התוכנית הכלכלית של הממשלה גדושה הפרטות וגזירות. פולמוס ציבורי התפתח באחרונה סביב סוגיית ההפרטה, בין המצדדים לבין השוללים העברת נכסי הציבור לידי קומץ בעלי ההון. המצדדים בהפרטות שבים וטוענים "יש לנהוג בישראל כפי שנוהגים במתקדמות שבמדינות העולם". ואם זהו הנימוק לקידום ההפרטה, אז… יש לגנוז אותו במהירות.
חלוצת ההפרטות היתה אנגליה בעידן ראש הממשלה השמרנית מרגרט תאצ’ר. בבריטניה הגדולה ולפני כשני עשורים, כמעט כל מה שניתן היה להפריט – הופרט. ספינת הדגל של ההפרטות היתה מערכת הרכבות המסועפת והארוכה (כמעט 33 אלף ק"מ!) שפורקה לכמה חברות ולאחר מכן הופרטה. ההפרטה גרמה לפיטורי העובדים רבים, לפגיעה בשכר הנותרים, להעלאת מחירי הנסיעה ולעלייה מדאיגה במיוחד במספר התאונות הקטלניות. אגב, הסובסידיות שהמדינה העניקה לרכבות דווקא גדלו לאחר ההפרטה. קרי: המדינה הוציאה יותר כסף על סובסידיות לאחר ההפרטה, לעומת מה שהיא הוציאה בעת שהרכבות היו בבעלותה!
כפי שרוצים בישראל להפריט את מע"צ העוסקת בתחזוקת הכבישים, גם בבריטניה הגדולה הופרט מערך התחזוקה של רשת מסילות הברזל העניפה – לטובת מספר חברות פרטיות. אותן חברות פרטיות גבו מחיר של כ-10 מיליארד שקל לשנה תמורת עבודתן. חרף התשלום הדמיוני שנאלצו לשאת משתמשי הרכבת ומשלם המסים (מיליון שקל לכל שלושה קילומטר מסילה), הבטיחות לא השתפרה. היא התדרדרה, ומספר התאונות הקטלניות אף שבר שיאים מכל הזמנים. וכאן לא מדובר רק על מחיר בדמים. זהו גם מחיר בלתי נסבל בדם, בחיי אדם.
וכדי לשמור על חיי אדם ועל הקופה הציבורית, החליטה באחרונה ממשלת אנגליה להלאים את תחזוקת הרכבות. זאת, לאחר שהעבירה שוב לידיה את הנכסים שהפריטה לטובת חברה שקרסה ושכללו את מסילות הברזל ומאות תחנות. עתה החברה הממשלתית ששבה לתחזק את המסילות, רוצה לגייס 19 אלף עובדים, שישתכרו שכר גבוה יותר ממה שהשתכרו כאשר הועסקו על ידי החברה הפרטית. אגב, החברה מתכננת לגייס עובדים נוספים, כי בעבר ועל מנת למקסם רווחים, החברה הפרטית עבדה בתת-תקן. והשורה התחתונה: חרף הגיוס המוגבר של עובדים והטבות השכר, החברה הממלכתית החדשה תחסוך כ-12 אחוז מעלויות התחזוקה, או כ-1.2 מיליארד שקל.
מדוע מה שטוב לאנגליה, לא טוב לישראל? הייתכן שבעוד כמה שנים נגיע למסקנה שהפרטת מע"צ (יחד עם כל ההפרטות האחרות) אינן רק פגיעה בעובדי החברות עצמן, אלא בחברה כולה. כישלון ההפרטות איננו רק חברתי. מניסיון ההפרטות באנגליה עולה גם שזהו כישלון כלכלי.
העובדה שממשלה רפורמיסטית הפועלת לטובת בעלי ההון, כפי שאנו רואים את פעולותיה הנפשעות בעיראק, יכולה להלאים מפעלים, או חלק שונה או אף יותר ניכר מהכלכלה, מוכיח לא רק שהבורגנות יכולה להלאים, אלא כי הלאמות בפני עצמן, ללא פיקוח וניהול דמוקרטי של הכלכלה המולאמת, אינן משרתות אלא את השיטה הקפיטליסטית. על כן התביעה של מפלגות מעמד הפועלים, אינה יכולה להיות רק הלאמות אלו או אחרות, אלא הלאמות בפיקוח וניהול העובדים עצמם. זה ההבדל בין תביעה לרפורמה בורגנית, ובין תביעה כחלק מתביעות מעבר שתבאנה את מעמד הפועלים לשלטון.
הולאמו מרביתן של חברות הרכבת, לאחר שבעליהן פשטו את הרגל וירדו מהפסים.
ומה עשתה ממשלת ארה"ב, שה"ווינר" הידוע, לי אייקוקה, הכניס את "קרייזלר" להפסדים מטורפים – היא העבירה לו כספים לכיסוי החובות.
אז מה קורה, אפרים? למה אצלנו לא מבינים את מה שרשום כבר שנים על הקירות ברחבי העולם?