הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-12 ביולי, 2003 14 תגובות

הרושם הראשון בבואך הנה: דגלים בכל מקום! הכוכבים והסרטים השתלטו על ארץ הענק הזאת. תמצאו אותם בדגלים מתנופפים ברמה, על פוסטרים, בגדים, רהיטים (ראיתי כסא נוח כזה, כלומר אפשר לשבת על הדגל), וכמובן גם בדש חליפתו של הנשיא וכל עסקן ציבורי המחשיב עצמו (אגב גם בארץ פשה המנהג, הסתכלו על דשי חליפותיהם של מנהיגינו). אפילו במדינת קונטיקט הפסטורלית, בה אני מתגורר, תמצאו את הדגלים מתנופפים בינות לעצים העבותים ועל (כמעט, ברוך השם) כל בית. לא בדקתי אם גם הסדינים על יצועיהם של האזרחים השלווים כאן מוטבעים בכוכבים וסרטים, ומאפשרים לאזרחים הטובים להתעטף בלילה בדגל הלאומי ולחלום חלומות פטריוטיים מתוקים.

כן, מה שקרוי כאן "פטריוטיזם" השתלט על הציבור. אבל לא מספיק כאן סתם פטריוטיזם – שואלים אותך אם אתה פטריוט, כלומר אמריקאי "גאה", ועד כמה אתה גאה.


הנה כותרת בעיתון על תוצאות משאל "גאווה" כזה: "רוב האנשים הם גאים קיצונית (Extreme) להיות אמריקאים – השאר הם סתם גאים מאוד". הנה כמה מתוצאות הסקר: בין הלבנים – 74% גאים קיצוניים, מבין הלא לבנים (רק!) 53%. מבין העירוניים – 61%, מבין הכפריים – 75%. ולפי ההכנסה: בין המרוויחים פחות מ-20,000$ בחודש – 59% קיצוניים, ואילו בין משתכרים מעל ל-75,000$ – 74% גאים קיצונית להיות אמריקאים. לפי הגיל נמצא שהצעירים קצת פחות גאים מן המבוגרים יותר. (אולי יוכלו אנשי שמאל למצוא נחמה פורתא מהחלוקה המעמדית שהנשאלים עניים יותר, צעירים ויותר שחורים הם פחות גאים. הלוואי ואצלנו. אבל זה כבר נושא אחר).


אין כמובן כל רע בפטריוטיזם ואפילו בגאווה לאומית כל עוד הם לא באים על חשבון של עם אחר ואינם מופנים החוצה בהתנשאות מול עמים אחרים ודורשים זכויות יתר.


פטריוטיזם הוא נכס במלחמה נגד כובשים ומדכאים כמו במלחמת העולם השנייה נגד הנאצים, במלחמות השחרור של העמים הקולוניאליים (המאבק הפלסטיני למשל). אבל כאן, כאשר הוא משמש לליכוד העם סביב ממשל ריאקציוני הנלחם מלחמה קולוניאלית נגד עיראק, הוא לא רק פטריוטיזם-אימפריאלי אלא אף גרוטסקי ואבסורדי. על מה כאן הגאווה? מה היתה הרבותא בכיבוש ארץ קטנה וחלשה כגון עיראק על ידי המעצמה הצבאית החזקה בעולם?


אבל בל נטעה, הלהט המלחמתי והגאווה הלאומית צרת המוחין לא הגיחה משום מקום. בארץ הקלאסית של הספין יודעים כיצד להטות את הקהל. הפוליטיקאים והגנרלים הסיתו והוליכו שולל והמדיה האדירה את דבריהם והביאם לכל בית. למרבה הצער יש לומר שגם מה שנקראת "העיתונות הליברלית" נרתמה בכל כוחה למערכה זו. ה"ניו יורק טיימס" ו"הוושינגטון פוסט" לא היו פחות יעילים (ואולי אף יותר) מן העיתונות העממית. אפילו השבועון הליברלי-רדיקלי רב היוקרה "הניישן" השתתף ביצירת האווירה הפטריוטית לאחר ה-11/9 כאשר הוא קרא לציבור להתלכד מאחורי הנשיא בוש במלחמתו נגד הטרור – זו שהובילה עד כה ישירות לשתי מלחמות: באפגניסטן ובעיראק.


אך ראו זה פלא, דווקא כאשר הפטריוטיזם האמריקאי הגיע לשיאו, כאשר כל מסתייג משיכרון המלחמה הושמץ כ"מפקיר החיילים שלנו בשדה המערכה", ננעצה מחט בבלון הפטריוטיזם והחל להסתמן מפנה בדעת הקהל האמריקאית.


העניין הוא בכך ששלושה חודשים לאחר הכרזת הגנרלים האמריקאים שהמלחמה בעיראק נגמרה, החל מאבק אנטי-אמריקאי של העם העיראקי. יום יום מלאה העיתונות כאן עם דיווחי הרג ופציעה של חיילים אמריקאים.


דווקא ביום העצמאות האמריקאי הופיעה כתבה בעיתון המספרת על הכעס והתסכול של משפחות החיילים האמריקאים לנוכח הקורבנות הרבים מבין החיילים בעיראק. פתאום ההצהרות של הגנרלים שהמלחמה הסתיימה החמיצו, והצהרתו השחצנית של הנשיא בוש כלפי ההתנגדות העיראקית "שיבואו – אנו נראה להם" מעוררים ביקורת וחוסר אמון. והנה עולות וצפות ביתר שאת גם כל אותן השאלות לממשל האמריקאי ולנשיא שהם מנסים כל כך להתחמק מהם: היכן הנשק להשמדה המונית שבגללו יצאתם כביכול למלחמה? היכן הנשק הביולוגי? ומה בדבר רכישת האורניום של עיראק בניגריה? ומה הקשר של סאדם לאל-קעידה? ומה אם כן היתה הסכנה לביטחון ארה"ב ולתושביה?


ולפתע גם הפוליטיקאים, המרגישים שהמלחמה מתחילה לאבד מקִסמה בעיני חלק מן הציבור, מתחילים להסתגל לשינוי בדעת הקהל. כך למשל המועמדים הדמוקרטיים המתחרים כעת בניו-המפשייר על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה "פונים שמאלה" כדברי הפרשנים. הווארד דין, המועמד שמסתמן בינתיים כבעל הסיכויים הטובים ביותר, מטיח כלפי יריביו – גפהרט, אדורדס, ליברמן, וקרי – "הם כולם הצביעו בעד המלחמה"! ואילו מועמד אחר, יוסף ליברמן, מהאגף השמרני ביותר במפלגה הדמוקרטית, שהכין נאום אזהרה לדמוקרטים שלא להיראות "רכים" בנושאי הגנה, מחק ברגע אחרון אזהרה זו מנאומו לפי עצת יועציו.


העיתונות מנסה לפעול נגד מגמה זו. היא מנסה להכין את דעת הקהל להישארות ארוכה בעיראק, לעוד קורבנות אמריקאיים וכן לעודד את רוחו של הציבור. כך למשל מפרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבה תחת הכותרת: "מאה שנים של מלחמות קטנות מראות שאפשר לנצח בהן". ההדגמה כיצד לעשות זאת מובאת מתוך ספר קטן שפירסם הצבא האמריקאי ששמו "המדריך למלחמות קטנות". בדיעבד מגולל הספרון הזה לאו דווקא את הדרך לניצחונם של הכוחות האמריקאים בעיראק היום, אלא את סיפורו של האימפריאליזם האמריקאי רב השנים. בכתבה מסופר כיצד כבר לפני 100 שנים התמודד הצבא האמריקאי בפיליפינים – ארץ שכבשו האמריקאים מן הספרדים – עם ההתנגדות העממית לכיבוש האמריקאי. במלחמה מרה זו נהרגו 4,200 חיילים אמריקאים, 16,000 מתקוממים ולא פחות מ-200,000 אזרחים פיליפיניים. כל זה צריך כנראה לשכנע שהיום כמו אז יצליחו האמריקאים להתגבר על ההתנגדות של בני המקום.


בספרון ההדרכה שנכתב על ידי כוחות הנחתים האמריקאים ("מרינס") ב-1930 והודפס מחדש ב-1980 מופיע לקח מלחמות הגרילה האמריקאיות וכמה מדכא לראות את דמיונן לכל השיטות והאמצעים שננקטו גם על ידי צה"ל בשטחי הכיבוש אצלנו.


ספר ההדרכה מזהיר ש"דחייה בשימוש בכוח תתפרש תמיד כחולשה". מוסבר גם ששיטות עינוי ברוטליות מדי לחילוץ מידע תגרום לריבוי מתנדבים חדשים לכוחות ההתנגדות. מוסברת גם חשיבות רכישת ליבה של האוכלוסייה המקומית – אבל גם מודגש ששיטת המקל והגזר לא יכולה להנחיל ניצחון בר קיימא. לכן מומלץ לעשות מאמץ לגייס כוחות ביטחון מקומיים עד שאלה יוכלו לקבל על עצמם את האחריות להחזיר חוק וסדר בארצם.


מחבר הכתבה מוצא את הדמיון והלקח כלפי המצב בעיראק ובאפגניסטן. הקורא הישראלי לא יתקשה למצוא את הדמיון לדיכוי בשטחים הכבושים. דומה שלמופז, ליעלון ולדיכטר כל אלה לא יחדשו דבר. הם מכירים ומנוסים בכל השטיקים והקומבינות.


כמה עצוב לגלות שהמגה-אימפריאליזם האמריקאי והמיני-אימפריאליזם הישראלי דומים כל כך, לא רק בשיטות ובביצוע, אלא גם בצדקנות, בסילוף ובשקר – ובזחיחות הדעת.


גם הפטריוטיזם האמריקאי והישראלי הנוכחי דומים אחד למשנהו. תפקיד שניהם לגייס את הציבור לתמיכה במלחמות הכיבוש ולהחניק ככל האפשר התנגדות וביקורת – להצדיק ולייפות כל מעשה נבלה של הכיבוש, בעיראק או בשטחים הפלסטיניים.


על שניהם אפשר לומר בעקבות ד"ר ג’ונסון: "הפטריוטיזם הוא מפלטו האחרון של המנוול".

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. איתמר שאלתיאל הגיב:

    אם איני טועה, המשפט האחרון בכתבה – "הפטריוטיזם הוא מםלטו האחרון של הנבל" – נאמר אי אז אודות רוסו. איני זוכר את שאר הפרטים (מי אמר למי ולמה) אך ניתן למצוא אותם בספרו המיותר למדי של פול ג’ונסון, "אינטלקטואלים".

  2. לידידו המודאג של חיים! הגיב:

    הסר דאגה מליבך! אם ערביי השטחים יסיימו את ההסכם (בשפתם"הודנא") במטחי טילים או פיגועים. לא נתעסק עמם יותר אלא נעביר לממלכת ירדן את השטחים עתירי הערבים שבגדה , במשולש ובואדי עירון- הם ידעו איך לשקם אותם.היתר יצורף למדינה היהודית היחידה בעולם. ואת רצועת עזה נצרף למצרים. כלומר יחזור (עם איחוד מששפחות)המצב שלפני 5 ביוני 1967.הסר דאגה מליבך!!!!

  3. חיים ברעם הגיב:

    למר שאלתיאל, לא ז’אן ז’אק רוסו, אלא ד"ר ג’ונסון, לפי גירסתו של באזוול. שמואל אמיר צודק.

  4. דובר אמת הגיב:

    אולי תעדכן את הקוראים מה אתה עושה בארץ המושחתת הזאת שתושביה משום מה אוהבים אותה ?

  5. מלני הגיב:

    לא ברור לי איך "ידידו של חיים" הסיק מהכתבה שהמחבר אוהב את יאסר ערפאת? נכון שהכתבה לא התייחסה אליו באופן שלילי אך היא גם לא הזכירה אותו באורח חיובי. הדבר נובע מסטיגמות שיש לכותב ולאנשים אחרים על כך שהשמאל אוהב את ערפאת. רוב השמאל לא אוהב אותו וחושב שהוא מושחת ומניפולטור בדיוק כמו השליטים שלנו. אבל לצערי כל כתב שמבקר את הכיבוש מאשימים אותו באהבת ערפאת או אפילו את הטרוריסטים. תתחיל לקלוט שגם אתה נתון תחת אותה פטריוטיות שהמשטרים כל כך אוהבים לדחוף לנו! צא מהסטיגמטיות ונסה להבין רק את מה שכתוב ולא מעבר לזה.

  6. לידידי חיים! הגיב:

    אתה מחובר ל-2 צדדים שמסוכסכים עד מוות. מענין איך אתה חי עם זה בשלום! מחד יאסר וחבריו אותם אתה אוהב ומאידך שרון וחבריו אותם אתה חולב. אגב:העיתונות העולמית מדברת על כך שיאסר וחבריו יחמדו את שרון וחבריו שיעור מאלף(אותו ישלם עם ישראל)ובתום ההודנה יכוסה מרכז הארץ ודרומה ע"י 1000 טילים פלשתינים. כך שעם ישראל מסודר:בצפון ידידיך מהחיזבאללה וביתר השטח-כבר כתבתי.

  7. יוסף ברנע הגיב:

    הכותב חיבר בין כמה סוגיות.הפטריטויזים היא תופעה נורמטיבית המאפיינת את החברה האנושית. הבעיה היא המניפולציה הפוליטית של משטרים בה.
    אכן בארצות הברית נעשתה מניפולציה במידע בכדי ליצור לגיטימציה להתקפה על עיראק שנבעה מסיבות שונות מהצגתן לציבור הרחב.
    גם במדינות דמוקרטיות אכן יש חשש למניפולציות כפי שניתן ללמוד מארצות הברית. אבל המניפולציה ברגש הפטריוטיזים אינה מעידה שמדובר ביסוד שהוא מניפוליטיבי בלבד, אלא שהאזרחים עלולים להיות מתופללים.מחד למשטר יש יתרון על האזרחים מבחינת מידע ומאידך לא תמיד ההתנהגות האנושית הינה ראציונלית. הכותב מבקר את האימפריליזים האמריקאי, אבל הבעיה של עיראק כיום,(ציינתי קודם את ביקורתי על המלחמה נגדה) שהיא חסרת תרבות פוליטית דמוקרטית.חוסר זה מאפיין את מדינות האיזור,ולצערנו אנו יודעים אילו תנועות עלו כאשר התאפשרה דמוקרטיה (למשל ראו באלג’יר). המסקנה שצריך להיות ביקורתים כלפי מי שמתמש בסיסמאות.למשל מי שתוקף את הפטריוטיזם מעצם קיומו, כמו שנוהגים לעיתים אנשי שמאל לעשות. אגב, ד"ר סמואל ג’ונסון אמר את האימרה הידועה ולא רוסו.

  8. איתמר שאלתיאל הגיב:

    ברעם, לא טענתי שרוסו אמר את המשפט הנ"ל, אלא כי הוא נאמר עליו. איני משוכנע במאת האחוזים בכך, וספרי נעשק לזמן מה, אך זכרוני המהתל מתעקש על עובדה זאת.

  9. חיים ברעם הגיב:

    מר שאלתיאל,

    השתדלתי לבדוק את הנושא. זה נכון שד"ר ג’ונסון, לפי הביוגראף הסקוטי שלו ג’יימס באזוול, תיעב את רוסו, כינה אותו "בן בליעל" ואיחל לו מאסר ממושך עם עבודת פרך במטעים באוסטרליה או באי השדים.אבל לא מצאתי הוכחה לכך שהציטטה המפורסמת שלו נורתה לכיוונו של רוסו.כל זה אולי לא עקרוני, אבל עצם העיסוק בנושא מהנה.

  10. שמואל אמיר הגיב:

    ליוסף ברנע שלום,
    פטריוטיזים גם הוא עניין של גיאוגרפיה. פטריוטיזים של פלסטינים המופנה נגד נוגשיהם מובן לי. פטריוטיזים ישראלי שהוא (לרוב) של עם מדכא ומכוון נגד אלה שהוא מדכא, ואינני שותף בו.
    השמאל איננו נגד פטריוטיזים "מעצם היותו". הוא מבחין בין פטריוטיזים "חיובי" ו"שלילי". הוא תומך במלחמות שחרור ומתנגד למלחמות כיבוש ודיכוי. נכון שזה די מסובך, יותר מדי פעמים מלחמת השחרור הופכת עודה באיבה למלחמת דיכוי.(ראה 48).נכון גם ששמאל אינו "לאומי" עקרונית. הוא עקרונית שוויוני ואוניברסלי.בשעתו הציעו הציונים-סוציאליסטים לשנות את המילים "פועלי כל הארצות התאחדו" ל: פועלי כל "העמים" התאחדו.
    לא הבנתי מה הוא "פטריוטיזים נורמטיבי". גם לא הבנתי מה זה "דמוקרטי-מניפולטיבי", אלה אינם מושגים מנוגדים בתוכנם?
    כל טוב לך.

  11. שי מזרחי הגיב:

    יש דמיון רב, פרט לכמה דברים. אחד מהם היא השתנות דעת הקהל: לאחר כיבוש עיראק והדיווחים על מרד מזוין כנגד הצבא האמריקאי מצד מחתרות עיראקיות הקוראות להסתלקות הצבא האמריקני מתחום עיראק, השתנתה דעת הקהל באמריקה לכיוון של מחאה כנגד המדיניות, ולכיוון סדק באותו פטריוטיזם, זאת למרות התקשורת הפטריוטית.

    אצלנו קורה דבר הפוך: דעת הקהל דובקת בעקשות תמוהה ומרגיזה במדיניות, כמה שהיא טפשית והורסת. לאחר כל פיגוע, שבו ישנם הרוגים ופצועים רבים, זאת במשך 3 וחצי שנים ויותר, דעת הקהל הופכת יותר פטריוטית-קיצונית ואנטי-ערבית, במקום שתיווצר מחאה גדולה יותר כנגד הכיבוש ומה שהוא גורם.
    ניתן לתלות זאת בכמה גורמים, אחד מהם הוא שהצעירים אצלנו הם יותר גאים-קיצונית במדינה בומדיניות האנטי שלה, במקום שיהיו גאים יותר בלא שלהם למלחמה ולכיבוש. אלה האחרונים, המעטים והגאים, קולם לא נשמע כמעט בבלל התקשורת הפרו-ממשלתית ואנטי-מחאתית וביקורתית, שלמרבה הצער יש לה השפעה עצומה מאוד בקרב דעת הקהל, שאינו שומע כמעט תקשורת אחרת, ביקורתית ומוחה כנגד המדיניות הרעה של הממשלה.

    השני, שקשור לראשון, היא מודעות דעת הקהל, שעדיין תופסת את היהודים כולם כקורבן, מסרבת לראות את הצד השני כקורבן, ואת היותה של מדינת ישראל מדינה חזקה היכולה לפעול לצדק מדיני, חברתי ומוסרי, לסיום הכיבוש, להקטנת הפערים החברתיים וליתר שוויוניות.

    כיום למחאה החברתית הנראית במדינה בשבועיים האחרונים, לא נראה סיכוי להמשך מבטיח. כבר מתחילתה היו כאלה, גם אלה המכנים את עצמם שמאל, שביקרו וגידפו ולעגו. מחאה חברתית אצלנו נחשבת כגנאי אצל חלקים רבים מדעת הקהל, וגם פה תפקיד נחשב לתקשורת- היא עטה על המחאה אך ורק כסקופ, ולא כמקור לביקורת אמיתית ונוקבת על המדיניות הכלכלית והחברתית, ואלה שמבקרים, מבכרים לעשות זאת באמצעות מאמרים וראיונות האוהדים את המצוקה החברתית וחומלים עליה, אך לא באמצעות ביקורת ישירה ונוקבת על המדיניות שגרמה למצוקה.

  12. אולגה-שי מזרחי עליך להתנצל הגיב:

    על האלימות המילולית שהפגנת נגד "היהודיה עם האף הארוך………". אני נפגעתי 3 פעמים:1.אני אשה.2.יהודיה.3.יש לי אף ארוך. לדעתי זו אלימות ועליך להתנצל! (את המילים האלו מצאתי בתגובה לאיזה :"שיר" שכתבת לפני מספר חודשים-אתה בטוח זוכר-התגובה התפרסמה כאן לפנ שבוע.)

  13. שי מזרחי הגיב:

    אז אני מבקש סליחה אולגה, רק ממך. סולחת לי?

  14. לשי החמוד הגיב:

    אני אישית אכן סולחת לך אך הרבה אחרים, לא! ביי ,ביי מאולגה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים