באתר "העוקץ" הופיעה לפני כשבועיים רשימה של משה קריף על קרקעות הקיבוצים. שם הוא מבקר את התנהגותם השחצנית האדנותית של הקיבוצניקים בכל הנוגע לבעלות על אדמות המדינה. הכותרת של הרשימה "חלוציות 2007" מלמדת על טיב הביקורת שלו הנוגעת לדרך הקפיטליסטית שעשה הקיבוץ מהחלוציות "האמיתית" של שנות ה-30 וה-40 של המאה העשרים אל "החלוציות" הרכושנית של 2007. כמו כן, הוא מצטט שם התבטאות גזענית של מזכיר התק"ם ביחס "לבניהם של אלה שהגיעו הנה בשנות החמישים".
קריף קושר, אכן, את התנהגותם האדנותית של הקיבוצניקים עם בעלותם על קרקעות המדינה. אולם הקניין הקרקעי של הקיבוצים נתפס על ידו כהון רכושני וכתכלית לשמו ולא כאמצעי של שליטה והגמוניה פוליטית. האמת ההיסטורית היא, שהמעמד ההגמוני של הקיבוצים קשור ביסודו של דבר למעמדם הפוליטי המדינתי, מעמד שבא ראשית לידי ביטוי במלחמתם בתושבים הפלסטינים, גירושם והשתלטותם על אדמותיהם במלחמת 48′ והפיכתם אגב כך, לאדוניה של הארץ. במלים אחרות, מעמדו האדנותי של הקיבוץ היה והינו האובייקטיביזציה, או הפנומנולוגיה של הזהות הלאומית היהודית של המדינה. מעמד שהושג, כאמור, ובא לידי ביטוי מפורש באמצעות המלחמה וההשתלטות על אדמות הארץ.
צריך לראות אפוא, את הבעלות על קרקעות המדינה ראשית בהקשר הפוליטי של הקונפליקט עם הפלסטינים ורק אח"כ בהקשר של ה"צדק החלוקתי" הנוגע לציבור הישראלי. יתר על כן, אפלייתו והדרתו של הציבור המזרחי גם היא איננה ביסודה בעייה כלכלית, אלא בעיה פוליטית שחלוקה "צודקת" של הקרקעות איננה יכולה לפתרה. באופן היסטורי, במציאות של הסכסוך עם התושבים הפלסטינים הזהות הישראלית נבנתה כתשליל של האויב הפלסטיני שיוצג כ"ערבי" מסורתי, מפגר ואלים. "הערביות" נתפסה כ"אחר" השונה מהזהות הלאומית היהודית המערבית המודרנית. מלכתחילה, אם כך, מיזוגם של המזרחיים במסגרת הממסדית והאידיאולוגית הישראלית היה תהליך בעייתי, כיוון שתרבות בית האב שלהם היתה מזוהה עם העולם המזרח תיכוני "האחר, המאיים, הניצב ממול".
נראה שההפנמה של השיח הלאומי היהודי האנטי ערבי מעידה על קליטתו והשתלבותו של הציבור המזרחי במערכות של המדינה הישראלית החדשה. אולם הפרדוקס הוא שההפנמה של השיח הישראלי האנטי ערבי היתה, בעת ובעונה אחת, הפנמה של הזהות הציונית הוותיקה שהדירה את הזהות המזרחית שלהם. באופן לוגי והיסטורי המהגרים המזרחיים לא יכלו לאמץ את הזהות הציונית הוותיקה אשר ראתה את עצמה כמנוגדת לזהות המזרחיות הערבית, מבלי לאבד, בד בבד, את הזהות המזרחית היהודית שלהם. שכן, עד הקמתה של מדינת ישראל היהדות המזרחית הגדירה את עצמה באופן קהילתי, מסורתי פרה-לאומי בתוכם או לצידם של העמים הערבים במדינות בהם הם שכנו. הרעיון של הלאומיות היהודית המבוסס על איבה לעולם הערבי היה על כן, בהכרח, ביטוי של ביטולה והתנכרותה העצמית של התודעה היהודית המזרחית בישראל. שני המרכיבים הללו של הזהות הישראלית ההגמונית-הלאומיות היהודית הקשורה להיסטוריה הציונית המזרח אירופאית והקונפליקט עם הלאומיות הפלסטינית והערבית הקשור להוויה הציונית-ישראלית – הגדירו את היישוב הציוני עוד לפני הקמת המדינה ואינם מבטאים כלל ועיקר את הזהות של היהדות המזרחית.
ביטולו של המעמד ההגמוני של הקיבוצניקים וכינונו של הסדר החברתי השוויוני ניתנים, אפוא, להשגה אך ורק על ידי ביטולה של תפיסת הזהות הלאומית היהודית ההגמונית. ביטול הניתן להשגה על ידי כך שהמזרחים יגלו באמצעות העבודה, התרבות והפעילות החברתית שלהם את מעלתם האנושית ואגב כך, לא יחזרו וישעתקו עוד את השיח הלאומי היהודי של בני הקיבוצים והמושבים הוותיקים.
העניין הוא שהפעילות המזרחית בעניין הקרקעות נעשית עדיין בתחומה של האידיאולוגיה הלאומית היהודית ההגמונית ואין היא אלא ציונות לאומנית עטופה במלל מסורתי מזרחי. מבלי להאריך, מספיק לשאול את הרב עובדיה מי לימד אותו לומר בציבור "שהערבים הם נחשים"? ברור לגמרי הרי שאין לאמירה הזו, המאפיינת בכלל את יחסה הלאומני הגזעני של ש"ס לפלסטינים, שום מקור מזרחי ואין היא אלא כרטיס הכניסה שלו ומפלגתו לקונסנזוס הציוני ההגמוני.
בדיון קצר שהשתתפתי, ענתה לי אחת הנשים המיליטינטיות: "זה לא אנחנו (המזרחים) שצריכים לגלות את מעלותינו האנושיות, אנחנו יודעים אותן, זה אתם (האשכנזים) יא חביבי שמסרבים להכיר בכך, מפני שברגע שתכירו במעלותינו האנושיות… לא תוכלו שלא להתייחס אלינו בשוויוניות". בניגוד לטענה המהותנית הרב תרבותית שלה אני טוען שהמודעות העצמית שלנו ניתנת להשגה אך ורק באמצעות התווך של הכרת הזולת. הנה כי כן, רובו הגדול של הציבור המזרחי לא יודע את מעלתו האנושית דווקא משום שבמציאות הישראלית היהדות המזרחית שלו לא זוכה בהכרה. יתר על כן, כפי שהסברתי, על פי תפיסת "הטוב" הישראלית, בתור מזרחי הוא נתפס כערבי הניצב בתחתית הסולם החברתי. על כן, אוהדי בית"ר ירושלים זועקים בקול גדול כל כך "מוות לערבים". זעקה המבטאת יותר מכל את הצורך הנואש שלהם בהכרה בהם כשווים וראויים להימנות על מסדר הלוחמים הישראלי. מסדר שהוקם ונבנה על ידי בני הקיבוצים הרבה לפני שדרכה כאן כף רגלם של היהודים המזרחים.





לאודי שלום:
צר לי להעלות שוב ביקורת על מה שאתה כותב.
מאחורי מילים מצלצלות כמו"מעמד אדונתי","אוביקטיביזצייה" ועוד מושגים שקשה לי למצוא ממש מאחוריהם,אני מחפס נתוח רציני של התהליכים ההסטורים שעברה התנועה הקיבוצית מאז הקמתה ועד היום,ולא מוצא אותו.
התנועה הקיבוצים עמדה מיום הקמתה בסתירה יסודית ומהותית,כמו כל תנועה אוטופית=
להקים חברה סולידרית,שיתופית,אפילו "קומוניסטית",בה היחסים של החברים בה אינם מתבססים על תחרות,יחסי ממון ואינדיודואליזם,אלא על סולידריות ושיתוף.
אך כלפי חוץ,התנועה הקיבוצים לא שאפה להפוך את כל החברה הכללית,החוץ קיבוצית,לאותם היחסים של סולידריות פנים-קיבוצית,אלא פעלה להסתגל למצב של חברה וכלכלה קפיטליסטית תחרותית.
סתירה זו פנים/חוץ התקיימה גם בקשר לאוכלוסייה הערבית בארץ וכמובן,בקשר לקרקעות של אותה אוכלוסייה.
כמובן שסתירה זו לא היתה יכולה להחזיק מעמד זמן רב.
היום אנו עדים להתפרקות הפנימית של התנועה הקיבוצים,כשהשיטה הכללית,החוץ-קיבוצית,עם היד על העליונה.
בתגובה קצרה זו לא ארחיב את הדיבור,אבל רצוי תמיד להסתכל למציאות כתהליך,כמצב דינמי ומשתנה,ולנסות לזהות את הכוחות הגורמות לתהליכים אלה,כפי שעשו באופן מפליא,אבות המרקסיזם.
סתירה זו,הביאה ל
מצב זה התקיים במידה זו או אחרת תקופה מסוימת,
מאמר קריא וכתיבה קולעת. אודי, נהניתי לקרוא אודי.
בתור בן קיבוץ (לא רחוק מקיבוצו של כותב המאמר), אני יכול להעיד על המקרה הפרטי שלנו: בשנות ה-80 התקבלו לחברות בקיבוצנו יוצאי עדות המזרח (כיום הם מהווים 1/3 מהאוכלוסיה בקיבוץ, 1/3 דרום אמריקנים ו-1/3 אירופאים). אני לא יכול לומר שאני לא שומע שמץ גזענות כלפיהם לפעמים, כמו שאני יכול לשמוע מפיהם כלפי אחרים, אם היתה גזענות גלויה אצלנו, היא הייתה דווקא בשנים הראשונות של הקיבוץ – מהמתיישבים המרכז אירופים כלפי המזרח אירופים. אבל, אם המזרחים עושים דבר גרוע (כמו התבטאויות גזעניות כלפי אחרים), אי אפשר להאשים בכך את האשכנזים. זו הצורה הגרועה ביותר של אדנות והתנשאות מצד הכותב, כאילו ליוצאי עדות המזרח אין חשיבה עצמאית (גם אם לא תמיד עולה בקנה אחד עם מחשבותי). לא כל מה שאדם שבא מתרבות מזרחית עושה הוא באשמת האשכנזי לידו, ולהיפך.
לעניין הקרקעות: קד"מ עושה שירות גרוע לעניין בכך שהיא מנכסת את עניין העושק למזרחים בלבד. 50% מתושבי הערים הם אשכנזים, שגם הם נפגעים ממדיניות הקצאת הקרקעות, שלא לדבר על עושק 6 מליון פלסטינים (פליטים ביש"ע ומסביב לישראל + תושבי השטחים הכבושים).
אודי, אי אפשר עוד פעם ועוד פעם לחזור על המנטרה שאין טעם להתעסק בנושאים חברתיים-כלכליים עד לפתירתם של כל הבעיות הפוליטיות האפשריות. הרי ביטול הזהות היהודית לא יקרה בזמן הקרוב הנראה לעין, אז מה? נתעלם מהעוני ומהפערים המטורפים ומההתפרקות של מדינת הרווחה בישראל. לא הכל יחכה עד אחרי הכיבוש וגם לא ניתן לעשות מניפולציות למזרחים ולהגיד להם שכדאי להם להפסיק את הכיבוש, כי אז נועיל בטובנו להתעסק גם בבעיות שלהם. אם לא נפעל ללא לאות במקביל גם בנושא החברתי-כלכלי וגם בנושא הפוליטי נאבד את כל המזרחים, העניים והעובדים ונישאר עם קבוצה קטנה של יאפים (ביילין, דדי צוקר וכו’).
הרי הסכם אוסלו, השלום עם ירדן, היציאה מלבנון וההתנתקות לא שיפרה את מצבם של העניים, הפערים והעוני גדלו בזמן הזה וההפרטה השתלטה על כל חלקה טובה. להיפך, בשם השלום והקואליציה להשגתו השמאל גם התעלם מהבעיות החברתיות-כלכליות והסית אותן הצידה וגם שיתף פעולה ועזר לבורגנים קפיטליסטים בעלי הון במימוש האינטרסים שלהם (הפרטות, חיסול האיגודים, העלייה של חברות כוח אדם וחברות קבלן וכו’) וזאת בכדי שהם יתמכו במחנה השלום.
כל הספור הוא לכאורה גרוש הערבים ע"י הקבוצים כדי לגזול את אדמותיהם ולהעלים את תרבותם. מה לעשות ולא הקבוצים הם שפתחו במלחמה אלא הערבים דוקא. מכאן אמור שהמלחמה היתה כדי להעלים מהמזרח התיכון את התרבות המערבית כדי להשליט את התרבות הערבית. אוי, זה לא הרעיון של אל-קעידה? הם לא הצליחו אז ולא יצליחו עכשיו וכל שישאר לבוגדים מסוגו של אדיב הוא לקונן על חסר ההצלחה של "התרבות הערבית הגדולה" שברוב איוולת מזוהה אצלם משום מה עם צדק שיוויון וקדמה.
אין מדינה בעולם (אין, אתה שומע?) שההיסטוריה שלה לא מכילה פלישה (או פלישות) של עם אחד והשתלטותו על אדמות העם האחר. וכל זה בוריאציות שונות ומגוונות, משחר ההיסטוריה עד ימינו אלה. אז מה אתה מלין עלינו ועל קיבוצינו? תרגיע.
אינני מאמין "בהכרת הזולת האשכנזית",זה לא יקרה
אני מאמין בתגובתה של אותה מגיבה מליטנטית(כהגדרתיך),המכירה בערכה ,ובמזרחיותה,
אני מרבה לתת כדוגמא את ניסוי "הבובות" בו העדיפו ילדות שחורות באמריקה את הבובות הלבנות ,בטענה שהבובות השחורות מכוערות.
משם יבוא התיקון שלנו(המזרחים)
אז למה בכלל לדבר על הכיבוש? הרי עוד לא הגענו לשש מליון.
אודי, מאד מעניין אותי מה שאתה כותב וחושב. אממה אני לא אינטלקטואל. יש במאמר שלך דברים נורא קשים. לדוגמא: "מעמדו האדנותי של הקיבוץ היה והינו האובייקטיביזציה, או הפנומנולוגיה של הזהות הלאומית היהודית של המדינה. מעמד שהושג, כאמור, ובא לידי ביטוי מפורש באמצעות המלחמה וההשתלטות על אדמות הארץ. ".
אפשר לנסח זאת באופן קל יותר?
שנה טובה וחתימה טובה,
מ ר ד כ י
אינני רוצה להיכנס שוב ושוב למחלוקת המתמשכת אודות מה קודם למה (מה הבסיס ומהו בניין העל): הכלכלה או הפוליטיקה – עמדתי ידועה לאודי ומן הסתם נמשיך להתווכח. רק שימו לבכם לעובדה הנ"ל. ב- 25.6.07 הגישו מספר חברי כנסת את הצעת החוק הגזענית "הצעת חוק מינהל מקרקעי ישראל (תיקון – ניהול קרקעות קק"ל לטובת העם היהודי), התשס"ז-2007″. בהצעה זו (שלחרפת כולנו עברה בקריאה טרומית), נאמר כי מקרקעין של קק"ל לא יוחכרו אלא ליהודים בלבד. בהצדקת ההצעה (שכוונתה היתה לעקוף את בג"צ קעדאן), ראו לנכון המציעים (ובהם אורי אריאל, יולי אדלשטיין, אריה אלדד, יצחק לוי, לימור לבנת ועוד טיפוסים שכאלה, לרבות אורית נוקד ממפלגת העבודה), לצטט לא פחות ולא יותר מאשר את אבי "השמאל" הציוני – איש מפ"ם והקיבוץ הארצי (וחבר משמר העמק) – יעקב חזן. בציטוט, הלקוח מנאום בכנסת משנת 1959, עמד חזן על כך ש"אדמות הקרן הקיימת "הן קודש להתיישבות היהודית…" צאו וראו איזו מורשת הורישו לנו חברי השומר הצעיר, אנשי "הסוציאליזם ואחוות העמים"…
כמובן שהתכוונתי ל"רק שימו לבכם לעובדה שלהלן" ולא "הנ"ל".
אני ירדנה אלון המגיבה לדברים שכתב אודי אדיב בהעוקץ בהגיבו על דבריו של משה קריף אינני מילטנטית כלל וכלל מאחר ואני כותבת בקדמה שם יש לי בלוג שנקרא "העולם כמרקחה,"אני מזמינה את הקוראים להיכנס לבלוג ולהסיק את מסקנותיהם בצורה של חשיבה עצמאית מה שקשה לומר על מר אדיב,נדמה שלי שהביוגראפיה האישית שלו מראה יותר מכל מי המיליטנטנטי מבין שניינו,על כל פנים אני לא מקבלת את הגדרות הזהות שמר אדיב מנסה לכפות עלי כפי שמעולם לא קיבלתי את הגדרות הזהות של האשכנזים עלי כמזרחית
לאודי שלום
יש לעשות הבדל בהתייחסות לציבור פעיל שהוא הציבור האשכנזי לבין הציבור המזרחי שנימצא תחת מגפי הקלגסים המפעילים את משטר האפרטהייד ואת השד העדתי האשכנזי.עוורונו של הסמול האשכנזי שבמשך 120שנות ציונות בחר ליישר שורות עם הדיכוי האשכנזי הוא הגורם לנפילת השמאל וחיסול האופציה של מאבק משותף בציונות.
הבהרה: הכותב מוני שמעלי הוא מוני יקים מפריז, המשוחרר משטיקים אשכנזיים ומצנזורע אשכנזית, ואילו אני מוני אמיתי האמיתי, אשכנזי שגר בארץ.
מה המשותף לקיבוצניקים ולמתנחבלים
שניהם יושבים על אדמות שדודות ומחולקות על בסיס שיוך לאשכנזו/כוזריות. הראשונים עוטים את מסכת הסוציאליזם ונושאים סיסמאות של אחוות עמים אך הם מגרועי הגזענים, ואילו המתנחבלים לפחות מודים שהם קולוניאליסטים בזויים בחסות השלטון של "זיקני אשכנז".
ולמוני אמיתי במה אתה יותר אמיתי ממני שחצן אשכנזי בזוי.
מר שי נ.
אתר הגדה השמאלית אינה במה אוניברסיטאות ולכן לא נהוג בה להשתמש בתארים אקדמים לפני שמות. מה גם שהדבר יוצר מראה של התנשאות, גם אם מדובר בפרענקים.
ראשית, אדמות קק"ל, מנהל מקרקעי ישראל וכו’ אינם נחשבים לאדמות פרטיות אלא לאדמות המדינה המתיימרת לגלם בעצם קיומה את העם היהודי, דהיינו: האדמות נחשבות כאדמות העם כקוקלטיב אתני ולא כאדמות פרטיות. שנית, גם אם נניח את ההנחה שרוב האדמות נקנו ללא איום, הונאה ו/או סחיטה, הרי שכמעט תמיד היתה כרוכה הקניה הזו בגירוש וגזל של הפלחים אשר ישבו בהן. שלישית, ההקבלה שערכת בין התרומות שהועלו למען יישוב יהודים בפלשתינה לבין שיפוץ הרובע המוסלמי מופרכת מיסודה: בעוד שבמקרה של קק"ל, כאמור, המטרה היתה הדרה מוחלטת של לא יהודים, בדוגמא של הרובע המוסלמי (כפי שהצגת אותה!) לא מדובר בהדרה כלל. אגב, מדינת ישראל אכן מחרימה כספים שנתרמים לגופים פלסטינים שונים בטענה שמדובר בכספי טרור…
"אדמות קק"ל נקנו בכסף שנתרם ע"י יהודים למען יישוב יהודים בא"י…"
היה יכול להיות משכנע אילו היה בזה קמצוץ אמת.
רוב אדמות קק"ל בכלל ורובם המכריע של האדמות עליהם מוקמים "יישובים קהילתיים" ומצפים למיניהם מעולם לא נקנו אלא הופקעו ע"י ממשלת ישראל מאזרחים ערבים והועברו לקק"ל.
ללנין – אם כולם עשו אותו עוול שנעשה בארץ, זה לא מצדיק אותו אבל מעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה.
לאבנר – נכון שהקק"ל רכשה אדמות מגורמים פרטיים וממדינת ישראל בכסף שנתרם ע"י יהודים בעולם למטרה זו, אבל ראייתה כגוף פרטי היא ממש צביעות: כיום יש עשרות חוקים שמכירים בה כגוף ציבורי, כולל החוק הנותן לה כשליש מהמקומות במועצת מנהל מקרקעי ישראל, הרבה יותר מהחלק שלה בקרקעות. אם יבטלו את החוקים האלה אולי יהיה אפשר לדבר עליה כגוף פרטי, אבל לא קודם.
באמת שברת את כל השיאים של עליבות הטיעונים הבורגנית.
כל ההיסטוריה מלאה בעוולות, ולכן העוולות שאנחנו גורמים הן טובות…
מה שכן, מפתיעה הכנות שלך. במקום לבלבל את השכל בציחצוחי לשון דמגוגיים אתה נוגע ישר בנקודה.
גם זה משהו בעולמו החשוך של תודעה הפוכה.
מר אודי אדיב,
התכוונת להגיד משהו מקורי או פשוט לחזור בגירסה שונה על דבריו של פרופ’ יהודה שנהב?
אני ירדנה אלון אותה מכנה ברשימה זאת אודי אדיב "מיליטנטית" וזאת הפעם השנייה שאני שולחת תגובה לרשימה זאת ומשום מה הינכם מסרבים להעלות את תגובתי,מה שמראה על מידת חופש הבטוי של האתר,(אולי מוטב לומר חופש הדיכוי) שכן הינכם מסרבים לתת לי ביטוי ולהשיב דבר דבור על אופניו,כפי שכתבתי בתגובתי הראשונה אני כותבת באתר קדמה שם יש לי בלוג שנקרא "העולם כמרקחה," ואני מזמינה את קוראי הרשימה להיכנס לבלוג שלי ולשפוט באופן עצמאי ולא מתוך הוצאת דברים מהקשרם והגדרתי כ-, "מיליטנטית" על סמך שני משפטים שאדיב לקח מתכתובת שנעשתה ביננו על אתר העוקץ.או שמא "חשיבה עצמאית", היא לא משהו שאתר הגדה השמאלית היה רוצה לעודד?ואני חוזרת וכותבת שלנוכח הביוגראפיה של אדיב המילטנטיות היא כנראה הצד החזק שלו, אולם תמיד קל לעשות השלכות על מישהו אחר בעיקר אם היא גם אישה וגם מזרחית
למגיב "על כרעי תרנגולת":
נראה לי שפיספסת את כוונתו של אדיב.
בלי קשר לצידקתך לגבי מגמת הערבים, אסור לנו להגדיר את זהותנו ע"י שלילתם – דהיינו המגמה הפסולה להגדיר ישראלי כ"משהו מערבי שאינו ערבי", בין היתר כי כאן (לדעתו של אודי אדיב) טמון שורש הבעיה של המזרחים.
אם זכרוני אינו מטעני כתב אדיב דבר דומה לגבי אנשי חמאס שפגש בכלא, שעסקו יותר בפגיעה שישראל מאשר בשיפור מצב העם שלהם.
לעופר כסיף:
אדמות קק"ל נקנו בכסף שנתרם ע"י יהודים למען יישוב יהודים בא"י, וניתן לראותן כאדמות פרטיות. תאר לך שהמדינה תחרים כסף שנתרם ע"י מוסלמים בכל העולם כדי לשפץ את הרובע המוסלמי בי"ם, ותשתמש בו לטיטוא רחובות מאה שערים, באמתלא כאילו מדובר בכסף שנתרם למדינת ישראל. נשמע עניין ציני למדי, לא?
כנ"ל לגבי כסף שנתרם ע"י יהודים למען יהודים, כאשר השימוש שנעשה בו הוא קניית קרקעות.
בהחלט מסכים איתך לגבי הצנזורה באתר.
אני יכול לספר שתגובות שלי מתפרסמות רק כאשר הם PARA לטעמם של עורכי הגדה,
גמר חתימה טובה
מה בדיוק הקשר בין הדברים האמורים לקשקושים של יהודה שנהב. שכן, מאמר זה פוליטי ורואה את העיקר במאבק הפוליטי, בהגעה ל-tertium quid, לזהות פוליטית ישראלית שחורגת מהפרטיקולריזם התרבותי. לעומת זאת, שנהב מדבר על היהודי הערבי. כך, ממילא הוא נשאר בגבולות השיח הציוני, הואיל והערבי הוא קודם כל יהודי וממילא עליון על הערבי הלא יהודי. השאלה היא, מעבר לכך, אם ישנה אפשרות לשוויון ברגע שהערבי נתפס בתחתית המדרגה וכך כל מי שמתקרב אליו ממילא נוגע בתחתית. כלומר, לא רק שאין שחרור של המזרחי אלא דווקא שיעתוק די מאוהב בנחיתותו הערבית מול היהודי הלא ערבי. הפתרון צריך להיות, כך דומה, דוקא בהכרה הדדית במרחב שחורג מן התרבות ומתקמקד דווקא באזרחות. הפתרון איננו אלא הפתרון הישן של הנאורות הצרפתית.
אנסה להשיב בקצרה על עיקרי הדברים של הכותבים הרבים.
1-מעמדו וזהותו העצמית של הקיבוץ אכן, השתנו במהלך השנים ואין הוא זוכה עוד היום לאותם כבוד והערכה של תקופת בראשית,אולם נראה שדווקא משום כך חבריו-נציגיו מתעקשים כל כך לשמור על אדמותיהם הרבות במאמץ נואש לשמר את מעמדם המדינתי הישן.
2-הגזענות ביחס למזרחים החיים בתוך הקיבוץ איננה ביטוי של הדעה הקדומה או התרבות האשכנזית אלא,כאמור,פועל יוצא ותוצאה בלתי נמנעת של ההתיישבות על אדמתם של הפלסטינים ואגב כך, גירושם והדרתם של האחרונים אל מחוץ לגדר של הקיבוץ.
3- העניין איננו דחיה של המאבק הכלכלי אלא דווקא שילובו במאבק הפוליטי המשותף יחד עם הפלסטינים. ללא הפרספקטיבה הפוליטית המשותפת לכלל אזרחי המדינה המאבק הכלכלי "היהודי" כשלעצמו ובשביל עצמו הוא חסר כל משמעות רדיקלית, כלומר תכלית מוסרית ראויה.
4-הבנות האפרו-אמריקאיות בחרו בבובות הלבנות דווקא משום שאין להן תודעה עצמית משלהן ואגב כך הן תלויות לחלוטין בהכרתן והערכתן של רוב הבנות האמריקאיות.
5-האובייקטיביזציה או המימוש של הזהות הלאומית היהודית של המדינה היא בלשון פרוזאית הגירוש של הפלסטינים וההתיישבות על אדמותיהם.
6-ירדנה, אני לא מנסה לכפות עליך שום זהות אלא מסביר דווקא את העדר הזהות העצמית המזרחית במציאות הישראלית. מיליטנטיות כאשר היא מושגת באופן פוליטי, יחד ובאמצעותו של הזולת, ראויה בעיני לכל שבח ואין היא בשום אופן מילת גנאי.
מעניין שירדנה ישר מדברת על דיכוי חופש הביטוי שלה, והנה שתי התגובות שלה מתפרסמות. האם נראה אותה מתנצלת, או שדיכוי הוא רק בכיוון אחד?
למגיב לירדנה
בשמה אני מודה לאתר על שנתנו אור לשתי תגובותיה אכן זה די לא מקובל במחוזותינו שתגובות של המזדהים כספרדו/מזרחים רואות אור באתרים של הסמול שהוא הימין הבולשביקי. תמיד יקום איזה אשכנזי ויעביר את האשמה למגרש של ירדנה שצריכה כמובן להתנצל בפני נציגי האוליגרכים הסמולנים.
מה שירדנה לא שמה לב זה חוסר הפרופורציה בין ההתעסקות החולנית של הסמול פרקליט עניי
העולם בארועי מהפכת אוקטובר הרוסית לבין חוסר ההתענינות הסנובי במה שקורה ב "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" שזה כאן ועכשיו צריך רק לפתוח חלון.
המחלה של הסמול האשכנזי היא שהוא רוצה להנות מההילה של שמאל נאור ובו זמנית לשמר את מערכת הפריבילגיות המעניקה לו העדפות מעמדיות על רקע שיוך אתני.ועל זה מדברת ירדנה ואתם מתעלמים ממנה ומסיטים את הדיון לבעיות של סטאלין לנין ובוכרין.
ואודי אדיב זה לא שם מזרחי?
השיח העדתי הופיע בזמן קריסת מדינת הרווחה הישראלית בשנות ה-80, בשביל לגרום לנו לריב על פירורים ולא לראות איך דופקים אותנו בעבודה, בשירותים הציבוריים ובקצבאות.
ברור שהיו עוולות בעבר אבל צריך להתאחד ולהלחם נגד ממשלות הימין הכלכלי, בדיוק כמו שהפנתרים השחורים עשו כאשר שדרשו "לחם עבודה", ולא לכלוא את עצמנו בכל מיני ערבי שירי אוריינטלית ובאקדמיה.
אני חושב גם שהעניין העדתי ירד כמעט לגמרי מסדר היום הפוליטי אחרי הטרנד הש"סניקי, עובדה שהרבה אשכנזים הצביעו לעמיר פרץ, בגלל שהמאבק החברתי שובה יותר לבבות מאשר הסתגרות בגטאות של עדות.
רגשי נחיתות מעולם לא קידמו אותנו המזרחיים לשוויון. חבל
לפחדן ג’ונתן פולרד
כל קבוצה אנושית רשאית להחליט על זהותה ונאמנותיה, אם שנות ציונות אכזרית וגזענית לא הצליחו למחוק מתודעתינו את הזהות שלנו אז זה לא הסמול קביאר של הקיבוצים שיצליח לעשות זאת. אם אתה וחבריך הסמולנים רוצים להתכחש לזהותכם ההיסטורית האשכנזית ולוותר על כל סממני הזהות ומערכי הפריבילגיות הנילווים אז ברוך בואכם לקנוסה. בינתיים אתם נושאי דגל ההכחשה והגזענות ולא תעזור לכם ההתעסקות החולנית בפשעי וניזקי המהפכות ברוסיה. ביחס למצב כאן ועכשיו אתם כלל לא רלוונטיים פרט לכך שאתם מאבטחים עבור הכוזרו/ציונים את אגף השמאל עליו השתלתטם תוך שימוש שיקרי בהצגת המציאות הקונקרטית והתלהמות גזענית נגד כל מי שחולק על דעתכם. גם השימוש שלכם בצנזורות מלאות או חלקיות לא יקדם בכהוא זה את המצב מול האתגר המוצב בפניכם.
מאחר ועברו כמעט עשרים וארבע שעות עד שהואילו להעלות את תגובתי הראשונה ומיד לאחריה את תגובתי השנייה ,כנראה שאם לא הייתי מגיבה בשנית וטוענת לחופש הבטוי אז גם לא היו מעלים את התגובה הראשונה,ומאחר ושמתי לבי לכך שדווקא מעלים כאן באתר תגובות בצורה די מהירה, פשוט תמהתי ואני לא חשה צורך להתנצל,לשמאל האשכנזי יש צורך כפייתי/אובססיבי "לחנך", את המזרחים מעניין אם הייתם דורשים התנצלות לוא שמי היה נגיד ליילה באכרי למשל?אבל אז יתכן מאוד שכלל לא הייתי נדרשת ל-"חופש הביטוי" זה היה ניתן לי באופן אוטומטי,וגם אם לא , סביר להניח שמי שהיה מתנצל הייתם אתם ולא אני, תמיד כשזה מגיע למזרחים ישר כל ה"שמאלנים" הופכים להיות לחנה בבלי מגיני הנימוסים וההליכות והדיפלומאטיה והטקט, הנה הגזענות הסמויה מן העין.בתוך עמי אני יושבת
ולאודי – איך אומרים לפעמים הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות, אני מקבלת שהכינוי "מילטנטית" נעשה בתום לב, יחד עם זאת בוא לא נשכח שאתה ניהלת איתי שיחה קלה באתר העוקץ שם אני מופיעה בשמי המלא ולא בכינוי כלשהו כך שיותר משנפגעתי מהכינוי"מילטנטית" נפגעתי ממחיקת הזהות שלי כאדם, יש לי שם, ואתה יודע אותו מדוע לטשטש?מדוע להעלים? מדוע למחוק?אני אדם עם זהות,לא "איזה מילטנטית, או "אחת מילטנטית"
יש לי שם ,ירדנה אלון, נעים מאוד,ובפעם הבאה שאתה מצטט אותי תואיל לנקוב בשמי,אני לא מסתתרת תחת זהות בדויה,אני לא מתביישת במה שאני חושבת, או במה שאני כותבת,נהפוך הוא.
אודה לך אם תואיל לזכור זאת בפעם הבאה כשאתה מצטט אותי
שנה טובה
אני מתנגד לעצם הדיכוטומיה אשכנזי\ספרדי מאחר והיא מבוססת על סידורי תפילה ולכן אין לה מקום בחברה חילונית. מקובלות עלי ההגדרות מרוקאי או בולגרי או פולני או ליטאי או רוסי, אבל לא אשכנזי וספרדי בגלל שרוב יוצאי אירופה לא באו מאשכנז (גרמניה) ויוצאי צפון אפריקה לא היו בספרד ממש מלא זמן.
מה גם ששמעתי שעיקר הריבים בין ה"אשכנזים" לבין עצמם היו בין הגרמנים לבין המזרח-אירופאים שזה ברור למה.
אבי,
זה בדיוק העניין, באווירה האוריינטלית, האתניות היא לא דבר אובייקטיבי אלא משהו סובייקטיבי שגודלים איתו. זו הפנמה סובייקטיבית של עניין אובייקטיבי.
אבא אמא
את מי מענינות תשובות סתמיות על גבול הגזענות המגובות ע’י מערכת הממהרת לתת להן אור בעוד היא מצנזרת תגובות לגיטימיות אנטי גזעניות. האשכנזים בחסות האנונימיות מיד מתגייסים להשתיק את הטיעונים הצודקים של הספרדו/מזרחים ותמיד לגופו של אדם ולא לגופו של ענין. מה יש לכם שאתם כל כך פוחדים להתמודד עם האג’נדה החדשה/ישנה שאנו מציגים בפניכם ולכן אתם בורחים לוויכוחים מיושנים על מהפכת אוקטובר. המהפכה היא כאן ועכשיו של כל מי שמבין שיש להלחם עד חורמה בשד העדתי האשכנזי שחי ובועט לכל הכיוונים.
ג’קי אדרי??
ומה רע במהפכת אוקטובר אני לא מבין
לא נעליים לא סנדליים סתם גזען פחדן
ג’קי אדרי אני כלל לא מכיר אותו, אבל אני מכיר היטב את ראובן אברג’יל. מהפכת אוקטובר אין בלקחיה כל רע אבל בפרופורציה התבוססות חולנית בארועיה ללא פרופורציה מעידה על בריחה מהמציאות העגומה….לך תיקנה לעצמך מגפיים אתה בבוץ.
הקוזאקים הניגזלים
תמיד אותו השיר אנחנו המזרחו/ספרדים הגזענים לא המציאות של 120 שנות גזענות אשכנזית מקיר לקיר. על איזה מאבק אמורפי לשיוויון מדבר האלמוני המנסה לדבר בשם איזה שהוא כלל ומסתתר מאחורי האנונימיות הפחדן. היה לאשכנזים 120 שנה להילחם למען שיוויון וכלום לא עשו ועד היום מתעסקים בויכוחים וירטואליים על מהפכת אוקטובר. היום המאבק הוא לא על שוויון זה או אחר היום המאבק הוא על היפרדות לאומית "פירוד לפני איחוד" אז מספיק עם דברי ההתנשאות על התפרצות לדלת פתוחה, אף פעם לא היתה דלת ודבר לא היה פתוח.השימוש שאתם מנסים לעשות במשטרת מחשבות וצנזורע לסתימת פיות מעידה על כך שאתם נושאים דגל השמאל לשווא כאתם למעשה ימין בולשביקי גזעני.
אני מזרחי שמותר לי לשמור על אלמוניות. בשם עצמי (ואולי בשם עוד עשרות מזרחיים הכותבים כאן, כולל חיים ברעם, מתי שמואלוף, איריס בר, ג’קי אדרי, ראובן אברג’ל ואחרים) אני חושב שמותר לי למתוח עליך ביקורת במאבק שלנו לשוויון, וזה לא הופך אותי מיד לאשכנזי. הביקורת שלך מופנית לכיוון הלא נכון. בלי התנשאות ובלי נעליים. לדעתי, ההטחות המעליבות שלך אינן מסייעות בדבר, להפך. אתה מחבל במאבק. תצעק עד מחר על צנזורה בתגובות שלך שכן מתפרסמות. ואם היה פה דיון על עליית התימנים של 1881 ועל הניצול שלהם והדיכוי שלהם – האם גם אז היית אומר שזה לא וירטואלי ולא רלוונטי? ועל עליות אחרות, ועל הדי.די.טי והגזזת, אירועים בני 60 שנה ויותר?
למרבה הצער (תסלח לי על דברי ההתנשאות האשכנזיים) אתה מחטיא את המטרה.
אין בארץ (להוציא מקרים אישיים, "שערוריות גדולות") דיכוי של מזרחיים בתור מזרחיים, והבעיה היא בכלל לא עדתית אלא מעמדית.
נכון, בגלל אופן ההתפתחות ההיסטורי אחוז גדול יותר של מזרחיים הם עניים/פרולטרים, כמו המצב של השחורים בארה"ב, אבל שוב, הבעיה היחידה כאן היא דיכוי מעמדי.
מהבחינה הזאת המזרחיים העניים הם בסירה אחת עם האשכנזיים והערבים העניים הרבה יותר מאשר עם שאול מופז הטרוריסט.
"היה לאשכנזים 120 שנה להילחם למען שיוויון וכלום לא עשו…".
מה זאת אומרת?
הציונות היתה מתחילתה מפעל בורגני ולא היתה לא שום כוונה (אמיתית) להילחם למען שיוויון.
האשכנזים לא עשו זאת בתור אשכנזים, אלא בתור בורגנים, כפי שהיום פוליטיקאים מזרחיים הם חלאות קפיטליסטיות בדיוק כמו עמיתיהם האשכנזיים.
מספיק לבלבל את השכל עם האשכנזיים-מזרחים שלך, אם אתה רוצה לשנות את המציאות הדרך היחידה היא המרקסיזם (למרות שמרקס הוא אשכנזי, שוב תסלח לי על ההתנשאות האשכנזית).
לא מזרחי ולא סנדליים
מי ששומר על אנונימיות זה משום שאינו מוכן להיות אחראי למה שמפיקה המקלדת שלווכך יכול לתקוף לגופו שלאדם ולהאשימו בהכשלת איזה שהוא מאבק ערטילאי.ולי אסור להאשים עינינית בהכשלת מאבק רק לעבדי האשכנזים מותר.כי הם אוהבים את ההולכים בתלם.בענין הצנזורע איני המזרחי היחיד שמתלונן על כך וכנראה שלחלונות הגבוהים יש בעיה עם מזרחיים שמתבטאים ישירות ובלי עכבות. אתה שמנצל את האנונימיות אך לא מהסס מלגייס שמות של אחרים כדי לחזק טיעון רעוע ובין השאר את שמו של אדם מפוקפק ששימש כמלשין משטרתי.הצחחקת אותי בדבריך על דיונים בארועים של לפני 60 שנה אולי צריך להודות על כך או שזה היה רק מס שפתיים. מה שהבנתי מההתנצחות הוא שיש באתר הזה את הפחד מלהתמודד עם נושאים ששמאל אמיתי היה חייב להעמידם במרכז העינינים ובמקום זה בורחים לעיסוקים טרחניים על מהפכת אוקטובר.
"אין מדינה בעולם (אין, אתה שומע?) שההיסטוריה שלה לא מכילה פלישה (או פלישות) של עם אחד והשתלטותו על אדמות העם האחר. וכל זה בוריאציות שונות ומגוונות, משחר ההיסטוריה עד ימינו אלה. אז מה אתה מלין עלינו ועל קיבוצינו? תרגיע".
"ללנין – אם כולם עשו אותו עוול שנעשה בארץ, זה לא מצדיק אותו אבל מעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה".
יש הבדלים חשובים בין כל המקרים ההיסטוריים הקודמים לבין המקרה הספציפי הזה (או שאר מקרים המתקיימים בהווה או בעבר הלא רחוק).
הכיבוש של א"י ע"י השבטים המוסלמיים, או הכיבושים של האימפריה הרומית ועוד מקרים כדוגמת אלו יצרו שינויים דמוגרפיים וגרמו סבל במידה כזו או אחרת, אבל כמובן שכיום אי אפשר לחזור לתקופות אלו ולהחזיר את העמים לחלוקה הדמוגרפית שהתקיימה בתקופת האימפריה הרומית. מכאן ועד המסקנה שכיבושים אימפריאליסטים בני ימינו הם מוצדקים בגלל האימפריה הרומית והצלבנים, המרחק הוא ארוך (וטרוריסטי), ולמרות הטיעונים המוזרים האלו עדיין חובה להילחם עד חורמה במעשי הטרור של המעמדות השליטים.
תסכים איתי שלא מעשי ולא רציני להילחם בכיבושים הרומיים, אבל מה הקשר בין זה לבין הכיבוש הישראלי?
דרך אגב, מעניינת בעניין זה התעמולה הציונית של "ארץ אבות".
בתנאים שהיו בקרב יהודי אירופה במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, של בורגנות זעירה בתהליכי התפוררות חמורים, היה טיבעי שרבים מהם ירצו להגר, וזה אכן קרה (לדרום אפריקה, צפון ודרום אמריקה).
במקביל להתפתחות הלאומיות באירופה התפתחה גם תודעה לאומית יהודית שמימושה המעשי חייב הגירה לא"י.
בכדי להצדיק את ההגירה הזו דיברו על "זכות אבות", "אלפיים שנה" וכו’.
אין לי כוונה להיכנס כאן לדיון "ציונות- טוב או רע", אלא רק להתייחס לטיעון הנ"ל.
האם כל שבט שהוגלה ע"י האימפריה הרומית עומדת לו הזכות לאחר 2000 שנה לחזור למקום גלותו, לנשל את האוכלוסיה המקומית ולהקים מדינה?
אם נלך בדרך הזו אז הרי אחוז אדיר מאוכלוסיית העולם יאלץ להעתיק את מקום מגוריו, שהרי אם עומדת הזכות לאלפיים שנה, היא לבטח עומדת לפחות זמן.
בשורה התחתונה מה שרציתי להגיד זה שזה מגוכך להצביע על מקרים מההיסטוריה הרחוקה ולהגיד שבגללם אסור להילחם בעוולות בנות ימינו.
(דיברתי בעיקר מהבחינה המוסרית, מהבחינה הסוציולוגית זה אפילו יותר מגוכך).
קם אתר של כותבים לא רק מזרחיים (בניגוד לכמה אחרים) ומנסה להרים מאבק לשוויון – גם שוויון בין מזרחיים ואשכנזים. אלא מה, יש אנשים שדווקא באתר הזה מתפרצים לדלת פתוחה, תוקפים בהכללות את "כל האשכנזים", או את הכותבים, המערכת, הממסד יו ניים איט, על מה? על עצם היותם אשכנזים (סוג של גזענות). אנשים אלה הם האויב של המאבק לשוויון, וטוב היו עושים כל הארגונים למען שוויון אם היו מתרחקים מאנשים אלה שאינם רוצים שוויון אלא סוג של נקמה, להחזיר להם, לאשכנזים, להראות להם שירגישו מה זה. בדרך הם תוקפים את מי? את אלה התומכים בדרישה המוצדקת לשוויון רק מכיוון שרחמנא ליצלן הם אשכנזים. אנשים אלה אינם שונים במאום מכל קבוצה החשה עליונות על הסובבים אותה.
לנין היה מתהפך בקברו למקרא שטויותיך
כמובן שלניניסט מרכסיסט עלוב כמוך שמכיר את כל הכתבים לא שמע כלל על חפיפה עדתית / מעמדית להביא כמה שמות של משתפי פעולה בזויים ושיטת ההכחשה שלך רק מחזקים את דברי בדבר קיומו של קשר מעמדי/לאומי כלל אשכנזי נגד ציבור בני "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" והימין הבולשביקי עליו נמנה המתיימר לנין הבזוי. שמאל אמיתי יקום רק מקרב הציבור הספרדו/מזרחי ולא מקרב הבורגנות של הקיבוצים ומשוכפליהם העירוניים כמו לנין הגזען. שאינו אח למאבק אלא אויב מוצהר.
לנין, אולי הגיע הזמן לצאת קצת מהדוגמטיות. לנסות ולהסביר את הציונות במונחים מרקסיסטיים גרידא עושה עוול לתופעה ורודקציה למספר גורמים משפיעים. ניתן להתווכח אודות יישומה של הציונות כאן ועכשיו, אבל היא בהחלט בטאה צורך פונקציונלי של יהודים ללא קשר למעמדם. מה שקרה בארץ זה כבר סיפור אחר וכאן ניתן לנתח זאת במונחים מרקסיסטיים (וגם לא רק), אבל לטעון שכל הציונות מקורה ברצון בורגני ותו לא זה טעות.
אהלן אודי
אתה כותב
אפלייתו והדרתו של הציבור המזרחי גם היא איננה ביסודה בעייה כלכלית, אלא בעיה פוליטית שחלוקה "צודקת" של הקרקעות איננה יכולה לפתרה. ואני אומרת בוא ננסה לפתור אותה ככה. בוא קודם נחלק את מה שמגיע בדין ונזרים רווחה כלכלית לעיירות הקיפוח ולשכונות ורק אחר כך נתחיל להתפלסף על זהות ומעמד פוליטי. מה שקורה גם במאמר שלך וגם בתגובות זה שוב אותו ויכוח על זהות מעמד וזכויות כאשר המצב של המזרחים המודרים רק מתדרדר.אנחנו חייבים לראות את המצב כמו שהוא בלי להתפלסף וכאשר לקרית שמונה וחצור אין יותר אדמות רזרביות והם יושבות בלב ליבו של אזור שיש בו עשרות אלפי דונמים שלא שייכים להם אלא לקיבוצים ולמושבים שמסביב שבונים שם שכונות קהילתיות יקרות שמרשות רק לתושבים מעטים שעוברים סינון וסלקציה להתקבל אליהן זה אומר הכל. כך זה קורה בכל הארץ ואת זה צריך לתקן. אין חלוקה צודקת של המשאבים והקרקעות מה שמשאיר את רוב המזרחים עניים ועסוקים בהשרדות. העני מה רוצה? הוא רוצה גם כן איכות חיים לילדיו איכות ורווחה כלכלית שתאפשר לו לחוות את מלוא החיים שמגיעים לו. ברגע שהוא עסוק בהשרדות כשממולו בתוך הירוק העצום הזה חיים בקיבוצים ובמושבים אנשים במציאות אחרת שאפילו עין בלתי מזויינת רואה שצדק לא מעניין אותם אזי הוא ימשיך לחיות בתחושה שדופקים אותו ולא הוא לא מדמיין חברים כי באמת דופקים אותו ולא מאפשרים לו לצאת ממעגל ההשרדות. פוליטי זהותי או מדיני הסיבה לא ממש מעניינת כרגע והצידוקים והטיעונים בעד ונגד לא ממש חשובים כרגע כי בכל שעה שעוברת וכל חודש שממשיכים להפשיר לבנות ולהרוויח מרחיקה את המזרחי מרווחה כלכלית ומצד שני מסמנת את שועי הארץ ל200 השנים הבאות. הבעיה היא שהתמכרנו לשיח הרב תרבותי ושכחנו שמאחורי השיח יש אנשים שמוכנים כרגע לאמץ כל זהות רק שיהיה מה לתת לילדים לאכול.
אתה מתפרץ לדלת פתוחה – כבר אמרתי שאם כולם עשו עוול זה לא מצדיק את מה שנעשה בארץ, אבל לא מצתקנים עוול בעוול. נישול של לפני 2000 שנה לא מצדיק את זה של לפני 60 שנה, וזה האחרון לא מצדיק נישול כיום, דווקא מכיוון שיש להיאבק בכל הצןרות של כיבוש ודיכוי.
תיאורטית, ניתן להחזיר את את האדמות שנגזלו מהאינדיאנים באמריקה או מן האבוריג’ינים באוסטרליה, אבל כדבריך זה לא מעשי ולכן יש לתת להם פיצוי, בדיוק כמו לפסלטינים. בהקשר זה אציין שישראל אינה מולדתו של פלסטיני שנולד בעזה, ממש כמו שאינה מולדתו של יהודי שנולד בניו יורק.
צודקת אירי מזרחי.
משום שההויה יוצרת את ההכרה הרי שדו שיח בין "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" לבין "מדינת כל עשיריה וגזעניה" הוא משימה בילתי אפשרית כל עוד שתי הקהילות לא יעמדו על מדרגה פחות או יותר באותו גובה. כלומר המיליארדים שהופנו ברמיה ע’י האשכנזים למדיניות ההתנחבלויות תוך שוד אדמות פלסטין,יופנו להעלות את מצבם הכלכלי הירוד של כל בני "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" יהודים מזרחו/ספרדים ופלסטינים בני כל הדתות. הקריאה לצעדים הכרחיים אלו קשורים קשר לא יינתק עם הצורך לפנות את המדינה הציונית לגבולות 67 כדי ששני הצדדים יהיו באותה מדרגה לשם ניהול משא ומתן לפתרון הקונפליקט. כל נסיון לנהל משא ומתן תוך המשך הכיבוש או הדיכי העדתי/מעמדי הוא אך ורק ספין של המעמד השליט האשכנזי במאבקו הלא צודק להנצחת המצב הקיים.
צודק מוני
רשימה חלקית של אנשים שהיפנו מיליארדים "ברמיה … למדיניות ההתנחבלויות תוך שוד אדמות פלסטין":
שאול מופז
יצחק מרדכי
עמיר פרץ
בנימין בן אליעזר
סילבן שלום
אלי ישי
מאיר שטרית
גבי אשכנזי
דוד לוי
אביגדור קהלני
איתן כבל
שכחתי מישהו?
דני יריב-כהן
חיפה