון והפורום לחקר האנטישמיות המודרנית על שם פליקס פוזן, באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמיוחד חוברת 15 PARALLEL LINES;ANTI-ZIONISM AND ANTISEMITISM IN THE 21 ST. CENTURY ׂ-POSEN PAPERS IN CONTEMPORARY ANTISEMITISM-2012

    • לייב הגיב:

      "מחלת נפש" – "ממש" הסבר בהתאם למטריאליזם ההיסטורי…
      אבל ציונות אי אפשר בלי ההסבר "המטריאליסטי" הזה. האנטישמיות כמו מחלת נפש לא תעלם לכן אם אי אפשר לכלוא את החולים אז צריך להכניס את היהודים למכלאה.

      מרקס לעומת זאת כתב:"היהדות נשתמרה לא על אפה וחמתה של ההיסטוריה אלא באמצעותה של ההיסטוריה" . כלומר כקשורה וכחלק מהשיטה הכללית.
      תפקידה המיוחד "הסחר מכר" כלומר המסחר ההלוואה בריבית, גביית מסים היה קשור בשיטה של המשטר הפאודלי וחיוני לו כך הפריבילגיה והאנטישמיות שהופיעה כנספח שבצידה.
      כשהתפורר המשטר הפיאודלי איבדו היהודים את תפקידם המיוחד והאנטישמיות התעוררה כתוצאה של הלאומנות. שחרור היהודי מהאנטישמיות המודרנית הוא שחרור החברה מהלאומנות (והיהודי מן הציונות).

    • זכי חלטורה הגיב:

      אינך מחדש דבר אלא רק טוחן מים עכורים. הדברים ידועים: כל ביקורת על יהודים מוגדרת מחלת נפש – המצאה מטופשת של קנאי עמישראל בכוונה להשתמט מלעסוק בשאלות נוקבות ולדכא כל דבר ביקורת. למושג "שנאה עצמית" אין אח ורע בשום מקום בעולם ואין לה שימוש אצל שום עם פרט לעם היהודי. אמריקאי או צרפתי, פקיסטני או הודי שייצא חוצץ בביקורת חריפה וקשה נגד העם שלו, נגד המדינה שלו או נגד שניהם גם יחד, יוגדר שונא עמו או שונא מדינתו (וגם צפוי לזכות בתגובות חריפות מכל הסוגים), אך לעולם לא יכנו אותו "שונא עצמו". זו כאמור המצאה שמורה ליהודים בלבד.
      באמצעות התיוג הנאלח הזה "שונא עצמו" מבקשים המקללים לקבוע שהמבקר פסול לעדות ואיננו בר שיח כי הוא חולה נפש. רפי השכל ה"מעמיקים" יותר מבקשים לצרוב בתודעת הפתאים שהאומה היהודית היא בכלל משפחה ביולוגית שההשתייכות לה היא מכוח הטבע, ולא זו בלבד אלא שהמשפחה הביולוגית הזו היא היא משפחת האדם (כמצוטט בסיפא של המאמר "אתם הקרויים אדם ואין האומות קרויים אדם", המהר"ל).

  14. אשר פרוליך הגיב:

    לזכי:
    אני מתייחס לסקירה על הספר ולא לספר עצמו. הנושא הוא כיצד ה"הסטוריה הכלכלית של היהודים עצבה את האנטישמיות". אפשר להתייחס להיסטוריה(בכלל) כרצף מקרי ולא ברור של אירועים שאין להם כל הסבר ולכן לא קשורים זה בזה.ואפשר גם בדרך אחרת,כפי שעשה מרקס ואנגלס.מעטים ההיסטוריונים שמשתמשים במטריאליזם ההיסטורי בניתוחים שלהם.מי שכן עשה זאת ובמיוחד לעם היהודי,היה דב בר בורוכוב. ולכן אני ממליץ מאוד על קריאתו המקורית ו"פותחת ראש" (שום נזק מוסרי או אינטלקטאולי לא צפוי ולא ייגרם מקריאתו).
    לסכום,"כל התורה על רגל אחת": "לא התודעה מעצבת את הווייה,אלא ההוויה מעצבת את התודעה"
    ,ולגבי העם היהודי "לא התורה שמרה על העם היהודי,אלא העם היהודי שמר על התורה"

  15. עלי הגיב:

    טעות פרוידנית או משאלת לב? ?
    הספר שנקרא "כיצד ה-ל-י-מ-ו-ד עיצב את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים משנת 70 לספירה ועד 1492"
    הופך אצל זכי לכותרת "כיצד עיצבה ההיסטוריה הכלכלית של היהודים את האנטישמיות"
    התיזה המרכזית של הספר אומרת שהגורם העיקרי לתעסוקה של היהודים במסחר הלוואה בריבית
    וגם ברפואה צורפות ומלאכה זעירה (מקצועות שהתפתחו בעיר) הוא הלימוד ידיעת קרוא וכתוב וידיעת חשבון ולא בגלל האנטישמיות כפי שטענו חוקרים קודמים !!
    צריך לזכור שלא רק היהודים עסקו בהלוואות ואלה שפנו ליהודים לקחת הלוואה עשו זאת בדרך כלל משום שהיהודים היו הגונים יותר ולקחו ריבית נמוכה מאשר הנוצרים

  16. אשר פרוליך הגיב:

    לעלי: השלמות קצרות:
    נכון שהיהודים עסקו בגביית מיסים ובהלוואות אבל למה עשו זאת?. ליהודים לא נתן זכות לקנות או להחזיק קרקע בכלכלה שהייתה חקלאית ופאידלית.הם עסקו במקצועות אלה כוון שהעצולה והשליטים אילצו אותם לעשות כך כשידעו שאלה מקצועות שנואים על העם ,לא סמכו על גובים אחרים בגלל שחיטות,ידעו שעל היהודים אפשר היה לסמוך.בנוסף,יצרו אנטישמיות בעם ואת האשם ה"מסביר" כל רע.
    זה מתועד מעל לכל ספק ומסביר מה השורש של האנטישמיות שלמעשה ממשיכה גם היום. (היום התחלפו האדונים הפיאודלים בבנקים ובמערכת הפיננסית)כמובן שהאנטישמיות ה"קלסית" התפתחה לצורות שונות וחדשות ,כמו הדה-לגיטימציה של ישראל (לא של ממשלתה) והציונות (לא הפן הריאקציוני והלאומני /מיסטי שלה אלא כל "ישראל" ו כל "הציונות" מכל סוג ומכל היבט ),ללא הבחנה,ללא פרופורציה,ללא שוואה לשום דבר ,שהיא השיטה,"המטודולוגיה" של האנטישמיות והשינאה מכל סוג ומין.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים