כֵּיוָן שֶׁהָיָה לִי זְמַן בַּחֲדַר הַהַמְתָּנָה הַהוּא
בֵּין בְּדִיקַת הָרוֹפֵא שֶׁהֵנִיד בְּרֹאשׁוֹ וְצִקְצֵק
לְמַרְאֵה הַבְּדִיקוֹת, וְעַד שֶׁיִּקָּרֵא שְׁמִי
חָשַׁבְתִּי עַל הָאֲנָשִׁים הָעֲרִירִיִּים
אֶחָד אָמַר לְלֹא הַפְסָקָה
אֲבָל זֶה פָּשׁוּט לֹא יָכוֹל לִהְיוֹת מֻכְרָחָה לִהְיוֹת אֵיזוֹ טָעוּת
הוּא אָמַר אֶת זֶה שׁוּב וְשׁוּב מְנַעֲנֵעַ בְּרֹאשׁוֹ מִצַּד לְצַד
אֲבָל מֻכְרָחָה לִהְיוֹת אֵיזוֹ טָעוּת
מֻכְרָחָה לִהְיוֹת אֵיזוֹ טָעוּת
אֲנָשִׁים אֲחֵרִים עָשׂוּ כְּאִלּוּ אֵינָם שׁוֹמְעִים
אֶחָד חִטֵּט בֵּין שִׁנָּיו בְּקֵיסָם
אַחֶרֶת טוֹפְפָה בְּרַגְלָהּ עַל הַפַּרְקֶט
אִישׁ וְאִשָּׁה, רֹאשָׁהּ עַל כְּתֵפוֹ,
הוּא אוֹחֵז יָדָהּ בִּשְׁתִיקָה, רַק מִדֵּי פַּעַם מַעֲבִיר
יָד זְרִיזָה עַל יְרֵכָהּ הַגְּרוּמָה, הִיא מְחַיֶּכֶת לְעֶבְרוֹ
חִיּוּךְ דָּהוּי שֶׁל אִשָּׁה מַאֲפִירָה.
מִפַּעַם לְפַעַם עָבְרָה אָחוֹת וְקָרְאָה בְּשֵׁם
וַאֲנִי חָשַׁבְתִּי עַל הָאֲנָשִׁים הָעֲרִירִיִּים
שֶׁאֵין לָהֶם כָּתֵף לְהָנִיחַ רֹאשׁ עָלֶיהָ
וְשָׂמַחְתִּי שֶׁיֵּשׁ לִי אֶת זְרוֹעוֹתַי שֶׁנִּתָּן לִמְתֹּחַ
לְאָחוֹר וּלְהָנִיחַ עֲלֵיהֶן רֹאשׁ כַּאֲשֶׁר צָרִיךְ
וּבַחוּץ יָרַד שֶׁלֶג, הָרְחוֹבוֹת נִצְבְּעוּ בְּלָבָן,
כְּמוֹ הַיְּלָדִים הַקְּטַנִּים מוּל הַחַלּוֹן בַּחֹרֶף
אַף אֲנִי סוֹבַבְתִּי עַצְמִי לַחַלּוֹן
כּוֹרַעַת בֶּרֶךְ מוּל כָּל הַיֹּפִי הַזֶּה
ב-27 באוגוסט, 2003
3 תגובות
תגובות
נושאים: מאמרים
כמה יפה את מוצאת את המציאות. וכמה יפה את מסיטה את הראש.
אני דוקא רואה בשיר הזה סיפור אנושי קטן שמכיל את היום יום הישראלי כל כך – בו אנו לא רואים את החולי והקושי ואת החלש בחברה אלא מעדיפים לסובב את הראש. אני מניח שגם אתה ראית את זה בשיר. אבל בחרת לראות בזה התנשאות של השמאל הרדיקלי.
עד כה הימין שולט במדינה 25 שנה. הוא מפנה את ראשו מהחלש כל הזמן לעבר החלון אבל משום מה החלש מלטף לו את התחת ומושיב אותו על כסא.
מוזר שאתה חדור שנאה לשמאל ולא מסוגל לקבל שיר בלי להתייחס לשמאל ימין. אלא פשוט לראות את כאב המשוררת.
קשה לקורא פשוט העם שלא להסתנוור נוכח מילותיה הנבונות של הכותבת, אולם מבין השורות וההזדהות לכאורה שהיא מפגינה עם אותן דמויות עלומות; עולה התנשאות, יהירות וחוצפה אלטיסתית שטמונה כלכך חזק בשמאל הרדיקאלי הישראלי. שגם סבוב הראש לחלון לא תסתיר.