הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 בפברואר, 2003 12 תגובות

מאת כתב "הגדה השמאלית"


הורים של סרבני הכיבוש הכלואים בכלא הצבאי החליטו להפגין מדי שבוע ביום שישי בצהרים מול ביתו של הפצ"ר, האלוף מנחם פינקלשטיין, כדי להביע תמיכה בסרבנים ובסרבניות המסרבים להשתתף בכיבוש האכזרי, ולמחות על מדיניותו של הפצ"ר להמשיך ולכלוא את בניהם במעצרים חוזרים ללא קץ, על ההתנכלויות החוזרות לסרבנים הכלואים ועל תנאי הכליאה המחפירים.

המשמרת הראשונה התקיימה ביום שישי, ה-14 בפברואר, מן השעה 2:30 אחר הצהרים, מול ביתו של הפצ"ר פינקלשטיין ברח’ הלוי 12, פתח תקוה. עשרות הוריהם ותומכיהם של הסרבנים הניפו שלטים המציינים את שמותיהם של הסרבנים הכלואים ומספר ימי מעצרם. "אנו רוצים להזכר לפצ"ר שגם לסרבנים יש זכויות אדם, ושענישה חוזרת על אותה עבירה היא בלתי חוקית".


כיום נמצאים בכלא הצבאי 12 סרבני מצפון, אשר נדרשים שוב ושוב להתגייס ועם סירובם נשלחים שוב לכלא, ובסיום המעצר נדרשים שוב להתגייס ומוחזרים שוב לכלא, ללא כל אפשרות לסיים את מעגל הקסמים הזה. ותיק הסרבנים, יונתן בן ארצי (אחיינו של שר החוץ נתניהו) כבר צבר 196 ימים בשבעה מעצרים רצופים, וכמה סרבנים אחרים מתקרבים אף הם לחצי שנת מעצר מצטברת בלי כל ידיעה כמה זמן עוד תימשך כליאתם.


עו"ד אבנר פינצ’וק מן האגודה לזכויות האזרח פנה במכתב אל שר הביטחון מופז והתריע על כך שסרבני מצפון שביקשו להמיר את שירותם הצבאי בשירות אזרחי חלופי ופנו בטרם מועד גיוסם ל’ועדת המצפון’ של צה"ל, נדחו על הסף על ידי שלטונות הצבא, החוסמים בפניהם כל דרך להשתחרר וכולאים אותם שוב ושוב לתקופות מצטברות ממושכות. "זוהי מלחמת חורמה שאסר הצבא על חופש המצפון ועל האמונה הפציפיסטית", כתב עו"ד פינצ’וק. "מדיניות הענישה החוזרת מנוגדת לעקרונות יסוד של דיני העונשין, האוסרים על שפיטה חוזרת על אותה עבירה". לטענתו של עו"ד פינצ’וק, אילו לא היה מדובר בסרבני מצפון אלא בסתם חיילים בלתי ממושמעים ו’עושי צרות’, היה הצבא משחררם זה מכבר כ’בלתי מתאימים’. כיוון שכך, המשך הכליאה החוזרת מהווה ענישה אכזרית, שרירותית ובלתי סבירה בעליל שכל מטרתה דריסת מצפון ואמונה.


הסרבנים הכלואים זוכים לביקורים של עורכי דין, עו"ד יוסף נקר בכלא 6 ועו"ד נטע זיו בכלא 4. במכתב מחאה ששיגרו עורכי הדין למפקדי שני בתי הכלא, נאמר כי הסרבנים מקבלים תנאי כליאה בלתי ראויים, משפילים, בלתי אנושיים ומבזים, הגרועים בהרבה מאלה של אסירים פליליים. סרבנים המסרבים ללבוש מדים צבאיים נשלחים אל ‘אגף הבידוד’ ומוחזקים שם בתאים צרים בהם השירותים פתוחים לרווחה וחשופים לראיה של צוות הכלא והאסירים האחרים, ללא אפשרות מינימלית של פרטיות בזמן עשית צרכים. כמו כן, בתאים אלה שורר קור מקפיא, אין כלל אמצעי חימום, וגשם שיורד נוזל מכל רחבי התא. באגף מיוחד זה אין כלל מים חמים והאסירים נאלצים להתקלח בקור מקפיא. האסירים זוכים רק לשעה אחת ביום של אור שמש ושוהים ביום ובלילה בחדר שבו אור הניאון דלוק תמיד.


מעבר לתנאים הקשים בכלל ב’אגף הבידוד’, נתונים הסרבנים להתנכלויות בלתי פוסקות של שלטונות הכלא בשל ‘עבירות משמעת’ הנובעות מסירובם להיות חלק מן המערכת הצבאית: סירוב ללבוש מדים, לעמוד דום במסדרים, לפנות אל הסוהרים בתואר ‘המפקד’ וכו’. בשל ‘עבירות’ כאלה מועמדים הסרבנים למשפטים חוזרים ונשנים בתוך הכלא, ונשללות מהם הזכות לביקורי משפחה, שיחות טלפון, משלוח מכתבים וכן נמנע מהם להחזיק כלי כתיבה, מוגבלת מאד כמות הספרים שביכולתם להחזיק וכן כמעט לא מגיעים אליהם עיתונים. שיא ההתנכלויות היה כאשר נלקחו מהסרבן הלל גורל שמיכותיו, בליל חורף קר, בטענה שלא קיפל אותן ב’קיפול צבאי’. (למזלו של גורל, השאילו לו חבריו לתא, חיילים כלואים שאינם סרבנים, שמיכות משלהם).


ביום שלישי הגיעו לכלא 6 שני סרבנים נוספים, אורי יעקובי ויוני יחזקאל, אשר סרבו ללבוש מדים מכיוון שאינם מוכנים להיות חלק מן המערכת הצבאית, ונשלחו גם הם אל "האגף המיוחד". בימים האחרונים ניכרת מגמה של שלטונות הכלא לנתק את הסרבנים מהעולם החיצון ע"י הערמת קשיים על ביקורים של עורכי דין וחברי כנסת בתירוצים טכניים, כך שלעתים משפחות הסרבנים אינן יודעות במשך שבועות שלמים על מצבם. במשך מספר ימים ניסו שלטונות כלא 4 למנוע את ביקוריה של עו"ד נטע זיו בטענה שדרוש לה ‘אישור מיוחד’, וגם על ביקורה של ח"כ תמר ג’וזנסקי בכלא נגרמו עיכובים כדי להגיע למועד כינוס הכנסת החדשה, בה ג’וזנסקי אינה חברה.


למרות הכל, בכל מסר שמצליחים הסרבנים להעביר מן הכלא הם מוסרים שרוחם איתנה ואין להם כל כוונה להיכנע ולשרת בצבא הכיבוש: "בכל פעם שאנו שומעים על מעשים אכזריים שמבצע הצבא בשטחים הכבושים, כגון הרס בתים והרג ילדים, הדבר מחזק את נחישותנו לא להיות חלק מהגוף הזה".

תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. דן לב הגיב:

    מצידי שישארו בכלא.

  2. שולה הגיב:

    לדן לב.
    המטרה של קלות התגובה באתר הזה היא מן הסתם לנהל דיון פורה. ללא כל ספק מותר לך להתנגד לדברים שנאמרים כאן, אבל אם אתה מכניס את הראש שלך לכאן כדאי גם שתנסה לשכנע אותי. כי ככה בטח שלא תצליח.
    כולנו אנשים בוגרים וכולנו יודעים להקליד למחשב. באנו לכאן כדי לדבר.
    אז יאללה. ובבקשה תהיה ענייני. ולא לדבר מהבטן. לדבר מהראש.

  3. ציוני הגיב:

    לשולה ! אכן צדקת ! אולם גם בחיים גם ביחסים בין בני זוג לפעמים מוקפצים הפיוזים . לדעתי צהל צריך לקבל החלטה בקשר לסרבנים ולאחר שתים שלש תקופות מעצר לשחררם בקלון ולא לקרוא להם לשירות כלל.
    התופעה שולית שבשולית גם השמאל המתון , מרצ מתנגדים לסרבנות .

  4. Mark Knofler הגיב:

    במדינה כמו שלנו אין מקום לסרבנות הנערים הללו,אפשר ורצוי לסרב לפקודה שאינה
    מוסרית אבל במסגרת צבאית אבל לא להסתתר תחת סיבה אידיאולוגית מפני הפחד

  5. גיא אברהמי הגיב:

    לדעתי יש לבחון לנושא הסרבנות משתי זויות:
    1- מהבחינה המעשית ניתן פטור מסיבות מצפוניות לערבים ולחרדים בעוד שבנות המצהירות על היותן דתיות יכולות להתנדב לשירות לאומי. כמו כן אין כל קושי להתחמק בצורות אחרות (בין השאר קב"ן) משירות סדיר או מילואים. לעניות דעתי אין אפשרות להעדיף סירוב מצפוני אחד על משנהו ואין שום סיבה לתת לאדם אחד פטור מסיבות מצפוניות דתיות ולא לתת לאדם שני פטור מסיבות מצפוניות מוסריות.

    2- מהבחינה האידיאולוגית איני חושב שנכון להכריח אדם לשרת בצבא אם הדבר נוגד את מצפונו. פציפיסטים אמיתיים וכנים אינם מצויים במספרים רבים וניתן לוותר על שירותם או להחליף אותו בשירות לאומי אחר.
    בנוסף, אני חושב כי הציות לחוק אינו ערך אלא כלי פונקציונלי בשירות החברה. ציות לחוק הוא חשוב אך אינו דבר מוסרי בפני עצמו וכאשר (כמו במקרה של הדיכוי המתמשך של העם הפלסטיני) מדובר בחוקים שאינם מוסריים בבירור הציות להם הופך לעוול מוסרי ויש להתנגד להם בכל דרך. ציות עיוור מוביל לאסונות גדולים.

    נקודה נוספת היא שהציות לחוק הוא רלוונטי ומשמעותי רק בהקשר של משטר דמוקרטי אמיתי ואילו המצב בישראל אינו קרוב אפילו לכך מאחר ולמעלה משליש מהאוכלוסיה החיה בין הים לירדן משוללת זכויות אזרחיות בסיסיות.
    "אסור לסרב לשרת כי הדר פוגע בדמוקרטיה"- זהו טיעון דמגוגי שיש לחשוף את האבסורדיות שלו.

  6. שבט החוק הגיב:

    1. על הפושעים העוברים על חוק הגיוס לצה"ל לשבת 3 שנים בכלא. כמניין שנות השירות מהן הם משתמטים.
    2. לתומכי הפושעים הללו- אתם נאשמים בתמיכה במרי בזמן מלחמה ולפיכך, צפויים לעונשים הקבועים בחוק.
    3. למתנגדים למלחמה בעירק – אתם נאשמים בתמיכה במדינת אויב ובתמיכה באויב בשעת מלחמה וצפויים לעונשים כנ"ל.
    4. אני קורא לרשויות החוק לפעול בתקיפות ולאלתר על מנת ליישם את חוקי המדינה כנגד פושעים אילו ולהענישם במלוא חומרת הדין.

  7. שבט החוק הגיב:

    סתת…םםם!!. נראה לכם כי מישהו מהפרקליטות יעמיד את הפושעים הללו לדין ברצינות ובנחישות???. אולי עו"ד גלאט תעשה משהו בנידון??. נו ברצינות- על החוק בישראל מותר לעבור רק מצידו האחד- השמאלי!. ואם אפשר לתבלן את זה בססמאות עלק נאורות, פסבדו אינטלקטואליות ורגישות, אז עוד יותר טוב. לו דין שלט במקומותינו, ולו משרתיו היו חופשיים ליישמו כרוחו וכלשונו ולא היו שייכים לכת המעודדת פשעים אידיאולוגיים(מצד שמאל בלבד), אייבי נתן היה נרקב בכלא עד יום מותו בשל פגישתו עם י.עראפת, אוסלו לא היה בא לעולם ודמם של אלפי יהודים וערבים לא היו נשפך לשווא בגלל כשלון הניסוי בבני אדם של אוסף אינטלקטואלים מזוייפים.

  8. לשבט הגיב:

    על מה אתה מדבר? זו דמוקרטיה. במובנה החלקי לפחות. ובדמוקרטיה מותר – מותר – מובן? מותר למחות נגד הרוב בלי לשבת בכלא עד סוף החיים. איפה אנשי זו ארצנו שנשכבו על הכבישים? איפה אנשי ההתנחלויות הלא חוקיות? איפה אנשי המלחמות הלא נחוצות? האם הדמוקרטיה צריכה להעמיד אותם לדין ולהרקיב אותם בכלא עד סוף חייהם?

    פאשיזם זה לא דמוקרטיה למזלנו. וגם למזלך. למרות שנראה שהתמזל מזלי לרצות מזל שונה משלך.

  9. שבט החוק הגיב:

    קרא שוב בעיון את תגובותי. אני אחכה. קרא שוב את תגובותך. אני שוב אחכה. מזהה קשר?. כתוב שם "צפויים לעונשים הקבועים בחוק". לא?. אז מה אתה קופץ?. (בקשר לאייבי נתן שירקב בכלא עד סוף ימיו- הכוונה היתה מטפורית, לאור חומרת המעשה, מצבו הבריאותי של מר נתן, ואורך העונש הקבוע בחוק על "שינה עם האויב").יש מבין? הזכרת יפה את המושג דמוקרטיה, אולי תזכיר גם מהי ההגדרה המשפטית לאילו העוברים על החוק. בכוונה תחילה. נכון— אני יודע שקשה לך— פושעים. יפה אמרת. לגבי "זו ארצנו" וכדומה- העמידו את הקיקיון ההוא פייגלין לדין ונדמה לי שעוד כמה. אדרבא, ינקו את זירת הוויכוח הדמוקרטי לאילו המשנים את החוקים מבפנים. ואת אילו שמנסים לשבור את החוקים מבחוץ… ובכן, אני מחזיר אותך לתגובתי הראשונית.

  10. נתן הגיב:

    ל"שבט החוק".
    בניגוד לדברייך היחוד של הסרבנים הוא דווקא בכך שלראשונה גם השמאל, באופן המוני ,נוקט בשיטות פעולה ימניות.
    דהינו, צפצוף גדול על החוק תוך נקיטת סיכון אישי.
    פעילות הימין ב30 השנה האחרונות רצופות באלימות,הסתה, הליכה על הקו הדק בין מחאה לבין אנרכיה, ואלימות פיזית ומילולית נגד שלטון חוקי.
    לאחרונה גם בשמאל יש הבנה שזו כנראה הדרך להגיע להישגים במדינת ישראל, ובצדק.
    אני מקוה שתופעות כמו הסירוב ילכו ויתרחבו.

  11. אנה הגיב:

    הנערים שיושבים בכלא הם חיילי סדיר ובמדינה בה האתוס הצבאי כה עמוק ומושרש, יש להעריך אותם על מעשיהם גם אם רק בשל העובדה שהם מוכנים לשים את עצמם מול כלל זועם המגן על מסורת צבאית. בנוסף חשוב לזכור כי ישראל מאשרת ומאפשרת אי-גיוס מטעמי מצפון לבנות, מה משמעות האפליה הזו? האם לגברים אסור שיהיו ערכים ואמונות שהם חזקים יותר מ"ערך" הגיוס לצה"ל?! האם גברים באמת מוכנים שהמדינה שלהם לא תכיר באופן כה ציני בזכותם למרי אישי רק בשל היותם גברים?! השאלה אינה עידוד או גינוי של מעשיהם של 11 הנערים הכלואים, השאלה היא בדבר הנכונות של אזרחים במדינה דמוקרטית לוותר על צביונה הדמוקרטי בכל פעם שמישהו מנפנף במילה "צבא".

  12. לשבט הגיב:

    אני מחזיר אותך לתגובתך השנייה. למה שאייבי יירקב בכלא עד סןף ימיו (זה מה שכתוב בחוק? זה הדין?).

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים