הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 במרץ, 2003 12 תגובות

היום באוטובוס
ישב לידי ילד 
חייל, עוד לא ראה עולם.
על פניו לאוּת
מיום קרב

בשׂפתיו חיוּך
      מר-


אתמול
(אולי)
החריב עולם
ועתיד
יַלדֵי אחֵרים.


*


…וּבינתים מלחמה
עדיין בּאִבָּהּ
הנורא
ורחובות עיר מעלים מִקִרבם
דם ילדים שוצף
כביוב
עזתי- תל-אביבי…

תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    היום, באוטובוס
    ישב לידי צעיר ערבי

    מבט גא בעיניו,
    הכיבוש לא שבר אותו,
    הוא עדיין חולם על מדינה עצמאית
    ממערב לירדן.

    למה אנו משני צדדים אויבים?
    חשבתי לעצמי.

    למה שילדי לא יתארחו בביתו
    ללבנה עם זעתר,
    וילדיו יבואו לביתי
    לשחק במחשב.

    למה אנו חייבים להשפיל ולדכא אותם?
    הרהרתי בצער,
    למה לא לתת להם לחיות כבני אדם?

    היום, באוטובוס
    ישב לידי צעיר ערבי

    מבט גא בעיניו,
    הכיבוש לא שבר אותו,
    הוא שלח את ידו לרצועת הנפץ ומשך בה.
    הפיצוץ הרעיד את שמי הערב.

    היום, בבית החולים
    שכב לידי צעיר ערבי

    מבט גא בעיניו,
    הכיבוש לא שבר אותו.
    הוא שבר אותנו.

  2. משורר הגיב:

    היום באוטובוס יש לידי
    ילד, מחבל עוד לא
    ראה עולם. כל עתידו לפניו
    מתח נסוך על פניו
    הפיצוץ מתקרב

    בשפתיו חיוך
    מר, מעודן-
    בעיניו משתקפים קורבנותיו.

    היום,
    אולי
    יחריב עולם
    והווה-עתיד
    ילדים אחרים.

    *

    …ובינתיים מלחמה
    עדיין באיבה
    הנורא
    ורחובות עיר מעלים מ?ק?רבם
    דם ילדים ושלדות אוטובוסים מפוייחים, שוצפים
    כביוב
    עזתי- תל אביבי…

  3. לשי מזרחי הגיב:

    לא ראוי

  4. יעקב-שי שביט הגיב:

    זו תגובה לשתי התגובות הקודמות:

    נכון, שזוועת המתאבדים פשוט אינה נתפסת במוחו של אדם נורמאלי, כמוכם וכמוני.
    אבל "דם ילדים שוצף כביוב עזתי-תל אביבי" (כך כותב שי), גם פה וגם שם. ויצוא של זוועה משם לכאן אין בו ולו שמץ של צידוק לשפוך דם ילדים שם.

    לכן, כששופכים דמי נקיים אצלנו אני מתחלחל; אבל כשאנחנו שופכים דמי נקיים בעזה אני מתמלא בושה ועצב ללא גבול, כי בני אחראי לכך או אחי או חברי או השכן ממול.

    מדוע כל-כך קשה להבין זאת? למה סבורים קוראים אנונימיים ששירו של שי "לא ראוי"?

  5. למחרחרי המלחמה הגיב:

    אנו רוצים לצאת מהשטחים ולהתנתק מהערבים שם. אבל הם לא נותנים לנו לעשות זאת. הם אשמים בכל. גם מלחמת השחרור פרצה בגללם. יש לערבים הרבה מדינות, שטחים, מים ,נפט וכל טוב שאם אנו היינו זוכים בו היינו מקימים גן-עדן עלי אדמות. אבל הם מנציחים את העוני המסכנות והעליבות של תושביהם המסכנים ומחפשים אך ורק לעשות צרות ליהודים ניצולי השואה שחזרו למולדתם אחרי 2000 שנות גלות. הם והיהודים שמשתפים איתם פעולה לא ישיגו מאומה. אנו היננו אחת המעצמות החזקות בעולם ויחד עם ידידינו האמריקאים נעשה כאן סדר חדש לטובת כל העמים שיושבים כאן.

  6. יודע דבר הגיב:

    שירו של המגיב "משורר" טוב משירו של המגיב "אלמוני".

  7. אברהם הגיב:

    היום באוטובוס לא ישב לידי איש.
    כולם פוחדים מערבי רוצח מתאבד,
    לו הייתי חייל הייתי הורג אותו עוד כשהו קטן ולא וכך יהיה שלום ושקט בישראל

  8. משורר – יודע דבר (גרסה אחרונה) הגיב:

    היום באוטובוס יש לידי
    ילד, מחבל עוד לא
    ראה עולם. כל עתידו לפניו
    מתח נסוך על פניו
    הפיצוץ מתקרב

    בשפתיו חיוך
    מר, מעודן-
    בעיניו משתקפים קורבנותיו.

    היום,
    אולי
    יחריב עולם
    והווה-עתיד
    ילדים אחרים.

    *

    …ובינתיים מלחמה
    עדיין באיבה
    הנורא
    ורחובות עיר מעלים מ?ק?רבם
    דם יהודים ושלדות אוטובוסים מפוייחים, שוצפים
    כביוב
    עזתי- מסריח

  9. אביב שניר הגיב:

    שי מזרחי, שלוש נקודות בתוך שירה הם דבר שיש להמנע ממנו.
    האירוניה מובנת בלי הקריצה הילדותית של שלוש הנקודות שנדחפות להן ומגחיכות את השיר.
    אנא מחק שתי נקודות והשאר רק אחת.

  10. לאביב הגיב:

    … יכולות לשמש טקסט בדיוק כמו ש/ יכול לשמש ושימש בהרבה טקסטים ספרותיים. אני לא מסכים עם הטענה שיש להמנע מ… בתוך שיר, לעתים (רחוקות אמנם) הן יכולות לשמש את השיר כיאות. אני גם לא מסכים עם הקביעה ש… מגחיכות טקסט, לא תמיד השימוש ב… ילדותי, הוא יכול לשמש כסימן לקטיעת המחשבה, כסימן למלים שיכלו להכתב ולא נכתבו, ש… משלימות אותם, או כתחליף לגלישת השורה.
    בשיר הנ"ל השתשמשתי ב… (כשאני משתמש בהן בתחילת הבית/שיר, ובסיומו), כסימן למעגליות ללא- מוצא.
    ולא שאני לא מודע לאפשרות ש3 הנקודות יכולות להגחיך את הטקסט בעיני הקורא, במקרה זה הן מגחיכות אולי גם את הסיטואציה. השימוש בהן היה מתוך מודעו?ת גמורה לאפשרות הזו.

    בכל מקרה, תודה על ההערה.

    ש.מ.

  11. אביב שניר הגיב:

    איכויותיו של אמצעי טכני כזה או אחר הן תלויות היחסיות שלו בטקסט הנידון.
    אם יצא לי לטעון שבאופן אוניברסלי אין להשתמש בשלוש נקודות בשירה אני חוזר בי, אבל לרוב זה רק גורע.

    במקרה הנידון שלוש הנקודות הן פרשנות עצמית שאין בה צורך, פרשנות קצת "חובבנית" (ומכאן ילדותיות). המעגליות – שבה קצוות הקו הישר חד הן -עולה יפה מהטקסט ומהשורה האחרונה מבלי להזדקק ל"קונדס" הסחבקי הזה, שלוש נקודות.
    זה מגחיך את השיר לא במובן הטוב של המילה, שהרי הגחכה יכולה לשמש כאמצעי נהדר, אלא במובן שזה גורם לי כקורא להתייחס אליו בפחות רצינות.

    דרך אגב, אם כבר שלוש נקודות אז האלו שבתחילת הבית האחרון עדיפות בהרבה (הרבה מאד) על אלו שבסופו.

  12. שי מזרחי (הלא )נכבד הגיב:

    לא ראוי להתיחס לכתיבתך!!!!!!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים