פעם, לפני זמן, באחת מסדנאות המפגש שבין יהודים לערבים שהנחיתי – כאשר עברנו לעבודה בקבוצות חד-לאומיות – שאלתי את אחיי, המשתתפים היהודים, האם הם מוכנים לספר בקיצור "איך הגענו לכאן"? ביקשתי מהם לשכוח לרגע את כל הידע שנצבר אצלם (אולי שמעו או קראו משהו של ההיסטוריונים החדשים, אולי שחטו כבר פעם איזו פרה קדושה…), ואז ביקשתי שייזכרו בגרסה הקדומה ביותר שנמצאת אצלם בתודעה, אולי אפילו מימי הגן או ראשית בית הספר.
והאמת שזה מאוד פשוט, אם תחשבו על זה רגע. אצל רובנו זה הולך ככה: כאן נוסד עמנו. לפני אלפי שנים גירשו אותנו מפה. חיינו בגולה כנרדפים. ביקשנו לחזור למולדתנו. הערבים לא רוצים אותנו כאן, למרות שתמיד הצענו להם לחיות איתנו בשלום.
לא במקרה אני מתעכבת לרגע על גרסה זו, מפני שהיא פעמים רבות הגרסה המפעילה אותנו באופן לא לחלוטין מודע. היא ניבטת מכל שיר ומכל טקס. מצויה כל הזמן ברטוריקה החינוכית והפוליטית. גם אם הניסוח מתוחכם יותר מהדוגמא – עדיין גרסה קדמונית זו מפעילה אצל רובנו סט שלם של גישות ועמדות כלפי עצמנו וכלפי האחר.
אני זוכרת אחת מאותן סדנאות מפגש, כאשר הנרטיבים הקדומים של שני הצדדים הביאו את המשתתפים לחוסר יכולת להקשיב אחד לשני. מתוך תסכול שלי ושל סנאא (קולגה וחברה איתה הנחיתי הרבה סדנאות מסוג זה – סדנאות שביקשו לפתח דיאלוג בציבור הישראלי), עזבנו לרגע את המונחים ופתחנו במין "סטנד-אפ קומדי-טרגדי"; אני זוכרת שאמרתי לה משהו כזה: תשמעי סנאא, ההורים שלי שברחו מגרמניה מהצורר ההוא, ממש ברגע האחרון, הגיעו לקיבוץ עין החורש מלאי חלומות וכוונות טובות, עם תנ"ך ביד אחת ומעדר ביד השנייה, ואת מי הם פוגשים שם באמצע השדה? את ההורים שלך, או את הסבים שלך או את… אני לא יודעת. זה היה נחוץ להם ממש כמו קוץ בתחת הגלותי שלהם. זה היה בדיוק מה שהיה חסר להם באותו הזמן, שמישהו יקלקל להם את "פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות". והיא, סנאא, השיבה לי במטבע דומה – איך באמצע החיים הופיעו כל הרומנטיקנים האלה עם המזוודות שלהם, ונתקעו למשפחה שלה כמו עצם בתוך הגרון… (ומניסיון אירוניה עצמית מביאה להקשבה).
ואתם צריכים לדעת שאני ילידת עין החורש והיא מג’ת הסמוכה. אני זוכרת איך בכל חג קיבוץ היו שרים בחרדת קודש את שיר המייסדים: ואדי חוורית, ואדי חוורית, זו היא חזית אותה צריך לכבוש (לכבוש?), ואדי חוורית, ואדי חוורית, זו התיישבות בלי תקציבים מראש…
זוכרים את הנרטיב הקדמוני שלנו? תראו איך מסתנן פה בממזריות שמו הקודם של המקום שבו נולדתי, ואיך השורש "כבש" מתחיל מסע שרק אלוהים יודע איך הוא ייגמר.
ואם כבר מדברים על הדחקה והשכחה, אז איך קרה שלצד העיברות המוקפד של שמות ומקומות, תמיד קופץ מהשד יודע איפה שמו של הנחל שעבר מאחורי הרפת, הלא הוא ואדי מובלה… ובית האבנים עם התמרים הגבוהים באמצע השדה, שתמיד קראנו לו בית עלי… (מי היה עלי? לאן הלך?) ושתי הבארות העתיקות בכניסה לקיבוץ שהשם "בארות ערביות" נדבק אליהן, לא יעזור כלום, ולטיול הולכים לכיוון זלפי או לכיוון קאקון…
ואם כבר בשמות עסקינן, הנה גם המקום שבו אני מתגוררת כיום: עברון – לנחל שעובר ליד הקיבוץ כולם קוראים המג’נון ולא נחל בית העמק כפי שכתוב במפות. והשדות? יש את רבסיה א’ ורבסיה ב’…אני לא צריכה לספר לכם, ככה זה בכל מקום.
אנחנו כבר רואים איך מתפקד הסיפור הקדום שהפנמנו: כאן נוסד עמנו. לפני אלפי שנים גירשו אותנו מפה. חיינו בגולה כנרדפים. ביקשנו לחזור למולדתנו. הערבים לא רוצים אותנו כאן, למרות שתמיד הצענו להם לחיות איתנו בשלום.
כן, זה אותו סיפור שגרם לכל עגבנייה שאכלנו ולכל נמש בלחיים, והחולצות הלבנות בכל טקס בבית הספר, להיות איזה חלק אורגני מהמפעל הציוני. חלק שבונה בקפידה את הגרסה הקדמונית היפה והצודקת, שמפעילה אותנו ממקום כל כך עמוק.
אבל לצד המאמץ, אנחנו רואים שהסיפור הזה מסרב להיחתך ישר – כל הזמן מסתננים לתוכו שמות, גדרות צבר, שפה אחרת, אנשים זרים, סיפור אחר… שלא נותנים לו להישאר בתמימותו.
לא הייתי נדרשת כל כך הרבה לנרטיב המפעיל הזה, לולא גיליתי עם השנים עד כמה, במבנה היפה והמהודק שלו, הסיפור הזה איננו מסוגל להכיל "אחרים" – אלא – כאיום או בפטרונות, כמקיימים עמו יחסי שכנות על פי חלילו של החזק.
הניסיון להיפטר מהקוד המפעיל הזה דומה לכל גמילה אחרת. את מגלה שאת מכורה. למרות הבעיטה בהרבה פרות קדושות והעידון עד כאב של יכולות ההכלה שלך, את חוטפת בהפתעה צמרמורת משירים, טקסים והימנונים באיזה זרם עוקף תודעה; דמעות בעינייך כשאת רואה את נבחרת הכדורגל מנצחת עם הדגל על הדשא באיזה מגרש רחוק באירופה.
בהתחלה זה כואב לחשוב שהנרטיב המכונן, האינטימי כל כך, איננו מובן מאליו כמו שתמיד נלמד. גדי טאוב כינה זאת לאחרונה התאהבות, ומן הסתם מי שאהב כל כך, הכל אצלו אחר כך "מאוד". כשהוא רוצה להיפטר מהסיפור, הוא מנוכר "מאוד", או שונא "מאוד" וכדומה. בכל מקרה מדובר ברגשות עזים. אולי דורות של מפוקחים, פחות מאוהבים, שנולדו כבר למציאות אחרת, יוכלו לקבל שיש כאן שני סיפורים ולא אחד. כי הגילוי הגדול אודות שני הסיפורים, מגלה גם את התלות ההדדית שמצמיתה אותנו אחד אל השני. לפתע מתברר שאי-שוויון ההזדמנויות לערבים – אזרחי המדינה – זאת לא רק בעיה שלהם. זה כבר מזמן הבעיה שלנו. וזה שיהודים, לאחר אותו אוקטובר 2000, מפחדים משכניהם, זה מתחיל להיות בעיה של האזרחים הערבים.
כאן נשאלת השאלה האם אפשרי שכל צד יקבל כלגיטימי את הסיפור הקשה והכואב של הצד השני? פעמים רבות כאשר בדיאלוג קוזז כאבו של צד אחד כנגד כאבו של הצד האחר: תלונות על חוסר שוויון וגזל ("אבל אתם לא קיבלתם את תוכנית החלוקה"), או אזכור של טראומות קולקטיביות – למשל בעת פיגועים ביהודים ("אבל גם הנכבה היתה שואה והיא מקבלת פחות סימפטיה בעולם"), הצעתי פעם שנבדוק האם המקזזים הגדולים הם לא בעצם האנשים המוסריים ביותר בחדר. כאלה שלא יכולים לחיות בשלום עם הידיעה שהצד שלהם נהג באופן לא מוסרי. כן כן – "ריפריימינג" (הגדרה מחדש) הוא כלי מומלץ לנגמלים. קוראים לזה בשם חדש, ומשהו שהיה בלתי נסבל נראה פתאום אנושי.
על השלט שמכריז על קיומו של הקיבוץ שלי כתוב שהוא נוסד באמצעות הסוכנות היהודית. גם כביש הגישה החדש נסלל בעזרת הקרן הקיימת לישראל. הכניסה לכפר מזרעה ממוקמת 500 מטר דרומה. אליבא דשלט, אין אבא סוכנות ואין אמא קיימת. רק 5 אותיות לבדן. סתם בלי הורים. מי גר שם? פלסטינים? ערביי ישראל? ישראלים? בני מיעוטים? בני דודים? הכל תלוי במי שמספר את הסיפור.
את לא מכירה את שיטת הטיפול הנראטיבית? את העיסוק בעבר כדי לשחרר טראומות מודחקות?
לאסנת שלום:
הנני מברך אותך על הכנות ב"נרטיב" שלך שנכון,משקף אולי לרב היהודי בארץ הזו.יחד עם
זאת,כל הכללה מפספסת חלק מהמציאות ולפעמים,
ה"פספוס" הזה יכול להיות קריטי.
לא כולם ב"נרטיב"היהודי ואפילו הציוני,טוענים ש"חוזרים לארץ שלנו מלפני
2000 שנה".חלק גדול טוען שזו הארץ היחידה
שהיתה מוכנה לקבל אותם כפי שהם(יהודים,מה לעשות?)כפליטים אחרי השואה,ועל אף השלטון
האמפריאליסטי הבריטי כאן.חלק קטן היום,לצערי, טוען שנתן
להקים כאן חברה שיתופית-קומוניסטית מחדש,(בה את נולדת),לא על חשבון עם אחר.
חלק גדול אחר יסביר לנו שהגיעו לכאן ממדינות ערב בהן לא סבלו משיטות ה"ציביליזציה"האירופאית,אבל חיו בגטעות ללא חופש ושוויון,או סתם חפסו עתיד טוב אחר.
צודק המגיב("ששמו אסור באתר."..????)כשאומר שכל ה"נרטיבים"שתיארתי מעלה נוצלו
על ידי בעלי הכח מכאו,משם ומהאימפריות הגדולות,מעבר לים,אבל עובדה זו לא מפחיתה בכלום את הלגיטימיות של כל אחד מהם,ואת החלום הקולקטיבי של רובם.
ושאילה קשה לסוף:
האים אפשר להיות מרקזיסט,קומוניסט וציוני?
תשובתי האישית היא שכן,על אף שאני יודע שרבים באתר לא יקבלו זאת.(המילה "ציוני"מתערבבת עם מתנחל)
יתרה מזו:אני אגיד שמרקזיסט יהודי(יהודי לא לפי תעודת הזהות שלו,אלא לפי ה"נרטיב" הפרטי שלו)יכול להיות מרקזיסט אמיתי,רק אם הוא גם ציוני.כפי שאמר באר בורוכוב,:
ציונות בלי סוציאליזם,וסוציאליזם(עבור היהודים)ללא ציונות,אינם אפשריים.לא יתכן
ציונות לא סוציאליסטית.דבר כזה בלתי אפשרית.
כמובן שהגדרת "ציונות",והנטען כאן,חייבים
הסבר נוסף ומפורט יותר,אבל זה חורג ממסגרת
התגובה הנוכחית.
מה לעשות!.הדרך לסוציאליזם רצופה ב"נרטיבים"אישיים ו"סוביקטיבים"ויחד עם זאת,
"קונקרטים" ו"חומריים"(מטריאליסטים)באופן
מוחלט(אבל דיאלקטי).
שאלה:
האם תיתכן גרסה אחת מוסכמת? או נשאל זאת אחרת, האם יש מציאות אוביקטיבית מחוץ להכרתו של המספר? ואם יש כזו מציאות מי יכול להבין אותה ובעזרת איזה כלים? אם הדבר היחיד שיש לנו הוא נרטיבים סובייקטיבים, כיצד ניתן לפתור את השאלות שהמציאות עצמה העלתה? האם די לקיים דו קיום בשלום עם נרטיבים הפוכים?
הבה ונקצין את השאלה כדי לבחון את השיטה. האם ייתכן כי במציאות של מחנה הריכוז, אין לנו שני נרטיבים ליגטימים, אלא מציאות אחת בלבד? מציאות בה הצבא הגרמני ובמיוחד היחידות של הס.ס. והס.א מדכאות את העמים והמיעוטים הלאומים? מציאות בה למדכאים אין כל נרטיב ראוי לתמיכה?
נחזור למציאות שלנו, האם ייתכן שהיהודים שעברו את השואה, הפכו אכן להיות המדכאים של הפלסטינים? כי הנרטיב של הסבל היהודי הראוי לכל חמלה והבנה, נוצל על ידי בעלי הכוח כדי לדכא את העם הפלסטיני, וכאן נגמרת ההבנה עם מעשי הדיכוי החדשים? שכן אין לנו סבל אל מול סבל אלא שני סבלים שנגרמו על ידי אותם בעלי הכוח,שליטי החברה.
שאלה נוספת, הייתכן כי שיטת המחשבה המחפשת לגיטמזציה של נרקטיבים סוביקטייבים, במציאות האוביקטיבית משממשת לטשטוש הארועים והתהליכים החברתים פוליטיים שהביאו לנכבה?
אולי תואיל אוסנת להבהיר לגולשים כמה ערבים חברים יש בקיבוץ עין החורש או עברון . אשיב במקומה – אפס .
השמאל הקלאסי מתכסה בכל מיני איזמים ומאשים את כל העולם ואישתו אולם בסתר ליבו הוא גזען קטן . אותי זה מגעיל .
כמנחת קבוצות את יודעת שבטיפול בבעיות אנושיות לא חוזרים לעבר הרע אלא עוסקים בהווה עם מבט חיובי לעתיד.איזכור שוטף של בעיות העבר לא יקדמו אותנו לפתרון הבעיה!
העיסוק בנרטיבים.איננו עיסוק בעבר והוא גם לא שיעור בהיסטוריה.(בשל כך הבאתי את הגרסה הכי גולמית שלו) מדובר במנגנון שמפעיל אותנו בהווה ומונע התקדמות. אין בי בוז כלפי אותה גירסה שנמצאת גם אצלי..ביקשתי לפתוח את הסיפור לעוד גרסאות כדי לפרק את המובן מאליו, הנורמלי כביכול שמרביתנו מופעלים ממנו.
לפרוליך – התזה שלך קצת מתקלקלת . "להקים חברה קומוניסטית לא על חשבון עם אחר " הצחקת אותי , רב הקיבוצים יושבים על קרקעות ערביות ועל גבי ישובים ערביים שאף את שמם גזלו .כל אלה מהקיבוצים היוצאים בשצף קצף נגד המתנחלים מספר שנים קודם לכן עשו בדיוק כמוהם . אכן מטריאליזם דיאלקאטי אמת והיפוכה . בעיני זאת גזענות וצביעות כאחד .
לא הייתי משייך קפיטליזם או סוצויאליזם לסיפור הזה, הרי כל ההשקפות האלו הן "הפרד ומשול" הכי גדול שקיים יחד עם הדתות ותמיד יהיה מישהו שייהנה מזה. אין שום סיבה להקים משהו על חשבון מישהו ואם כבר עשית את זה לפחות תלמד להצטער. http://www.kartison.co.il/standup
לא פלא שרוב השמאל הרציני בארץ, זה שמתנער מסמלים ותפישות עולם ציוניות, מצוי בערים הגדולות. הלאה השומר הצעיר ושאר תנועות הנוער שוטפות המוח!
אם לא מתאים לך אתה יכול לעבור לבירוביג’אן שם הוקמה על ידי הסוביטים מדינה יהודית לא ציונית. לך לך בדרכך ,עלה והצלח-עלה נעלה.
עוד פעם הדיבור השמוצניקי האנכרוניסטי הזה? מספיק, השומר הצעיר הסטאליניסטי מעולם לא היה שמאל ולעולם לא יהיה שמאל, למרות האג’נדה ה(בערך) חברתית (הגזענית) שלו. רעיון תנועות הנוער מטה לנפול, וטוב שכך.
ברוך שפטרנו מהבלי הקומוניזם הדוגמתי סתום-הראש. עלה נעלה השמיימה.
מאיר יערי,יעקב חזן ואיתם כמעט כל הנהגת השומר הצעיר "נפרדו" מסטאלין כבר בשנת 1953- מיד לאחר מותו במרץ של אותה שנה. קריסתה של התנועה הקיבוצית,על כל זרמיה המפלגתיים -אין לה כל דמיון לקריסת ברית המועצות אך,נושא זה אינו שייך למאמר אליו מתייחסות התגובות.
לכל המספידים:
א)תנועות הנוער והקיבוצים אלה הם שהקימו
את המדינה בה אתם יושבים,הקימו את הפלמ"ח,
והעבירו על כפתיהם את המעפילים,פליטי המחנות.
אלה הם שצנחו באירופה הנאצית והיו בחזית
כל המלחמות,כמפקדים וחילים שהקריבו את חייהם
כך שאתם תוכלו לשבת בתל אביב.
בובר,כינה אותם "האי- כישלון לדוגמה".אבל האי-כשלון הפך לכישלון, בכך שלא הבינו שאת המהפכה שהם עשו,היה חובה להפיץ אותה על כל החברה.
מי שמשווה את הקיבוצים עם המתנחלים,מעוות
את ההסטוריה בסגנון המפוקפק של הימין הקיצוני
או של ה"שמאל" האנטי מארקסיסטי.
אינני מגן על הקיבוצים,ולא על הציונות
הסוציאליסטי בכלל,אבל כל בקורת אמיתית חייבת
קודם כל,לכבד את האמת שהיא,(מה לעשות?)אף פעם
לא אבסולוטית ופשוטה.
החברה
לאשר – אכן צדקת בדבריך על הקיבוצים ועל כך מגיעה להם מדליה . צורת חיים צריכה להמשך דורות רבים ולא מספר עשרות שנים . אז בלי נוסטלגיה כיום אין הבדל בין קיבוץ לצורת חיים אחרת כל חבר זאב בודד הדואג לעצמו שבוי בהזיות על התעשרות מנדל"ן שלא שייך לו.
אתה חוזר על טענה כי הבעיה היא שלא הפיצו את דעתם איך יכולים להפיץ את דעתם כאשר אינם מאמינים בה . אגב הטענה שהעם טיפש ואילו היו מלמדים אותו היה מקבל את דעותיך היא ילדותית .
לשומר הזקן – זוכר אני כשסטלין נפטר כל הקיבוץ התאסף בחדר האוכל נשאו הספדים על "שמש העמים " והושר ההמנון ( לא התקוה ). אף אחד מהמנהיגים לא נטל על עצמו אחריות כאשר נודעה האמת ונעלם מהזירה הפוליטית .
לאמנון:למה אתה נסחף ומזייף ?
א)לא כל תנועת הקיבוצים היתה סטליניסטית.
מאיר יערי ויעקב חזן ורבים אחרים דחו את
סטלין עוד בשנות ה60.
ב)לא אמרתי שכל העם מטומטם.כל תנועה מחדשת
ומהפכנית(וגם תנועות אחרות,ריאקציוניות)
מונהגות תמיד על ידי מיעוט.כל ההסטוריה
האנושית מלאה בדוגמאות,על כן,מה הסיפורם
שלך?.
ג)הטעות של התנועה הקיבוצית (השמאלית)היתה
שלא הבינו שמשק שיתופי-קולקטיבי לא יוכל
להתקיים בחברה קפיטליסטית מעמדית.זה היה
גורלם של כל הניסיונות האוטופים בעבר,
פשוט,לא למדו מההסטוריה.
הפיכת תנועת הקיבוצים לתנועה מהפכנית לכלל
החברה הישראלית בהתהוותה,היה תנאי להמשך
קיומו של הקיבוץ,דבר שלא היה לצער רבים
וטובים.
ד)שוב,אינני מגן על הקיבוצים,פשוט,צריך לתת
לדברים את הפרופורציות הנכונות.אצלך,אמנון,
הכל שחור או לבן,אבל במציאות יש גווני אין
ספור של אפור.אפילו המבקרים הקשים ביותר של
הקבוצים,צריכים להסיר את הכובע לנסיון
אנושי מופלא זה,שכמו נסיונות אחרים של
האנושות נכשל,אבל בכשלונו,הצעיד אותנו עוד
צעד קטן קדימה בדרך הארוכה של ההטוריה.