לכאורה, מבחינת ההתנגדות לכיבוש יש לקבל בברכה את הסכם ז’נבה, יהיו תוצאותיו הסופיות והמעשיות אשר יהיו. כל סדק באחדות הלאומית סביב ממשלת שרון ו"המלחמה בטרור", הבנויה לכל רוחבה על ההנחה שאין עם מי לדבר, מקדם מטרה זו. ואכן נוצרה תחושה שכתוצאה מההסכם, מתחילה תזוזה בדעת הקהל בכיוון של תמיכה בעקרונות ההסכם או באופן כללי בחזרה למשא ומתן עם הפלסטינים.
מנגד, מבלי שארצה להשבית שמחה, אני רואה בחשש כבד את המהלך הנוכחי.
הדעה המקובלת בין תומכי אוסלו, שההסכם נפרם ואח"כ התמוטט מאחר שהבעיות הקשות של הסכסוך, השנויות במחלוקת עקרונית, נשארו פתוחות ונדחו לסוף. בתקופת הביניים, הפרו הצדדים את ההסכם על מנת לשפר עמדות לקראת הדיון על ההסדר הסופי. למתנגדים בשני הצדדים היה מספיק זמן ונימוקים, עקב חוסר הוודאות והחורים שבהסכם, כדי לנפץ אותו. בנוסף לכך לקה ההסכם בפגמים טכניים.
מנסחי הסכם ז’נבה מנסים עכשיו לתקן פגמים אלו ולהציג לציבור הסכם סגור ומוסכם על ידי בכירים ברשות ובידיעת היו"ר ערפאת, כאות וסימן לכך שאפשר להגיע לפתרון המוסכם על כל הצדדים ולסיים את הסכסוך.
לדעתי, הפגמים בהסכם אוסלו המתוארים לעיל הם רק חלק מהבעיה – החלק הקל יחסית – ולכן בהסכם ז’נבה אין מצוי הפתרון.
הסכם אוסלו התמוטט בעיקר מאחר שחלק ניכר של העם הפלסטיני התנגד לו. תושבי מחנות הפליטים, שחששו כי ההסכם מסכן את האינטרסים שלהם, עקב הקווים האדומים הבלתי עבירים של ישראל בעניינם, תמכו ברובם בארגוני הסירוב שנאבקו להכשלתו ע"י פיגועים בישראל, וההמשך ידוע.
המשתתפים בניסוח הסכם ז’נבה מהצד הישראלי באים כולם מהזרם הציוני, מהשמאל ומהמרכז. הנחת היסוד והקו האדום הבלתי מעורער שלהם הוא הצורך להבטיח את מדינת ישראל כמדינה יהודית בעלת רוב יהודי. על פי צורך זה, בעיית הפליטים – ש"נוצרה" במלחמת שחרור לגיטימית בשנת 1948 ואח"כ במלחמות הגנה על המדינה – היא בעיה הומניטרית שיש לפתור אותה בדרכים המקובלות לפתרון בעיות מסוג זה.
מבלי להיכנס לוויכוח אידיאולוגי, התוצאה המעשית של השקפה זו היא שהפליטים אינם מוכרים כגוף או כיחידים שעמדתם ודעתם בשאלה הנוגעת לחייהם מובאת בחשבון.
במאמר מוסגר צריך להזכיר שנציגי הפליטים ניסו להציג את עניינם בשיחות שביתת הנשק בשנת 1949 ברודוס, אך נדחו בטענה שישראל מנהלת מו"מ רק עם מדינות. עמדה זו מונחת גם כאן ומשמעותה שנציגי מדינת פלסטין העתידית הם המייצגים את בעיית הפליטים ועליהם לכפות את ההסדר שיתקבל (בדומה להצעה בהסכם ז’נבה) על הפליטים, על אפם ועל חמתם. זאת חזרה על אותה טעות שבהסכמי אוסלו.
המשתתפים מהצד הפלסטיני במו"מ שהביא להסכם ז’נבה, תהיה עמדתם בשאלת הפליטים כאשר תהיה, ברור שאינם באים ממחנות הפליטים ואינם מייצגים אותם ישירות. (לארגוני הסירוב, שלמעשה מייצגים את עמדת הפליטים, בעידוד המתנחלים וחסידי הסיפוח בצד הישראלי, יש מספיק כוח כפי שהוכח כדי לחבל בכל הסכם).
ואפילו אם כן, צריך לזכור ולהזכיר לכל הישראלים המייללים על אי כיבוד הסכמים מצד הפלסטינים, כי במציאות חייהם תחת הכיבוש, ההופך מיום ליום להכחדה שיטתית של תשתית קיומם הפיסי והאנושי, אין להם מחויבות אלא להיאבק לסיום הכיבוש בלבד ובכל הדרכים הראויות – אי כיבוד הסכמים בתנאים אלו היא בוודאי דרך ראויה (ראו הסכם פריז – צפון ווייטנאם עם ארה"ב).
קיום הסכמים מחייב את הצדדים, כך גם על פי המשפט הפורמלי, רק אם נחתם בין צדדים שווים ולא מתוך כפייה. לכן התביעה לקיום הסכמים יכולה להיות מוצדקת רק לאחר סיום הכיבוש ולא תחת הכיבוש.
בעיית הפליטים
מהאמור לעיל ניתן להבין שעמדתי היא כי לב הבעיה של הסכסוך הישראלי פלסטיני היא בעיית הפליטים ולא ניתן יהיה להגיע לסיום הסכסוך ללא פתרון צודק המתבטא בזכות השיבה והכרתה של ישראל באחריותה לבעיית הפליטים.
הפליטים גורשו מבתיהם, אדמתם ורכושם נגזל, לא כי נלחמו בישראל, אלא כדי לפנות שטח נקי מערבים למדינה היהודית והמתיישבים היהודים. הם גורשו – חלקם באופן ישיר ובאלימות וחלקם ברחו מאימת המלחמה – גורשו למעשה ולהלכה כי מנעו מהם לחזור. זהו פשע מלחמה של טיהור אתני. יש לזכור שהארמנים הושמדו ע"י התורכים רק מפני שגורשו לשום מקום. מזלם של הפליטים הפלסטינים שמצאו מקלט במרחק עשרות קילומטרים מביתם ורק מעטים מהם יחסית גוועו בדרך, אחרת גורלם לא היה טוב מגורל הארמנים.
זכויות הפליטים אינן נופלות מזכויות הפלסטינים אזרחי ישראל שרק במקרה או במזל נשארו במקומם ולא מאזרחי ישראל היהודים. הניסיון להתעלם מזכויות אלו לא יצלח והוא בבחינת מתן פרס למנשלים ועלול לשמש תקדים לעתיד לבוא (כל זמן שמדינת ישראל אמורה להיות מדינה יהודית בעלת רוב יהודי ה"המאוים" ע"י הדמוגרפיה, גם מצד אזרחיה הערבים).
בהנחה שהתנאים לסיום הסכסוך אינם בהישג יד בשלב זה והנושא האקוטי ביותר הוא הסכנה שבהמשך הכיבוש ותוצאותיו הזוועתיות הן בצד הפלסטיני והן בצד הישראלי – כל מהלך העשוי לקדם במשהו את סיומו ראוי לתמיכה. אך אם הסכם ז’נבה יתברר כמהלך אשליה נוסף, הרי שישיג תוצאה הפוכה עד כדי כך שהכיבוש יעמיק ולא תהיה תקומה לכוחות המתנגדים לכיבוש ולשמאל הציוני והלא ציוני.
סיום הכיבוש אינו מותנה בסיום הסכסוך או בפתרון מדיני כזה או אחר, ועל זאת יש להיאבק ולשכנע את הציבור. השטחים הפלסטינים אינם קלף למיקוח תמורת שלום, הם קלף מפסיד של מהמר כפייתי.
על פי הכותב הנכבד לא ניתן להגיע להסכם מכיון שהיהודים במדינת ישראל אינם מוכנים לותר על מדינת ישראל כמדינה יהודית עם רוב יהודי.
לפי אותו הגיון אפשר לטעון שאי אפשר להגיע להסכם כל עוד הפליטים לא יותרו על "זכות השיבה", (דרך אגב הם נהפכו פליטים בעקבות מלחמה שפרצה עקב ניסיון של ערביי ישראל ומדינות ערב לחסל את המיעוט היהודי בארץ ישראל.)
אבל אצל פוטרמן יש רק צד אחד שצריך לותר ואם הוא לא מוכן לעשות זאת הרי הוא אשם בכישלון.
לדרוש ויתורים מהצד השני? לא יעלה על הדעת!(בכל אופן על דעת השמאל הקיצוני).
מי את, מינה פרח, שתשלחי את יוסי ביילין (הראש הכי יצירתי במזרח התיכון ב- 20 השנים האחרונות) לשווייץ תוך המלצה להישאר שם!
זה לא מה שה"עם" אמר בבחירות!
עד היום ידענו שתומכי הטרנספר מייעדים אותו לערבים בלבד – והנה את (ושכמוך) מייעדים זאת לכל מי שאינו מצדד בעמדות הימין!
הבה נטרנספר את יוסי ביילין, ונאמץ אל ליבנו את ג’יאנפרנקו פיני!
היא כותבת "חשבתם" – ברבים.הכותב וחותם פוטרמן,כתב מאמר כדעת-יחיד והיא הופכת אותו
לרבים – כן ירבו. יצאה לקלל ונמצאה מברכת.
כל המדינות השכנות אליהן ברחו פליטי מלחמת השיחרור (מלחמה שהוכרזה עלינו על ידי מדינות ערב וערביי א"י המנדטורית) הנציחו בכח את בעיתם. הם משאירים אותם מסכנים ואומללים כנשק אימתני המיועד להשמדת "הישות הציונית". רצונו העכשווי של מלך ירדן להעניק לעשרות אלפי פליטים דרכונים ירדניים נתקל בהתנגדות של אותם חוגים שמעדיפים לראות את הפליטים ובני משפחותיהם סובלים ונאנקים וזאת על מנת לשמר בידיהם את הנשק החשוב. אחי אנשי השמאל ,אנא מכם תנו דעתכם על כך ואל תסייעו בידם של אויבינו, תודה!
יוסי ביילין ויאסר עבד רבו יודעים היטב כי העלאת נושא "זכות השיבה" וההתקשות על כך הוא נשק אסטרטגי בידי מתנגדי השלום . לפיכך מנסים ב"הבנות ג’נבה" לעקוף אותו.
בעיית הפליטים היא לב הבעייה הפלסטינית ולב הסכסוך. נסיון לעקוף אותה נעשה כבר ב"אוסלו" וראה מה התוצאה.
איך תוכל מדינה שפוגעת קשות באזרחיה הזקנים ,בבריאותם ובפרנסתם בטענה של"אין כסף בקופה" לתמוך במליוני פליטים שהוזנחו במתכוון במדינות מושבם הנוכחי?!
אצל הציונים פשרה היא תמיד משהו שבו הפלסטינים צריכים לוותר על משהו שנלקח מהם בכות תמורת משהו אחר שנלקח מהם בכוח. לשם שינוי אני מציע שאף "צד" לא יוותר על הזכויות הצודקות שלו. למשל, לחיות במדינה שהעקרון שלה הוא רוב אתני כזה או אחר – "רוב יהודי" במקרה שלנו – הוא וויתור שאני לא מציע לא ליהודים ולא לערבים. "רוב יהודי", למי שלא הבין, הוא עקרון גזעני: לערבים ניתנים "זכויות דמוקרטיות" (באופן פורמלי), כלומר שבכוח הרוב היהודי ניתן לרוקן אותן מכל תוכן ולהמשיך בקיפוח והנישול כפי שזה עד היום. אבל… ברגע שהערבים יאיימו על הרוב הזה (נולדים שם ילדים לפעמים) הם פשוט יגורשו בתחבולה כזאת או אחרת בתוקף "העיקרון הקדוש". יוזמי "הסכם ז’נבה" שמחים לבשר לנו שעל פי ההסכם הזה הם "משחחררים" אותנו ממאתיים וחמישים אלף ערביי מזרח ירושלים, אבותיהם האידיאולוגיים "שחררו" אותנו" ב-48 משבע מאות אלף ערבים (שהם היום חמישה מליון) ומחר הם יציעו "חלוקה" במשולש (הצעה הנשמעת כבר היום גם מכיוון השמאל הציוני). לסיכום: אחזור על מה שאמר כאן מישהו לפני "ציונים לא מסוגלים לקלוט את הרעיון של דמוקרטיה".
הסכם שלום ישראלי-פלסטיני יהפוך את ישראל ממדינה ענייה לאחת המדינות העשירןת ביותר,
בעולם כולו: משאביה יספיקו למימון זכות השיבה של המתנחלים אל תוך הקו הירוק,כשם שיספיקו לקליטת מספר מוסכם של פליטים פלסטינים.
אני בעד זכות השיבה אבל רק לפליטים שעזבו או גורשו ב-1948 ולא לצאציאהם כפי שדורשים הפלסטינים. מעשה העקירה הוא קשה מבחינה נפשית לאלה שעברו אותו, ואין להחיל אותו גם על בניהם ובני בניהם שנולדו כבר במקומות אחרים.
הפתרון הזה הוא גם ישים יותר מבחינת התמיכה שהוא יכול להשיג. מדובר בערך ב-250 אלף פליטים ולא במיליונים.
מאז פירוקן של ברית המועצות ושל יוגוסלביה ,קיבל תהליך הלאומיות דינאמיקה מיוחדת:" האינטרנציונליזם מת תחי הלאומיות". רצונם של היהודים במדינה עם רוב יהודי הינה כורח חיים ולא גזענות כפי שלא מעטים כאן טועים בהכרזותיהם החוזרות ונשנות. כשם שלערבים יש מדינות עם רוב ערבי מוצק גם ליהודים דרושה מדינה כזאת. כל מי שסובר אחרת מצהיר שהוא נגד קיומה של מדינה יהודית או לחילופין תמים באופן הרסני.
אני מסכימה עם דוברי קודמי שהמודל של לאומיות אתנית הוא המודל השולט במזרח התיכון כולל בישראל וגם בחלקים גדולים של מזרח-אירופה, אבל במדינות מערב אירופה ובצפון אמריקה הדגם השולט הוא לאומיות אזרחית רב-תרבותית המכבדת את שויון כל האזרחים.
שוב ושוב נשמעת הטענה שהאחריות לבעיית הפליטים מוטלת על הערבים מאחר שהיו הצד התוקפני במלחמת 48. טענה זו, ככל שהיא נשמעת אבסורדית, נטענת בעקשנות מכל קצות הקשת הציונית כהצדקה לגירוש עצמו, לסירוב לשאת באחריות ולהכרה בזכות השיבה. מבלי להתווכח על העובדות ביחס למלחמה ההיא ועל העובדה שבעיית הפליטים כבר נוצרה לפני פלישת הצבאות הערביים, גירוש אזרחים (טיהור אתני) בזמן מלחמה הוא פשע מלחמה בלי קשר למי שפתח בה ולמה.
אני לא מתכוון להיות סניגור של המשטרים הערבים ביחסם לפליטים הפלסטינים, אבל אני לא רואה שלמדינת ישראל יש איזה יתרון מוסרי בשאלה זו. העובדים הזרים לא גורשו לישראל ולא נכפו עליה, הם "יובאו" על ידה, ובכל זאת לא רק שאין כוונה להעניק להם אזרחות (אפילו לא בעוד מאה שנה) אלא שאפילו זכויות האדם הבסיסיות ביותר נשללות מהם. על כך נאמר זה שגר בבית זכוכית על יידה אבנים.
לצערי השמאל הציוני שוגה באשליות משום שרק פתרון בעיית הפליטים יביא את האופק הנכון.
לדעתי הדיבור על זכות השיבה הוא מס שפתים בלבד. מנהלי המו"מ משני הצדדים יודעים שזה בלתי ישים ולכן הדיבור על… הוא כמו דחיפת מקל לגלגלי השלום. אמר כאן מישהו באתר שזכות השיבה לפלסטינאים היא למעשה זכות השבעה לישראלים. איך לדעתך ניתן לפתור את בעית הפליטים?
הם יחזרו לגליל ולנגב ואנו נתרכז בין חדרה לגדרה
כך תפטר בעיית הפליטים וכן נשמור על הרוב היהודי כי בין חדרה לגדרה יש מעט מאוד ערבים.
ניראה שהגורם המאחד את הישראלים מכל גווני הקשת הפוליטית, ציונים ולא ציונים, הוא הדחף הבלתי ניתן לכיבוש להחליט בשביל הפלסטינים מה הם הקוים האדומים שלהם. שומרי החומות הפלסטינים יחזרו שוב ושוב על כך שלעולם לא יוותרו על השיבה לאדמות 48, אבל זה טיבם של שומרי חומות. הוויכוח הפנים פלסטיני על השיבה ימשך. מי שמך, מר פוטרמן, להחליט בשביל הפלסטינים שדווקא מתנגדי ג’נבה הם הפלסטינים האותנטיים, בעוד עאבד רבו, חוסייני, ראג’וב ויתר התומכים הם סוכני ישראל ומוכרי המולדת.
אלו גם אלו "פלסטינים אותנטיים" אבל בין הפלסטינים האותטנטיים, כמו גם בין הישראלים האותנטיים קיימים ניגודי אינטרסים. הפליטים ותומכיהם מצד אחד בעזרת הימין הישראלי מצד שני (כולם "אותנטיים") הצליחו לחסל את הסכם אוסלו. הפליטים ותומכיהם הם המובילים עכשין את המאבק הפלסטיני כולו ולא נראה שנחלשו.
זה לא ענין של "להחליט בשביל הפלסטינים", ניתן בהחלט לשאול מי שם את רג’וב ונוסייבה לוות על זכות של מישהו אחר (הפליטים) אבל חשוב הרבה יותר להתנגד באופן נחרץ למדיניות הישראלית שמייצרת את הויתור הזה.
אם אדם נותן את כספו לשודד כדי להישאר חי, האם תצדיק את האירוע לאחר מעשה ותקרא לזה ויתור בהסכמה על הכסף או שתוקיע את השודד ותפעל להחזרת הכסף ? זו השאלה המרכזית בשביל מי שמתנגד בעקביות לנישול הפלסטינים על-ידי ישראל.
מי שמעמיד פנים שמתנהל ויכוח חפשי על זכות השיבה בקב העם הפלסטיני, שבמהלכו היא תוכרע כזכות קולקטיבית (ובהתעלם מהיותה גם זכות אישית) נותן בזה לגיטימציה למדיניות של השמאל הציוני להתשמש בשטחים שנכבשו ב-67 כקלף מיקוח על הזכות הבסיסית של מליוני פלסטינים לגור במולדתם. זו גישה שאינה מסייעת גם לתושבי "67" עצמם משום שהיא הופכת אותם לבני ערובה לויתור על זכות השיבה.
אכן צודק כותב המאמר כי בעיית הפליטים והיווצרותה הן לב ליבו של הסכסוך ובלי פיוס ופתרון בנושא זה לא יהיה הסכם שלום
אגב יוזמי ז’נבה אינם מתחייבים על שלום
הם מסתפקים ב"מודל להסדר קבע"
האם גם אנחנו צריכים להסתפק בזה?
עוד על הפליטים והנכבה-
http://www.nakbainhebrew.org
אם 2 הצדדים חפצים בשלום/אי לוחמה עליהם לוותר על עקרונות שנראים להם בל יעברו כמו זכות השיבה ומנגד ירושלים השלימה. גם זוג נשוי שמבקש עזרה בבעיות שנוצרו חיב לוותר ולהגיע לפשרה. המדינאים(להבדיל מהפוליטיקאים) מ-2 הצדדים (יוסי ביילין וסרי נוסייבה )יודעים שכדי להוציא את עגלת השלום מהבוץ חייבים לוותר.