הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-12 בפברואר, 2003 25 תגובות

דמי אבטלה מעודדים בטלה


ועל אותו משקל אפשר להוסיף "קצבאות הזקנה" מעודדות להזדקן, "קצבת נכות" מעודדת אנשים לירות לעצמם כדור ברגל ו"מעון לנשים מוכות" מעודד נשים לקבל מכות.

אנשי משק וכלכלה


שם קוד לאנשים שקיבלו מנדט מאלוהים ומהכתבים הכלכליים לנהל את המדינה. בניגוד לרושם, מדובר באנשים שתרומתם למדינה מסתכמת באפס. מעולם לא ייצרו, לא מייצרים וגם לא ייצרו דבר (שזה כשלעצמו לא דבר שלילי). חלקם עורכי-דין, חלקם עוסקים בתחומים כמו יבוא מכוניות ועסקי ביטוח, חלקם ירשו הון וחלקם קונים ומוכרים באמצעות כסף שלוו מהבנקים שאותו הם מחזירים באמצעות הלוואות שלקחו מבנקים אחרים. ואם הם לא מצליחים להחזיר (ע"ע גד זאבי), אין מה לדאוג, הבנקים יעלו לנו את הריבית. קוראי האתר מוזמנים לכתוב ולהסביר מה בדיוק מייצרים רם כספי, יעקב נאמן, גליה אלבין, יצחק תשובה, אליעזר פישמן ואחרים.


העשירון העליון מייצר מקומות עבודה ומניע את גלגלי המשק


בדיוק ההיפך. העשירונים התחתונים מייצרים את הרווח ואת ההון שצוברים בעלי ההון. אם להיות יותר ספציפי: עובדי בנק הפועלים מייצרים את הרווח של שרי אריסון. שרי אריסון לא מייצרת אפילו מקום עבודה אחד. בחודשים האחרונים היא אף תרמה לקיצוץ מאות מקומות עבודה.


סחטנות


אסור לבלבל בין "סחטנות" לבין "התנהגות כלכלית נכונה". איך מבדילים ביניהם? פשוט מאד. עובדי חברת חשמל רוצים העלאה? סחטנות. חרדים רוצים כסף לישיבות? סחטנות. בעל מפעל מאיים לעבור לטורקיה כי מס הכנסה גבוה? התנהגות כלכלית נכונה. מנכ"ל בנק הפועלים לוקח דיבידנד של מאות אלפי שקלים? התנהגות כלכלית נכונה.


לעודד אנשים לצאת לעבוד


"לעודד" הוא מושג אופטימי ויפה. המשמעות האמיתית – ביטול דמי אבטלה כדי להכריח את העובדים לעבוד בכל שכר ובכל תנאי. למה זה דומה? לאדם שגונבים את מכוניתו וכאשר הוא בא לחברת הביטוח, היא מסרבת לשלם לו בתואנה שהיא "רוצה לעודד אותו לקנות מכונית".


יזמים


חברי מרכז ליכוד.


הבירוקרטיה מפריעה לבנות וליזום


משפט אהוב על קבלנים ויזמים (ע"ע). לדוגמה, החוק שמחייב לבנות בכל בניין שביל כניסה לנכים או פתח מילוט בזמן שריפה – מפריע להם לבנות את כל הבניין.


למה שיהודים לא יעבדו בקטיף?


משפט שאהוב על יזמים (ע"ע), אנשי משק וכלכלה (ע"ע), פרשנים כלכליים, וקריינים בטלוויזיה. מה משותף לכולם? נכון. איש מהם, כנראה, לא עבד מעולם בקטיף וספק אם בעבודה פיזית כלל.


העשירונים העליונים תורמים למדינה ומניעים את הכלכלה


האמת הפוכה. העשירונים העליונים בעיקר לוקחים מהמדינה. חלקו של העשירון העליון בהכנסות הוא בסביבות 30 אחוז. שאר העשירונים מתחלקים באופן מאוד לא שוויוני ב-70 אחוז הנותרים.


הפרטה


תהליך בו המדינה מוכרת במחירי התאבדות חברות שנבנו בכספו של משלם המסים (או כספי משלם דמי חבר להסתדרות), למקורבים, אנשי משק וכלכלה (ע"ע), יזמים (ע"ע) וסוחרי נשק לשעבר. לדוגמה "הכשרת הישוב" ויעקב נמרודי.


תחרות חופשית


רק ללוני הרצליקוביץ מותר לייבא לארץ מוצרים של "סוני". למה? כי "תחרות חופשית" מיועדת רק לעשירונים התחתונים.


קרטל


דבר שנוגד את החוק במדינת ישראל ומנוגד לחוקי הכלכלה החופשית. זהו המצב בפועל של הבנקים וחברות הביטוח. אז למה לא פועלים נגדם? כי "כלכלה חופשית" מיועדת רק לעשירונים התחתונים.


חוקי השוק


לדוגמה אם אדם פושט את הרגל בגלל ניהול לא נכון או בגלל סיבות אחרות, אלו "חוקי השוק". אבל לא תמיד. כשהבנקים פשטו את הרגל, המדינה הצילה אותם, כשיש ירידה בתיירות פוטרים את המלונאים מארנונה. למה? כי "חוקי השוק" מיועדים רק לעשירונים התחתונים.


פקידי האוצר


אנשים שעובדים פרק זמן שבין חמש שנים לעשור במשרד אוצר לפני שהם הופכים להיות "אנשי משק וכלכלה" (ע"ע), במסגרת עבודתם הם עושים לילות כימים כדי להבטיח לעצמם רווחים גבוהים לאחר שינוי הסטטוס שלהם.


קפיטליזם


תיאוריה כלכלית שמסבירה לעניים מדוע לעשירים מותר לדפוק אותם.

תגובות
נושאים: מאמרים

25 תגובות

  1. מזרחי דפוק הגיב:

    תקשיבו, ותקשיבו טוב:
    אני הלכתי ללמוד באוניברסיטה בשביל להגדיל את אי השיוויון בחלוקת ההכנסות. אני קרעתי את התחת בלימודים עוד בבית הספר התיכון כדי להצליח להכנס לאוניברסיטה.כשאחרים התבטלו ושיחקו כדורגל. אני השקעתי חיים של מאמץ כדי להפוך את עצמי לאדם מועיל ובעל ערך מבחינה כלכלית וכך היה. מגיע לי להיות בעשירון העליון- ואני אמנם שם. אז אל תז.. לי את השכל על קיפוח, אל תבלבלו לי את המוח על אפליות ועל סוציאליזם. הבכיינות המקוממת הזו נגד העשירון העליון מופנית נגד הרבה מאד אנשים שעבדו קשה מאד כל חייהם. מנגד- בא לי להקיא כשאני רואה מובטלים צעירים שמתבייכנים ש"אין עבודה". מה זה החרטא הזה- כשאני הייתי סטודנט תפרן (וכן- את הכל מימנתי בעצמי ולא- מעולם לא חתמתי אבטלה)-עבדתי בכל דבר שיכולתי!. גם היום לא חסרה עבודה – חסרים עובדים. היקפי המרמה של ה"מובטלים" הם עצומים!. המדינה- ברוב טפשותה- מעודדת אנשים לא לעבוד! אותו כנ"ל עם החרדים. רוצים ללמוד תורה כל חייכם? בבקשה- על חשבונכם!. אז תפסיקו כולכם עם הממבו-ג’מבו הסוציאליסטי הבכייני הזה. האוכלוסיות היחידות הזקוקות להגנה כלכלית הם מבוגרים/קשישים, ילדים ומוגבלים. כל היתר- שילכו לעבוד או שילכו לעזאזל.

  2. אשר פ. הגיב:

    למזרחי דפוק:
    לא יודע מה למדתה אבל בטוח שלא למדתה מספיק,לא רק
    באוניברסיטה,גם לא בחיים,בשכונה ובבית בו גדלתה כ"מזרחי דפוק".נאמר שהיוצא מן הכלל מוכיח את הכלל.
    יתכן שסיפורך אמיתי ומהעשירון התחתון הצלחתה לעלות
    לעשירון העליון.אבל לא כולם "מוכשרים"כמוך.השאילה
    מה החיים שמגיעים לפחות "מוכשרים"ממך(ובין אלה בוודאי משפחה שלך,חברים מילדות,משכונתך)=רעב?,בורות?,יאוש?
    אבל הבעייה אינה רק מוסרית ומצפונית.מבחינה כלכלית
    טהורה,הקפיטליזם פשוט לא עובד.לא רק אני אומר זאת
    (אני במקרה כלכלן במקצועי ובהשכלתי).גם יוסף סטיגליץ,זוכה פרס נובל לכלכלה האחרון,אומר במאמרו
    בעתון "גרדיאן"="שווקים,בד"כ אינם יעילים".
    מזמן כלכלנים הגיעו למסקנה שקפיטליזם כשיטה פשוט
    "לא עובדת".לאחרונה,הם מגיעים למסקנה שגם "קפיטליזם
    מתוקן"(קרי "קפיטליזם הומני",או מדינת רווחה,או
    מדינת סעד,או "מדינה מעורבת"=סוציאל דמוקרטית)גם הן
    "לא עובדות".משהוא במנוע מקולקל ולא יודעים בדיוק מה.התשובה נתנה לפני 150 שנה והיא אקטאולית כתמיד =
    כל שלב בהסטוריה,כמו כל דבר ביקום,יש לו תקופה של
    פריחה,ירידה ולבסוף,מוות.השיטה הקפיטליסטית היתה
    מתקדמת לעומת הפאודליזם והביאה לפריחת הכלכלה,התעשייה,הטכנולוגיה והמדעים.בשלב בו אנו נמצאים,הקפיטליזם נמצא בירידה,בנפילה,וסימנים רבים
    מצטברים לכוון זה.אתה,"מזרחי דפוק",יתכן שמרגיש טוב
    בזה שהצלחתה להגיע למקום בו מסתכל לאחרים מלמעלה
    למטה,אבל אתה עומד בספינה טובעת,ומתחתך,ים עמוק וסערה מתקרבת.

  3. MAYA הגיב:

    AVODA YESH?

  4. מזרחי דפוק הגיב:

    אף אחד לא פחות מוכשר ממני!. מנגד-יש הרבה עצלנים ממני. לעצלנות, כמו כל דבר אחר בחיים- יש מחיר. כשהמדינה לוקחת ממני מסים ונותנת לפרזיטים, שאותם היא מעודדת לא לעבוד- זה מרתיח. כשאני חושב שבע פעמים אם להגדיל את המשפחה בילד שלישי והמדינה לוקחת ממני ונותנת לאיזה אחד עם 20 ילדים (ויש כאלה- יהודים וערבים) עשרות אלפי שקלים- זה מקומם ונתעב.מתי תבינו- הו סוציאליסטים/מרכססיסטים/טרוצקיסטים וכולי- מתי תבינו שתיאוריות יפות עולות כסף רב? מתי תבינו שסוציאליזם עולה כסף?. למה אתם חושבים שברית המועצות קרסה? למה הקיבוצים פשטו רגל? למה ? כי הפרזיטים שיצרה השיטה עלו על האנשים היצרניים. הסיבה השנייה היא כי פקידים, מוכשרים ונהדרים ככל שיהיו, לעולם יעוותו את השוק. הצטברות העיוותים מובילה לקריסה.אבל אני חושב שאתם יודעים זאת בסתר ליבכם. כל המובטלים שבינכם, שבוחלים בעבודה, המתפנקים ורוצים עבודה שתפורה בדיוק למידותיכם. אני כולי תקווה כי הגזירות החדשות שיוטלו בקרוב יגרמו לכם להבין כי מאסנו בכם פרזיטים. וכי מדיניות הממשלה מעתה תהיה: מובטלים – לכו לעבוד (בכל עבודה) או לכו קיבינימט.

  5. גיא אברהמי הגיב:

    למזרחי הדפוק שלום רב!
    אתה כותב כי הפכת עצמך לאדם מועיל ובעל ערך כלכלי ובכך טמון חוסר ההבנה שלך את הסוציאליזם.
    השיטה הקאפיטליסטית גורמת לאדם לזהות עצמו כבעל ערך כלכלי או כספי ואף לזהות זאת עם תועלת לחברה, בעוד שאני מאמין כי ערבו של אדם נמדד לא בתועלת כלכלית, ועל כן אני שולל שיטה המתגמלת אנשים בצורה כזו.
    אדם הינו סובייקט ולא אובייקט- הצמדת ערך כלכלי לאדם הופכת אותו למכונה שהיא סוג של חפץ. זוהי שיטה ששוללת אנושיות. לאחר שנשללה אנושיותו של האדם והוא נמדד רק בכלים של תועלת כלכלית קל יותר גם להתעלם מבעיותיו. ניתן להבין עפ"י ניתוח זה את הקלות בה אנו מקבלים פשעים כנגד עמים שלמים וכן את הקלות בה אנו מרשים את קיומו של נשק להשמדה המונית בקרבינו.

  6. אור מזרחי הגיב:

    מזרחי דפוק יקר מכל,
    אני מחזק אותך, ומוסיף עליך. אלפי גימלאים חיים מקצבאות הביטוח הלאומי, לאחר שמעולם לא שילמו כסף לביטוח זה (אולי יש לשלם לי על גניבת רכבי גם אם לא שילמתי ביטוח חובה? חוצפה. מליוני עולים קיבלו ומקבלים הטבות מהמדינה במיליארדי שקלים, כשמעולם לא הועילו למדינה (מבחירתם החופשית בלבד הם עזבו את מדינתם). אני, רווק וללא ילדים, אינני מוכן לשלם מאות שקלים בחודש עבור מימון בתי-ספר לילדים אותם מביאים אנשים מבחירתם החופשית – שיעשו כמוך, יתכננו, יחסכו ויממנו את בתי-הספר לילדיהם ולעצמם, כפי שעלי לעשות במכללה, אגב, האוניבסיטאות מקבלות הון מהמדינה, מכספים הנגבים ממני, בעוד המכללות דבר!, אנשים כמוך שעבדו למעם לימודיהם ועתידם יעשו זאת בכל מחיר, ומי שלא – בעיה שלו, אני לא צריך לממן את לימודיו. כך גם עם מאות חולים, המבוטחים בביטוח בריאות יקר – ומשלמים מעות כיס (למה ביטוח הבריאות יחסי למשכורתי ולא למה שאקבל מחברת הביטוח?). אני נוסע בקטנוע, ולא מקובלת עלי ההשקעה האדירה בכבישים מהירים לקוני מכוניות מכספי שלי!!! – כבישי אגרה בלבד!, ואין סיבה שמי שגר בישוב ספר, ישלם על המים את אותו המחיר – אני לא צריך לסבסד את מגוריו במקום יקר. כך גם מתישבים באזורים בהם אין בטחון, וההשקעה העצומה בהם להגנתם – וכאן בודאי יסכימו עמנו גם אנשי חד"ש – שיקנו לעצמם נשקים. המשטרה, לא הגנה עלי כשפרצו לדירתי, מוטב לבטל את המוסד הארכאי הזה, שאינו עושה את עבודתו כראוי, חברות אבטחה פרטיות יעשו את העבודה טוב יותר, ובודאי שכך לגבי הממשלה ואלפי הפקידים במנגנוני המיסו, החיים על חשבונינו, ולא נותנים לי ולך לחיות בשלווה. כשאני אומר את זה אוטמרים – "קיצוני" – אני מדבר על עובדות, לא?
    מסכים עם כל מילה, אנרכיזם לכל.
    ואולי לא?
    או אולי לא?

  7. אבנר כוכבי. הגיב:

    מזרחי דפוק.

    בחברה שיש בה סולידריות חברתית ועזרה לחלשים תמיד יהיו כאלו שינצלו את זה לרעה ,בתופעה הזאת
    יש להיאבק בדרכים שונות אבל זהו מחיר סביר על מנת לחיות בחברה צודקת יותר ונעימה יותר.

    המצב שאליו אתה שואף מאפיין בעיקר מדינות כמו הודו , פילפינים, קניה ושאר מדינות עולם שלישי שבהן אין דמי אבטלה, אין קצבת זקנה, אין חינוך חינם, אין סולידריות חברתית ויש שכבה קטנה של "מזרחים דפוקים" שחיים להם בפחד מתמיד מאחורי חומות הארמון שהם בנו להם בעוד שרוב האוכלוסייה מחפשת אוכל בפחי הזבל.
    לעומת זאת יש גם מדינות אחרות(רק לסבר את האוזן- בצרפת יש חינוך חינם מגיל 0 עד תואר שלישי, באוסטרליה יש דמי אבטלה ללא הגבלת זמן עד מציאת עבודה, ובנורבגיה יש חופשת לידה של שנה) .
    העובדה שאתה רוצה להשתייך לקבוצה הראשונה של המדינות זאת זכותך, אבל בניגוד למה שאתה חושב
    העניים והמובטלים לא ילכו לעזאזל ,אלה יותר סביר שאתה לא תוכל ללכת לאף מקום.

  8. מזרחי דפוק הגיב:

    לאברהמי ולאור מזרחי, אחד אחד:
    לאור מזרחי- אחת הטקטיקות הידועות ביותר היא להביא דיעה נגדית לשלך לאבסורד ולהתווכח איתה שם. לא אכנס איתך לויכוח על המשכה הקיצוני של הדיעה אותה הבעתי. התשובה נמצאת במכלול מאוזן פחות או יותר של הדברים. אני חי בקולקטיב ולפיכך עלי לשלם מסים (= להתפשר).אני מרוויח יותר ועלי לעזור יותר ולשלם יותר. ההגיון ברור ומובן. היכן מתחילה הבעיה? כאשר השיטה קורסת. כאשר השיטה מעודדת פרזיטיות. הפרזיטים, ברוב חוצפתם, עוד צורחים עלי ועל שכמותי- אתם העשירון העליון- תנו עוד נבלים. תנו עוד. מגיע לי. עוד. עוד. אני מבין ומוקיר את אילו שאינם יכולים. את החולים, הנכים, הזקנים וכדומה. אני מתנגד בתוקף מוחלט לממן את אילו שעשו מהפרזיטיות שלהם קרדום לחפור בו. לכן הצבעתי שינוי. כי למעמד הביניים/ עשירון עליון נמוך – מגיע יותר. האם אתה עובד את השעות שאני עובד? האם אתה מתאמץ כמוני? אני בספק. אז שב בשקט.
    לגבי מר אברהמי- אתה, אני וכל אחד אחר נמדד בשני מישורים. המישור הראשון הוא זה שאתה מדבר עליו- המישור המוסרי: שם כל אדם הוא עולם ומלואו. שם ערכו של כל אדם הוא אינסופי. המישור השני הוא המישור הפרקטי/ מישור העבודה. תפנים או לא- שם אתה ואני מוצר.אפשר לקנות אותך ואפשר למכור אותך. אתה מוכר את שעות העבודה שלך – אני קונה אותם (ובעצמי מוכר אותן הלאה). אתה לא שונה משום מוצר אחר. אתה תקבל כסף בהתאם לתועלת הגלומה במוצר אותו אתה מוכר.אתה אובייקט – בדיוק כמו קוקה קולה.אתה תשומה בדיוק כמו מכונה. ככה זה עבד. ככה זה עובד. בכל מקום ותחת כל אידאולוגיה.ושוב- תפריד בין המישור הערכי בו כל אדם הוא עולם ומלואו למישור העסקי/פרקטי בו המשכורת שלך היא מה שאתה שווה (שוב פעם- בעבודה). אתה חושב שאתה לא מתוגמל מספיק- מצא לך לקוח אחר/מקום עבודה אחר- שיחשוב כי התועלת הנוכחית או העתידית שתגרום לו שווה עבורו לשלם יותר.
    זה פשוט. זה אכזרי. וזה תמיד היה כך.

  9. מזרחי דפוק הגיב:

    לאבנר כוכבי שלום,
    אני בהחלט לא רוצה מדינה/קולקטיב אוכל/ת יושביה. אולם מנגד אני לא מעוניין במדינה/קולקטיב המאבד/ת את עצמה לדעת.זה פשוט ענין של איזון. בין פרזיטים לאנשים יצרנים.
    אני לחלוטין תומך בלימודים חינם- כך מייצרים אוכלוסיה תורמת ויצרנית. ואני לחלוטין בעד חוק בריאות חינם, כי אני לגמרי בעד השכבות החלשות. אבל החלשות באמת- מחוסר ברירה ולא מעצלות. הבעייה מתחילה ונגמרת באיזון. לא יתכן ששני המגזרים הלא יצרניים ביותר (והלא ציונים) יהיו אלה שגוזלים תמיכות מחלשים אחרים. כוונתי לחרדים ולערבים. באופן פרדוקסלי ביותר- המדינה תומכת יותר ויותר בשתי האוכלוסיות המסוכנות ביותר מבחינתה. הערבים – בשל שאיפתם (הלגיטימית)של רובם, לקעקע את היותה בית לאומי לעם היהודי, והאוכלוסיה החרדית אשר עושה שמות בצביונה הפלורליסטי של ישראל.שתי האוכלוסיות הללו הן הצרכניות הכבדות ביותר של תשלומי העברה- על חשבונן של אוכלוסיות חלשות, ציוניות, שבעזרה מתאימה- היו הופכים לאזרחים מועילים התורמים לעצמם ולחברה בה הם חיים.אני מכיר את ש"ס. הם פעלו בשכונה הישנה שלי. אני רואה מה עלה בגורלם של חברי ילדות שלי שנפלו למלכודת. הכרתי גששים בדואים מהנגב, המהווים אוכלוסיה תורמת וחיונית, אשר מוקצים מחמת המיאוס ומנודים בקרב הקהילה האיסלמית הרדיקלית הגדלה והולכת בנגב. אנחנו – במו ידינו- מזינים ומחמשים את האוייבים, ועושים זאת על חשבונם של אילו מהמחנה הציוני הזקוקים ביותר לעזרתנו(וציוני לא חייב להיות יהודי דווקא- אלא כל מי שתומך ברעיון שישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי). בקיצור אבנר- אין בליבי אלא שמחה כאשר תשלומי המסים שלי נותנים רשת בטחון סוציאלי, חינוכי ותרבותי לשכבות המצוקה. יש ויש בליבי על האוכלוסיות הלא יצרניות, מבחירה, מתחמון ומשנאה, הגדלות והולכות במדינת ישראל- ומאיימות, אם לא נתעשת, להפיל את הבית על ראשינו.

  10. אבנר כוכבי. הגיב:

    תשובה למיזרחי דפוק.

    ראשית המושג "אוכלוסיות לא יצרניות" הוא מושג פסול מאחר שזה בדיוק המונח בו השתמשו הנאצים על מנת לתאר את היהודים.

    אני גם שולל את ההתיחסות לאנשים לפי ערכים כלכליים של עלות מול תפוקה.אנשים אינם מכונות.
    לגבי שתי האוכלוסיות שתיארת:
    ראשית הערבים:
    הערבים במשך שנים רבות ובמידה רבה גם היום ,ממלאים את תפקיד "חוטבי העצים ושואבי המיים" של החברה הישראלית ומהווים רוב במקצועות כמו פועלי ביניין ועובדים חקלאיים ,ושאר עבודות פיסיות אחרות שישראלים בורחים מהם ולכן ליחס להם איזה תכונות של בטלנות או פרזיטיות אלו דברים לא מדויקים, בלשון המעטה.
    לגבי החרדים:
    החרדים מאמינים כי לימוד תורה הוא ערך עליון הרבה יותר מיציאה לעבודה,וזאת זכותם.
    יש גם הרבה חילונים שעוסקים בלימוד והוראה של מקצועות לא יצרניים כמו "פילוסופיה סינית" "ספרות רוסית" ו"שירה תורכית".
    המשותף לאלו וגם לאלו שהם עוסקים במה שניתן לכנות "רוח האדם" וזה בדיוק מה שמבדיל אנשים ממכונות.

  11. טל הגיב:

    מיזרחי דפוק.
    רציתי להעיר תשומת ליבך, לכך שהמאבק כנגד מה שמכונה השוק החופשי (=הקפיטליזם), לא בא ליצור מצב בו כל האנשים יהיו שווים איש לרעהו. בני אדם אינם שווים ולכן משתמע מכך שלאנשים מוכשרים יותר (שאתה, כנראה, נמנה עמם), יהיו אפשרויות רבות יותר.
    הבעיה מתחילה בכך שהמדינה וראשיה, מטיבים באופן שוטף כבר למעלה משני עשורים, עם מספר מצומצם של אנשים המכונים בעלי הון. בעלי ההון הם הם המרוויחים ממצב קשה בשוק (בזכות הריביות הרצחניות שיש בשוק), הם אלו שזוכים לפטור ממס בבורסה, ממס על ירושה, מס על עזבונות וכו’ – פטור ששווה מיליארדים, והם אלו שלוחצים את ראשי המשק להקטין את תקציב המדינה כמה שאפשר (ואם למדת כלכלה אתה ודאי יודע שגירעון גדול הוא לא בהכרח רע!). ואז הסקטורים השונים במדינה מתגוששים על תקציב המדינה הקטן – שיכול היה להיות גדול יותר. ומנגד, מסתכלים מהצד מספר מועט של משפחות שמרוויחות הרבה מאוד מהמצב – משפחות שימשיכו לשלוט כאן עוד הרבה זמן אם לא יהיה כאן מס על ההון.

  12. מזרחי דפוק הגיב:

    לאבנר:
    בחייך, מספיק כבר עם ההשוואות לנאצים.איך אפשר לנהל דיון שלא יגרר מיד לאסוציאציות טעונות כל כך? יש אנשים עם תועלת כלכלית ויש שאינם בעלי תועלת כלכלית.זה לא פוסל את ערכם כבני אדם במישור המוסרי. זה כן פוסל אותם במישור הכלכלי (אם היה לכך עסק משלך – לא היית בוחר את זה שיעזור לך להרים את העסק החדש שלך (אף שאינו רעב ללחם)? או שמא היית לוקח איזה מישהו,שברור לך לחלוטין שאין לו שום יכולת לבצע את התפקיד? (אבל הוא רעב ללחם).והרי לך ההבדל בין אידיאולוגיה לפרקטיקה בקצה המזלג. אני מבקש להפנות אותך לאחת מתגובותי המוקדמות. יש להפריד בין שני מישורים. המישור הערכי- בו לכל אחד יש ערך מלא, אבסולוטי, קדוש- מה שתרצה. לבין המישור העסקי-כלכלי, בו יש ערך שונה לאנשים, יש שתורמים ויש שצורכים. הבלבול הנפוץ כל כך והמפריע כל כך לדיון ענייני- הוא בדיוק חוסר ההבחנה בין שני המישורים. עירוב מין שאינו במינו הוא בדיוק זה שמונע להגיע לתובנות מהותיות. כלכלה ומנהל עסקים קשורות לכסף, לרווח ולהפסד. קודם נגיע למסקנות לגבי המישור הכלכלי. אחר כך נבחן את מסקנותינו בהיבטים המוסריים-אנושיים המתחייבים ונקבל החלטה מאוזנת ככל שניתן. הבעייה המרכזית "אצלכם" כותבי השמאל היא אידיאולוגיות נעלות (באמת) עם פרקטיקה צולעת ביותר(ואני חוסך לך ולי את הדוגמאות- יש הרי בשפע).בזה אתם כל כך שונים מהימין הכלכלי – בעל האידיאולוגיות הצולעות אבל עם הפרקטיקה המעולה. להערכתי הדבר נובע מכך שאתם פשוט אינכם מסוגלים להפריד בין שני המישורים לעיל. אז מה אתה אומר אבנר-אפשר להפריד? או שנשאר ברמה של הטחת דמגוגיות אחד בשני?

  13. מזרחי דפוק הגיב:

    לטל, הדרך לטפל בדבריך היא באמצעות כוח פוליטי- אותו אנו חסרים. עשירים תמיד היו. עשירים, מן הסתם, תמיד יהיו. "רק טיפש עובר על החוק" אמר לי מי ממכרי (עו"ד, אלא מה). "מי שמכיר את החוק – יודע כי יש בו פרצות, דרכן ניתן לחמוק, באופן חוקי ולגיטימי". בכל חוק, בכל מדינה, תחת כל אידיאולוגיה ובכל שיטת ממשל הידועה לאנושות, יהיו פרצות, והעשירים והחזקים ידעו לעבור בהם. המעמד "העליון- הנמוך" ומעמד הבינים הם אלו שמחזיקים את השיטה על כתפינו.אמר כבר מישהו- " שליש מאוכלוסיה עושה מילואים, שליש עובד ושליש משלם מיסים – וזה אותו שליש". בתור אחד מהשליש – נמאס לי. אני רוצה יותר.גם לי מגיע.

  14. אדי סער הגיב:

    למזרחי הדפוק:
    רק היום קראתי את את מה שכתבת ונדהמתי מקוצר הראות. נגיד שהיום מחליטים לדפוק אותך שוב (כי אתה דפיק מטבעך) ומפטרים אותך מעבודתך, כי המצב קשה ו/או אתה עולה יותר מדי למעסיק ו/או אתה מבוגר מדי ו/או אתה שחור ומכוער מדי והמעביד אוהב בהירים וחייכנים ו/או השמש זורחת ו/או יורד גשם ו/או כל דבר אחר.
    מה עכשיו? האם גם עכשיו תרגיש שרק אתה לבדך בעוצם ידך תוכל להאבק באי הצדק שנגרם לך וגם למצוא עבודה חדשה וטובה לפחות כמו הקודמת במשק מרוט ומובטל (לא בגללך)? דמיין לעצמך מצב כזה. מה אתה מרגיש? עוצמה או חוסר אונים? אתה לא מבין שסולדיריות זה לא בכיינות. להפך, סולידריות היא כוח. סולידריות מעצימה את היחיד.
    ועוד לא אמרנו כלום על זה שכמה שלא תעבוד קשה התגמול עבור עבודה יהיה קטן ועלוב לעומת רווחי ההון (הון שמזרחי דפוק כמוך אפילו לא יכול לחלום להתתקרב אליו).
    אין מראה עלוב יותר מכלב המלקק את ידי אדוניו.

  15. מזרחי דפוק הגיב:

    וואו – תשמע, הגנים המזרחיים שלי מתחילים לעשות קולות של היעלבות. "כלב המלקק את ידי אדוניו…". אכן אדי- השקעת במטפורות. סחתיין. ולעניין – אם יפטרו אותי מחר , אמצא חדשה מיד – טובה יותר או טובה פחות ואתקדם מחדש, מהר מאד, או אפתח עסק משל עצמי. אתה יודע מדוע? כי יש עבודות בשפע. רק שהן לא כולן מיועדות למפונקים עלובים שמפחדים לעבוד קשה שכל היום בוכים כמה דופקים אותם. אני לא אתבכיין כמוך על זה ש"המצב במשק דפוק". את סגנון החשיבה הדפוק, התלותי, הסוציאליסטי וגם (לצערי) המזרחי כל כך, אני אשאיר ל"נאורים" ו"סולידריים" כמוך (או לשס"ניקים). בכה ככל שתרצה, על מר גורלה של ה"הסולידריות הסוציאליסטית". בכה על שאיפות ילדותיות של אינפנטיל המצפה שאחרים יעשו בשבילו. בכה קומוניסט קטן על השמש שכבתה. וחמודי – באמת שאין לך צורך לדאוג לכיסי האישי. את זה אני עושה טוב יותר.

  16. אדי סער הגיב:

    למזרחי הדפוק:
    תודה על המחמאה בעניין המטפורה. אך לא השקעתי במיוחד. זו פשוט התמונה הראשונה שעלתה בדעתי למקרא דבריך – תמשיכו לדפוק אותי ואני אמשיך ללקק. תעשו לי מה שאתם רוצים אני אקום מהביצה שהפלתם אותי אליה, אתנער מהיריקות שלכם ואמשיך לזחול את דרכי הלאה. עד מתי? עד מתי יהיה לך כוח לזחול? אם אתה לא אומניפוטנט, משהו יגמור אותך: תחלה, ייתש כוחך, תזקין, או פשוט לא ירצו אותך יותר בגלל גחמה של מישהו, משהו הרי תמיד קורה. אתה לא יכול לשלוט על כל הפקטורים ואם אתה כן יש אחרים שלא. אחרים שזקוקים לתמיכה ולסולידריות. הסולידריות היא הכוח של החלש. רק עם תומכים מאחוריך ומצדדיך יש לך כוח לעמוד מול שרירות ורשעות.
    מה שדופק אותך זה לא המזרחיות אלא הכניעות, נמיכות הרוח וקבלת החזק בגו כפוף. נדמה לך שדבריך מביעים עוז רוח. לא ! הם רק סימפטום של חוסר כבוד עצמי: תדפקו אותי עוד כי אני מקבל הכל בהשלמה.יורקים עלי ואני מכריז בקולי קולות שיורד גשם.
    מעניין אגב, מדוע אתה נמנע מלכתוב את שמך האמיתי. למה נדמה לי שאתה חושב כמוני ורק מנסה ליצור פרובוקציה?

  17. מזרחי דפוק הגיב:

    לגבי האנונימיות: אנונימיות היא חופש פעולה. בקשר לדברים האחרים: אל תבין אותי לא נכון – אני בעד סולידריות. אבל למי שמגיע. לזקנים, חולים, ילדים וכדומה- לא לפרזיטים. אתה טועה טעות מהותית אחת בחושבך כי מנצלים אותי ואני בוחר להתעלם מכך. ידידי – אני מקבל זאת כחלק אינטגרלי של כללי המשחק.כי המשחק הוא ניצול הדדי.לצורך העניין- גם אם טכנית מישהו שכיר, זה כלל לא משנה את העובדה כי הוא מוכר מוצר, כמו כל בעל עסק.(וגם אתה- אם תרצה או לא, על אפך וחמתך) קוראים למוצר שעות עבודה. ואני מוכר אותו ללקוח(בוס) שמוכן לשלם עבורו הכי הרבה. המלאי שלי מוגבל. ולכן אני מקפיד למוכרו למי שנותן לי הכי הרבה (בתנאים חומריים, בבטחון סוציאלי, בסביבת עבודה וכדומה). אם הלקוח (הבוס) חושב שהמוצר שלי לא מספיק טוב או לא מוכן לשלם לי מה שאני חושב שאני שווה, אדאג להחליף את הבוס.וכך עשיתי לא פעם. בלי סנטימנטים ובלי רגשות. ושתבין – אני משקיע ומשפר את המוצר שלי כל הזמן. ואני עושה אותו בעל תועלת מקסימלית לאחרים, שמשלמים לי מצויין על כך. והאמן לי – זה עובד. משכונת מצוקה, מה"מצוקתיות" שיש, הגעתי לאיזור הטוב בארץ.ולא בחסד.ולפני שאתחיל פה במחיאות כפיים מביכות לעצמי, אומר מיד את הקטע המפתיע בסיפור- אני לא מוכשר יותר מאף אחד! (ואני מתכוון לזה). אני רק בוחר לראות ולשחק את כללי המשחק האמיתיים. אם תעשה זאת גם אתה, לא יפקד גם מקומך.

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    גם אם נקבל את כללי השוק החופשי, בשוק של מעסיקים (היינו בשוק בו המעסיקים שולטים) הם קובעים את מחיר העבודה. זה מה שקורה היום בשוק העבודה בו יש מחסור במשרות (שלא נגרם ע"י העובדים, חשוב להזכיר) אנשים מוכנים לעבוד בתמורה לשכר שאינו הולם את השקעתם, כישוריהם ויכולתם ותמורת שכר שאינו מספק את צרכיהם. המדובר בשוק בו אתה מוכר "מוצר" שהביקוש לו מוגבל ומחירו נקבע ע"י הקונה. לכן הסולידריות בשוק כזה היא נשקו של הצד החלש יותר. נשק כזה, לדוגמה משמעותו איגודים מקצועיים חזקים. לא של חולים לא של ילדים אלא של אנשים עובדים שמכירים בערך עבודתם!

  19. אדי סער הגיב:

    מר מזרחי דפוק,
    למקרא דבריהם של "אלמוני" ונטע לא נותר לי אלא לסיים את דיוננו במילים I rest my case. תהיה בריא (ולגביך לברכה זו יש משמעויות כבדות משקל).

  20. מזרחי (דפוק לשעבר) הגיב:

    לנטע, אני בהחלט סבור כי אין מקום לרובד אחד בחיים. ישנם שני מעגלים מרכזיים שאני מזהה. הראשון הוא מעגל העסקי- של עבודה/פרנסה/כסף/מוצרים חומריים. המעגל השני הוא המעגל החברתי- של משפחה/ חברים/ הומניות/ אמנות וכדומה. אין לאדם נורמלי יכולת להתקיים באחד מבלעדי השני.הטעות הבסיסית היא הנטייה לערבב בין החוקים "השולטים" בשני מעגלי החיים הללו. ב"משחק" המשפחה הכללים השולטים הם הומניות, אהבה, חמלה, נאמנות, והכלל של "זכרתי לך חסד נעוריך.." וכדומה. אם תיישמי את הכללים הללו במעגל העסקי.. את פשוט תכשלי!. ואני שונא להכשל.מנגד, אם תנסי ליישם את הכללים העסקיים של תחרות, כוחנות, ציניות, תועלתנות וכדומה השייכים למעגל העסקי- במעגל המשפחה… דומני כי רוב הסיכויים שתשארי לבד.
    המעגל העסקי דורש אובייקטיזציה (החפצה) של אנשים. עובדים הם תשומה. הסיבה היחידה להעסקתם היא התועלת שאת יכולה להפיק מהם. (נסי לחשוב מנקודת ראות של בעלת עסק – וראי דוגמאות שנתתי כבר לעיל). במעגל החברתי אנשים הם הכל ובשום אופן אין הם חפצים, נהפוך הוא. כל אחד הוא עולם ומלואו. אם כן, הפרידי בין המישורים/המעגלים השונים ותצליחי בשניהם.

  21. נטע הגיב:

    אחת הבעיות של הקפטיליזם היא ההחפצה (הפיכת אדם לחפץ) שהוא גורר. מזרחי, אתה אומר שהבנת את חוקי המשחק ואתה משחק לפיהם – מי אמר שהחיים שלנו הם משחק? אתה מדבר על השעות שאתה משקיע בעבודה ועל המאמץ שאתה משקיע בלהפוך את עצמך למוצר נחשק יותר, האם בהכרח זוהי ההשקעה האנושית היחידה שראוי לעודד? השיטה הקפיטליסטית טוענת שכן, שיש להותיר את ההתפתחות האנושית ל"כוחות השוק". אני טוענת שגם לו כולם היו מסוגלים להשתלב בהצלחה בשיטה הקפיטליסטית, כטענתך, הקיום האנושי שנובע מכך הוא בהכרח צר, מוגבל,פופוליסטי ואי שיוויוני. אי אפשר לנתק את המערכת שמסדירה את החיים האנושיים מערכים אנושיים, השיטה שמתקבלת פוגעת בחוש הצדק הטבעי שטמון בכל אחד מאיתנו משום שהיא פשוט איננה טובה מספיק, היא משעבדת, כובלת ומצמיתה את רוב רובם של בני אדם למען שימור עושרם האגדי של מתי מעט. היא איננה כוללת בתוכה חדוות יצירה, עבודה בעלת סיפוק או אהבה, ובלי יסודות אלו מאבד הקיום האנושי את פשרו והופך ל"משחק" אכזרי.

  22. אמנון יובל הגיב:

    לאיש העשירון העליון (המתעקש לקרוא לעצמו ‘מזרחי דפוק’) שלום,

    מה שמדהים בעיקר בדברים שאתה כותב הוא שהם משקפים תודעה כוזבת כמעט מושלמת של המציאות, מסוג שלא נתקלים בה מדי יום ביומו. לא אכנס כאן לדיון העקרוני על הקפיטליזם, הראיפיקציה וערכו של האדם כסחורה. אגביל את עצמי להתייחסות לדברים ה’פרקטיים’ יותר שאתה כותב, כלומר אלה המשרטטים סוג של אמירה פוליטית אקטואלית.

    אתה כותב שהבעיה כולה טמונה בכך שהמדינה תומכת בשני מגזרים – החרדים והערבים – שבהיותם "לא יצרניים" גוזלים מכולנו את מה שמגיע לנו. אתה מוסיף ואומר גם שמדובר "בשתי האוכלוסיות המסוכנות ביותר מבחינתה". כדי להוכיח שאכן המדינה תומכת ב’מגזר’, עליך להראות כי המגזר ככזה מקבל הטבות שאין מקבלים מגזרים אחרים. אמירה כזו לגבי המגזר הפלסטיני-ישראלי היא מגוחכת, שכן ידוע לכל שזהו מגזר המקופח באופן מסורתי מבחינת תקציבים. החרדים אמנם זוכים להטבות מסויימות, אך כל זה לא מונע מהם להישאר המגזר השני העני ביותר בישראל, לאחר הערבים. מהתיאור שלך יוצא שיושבים כל מי שאתה מכנה ה’פרזיטים’ ועושים קופה מהמאמצים שלך. זה מזכיר את האגדות על קבצנים, שבעצם, בהיחבא, הם מיליונרים. למעשה, מדובר באוכלוסיות הסובלות מרמת-חיים נמוכה, והנאבקות באופן יום-יומי מאבקים שאתה אינך מכיר כלל.

    אכן, אני מסכים שיש מקום לנסות וליצור מחוייבות רבה יותר של חרדים לעבודה ולתכנון ריאלי של המשפחה, אך לומר שהבעיה הכלכלית בישראל נגרמת רק בגללם היא שטות גדולה. מדוע? משום שמה שגורם לקיצוצים הנרחבים בשירותים שהמדינה נותנת (ומעניין שאתה בא בטענות על ‘פרזיטים’ בדיוק בתקופה שבה מקצצים ללא רחם בשירותים ציבוריים חיוניים) הוא ההשקעות שלה לא בחרדים ולא בערבים אלא במשהו מסוג שונה לחלוטין: התנחלויות וכיבוש.

    פורסם זה מכבר שהמדינה משלמת על כל מתנחל יותר מפי עשרה מאשר כל אזרח בתוך תחומי הקו הירוק. ככה זה כשצריך לשמור על מבצרים בתוך שטח עויין. במקביל, אחזקת מנגנון כיבוש עולה סכומים שקשה לנו לדמיין בכלל. מחסומים, נגמ"שים, כלי נשק, מארבים, תצפיות, משכורות למילואמניקים, מזון, וכיו"ב.

    ובקיצור נמרץ: מעניין שלא שמענו ממך טענה אחת על ההתנחלויות והכיבוש, אלא רק על כל מיני אנשים שצריכים לגדל משפחה באלפיים שקל לחודש. אנחנו מביטים בך ורואים את טומי לפיד: כמוהו, אתה מתעלם מהחורבן וההרס שהמדינה שלך זורעת, מסכומי העתק שהיא משקיעה באותו הרס, ומעדיף להתמקד בפרוטות שמקבלים מובטלים במערכת רווחה מתפוררת. אני לא יודע אם שמעת על זה, אבל ישראל (הדוגלת בציונות שאתה כל כך נהנה להתרפק עליה) היא מקום ראשון בעולם המערבי מבחינת פערים סוציו-אקונומיים: גרועה מאמריקה, גרועה מאנגליה התאצ’ריסטית.

    אני מניח שהדברים האלה לא ימנעו ממך להמשיך להאשים אנשים שלא גומרים את החודש בכך שאתה לא יכול להחליף את הארבע כפול ארבע שלך כל שנה אלא רק כל שנתיים. אבל לפחות תחסוך מאיתנו את הזעם הצדקני המלווה את הכתיבה שלך. זכותך להיות אגואיסט אטום-מוסרית – זה מותר על פי החוק – אבל שמור לעצמך את הבכיינות על כמה דופקים אותך.

  23. נעם הגיב:

    מגיבים ומגיבות בכלל ו-"מזרחי דפוק" בפרט. קראתי את המאמר ואת תגובותיכם ואני נוטה להסכים עם כולכם. בדיוק באותה מידה שאני לא מסכים אתכם…

    "מזרחי דפוק" למשל- ברור שאתה לא כזה. אדרבא, ברור שאין חיה כזו ולא הייתה. והנה כאן אני מסכים איתך לחלוטין. מי שרוצה לעבוד ומוכן לעבוד ימצא עבודה. אף אחד לא מונע מאיש ליזום להתפתח וללמוד. אף אחד גם לא כופה על איש לעשות עשרה ילדים. ואין אף סיבה נראית לעין שמדינת רווחה שפויה שמוציאה ילדים לטובתם ממשפחות קורסות, תעודד בשום צורה, אנשים להוליד ילדים לא לעבוד ולצעוק שדופקים אותם.

    וכאן אני מפסיק להסכים איתך מר "מזרחי" היקר. בראש ובראשונה אני לא מסכים איתך בעניין הדברים המקוממים שלך על הערך והשווי שיש לכל אחד מאיתנו. אל תבין לא נכון, לצערי הרב זהו באופן חלקי המצב כיום. אנשים נמדדים לפי "מה הם שווים" אחד לשני באופן תועלתני מובהק. מה שמקומם בדברים שלך היא ההכרה המוזרה שאליה הגעת שזהו בגדר חוק טבע-כך היה וכך יהיה. אין שני מעגלים של הסתכלות במישור הערכי, ואתה הוכחה חיה לכך. אתה שלדבריך לא היה לך כסף ועלית לגדולות, לא עשית את זה כי הצלחת להפוך את עצמך לסחורה יותר מוצלחת. אתה הצלחת בזכות הנחישות שלך שעולה מאיך שאתה כותב, בזכות החריצות שלך, ההכרה שלך ביכולותיך ובערך עצמך, או בקיצור בזכות אותה רוח אנושית שלא נמדדת ברווח או הפסד כספיים.
    דבר נוסף שעליו אני חולק עליך, הן המסקנות שאליהן אתה מגיע. ביטול מדיניות הרווחה, כפתרון לבעיית הפרזיטים בפרט ובעיות המשק בכלל. אתה שהצלחת, עשית זאת למרות הקושי ולמרות השיטה שכפי שאתה אומר היא אכזרית ונטולת פניות. אז כאדם מוסרי אתה תומך בהשראתה במתכונתה הנוכחית!?!?
    מדיניות רווחה נכונה וסוציאליזם (כן הממבו ג’מבו) אלו הדברים שבאמת יגרמו לאנשים בסופו של דבר לאחר תהליכי שיקום והבראה ממושכים(תרופות קסם אין), לצאת לעבוד להתפרנס בכבוד ולחיות בכבוד. הרי לא ייתכן שמפסיקים תשלומי העברה אבל כמות העבודות במשק לא גדלה. לא ייתכן שמעודדים עשירים על ידי הקלות (כשהמשמעות היא יותר כסף), ואת המובטלים מעודדים למצוא עבודה בשכר מינימום שהוא גרוע כמו דמי האבטלה. גם לעבוד וגם להמשיך לא לגמור את החודש? (כשהמשמעות: להמשיך להיות עני).מה, יש שתי תורות מוטיבציה אנושית? אחת לעשירים ואחת לעניים? זה הרי מגוחך.
    הפתרון הוא בראש ובראשונה חינוך חינם מגיל אפס עד לתארים הגבוהים. העלאת שכר המינימום לשכר הוגן. מיסוי כלשהו על רווחי הבורסה. ומיסוי על הון. זה לא אומר כמובן שלא יהיה יותר קפיטליזם. ההיפך הגמור. יהיה קפיטליזם אבל עם סייגים וכללים שונים מאלא הנהוגים היום. זוהי צורת המאבק הנכונה באבטלה ובפרזיטים כאחד. קפיטליזם שאנשים משתמשים בו ככלי, ולא קפיטליזם שמשתמש באנשים ככלי!!
    עשירים חייבים להבין שלעושר יש מחיר, קבוצות נתמכות כמו חרדים או הערבים צריכות מבחינתן להפנים איזו מידה של פרגמטיות ע"מ להיות באמת יותר יצרניות ופחות תלויות ( הכוונה היא למשל בעניין כמות הילדים שאפשר או אי אפשר להביא לעולם מודרני כמו שלנו…).
    אף אחד לא חי בוואקום. והשינויים צריכים להיות הדדיים. זאת גם סוג של סולידריות חברתית.

    שאו ברכה
    נעם 🙂

  24. מזרחי ששואף להיות מזרחי דפוק אל לא ישכח מה זה דפיקה הגיב:

    קראתי את המאמרים והתגובת בעניין רב וזוהי תגובתי למזרחי הדפוק:
    הסטטוס בו אתה נמצא מעורר בי אסוציאצייות לגבי הסטטוס שאני מייחל לי בעד כ-5 שנים אני כרגע כבן-21 מגיע ממשפחת מצוקה עם עוני שאינך יכול להבין אותו גם אם היית המזרחי הכי שחור ביקום, ראיתי את הטעויות של הורי למדתי מהם עד כמה שיכולתי אני בניגוד לחלק נכבד מחברי "הדפוקים" קיבלתי מתנה שבאמצעותה אוכל להגיע לסטטוס שלך או בעצם 2 מתנות אינטיליגנציה וכח רצון ברוב המקרים זה עוזר אך בוא ואשתף אותך במקרה ששני המתנות הללו לא יכולו לעזור לי: זה קרה לפני שנתיים התגייסתי לצבא כאשר מצבי הכלכלי בבית היה מתחת לכל ביקורת, למרות זאת החלטתי כי אני רוצה להעביר את 3 השנים הבאות בשירות קרבי המונע ממני כמובן לעבוד ולנסות להיות מוצר תורם לביתך לאחר 3 חודשים של מאבקים עם" שלטונות הת"ש לא קיבלתי תמיכה כלכלית נאלצתי לשרת כג’ובניק בסופו של דבר גם כג’ובניק, לא היה בידי לעבוד ובכך סיימתי את הרומן הארוך שלי עם הצבא בתעודה של חולה נפש(פרופיל21) כעת לאחר שנתיים ששוחררתי הבנתי כמה דלתות נסגרו בפני כתוצאה מכך שנולדתי עני, נכון אבנים שחקו מים ולכן איני מרפה בימים אלו נרשמתי למכללה למנהל ואני אמור להתחיל ללמוד שם בסמסטר הקרוב אני חושש לגורלי שכן מה יהיה אם לא אוכל לממן את שכר הלימוד ואפרוש מהלימודים תאר לעצמך מה תהיה אז תחושת המרמור, לסיכום אני באמת מאחל לי ולעוד הרבה "דפוקים" להגיע לסטטוס שלך באמצעות כוח רצון והתמדה וכן כישרון אך אני לא מאחל להם לשכוח מה זה לקנות לחם פרוס במקום פיתות או לקנות בשר מסופר דוד במקום מסופר קואופ בשביל תוספת של 1 לקילו מקווה שעוררתי בך קתץ אסוציאציות לגבי עברך אז נסה באמת להיות להיות קצת הומני ולשלב את זה עם המשחק כי כמו שאמרו קודמי רק שילוב בניהם יכול ליצור איזשהו איזון

  25. אינטיליגנט הגיב:

    מרוב ביקורת לא רואים את הפארדיגמה.
    מה בדיוק אתה מבקר, מלבד את הכל ? את הסטטוס קוו באשר הוא ?
    מה אתה מציע במקום? לשבור את הכלים ולבנות מה במקום ?
    סוצילאליזם? שהממשלה הריכוזית תעסיק את כולם ?
    יצור אמיתי הוא אחוז מאוד קטן מהכלכלה. וגם זה תלוי באיך אתה מגדיר יצור.
    המטרה של קפיטליזם היא לייצר רווח לא סלעים פיזיים, ובניגוד לדוקטירינות אחרות לפחות ניתנת ההזדמנות לעניים להתנייד חברתית.

    מר תשובה, נולד במשפחה קשת יום של 7 אחים ועבד כטייח למחייתו. ואז קבלן טיח, ואז קבלן עבודה ,ואז קבלן בניין, ואז דרך אפרקיקה ישראל התרחב.
    אל תקנא, תתקן.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים