גיבור, על פי אבא שלי, היה בעבר זה שמטוסו נפל בשטח האויב; זה שאיבד יד או רגל במלחמת ששת הימים. באורח טבעי, בשל השינוי באופי התפקיד, גיבור כיום הוא החייל שמשרת בשטחים; "מסכל ישירות"; עומד במחסומים ואחראי על פתיחתם וסגירתם של השערים בכפרים פלסטינים שכוחי אל.
בימים אלו אני מוצאת עצמי תוהה מה עליי לעשות עם עצמי, בעוד זמן קצר. כעת אני במהלכה של שנת שירות מאתגרת ומעניינת לחלוטין, שמציבה אותי בסיטואציות שלא ידעתי. זו שנה המאפשרת לי ללמוד, להתפתח, להשפיע.
בשנה הבאה, אם לא אאבד במאגר הביורוקרטי האדיר, אני עלולה למצוא עצמי לובשת מדים. נכנסת למסגרת רחוקה ממני שנות אור. ממלאת את הרובריקה הידועה בפי רבים כ"תרומה לחברה הישראלית". לא כך הייתי רוצה לתרום לחברה הישראלית.
אני תוהה כיצד הגדרת "מיהו גיבור", שלא אבא שלי המציא, משפיעה על שעליי לעשות. כיצד אוכל, על סך תכונותיי והדברים שאני רוצה לעשות, להשתלב בחברה הישראלית כפי שהיא כיום. אני בזה ודוחה את הקונספט של "תרומה למדינה".
המדינה היא לא ישות העומדת בפני עצמה, היא גוף המורכב מסך פרטיו. תנועה הולכת וגדלה של אנשים (פרטים) דוחה את סימון השירות הצבאי כתרומה האולטימטיבית למדינה. תנועה הולכת וגדלה של פרטים, לא מזדהה עם הצבא של מדינת ישראל, כפי שהוא נראה כיום. עניין זה הופך תנועה זו, תנועת הסירוב, למנוכרת ל"מדינה", זה הופך אותה למנוכרת לאותם פרטים, אזרחי המדינה, שרואים את השירות הצבאי כערך מהמעלה הראשונה – האפשרות היחידה לתרומה חברתית באשר היא.
שירות בצבא לא יכול להיחשב לערך. אני מכירה בערך ה"תרומה החברתית" ומודעת ל"חשיבות השמירה על בטחון המדינה". אך שירות בצבא בפני עצמו, אינו יכול להיחשב לערך. לא נלחמים רק כדי להילחם. אין בי עצם נאיבית, אני יודעת שהמונופול על הביטחון עדיין מצוי בידי מחזיקי הנשק. אני לא בטוחה שכולם צריכים/יכולים להיות אמונים על הביטחון. אני סבורה כי האופן בו מדינת ישראל מתיימרת לשמור על פרטיה הוא פסול ובלתי מוסרי.
מהו מוסר בכלל? מדינה מעצבת את קוד המוסר שלה על פי ערכיה היא. אולי מה שנתפס אצלי כ"בלתי מוסרי", כבר מזמן שכיח בקרב הקונסנזוס. אני לא סבורה שמישהו זקוק להרצאה על פועלו של הצבא בישראל. העובדות ידועות, הפרשנות היא זו השנויה במחלוקת.
מתוקף הנסיבות בשטח, חיילים נאלצים להתמודד עם סיטואציות בלתי אפשריות. אמבולנסים במחסומים, מה עושים עם זה? האם יש קוד חוקי או "מוסרי" האומר כיצד יש לנהוג בסיטואציות מהסוג הנ"ל? ו"גדר ההפרדה", שכשמה כן היא, מפרידה בין הפלסטינים לאדמתם. במרכז כל ההתרחשויות הללו, עומד עקרון הבטחון. בחלק מהמקרים הוא אכן מהותי ומכריע. אין דרכים קלות להשיג בטחון, בייחוד בהתמודדות עם אוכלוסיה אזרחית שחלקה מבקש לפגע, וחלקה האחר אך מבקש לחיות את חייו.
אני מאמינה כי יש לחתור להשגת בטחון תוך כדי שאיפה לפגיעה המינימלית ביותר בחייהם של אזרחים. אבל ניכר כי בראשם של מקבלי המדיניות עומדים בעיקר שיקולים פוליטיים, לא רק אלו הביטחוניים. גדר ההפרדה, לדוגמה, יכולה היתה לעבור בקווי ה-4 ביוני 1967, עם פלסטינים מצידה האחד, ואזרחי ישראל מצידה האחר. זהו מימוש של "עקרון הבטחון" המדובר, תוך כדי פגיעה מינימלית בזכויות אדם. לא ניתן לדרוש "הפרדה", ועדיין להיות אחראיים על פתיחתם וסגירתם של שערים בכפרים פלסטינים.
זה יכול היה להיעשות אחרת.
בכל מקרה, במצב של כיבוש לא ניתן למנוע לגמרי תקריות מהסוג הנ"ל. התנגשויות בין התפיסה הביטחונית לבין התפיסה ה"אנושית". אלו גרורות של המגע היומיומי עם האוכלוסייה האזרחית בשטחים. בצבא כזה, אני מתקשה לשרת מטעמים רבים.
ראשית, צה"ל, עם מדיניותו בשטח, מייצג תפיסה פוליטית. ניתן לתלות את האשמה ביוזמי המדיניות, אך זה לא משנה את העובדה כי הצבא הוא זה שעליו למלאה. אני לא מניחה שאגרר עם הקיטבג שלי לשירות במחסומים, אך גם אם אעסוק בפעילות מאומצת בקריה, אמשיך ואזין את מפעל הכיבוש אליו אני מתנגדת.
שנית, המצב כיום אינו מאפשר לי לחוש סולידריות עם הצבא הישראלי. אני לא מזדהה עם פעולותיו, ובוודאי לא עם העובדה שהצבא הפך למוסד החשוב ביותר בחברה הישראלית. אני לא רוצה לחיות בחברה המושפעת בצורה כה מכריעה, יומיומית, מאורח החיים הצבאי. אני לא רוצה לחיות בחברה שהתרומה הנתפסת כאולטימטיבית בה, היא השירות הצבאי.
שלישית, סבורני כי אני יכולה לתרום במידה רבה יותר בפעילות אזרחית, ובלתי תלויה. הצורך הביטחוני הוא לא הצורך היחידי העומד במרכז הקיום שלנו במדינת ישראל. הצרכים האחרים נדמים כמעט מודחקים, אין שום שירות חובה שהמדינה דורשת מאזרחיה, על מנת למלאם.
מעבר לכך, תנועת הסירוב ההולכת וגדלה. היא מבהירה ליוזמי המדיניות, כי ההתנגדות הנחרצת לכיבוש חודרת לקונסנזוס. כבר לא אוסף שמאלנים רדיקלים בעלי תפיסת עולם מובנית. טייסים, קצינים, שמיניסטים, נשות מילואימניקים.
התנגדות זו, מעבר להיותה פוליטית, מכילה אמירה "מוסרית" (שוב הביטוי ההוא) משמעותית. חלקנו, כבר לא מוכנים לדבוק בכיבוש, ובגישת ה"אין ברירה" שכופה עלינו הצבא והממשלה. לא איכפת לנו מ"אין פרטנר", "פועלים בהתאם לסיטואציה", "הצבא תפקידו להגן". לא ככה.
אותי באופן אישי כבר לא מעניינים מדי דיאלוגים מליציים על השלום. עם כל מסירותי לקונספט המליצי, לא בכך העניין. לא ה"שלום" הוא זה העומד בינינו לבין השפיות וההיגיון. לפחות לא רק השלום. זוהי השליטה המפרידה אותנו מהשפיות. אני רוצה לשחרר ולהשתחרר מכבלי האוכלוסייה הפלסטינית, להפיטר כבר מהכיבוש. להיות חופשייה בארצי. אני רוצה שהמדינה הזאת, הפרטים בה, ישימו קץ כבר לאדישות ולייאוש הכרוכים בחיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית. אני רוצה להפסיק להרגיש ניכור כלפי המדינה הזאת. אני רוצה לשים קץ להתלהמות, לאטימות ולטמטום.
עדי היקרה,
הסירי דאגה מליבך. תחושותייך מכוונות אותך הייטב, ואין כל סיבה שתתגייסי לצה"ל במקום לעשות דברים מועילים.
לפני שלושים שנה חזרתי (ליתר דיוק הוחזרתי) מהחווה הסינית עם 60% נכות. הייתי בר-מזל. אין לי ספק ש"תרומתי" ל?מולדת הייתה נחסכת, לו? היו לנו מנהיגים אינטיליגנטיים והגונים.
הדברים נכונים גם היום.
עדי, אינך לבד, התחושות והמחשבות שהעברת בקטעך מלווים אותי ואת חבריי כשאנו באים לחשוב על שירותנו הצבאי. ניסחת היטב את הלבטים, את הייאוש ואת החזון.
מקווה שתמצאי את דרכך.
עדי שלום.
העלית באופן מפורט את הדילמות וקווי המתאר המרכזיים של הלבטים של יוד גימלים שצריכים ללכת לצבא.
עם זאת המאמר שלך לוקה לדעתי בהטייה ברורה של העובדות והנושאים ומערבב ערבוב מושגי שגוי בין מישורים שונים.
השרות הצבאי כחלק מהאמנה החברתית הוא הגיוני ומחויב בתנאי איום קיומי וטרור, ובניגוד לרוב הכותבים פה אינני סבור שאפשר באופן מנומק ורציני לתלות את כל קולר המצב הנוכחי ואפילו את רובו ב"צבא הישראלי" או ב"מדיניות ממשלות ישראל".
אין ספק שהטפשות ההרסנית שבמדיניות ההתנחלות והכיבוש וחשיבה כוחנית מדי תרמו חלק נכבד לסכסוך ואולם בעיקרו של דבר מדינת ישראל הכריעה אסטרטגית לפני 10 שנים על מהלך של שלום וויתור על רוב השטחים שנכבשו ב 67 כולל פינוי ההתנחלויות ובכך קבעה את ההצדקה העקרונית של שרות בצבא המגן על מדיניות זו.
האופן שבו מתנהל המאבק הלאומי מאז, כולל הטרור הרצחני וחסר ההצדקה של הפלשתינים, מחייב מענה צבאי בדרך של הגנה שגוררות גם פגיעות לא מוצדקות באזרחים וסבל רב לפלשתינים.
בסופו של דבר כאשר המטרה הכללית, הגנה ושלום, היא הגונה לכשעצמה, יש הכרח בהשתתפות בפעילות הצבא כדי למנוע התבהמות וכדי לוודא שמירה על צלם של הצבא.
אצל חלק ניכר מהיוד גימלים חששות מהשירות עצמו ומהמסגרת הצבאית יחד עם רגישות אמיתית לעוולות יוצרות תמהיל מבלבל בין "חובתי למלא את תורנות המטבח כהשגיע תורי" לבין "וואלא אולי נפסיק לאכול עכשיו כשהגיע תורי" כלומר אידאולוגיה שמולבשת על חששות טבעיים לגמרי.אני טוען שחובתו של אדם הגון ורגיש למנוע את הרוע בכל מקום בו הוא נמצא מתוקף היותו חלק מהחברה הישראלית.
זאת ועוד.
תרומה לחברה אפשר לתרום תמיד אחרי השרות הצבאי. אבל בשעה שפלוני מסכן את חייו כדי להגן על יכולתך לשבת בבית ולכתוב במחשב מודע הוא אינו זכאי לאותה תנהגות ממך? "הרעך" אינו – כפי שציינת בצדק- השרות הצבאי. הערך הוא הסולידאריות הוהוגנות החברתית.
אם את מצפונית יישמע קולך המצפוני במקומות שבהם חשוב מאד שיישמע.
כמובן שאין בדבריי אלו כדי לשלול על הסף סרבנות במבצים שבהם המטרה המדינית הכללית או מדיניות הצבא היא לכשעצמה עוברת קווים אדומים מוסירים חד משמעיים וכפי שציינתי מאז אוסלו לדעתי זו איוולת לטעון שמדינת ישראל רוצה ומצדדת בכיבוש. אבל, ושוב כנראה בניגוד לרוב הכותבים באתר הזה, אני חושב שצה"ל עם כל הביקורת עליו רחוק מאד מראייתו כצבא אכזרי שאינו מתאמץ לשמור על נורמות של הוגנות- גם אם הוא כושל בכך לעיתים.
מי שרוצה להשפיע על החברה הישראלית, השתמטות משרות צבאי מבודדת אותו ומרחיקה אותו ממטרתו שכן דבריו ספק אם יישמעו על ידי מי שמילאו במקומו את תורנותם החברתית.
שבת שלום ותבורכי.
דני זמיר מקל על עצמו את העבודה ומניח, תוך התעלמות מהמציאות, שהצבא הישראלי הוא אכן "צבא הגנה". לשיטתו, החיילים כיום "מסכנים את חייהם כדי להגן עלינו". והרי אין שטות גדולה מזאת, וזאת צריך לדעת כל אדם שעיניו בראשו. חיילי הצבא הישראלי מסכנים את חייהם של פלסטינים, בכדי להגן על ההתנחלויות בשטחים הכבושים.
אוי, זה כואב כשהמציאות טופחת על הפנים.
הוויכוח עם הזמיר המגיב מיותר: הוא מקביל
סרבנות-מצפון ל"השתמטות" וכל שאר גיבובי מיליו – מיותר.
לדני זמיר – אכן מאמרך מקיף ורציני אולם ברצוני להוסיף – יש לעצור מדי פעם ולעשות חשבון נפש . גיוס חובה פשט את הרגל . כמחצית הבנות מצהירות שהן דתיות ולא מתגייסות , הדבר מתקבל בעצימת עין כי הצבא לא זקוק לכל כך הרבה בנות . ככול שהציוד הצבאי נעשה משוכלל יותר הצבא נדרש לפחות אנשים וברמה גבוהה . חיילים רבים מיותרים ונשארים בצבא רק בגלל גיוס חובה . חלק מהדתיים לא מתגייס ברשות וחלק מהחילוניים מוצא דרך שלא להתגייס באמתלות שונות . המצב כיום הוא שהמשטרה משחקת כצבא והצבא משחק משטרה , יתכן והגיעה העת לבטל את שירות החובה ולארגן צבא מקצועי קטן וממזר.
לאנדיאני,
אני חושב שהנקודה שנגעת בה היא אקוטית ורמכזית: בפועל שירות הבנות היום הוא התנדבותי לחלוטין וכמעט כזה אצל הבנים (כלומר הוא "כאילו" חובה אבל מי שבאמת לא רוצה- לא עושה והצבא לא נלחם עליו).
למרבה האבסורד לא בטוח שביטול גיסו החבוה הוא ככן הצעד הנכון חברתית כרגע, כי למרות החסרונות שכרכויכם בשירות צבאי כולל, יש בו עדיין בהחלט ערכים סולידאריים ומתן "הזדמנות שווה" גם למי שלא שייכים לאליטה החבתרית המקובלת. (כמובן עם כל הבעיה של העבודה העיקרית שעדיין זה מבדל את העברים המוסלמים בשקרב אזרחי ישראל, ועם ההשפעה של "עבר צבאי" לכל אזרח מבחינת ההשפעות התרבותיות והשחיבתיות של מצב דברים זה).
עדיין השאלה ביחס לסירוב האי שלאה של היכן האדם ההגון משפיע.
כמו שראית מהתגובות האחרות למה שכתבתי אין התייחסות למכלול אלא רק בצורה של סיסמאות, כי ככה הלא הריע יותר קל להתווכח. "האחר" הוא רע, אנחנו צודקים ושוב פעם השמאל יקבל אחזוים ספורים וימשיך להיות צודק ובלתי משפיע.
וארצה, בנוסף לדברי אבירם, להבהיר:
המאבק לשכנוע הרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל לשנות את התנהגותה המדינית והחברתית יש לו סיכוי אם יתבסס על המציאות שהיא (מה לעשות) מאד לא חד מימדית.
שמאל מנוכר שלא לוקח חלק בזירה היומיומית שבה מתקיימת המציאות סיכוייו להשפיע קלושים ולכן שירות צבאי כל עוד המדיניות המוצהרת והמיושמת איננה מדיניות של פשעי מלחמה פר- סה ושנובעת מתגובה סבירה (גם אם לא מקובלת עלינו) לאיומים קיומיים ו/או המערערים את הבטחון האישי באופן טוטאלי היא תנאי כמעט הכרחי כדי להשפיע וכדי שדברינו יישמע, ולדעתי כיום היא גם כורח המציאות.
זאת משום שמי שמשרת בצבא אינו משרת את ממשלת שרון-דן חלוץ או את "מלחמת המתנחלים" כי אם משרת את ההגנה על מדינה המנסה לקיים משטר דמוקרטי (שהוא אכן כזה עם כל פגמיו, לפחות בגבולות 67) ושבמסגרת אותה דמוקרטיה שולטת בו כרגע ממשלה שעושה טעויות והולכת בדרך אין בה כדי לפתור את בעיותינו המדיניות והחברתיות. חלק ניכר מהעובדה שממשלה כזו מושלת בנו היא המציאות שלמרות ההחלטה האסטרטגית של מדינת ישראל מלפני עשר שנים, כששלטה בה ממשלה אחרת, ללכת לתהליך של שלום והפסקת הכיבוש לא נסתייע ולא מעט תודות ל"תרומה" חשובה ביותר של הפלסטינים ומנהיגותם להכשלת התהליך, (אלא אם כן רצח אזרחים כשיטה לגיטימית המקובלת על העם ממנו יצאו הרוצחים נחשב לצעד סביר במסגרת תהליך שלום).
ענין נוסף: דילמה חשובה מאד בעיניי בשאלת הסרבנות האם היא נובעת ממצפון אמיתי או מהשתמטות ראוי לעניות דעתי שלא תוקע בכזו חמת זעם. מהיכרותי האישית את הסירוב וסרבנים אני סבור שחלק ניכר מהסרבנים- הסדירים בעיקר- אינם בשלים כלל לחשיבה מערכתית וסרבנותם מכסה לא פעם על קשיים אחרים לגמרי. לכן כשאדם צעיר ואידיאליסט (כמו כותבת המאמר) מתלבט ראוי לעזור לו לבחון לעומק את מניעי ההתלבטות ואת המוטיבציה שלו לשירות/לסירוב כדי שההכרעה שלו והמחיר שישלם על ההכרעה (תהא אשר תהא) יהיו פרי שיקול מעמיק ומקיף ולא הסחפות אחרי תחושות נפשיות מגובות בסיסמאות שטחיות.
ועוד מילה לסיום. הסגנון של חלק מהכותבים ללגלג על השם משפחה שלי ולהכנס בי אישית מעורר בי הרבה תמיהות: בדרך כלל כך למדתי מאינספור ויכוחים ושיחות בכל מיני מקומות (כולל במילואים) , רק מי שאין לו מה להגיד מתחיל לקלל, לגדף ולהחרים. אני מצפה – בהנחה שיש למי שלא מסכים לדבריי טיעוני נגד רציניים – לטעון אותם במקום לעסוק במשחקי מילים אויליים ולקבוע שאני אדיוט (מה שמראש אני מסכים לו- מה כל כך קשה להפריך טענות של אדיוט?).
תבורכו חברים, לילה טוב ובוא נקווה שאם המציאות לא, אז לפחות הדרבי מחר יהיה כולו אדום….
בניגוד לרב המגיבים על דברי דני זמיר הייתי רוצה לשבח אותו על תגובה מפורטת ועם זאת ענינית.
להזכירכם, מגיבים יקרים, כותרת הטור של עדי ליבני היא "על דילמת הסירוב", ולפי תגובותיכם אין כאן בכלל דילמה… המגיב הראשון טוען ש-"חיילים המסכנים את חייהם כדי להגן עלינו" זו שטות (האומנם?) והמגיב שאחריו הוסיף שסרבנות אינה קשורה להשתמטות (האומנם*2 ??) . הגדיל לעשות המגיב האחרון מסיס אשר כלל לא הבין את אשר קרא.
צר לי רבותי, אך את משמעות המילה "דילמה" שכחתם מזמן. לא רק זה אלא שאתם תוקפים אישית את מי שחושב אחרת במקום להתמודד עניינית עם טיעוניו.
היכן הדיון? היכן הדילמה?
זמירותיו של דני(זמיר) ל"אינדיאני" – מוזרות עןד יותר,בתגובתו השנייה למאמר זה.עכשיו הוא מחבר בין השירות בצבא לתוצאות הלא-מספקות של מפלגןת השמאל בבחירות -לשירות בצבא.המסקנה מקריאת תגובתו:נשרת בצבא/נשרת את ממשלת שרון-לפיד ודן חלןץ: או אז, נזכה בבחירות…
חשוב להפנות את תשומת ליבו של הזמיר, שמדור
התגובות לא נועד להומור, הבוקע כזמירותיו של זמיר צרוד,מקריאת "נימוקיו",כנגד סרבנות המצפון.
אבירם המורם מעם,מעליל עלי שלא הבנתי את מה שקראתי…באמת ? מה כל כך קשה להבין, אפילו לפרימיטיב שכמוני ? הזמיר,בתגובתו הראשונה השווה את סרבנות המצפון ל"השתמטות" ובשנייה, קבע שחולשת השמאל נובעת אף היא ממחאת הסרבנים. לאבירם המיטיב "להבין" ממני -ניתנת ההזדמנות להגן על אי-הבנתו את אי-הבנתי.
החבר מסיס:
איני מורם מעם אך היטבתי להבין את זמיר ממך:
אמרת על תגובתו של זמיר לאינדיאני ש-"עכשיו הוא מחבר בין השירות בצבא לתוצאות הלא-מספקות של מפלגןת השמאל בבחירות…."
ועוד הוספת בתגובתך הניזעמת אליי כי זמיר "קבע שחולשת השמאל נובעת אף היא ממחאת הסרבנים"
ובכן, טעות!
הטענה של זמיר (ואני די מסכים איתו) לגבי חולשת השמאל אינה קשורה לסרבנות, כי אם לדרך של השמאל (שבאה לידי ביטוי גם בתגובות מעלינו) לפסול את האחר ולדבר בסיסמאות במקום לנהל דיון עניני.
מי קילל או גידף את זמיר או אבירם ? מדוע אתה כותב לא-אמת,זמיר ?- הראה לנו בבקשב וצטט את שמות המגיבים,גידופיהם/קללותיהם ? –
השעה מאוחרת: חצות ומחר הוא יום עבודה. אענה
גם אענה לזמיר ואבירם, מחר הוא יום חדש -היא
אמרה (Gone With Wind )
דני, אתה מבקש תשובה מנומקת אבל קשה לדבר על נושא הסרבנות כשאני ואתה מפרשים את המציאות באופן שונה לגמרי. כשאני בוחן את הפער בין דיבורים למעשים, את התמשכות מדיניות הגירוש ההפקעה והבניה ולאחרונה גם את תוואי גדר האפרטהייד (וזה מה שהיא – לא בטחון ולא נעליים), תפקידו של "האדם ההגון" (כדבריך) משתנה. תפקיד הפיגועים ב"תמונה המלאה" מתמצה בראייתי בליבוי השנאה והקהית החושים שמאפשרות לממשלת ההון והמתנחלים לפעול כרצונה, וזהו (לפני שיתנפלו – בוודאי הפיגועים איומים לא אנושיים לא מוצדקים ועוד אלף גינויים שלא יכול איש שמאל לשרוד בלעדיהם).
נקודה שניה שאתה מעלה היא לגבי טקטיקת השיווק המומלצת לשמאל. לך אין דילמה – המציאות בעיניך היא רבת פנים ורוב האחריות על הפלסטינים. אני, שקורא את המציאות אחרת צריך לבחור אם לעגל פינות וללבוש דיבור של איש בטחון או לנסות לפמפם את האמת (שלי) עד שתתפוס אחיזה בקרקע (והיא תופסת). אבל, כאמור, זו שיחה אחרת לגמרי. אני מזדהה עם ההסתייגות שלך מסגנון התגובות אם כי הייתי לוקח פחות ללב – יש בתגובות הללו בעיקר התנצחנות אוברחוכמית לא כוונה לעלוב. אבל לי קל לדבר שם המשפחה שלי הוא בסך הכל עץ.
התיזה של דני זמיר,כחיקוי להכרזתו של לנין המנוח על ש"יש ללכת עם העם" – אין בה כל חידוש ונכשלה כישלון חרוץ,במימושה בידי השמאל הציוני:"השומר הצעיר" שלח את טובי-בניו ליחידות הלוחמות בצה"ל;רן כהן ויוסי שריד ישבו בוועדה לשירותים חשאיים של הכנסת ועשו בה "שירות לאומי" מפ"מ ההיסטורית נעלמה,
הקיבוצים התרסקו ומרץ-מחליפתו/יורשתה של שרידי השמאל הציוני,שהיה "חלק מהעם" (של בן גןריון,אשכול וגולדה מאיר) – איבדה מחצית מכוחה האלקטוראלי…השמאל של דני זמיר הוא "שמאל"של משת"פים נוסח "נפל הפור" הזכור לדראון של מאיר יערי ב1956 (ההתקפה הבריטית-ישראלית-צרפתית על מצרים) והרשימה ארוכה.
צר לי על ההשהייה בתגובתך.
יש נימה חזקה של התנשאות בדברייך, כשאתה הופך את לבטיי ל"חששות טבעיים לגמרי", ומאשים אותי ב"בלבול של העובדות".
ובכן, העובדות הן כדקלמן:
– מדינת ישראל אמנם מכריזה על נכונותה "להפטר מהכיבוש", אך לדאבוני, שום צעדים אמיתיים לא נעשים בעניין.
– אמנם אפשר להאשים את הפלסטינים בהכשלת הצעדים המדיניים, אך הכיבוש הוא עוולה של מדינת ישראל. אי אפשר לתרץ כיבוש של 36 שנים בכישלון הצעדים המדיניים.
– יתר על כן, אני לא מרגישה שמדינת ישראל עושה ככל שביכולתה על מנת להגיע להסדר מדיני.
כל שהיא עושה הוא לדחות יוזמות ולהתכחש להסכם אוסלו.
– סיום הכיבוש לאו דווקא צריך להיות מבוסס על הסדר מדיני. מדינת ישראל אכן יכולה להקים גדר בגבולת ה-4 ביוני, 67′. היא נמנעת מלעשות זאת, על מנת לשמר את אלמנט השליטה.
– אני מתקשה מאד לשרת בצבא, למען מדינה שכל תכליתה הוא לשמר את אלמנט השליטה.
מפמפמים לנו מבוקר עד ערב על צרכים בטחוניים, אבל אני מרגישה שהמדינה מקריבה את אזרחיה לא למען צרכי הבטחון, אלא בניגוד להם – כדי להמשיך ולהבעיר את גחלת השליטה.
לא מצאתי עדי בהתייחסותך תשובה עניינית.
אי אפשר לשבור את הכלים, כאילו אנחנו שחקן בודד בזירה תוך התעלמות מהמערכת הכללית. אלכס מסיס, כך אני מסיק מדבריו, חושב שהעובדה שאנשי שמאל יתבדלו מאזרחי המדינה וירחצו בטוהר כפיהם תרחיב את השפעת רעיונות השמאל על האזרחים. זאת לוגיקה שאין לה בסיס. למרות זאת כמובן שזו הדרך (תרתי משמע…) אם באמת מדובר במדיניות עקבית של פשעי מלחמה. אלא שמדינת ישראל שכיום מושלת בה ממשלה שנוהגת בטפשות רבה, מדינית וכלכלית, מתנהלת עדיין לפי כללים שיש מאחריהם למיטב אמונתי הוגנות ומוסר בסיסיים שמאפשרים שינוי כיוון ע"י השפעה ומאבק מתמיד ועיקש. דברייך עדי כאילו "מדינת ישראל לא עושה שום דבר כדי להפטר מהכיבוש" הן בפירוש עצימת עיניים והתעלמות מההסטוריה של העשור האחרון (להזכירך: תהליך אוסלו וההסכמים אחריו, הצעות ברק בקמפ דיוויד). נכון שיש לישראל שותפות מסוימת בכשלון אך המחשבה שהכל תלוי רק בנו והצד השני הוא צד שמוכן מחר לעשות שלום, להסכים לקיומנו כיהודים במדינה בעלת רוב יהודי מובהק והכל רק אם נסתלק מהשטחים היא הזייה חסרת שחר.
סירוב בנימוקים שאת מעלה הוא חסר כל הגיון, כי לפיו צבא של מדינה דמוקרטית ראוי שחיליו ישרתו בו רק אם הוא עושה באותו רגע מה שהחיל חושב.
וכן אלכס. אני משת"פ ציוני וחושב שהזכות שלי לחיות במדינת הלאום שלי בחברה הגונה וסולידארית הוא לגיטימי מאד לפחות כמו של הפלשתינאים.
לעדי היקרה,
הנני צועד עמך יד ביד במאבקך בצודק,
מי ייתן ותצלח דרכך.
אסור לערב פוליטיקה בצבא. אם כל ימני לא יתגייס בגלל שעלולה להיות נסיגה וכל שמאלני לא יתגייס בגלל שיש אפשרות לשרת בשטחים-לא יהיה צבא וכתוצאה מכך לא תתקיים המדינה. מי שסבןר שהסכסוך עם הפלסטינים הוא רק טריטוריאלי -טועה ומטעה.יש היבטים דתיים,תרבותיים וחברתיים.כל סרבן הוא בבחינת נמנע מהתמודדות עם הבעיה.מי שעושה דין לעצמו הוא פרזיט.הוא נהנה משירותי ההגנה של צה"ל ובו בעת מכתים אותו כאארגון לא מוסרי.
היה מעניין לשבת ולקרוא. עולם מחשבתי אחר. עם כל המחלוקות ביניכם אתם כולכם בתוך זרם מחשבתי ברור אחד.
אבני היסוד של המחשבה שלכם אחרות באופן מהותי מאשר של הצד הימני במפה.
חשוב לקרוא כדי לדעת, להכיר ןלהבין גם אם אין הסכמה. אולי על בסיס זה אפשר יהיה לפתח יכולת לגשר על הפערים.
עם אחד!?
א