התיקון לחוק האזרחות שהתקבל ביום האחרון של מושב הקיץ של הכנסת, השולל את זכותם של פלסטינים תושבי השטחים שנישאו לאזרחי ישראל להתחיל בהליך התאזרחות, הוא עוד מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה הישראלית. קבלת אזרחות ישראלית שלא מכוח חוק השבות הוא תהליך ארוך, מחייב מספר שנים של תושבות, שמעתה נישלל מהפלסטינים. פירושו של דבר כי אזרחיות ואזרחים ישראלים שנישאו לפלסטינים המתגוררים בשטחים הכבושים או בירדן, לא יוכלו לחיות עם בני זוגם, זולת אם יסכימו הישראלים להעביר את מקום מושבם לשטחים או לכל מדינה אחרת שתסכים לקלטם.
זהו חוק גזעני ממשפחת חוקי נירנברג, שמיועד לערבים בלבד, השולל את הזכות הבסיסית המעוגנת בהצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, לפיה זכותו של כל אזרח ותושב להקים משפחה בארץ בה הוא מתגורר.
החוק הזה אינו פוגע ביהודי הנישא למשל לאזרחית שבדית. החוק הזה מוכיח שוב בפעם האלף, כי ההגדרה "מדינה יהודית ודמוקרטית" כלואה בתוך סתירה בלתי ניתנת ליישוב, בוודאי כאשר מדובר במדינת ישראל הנשלטת על ידי ממשלות ימין-מרכז ציוניות עם או בלי רוטב חרדי. כל עוד יהודיותה של המדינה באה לידי ביטוי מכוח היות היהודים רוב, כמו שפה עברית כשפה שלטת, שימוש בתאריך עברי ועוד, אין בכך פגם.
אולם משעה שחוקי המדינה מפלים לרעה מיעוטים לאומיים או דתיים ושוללים זכויות אדם ואזרח שהם הליבה של חברה דמוקרטית, במטרה לשמור על "אופייה היהודי" של המדינה, גולשת המדינה לעברי פי פחת של גזענות בוטה, שפעם בימים רחוקים, במדינות אחרות, היהודים היו קורבנותיה.
העתירות שהוגשו לבית המשפט העליון נגד החוק, במטרה לבטלו, עושות חסד עם בית המשפט, משום שיש בהן אמירה כאילו בית המשפט ייתן סעד לעותרים. הניחוש שלי – הסעד לא יינתן. בית המשפט העליון, בנשיאותו של ברק, נתן חשיבות עילאית לשילוב הזה של "יהודי ודמוקרטי". בלא מעט פסקי דין ניסה ברק לרבע את המעגל בפיוטי לשון כאילו "היהודי והדמוקרטי" בחוק היסוד הם בכלל זוג יונים שאהבת עולם שורה ביניהם.
אולם כל הפילפולים הלגליסטים של בית המשפט העליון לא ביטלו בפועל כמעט אף אפליה מהותית ממנה סובלים הפלסטינים בישראל. גם כאשר ברק מקבל פסק דין ליברלי משהו, כמו ההחלטה לחייב מצפה יהודי בגליל לצרף לשורותיו אזרח ערבי, הדבר נעשה יותר לצורכי יחסי ציבור של ברק בקרב כמה עמיתים באוניברסיטת ייל, מאשר למטרת יישום.
עובדה היא, כי פסק הדין שמכיר בזכותו של האזרח הערבי להצטרף למצפה נשאר דקלרטיבי בלבד. המצפה לא מילא אחר פסק הדין ובית המשפט העליון סירב באופן מתמיד להרשיע את המצפה בביזיון בית המשפט ולהוציא צו אכיפה לביצוע החלטתו.
לא אופתע אם בית המשפט העליון יעשה שמיניות באוויר כדי לדחות ככל האפשר את הדיון בחוקתיותו של החוק הגזעני שהתקבל לבושתנו בכנסת. יש לשופטי העליון ניסיון רב בתחום זה. כאשר תתקבל החלטה, לאחר שנות מזמוז רבות, היא תיעשה בדרך פתלתלה שתשאיר את "הוראת השעה" של החוק על כנה. במדינת ישראל, זאת כבר למדנו, אין דבר נצחי יותר מהוראת שעה, כמו למשל מצב החירום שמחודש כהתניה דתית מדי שנה.
יש כמובן דרך יעילה לבטל את החוק המביש. אם המדינות הדמוקרטיות יטפלו בישראל כמו במדינה גזענית סוררת, כפי שעשו בשעתו לדרום אפריקה – חרם עד שחוקי האפרטהייד יבוטלו.
סיבה לקצת נחת
לפני מספר ימים השתחרר בני מהצבא, לאחר שנחטף בחסות החוק לתקופה של שלוש שנים. בתקופת שירותו נשאלתי מדי פעם האם אינני גאה בכך שבני משרת כקצין בצה"ל?
יש לי סיבות רבות להיות גאה בבני, עניתי, אבל הנוכחות הכפויה שלו בצבא אינה אחת מהן. לדידי, הצבא חוטף צעירים ממשפחתם ובין השאר שולח אותם אל מותם במלחמות לא להם. יש משהו חולני בהורה שמביע גאווה על כך. בני נתקל בצבא בגילויי אטימות ושרירות לב שמאפיינים את הארגון.
אם יש לי סיבה לקורת רוח בכל הקשור לשהותו הכפויה של בני בצבא, הרי שהיא נעוצה בעובדה שבני לא נשא נשק כל תקופת שירותו, לא הרג בני אדם, ולא חצה את גבולות מדינת ישראל לשטחים הכבושים שמעבר לקו הירוק.
הצבא ניסה לנצל את כישוריו של בני, כישורים שהצבא לא עמל עליהם. הוא ישב כפרזיט על גבו של בני, אלא שבני גילה זהירות ראויה לא לחצות גבולות שהציב לעצמו, וגם עמד בכך.
הפעם נגמר סיפור החטיפה בטוב. הנחטף שוחרר, מבלי שהחוטפים הצליחו לסממו, ומבלי שהפך לידיד חוטפיו.

לא מכיר אותך או בנך.בטוח אני כי ההסתיגויות והזהירות שגילה בנך לא חלות עליך.
אזכרת חוקי נירנברג היא חזרה שיטתית של השוואה בין הנאצים וביננו.
באתר זה קראתי כי העליה מרוסיה היא יבוא יהודים מרוסיה . אולם יבוא בנות ערביות , מעין זכות שיבה מוסתרת מוצדקת ?
ראה גדעון את אשר הכניס הטרוצקיסט האנרכיסט לאינדמדיה וזו אפילו לא צינזרה אותו. אפילו לתנועת אבנאא אל באלד, הם מותירים לפרסם שם, כנראה שגם זה אתר טרוצקיסטי אנרכיסטי מוסתר. וולה כל העולם הופך להיות טרוצקיסטי אנרכיסטי.
ההצעה שלך לחרם על ישראל על ידי מדינות דמוקרטיות מעלה שאלות.
ראשית מי הן בדיוק המדינות הדמוקרטיות שלהן יש זכות מוסרית להטיל חרם? ארצות הברית, המעוללת פשעים נוראים בימים אלו בעיראק? אנגליה של בלייר שותפתו לפשע של בוש? צרפת הנושאת באחריות על השואה באפריקה?. הקריאה שלך שוב היא תמיכה באשליה שיש לתמוך במדינות האימפריאליסטיות שתרסנה את ישראל.
יתר על כן מה בדיוק הייתה התוצאה של הטלת חרם על ידי המתחרות הכלכליות של דרום אפריקה? הפיכתה של דרום אפריקה למדינה סוציאליסטית? או מהפכת נגד דמוקרטית? שגזלה את פרות המאבק של המוני העובדים השחורים שעתה תחת ממשלת האי.אנ.סי ממשיכים לסבול עוד יותר, בעוד המעמד השליט נותרו אותם לבנים השולטים על העושר המופלג של מדינה עשירה זו. . היש לך מושג מה קורה בדרום אפריקה למשל בשאלת האידס? היודע אתה שהממשלה לא מספקת תרופות לעובדים ולעניים הסובלים מאידס. לעשירים כמובן אין בעיה אם הם חולים במחלה נוראה זו לקנות כל קוקטיל שיעצור את המחלה בגופם.
הדרך היחידה לבטל את החוקים הגזענים במדינה זו, היא מהפכה של פועלים ערבים יהודים שיקימו מדינה לא גזענית. לכך כמובן אתה מתנגד, משום שאתה תומך בסדר האימפריאליסטי הקיים, עם כמה תיקונים קוסמטים. ואכן כיצד אתה יכול לפנות אל הפועלים, כאשר אתה דורש שהם ייענשו על פשעי מדינת ישראל ויסבלו מהחרם? מי שם אותך להכביד על הסבל של הפועלים היהודים והערבים בארץ זו?
חשבנו שיצא ממך משהו,וזה היה לפני35 שנים. טעינו! וקיבלנו אחד המשמיצים הגרועים של המעשה הציוני הכביר שאין לו אח ורע בעולם!!! האם ההגיון הצרוף מאפשר לך ליצור השוואה והקבלה בין חוקי נירנברג לבין חוקי כנסת ישראל. או שמא ההשוואה יוצאת ממרתפי לבך שטוף השינאה לכל מי שאינו ערבי?!
על מה יצא הקצף. המאמר של גידי רק מאשר ומאשש את מה שכולנו יודעים : סוף עידן המלחמה הדמוגרפית של ערביי ישראל והשטחים כנגדנו נגמר. גידוש מאמר משובב נפש כזה לא יצא תחת ידך כבר זמן רב. אז לשימת לבכם החוק שמונע איחוד משפחות של ערביי ישראל בארץ ישראל בעתיד הוא רק אחד מהחוקים שיביאוף אינשאללה, להפסקת הריבוי הלא טבעי של ערביי המדינה. לא פחות מזה ישפיע החוק המבורך המפחית בצורה משמעותית את הכספים המועברים כקצבת ילדים וקצבה לאמהות חד הוריות. מדובר לפיכך בניצחון ציוני מדהים והצער הנהי והכי של גידי רק גורם לי לצחוק מכל הלב ומזכיר עד כמה מרוצה ומאושר אני אחרי קבלתו. אינני מכיר את גידעון אבל נראה לי לפעמים, שמדובר באדם פיקטיבי שכל תחליתו היא לגרום לאנשים מסוגי להיכנס לאתרי הפוליטרוקים מהשמאל ולסיים לילה נוסף עם חיוך מאוזן לאוזן. המשך גדעון לכתוב מאמרים מהסוג הזה – בעיקר בימים שבהם אני חש מועקה משחרור האסירים וזקוק נואשות למאמר משובב נפש כשלך.
ליל מנוחה.
גידעון מזל טוב לבנך לרגל השחרור. היתכן שמאחורי כל ההתלהמות הפונדמנטליסטית שלך עומד בסך הכל פשיסט קטן. היעלה על הדעת שבנושל אביר זכויות האדם משרת בצה"ל ועוד כקצין. גידעון פעמיים ביום לגרום לי כל כך הרבה אושר זה כבר ממש מוגזם.
לילה טוב שינה מתוקה וחלומות פז כפי שאני אומר לילדי בני ה -9, 6 ו- 3, והסר דאגה מלבך הם בוודאי ישרתו מעבר לקוהירוק, יאחזו נשק ואפילו אם יצתרכו יהרגו את האנשים הרעים.
חלק גדול מהסופרים שכותבים באתרורוב בעלי התגובות מתיחסים למצב בו נמצאת המדינה כאל ניסוי מעבדתי. הגיע הזמן שספירו, שוורץ, ברעם, מסיס וחבריבם למעבדה יבינו שמדובר בחיים של עם שלאורך כל הדורות מנסים להשמידו והוא צריך לעמוד על המשמר כל הזמן כי מאחוריו , מלפניו ומצדדיו אורבות חיות רעבות לטרפו. ואתם חבורת אינטליגנטים/ אינטליגנטיות מתיחסים למצב כאילו אתם צופים בסרט באולם קולנע נח , ממוזג ומרווח עם פחית שתיה ופופקורן. אין לכם דבר מלבד להאשים את היהודים ולשבח את האויבים. צאו נא עליזים מתרוננים לעזרת העם.
הליגה נגד השמצה בארה"ב – הידועה בנאמנותה
ללא הסתיגויות לממשלות ישראל -יצאה בתוקף
נגד החוק ודורשת לבטלו.
מדינה דמוקרטית חייבת להיות סוציאליסטית. הדמוקרטיות הקפיטליסטיות הן דמוקרטיות פורמליות בלבד, בהן אין כל יכולת השפעה לאזרח שאינו בעל הון. כלכלת השוק ה"חופשי" מבטיחה ביתר שאת את שלטונו של ההון. ולגבי ההשוואה לחוקי נירנברג, זה ממש מיותר להזכיר כל פעם את השואה בכל הקשר ובכל דיון. זהו חוק גזעני ופסול נקודה, וההיטפלות אל השוואות לשואה רק גורעת (ולו רק בגלל הסחת הדיון מן העיקר כפי שבא לידי ביטוי בתגובות לכל המאמרים).
גדעון ספירו צודק. לא בעניין האפשרות התאורטית שמדינה תהיה יהודית ודמוקרטית, אלא לגבי המצב הנוכחי שאינו כזה. החוק הוא חוק גזעני, אין לו כל פרוש אחר, וה"ציונים" לגווניהם שהגיבו כאן, מוטב להם שיטלו קורה מבין עיניהם.
גרמניה של הרפובליקה הווימרית היתה דמוקרטיה. אולם עיניה טחו מלראות איך בחסות אותה דמוקרטיה "קדושה" מבצבץ ועולה וצובר כח משטר הזוועות הנאצי. מדינת ישראל נמצאת במלחמה לקיומה הפיזי והרוחני.מוקפת אויבים אין ספור שרואים בה נטע זר וחפצים לעקור אותה ממקומה ולהחזיר את יהודיה … "למקום ממנו הגיעו..".לפיכך אם חפצים אנו בחיים ובקיום לאומי, עלינו להקדים תרופה למכה,גם במחיר ירידה באחוז הטהור של הדמוקרטיה.
(סליחה, בתגובה הזהה הקודמת לא עשיתי הגהה!)
השאלה שגם השמאל המתקדם והנאור טרם ענה עליה:מה זהותה הלאומית של המדינה? ע"פי איזה מודל היא מושתת. ע"פי איזה מודל היא צריכה להיות מושתתת?
המודל המערבי הנורמטיווי הוא המודל של מדינת הלאום הטריטוריאלית. המשטר הוא משטר רפובליקני וכל האזרחים מהווים את הלאום של המדינה. המדינה היא המסגרת הן של האזרחים והן של הלאום.
האם יש משהו ששואף כי ישראל תהיה מדינת הישראלים?
לפני מספר שנים זרק הסופר אנטון שמאס את הכפפה. הוא הסביר כי טיעונו של שמגר כי אין סתירה בין היות ישראל מדינה דמוקרטית לבין היותה מדינה יהודית,אינו אנלוגי לכך שאין סתירה בין היות צרפת מדינה דמוקרטית וצרפתית.האנלוגיה פגומה,באשר לא ניתן להציב את הצרפתיות כשקולה ליהודיות.
בויכוח בינו לבין א.ב. יהושוע התברר כי האחרון הינו מבחינה לאומית הוא ימני קיצוני לעומת לה-פן. הרי זה מקבל את אזרחיה הצרפתים ממוצא יהודי של צרפת כחלק מהאומה,אך לעומת זאת א.ב. יהושוע, הרב של מר"צ, טען כנגד שמאס ,הרוצה בלגיטימציה לזהותו הלאומית, שאם הוא רוצה לממש אותה אז שיקח את מטלטליו כמה מאות מזרחה!
אז על איזה מודל של לאומיות חותר השמאל הנאור והמתקדם,שישראל תושתת עליו?
האם ניתן יהיה להשוותו לצרפת, ארצות הברית
וקנדה או אולי ליגוסלביה או בוסניה הרצגובינה?
מיהם האזרחים של המדינה? ע"פי אלו קרטריונים יהיו אזרחים? האם אוטומטית באשר הם "יהודים"? האם קטגוריה זו ראוייה להקנות אזרחות לאדם גם אם הוא אינו יודע מילה בעברית ועל ההיסטוריה של המדינה?
אז לאחר הסרת הסגר הכתר והכיבוש,לאיזה מדינה יסוג צבא הגנה של ישראל? מי כוללת כבניה -מדינה זו?
ליהודים יש רק מדינה אחת והיא מדינת ישראל. האבות המיסדים לקחו ארץ שמצידה האחד היתה מוכת ביצות ומלריה ומצידה השני מדבר שממה והפכו אותה לגן עדן פורח ,כפי שרק יהודים יודעים ומסוגלים לעשות. לערבים יש, לשמחתם,עשרות מדינות ענקיות עשירות בנפט ,גז, מים ואדמה פוריה. אם האזרחים הערבים של מדינת ישראל רוצים להשאר כאן ולחיות עמנו שיעשו זאת עפ"י החוק. אם זה לא מתאים להם יש להם לאן ללכת. לנו יש רק את מדינת ישראל ואין לנו לאן ללכת מלבדה. שום טענה על נכבה שהם ורק הם בישלו לעצמם ושום זכות שיבה לא מדברים אל עם שזוהי מדינתו היחידה. אנו נשמור עליה בכל הכח(והאמן :יש לנו הרבה מאד כח). ואתם יהודים טובים(אומנם אנטי- ציונים, אך ביסודכם יהודים טובים) תפסיקו לתמוך בערבים נגד היהודים, השאירו את זה להם , הם יודעים לשנוא אותנו ללא צורך בעזתכם. ויאמר עליכם:"ושבו בנים לגבולם" ונאמר אמן.
הצירוף "יהודית ודמוקרטית" (להלן יו"ד)כשלעצמו איננו נטול בעיות אך הן פתירות וניתן ליישבן עם הערכים הדמוקרטיים המקובלים. כדי שמדינה תהיה יו"ד צריכים להתקיים התנאים הבאים:
1 רוב יהודי מוצק, לפחות כ-80 אחוז. האמצעים: עידוד עליה ע"י נקיטת מדיניות חברתית צודקת והגברת הבטחון האישי (סיום הכיבוש), החלפת שטחים מיושבים בערבים עם פלסטין (במשולש), עידוד ותמריצים כלכליים להגירת לא יהודים. ניתן לשקול הטלת איסור על הולדת יותר מ-3 ילדים על כלל האוכלוסיה.
2 כיבוד דקדקני של זכויות המיעוט הלא יהודי.
האמצעים: תיקון הקיפוח בתקציבי מדינה, צעדים במישור הסמלי – תוספות/שינויים להמנון ולדגל.
3 הגדרה מינימליסטית של המושג "מדינה יהודית".
אכן, השילוב יו"ד הינו בעייתי וכיום נעשים בשמו מעשי נבלה גזעניים אך אין בכך הכרח. יותר מזה: 60 שנה לאחר השואה יש הצדקה הסטורית ומוסרית מלאה לקיומה של יו"ד.
ליהודים יש רק מדינה אחת והיא מדינת ישראל. האבות המיסדים לקחו ארץ שמצידה האחד היתה מוכת ביצות ומלריה ומצידה השני מדבר שממה והפכו אותה לגן עדן פורח ,כפי שרק יהודים יודעים ומסוגלים לעשות. לערבים יש, לשמחתם,עשרות מדינות ענקיות עשירות בנפט ,גז, מים ואדמה פוריה. אם האזרחים הערבים של מדינת ישראל רוצים להשאר כאן ולחיות עמנו שיעשו זאת עפ"י החוק. אם זה לא מתאים להם יש להם לאן ללכת. לנו יש רק את מדינת ישראל ואין לנו לאן ללכת מלבדה. שום טענה על נכבה שהם ורק הם בישלו לעצמם ושום זכות שיבה לא מדברים אל עם שזוהי מדינתו היחידה. אנו נשמור עליה בכל הכח(והאמן :יש לנו הרבה מאד כח). ואתם יהודים טובים(אומנם אנטי- ציונים, אך ביסודכם יהודים טובים) תפסיקו לתמוך בערבים נגד היהודים, השאירו את זה להם , הם יודעים לשנוא אותנו ללא צורך בעזתכם. ויאמר עליכם:"ושבו בנים לגבולם" ונאמר אמן.
כותב המאמר נראה כשמאלני "יפה נפש" וציוני "מר נפש". פרופ’ סמוחה מדבר על "דמוקרטיה אתנית" כטיפוס מיוחד של דמוקרטיה בחברות משוסעות ומבחין בינה לבין "דמוקרטיה של אדונים". בישראל (בתוך הקו הירוק) מתקיימת דמוקרטיה אתנית. אכן יש בתיקון החוק ממד לא דמוקרטי אך בדמוקרטיה אתנית זו, שיש בה זכויות לקבוצת המיעוט (גם אם הן אינן שלמות כי זו מדינה בתהליך דמוקרטיזציה)נשמר היתרון לקבוצת הרוב – היהודים אזרחי ישראל. תיקון החוק נובע מחרדה של שינוי המאזן הדמוגרפי באופן זוחל כך שישראל תאבד את את הגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית ותהפך למדינת כל אזרחיה עפ"י הגדרתו של בשארה.ז"א, חרדת הרוב היהודי מגלישה לאוטונומיה ערבית ותהליך התנתקות ערביי ישראל לכינון יישות עצמאית בתוך הקו הירוק בנוסף למדינה פלסטינית בשטחים.לטווח ארוך,יש החרדים להעלמות ישראל כמדינה יהודית. האם הכותב דוגל בכך? אם-כן,יוכל לחיות בכל מדינה שתסכים לקבל אותו כאזרח בה. לישראל לא תהיה יותר משמעות ציונית ולא תוכל לקלוט יהודים הבורחים על נפשם מרדיפות אנטי-שמיות.נראה לי שהכותב אינו מתחשב בכך ומרוב רצון לשמור על זכויות המיעוט בז לרצון הרוב. בכל מקרה, תוכן המאמר והביקורת הפגוענית כלפי הרוב לא תשכנע אותו להיות דמוקרטי וליברלי יותר אלא דווקא תגרום לו להתקומם כנגד כותב המאמר בשל האלימות המלולית שבו. אני נפגעתי.
התבקשתי להגיב אז אני מגיב.מבקש התגובה מתנסח בשפה הדורשת הבהרה. הוא כותב על יהודים.האם הוא מכליל תחת הכותרת הזו את הנרי קיסינגר למשל? האם מדינתו היא ארצות הברית או ישראל? ומה לגבי גוזף ליברמן שכמעט היה לסגן נשיא ארצות הברית? ומה לגבי ליאון בלום שהיה ראש ממשלת שצרפת? ומה לגבי מארק אדלמן גיבור לאומי בפולין? האם מדינתו היא ישראל או פולין? ומה לגבי צאצאי דריפוס, אותו דריפוס שמשפט כה זיעזע את הרצל? הרי הם חיים בצרפת ודריפוס עד יום מותו ראה עצמו פטריוט צרפתי… מכאן שהמושג יהודים אינו רלבנטי לשיח הפוליטי לאומי. יש לברר לכן איזו מדינה דמוקרטית אנו רוצים? מה זהותה הלאומית? לכן צריך להשוות למודלים קיימים בעולם ולמשל להתבונן בצרפת. במדינה זו ההתאזרחות פירושה הצטרפות למדינה ולתרבות הלאומית. כל האזרחים הם בניו של הלאום. זוהי מדינת הלאום הליברלית, או הרפובליקה המודרנית. מדוע שמודל זה לא יאומץ ע"י ישראל? ואז אנטון שאמס יתפס כמובן מאליו וא.ב.יהושע יוקע ובצדק.
עוד כמה דמויות לנבחרת המכובדת שהציג מר ברנע: ברונו קרייסקי (ראש ממשלת אוסטריה לשעבר), רות דריפוס (נשיאת האיחוד השויצרי), אד קןך (ראש עיריית ניו יורק) ועוד ועוד. בכל המדינות והארצות הללו יש לאזרחים יהודים זכויות שוות ומלאות כמו לכל אזרח אחר, להבדיל מאשר תחת השלטון הציוני-אנטישמי של מדינת ישראל הנוכחית.
אין בעובדת היות השלטון במדינת ישראל אנטישמי מאומה בכדי לגרוע משפלותם של משטרים אחרים (באזורנו, למשל); אך לפני שמוציאים קיסמים מבין שני השכנים, כדאי ורצוי ליטול קורה מבין העיניים.
הוסיפו לרשימה את בנימין נתניהו.אזרח ארה"ב
ממוצא יהודי, שנבחר ב1996 לראשות ממשלת ישראל,
הערה לדן תמיר. אני מקווה שמה שכתבת לא נכתב לאחר אירוע מוחי. האם בישראל יש שלטון ציוני אנטישמי שלא נותן זכויות שוות ליהודים (שצוינו ברשימתך קודם לכן)???
זה רדיו זה??
האוויר של שוויץ הוא כה מחניק?