באתר האינטרנט של מרכז שמעון ויזנטל, הגוף אשר הקצה מיליארד שקל להקמתו של "מוזיאון הסובלנות" בירושלים, ניתן להגיש תלונה על ביטויים של גזענות, על מעשי שטנה ועל עוולות הפוגעות בכבודו של אדם. ראוי היה לצפות ממרכז המקדש את המאבק בתופעות אלו, שלא יהיה כה עיוור אל המציאות שבתוכה הוא שותל את מפלצת הבטון והזכוכית של פרנק גרי.
המבנה שאמור לסמל סובלנות, כבוד אדם ואחוות עמים, אינו מפגין שמץ של כבוד או סובלנות כלפי תושבי ירושלים שייאלצו לחזות בנצנוצי תריסי הברזל העצומים. לא כלפי תושבי מזרח ירושלים, הנמקים תחת הכיבוש הישראלי ומוראות הביורוקרטיה; לא כלפי בעלי העסקים בנחלת שבעה הסמוכה לאתר המיועד שבו יוקם המוזיאון, שמסעדותיה שוממות מזה שנתיים; ולא כלפי יתר תושבי ירושלים, שכל נסיעה באוטובוס היא עבורם כמשחק ברולטה רוסית. הללו יצטרכו לגייס את שארית הסובלנות שאולי עוד נותרה בהם, בחלופם על פני אתר הבנייה הראוותנית, שבו הכסף נשפך כמים, ועבדים (לא חשוב מאיזה עם) בונים בשכר רעב אנדרטה לערכים שכה מזמן אבדו כאן – סובלנות, כבוד אדם, אחוות עמים.
ובאמת קשה להתאפק מלשאול – איזו סובלנות ישראלית מהוללת עמדה לנגד עיניהם של הוגי המוזיאון? סובלנותם של המתנחלים החולפים מדי יום ביומו על פני התורים הארוכים במחסומים, הסובלנות המאפשרת להם לצפות בעוניים ובעליבותם של שכניהם מדי יום, ולשמור על שלוות הנפש? הסובלנות שבה הם מצילים את פרי הזית הפלסטיני מריקבון על העצים העומדים נטושים? ואולי זו סובלנותם של הבחורים בקרית מנחם, שתקפו בשבוע שעבר את הסטודנט הערבי מודד מורה, שעמד לתומו בתחנת האוטובוס ודיבר בטלפון סלולרי, אבוי – בערבית.
אכן, רק סובלנותם גרמה להם לדקור אותו באחוריו ולא בלבו. גם כוחות הביטחון הפגינו סובלנות רבה, ולא שלחו בולדוזרים להרוס את ביתם של הפורעים הדוקרים. בישראל 2002 יש פיגוע, ויש פיגוע. ורק סובלנותנו עוזרת לנו להבחין בין השניים, ולא לעשות הכללות.
ועוד אפשר לשאול – איזה פרויקטים נוספים מצפים לשוחרי המוזיאונים ברחבי העולם? אולי יוכל מוזיאון הסובלנות בירושלים להצטרף למוזיאון הדמוקרטיה באיראן, מוזיאון החופש בפקיסטן ומוזיאון הפמיניזם בניגריה. מוזיאון השובע בבנגלדש, מוזיאון השלום בבוסניה ומוזיאון הסוציאליזם שיוקם על חורבות מגדלי התאומים. והרי זה משיב לאתרי ההנצחה את תפקידם המקורי, שלשמו הם קיימים: בכייה לדורות על כל שהיה יכול להיות ואבד, ולא ישוב עוד. מזכרת נצח לערכים יפים, שלמים, שכל קיומם הוא בסימון היעדרותם – באנדרטאות ובמוזיאונים.
ואולי בכל זאת יש סובלנות ישראלית אחת, מעוררת הערצה והשתוממות, סובלנות ראויה להנצחה ולמוזיאון, גם כזה הדורש מיליארד שקל לשם הקמתו. סובלנותו של עם כלפי ממשלתו וכלפי העומד בראשה. סובלנות המאפשרת לעם הזה להמשיך ולאהוב, להמשיך ולקבל את דרכה של ממשלה זו, גם אם שנתיים תחתיה לא עצרו במאום את השכול ההולך ומתפשט, ואת הרשע המתבצע מדי יום ביומו בשמם של בוחריה. גם אם גוברת האלימות, והשנאה, והגזענות, ואטימות הלב – הנה יש בעם הזה די סובלנות לחיות עם כל אלה, לספוג עוד ועוד, ולהמליך באהבה את שלטון הרשע בפעם השנייה. אכן – סובלנות ראויה למוזיאון.
אנחנו מתים. אנחנו גופות המהלכות בעולם החיים. הערכים נעלמו, כאילו לא היו מעולם- כולם הורגים כולם ימניים, כולם חסרי תיקווה. אני לא מבינה איך לא יושבים כל אזרחי א"י על הריצפה בביתם או על הספסל הזמני שלהם ברחוב וצוחקים,צוחקים על הדרך הלא מובנת והלא הגיונית בה אנחנו חיים.. אנחנו חיים בצורה כל-כך מרובעת וקבועה מראש כפס יצור במפעל.
סוציאליזם, דמוקרטיה, שלום, מדינת כל אזרחיה- מילים הנאמרו כל-כך הרבה פעמים ולא התקרבו למציאות עד שהפכו לאוטופיה. אם בגיל 17 אני לא רואה שום תקווה מה ארגיש בגיל 30?
שירה היקרה . את משוה את ישראל לניגריה בוסניה ובנגלדש . נראה לי כי הגזמת . מזמין אותך לבקר בבית חולים מאיר ולראות יהודים וערבים המקבלים את אותו טיפול כאשר אנשי הצוות יהודים וערבים עובדים כתף אל כתף , כנל בכל בתי החולים בארץ .
חשבתי שתמצאי חוט מקשר בין מעשי הטרור בישראל קניה באלי ניויורק אינדונזיה הולנד ומי יודע מי עוד . המשותף לכולם הוא שהם בוצעו על ידי מוסלמים קיצוניים הרוצים להשמיד את הדמוקרטיות (המערב) היהדות והנצרות חד הם בעינהם .אם כל אחד שעובד בבנין הוא עבד , אז בואי נגור באוהלים ! נראה לי שאת מציבה את דעותיך בלא קשר למציאות . מה רע במוזיאון הזה ?
מה רע בשמעון ויזנטל . גם הוא שייך לשלטונות הכיבוש ? מה רע במילירד שקל שיושקעו בירושלים ויספקו עבודה לערבים ויהודים , דוקטורית יקרה הצטרפת לקומץ אנשים הכותבים בעיתון זה הנוטפים ארס לא מוצאים טיפת טוב בארץ הזאת . אני גאה שניתנת לכם זכות הדיבור . בדמוקרטיה התשובה תבוא בבחירות .
הטפשים ומוכרי החמוצים ינצחו!ולטל אל תדאגי אני מניח כי בגיל 30 תתחתני , תמצאי את דרכך בחיים . העם הזה קיים אלפי שנים . וכפי שנאמר עברנו את פרעה נעבור גם את זה!
שירה שלום,
אני חושבת כמוך לגבי הציניות הקיימת בקרבנו בקשר למוכנות שלנו לא לקבל סבל של קבוצה אחת אך להסכים לזו של האחרת. יחד עם זאת, הדרך היחידה לשנות זאת היא על ידי חינוך.אבל הכוונה לא לתוכנית דוגמטית שתראה סבל של קבוצה אחת בארץ הזו.מוזיאון כזה יכול להיות מקום להשמעת קולות, פלסטינאים, ישראלים, אתיופים הומוסקסואלים, לסביים ודתיים פונדמנטליסטים.רק שיח הברמסי יכול לעזור לנו לצאת מהקונפליקטים בדרך דמוקרטית. המוזיאון מהווה רק רק המקום איפה שהתנהל השיח, המסגרת אני מקווה שלא תקבע על ידי הממסד
יכול להיות שבנתונים ההיסטורים הנני בור לתקן אותך. אך בוודאי לא תוכלי לקרוא לשכר שאני בתור העובד הפשוט שמכין את הקרקע לבנית המוזיאון "שכר רעב" אני אינני בעל מקצוע וסבור שאני מקבל שכר גבוהה מהממוצע במשק (אגב שכר גבוהה זה איננו מפלה בין המינים)