"ערבי טוב זה ערבי מת". כך סיפרה המורה בבית הספר "רבין" באזור המרכז לתלמידי כיתה ה’ (ידיעות אחרונות, 6.10.02). בצידי צירי התנועה הראשיים בישראל מתנוססות הסיסמאות "כהנא צדק", "טרנספר=שלום+ביטחון", ו"אנחנו פה, הם שם = טרנספר". אף אחד לא טורח להסיר או למחוק סיסמאות אלה. הסיסמאות הפכו לחלק מהנוף הגזעני בישראל. נוף שבו הטרנספר הפך לנחלתם של רבים, ואת מורשתו של רחבעם זאבי מבקשת שרת החינוך להנחיל לדורות הבאים.
הערבים אזרחי ישראל הפכו זה זמן רב, בעיקר מאז פרוץ האינתיפאדה, לנתינים של שטח הפקר. הערבים נעים בשטח זה ומתגוררים בו. הם במצב לימינלי: בין כאן לשם; בין הפנים לחוץ; אזרחים ולא אזרחים בו בזמן.
אפילו דמם של הערבים הוא הפקר. כך ניתן ללמוד מדו"ח של מרכז "מוסאווא" שדיווח על הריגתם של 10 אזרחים ערבים, לאחר אירועי אוקטובר 2000, מבלי שמישהו יתן את הדין על כך (כזכור, גם באוקטובר 2000 נהרגו 13 ערבים). במקום להעמיד את האחראים לדין, ואולי (שומו שמים!) לעשות בדק בית, טענה המשטרה כי בין ההרוגים עבריין שאף נמצאו על גופתו סמים. מטרת טענה זו הינה כפולה: מחד גיסא, לפגוע באמינות של מרכז "מוסאווא" ודרכו גם בעמותות ערביות אחרות ומאידך גיסא, להסיט את מוקד הדין מהעיקר לטפל, מהמרכז לשוליים.
אין ספק כי אנו עדים היום לשיאו של תהליך מתמשך של דה-לגיטימציה של המיעוט הערבי בישראל. אין ספק כי הגזענות כבר כאן, ומזמן, וכי היא מתפשטת בכל רובדי החברה הישראלית ומתרועעת מבלי משים. התבטאויות של שנאה וגזענות כלפי הערבים הפכו לדבר שבשגרה. בכל עיתון בוקר ובכל מהדורת חדשות או תוכנית אקטואליה בערב, אנו עדים להסתה שלוחת רסן נגד הציבור הערבי בכללותו. התבטאויות אשר יוצאות מפיותיהם ומעטיהם של רבנים, שרים ופוליטיקאים, עיתונאים ומעצבי דעת הקהל. התבטאויות אשר מציגות את הערבי כשד בעל זהות מהותנית בלתי ניתנת לשינוי. התבטאויות אשר מייחסות תכונות פרטיות לתכונות קולקטיביות, ותופעות שוליות ובנות-חלוף לתכונות מרכזיות וטבועות בערבי. סטריאוטיפים שחשבנו כי חלפו מן העולם רבצו כל הזמן מתחת לשטח ועתה פורצים בכל עוצמתם.
בין השרים והפוליטיקאים בלטו לאחרונה שניים. הראשון בהם הוא שר הבריאות נסים דהאן (ש"ס), אשר הזדעזע למראה המתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא ותיאר אותם כ"שועלים שעלו בדרגה, ועכשיו הם נחשים ושועלים". לאחר מכן הוסיף את תיאוריית החלוקה בין האדון לעבד. השני, הוא השר לביטחון-פנים עוזי לנדאו (ליכוד), אשר הצדיק והסביר את מעשיהם של הטרוריסטים היהודים, כמו המחתרת היהודית וברוך גולדשטיין, ש"רק מגיבים" למעשיהם של הערבים. אף אחד לא הזדעק למשמע דבריהם של שרים אלה ולא ראינו את היועץ המשפטי לממשלה פותח בחקירה נגדם כפי שבוודאי היה עושה אילו הדובר היה בן לאום אחר.
מבין העיתונאים בולט דן מרגלית אשר מתריע זה זמן רב על מה שקרוי בפיו "הפצצה המתקתקת של ערביי ישראל". לאחרונה ("מעריב", 24.9.02) רכש מרגלית לעצמו מקצוע חדש – אנתרופולוגיה, וכתב כי "השקרים" של סדאם חוסיין ויאסר ערפאת נובעים מהמסורת התרבותית וההתפתחות ההיסטורית של עמי ערב. השקר, כך הטענה, הוא בתרבותם (לשבחו של מרגלית ייאמר כי עצר רגע לפני התחתית ולא טען כי השקר הוא בדמם של הערבים).
לכל הנ"ל מצטרפת החשיפה של "הארץ" בדבר אתר "עבודה עברית". אתר על טהרת הגזע היהודי. חודשיים לפני חשיפה זו יצאה קבוצה של רבנים ידועים ומקובלים, רבנים שנמנים עם השורה הראשונה של הרבנות בארץ, בקריאה לא להעסיק ערבים ולא לסחור עם מעסיקי ערבים. דוגמאות כאלה ורבות אחרות אינן ניתנות למיצוי במאמר קצר כגון דא. מספיק לעיין בסקרי דעת הקהל כדי לראות איזו אחיזה יש לדעות גזעניות וטרנספרסטיות בציבור היהודי ובעיקר בגיל הצעיר.
כאמור, הערבים בשטח הפקר. ואם להשתמש במונחיו של הפילוסוף האיטלקי ג’ורג’יו אגמבן, הרי שהערבים הפכו ל"הומו סאקר", כלומר אדם שנמצא במרחב א-חוקי וא-נורמטיבי, במובן זה שניתן לפגוע בו ולהורגו מבלי שהעבריין ייענש. הוא זועק להגנה מדינתית ואין מושיע.
ולא פחות חמור: היעוץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין אינו שומע (הוא כנראה עסוק יותר במינויו ההולך ובא לבית המשפט העליון וברדיפת פוליטיקאים ערבים). מחובת כולנו להתריע כנגד מצב נורא זה כדי לנסות לצאת ממנו בהקדם האפשרי. אסור לתת לקיצוניים להפוך לקונסנזוס תחת מעטה של מצב "חירום ביטחוני". הגזענות היא מגפה אשר פורצת בתנאים מסויימים, אבל היא בהחלט ניתנת לעקירה, ריפוי והוקעה. אסור בתכלית האיסור להפוך אותה לפוליטיקלי-קורקט או מודוס-וויוונדי. הדה-לגיטימציה של המיעוט הערבי בישראל היא רק תחילתו של התהום. התהום אינו פוסח על אף אחד.

ידידי המלומד – ריבוי מילים לועזיות ומלל רב לא יכסה את הסתירות שבאמרך המלומד.
נצא מתוך הנחה שהינך אזרח סוריה מצרים או ארץ דומה והינך מפרסם מאמר מסוג זה מזמן היית מקוצר בראש.
כמה יהודים חיים בכפרים ערביים וכמה ערבים חיים בישובים יהודיים ?
האם רופא , אח ,זבן או פועל ערבי מקבל משכורת נמוכה יותר מזו של אחיו היהודי .
הבעיה שלך ידידי המלומד שלא השלמת עם כך שהנכם מיעוט והמדינה היא מדינת היהודים אשר בה ינתן שוויון מלא לערבים . אם אתה כמשכיל היית מוביל את אחינו הערביים להכרה זאת היה זה צעד ראשון בדרך לשלום.
מה אתה ודומיך עושים . מסיתים לפרעות חוסמים כבישים ומיידים אבנים לכל עבר ואחר כך מתבכיינים.
ומה התגובה . חרם על חנויות ערביות , ראה ואדי ערה יפו וכד’.אתה ודומיך ממשיכים להתפרנס ולזרוע ארס והמון העם שהתפרנס בכבוד ממסחר ותיירות נמצא בחוסר כל .
יושב נציגכם בסוריה ומוחה כפיים למזכיר החיזבאללה שחטף חיילים יהודיים ומתגאה בזאת . האם ברצונך שנמחא לו כפיים ? זאת מתיחת הדמוקרטיה עד קציה ואתה אומר שיש כאן גזענות ?
במקום להוליך את הערבים לפיוס , ויתור שיביא להישגים , אתה ודומיך מובילים אותם לפי תהום שהנקבה של 48 תהיה משחק ילדים לעומתה . כמה זמן ( סליחה ) אתה חושב שהעם היהודי יתן שישתינו לו על הראש והוא יאמר שיורד גשם ?
תגובה למגיב המעיז לדבר על מלומדים ולא מלומדים.
השתן עלה לראשך ומשם הוא משתין עליך בקשת.
הערבים ותרבותם הם המוחלט במרחב שלך, ואם לא תתחיל לסובב את הגלגלים במוח החורק שלך תמיט עליך ועל ביתך אסון כבד.
בל"ד עלו והצליחו – עזמי אנחנו אחוריך.
מאוד עצוב לי לקרוא תגובות כאלו מפי אנשים שנראה כי ניתן לנהל איתם דיון אנושי.
יש לשים לב לדברים החשובים ולהלחם בהם במקום להיות מושפעים מדיונים שמטרתם היא אך ורק להסיט את תשומת לבנו ולתת לנו סיבות לריב עליהן.
למשל כאשר דנים בחלוקת ירושלים. מדוע זה בכלל עומד על הפרק ? מדוע מלכתחילה יש חשיבות לטריטוריה ולאבנים יותר מאשר לחיי אדם ? זה בכלל לא צריך להיות נושא לדיון !!! לו היינו אנושיים באמת וחיים באופן טבעי, זה בכלל לא היה צריך להטריד אותנו.
אציין דבר נוסף בקשר לססמאות. לי מה שיותר מפריע זה שאוצר המלים שלי הולך ומתכווץ. למלה שלום אין יותר משמעות בשבילי לאחר מה שעוללו לה בעשרות השנים האחרונות. הסלוגן "העם רוצה שרון" למשל, ניפץ לחלוטין את משמעותה של המלה (שלא לדבר למשל על "מלחמת שלום הגליל". אירוניה מכוערת). אין לי כיום מלים אמיתיות בכדי לדבר על "שלום" "דמוקרטיה" "הסדר מדיני" ועוד פארסות רבות שכאלו. פשוט אין יותר משמעות למלים הללו, לפחות לגבי, מכיוון שלא אתן ידי לשימוש בהן לאחר שמשמעותן נהרסה על ידי אלו שלא רוצים שיהיה לנו אוצר מלים בכדי להביע את עצמנו. אין לנו כמעט יותר יכולת לנהל דיון על הדברים החשובים מפני שאין מלים.
עצוב לי.
אמנון- אנא תישאר דג…
מוחי המזערי לא הצליח להבין על איזה סתירות במאמר אתה כותב. המאמר מתאר את המציאות הגזענית שקיימת במדינת ישראל וגם אתה וגם אני שותפים לה.
אתה שותף אקטיבי ואני שותף פסיבי.
בוא נילחם בגזענות !!! ותתחיל בניקוי קירות האקווריום…
היאח לדמגוגיות, היאח היאח.
היתכן כי עוינות הציבור היהודי לציבור הערבי היא פועל יוצא של תמיכתם באויב הפלסטינאי? היתכן כי העויינות למיעוט הלאומני המתבדל הערבי המצוי בקרבנו נובעת מתמיכתו הגוברת והולכת למעשי הטבח המבוצעים ביהודים מדי פיגוע? היתכן כי "ערביי ישראל" מצאו מחדש את הזהות הפלסטינאית שלהם, זהות המאיימת על הציבור היהודי בשמד בביתו הלאומי? היתכן כי הדבר נובע מהתמיכה הבלתי מוסוות לסדאם חוסין שתקף את ישראל ב 91? היתכן כי הדבר נובע מהפרעות שכולנו ראינו בטלוויזיה באוקטובר ההוא בלב הארץ, אשר הדגימו בפנינו באופן חזותי בלתי ניתן לערעור כי "ערביי ישראל" החליטו את ההחלטה ההיסטורית שלהם ואנו נמצאים במסלול התנגשות לקראת מלחמת אזרחים איתם (דרך אגב- תגובת המשטרה היתה בהחלט מאופקת מדי)? היתכן כי הדבר קשור למנהיגי הציבור הבדלני התובעים את חיסול קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי? היתכן כי הדבר קשור בנסיונם של הערבים לחסל את הבית הלאומי היהודי- הלקח המרכזי מהשואה? היתכן כי הדבר קשור להשתתפות הגוברת של ערבי ישראל במעשי הפיגועים? היתכן כי הדבר קשור לתמיכה הבלתי מסוייגת בטירור (ואל!! תבלבלו לנו את המוח עם ה"גינויים" השקרניים של מנהיגיכם). היתכן כי הדבר קשור בעוינות הגוברת והולכת כלפי כל מי בני עמכם המשרתים בצבא? היתכן כי כל זה קשור?
העובדות פשוטות- אתם תנסו לחסל את ישראל כמדינת העם היהודי. אנחנו נחשוב כי הבית הלאומי היהודי הוא הלקח המרכזי מהשואה וניאבק בכם.
התהליך ברור- גם מטרת המאמר אליו אני מגיב ברורה- לרפות את מוחם של המבינים מהי מטרתכם בעזרת לוחמה פסיכולוגית, ולחזק את מוחם של רפי השכל מצידנו המבינים לליבו של השוחט אותם.
אני יליד חיפה. חיי כוללים שיתוף פעולה וכבוד הדדי בין היהודים והערבים.אני מתיחס לשני העמים באופן דומה לחלוטין. מאד מסקרן אותי לדעת מדוע בתמורה להצעות של אהוד ברק לפלסטינאים בקמפ- דיוויד קיבלנו מהם מסע רצח מתועב מאין כמוהו . תודה.
קראתי את התגובה של האזרח שבעד שלום וכבוד הדדי תגובה מ-15/01 .הוא ממש ריגש אותי. מה שמרגיז אותי שאף אחד מהקוראים או ממערכת העיתון לא מוכן להתמודד עם שאלותיו האמיתיות והכנות.
ברק היה כל כך נדיב, שכמעט וסיכם עם הסורים על שלום תמורת כמעט כל השטח הכבוש וכמעט הגיע להסכם עם הפלסטינים תמורת (כמעט!) כל השטח הכבוש ובסופו של דבר התברר שלא היה מעוניין כלל להגיע להסדר שלום אלא "לחשוף את פרצופו האמיתי של ערפאת". אגב, מה הקשר בין באפליה הנמשכת והמתמשכת של האזרחים הערבים במדינת ישראל עם מעשיו של ברק? לכאורה שום קשר. במציאות ברק לא עשה דבר כדי לשנות את יחס השלטון לפלסטינים אזרחי מדינת ישראל. בשטחים, הוא רק העמיק את הכיבוש. וזה חבל
לגבי ההצעות הנדיבות של ברק, יש מצגת בעניין.
גשו לקישור הזה:
http://gush-shalom.org/generous/index.html
אולי דרך טובה לצאת מן המצב שבו אנו נמצאים היא להפסיק להתיחס למציאות בהגדרות מהותניות כמו "יהודים" ו"ערבים" ולהתחיל – כמו ששולה מציעה – להתיחס לבני אדם ולאזרחים.
בואו נחשוב על זה
כותב המאמר לא מזכיר את התעמולה הגזענית המחרידה
בתקשורת הערבית נגד ישראלים ויהודים כי הרי הגזענות
תמיד באה מצד היהןדים כלפי הערבים אך לעולם לא ההפך