הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 במרץ, 2003 6 תגובות

"שמעתי הרצאה על חשיבותה האסטרטגית של נצרים ועל חשיבותו ההיסטורית של כפר דרום". כך אמר יו"ר מפלגת העבודה עמרם מצנע, בצאתו מפגישה עם ראש הממשלה אריאל שרון ב-4 בפברואר האחרון. לוּ אני שר החינוך בממשלת ישראל, הייתי לוקח את תלמידי התיכון במסגרת שיעורי אזרחות לאותם מאחזים היסטוריים ואסטרטגיים ברצועת עזה. ברצועת עזה מתגוררים היום יותר ממיליון פלסטינים ובקרבם כשבעת אלפים מתנחלים ישראליים, שממשלת ישראל סבורה כי האינטרס הלאומי העליון הינו לאפשר להם להמשיך לחיות את חייהם השלווים דווקא שם. וזאת, תוך התעלמות או דריסה מתמדת של רצונה של האוכלוסייה הפלסטינית לנהל את חייה בשטח זה, שגודלו כ-750 קמ"ר ושזה עשרות שנים הוא הצפוף בעולם.

הייתי מספר להם כי עשרים ושניים אחוזים משטח רצועת עזה מוקנה לשליטת הישראלים המתגוררים בה ולשתי אוגדות הצבא ששומרות עליהם. מה שיוצר יחסי בעלות על משאב הקרקע, המזכירים את הגרועים שבמשטרי העולם השלישי.

הייתי מפרט לפניהם כי הרצועה מוקפת כולה בגדר אלקטרונית שכל נגיעה בה מזעיקה כוחות מפטרלים. גוש קטיף, הכולל בתוכו כ-14 התנחלויות, הינו מובלעת עם שני מסדרונות ארוכים וצרים: בצפון זה של כפר דרום ובדרום מזרח של מורג. ההתנחלויות עצמן, גושי החממות שמצויות מחוץ להתנחלויות ושני המסדרונות הללו, מוקפים כולם בגדרות אלקטרוניות רבות מספור, שבאות להתריע על כל כניסה אפשרית שלא דרך שער הכניסה.


הייתי מסביר להם כי כלכלת ההתנחלויות שהתבססה בעבר על עבודה פלסטינית זולה מבוססת כיום על פועלים תאילנדים זולים שקוטפים את התוצרת החקלאית הכשרה למהדרין. ולפני התלמידים היה מתגלה עוד אחד מסימני הנורמליזציה של האפרטהייד הישראלי. שכן אם במושבי חבל הבשור השכן עובדים תאילנדים, למה לא גם בגן אור ובגדיד המצויים בגוש קטיף?


הייתי מראה את אזור המוואסי, בו חיים רבבות פלסטינים, שהינו מובלעת פלסטינית כמעט מנותקת בתוך מובלעת גוש קטיף. הייתי מצביע על הבקתות העלובות, הצריפים ובתי הבלוקים המטים לנפול, הנראים היטב מחלונות הבתים והווילות המערביות של ההתנחלויות, שכן אלו מסודרות בשורה למול בתי המוואסי, מצדו השני של כביש סלול היטב שהתנועה עליו מותרת (כמובן) רק למתנחלים. והם היו רואים בעצמם כי במקביל מתפתל לו כביש ספק כורכר ספק אספלט שפג תוקפו, עליו נע מדי פעם כלי רכב פלסטיני. נראה כי מקום זה היווה השראה ליצירת המשפט – הפרפרזה "לא שווים אך מופרדים" (Unequal but separate).


הייתי מפרש להם כי במקום זה מזדקר בכל מאודו גם המימד הנשלני, של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מימד מעומעם איכשהו, נחבא אל הכלים, במקומות ומחוזות אחרים של הכיבוש. אך השיא היא נצרים ש-350 תושביה מסתופפים בין מאות אלפי שכניהם העוינים, ועליה שומר גדוד חי"ר סדיר. כל חצי שעה עד שעה יוצאת ממחסום קרני שיירת כלי רכב משוריינים המלווה אוטובוס הפועל באדיבות משלם המסים הישראלי, המלא מבפנים מדבקות לאומניות – גזעניות כגון "אין ערבים אין פיגועים". למתנחלי נצרים שמורה זכות הווטו לפסול את נסיעתם של גורמים הנראים להם כמי שעלולים לאיים על מפעלם. כך מצאתי את עצמי עוד בתחנת המוצא במחסום קרני, מורד מהאוטובוס, מתוחקר ולאחר מכן נאסף אל רכב המג"ד בדרכי אל נצרים הנצורה.


הייתי מבקש להשמיע לתלמידי ישראל את קלטת שיחתי עם חייל צעיר תושב אשדוד, המשרת בגדוד חי"ר ברצועה. החייל שבתמימותו עושה שימוש במתודולוגיה "כמעט מרקסיסטית", מסביר לי מדוע לעולם לא תהיה נסיגה מרצועת עזה. "אתה יודע כמה מאות ואלפי אנשי קבע נמצאים כאן ברצועה"? הוא שואל אותי. "מה יעשו עם כל אלו שעובדים פה?" "אז מה, עושים מלחמה כדי שתהיה עבודה לכולם?" שאלתי חצי מיתמם. "כן… זאת אומרת גם בגלל זה", הוא ענה. שתקתי והמשכתי לנסוע.


הייתי מפגיש אותם עם ילדי המתנחלים שאומרים כיום בקול רם ובוטח את מה שדור הוריהם העז רק ללחוש. והוא כי אנו חיים במדינה "יהודית ודמוקרטית". ובהתאם לכך בכל מצב בו ישנה התנגשות בין הערכים הללו שומא עלינו להכריע כנגד ערכי הדמוקרטיה.


והייתי מבהיר להם כי זהו רק קצה הקרחון של אלפי מראות ישנים חדשים, שמשמרים ופוערים בנו כולנו פצעים חדשים, שעה שעה, מדי יום-יום.

תגובות
נושאים: מאמרים

6 תגובות

  1. זאב גת הגיב:

    מר אטקס מסתובב הרבה בהתנחלויות בגדה וברצועה,רואה ומתעד היטב את העולות נגד הפלסטינים, ואת הכסף הרב שמרויחים המתנחלים על ידי גידול חסה, ורק תופעה אחת נעלמה מעיניו: מספר היתומים שהוריהם נרצחו ע"י הפלסטינים, האמהות האומללות שתינוקיהם נרצחו ע"י פלסטינים, הרגלים הקטועות של הילדים הקטנים- מעשי ידי הפלסטינים, ואפילו הפלסטינים שעונו ונרצחו ע"י "אחיהם" הפלסטינים אין הוא רואה. הכיצד? איך זה שיפה נפש כמו מר אטקס מגיע לרמה כזו של אטימות ואכזריות כשהדברים נוגעים ליהודים? מה, דמם של הפלסטינים אדום יותר מדמם של המתנחלים?

  2. כל הכבוד למגיבים הגיב:

    אין לי מה להוסיף על מה שאמרו אחי היהודים אבל מחמם את הלב לראות את המציאות שבה רוב המגיבים לא שוכחים את הזהות היהודית שלהם ולא שוכחים למה באנו לכאן!!!
    חזקו ואמצו אחיי היהודים
    הלוואי ואחינו השמאלנים יפקחו את עיניהם הסומות…..

  3. זאב גת הגיב:

    שי, בתגובתו, טוען שמספר מועט של יהודים יושב בעזה בתוך המון פלסטיני. גם בגליל יש רוב ערבי ולכן אנו צריכים לא להכנס לגליל. ובכלל, המדינה היהודית כולה היא אי קטן ואפסי בתוך ים ערבי בן 300 מליון איש,ועל כן כולם צריכים לעבור מכאן, רצוי, לפי דעתם של הערבים ומר שי, אל מעמקי הים. גם ענין ה"עקיצות" בו נעקץ או לא נעקץ מר שי הוא שטות מוחלטת. מאות נהרגו בבתי מלון בנתניה, במסעדות בתל אביב ובאוטובוסים איפוה לא מבלי שיהיו מעורבים בתוך פלסטינים. אתה הבנת את זה, מר שי?

  4. שי הגיב:

    אם לא ישבו שם היהודים – 7000 מול מיליון (אני חושב שהיחס ברום אפריקה היה קטן יותר) – לא ימותו שם יהודים ולא ייפצעו.

    מי שנכנס לכוורת שלא ייפלא אם הדבורות יתאבדו עליו. ודבורות מתאבדות. הכל בשביל המלכה הדבורה עראפת.

    ישנן כוורות בארץ ולא נעקצתי מהן. הכיצד? לא נכנסתי אליהן. יש?

  5. ציוני הגיב:

    החבר אטקס שכחת כי מחנות הפליטים הם משנת 48 . מולם היו מחנות פליטים המכונים מעברות שהיו בהם אוהלים פחונים וצריפונים . אלא מאי , יהדות העולם עזרה וגם אנחנו עזרנו לעצמנו וכיום המדינה משגשגת .
    אתה מתעלם מכך שהפליטים יושבים על מזודותיהם ומחכים ( בעידוד " אחיהם " הערביים ) לחזור לחיפה אשדוד אשקלון ול 80 הכפרים הערביים שפונו בהרי ירושלים .
    בטיעון שלך מה תענה לערבי הטוען כי קיבוצים יושבים על כפרים ערביים שאדמתם נגזלה וחלומם העיקרי כיום הוא נדלן כלומר למכור את האדמה לכל המרבה במחיר .
    אולם הס מלהזכיר כי אותם חברי קיבוצים שהיו מראשי ההתנחלות עד 67 , מאחר ותנועות הנוער שלהם פשטו את הרגל יוצאים נגד אחיהם במטרה שיפונו ואז ערך הנדלן שלהם יעלה . נראה קיבוץ המוותר על חלק מנדלנו לטובת פליטים שיש להם טאבו על אותה אדמה .דבר והיפוכו , צבועים שכמותכם , תתבוששו לכם !

  6. נירה אייזנשטט הגיב:

    I hope this is not too personal but I am asking out of curisosity – is Dror Atkes married to a non Jewish woman.

    ?

    I am intrigued by the fact that he came from a religious background , is it also true?

    I wonder what was the reason for the change of heart?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים