בבחירות האחרונות למועצת עיריית תל-אביב-יפו קיבלה רשימת יאפא 2,017 קולות (1,600 ערבים ו-400 יהודים – בקירוב), המהווים כ-2% מכלל קולות המצביעים. הקולות שקיבלנו לא הספיקו אמנם לכדי נציג במועצה, אולם מנגד הוכיחה רשימת יאפא שהיא הכוח המוביל בקרב ערביי יפו (רשימת מרצ קיבלה כ-300 קולות מקרב ערביי יפו, ורשימתו של רון חולדאי – כ-800 קולות). הוכח גם כי יאפא היא הכתובת הטבעית לכל איש שמאל עקבי, יהודי או ערבי, תושב תל-אביב או תושב יפו.
מי שהצביע "דף" הביע תמיכה חד משמעית באחווה יהודית-ערבית, בצורך להעמיד את יפו ואת צורכי תושביה על סדר היום המוניציפלי, וכי אין ראוי לתפקיד יותר מאשר נציג יפואי ערבי, במאבק משותף למען שלום, צדק חברתי ונגד אפליה וגזענות.
כמו כן היוותה רשימתנו מחסום בפני הניסיון למחוק את העיר יפו, אחת הערים העתיקות בעולם, מן המפה הגיאוגרפית והתודעתית, ולהפוך אותה לעוד "חלק מתל-אביב", להנציח את מעמדה הכפוי כשוליים נחשלים של עיר גדולה ולהשלים בכך את מלאכת סיפוחה הנואל של יפו לתל-אביב שהחלה ב-1950.
אנו מצרים על כך שכמה מאנשי השמאל בתל-אביב לא נטלו חלק פעיל והתגייסו באופן מלא למען המטרה. יחד עם זאת ידנו מושטת לשיתוף פעולה בעתיד על היעדים המשותפים לכל המפלגות, התנועות, הארגונים והפעילים בשמאל העקבי בשתי ערינו.
בישיבת הסיכום שערכה רשימתנו לפעיליה מיד לאחר הבחירות, הוסכם על דעת כולם שיש להמשיך ולקיים את יאפא כמסגרת בפני עצמה, שתפעל למען קידום איכות החיים והסביבה ביפו ובשכונות ולצמצום הפערים בין תל-אביב ליפו ובין חלקיה השונים של תל-אביב.
אני מנצל הזדמנות זו להודות שוב לכל אלה שנטלו חלק ועזרו על מנת שרשימתנו תצליח, בתקווה שבפעם הבאה נכניס נציג למועצה.
400 קולות במגזר העברי במטרופולין של ת"א-יפו איננו הישג שיש להתגאות בו אלא ביזיון משפיל שמן הראוי היה להצניע.
רשימת "יאפא" – רשימת הבת של בל"ד ביפו – אולי קיבלה הכי הרבה קולות בקרב המצביעים הערבים (כלומר מתוך אלה שהלכו לקלפי…) אולם לכנות אותה "כתובת טבעית לכל איש שמאל עקבי" זה קצת פתטי.
בת"א צריך "השמאל העקבי" להעמיד רשימה עברית-ערבית משותפת שאף מגזר בתוכה איננו נמצא שם כקישוט אלא כמייצג וכשותף מלא. הרשימה צריכה להיות בעלת אג’נדה רלוונטית עבור כלל תושבי העיר ובמיוחד עבור אותם חלקים הנפגעים מן הברית של חולדאי עם ההון. כמו כן, ראוי שרשימה כזו תתייחס גם לסוגיות כלל ארציות מהותיות.
התקווה של כולנו צריכה להיות כי בבחירות הבאות נשכיל להעמיד רשימה כזו שתראה רלוונטית ליותר מקומץ זעום של מצביעים. אני, כחבר הנהגת המפלגה הקומוניסטית, אשמח מאוד אם מפלגתי שלי תפיק את הלקחים מן האפיזודה המאוד מטרידה של הבחירות האחרונות ותתגייס להוביל את המערכה המוניציפאלית בעתיד מתוך דבקות בערכים האינטרנאציונליסטיים שהם נר לרגלינו ושכמה משותפינו משום מה נוטים, כשנוח להם, להקל בהם ראש.
נמרוד אמזלק
את הטענה ש-400 קולות של בוחרים יהודיים זה "ביזיון משפיל שראוי להצניע" ושזאת הוכחה שיאפא אינה רשימה יהודית ערבית,
ניתן להעלות גם נגד חד"ש בבחירות הארציות (שם שיעור הבוחרים היהודיים נמוך בהרבה מ- 20 אחוז).
נמרוד, דומני שאתה תמכת ברשימת חד"ש עצמאית בבחירות בת"א-יפו. כמה בוחרים יהודיים היו תומכים בה? מה אחוז היהודים בקרב ועידת מק"י? מועצת מק"י? מועצת חד"ש?
אבל אני לא טוען שבגלל עובדות מספריות אלה חד"ש, מק"י, יאפא וגופים אחרים בשמאל אינן יהודיות-ערביות.
כמי שבקיא במרכסיזם, נמרוד, אתה בוודאי יודע שהסתה נגד המיעוטים האתניים או הלאומיים נועדה להסיח את העמלים בני קבוצת הרוב כנגד אויביהם האמיתיים.
לפיכך צפוי שלשמאל יימשכו יותר בני מיעוטים אתניים ולאומיים. ברור שבתקופת האפרטהייד כללה המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה הרבה יותר שחורים מלבנים (באחוזים גבוהים בהרבה מהרוב השחור בכלל האוכלוסייה), וברוסיה הצארית אחוז היהודים אצל הבולשביקים היה גבוה בהרבה משיעורם בכלל האוכלוסייה.
זה לא ביזיון, זו מציאות. הגדלת אחוז המצביעים היהודיים לא תבוא באמצעות הכרזות, ולא באמצעות חבירה לגורמים (כמו "עלה ירוק") שדרכם אינה דרכנו, רק כדי שנוכל להגיד ש"קיבלנו X קולות יהודיים" אלא באמצעות עבודה קשה ומפרכת.
בואו נפשיל שרוולים, ונציב דוכני הסברה של חד"ש בערים יהודיות בהן אין לנו כמעט דריסת רגל: במודיעין, בכפר סבא, בשדרות, בעפולה, בהרצליה, בערד, באור יהודה. אני בטוח שבקול מקום כזה ניתן למצוא גרעין פעילים שיהווה זרע לסניף של ממש.
כמובן שבחומר ההסברה שיחולק צריך לעבוד על שבירת מחסומים פסיכולוגיים המונעים הצטרפות והצבעה לחד"ש. המחסום הפסיכולוגי העיקרי – השתייכות לתנועה שרוב גדול מבין חבריה הם ערבים.
אם כך אתה מתכוון להגדיל את כוחה של חד"ש – עזוב. חבל על המאמץ. צריך לפתוח את שורות המפלגה ולקחת אותה מהרוב הערבי השולט בה. כעת זו מפלגה ערבית ללא אג’נדה סוציאליסטית אמיתית. בקדנציה האחרונה בכנסת לא נשמע קולה של חד"ש ונציגיה (אפילו לא מעל דפי אתר זה) כנגד עוולות התוכנית הכלכלית ועוד. כשתמר היתה בכנסת זה היה שונה. האג’נדה של המפלגה הקומוניסטית הערבית היא טיפול במגזר הערבי. עד שלא תפנימו את זה שם בחד"ש לא תקבלו קולות יהודיים ובוודאי לא בכ"ס או במודיעין.
לחד"ש יש היום שלושה מנדטים כי ההצבעה במגזר הערבי היא חמולתית ולא בגלל האג’נדה הקומוניסטית. לא מוכר לי כפר ערבי קומוניסטי. ספר לי על אחד כזה. גם העיר נצרת אינה כזו ולראיה ההשקעה המטורפת בשחקנים ובמה שמייצג היום הקפיטליזם – הליגה העליונה לכדורגל.
יובל הלפרין מגייס את מרקס להצדקת כשלונה של :יאפא" בתל אביב ואילו מגיב עלום-שם מתרעם על השקעה בכדורגל…- התגובה היחידה,עד כה,המופנית לשורש הכישלון, היא של נמרוד אמזלק.גם רוב רובם של 400 המצביעים הלא-ערבים,באו מחד"ש על כי נגרם בלבול מוחלט בימים האחרונים לפני יום ההצבעה: במודעות ב"הארץ" נטען שזו היא רשימת חד"ש וח"כ ברכה,
הפר את המשמעת המפלגתית במק" (שהחליטה שלא לתמוך ברשימת-נפך זן) והשתתף באסיפת בחירות שלה.ועוד: לחד"ש אין "שלושה מנדטים" בכנסת הנוכחית -רק שנים. ח"כ אחמד טיבי אינו מחמיץ שןם הזדמנות להופיע בשם מפלגתו (!):תע"ל.
"הוכח גם כי יאפא היא הכתובת הטבעית לכל איש שמאל עקבי, יהודי או ערבי, תושב תל אביב או תושב יפו"
לא הבנתי את ההוכחה. האם מדובר בהוכחה סטטיסטית, לוגית, דתית או משהו אחר? איפה בדיוק ההוכחה?
איך תנועה לאומית (בל"ד) ששוללת באופן עקבי שיתוף פעולה עם יהודים, ופונה ימים ספורים לפני הבחירות המקומיות בתחינות לתמיכה יהודית, הופכת למקום טבעי לאיש שמאל?
אני ממליץ לחד"ש ת"א להתחיל לבנות כבר עכשיו כח יהודי-ערבי בעיר, כדי שבבוא הבחירות הבאות יהיה ברור שרצים עצמאית עם אג’נדה של חד"ש ולא תצטרכו להציף את הגדה השמאלית בויכוחים עם כן להשתתף או לא להשתתף ברשימה של בל"ד.
הכותרת עלולה לגרום לקוראים להסיק,כאילו המערכת סבורה ש"יאפא" הכושלת היא "הכתובת" -להד"מ:זה הוא מכתב למערכת של מי שעמד בראש הרשימה.הכותרת היא שלו ולא של המערכת.
אנחנו לא טפשים. כתוב מכתב למערכת. כלומר זה לא המערכת כתבה. מכתב למערכת זה משהו שמישהו כתב למערכת של עיתון או אתר. במקרה הזה יו"ר הרשימה לאתר הגדה השמאלית. תודה שהבהרת את הברור מאליו. וחבל.
אלכס מסיס צודק: הכותרת מטעה.לא נרשם בה שמו של הכותב, בניגוד לכל שאר הכותרות.
כל הטוענים כי בל"ד "שוללת באופן עקבי שיתוף פעולה עם יהודים" טועים או משקרים. בל"ד תומכת בשיתוף פעולה כזה, בהצהרות ובמעש, מה שבל"ד שוללת הוא את ההתנערות מאג’נדה פטריוטית ולאומית של עם מדוכא במטרה למצוא חן בעיני יהודים, אינטרנציונליסטים-בעיני-עצמם, הנוקטים עמדה סקטנטית ואיסטניסטים כלפי כל גילוי של לאומיות בקרב הציבור הערבי.
המתכונת של "שיתוף הפעולה" שבל"ד מעלה אינה כוס התה שלי, היא לא הצליחה או לא רצתה להגיע למצב של חברות בתנועה, על בסיס שיוויוני, לכל אדם, מכל מוצא, כפי שזה באבנאא אלבלד ובאופן פורמאלי גם בחד"ש. אפשר גם להיכנס להסברים על הסיבות לזה, אבל מכאן ועד הטענה שהיא "שוללת שיתוף פעולה יהודי-ערבי" המרחק גדול.
רבים מהפלסטינים אזרחי ישראל הם קומוניסטים בהשקפתם. הרבה יותר מאשר באוכלוסייה היהודית. אני מציע לך ללכת פעם לפעולה של בנק"י בנצרת ולדבר קצת עם החברים שם. וזה לא קבוצות של כמה פעילים, כמו שלמרבה הצער אנו רגילים אצלנו.
לעומת זאת, בגדה השמאלית אני נתקל לא אחת באנשים המרבים לבוא לשם ומצביעים חד"ש רק בגלל נושא השלום.
המגזר הפלסטיני בישראל נגוע פחות בפוסט מודרניזם. הוא פחות חושש בפאתוס מגייס. מקריאות הפותחות ב"אנחנו", בניסוחים בלשון ציווי.
מי שמעוניין בתנועה המונית צריך לצפות לכך שאצל חלק ניכר מהקאדר הזהות האידיאולוגית תהיה כלפי שמאלים, סיסמאות ועצם השייכות לארגון, ופחות כלפי ניתוחים וטקסטים. כבר אמרתי כמה פעמים שמבחינתי המרכסיזם לניניזם לא נועד לאינטלקטואלים, אלא לחיילים (אם תרצה ניסוח יותר עדין, אז "תמיד יש יותר קומוניסטים מאשר מרכסיסיטים-לניניסטים"). המניפסט הקומוניסטי של מרכס ו"מה לעשות" של לנין לא היו עבודות דוקטורט, אלא נאומים לגיוס צבא המהפכה.
לפיכך ברור שככל שהקאדר גדול יותר, כמו במגזר הפלסטיני בישראל, תיתקל יותר באנשים המזדהים עם השמאלים ועם הארגון. מבחינתי מי שחבר בארגון קומוניסטי, צועד במצעדי אחד במאי ושר את האינטרנציונל הוא קומוניסט.
סליחה, פעמיים כתבתי "שמאלים" במקום "סמלים"
להגיד "אין יישוב ערבי קומוניסטי" זו אחת האמירות המטומטמות ביותר שייתכנו. ארגון החברה לקראת קומוניזם הוא משימה שאפילו בסדר גודל של ארץ היא כנראה בלתי אפשרית בשל התלות בתנאים העולמיים, בוודאי שלא ייתכן להפוך יישוב לקומוניסטי בתוך מדינה קפיטליסטית (ולכן אבותיי הקיבוצניקים עברו לתעשיה המבוססת על עבודה שכירה, קפיטליסטית למהדרין, ברגע שיכלו).
בואו נניח לרגע שמפלגת פרולטריון הכי מהפכנית בעולם לוקחת את הבחירות בנצרת, מה היא בעצם יכולה לעשות ? להלאים את כל העסקים בנצרת ? לכל היותר היא יכלה לחלק תקציבים (מעט מאד תקציבים) בצורה קצת שונה ולהיות יותר נחושה במאבקים מול השלטונות…
מדובר כאן לכן באמירה של גזענים, אשר לכל היותר תומכים ב"סוציאליזם" ליהודים בלבד ולמעשה הופכים את הסוציאליזם למפלטו האחרון של הגזען.
אגב, יובל, אני חושב שאתה טועה כשאתה מנסה להראות שהציבור הערבי פתוח יותר לסוציאליזם בשל איזה אופי אוטוריטרי-תרבותי. חשוב יותר להבין ולהראות כי הוא פתוח לזה יותר בשל היותו עני יותר, מדוכא יותר, ויודע באופן כללי שהסוציאליזם הוא למען העניים, לצד המדוכאים ונגד האימפריאליזם (שהערבים בפלסטין ובמזה"ת הם קורבן שלו).
הסיבה שבגללה רשימת "יאפא" איננה רשימה יהודית-ערבית היא לא בגלל שהיא קיבלה רק 400 קולות בקרב הציבור היהודי בתל-אביב (שכן רשימה של חד"ש לווא דווקא הייתה מקבלת יותר), אלא בשל המצע, האג’נדה וההתייחסות של הרשימה, שבמוצהר רואה עצמה כמייצגת את המיעוט הערבי ביפו (עד כאן טוב ויפה) – ו*אותו בלבד*!
בזאת הופכת "יאפא" לרשימה סקטוריאלית, בוודאי שלא רשימת שמאל, וכמובן שלא רשימה קומוניסטית.
רשימה קומוניסטית הייתה רואה עצמה כמייצגת את כלל השכבות המוחלשות בעיר – ובכלל זה יפו והשכונות המוזנחות בדרום תל-אביב. רשימה קומוניסטית הייתה פועלת להסביר לציבור את החיבור בין חולדאי לבין אנשי-עסקים ובעלי-הון, הייתה שומרת על איכות הסביבה בתל-אביב מפני חבריו הקבלנים, והייתה מקדמת תיקצוב הולם ליפו ולשכונות.
כמה חבל שיאפא לא הייתה כזו.
חולמים בהקיץ!
1. שאריות הקומוניזם בישראל לא מהוות איזשהו כח רלוונטי לגבי המערכת הפוליטית, הן בשל גודלן האפסי והן בגלל דלותן האידאולוגית. (ביחס למה שקורה כאן, ולא במרכז אירופה של לפני 150 שנה.) ולכן חדש במתכונתה המעופשת צריכה להעלם מן המפה הפוליטית. (כמו גם מפלגת העבודה.)
2. הציונים לא רוצים שיתוף פעולה פוליטי עם הערבים, וזאת הסיבה העיקרית לכל שמפלגות "דו-קיום" מקבלות בעיקר קולות ערביים.
3. כיוון שהמפלגות מודעות לכך, נוצר מצב שאין גופים פוליטיים שפונים באמת לקהל הדמוקרטי הזעיר שיש כאן.
4. הבעיה היא שהגופים הערביים (למעט המפלגה האיסלאמית) מפחדים להיות לאומניים כמו המפלגות הציוניות וכך לא נוצר שום איום על ההתנהלות הפוליטית הציונית.
5. בקיצור הגיע הזמן לקצת בלגן, השאלה למי אין מה להפסיד עד כדי כך…
המצע של יאפא, כרשימה המזוהה עם חד"ש על פי החלטת לשכת חד"ש, כלל כל עקרונות חד"ש בקנה מידה מקומי:
צמצום הפערים בין ת"א ליפו ובין צפון ת"א לדרומה.
קידום שוויון האישה היהודית והערבית.
שוויון בחינוך, הן מבחינת תוכני הלימוד והן מבחינת הקצאת התקציבים.
התנגדות לכל פגיעה בתקציבי רווחה ובזכויות העובדים בעירייה.
שמירה על השטחים הפתוחים והחופים מפני שודדי הנדל"ן.
בחירות דמוקרטיות לכל מינהלות הרובעים והמישלמה של יפו (ליפו יש ‘מישלמה’, ולשאר רובעי העיר יש ‘מינהלת’).
סמכויות ממשיות לוועדי השכונות הנבחרים.
אשמח להראות המצע למי שמעוניין.
יובל, 050-613924
כשאמרתי שאין אף יישוב ערבי קומוניסטי התכוונתי לכך. ולא מתוך גזענות כמו שניסית לטעון. היו יישובים יהודים קומוניסטים שכשלו אבל ניסו. לא ראיתי כפר ערבי שאימץ את השיטה – למרות שמרבית תושביו הצביעו בעד המפלגה הזו. אל תיתמם כאילו הקפיטליזם הוא המכשלה העיקרית של הערבים להכיל דפוסי התנהגות קומוניסטים. ייתכן שיש שם עזרה הדדית. אבל גם ביישובי יש"ע יש עזרה הדדית. זה לא הופך אותם לקומוניסטים.
אני מסכים שהיהודים מזמן זנחו את הקומוניזם כפי שהוא הוצע מזמן והיום אין אלטרנטיבה רעיונית בשום מפלגה.
ועוד עניין – בשפתך. אבל קצת אחרת. להגיד שהערבי "הוא פתוח לזה יותר בשל היותו עני יותר, מדוכא יותר, ויודע באופן כללי שהסוציאליזם הוא למען העניים, לצד המדוכאים ונגד האימפריאליזם" זה אחד הדברים הכי חכמים ששמעתי בזמן האחרון. כל כך מבריק. עד כדי כך שתושבי נתיבות הלא ערבים רוצים לעשות סטיקר וחולצות מהמשפט הזה. רק שהם לא יודעים איך לפרק אותו למשפטים קצרים ולסיסמאות. כי הוא כל כך חכם ומורכב.
שי
אין לי שום בעיה עם הפלסטינים. אני רק חושב שלא היהודים ולא הערבים הם קומוניסטים אמיתיים. יש כפרים ערבים עם הרבה אדמות – הם לא צריכים הקצאה. כמו שיש קיבוצים קטנים בבית שמש וכד’. אתה מדבר בשם אינטרנציונאליזם וראיית האימפריאליזם אבל מכליל אותו רק על הערבים ושם את היהודים המדוכאים בצד. אני בעד קומוניזם ערבי ויהודי. לא מובן לי המב החד צדדי. וכן אני מסכים שהערבים הם הצד המדוכא כאן ולא פחות מדוכא על ידי בני המעמד שלהם – היהודים.
אז זה הענין, שאין קיבוצים ערבים ? יופי, חכם גדול, הרי הקיבוצים הוקמו על אדמות "מדינה" וקק"ל שברובן הגדול נגזלו מערבים ולעולם, אבל לעולם, לא הוקצו לערבים, אז איך אפשר היה להקים קיבוץ ערבי ?
חוץ מזה, כל הקומוניסטים הערבים שאני מכיר (וזה לא מעט) הם בעד לשנות את החברה שלהם ואת התנאים בארצם ובעולם, ולא מנסים להקים בועות אליטיסטיות על אדמה שדודה, ממש ריאקציוני מצידם, לא ?
וכן שי, ערבים יודעים שהסוציאליזם הוא נגד האימפריאליזם, בשפתם המונחים האלו מתורגמים, רלוונטיים ומובנים לכל וזו לא אשמתם שתושבי עיירות הפיתוח לא מבינים אותם (לדעתך)… זו זכותך לחשוב שהמעמד העני והמדוכא בתוך הקולקטיב המתנחל הוא המעמד שאליו בעיקר צריך לפנות, אבל את התסכולים שלך על אי ההצלחה בזה תוציא על הבורגנות הציונית, לא על הפלסטינים המדוכאים עוד יותר ומגובשים הרבה יותר במאבקם לשחרור.
העובדה שאתה כה חרד לדבר במונחים שיהיו מובנים לתושבי עיירות הפיתוח אבל כה עוין ומנוכר לרצונות והצרכים של הפלסטינים מעידה עליך יותר מכל הצהרה פוליטית שתוציא.
עם כל הכבוד למגיבים מעלי . הבחירות המוניציפאליות הן לניהול עיר ולא לכנסת . כל מה שמעניין את אזרחי העיר הוא איזה שירות ניתן להם – פינוי הזבל גינון חינוך נקיון הרחובות. אם הייתם מציבים את תמר גוז’נסקי בראשות הרשימה הייתם נכנסים למועצה .שימו לב כי המפלגות הגדולות הולכות ונעלמות מן הנוף המוניציפאלי וא מקומן תופסים מועמדים עצמאים.
זה מאוד אופייני למפלגה או רשימה שנכשלה בגדול לתאר זאת כנצחון .הגיע הזמן שסיסמאות כגון סוציאליזם מהפכה מעמד העובדים וכד’ יושמעו במקומם – בבחירות לכנסת .
לאינדיאני,
אתה טועה, ובגדול.
אותן מחלוקות עקרוניות חוצות את הציבור הן ברמה הארצית והן ברמה המקורית.
כדי לקדם עקרונות סוציאליסטים (או אחרים) צריך כוח פוליטי לא רק בכנסת, אלא גם בעיריות, באיגודים מקצועיים, בוועדי עובדים, באגודות סטודנטים, ולפעמים אפילו בוועדי בתים!
עירייה גדולה שעמדתה אופוזיציונית למדיניות הממשלה יכולה לעשות לה המון "צרות" כדי להצר את צעדיה ואולי אף לגרום לה לשנות כיוון. אפילו בארצנו ההולכת בתלם קרה שראשי רשויות נקטו בפעולות מחאה נגד כוונת האוצר ומשרד הפנים לקצץ בחינוך, בבריאות וברווחה. אל תשכח שהרבה מהשירותים הממלכתיים עובדים דרך ה"פילטר" של השלטון המקומי.
ואגב, תנועות הפועלים הראשונות בעולם פעלו רק בשלטון המקומי, כי אז עוד לא הייתה זכות בחירה לפרלמנט לחסרי רכוש (קראו לכך "סוציאליזם הגז והמים").
דבריך לא מובנים לי . שאלה לי אליך . נניח שיש לי הכנסה של 10000 שח לחודש , מכונית ודירה 5 חדרים . האם אני בורגני מעמד בינוני פועל או מדוכא . ובהמשך מה היא נקודת החציה ממדוכא לעובד למעמד בינוני ולבורגני .אגב החלוקה שלך מזכירה לי בדיחה – מרוקאי התחתן עם פולניה נולד להם ילד שהתחתן עם תימניה ולהם נולד ילד – כמה אחוזי סליחה יש לבקש מילד זה ?
אתה טועה –
אין כפרים ערביים עם הרבה אדמות – לקיבוץ הקטן ביותר יש הרבה יותר אדמה יחסית למספר האנשים מאשר לכפר הערבי הגדול ביותר. למעשה, בעיית הקרקעות והפקעת הקרקעות היא בעייה ראשונה במעלה של האוכלוסייה הערבית.
דוגמא טובה לכך היא דוגמת גוש שגב – בה לאלפים הבודדים של תושבי הגוש (היהודים) המתגוררים במצפים ובכמה קיבוצים ניתנו ע"י המדינה 180 אלף דונמים – בעוד שישובים ערבים גדולים באזור כמו סכנים (כ-30,000 תושבים) ועראבה (18,000 תושבים) נאלצים להדחק בשטח של 6,000 דונם.
אגב, קיבוץ חדש בשם אשחר התיישב עכשיו על הרזרבות הקרקעיות האחרונות של סכנין…
דוגמא אחרת לכך היא קיבוץ אדמית, אשר בשנות ה-80′ התרחב על חשבון הכפר הבדואי ערב אלעראמשה, שאדמותיו נלקחו וניתנו לקיבוצניקים.
שים לב – אף קיבוץ יהודי לא הוקם על בסיס של שיתוף וולונטרי ברכוש שהיה קודם לכן פרטי. הקיבוצניקים קבלו אדמות מהמדינה (ומוקדם יותר מהקק"ל).
שוב הם כותבים על קיבוצים."יאפא" איננה הכתובת לשמאל בתל-אביב – לא הייתה ולא תהיה,
מבלי כל קשר להיקף האדמות של הקיבוצים או לחוק השבות. כותבי התגובות הממוחזרות על הקיבוצים, יעברו עתה למאמר אחר שאין בתוכנו אפילו רמז לקיבוץ וימלאו את טורי התגובות בספוריהם על הקיבוצים – וחוזר חלילה. חלילה.
אני לא מדבר על השנים האחרונות, אלא על שנות החמישים והשישים. גם אז הערבים הצביעו למפלגה הקומוניסטית. אבל גם אז (כשעוד היו להם הרבה אדמות) הם לא חשבו לחלוק ברכושם הפרטי למען הכלל (אפילו הכלל שלהם ולא הישראלי). אני מסכים אתך שהקיבוצים הם לא ממש קומוניסטים.
ולזה שמעלי, נראה לי שאני יודע מי אתה. ויש לי תחושה שגם אתה ממחזר את תגובותיך הבלתי נלאות באתר. וחוזר חלילה. חלילה.
בשנות החמישים והשישים הערבים היו תחת משטר צבאי, תחת ההלם של הנכבה, חסרי כל יכולת פעולה ורובם הצביעו למפלגות ציוניות. "יישובים קומוניסטים" לא מוקמים אפילו בארצות בהם תנועה מהפכנית שולטת על חלק גדול מהארץ (כמו בקולומביה) אלא רק בתנאים של מהפכה ממש, בארץ כולה. קל וחומר שלקומוניסטים הערבים אין ולא היתה שום אפשרות לעשות קולקטיביזציה בכפרים תחת שלטון ישראל, אפילו אם יש להם רוב בכפרים האלו ואפילו אם המפלגה הקומוניסטית היתה הכי מהפכנית בעולם (והיא רחוקה מזה מאד). הקולקטיביזציה הקיבוצית התאפשרה רק כחלק מהנישול הציוני ולא מקרה הוא שיזמות להקמת קיבוץ יהודי-ערבי טורפדו חזק ומיידית.
שני נתוני טריוויה:
1) הפקעת הקרקעות הכי גדולה התרחשה בסופ שנות ה-40 ותחילת שנות ה-50 (מיד עם הקמת המדינה). בשנות ה-50′ וה-60′ (עד 1966) היה מוטל על האוכלוסייה הערבית ממשל צבאי, (כמו בימינו בגדה) ותחת חסותו מדינת ישראל גנבה את אדמותיהם.
אתה יכול לראות על זה נתונים באתר של "זוכרות".
2) בשנים האלה מרבית הערבים לא הצביעו למפלגה הקומוניסטית, אלא למפלגות לווין קשורות למפא"י. (הפעם היחידה בה קצת יותר מ-50% מקולות הערבים ניתנו למפלגה הקומוניסטית זה היה אחרי הקמת חד"ש בשנת 1977)
אני מזכיר לכל המגיבים – מדובר במפלגה שהלכה לבחירות לעיריית תל אביב ונכשלה בגדול. לעומתה ארגונים כגון הירוקים שהציבו בראשם אנשים מוכרים ובעלי יכולת מוכחת זכו בהישגים מפתיעים . במקום לשבת להפיק לקחים ולהתכונן לבחירות הבאות מתארים את הפישלון כנצחון.
עידן המהפכות תם מהעולם . ניתן להציע תיקונים רעיונות חדשים וכד’ לנהל עיר זה לא סניף מפלגה זאת עבודה קשה ואפורה .
אם כל הכבוד להיזכר שבועיים לפני הבחירות להקים רשימה, כשהחברי המועצה היוצאים מטעם חד"ש [במסגרת "כולם בעד יפו"] חוברים לרשימה של רון חולדאי וזה למרות סירובים לריצה משותפת יחד עם מרצ ועלה ירוק – זה פשוט איוולת פוליטית ממדרגה ראשונה.
חבר המועצה לשעבר שחבר לרשימת חולדאי, אחמד בלחה, עשה זאת כנציג רשמי של התנועה האיסלאמית והמועצה האיסלאמית ביפו, והדבר הודגש על ידן בכרוז שהפיצו במסגדי יפו.
לצעד אופורטוניסטי מביש זה אין קשר לא לחד"ש ולא לכולנו למען יפו.
במערב אין כל חד"ש איפה אידאולוגיה , הכל מסחרה אם האינפורמציה שניתנה פה היא נכונה הרי שלמען כיסא מוכנים למכור הכל.אולי הצידוק הוא "השפעה מבפנים" (קבלת נתח מהעוגה).כל המבקרים את המשטר יואילו להסתכל במראה – תמונה לא מלבבת במיוחד.
חברות וחברים, אני מסכים לחלוטין עם נמרוד, ומוצא עצמי חלוק על יובל.
קודם-כל בנוגע למהותה של יאפא – כרשימה של בל"ד, אשר ברית ברכה-טיבי האומללה גררה את חד"ש אליה כסרח עודף, היא אינה "יהודית-ערבית" ואינה "שמאלנית", או "קומוניסטית" (לא שאני עצמי מרקסיסט גדול, אבל בהחלט היה טוב, לראות עכשיו, דווקא עכשיו, הצלחה למשהו "אדום", בעידן שטרית והביובון), אלא, בפשטות, ערבית-לאומנית. למרות יומרותיו, ח"כ עזמי בישארה אינו תומך ב"מדינת כל אזרחיה", אלא בבדלנות על בסיס גזעי-אתני. ממש כמו ליברמן ואיתם מימין. כי הוא ימין ערבי, נקודה.
כואב כמובן לראות, איך חד"ש של עידן ברכה הפכה עצמה, מרצון כמדומה, לסרח-עודף של הלאומנות הערבית, במקום להציב – ושוב: דווקא עכשיו – סדר-יום כלכלי-חברתי שונה. הפשיסטים מעבירים את תקציב-הדמים שלהם, ומה עושה ברכה? נוסע להתנשק עם ערפאת במוקטעא. אני מתכוון – בחיאת!! לו היתה חד"ש מפלגה שוויוניסטית *אמיתית*, קרי – כזו בה אין שום הבחנה אתנית שהיא, המציגה מצע מהפכני ואנטי-דתי, ואשר כל החברים בה נאבקים למען שוויון וצדק זהה לכל – הייתי פעיל בה גם אני! ואולם, חד"ש של היום בגדה, חוששני, בכל מחוייבויותיה החברתיות – וזאת דווקא בזמן, בו יכלה להפוך לכח מהותי בשמאל הישראלי המיותם.
http://symon_jester.tripod.com/cgi-bin/poems/pudding.jpg
http://symon_jester.tripod.com/cgi-bin/poems/internationalist_revolution.jpg
התכוונתי לזה
"אנטי דתי" שילך ויצביע לשינוי אם הוא כל כך רוצה אנטי דתי. בלי דתיים מלוכלכים, יהודים וערבים כאחד שיטנפו לו את הנוף, רק קפיטליזם אסתטי וסינתטי.
למגיב שאפילו לא טרח להזדהות (כדרכם של פשיסטים מלאי-רעל, ילידי "האייל הקורא", "וואי-נט" ודומיהם) – לא יזיק לך, אם אתה פעיל בחד"ש ו/או טוען, לפחות, להזדהות עם עקרונותיה, לקרוא קצת את מרקס. הקביעה הכי אנטי-דתית בהסטוריה "הדת = אופיום להמונים" היתה *שלו*, בעוד שדווקא הקפיטליזם חיזק את הדתות – כל הדתות באשר הן – במטרה להרדים את המח המרדני ולהחזיק בעבדים צייתנים… ראה למשל בדרום ארצות-הברית.
רק בישראל, מוחם של כמה אנשים התערבל עד-כדי-כך, מן הסתם כתוצאה משטיפת-המח הציונית בגיל הגן, שהתנגדות לרעלי הדת נחשבת למאפיין של הקפיטליזם, ותמיכה בקיומם – לסוציאליזם…