הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 באוקטובר, 2003 3 תגובות

במוסף הדעות של עיתון "הארץ" הופיע ביום ראשון (26/10) מאמרו של אברהם טל, נציג הימין הכלכלי בעיתון, בו הוא מוחה על העובדה שנתניהו וחבריו מואשמים ב"תאצריזם". לא שאברהם טל חושב שהדבר אינו נכון, אלה שלפי טענתו מדובר בכלל במחמאה.

בהמשך המאמר הוא מעלה על נס את תקופתה של מרגרט תאצר, על כך שפירקה מונופולים והשכילה לשבור את כוחם של האיגודים המקצועיים אשר השתלטו על שירותים חיוניים ובכך פגעו "ברמת החיים של האזרחים ובביטחון האספקה של שירותים חיוניים". עוד הוא ממשיך להלל ולשבח את ה"תאצריזם", עד שבסיום מאמרו רציתי לרוץ לרחוב בצעקות "היידה ביבי".


אולם לפני שיצאתי בריצה, נתקלו עיני בידיעה קטנה שהוצנעה לה במקום הכי נידח בעיתון (בעמוד האחרון של המוסף הכלכלי מצד ימין למטה). צחוק הגורל הוא שידיעה קטנה זו, שהועתקה מה"ניו-יורק טיימס", שמה ללעג ולקלס את כל שבחיו של אברהם טל ומציגה אותו באור של חסיד שוטה.


תחת הכותרת "בריטניה הלאימה את תחזוקת מערכת הרכבות", מתחילה הכתבה במשפטים הבאים: "…על רקע חששות גוברים בדבר בטיחות, ביטלה שלשום רשות הרכבות של בריטניה חלק מהותי בהפרטה של מערכת הרכבות במדינה והודיעה שפעילות התחזוקה שביצעו שבע חברות פרטיות בעלות של שני מיליארד דולר בשנה, תבוצע מעתה בידי החברה הממשלתית – נטוורק רייל (Network Rail)".


"…החזרתה לידי הממשלה של מערכת המסילות באורך 32 אלף ק"מ באה בעקבות סדרת תאונות קטלניות שעוררה חשדות כבדים באשר לרמת הבטיחות מאז ההפרטה, כאשר המבקרים טוענים כי הבטיחות הוקרבה בשם הרווחים. כעת מתכננת הממשלה לגייס כ-18אלף מהעובדים של חברות התחזוקה הפרטיות אשר יעברו לעבוד בחברה הממשלתית נטוורק רייל".


"…מערכת המסילות של בריטניה שנמכרה למשקיעים פרטיים קרסה לפני 9 שנים והממשלה נאלצה להעביר את המערכת, כולל מסילות ותחנות, לידי החברה הממשלתית שנוצרה לשם כך – נטוורק רייל".


בקיצור, במולדת התאצריזם הגיעו למסקנה שדווקא הפרטה ומכירת נכסים לאומיים לבעלי הון היא זאת שפוגעת "ברמת החיים של האזרחים ובביטחון האספקה של שירותים חיוניים", ועל כך אמרו סז"ל (סוציאליסטים זיכרונם לברכה) – "גם אויל מחריש לחכם ייחשב".


אבנר כוכבי

תגובות
נושאים: עדכונים

3 תגובות

  1. אבנר כוכבי. הגיב:

    אתה צודק.
    יש מערכות פרטיות שמתמוטטות ויש גם מערכות ממשלתיות שמתמוטטות(למרות שזאת תופעה הרבה יותר נדירה,ולמעשה לא זכורה לי חברה ממשלתית שפשטה את הרגל מאז קום המדינה).
    לעומת זאת יש חברות פרטיות מוצלחות ויש גם חברות ממשלתיות כאלה.
    ולכן ,יש לבחון כל דבר לגופו של עיניין ולגופה של מדינה ,וזאת בניגוד לאידואלוגיה של "כנופית ביבי" שחושבת שתפקידה של הממשלה מסתכם באי-הפרעה ל"כוחות השוק" לנהל את הכלכלה(אלה אם מדובר במתן מענקים לקוקה-קולה ).

  2. אלמוני הגיב:

    יש מערכות פרטיות מתמוטטות ויש מערכות לאומיות מתמוטטות . הדבר לא מעיד על צדקת הדרך . ניתן להביא דוגמאות לכאן ולכאן . ברית המועצות ז"ל היתה מערכת מולאמת וראה לאן הגיעה . בארץ מערכת התקשורת היתה מולאמת ועתה עם ההפרטה המערכת יעילה יותר וזאת בגלל התחרות ומי נהנה מזה – העם .נראה לי כי לקחת מונופול ולהפריט אותו הינו דבר מסוכן והוא חייב להעשות תחת פיקוח הדוק של הממשלה . בעלות ממשלתית על מפעלים ( או הסתדרותית ) היא מרשם בדוק לכשלון . לכותב דעה פוליטית מסויימת , לגיטימית , אולם ממקרה אחד להגיע למסקנות על כל יתר המקרים … סייג לחכמה שתיקה .

  3. לאלמוני הגיב:

    חברת החשמל מאד יעילה בכל מונח עולמי. אבל רוצים להפריט אותה. גם בזק יעילה וגם אותה רוצים להפריט. בנק לאומי רווחי ויעיל בטירוף והוא מועמד רציני להפרטה. הרכבת היא סופר יעילה וישנה כוונה להפריט גם אותה. מקורות יעילה יותר מחברות אחרות ומספקת מים באיכות וללא תקלות כמו שהרבה חברות אחרות בעולם לא מספקות ובמחירים זולים. כלומר היעילות גם בחברות ממשלתיות שנראות לא יעילות מוטעית. מכתבת תחקיר של רינו צרור עולה שהנמל באשדוד הוא בין היעילים בעולם. ורוב המשכורות המשולמות בו אינן גבוהות.

    חוצה ישראל אינו יעיל במדדי נוסעים, כביש, וזיהום. והוא מופרט. שלוש חברות כבלים שמהוות קרטל/מונופול אזורי מופרטות ואינן יעילות. התוכן בהן שייך למוליכי התשתית (כפילות לא יעילה אך רווחית לבעלים). חברות הטלפוניה לחו"ל יעילות אך מחיריהן מתואמים כביכול. חברות הדלק מופרטות אך היעילות בתחנות אינה כה גבוהה ולא רק זאת מחיריהן מפוקחים. חברות הפלאפוניה יעילות וגם מחיריהן מתואמים. חיפה כימיקלים דרום מאד יעילה. עד כדי כך שפורסם שלעובדים בה היה אסור להתאגד לכדי ועד. אף אחד לא בדק כמה יעילות היו המשכורות של הבכירים בחברה ומה הקשרים של הבעלים לשלטון ובכמה נקנתה (או נמכרה) החברה לבעלים והאם זה השתלם לציבור.

    לחפש גם בשבילך איזה פתגם?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים