מאת כתב "הגדה השמאלית"
חברי הכנסת מוחמד ברכה ועיסאם מח’ול, יחד עם ד"ר דב חנין נבחרו למקומות הראשונים ברשימת חד"ש לבחירות. כך עולה מתוצאת הבחירות לששת המקומות הראשונים שנערכו באולמי הגליל, שליד אעבלין בהשתתפות כ-500 חברי מועצת התנועה. להלן תוצאות הבחירות האישיות והחשאיות לכל אחד מששת המקומות הראשונים.
- ח"כ ברכה, תושב שפרעם, התמודד ללא מתחרים על המקום הראשון ברשימה. הוא נבחר ברוב גדול מאוד של קולות.
- ח"כ מח’ול, תושב חיפה, התמודד במקום השני מול ראש עיריית סכנין, מוסטפא אבו ריא והפעילה הפמיניסטית עאידה תומא-סוליימן, תושבת עכו. מח’ול קיבל כ-70 אחוז מקולות חברי המועצה.
- ד"ר דב חנין, משפטן מתל-אביב, נבחר ביותר מ-60 אחוז מהקולות מול שני מתמודדים: יו"ר ועדת המעקב של האוכלוסיה הערבית וראש מועצת יפיע, שאוקי ח’טיב וואליד פאהום (משפטן מנצרת).
- תג’ריד שביטה, מתורגמנית תושבת טירה, נבחרה ביותר מ-40 אחוז מהקולות מול ד"ר מוחמד חסן בכרי, ד"ר עבדאללה אבו מערוף, ד"ר עפו אגבריה, יוסף מוחמד חידר, יוסף עטאונה, ישי מנוחין ובאסם דאוד.
- המחנך יוסף עטאונה (המתגורר בנגב) נבחר למקום החמישי ברוב גדול.
- ד"ר אבו מערוף, רופא תושב ירכא, גבר על אחד ממסיידי "יש גבול", ישי מנוחין (תושב ירושלים) בהתמודדות על המקום השישי ברשימת חד"ש לבחירות הקרובות.
בהתאם לתקנון, מזכירות חד"ש תבחר בימים הקרובים את הרכב הרשימה מן המקום השביעי ועד למקום ה-120.
תגובות
מי זה דב חנין ?
מי מכיר מי יודע ?
זו היא רשימה ע ר ב י ת : ששה מתוך שבעת הראשונים
הם ערבים,במדינה בה הערבים הם 20 אחוזים מהאוכלוסיה.
זו היא רשימה "יהודית- ערבית" ? היא איננה אפילו
"ערבית- יהודית".
חבל..
אחד העם, לא זה הדרך!
כואב לך להיות במיעוט? האם אתה מרגיש שהרוב לא מייצג אותך כראוי? האם החוקים שמעבירה המפלגה מטפלים רק במגזר ששלח אותה? האם האחווה באמת אינה קיימת? האם יש חובה למפלגה שנסמכת על רוב ערבי, שמרכיב את גופיה, לבחור רוב אחר שייצג אותה בכנסת?
יתכבדו נא היהודים ויתפקדו למפלגה, יקבלו את מצעה, ישתלבו במוסדותיה, ישנו מבפנים ויבחרו נציגים.
יחסית למספר המצביעים היהודים למפלגה זו – אין מקום אף לדב חנין, שלא נדבר על מקום ריאלי.
רק שכאן, שלא כמו בשאר המפלגות, לא שוריין מקום למיעוטים כדי לרכך את נייר הניגוב שמחלקים לנו בקלפי.
וללא קשר, ראוי ישי מנוחין להיות נבחר ציבור בכנסת ישראל. ראויה הכנסת.
אשה אחת בשישיה הראשונה, וגם היא במקום לא ממש ריאלי?
מוציא לי את כל החשק להצביע לחד"ש (כלומר- את המעט שעוד היה. עצוב שאין לי אלטרנטיבה).
אכזבתם/ן!
מפתיע כמה זה לא מפתיע כשבסופו של דבר מי שאמור להוביל בשבילי את השינוי החברתי לא הצליח לשנות אצלו בבית פנימה. מה היה כל כך קשה להכניס אשה למקום ריאלי? מה היה קשה להיפרד מעסאם מח’ול וממוחמד בראכה? מדוע לא להנהיג שיטה חדשה לחילופי גבר?י גם בנש?י ולא להיצמדות לכסאות? מה לכם כי תלינו על ממשלה רחבה גדולה ומסואבת שמורכבת בעיקרה מגברים לוחמניים? וכי מה שונים מגבריכם? הם לא שירתו בצבא?
יתר על כן, מפלגה יהודית ערבית (או ערבית יהודית) מכילה בשוויון את מספר נציגיה בכנסת. מפלגה שמיוצגת ברובה על ידי המיעוט היא מפלגת מיעוט, שבלית ברירה (בעיקר בשל המקום ממנו הוא בא) היא מייצגת את האינטרסים הצרים שלו. למיעוט קשה להעביר חוקים הנוגעים לכלל האוכלוסיה (ולראיה, רק גוז’נסקי העבירה חוקים שנגעו גם לרוב). נכון, למיעוט קשה להעביר חוקים בדיאלוג הגזעני היום בבית הנבחרים, אך לא זו הסיבה שעיקר מעייניהם של הח"כים מהמיעוטים השונים (כולם) נגעו בעיקר לסקטור שלהם.
לכן אולי אין מה להלין על בעל הון שמנצל את עובדיו. הוא עובד לפי השיטה הקפיטליסטית ומשכלל אותה. גם חד"ש עובדת לפי שיטה, השיטה הפוליטית, ומשתכללת בה. חבל שאין בישראל מפלגת שוויון אמיתית שמנהלת את עצמה לא מתוך המקום בו היא נמצאה לפני הבחירות האחרונות, אלא מן המקום בו נמצא החזון שלה ומשמשת דוגמה אישית לעם ולבוחרים. ובעיקר באופן מפתיע – לעצמה.
אני אבחר בחד"ש כי בחוקיה ובחזונה אני רואה את חוקותי ואת חזוני. אבל האם זו הדרך? כדאי שאתר זה ושיח זה שנוצר לאחרונה ישנו את פניה של חד"ש, יפתחו את דלתותיה לחברה היהודית ויהוו את המצע היהודי-ערבי לתקומתה של אחווה יהודית ערבית כנה בישראל ובפלסטין.
(לפני בואו של אתר זה לא היה לי למי לומר מלים אלו – ואני מקווה שהן מגיעות לעיניים ערביות ויהודיות כאחד. ובעיקר למי שמשפיע שם בחד"ש. למי שיש את העוז לשנות).
שירה.
גם אני מצטער שחברת הכנסת הטובה ביותר מכל המאה ועשרים נעדרת מהרשימה, אבל סבור, כמו תמר גוז’נסקי עצמה,שחד"ש ראויה לתמיכתו של כל איש שמאל במדינה. המועמד החדש, דוד חנין, הוא אינטלקטואל מבריק והומניסט מובהק. אני לא מתעלם מהבעייה התדמיתית הנעוצה בהחלפתה של אישה כל כך מוכשרת ופעילה כמו תמר, אבל ההשתייכות לשמאל היא נושא של מהות ולא של תדמית. אין לנו אלא לקוות, שתמר תמשיך לתרום לתנועה, ושחנין יירתם גם הוא לנושא הכלכלי-חברתי
ומה על ההסכם המתגבש עם אחמד טיבי? עד כמה המהות והדרך ירכינו ראשן לפני התדמית?
חד"ש מאכזבת את חבריה ואוהדיה שאינם חברי מק"י –
הסכנה המוחשית היא שגם מצביעיה האלמונים (שאינם
ידועים לחברים ולאוהדים) יחליטו שלא להצביע כלל,
בעקבות הוצאתה של תמר גןזנסקי מהרשימה לכנסת
והצנחתו של דב חנין האלמוני.
היום, הרביעי בדצמבר,מופיעה ב"הארץ" ידיעה על…
מו"מ עם ח"כ טיבי. האם תכונס מועצת חד"ש לדיון
בהסכם ההצטרפות, אם יאושר במזכירות?
רשימת חד"ש כפי שאושרה במועצה היא אולי "ערבית-
יהודית" אבל, בוודאי איננה ישראלית.
יש לשוב ולמחות על השמוש בביטוי הבעיתי "יהודי-ערבי". זהו מונח המשמר את אחת הרעות החולות הבסיסיות של השלטון ה(פוסט-? פסאודו-?) ציוני במדינת ישראל. כיצד יכולה מפלגה להתימר להיות חילונית מחד ולהכניס "יהדות" בה מאידך? כיצד יכולה מפלגה להיות סוציאליסטית מצד אחד, ולהתהדר בכתר הלאומיות הערבית מצד שני?
מהפכה אמיתית בישראל, מהפכה מחשבתית, לא תבוא משימור הדיכוטומיה של "יהודים וערבים", אלא רק מיצירת אלטרנטיבה אמיתית – במעש ו_ב_מ_ל_ל – לשלטון הציוני בה. מעתה אמור: ישראלים! יהודים, מסלמים, נוצרים, עלוים, דרןזים… שויון לא מתחיל בהתנגדוות לממשלות טרור. הוא מתחיל בבית, ויפה שעה אחת קודם.
2 תגובות לדברים שנאמרו לפני
1. לצערי חזית החקיקה הסוציאלית היא חזית משנית. העשייה החברתית תצלח רק עם נצליח לחבר בפועל ברחוב ובשכונות בין השמאל העיקבי לבין המאבקים החברתיים. רוב אלה המזילים דמעה על כך שתמר הוחלפה אינם חברי חד"ש (תמר עצמה העידה על כך באסיפה בת"א). כולם "גיבורים" לדרוש מחד"ש ומ"הערבים" בה לשלוח את תמר. כשחד"ש מראה נאמנות לעקרון הרוטציה, ואני חושב שהוא יותר חשוב מהמשך שהותה של תמר בכנסת, פתאום מבקרים את חד"ש שהיא אינה חברתית מדי ואינה יהודית מספיק. אני דוקא חושב שהרשימה לכנסת צריכה לשקף את בוחריה. זכיתי להיות באירגון שמפרגן למיעוט בו ומעניק לו ייצוג בלתי פרופורציוני. כ 5000 יהודים זכו לנציג במקום השלישי.
אני כמובן לא חושב שהשתיכות לאומית או דתית היא הסיבה לבחור את מאן דהוא למקום זה או אחר. הצבעתי עבור שאוקי חטיב למקום השלישי אך כידוע הוא לא נבחר ורוב חברי המועצה, חשבו כמוני שלא חפיפה בין מוצא המצביע למוצא הנבחר הוא הקריטריון להחלטה.
2. לדן תמיר – האם לידיעתך נעשה או נערך איזשהו דיון אינטלקטואלי דמוקרטי או כל דיון אחר באוכלוסיה הערבית בישראל בו הם קיבלו או אימצו את ההגדרה "ישראלים" ולא במובן הפורמלי של אזרחים ישראליים? אתה נופל באותה מלכודת ציונית המקנה ללבן מאירופה את הפרוילגיה לקבוע לאחרים מה הם.
בעיית הזהות היא מאד סבוכה. אפשר גם להציע שכולנו נהיה פלסטינים ולא ישראלים. הרי גם פלסטינאיות אינה דת יש פלסטינים נוצרים, מוסלמים, יהודים ?, ואחרים.
כרגע נראה לי שהבעיה לא פתורה והיותנו חזית יהודית ערבית אכן מגדירה נכוחה את מצבנו. אנחנו יהודים וערבים כל אחד מכיוונו שלו התאחדנו לפעולה משותפת לטובת כל תושבי הארץ במסגרת חד"ש.
3- אני מקווה שחד"ש לא תיתן לטיבי מקום יותר גבוה מ 7 .
יש לנו תפקיד חשוב ביותר: להכניס את תגריד שביטה לכנסת. המקום הרביעי הוא מקום ראלי! אם נעבוד עליו קשה. תגריד היא לוחמת נפלאה ותוסיף רבות ליצוג השמאל הישראלי בכנסת.
נעם
אז אני רואה שטיבי קיבל את המקום השלישי. כל הכבוד לחד"ש. באמת כל הכבוד. מפלגה יהודית ערבית. מי שם יהודי בדיוק? מפלגה יהודית ערבית היא מפלגה בה סדר האנשים צריך להיות – יהודי, ערבי, יהודי, ערבי, יהודי, ערבי. או להפך. ערבי, יהודי.. אבל מפלגה בה הסדר הוא ערבי ערבי ערבי ערבי יהודי ערבי ערבי ערבי ערבי. תודה על עלה התאנה סחטין על הסטלבט.
וטיבי האם הוא סוציאליסט? הוא קומוניסט? גוז’נסקי – תצטרפי למפלגת הנגב ולזעם ותקימו את מפלגת הארגונים החברתיים. הם יתנו לך את המקום השני. את תיכנסי בטוח.
סוציאליזם עכשיו.
אם הידיעה על טיבי נכונה, כדאי שיצטרף גם עזמי בשארה. כי הערבים בחד"ש עובדים עליכם יהודים טובים. עשו לכם קטע.
גוז’נסקי. איפה קולך לא נשמע. דחקו אותך. עכשיו גם את חנין. עצם זה שאף ערבי לא קם בגאון לדחות את זה – אומר דרשהו.