הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-2 בדצמבר, 2003 41 תגובות

המכתבים המצורפים הם ביטוי למחאה נגד תופעה שבעיניי היא בלתי נסבלת, לפיה מכהן כחבר כנסת אדם שרצח במו ידיו שבויים שהיו תחת המשמורת שלו. לא סתם רצח, אלא בשיטות אכזריות וחייתיות של ריצוץ גולגולותיהם באבנים ובמוטות ברזל. אני מתנגד לעונש מוות בכלל, בוודאי לעונש מוות ללא משפט, בוודאי ובוודאי להוצאה להורג בשיטות שמזכירות את גורלם של יהודים שנרצחו על ידי חיילי הכיבוש הגרמני ומשתפי הפעולה שלהם במלחמת העולם השנייה. החלטתי לא להרפות ולעמת את חברי הכנסת עם התופעה, לא להניח להם לשקוע בבנאליות של שגרת הרוע הגזענית, בבחינת "נו, מה כבר קרה, בסך הכל חיסל שני ערבים".

אהוד יתום הוא רוצח ופושע מלחמה. חרפת החנינה שקיבל מאת נשיא המדינה חיים הרצוג, אינה מבטלת את הצורך לפעול בשני מישורים: לעשות כל שניתן להעמידו לדין במדינה דמוקרטית אחרת בה אין התיישנות על פשעי מלחמה, או לבדוק את אפשרות הסגרתו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שהחל לפעול השנה. במקביל, לפעול לחקיקת חוק שימנע מפושעי מלחמה ומרוצחים להיבחר לכנסת, ובמידת האפשר – לבטל את החנינה שניתנה ליתום.


בגין מכתביי הגיש יתום, באמצעות קצין הכנסת, תלונות למשטרה, וכבר נקראתי כמה פעמים למשטרת ירושלים לחקירה באזהרה כחשוד "בהעלבת עובד ציבור". הזימון האחרון היה ביום רביעי 26 בנובמבר בגין מכתבי ליושבי ראש הסיעות בכנסת. יתום מנסה להשתמש במשטרה כמכשיר לסתימת פיות. עו"ד לילה מרגלית, מהאגודה לזכויות האזרח, שלחה מכתב למשטרה המביע תמיהה על זימוני האחרון לחקירה ותנאי השחרור ("איסור מגע עם כנסת ישראל ל-15 ימים"). היא דרשה את ביטול התנאי אותו הגדירה כבלתי חוקי, ואת סגירת התיק – שהרי אין כאן כל עילה לחקירה משום שמכתבי הוא ביטוי למחאה לגיטימית נגד נבחר ציבור. מצורפים בזאת המכתבים.


גדעון ספירו


תגובות
נושאים: עדכונים

41 תגובות

  1. לאינדיאני הגיב:

    "חיסול כל המחבלים למיניהם" כול גם כמה ישראלים ואולי יותר מכמה. האם כבוד האינדיאני בעד?
    לעצם הענין אני מציע לספירו (כל הכבוד) לארגן החתמה המונית ברוח המכתבים, גם האינדיאני יחתום (לפי דבריו)

  2. חף הגיב:

    לאינדיאנים-
    למה לא תכילו מוסר זה גם לגבי אריאל שרון?

  3. אינדיאני הגיב:

    יודע ספירו את דעותי . בנושא זה הוא צודק . יתום היה צריך לקחת את החנינה כמוצא שלל רב ולהעלם מאור הזרקורים . טעות גדולה עשה הליכוד כאשר נתן לו בית .אני בעד חיסול כל המחבלים למינהם , אולם ברגע שהם נכנעים יש להתייחס אליהם כאסירים . כידוע אין בישראל עונש מוות ואף אחד כולל יתום לא יקח את החוק לידיו ויהיה השוטר השופט והתליין .

  4. שאלה הגיב:

    אם אחד מתנאי השחרור של גדעון הוא "איסור מגע עם כנסת ישראל" אז זה אומר שבאותו זמן הוא גם משוחרר מחוקיה ?
    כי אם כן אז גם אני רוצה….

  5. אינדיאני הגיב:

    לשם שינוי , אני מתיחס ליהודים רוצחים בדיוק כמו לערבים רוצחים ולא " מבין" אותם .
    ספירו אתה רציני מדי , אספר לך בדיחה :
    פלסטיני פוגש יהודי ואומר – איזה דיכאון עכשיו תהיה לנו מדינה . מסים ארנונה … שואל היהודי – מה אתה בוכה ? אנחנו סובלים כבר חמישים שנה . עונה הפלסטיני אבל אצלכם לפחות רואים את הסוף.

  6. גדעון ספירו הגיב:

    לאינדיאני- צחקתי.

    לתמים: אתה נסחף ולא נותן לעובדות לקלקל לך את התמונה.
    א) אני מכנה את שני נירצחיו של יתום שבויים, כי זהו התאור הנכון של מצבם טרם הירצחם. לאחר שהורדו מהאוטובוס הם היו בשבי אצל יתום.
    אני מציע לך לדייק. כיניתי אותם שבויים ולא שבויי מלחמה.

    ב) הפלסטינים שנירצחו בידי יתום לא חטפו את האוטובוס בשביל לרצוח את נוסעיו, כנטען על ידך, את זה יכלו לעשות מיד עת השתלטו עליו. הם חטפו את האוטובוס לצרכי מיקוח. הם פעלו, בפחות הצלחה, בדיוק כפי שפעלה ממשלת ישראל כאשר חטפה את עובייד ודיראני ועוד עשרות לבנונים לצרכי מיקוח. הקורבן היחיד בפרשת החטיפה היתה חיילת מנוסעי האוטובוס (אם זכרוני אינו מטעני שם משפחתה היה פורטוגז) שנהרגה מאש חיילי צה"ל לאחר שעצרו את האוטובוס.

    ג) אני מצטער לאכזב אותך, אבל בכל המדינה יש יהודים וערבים שמעריכים אותי, כפי שיש יהודים וערבים שמאד לא מעריכים אותי. למשל החמאס והמתנחלים.

    ד) אני מאד נרגש מהצעתך להתאסלם.נראה שעוררתי אצלך תחושה שיש לי מחסור בחוויות דתיות. הסר דאגה מליבך. אין לי צרכים דתיים, בוודאי לא באמצעות טקסי הדתות הממוסדות. אני אדם חילוני ולכן אינני חש צורך להתאסלם, להתנצר או להתגייר.

    ה) אומר לך מי הם חבריי: שוחרי זכויות אדם.

    ו) יתום רצח את שני הפלסינים השבויים לאחר שהרימו ידיים וניכנעו. זהו פשע מלחמה.

  7. אינדיאני הגיב:

    אני קורא לאנשי ימין המתבטאים באתר זה לא "להבין" את יתום .הרי גם סוהרים יכולים "להתרגז" על אסירים שבצעו מעשים נוראים ולהרוג אותם ואחר כך לקבל חנינה כי "מבינים" אותם .היום הורגים מחבלים שבויים ומחר מתנגדי שלטון ולאחריהם מתנגדים מבית.

  8. יוסף – בתגובה ל "שקרים אינדיאנים" הגיב:

    "בשטחים הפלסטינים – דמוקראטיה ברמה שאינה נופלת בערכיה ותכניה"?
    "מבנה מפלגתי פלורקליסטי"??
    על מה אתה מדבר?
    מיהו בדיוק מועמד ה "אופוזיציה" לראשות הרשות?
    מתי לאחרונה אמר שם מישהו ביקורת אמיתית (דגש על אמיתית) על הטרור הפלשתיני נגדנו ותמיכת הרשות בו?
    מה עם מקרים בהם עיתונאים שסיקרו ארועים "מביכים" דוגמת הלינץ’ ברמאללה קיבלו איומים מהרשות עצמה?
    מתי פורסם לאחרונה פירוט תקציב הרשות, ומי משלם על מסעות הרכש שלה בפאריס?

  9. גדעון ספירו הגיב:

    לתמים!
    א) אתה מאמץ את הפרקטיקה שהיתה נהוגה אצל הקומוניסטים בברית המועצות או במזרח גרמניה.
    מול ביקורת חריפה שנימתחה על המתרחש במדינותיהם, נעשה מצדם נסיון להטות את הויכוח לעבר המערב בנוסח "האם אתה מבקר את האפלייה נגד השחורים באמריקה"? "ומה אתה אומר על הנאצים במערב גרמניה"? התשובה שלי תמיד היתה, שאלו דברים ראויים לביקורת, אבל הבה נחזור למתרחש במדינותיכם. מותר יהיה לכם לבקר את ארה"ב ומערב גרמניה אם תבואו בידיים נקיות, ולא תהססו לגנות את הפרות זכויות האדם המתבצעות בארצותיכם.
    מה הם, אף אתה כך. אתה שופך אש וגפרית על הרשות הפלסטינית, ומוצא בה כל פגם אפשרי. מה זה שייך לנושא שלנו? או כמאמר האימרה: מה עניין שמיטה לתשמישי המיטה? הבה נניח כי ברשות הפלסטינית הכל רע, כולם רוצחים ושודדים וגנבים ואנסים ופושעים, אין נפש אחת ראוייה וטהורה. נו, זה נותן לך רשיון להיות רוצח, להיות נבל וקניבל, לבצע פשעי מלחמה? המשמעות של דבריך, היא: בגלל שהם כאלה, גם לך מותר, זהו מוסר של סרסורי וגנבי סוסים.
    תרשה לי להזכיר לך, שאני אזרח ישראלי וככזה אני באופן טבעי מתרכז קודם כל בזוהמה שמרחשת במדינתי ובנסיון לנקותה.

    ב) אתה שבוי בתוך שקריך, רק כך אני יכול לבאר את הפיסקה בתגובתך: "לא שמעתי ממך מלה אחת על זכויות אדם ברשות הפלסטינית שאתה כל כך נהנה להגן עלי".
    לא שמעת, כי או שאתה חרש או שאתה אוטם אוזניים. מספר הפעמים שבהם ביקרתי את הפרות זכויות האדם ברשות הפלסטיניות הם רבים מספור ופזורים בעשרות מאמרים ותגובות למאמרים שפרסמתי. מכאן גם תבין את ההבל בדבריך כי אני נהנה להגן על הרשות הפלסטינית. איני מגן עליה, בין בהנאה ובין שלא בהנאה, ותאמין לי שיש דברים אחרים שאני נהנה לעשות.

    ג) מרוב שאתה ניסחף במורד הקהות המוסרית שלך, אתה שוכח כי לרשות הפלסטינית יש שותף בכיר בהפרות זכויות האדם של העם הפלסטיני. לשותף הזה קוראים מדינת ישראל. זו חוכמה קטנה מאד להיות ישראלי ולבקר את הרשות הפלסטינית, שפועלת תחת מכבש הכיבוש הישראלי. הפרות זכויות האדם של הכיבוש הישראלי כלפיי הפלסטינים חמורות בהרבה מאלו של הרשות. זה התחיל זמן רב לפני שהיתה רשות שקיימת רק 10 שנים. הכיבוש הישראלי וזוועותיו קיימים מאז יוני 1967, 36 שנים של הפרות זכויות אדם ושל פשעי מלחמה. איפה אתה בכל העסק הזה? בזבל. אתה לא יותר טוב מראשי הרשות בעניין הפרות זכויות אדם, כי אתה מגן על הפרות אלה כאשר הן נעשות בידי ממשלתך. הביקורת שלך על הרשות חסרת כל ערך, והיא דומה לביקורת שיש לסוחר נשים ורועה זונות שמתלונן על ירידה ברמה המוסרית.

  10. אמנון הגיב:

    כל הכבוד לספירו!
    סקירה מפורטת טובה מאד על פרשת קו 300 וחלקו של יתום בה אפשר למצוא בקישור הבא:

    http://www.halemo.com/info/kav300/index.html

  11. אינדיאני הגיב:

    לתמים ויוסף . הרי ברור כי לפני כל כותב דעותיו הפוליטיות , הוא לא מנהל יומן אישי אלא מעלה מקרים המאששים את דעותיו . כאן מעלה ספירו טענה צודקת ואתם במקום לשתוק ולתת לשיירה לעבור נובחים ויורדים לרמת הכותב . אל תהיו חסידים שוטים , קחו כל נושא לגופו אם בנושא זה צודק ספירו ניתן להגיד זאת ולהפריד סוגיה זאת משאר הנושאים.

  12. תמים הגיב:

    אתה מכנה את הסמרטוטים האלה שבויים ולא שבויי מלחמה כהגדרתך..
    למה שלא תקרא לילד בשמו?
    הרי הם עלו לאוטובוס מזויינים בנשק ורימונים מתוך כוונה לחלק סוכריות?
    האם יתום רצח אותם בזמן שילדים קטנים ישבו על הברכיים שלהם ושמעו מהם סיפור?
    אתה טוען שהם לא באו לרצוח וההוכחה לזאת אתה מעלה את העובדה שהם לא רצחו את הילדים מראש..
    תגיד לי אתה בחור רציני או דמגוג?
    עד כמה שאני זוכר אז נוהל משא ומתן תחת האיום שאם ישראל לא תבצע את דרישתם הם יתחילו להרוג..כמו כל חטיפה.
    לא זוכר שהם הצהירו שהם לא יהרגו אף אדם בשום מקרה גם אם ישראל לא תמלא את דרישתם.
    אז מה אתה מקשקש ומורח את הדף בשטויות?
    זה שבמחשב אין דיו ולא צריך לחסוך לא אומר שאפשר לכתוב ללא הפסקה וללא תכלית.
    על מי אתה מגן באמת ואת מי אתה משרת?
    אתה כל כך גאה בחברים שוחרי זכויות האדם שלך ואני שואל שאלה פשוטה…
    לישראלים אין זכות בסיסית לחיות?
    או שרק לפלסטינים יש זהות להרוג ולנו יש את הזכות המכובדת להיהרג.
    האם לדעתך ישראל צריכה לקבל את כל הדרישות הפלסטיניות אחרת אנחנו מאבדים את הזכות לחיות?
    לא שמעתי ממך מילה אחת על זכויות האדם ברשות הפלסטינית שאתה כל כך נהנה להגן עליה..
    לפלסטינים אין זכות לקבל זכויות מהרשות הפלסטינית הנאורה שתולה אנשים על עמודי חשמל?
    ראית פעם איך נראה בית משפט פלסטיני?
    על השחיתות ברשות שמעת??
    זה שיורים על בתים של מנהיגים פלסטינים שרוצים לדבר שלום שמעת?
    אה עוד זוכר את הלינץ’ שערפאת עשה לאבו מאזן בגלל שהוא דיבר שלום?
    זה מה שאבו מאזן אמר.
    אחמד טיבי משמש כחבר כנסת והוא בעצמו הצהיר שהוא משמש יועץ לערפאת…הרי כל העולם יודע שערפאת אחראי למעשי רצח קשים ביותר ומסרב לדבר איתו..
    עם זה אין לך בעייה כנראה בגלל שמדובר בערבי ולערבי מותר הכל.
    להפוך את ישראל למפלצת ואת הרשות הפלסטינית לנציגת העולם לזכויות אדם הרי שזה יותר מעלוב…זה מעיד על רמתו העיתונאית המקצועית של הכותב.
    אם היית תוקף את יתום ולא שוכח להזכיר שמדובר בשני רוצחים שבאו לטבוח הרי שהיית מוצא אותי לצידך תוך שאני מלא הערכה לכתיבה העיתונאית האובייקטיבית שלך…רק שזה לא המקרה לצערי.

  13. יוסף לאינדיאני הגיב:

    את מה שמטריד אותי הסברתי בפירוט קודם, אך אמרתי שוב ושוב שבאופן כללי ספירו מעלה טענה צודקת.
    לכן התפרצת לדלת פתוחה.
    זה שאתה ואני שייכים (אולי) לאותו הצד ויש לשנינו חילוקי דעות תמידיים עם הכותב, לא אומר שיש לך מנדט לומר לי משהו כמו "רד מזה, כאן ספירו צודק". אם דעתך הפעם לשם שינוי כמו דעתו אז יש לי ויכוח גם איתך…

  14. יוסף – תגובה לגדעון ספירו הגיב:

    אין ספק שיש בטענותיך מידה של צדק, יתום אכן לקח את החוק לידיו והיה שותף לרצח שבויים.
    הזעם שלך מוצדק אך מטרידה אותי הפרופורציה:
    אם ניתן היה לדרג חוסר אנושיות היה יתום ממוקם אי שם במרכז הטבלה, מעליו נמצאים טרוריסטים מבית היוצר של החאמס ושאר אירגוני הטרור (כמו גם ברוך גולדשטיין) שבמרכז האג’נדה שלהם רצח מסיבי ככל האפשר של אנשים תמימים.
    מעשה הלינץ’ ברמאללה למשל, אף הוא חמור יותר ממעשהו של יתום, בשני המיקרים היו שבויים בידי מה שניתן לכנות "שלטונות". יתום לקח את החוק לידיו וביצע גזר דין בסגנון "בית דין שדה" (מעשה פסול!) כאשר פשעם של החוטפים לנגד עיניו (אלא אם אתה מטיל ספק במהות הפשע שלהם…).
    ברמאללה לעומת זאת נרצחו חיילי המילואים על סמך היותם לובשי מדים בלבד. לצורך העניין הם יכלו להיות הטבח והאפסנאי של הגדוד שכל חטאם היה שלא סרבו לצו גיוס שהביא אותם לארץ לא להם.
    האם דמם של שני מחבלים שבאו לחטוף ולרצוח (וכל מי שטוען אחרת מיתמם) יותר אדום משל שני המילואימניקים? לדעתי הוא קצת פחות.
    ואם ניתן לומר (אמירה בעייתית מאוד!)
    מי מבין כל הארבעה ראוי למה שנעשה לו, הרי אלו אותם שניים שנפלו לידיו של יתום.
    חשוב לי להבהיר שוב שאין בדברי להצדיק את מעשיו או ישיבתו בקרב "נבחרינו", אני רק מתפלא על רצונך העז לעשות צדק במקרה הספציפי הזה לעומת זוועות גדולות יותר שמבוצעות בנו על ידי מחבלים שמחר אולי ישבו באיזה משרד במוקטעה.
    האם בדקת בציציותיו של כל אחד מראשי הרשות הפלסטינית או מנגנוני הבטחון שלה? האם תעביר את אותה ביקורת באותה דבקות אם תגלה שם מישהו שהיה שותף לרצח ישראלים?

  15. גדעון ספירו הגיב:

    ליוסף,
    חלק ניכר מהדברים שכתבי לתמים בתגובה לעיל, יאים גם לך.
    בנוסף, תרשה לי להעיר. האמן לי כי הקדמתי אותך בהשוואה שבין רצח השבויים שביצע יתום לבין רצח שני חיילי הכיבוש הישראלי ברמאללה, אותו לינץ’ מפורסם. חיילי הכיבוש הישראלי, מרגע שניתפשו והובאו לתחנת המשטרה ברמאללה, היו בבחינת שבויים, וחובה היתה לשמור על חייהם. שלשום רואיינתי ברדיו ירושלים בנושא, ושאלתי את המראיין: מה היינו אומרים אילו הרוצח של שני החיילים, שידיו המגואלות בדם פורסמו בעולם באמצעות מצלמת הטלווזיה, היה מכהן בפרלמנט הפלסטיני? האם לא היינו זועקים חמס? זהו בדיוק המקרה של אהוד יתום.
    מאחר ואתה עושה היררכיה בין שני המקרים וסבור כי מה שעשה יתום הוא פחות מרושע ממה שעשו הפלסטינים לחיילי הכיבוש ברמאללה, אזיי, אני מרשה לעצמי לחלוק עליך.
    בשני המקרים מדובר ברצח שבויים בדם קר, בפשע מלחמה. ההבדל בין שני המקרים הוא, שהרוצחים הפלסטינים לא היו בתפקיד רשמי אלא חלק מהמון זועם טרוף דעת. אל תשכח את חלקו של הכיבוש ביצירת הזעם הזה – מה שכמובן לא מצדיק את הלינץ’ אבל נותן לו הסבר חלקי. גם אצלנו יש מקרים כאלה. זכור את הלינץ שאנשי השוק בנתניה עשו בפלסטיני חף מפשע שבמקרה היה במקום לאחר שהתרחש פיגוע, מה שאי אפשר לומר על חיילי הכיבוש, שעצם הימצאותם בשטחים הכבושים, מהווה חלק מפשע הכיבוש. ושוב אני חוזר ומדגיש: מרגע שחיילי הכיבוש ניתפשו, הם חדלים להיות יעד לגיטימי להתנגדות לכיבוש והופכים לשבויים שיש להגן עליהם ולכבד את זכויותיהם.
    באשר ליתום לא מדובר באיש חסר תפקיד רשמי שנסחף יחד עם המון מתפרע לביצוע פשע. מדובר בראש אגף בשב"כ, תפקיד המקביל לדרגת אלוף.הוא בוודאי היה מודע למשמעות של רצח שבויים, וכאשר ביצע את המעשה הנורא של ריצוץ גוגולותיהם באבנים ומוטות ברזל, ידע בוודאות שהוא מבצע פשע מלחמה. הוא לא עצר באדום.
    אל תשכח עוד דבר: חטיפת האוטובוס בידי שני הפלסטינים על מנת לקחת בני ערובה, אינו שונה ממה שעשתה ממשלת ישראל כאשר חטפה את עובייד, דיראני ועוד עשרות לבנונים אחרים.
    אני מתנגד לחטיפת בני ערובה כקלפי מיקוח אנושיים, בעיקר כשמדובר באנשים שנילכדו באקראי, בין שזה שנעשה בידי ממשלת ישראל ובין שזה נעשה בידי פלסטינים.
    אתה שואל אותי, האם בדקתי בציציותיו של כל אחד מראשי הרשות הפלסטינית. בוודאי שלא. וכי מדוע אעשה זאת? איש מהם לא מייצג אותי בפרלמנט של מדינתי, ואינני חושב שכמי ששייך לעם הכובש, יהיה זה ראוי לבדוק בציציותיהם. יש לי די עבודה בבדיקת ציציוציהם של מפקדי הצבא, שרי הממשלה, חברי כנסת ואיש ציבור אחרים בישראל. ואני רחוק מלמצותה.
    אבל גם בכל העסק הזה של בדיקת ציציות, המקרה של יתום זועק בנוראיותו, דבר המצדיק מאבק לעקירת הנגע מנוף חיינו הציבוריים.

  16. שי הגיב:

    חבל שאתם הכותבים מאמרים באתר לא מנהלים דיונים בשאר המאמרים ומפרים את הדיון בכל האתר. אתם מגיעים להגיב רק על המאמרים שלכם. זה לא אינטרנט – זה יומן אישי. עכשיו הבנתי מה זו הגדה השמאלית – יומן אישי של כותבים מעטים וכמה מזדמנים אחרים.

  17. לשי מיוסף הגיב:

    קרא לזה איך שתרצה: "יומן אישי", "אתר אינטרנט", מה זה חשוב?
    גדעון ספירו כתב מאמר שלדעתי הוא בעייתי, היבעתי ביקורת וספירו ענה לי בפירוט הראוי!
    אגב, לדעתי תגובתו בעייתית יותר אבל אין זה חשוב, העיקר שיש כאן דיון רציני ומהותי.
    כאיש מרכז אני שמח שבמה זו קיימת . אם כי השמחה מהולה בעצב כללי עקב המצב ותסכול מסוים הנגרם לי עקב התכתשות רעיונית עם אנשי שמאל כדוגמת ספירו…

  18. שי הגיב:

    נראה לי יוסף שלא הבנת מה כתבתי. הייתי שמח אם ספירו – לא אתה – היה מגיב יותר במאמרים של אחרים. אין לזה קשר לכך שהוא מנהל דיון מהותי תחת מאמריו.

  19. כותבים מעטים ? הגיב:

    שי כתב "כותבים מעטים" – הטרח עצמך אל רשימת העותבים ב15 חודשי הוצאתה לאור של "הגדה השמאלית".ספןר את ה"מעטים"."הגדה השמאלית" היא כתב-עט אלקטרוני ואיננה "אינרנט" או "פורום","צ’ט" וכיו"ב.

  20. שי הגיב:

    לנחפז. נגיד ויש מאה כותבים באתר. אז מה. זה לא סותר את מה שאמרתי. כותבים מעטים קבועים (כמו שכתבתי – יומן אישי) והשאר מזדמנים. אני לא יודע אם אתה מעורכי האתר – אבל מה אתה קופץ? רוב הכותבים ברשימת הכותבים לא כתבו כאן יותר ממאמר אחד. או שיר. במקום לקפוץ קבל את זה כביקורת בונה.

  21. אלכס מסיס הגיב:

    המגיב "שי" שאינו מזדהה בשמו המלא,מזלזל בהישיגיה של "הגדה השמאלית" שעצם קיומה,הוא
    נס-חנוכה,במושגי השמאל הישראלי.אנו מוציאים לאור,כתב-עט אלקטרוני,דינאמי,עדכני (24 שעות ביום 7X פעמים בשבוע)- הכל,בהתנדבות !!! – אתה רוצה לעזור? להרחיב? לשפר? – צא ממחבואך,
    תרום מיכולתך: כתוב,"גייס" כותבים, תרום !
    נשמח לכל תרומה בכתב ובהמחאה – אך,לא נשנה
    את מצענו (ראו:"מי אנחנו" בדף הבית) גם לא
    את מתכונת התוכן:לא נהיה ל"פורום", ל"הייד פרק" או כיכר השוק.

  22. אינדיאני הגיב:

    לספירו – העלת טענות צודקות אולם התעלמת מכך שאנו מעוניינים לדעת כיצד שכנינו יתנהגו כאשר תהיה להם מדינה . כאן מבקרים אדם שרצח שבויים אולם אצל שכנינו רוצח הוא קדוש . אינך יכול להתעלם מכך כי כתב-עט כגדה השמאלית לא יכול להתקיים ברשות . יש שם שלטון טוטליטרי של הראיס כאשר לא רק הבעת דעות נעשית בהסכמתו אלא גם הכספים והוצאתם נעשית בחתימת ידו. חשוב לדעת מי שכנינו – כיום הם אוסף כנופיות שמה שמאחד אותם הוא השנאה לישראל. ברגע שיקבלו מדינה יחלו להרוג האחד את השני . אין להם גדעון ספירו פלשתיני.

  23. לאלכס מסיס הגיב:

    אתה שוב קופץ בלי להבין מה אני כתבתי. מה קשור מי אני. ולמה זה נראה לך פורום? האתר מעולה ויעידו על כך השעות הרבות אותן אני מבלה פה. רק תמהתי בקול מדוע הכותבים באתר לא מגיבים במאמרים של אחרים אלא לרוב רק בשל עצמם? מה הקשר לכמות הכותבים תרומות וכל התשובה הלא עניינית שלך? מה זה ספין? אני לא ערוץ אחד ואתה לא ביבי. אם אין לך תשובה לעניין אל תענה.

  24. לשי הגיב:

    יש לך הצעות ? כתוב אל:Info@hagada.org.il

  25. שקרים אינדיאנים הגיב:

    קוראים רבים תמהים מדוע מתירה המערכת ל"אינדיאני" להפיץ את שקריו באתר.בשטחים הפלסטינים – דמוקראטיה ברמה שאינה נופלת בערכיה ותכניה, מזו שבמדינת ישראל. מספר גדול של עיתונים ושבועונים בגוונים פוליטיים שונים מופיעים ללא כל הפרעה. יש אצלם מבנה מפלגתי פלורקליסטי ובו,גם ארגונים ובטאונים שמאליים. "הגדה השמאלית" לא הוקמה כדי לשרת את הדיסאינםורמציה האינדיאנית.

  26. תמים הגיב:

    מר ספירו.
    לא קראת את מה שכתבתי אבל הזדרזת להתלהם.
    אני רק מקווה שמדובר בחוסר קריאה ולא חוסר הבנה.

  27. יוסף מוסיף לשקרי האינדיאנים הגיב:

    בבית התלוי אין מדברים על החבל- אצלנו, בישראל: רשות השידור הופקדה בידי אורי דן ומי שהיה ראש ממשלה כשנתיים,מרוויח מליונים מהרצאותיו ועבודות "יעוץ" -מושך מהקופה הממשלתית הריקה מליוני דולרים ל"הבטחתו".
    דובר צה"ל משקר לעתונאים,היודעים ששיקר ומפרסמים את שקריו בהתלהבות – להוסיף ?!

  28. אידיאני הגיב:

    סליחה סליחה . אצל הפלשטינים יש דמוקרטיה אמיתית ואצלנו יש דיקטטורה . אני מסכים לביקורת , חורק שיניים להשמצות אולם לעיוורון מוחלט ? הריכוזיות של המשטר , הרג מתנגדים , שחיתות נוראה – הרי אפילו האזרח ברחוב הפלשטיני חושב על כך אולם מפחד לומר זאת בקול פן זה יהיה סופו .
    אגב מעניין יהיה לשמוע בפרוט באיזה נושאים אני משקר .

  29. תשובה ל-"יוסף מוסיף לשקרי האינדיאנים" הגיב:

    יש סתירה בין הכותרת שלך לתוכן דבריך –
    בכל מה שכתבת לא הצבעת אפילו על שקר אחד שכביכול העליתי, אלא פשוט הראית איך גם אצלנו השחיתות חוגגת.
    אם לשפוט את דבריך לגופם – אני מסכים עם כל מילה שלך.
    אבל העיון בדבריך מעלה דיון אחר וחשוב יותר:
    מדוע דעות נוסח ספירו/אבנרי/גדעון לוי נופלות לרוב על אזניים ערלות, והציבור ממשיך לתת מנדט לממשלות חדלון?
    התשובה לדעתי טמונה בדעות כמו זו שהעלית (או שמא היה זה מישהו אחר) כגון: "בשטחים הפלסטינים – דמוקראטיה ברמה שאינה נופלת בערכיה ותכניה, מזו שבמדינת ישראל".
    אם כל הכבוד קשה לי לראות בר דעת שיסכים עם דעה מופרכת כזו, והיא מעלה אנטגוניזם מיידי אצל שומע מזדמן (כמוני, למשל).
    נראה לי שיש אצלך בלבול תוכני בין מה שאתה רוצה לראות לבין המציאות דה-פקטו, ואני לא ארצה שהוזה כמוך (באמת בלי להעליב) יהיה בין מקבלי ההחלטות.
    קיים כאן פאראדוקס, מצד אחד – ראיית העולם אולטרה שיוויונית ופרגמטית, אך מצד שני חוסר אוריינטציה מוחלט ובניית מגדלים פורחים באוויר.
    עד שלא תבינו שאין "אבל גם אנחנו לא בסדר" כשמדברים על טרור. ושהרשות הפלסטינית היא כרגע תומכת טרור, עושקת את עמה שלה ומנהלת דמוקרטיה נוסח מצרים במקרה הטוב (שזה עדיין רחוק מאיתנו). עד שלא תבינו את כל אלה תמיד תישארו בקרן זוית, ואני מצר על כך.

  30. אני עם ספירו הגיב:

    העובדה שאהוד יתום יושב בכנסת, אינה מחרידה כמו השקט הנוראי שבה היא עוברת. אכן, החברה הישראלית הבהמתית והקרנפית התרגלה לכל איוולת.

  31. הם ואנחנו הגיב:

    הם "הורגים מתנגדים" – הוא כתב חודש,אחרי יום הזכרון לרצח יצחק רבין המנוח. אנחנו,לא הורגים אלא רוצחים.
    כל הקשקןשים מימין עם הרבה מילים לועזיות וה"דאגה" לגורלו של השמאל -אינם יכולים לכסות ולהסתיר את השקרים הגסים של אלה המאמינים בעיוורונם,שישראל היא "הדמוקרטיה היחידה במזה"ת". בדמוקרטיה,אין בוחרים רוצח לבית הנבחרים.

  32. תגובה למגיבים הגיב:

    ל "שומר טבע" וזה שמעליו: מהי אותה אמת שאתם מדברים עליה? שהרשות היא דמוקרטיה יותר מתקדמת מאיתנו? אתם באמת מאמינים בטענה כל-כך מופרכת הגורסת שעראפת הקים ב-10 שנים מוטציה בעולם הערבי, ומתוך טוב ליבו נתן לעמו דמוקרטיה אמיתית?
    ל- "הם ואנחנו": דבריך הם דמגוגיה ותו לא, רוצח רבין יישב בכלא כל ימיו (או אולי יש לך תוכניות דמוקרטיות אחרות לגביו),
    ואהוד יתום? אכן מחדל חמור, אבל לפחות כולם יודעים מיהו ומהו. אם הבוחר מחליט לתת את קולו לרשימה שאדם כמו יתום בין ראשיה – לא השיטה אשמה אלא האדישות.

    אגב, אתם ממשיכים לא להתייחס לתוכן הביקורת כלפיכם אלא פוטרים אותה בלעג ("הקשקושים מימין עם הרבה מילים לועזיות") ותשובות שטחיות.
    זלזול בדעות שונות משלכם, ביטול כל ביקורת
    ועצימת עיניים לנוכח המציאות…

  33. שמואל אמיר הגיב:

    מגיבי הימין אינם מסוגלים לשמוע דעה אוביקטיבית שאינה "ציונית הולמת". הם ממש מתמכרים לשטף מסע הדמוניזציה נגד הרשות הפלסטינית ויאסר ערפאת. כאשר לעתים רחוקות מסתננת לה דעה אחרת לגמרי, הם לא מסוגלים להתמןודד איתה.
    ב – 3 בדצמבר התפרסם ב"הארץ" מאמר של טימותי רותרמל שהוא הנציג המיוחד של תכנית הפיתוח של הא"ם בירושלים. ציטטי את עיקר דבריו בתגובה למאמרי האחרון בטורים אלה. כאן אבי רק כמה משפטים . "זוהי חברה (הפלסטינית) שוקקת חיים, מוכשרת, שוחרת שלום ומאוד נחושה, על אף סבלה, להקים מדינה המקיימת יחסים של שלום עם שכנותיה, שדמוקרטית ופלורליסטת, עם מוסדות המוכנים לחלוטין להשיג בעבור הפלשתינאים את המקום המגיע להם בקהילת האומות."
    אני יודע שלאנשי ימין יהיה קשה לקרא את כל המאמר, כי הרי הם מסוגלים לחשוב רק "כמו החלק הגדול של האוכלוסיה היהודית".אבל אם בעיני עצמם הם אנשי אמת ואם חשובה להם אמינותם, לפחות בפני עצמם, לא תהיה להם ברירה אחרת. עם כל הצניעות – הם מוזמנים גם לקרא את מאמרי,שהופיע בטורים אלה באותו הנושא: "יש לחסל את הרשות הפלסטינית?

  34. יורם בר-חיים הגיב:

    מה בכלל הטעם להשוות את "מידת הדמוקרטיות" של מדינת אפרטהייד מול זו של הבטוסטאן שהיא הקימה ? בלי קשר לאופי הקונקרטי של מנהיגי הרשות, את תנאי קיומה הבסיסיים של הרשות יצרו ארה"ב וישראל והם שהכתיבו את האלמנטים הכי אנטי-דמוקרטיים שיש בה. זה מתחיל ברמה העקרונית, שבה הרשות היא מוסד שהמנדט שלא הוא לייצג את העם הפלסטיני במשא ומתן ואין לו מנדט לעסוק בשאלה האם העם הפלסטיני מעוניין בכלל בתהליך הזה, ממשיך בכך שהיא מקבלת הכרעות היסטוריות בשם כל העם הפלסטיני בעודה נבחרת רק על ידי חלק ממנו (תושבי הגדה והרצועה) ונמשך אל המחויבות שלה לשמור על "סדר ויציבות" בקרב עם כבוש החי בתנאים בלתי נסבלים, ברור שזה אפשרי רק באמצעים דיקטטוריים.
    במישור היותר קונקרטי, כאשר הרשות ביטלה למשל את בית הדין המיוחד לבטחון המדינה (שפעולתו היא אנטי-דמוקרטית בעליל) היה זה קלינטון שכפה על ערפאת להחזירו לפעילות, ויש עוד הרבה דוגמאות כאלו. הרשות היא מוסד אנטי-דמוקרטי מיסודו משום שהוא אינו מביא בחשבון את האפשרות של עמדות פלסטיניות המתנגדות להסכמים ומחויב למנוע את קיומן (בעוד שלישראלים מותר להתנגד להסכמים) ולדכא את המאבק בכיבוש מבלי שיהיו לו איזשהם כלים לדאוג לרווחת האנשים (בהנחה שההנהגה רוצה בזה).
    אין זה בכלל משנה האם שליטי הרשות הם "משת"פים" או ההיפך "עושים את המקסימום האפשרי למען עמם", מה שמשנה הוא תנאי קיומה של הרשות שבלעדיהם לא יאפשרו לה להתקיים.
    להשוות בין הרשות לישראל זה כמו לומר שארה"ב יותר דמוקרטית מסעודיה, בשעה שהיא המחזיקה והממננת של המשטר בסעודיה והוא לכן חלק מהסדר שלה. כפי שארה"ב לא יכולה להיחשב ליותר דמוקרטית מהמשטר הכי גרוע שהיא מחזיקה, כך ישראל לא יכולה להיחשב ליותר דמוקרטית מהמשטר שהיא קבעה את תנאי-קיומו.

    וחוץ מכל זה, כמו שאיש לא יציע לבטל קצבאות רווחה בטענה ש"בהודו רעבים יותר" אין הגיון בהצדקת מינווי של רוצח לפרלמנט בטענה ש"ברשות אין דמוקרטיה".

  35. אלדר משוש הגיב:

    נשיא הרשות הפלסטינית ובית הנבחרים שלה –
    נבחרו לאחר (!) הסכם אוסלו ולכן,הנחותיו של
    יורם בר חיים כאילו אין להם סמכות וכו’ – אינן נכונות. בר חיים מגדיל לעשות(לכתוב) וטוען שהעם הפלסתיני בפזורותיו לא נשאל…- הוא פןתח בכך את הדלת למזימות הימין בישראל,להעניק זכות בחירה בישראל, לישראלים שהיגרו ואף ליהודים שאינם אזרחי ישראל…

  36. אהה הגיב:

    משוש, האם אתה משווה את הגלות שנכפתה על הפלסטינים ב-48 לישראלים שהיגרו לחו"ל ? האם אתה מכחיש את היותם של הפליטים מרכיב מרכזי בבעיה הפלסטינית ? במילים אחרות, האם אנו עוסקים סכסוך בין ישראל לעם הפלסטיני כולו או רק בבעית ה"שטחים" ?

    נכון, אגב, שהבחירות ברשות נערכו אחרי הסכם אוסלו, אבל אלו היו בחירות למוסד שתפקידו הוגדר מראש כקידום ההסכמים ולא למוסד שתפקידו לייצג את העם הפלסטיני לזרמיו השונים.
    כך יוצא שהרשות, אם היא בכלל מוסד מייצג, היא מייצגת חלקית מאד, גם במישור הטירטוריאלי וגם במישור האידאולוגי. היא אינה מייצגת את הפליטים ואינה יכולה עקרונית לייצג את מתנגדי ההסכמים. בנוסף לזה, הרשות מחוייבת להילחם ב"הסתה" כלומר בכל אידאולוגיה המתנגדת להסכמים עם ישראל, בניגוד לישראל שבה מותר להתווכח על ההסכמים ולהתנגד להם והיא מחויבת לייצג את דעת הרוב בנוגע להם.

    אם אתה דבק ברעיון שהמשא ומתן וההסכם הם רק עם תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה אז מכאן נובע שאין לרשות מנדט לקבל שום הכרעה הנוגעת לגורל הפליטים, משום שרובם לא השתתפו בתהליך הבחירה.

    יורם בר-חיים

  37. הסכם רק עם הרשות ואזרחיה הגיב:

    כן.
    אלדר משוש

  38. אם כך הגיב:

    לא יכול להיות בהסכם הזה שום סעיף הנוגע לפליטים, לכאן או לכאן, ולא ניתן להכריז בו על קץ הסכסוך וגם לא שום הכרזה אחרת בשם העם הפלסטיני. גם לא ניתן לדרוש מהאופוזיציה הפלסטינית ב"שטחים" לכבד את ההסכם ובוודאי שאין לרשות שום מנדט לכפות משהו על האופוזיציה (משום שהיא לא מייצגת אותה מלכתחילה). כל זה,אגב, לא היה נכון ברמה הפורמאלית =-אירגונית אילו הצד הפלסטיני הרשמי בהסכםן היה המועצה הלאומית הפלסטינית, משום שזו מייצגת את כל הזרמים הלאומיים (אבל לא את חמאס) ולכאורה את העם הפלסטיני כולו.

    יורם בר-חיים

  39. אבי אוהד הגיב:

    שותף לשאט הנפש שלך למראה אהוד יתום המופיע כח"כ בתכניות ארוח למיניהן בטלויזיה.
    מעבר למלים – מה ניתן לעשות כדי שישוחרר בקלון מכל תפקיד צבורי ?
    נדמה לי שהיה בג"ץ בענינו.

  40. רביב יתום הגיב:

    ספירו שלום
    קראתי את מכתביך.
    אני קרוב משפחה של אהוד ומכיר אותו די טוב.
    אני גר בקיבוץ סאסא, חניך השומר הצעיר ושמאלני בדעותי.
    אני מודה שמה שעשה הוא פסול ולא מוסרי, אבל בשל הכרותי עם האדם אני חושב שאתה קצת מפספס, ונראה לי שאתה יותר מדי כואס עליו.
    השמאל הישראלי הוא באיזה שהוא מקום המצפון של החברה הישראלית, וחשיבותו גדולה, אך לעיתים הוא מהווה מכשול, בייחוד שאדם שמאלני מתחיל לשנוא, וכשאדם שונא הוא מעבד את המצפון שלו וזה כבר לא משנה אם הוא ימני שמאלני או אינדיאני – הוא שונא.
    בין השורות שלך אני מוצא שנאה.
    צריך לזכור שבזמן שאנחנו ישנו במיטות שלנו הבן אדם עשה ימים כלילות להגן עלינו במשך עשרות שנים, אני לא מצדיק את ההתנהגות שלו אבל אני רואה פה שנאת חינם.
    תודה
    רביב

  41. גדעון ספירו הגיב:

    לרביב שלום,
    תודה על תגובתך.
    היתרון שלי עליך, הוא שאינני קרוב משפחה של אהוד יתום ועל כן אני פטור מהדילמה של בן משפחה.
    אני נזכר במפגשים שהיו לי עם בני משפחה של פושעים נאצים בגרמניה, וגם הם כמוך, נקרעו בתוך הקונפליקט שבין ביקורת על פשעיהם של בני המשפחה לבין ההיכרות האישית איתם בחיי היומיום, בהם התגלו כאנשים נורמטיבים, אפילו נחמדים.

    גם אם נקבל את הערתך כי אהוד יתום " עשה ימים כלילות להגן עלינו במשך עשרות שנים" (ואני נוטה להערכה כי פעילותו בשב"כ בעשרות שנות הכיבוש, יותר משהגנה עלינו תרמה להעצמת מעגל הדמים ולהפיכת ישראל למדינת שב"כ קולוניאליסטית אלימה ואכזרית), אין הדבר מלבין את פשע המלחמה שביצע.
    רצח שבויים בדם קר ובשיטות ברבריות של ריסוק גולגולותיהם באבנים כפי שעשה יתום, הוא פשע מלחמה מהחמורים שיש. העובדה שפעל כך שעה שכיהן בדרגה בכירה בשב"כ המקבילה לדרגת אלוף, רק מחמירה את העבירה, משום שאין ספק שהיה מודע לכך שהוא מבצע פשע מלחמה.

    לעניין השנאה: אין מדובר כאן ב"שנאת חינם" כפי שאתה טוען. אני שונא את אהוד יתום לא בגלל עניינים של מה בכך, אלא בגלל סיבה מאד מוצדקת. זו שנאה לפשע שביצע ולכך שהוא ממשיך לייצג מפלגה והשקפת עולם שמנציחים סוג כזה של פשעים. זו שנאה שאני חש כלפי כל פושעי המלחמה בעולם, שנאה תבונית והגיונית.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים