הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-18 בדצמבר, 2003 57 תגובות

מעצרו של סדאם חוסיין הוא עילה לקורת רוח לכל שוחר זכויות אדם, לכל איש שמאל דמוקרטי (שלא סומם מסיסמאות המעלות על נס משטרים דיקטטוריים כמו "הדיקטטורה של הפרולטריון"), משום שמדובר בלכידתו של רודן אכזר, רוצח המונים, שליט מושחת שאחראי לאחד ממשטרי הדיכוי האכזריים במחצית השנייה של המאה ה-20. משטרו של סדאם הוא עוד הוכחה כי אין "דיקטטורה טובה" או "הומנית" וכל דיקטטורה היא אכזרית, מדכאת, רצחנית ופוגעת בזכויות אדם. אם יש הבדל בין משטרים ושליטים דיקטטוריים, הוא מצטמצם אך ורק למידת האכזריות, הדיכוי והרצחנות.

העובדה כי נשיא עיראק המודח סדאם חוסיין נלכד על ידי כוחות הכיבוש האמריקאים, אינה הופכת את הפלישה לעיראק צודקת, אבל גם אינה מפחיתה מחשיבות תפישתו והעמדתו הצפויה לדין.


משפטו של סדאם יהיה ללא ספק משפט ראווה, שהרי אין כאן סוגייה משפטית מסובכת של נאשם שלא ברור אם הוא רשע או צדיק. קברי האחים הנחשפים בעיראק, בהם קבורים אלפי הקורבנות שנרצחו בידי משטרו של סדאם חוסיין, הם עדות מזעזעת לממדי רצחנותו של הרודן ומשטרו בהנהגת מפלגת הבעת’. העובדות באשר לפשעיו ידועות, הרשעתו אינה מוטלת בספק, ובכל זאת יש חשיבות בקיום המשפט, ולו כדי להעביר מסר לרודנים ועריצים, שאין להם חסינות והם עשויים לתת את הדין על פשעיהם.


אינני בטוח שהאמריקאים ישבעו נחת ממשפט כזה, כי במהלכו בוודאי יחזרו ויעלו הסיוע והתמיכה שארה"ב העניקה לרודן במלחמה שבה פתח עם איראן, אותה מלחמה שבה עשה שימוש בנשק כימי.


לעריכת המשפט יש חשיבות גם באשר לישראל, כי חלק מכתב האישום נגד סדאם יכלול מרכיבים כמו עינויים, ייזום מלחמות, כיבוש שטחים, הפרת זכויות אדם, פשעי מלחמה, סעיפים שהם מאוד רלבנטיים גם לכמה מהפוליטיקאים ואנשי הצבא בישראל, באשר לשיטות שנקטו ונוקטים מדי יום בשטחים הכבושים נגד העם הפלסטיני. סדאם חוסיין יטען בוודאי להגנתו כי כיבוש כוויית לא היה תוקפנות, כי כוויית היא מחוז עיראקי שנקרע ממנה על ידי הקולוניאליזם המערבי, ולכן מדובר בשחרור שטחי מולדת. טיעון דומה נשמע מאוד מוכר בישראל באשר לשטחי הגדה והרצועה הכבושים. מעניין מה יחליט על כך בית הדין.


לאחר שמנינו את פשעי סדאם, צריך להיזהר לא להיסחף לתיאורים דמוניים מעבר למתחייב, כאילו מדובר ברודן ללא אח ורע, כפי שהדבר נעשה בישראל ובארה"ב. סדאם חוסיין ניצב "במקום טוב באמצע" בסולם האכזריות והדיכוי של המחצית השנייה של המאה ה-20. הוא לא הגיע לסדרי הגודל של טבח באוכלוסייה אזרחית שהאמריקאים ביצעו בווייטנאם, יותר ממיליון קורבנות. הוא גם לא הגיע לקרסולי האמריקאים באשר לשימוש בנשק כימי, שכתוצאה ממנו נולדים בווייטנאם עד היום ילדים עם עיוותים קשים. סדאם חוסיין לא הגיע לרמת הרצחנות של משטרו הקומוניסטי של פול פוט בקמבודיה, שרצח יותר ממיליון מבני עמו. משטרו העריץ של סדאם חוסיין הוא בר השוואה למשטר הרודנות הקומוניסטי של ניקולאי צ’אושסקו (ידיד ישראל) ברומניה או הדיקטטורה הפשיסטית של הגנרל אוגוסטו פינושה ששלטה בצ’ילה עד לפני קצת יותר מעשור. מאחר והדיקטטור פינושה (אף הוא ידיד ישראל שקיבל ממנה סיוע צבאי) היה חביבו של הממשל האמריקאי, ידעה ארה"ב להתעלם ממעשי הטבח והרצח של הדיקטטור והרעיון של העמדתו לדין לא עלה על דעתם של נשיאי ארה"ב.


עינינו הרואות, העולם אינו מושלם, הצדק לא מיושם בצורה שווה על כולם. העובדה שיש עריצים שמצליחים להימלט מהעמדה לדין אינה סיבה לתת לכולם פתחי מילוט. חבל שפינושה לא הועמד לדין, אבל זו לא עילה לתת גם לסדאם חוסיין פטור ממשפט.


השאלה היכן יועמד סדאם חוסיין לדין, אינה בלתי חשובה. אם יועמד לדין בפני בית משפט בעיראק, הפועל תחת ממשלת בובות של הכיבוש האמריקאי, הוא יתקבל יותר כמהלך של נקמה שיאבד מסרים אוניברסליים של דמוקרטיה וזכויות אדם.


עדיף לדעתי להעמיד את סדאם חוסיין למשפט בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שם יושב סגל בינלאומי של שופטים עם מחויבות לזכויות אדם, שלא ייתן יד לטשטוש עובדות לא נוחות לממשל האמריקאי. אבל בדיוק מסיבה זו, אני חושש, המשפט לא יתנהל שם.


לכידתו של סדאם חוסיין אפשרה לנשיא בוש לגזור כמה קופונים ולהסיט את הדיון מתעמולת ההטעיה להצדקת הפלישה האמריקאית לעיראק. ההד התקשורתי בעקבות תפישת סדאם יצר את הרושם כאילו הפלישה האמריקאית לעיראק נועדה ללכוד את הרודן ולא בגלל הטענה שעיראק מייצרת ומפתחת תעשייה של נשק להשמדה המונית. לכן חשוב להזכיר גם בעיצומו של פסטיבל סדאם כי עד היום ארה"ב לא מצאה את מצבורי הנשק הביולוגי והכימי, שלא לדבר על הגרעיני, שטענת הימצאותם היתה עילת הפתיחה במלחמה. ולא פחות חשוב להזכיר כי היומרה האמריקאית להביא לעיראק דמוקרטיה על שרשראות הטנקים, מתנפצת מדי יום מול פעולות הדיכוי הקשות שצבא הכיבוש האמריקאי מבצע כלפי אוכלוסייה אזרחית. לא עברו 24 שעות מאז לכידת סדאם חוסיין וחיילי צבא הכיבוש ירו אל מפגינים עיראקים לא חמושים וטבחו 11 מהם ופצעו עשרות אחרים. מסר דמוקרטי בעייתי מאוד. זרי הניצחון שבוש וחבורתו עטו על ראשם ינבלו מהר מאוד לאור מציאות קשה של כיבוש, התנגדות לכיבוש ואוכלוסייה מקומית מפוצלת אתנית ופוליטית וממורמרת לנוכח קשיי קיום בחיי יום-יום שמעוררים אצל רבים געגועים ליציבות היחסית ששררה בתקופת שלטונו של הרודן.


מפלאי השב"כ: יוזם טרור ומסכלו


ראש השב"כ אבי דיכטר אמר בכנס שדן בנושאי ביטחון במכללה הבין תחומית בהרצליה, כי השב"כ, הצבא והמשטרה לא סיפקו לעם בישראל את חליפת המגן לה הוא ראוי. והוא צודק. הוא מנה את גורמי הטרור אחד לאחד. היו שם כל הארגונים הפלסטינים, החיזבאללה, איראן, אפילו מקומו של טרור המתנחלים לא נפקד. רק גורם אחד לא הוזכר ברשימה: מדינת ישראל על שלל זרועותיה ומנגנוניה. הכיבוש הישראלי באמצעות השב"כ, הצבא והמשטרה – הם יצרני הטרור מספר אחד ומהם מתפצל הטרור הנגדי, הפלסטיני. דיכטר נכשל באיתור הכישלון של ארגונו. שהרי ארגונו סובל מפיצול אישיות. הוא חובש שני כובעים. בכובע אחד הוא חלק ממנגנון הכיבוש האכזרי שהורג, פוצע, מדכא, משפיל, מרעיב ומטרטר את האוכלוסייה הפלסטינית הכבושה, ובכך הוא מסייע לייצור הטרור הפלסטיני הנגדי. מנגד, חובש השב"כ את הכובע של מי שמנסה לסכל את הטרור הפלסטיני, פרי הבאושים של הכיבוש.


ישראלים שוחרי שלום נמצאים אף הם במלכוד. כמתנגדי כיבוש הם נאבקים ומייחלים לסיומו, וכחפצי חיים הם נושמים לרווחה כאשר הם שומעים דיווח כי פלסטיני נושא חגורת נפץ נתפש בטרם הצליח לחדור לתחומי מדינת ישראל ולפגוע בחפים מפשע.


כל עוד השב"כ יהיה חלק ממנגנון טרור הכיבוש המייצר את הטרור הנגדי, הוא לא יוכל לספק לעם ישראל את חליפת המגן הראויה.


צבא הכיפה הסרוגה


דוברת צה"ל מודיעה: קצין חינוך ראשי אלעזר שטרן יועלה לדרגת אלוף וימונה לראש אגף כוח אדם. בשורת איוב למי שמקווים להחזיר לצבא את תפקידו המקורי: הגנה על ישראל.


שטרן, בוגר ישיבה מפד"לית, תואר בעיתונות כחלק מתהליך הולך וגובר של כיבוש צמרת הצבא על ידי בעלי כיפות סרוגות פשיסטיות (להבדיל מכיפות השלום של רבנים למען זכויות אדם). אלעזר שטרן כבר הוכיח כי הוא גזען ושמרן כאשר הצהיר כי חיילים יהודים הם לוחמים טובים יותר מלא יהודים, וכאשר סגר את ביטאון הצבא "במחנה" בעקבות ראיון עם הומוסקסואל.


במקביל לידיעה על מינויו של שטרן, דווח בעיתונות כי מרבית המכינות הצבאיות המכשירות את חיילי הכיבוש בגיל תיכון נתונות כיום בידיים מפד"ליות וחרד"ליות, וחלקן ממוקמות בשטחים הכבושים. מספר החיילים בעלי הכיפות הסרוגות התומכים במתנחלים ובפשעי מלחמה כמו פשע ההתנחלויות, נמצא בעלייה מתמדת. הם ממלאים במספרים גוברים את שדרות פיקוד הביניים, הם הולכים וכובשים את קורסי הטיס, ובמטכ"ל יושבים כבר מספר אלופים דתיים חסידי הכיבוש והאפרטהייד. אין פרוש הדבר כי חברי המטכ"ל גלויי הראש הם מל"ו צדיקים מתנגדי הכיבוש. כלל וכלל לא. נבל חילוני המבצע פשעי מלחמה אינו פחות טריפה מנבל דתי העושה זאת. אבל משקלם הגובר בצבא של בעלי גישה דתית פונדמנטליסטית, המאמינים כי השטחים הכבושים הם חלק מנחלה שהובטחה ליהודים מהקב"ה, היא תוספת סגולית חומייניסטית שמקרבת את הצבא למבצע פקודות הזויות של רבנים מוטרפי כתבי הקודש. אם תהליך זה יימשך, הולך ומתקרב היום בו הצבא יסרב למלא את הוראות הממשלה הנבחרת אם הן יעמדו בניגוד למה שקרוי בפי המתחלים "דעת תורה" של רבני ההתנחלויות.


במה נתנחם? בחמשת סרבני הכיבוש והמצפון שלמרבה הבושה הורשעו על ידי בית הדין הצבאי בגין סירובם להתגייס לצבא כל עוד הוא צבא כיבוש. חמשת הצעירים מייצגים עמדה מוסרית וכל פיתולי הניסוחים המשפטיים של בית הדין הצבאי לא ישנו את העובדה שבית המשפט, איזו הפתעה, מילא את תפקידו כזרוע של הפשע והרשע הטמונים בערכים של הצבא הישראלי. וכמה מאכזב שעם שופטי בית הדין הצבאי נמנתה גם קצינה. הזרוע המיליטריסטית של הפמיניזם הישראלי רשאית לציין בסיפוק את שילובן של הנשים בממלכת ההרג והרוע.


ותחשבו מה בסך הכל ביקשו חמשת הצעירים: במקום להיטמע בתוך המנגנון ההירארכי האלים שמכשיר אותם להרוג בני אדם ולמלא פקודות שמשייטות בין חסר שחר לבלתי חוקי בעליל, למלא את חובתם בשירות ציבורי אזרחי. זכות טבעית בכל מדינה דמוקרטית ראויה לשמה.


נתניהו במירעו


עוד הברקה של נתניהו. הסכנה הדמוגרפית אינה טמונה בפלסטינים בשטחים הכבושים, שהרי לדבריו אין ישראל רוצה לשלוט בהם, אלא בערביי ישראל. ובאמת, מדינת ישראל דווקא מגלה הרבה רוחב לב באשר לזכותם של הפלסטינים לשלוט על עצמם. במקום מדינה פלסטינית אחת בכל השטחים, מעניקה להם ישראל, בחסות החומה, הרבה מדינות. תהיה מדינת שכם ומדינת ג’נין ומדינת טול כרם ומדינת יריחו ומדינת עזה ומדינת קלקיליה. זה יהיה העם עם הכי הרבה מדינות.


הסכנה הדמוגרפית של ישראל, כך נתניהו, מצויה דווקא בקרב אזרחי ישראל הערבים בתחומי הקו הירוק. אם לדבריו הם יגיעו ל-40% מאזרחי המדינה, הלך לו על המדינה היהודית.


אז מה עושים? את זה נתניהו לא אמר, אבל רבים כבר מגרדים את הפדחת. איך מתגברים על הצרה? ילודה של ש"ס ואגודה? לא מספיק. האשכנזיות מהמעמד הבינוני לא תשתפנה פעולה. הגירה יהודית המונית לישראל? אי אפשר לסמוך על כך. אמנם דוברו של נתניהו אמר בטלוויזיה כמה מלים על האנטישמיות, אבל האמת היא שאין היום אנטישמיות של ממש (יש ביקורת על ישראל, אבל זו לא אנטישמיות) והיהודים במערב מרגישים יותר מדי טוב בכדי להגר למדינה גזענית, צפופה, מזיעה, מלחמתית, מזוהמת, שהשטחים הירוקים בה הולכים ומתמעטים, המים הולכים ומזדהמים, הסכנה של זיהום רדיו אקטיבי הולך וגובר אף הוא, אז מה יש להם לחפש כאן?


הבו לנו טרנספר יאמרו כמה מתלהמים. מגרשים יותר ממיליון אזרחים ערבים. אבל לאן? ואיך זה ייעשה? והאם בעולם זה יתקבל כך כדבר טבעי?


נתניהו בעצם אמר לנו: הפרויקט של מדינה יהודית דינו להיכשל. אז מה הפתרון? במקום מדינה "יהודית דמוקרטית" שיהודיותה תלך ותתמסמס ברבות השנים וכך גם דמוקרטיותה, סתם מדינה דמוקרטית, מדינת כל אזרחיה. איזה רעיון גאוני. כי אם אזרחי ישראל הערבים ימנו לפי חזון נתניהו 40%, אבל ייהנו משוויון, מפרנסה טובה, מרמת חיים גבוהה, מחינוך מעולה, באחת, ירגישו בבית כאזרחים רצויים, יהיה להם אינטרס לשמור על מדינת ישראל ללא קשר למספר היהודים. אחלה של מדינה.


הגיונו של מוסיקאי אנטי ציוני


גלעד עצמון הוא מוסיקאי מוכשר החי באנגליה. נוסף להישגיו המוסיקליים הוא גם אדם בעל תודעה פוליטית מאוד מפותחת (ראו את אתר האינטרנט שלו). הוא אנטי ציוני נלהב. מייסר את ישראל במאמרים רבים שהוא מפרסם באתרים שונים. הוא למשל סבור כי במקום להתעסק בהכחשת השואה, תופעה שולית ובלתי חשובה, ראוי לעסוק במה שהוא מכנה השואה שישראל מפעילה כלפי העם הפלסטיני.


במאמרו שקראתי בטרם כתיבת שורות אלו, עוסק עצמון בעניין רצח ישוע הנוצרי. היהודים, הוא אומר, תוקפים בחמת זעם כל מי שמאשימים אותם ברצח ישוע שבוצע לפני אלפים שנים. מדוע יהיו היהודים החיים היום אחראים למה שעשו אבות אבותיהם הקדמונים לפני אלפיים שנה?


אבל מוסיף גלעד, אם אנחנו היהודים החיים כיום איננו אחראים למעשים שביצעו יהודים לפני אלפיים שנה, הכיצד יש ליהודים זכות לשבת בהתנחלויות בשטחים הכבושים, על סמך הטענה כי לפני אלפיים שנים ישבו שם פעם יהודים? מתי שנוח לנו אנחנו ממשיכי אבותינו ומתי שנוח לנו אין קשר? צריך להחליט.


ועוד הוא מוסיף. מרבית היהודים בישראל אומרים וכותבים במקום ישוע, שהוא שמו הנכון של הנוצרי, ישו, שהוטמע בשפה העברית על ידי הממסד הרבני, שהוא ראשי התיבות "יימח שמו וזכרו". זהו ביטוי השמור לאויבי העם היהודי כמו היטלר למשל. אם ישו שווה היטלר, כותב גלעד, אז אולי באמת יש סיבה לעולם הנוצרי לשטום את היהודים ולהטיל עליהם אחריות על רצח משיחם?


לאתר של גלעד עצמון: www.gilad.co.uk

תגובות
נושאים: מאמרים

57 תגובות

  1. לגדעון ספירו | י. פ. הגיב:

    חצי תשובה המתחמקת מהעיקר ולא לענין

  2. פוליגלוט הגיב:

    קראתי את המאמר.עם חלק אני מסכים ועם חלק בוודאי שלא.החלק המרגיז שמשאיר את הקורא השפוי עם טעם רע אלו הדיבורים בגנותם של חיילי צה"ל. מכיוון שכל העם צבא וגם בנך הינו קצין בצה"ל אודה לך באם תתקן הכתבה ותמחקהו.שבת שלום וחג שמח.

  3. אסף ווידסלבסקי הגיב:

    אני ימני.
    מעניינות אותי הדעות שלכם.
    נשמע שכולכם מסכימים על רעיון אחד בסיסי,
    אך לא ברור לי מה הוא.

    אני לדוגמא מאמין באמיתות התורה,
    על בסיס אמונה זו אני וכל שכמותי מתדיינים.

    רק רציתי להבין מה היא האמונה השורשית שלכם.
    שמאפשרת לכם להתדיין ולהסכים ולחלוק סביב איזו נקודה אחת.

    אני נורא סקרן.

    אסף ממנהיגות יהודית בליכוד
    http://WWW.MANHIGUT.ORG

  4. רוני כהן הגיב:

    איך ניתן לטעון שאין כעת אנטישמיות, כאשר רק לפני שבועיים פורסם דו"ח רשמי בצרפת לפיו תלמידים ומורים יהודים עוברים לבתי ספר פרטיים משום שאינם מוצאים את מקומם במגזר החינוך הציבורי אשר עלבונות ואיומים הם מנת חלקם היומיומית של העובדים בו?
    לא כל היהודים הצרפתים המועלבים ומותקפים ציונים, וודאי שלא כולם תומכים בכל מעשי ישראל בשטחים הכבושים.
    היטפלות לתלמיד יהודי בצרפת כ’מחאה על מעשי ישראל’ אינה דומה להפגנה מול שגרירות. היהודים בחו"ל אינם שליחים או שגרירים של מדינת ישראל או של הציונות ואת התופעות המגונות בצרפת, וכן תופעות דומות המתרחשות במדינות נוספות באירופה ובעולם, לא ניתן לסווג כהתנגדות פוליטית אלא כאנטישמיות בשינוי אדרת.

  5. אבירם הגיב:

    שלום גדעון,

    אשמח אם תציין לינק למאמר המדובר של גלעד עצמון בעניין היהודים וישו.

    אומנם טרם קראתי את המאמר אבל אני אטול לעצמי את החרות לבקר את הרעיון:
    כל העיסוק במכירתו של ישו הוא אנטישמי במהותו. אני בכוונה כותב "מכירתו" מפני שאם בהריגתו מדובר הרי שיש להפנות אצבע מאשימה אל שרידי האימפריה הרומית ודרכה הנלוזה להתמודד עם אופוזיציה.
    הבה נתעלם לרגע מן האיוולת של "ניתוח" ארוע שארע לפני אלפיים שנה, וננסה לשתף פעולה עם המיתוס כאילו ארע כפי שנטען:
    כל מי שדן בסוגיה אמור לזכור שישו עצמו היה יהודי כמו גם אלו שליוו אותו, שאחד מהם היה יהודה איש קריות.
    ז.א שכל אותה סאגה ארעה בין יהודים, וחוץ מהתליין (או "הצולב"…) הרומי כולם בסיפור היו משלנו.
    מה עושה האנטישמי הממוצע? הוא שם את כל היהודים בחבילה אחד עם יהודה איש קריות, כאילו אומר "יהודי כמוכם הסגיר את ישו לידי הרומים".
    באותה מידה הוא היה יכול לשים אותנו בכפיפה (קדושה) אחת עם יוחנן המטביל או עם ישו עצמו, כי הרי קשר המוצא ביני כיהודי לבין יהודה איש קריות הוא חזק בדיוק כמו הקשר שלי לישו.
    מה אני בא לאמר? אני כיהודי רצחתי את ישו בדיוק כמו שאני ניצלבתי כנוצרי הראשון (היהודי) ע"י הרומים…
    בקיצור, הפסאודו דיון המנוהל ע"י נוצרים אלפי שנים בענין הזה הוא לא רק גזעני ורצחני בתוצאותיו אלא גם מסמן בחותם האיוולת והגזענות את המתדיינים.
    גלעד עצמון אכן אדם אינטילגנטי וארצה להיווכח איך הוא דש בנושא מבלי להאדים מבושה.

  6. לרוני הגיב:

    אותם תלמידים אכן אינם מייצגים את ישראל באופן פעיל, אבל ממשלת ישראל בוחרת לייצג, בין אם בבחירה ובין אם לא, את כל יהודי העולם, ובכך גוזרת על כלל היהודים יחס דומה לזה שמקבלים אזרחי ישראל.

  7. אבי יעקוב הגיב:

    ממש נוגע ללב לראות את האמון שלגדעון ספירו "שונא הדיקטטורות" יש בבית הדין הבינלאומי בהאג. האם גדעון ספירו שאל את עצמו מי הקים בית דין זה ואיזה אינטרסים הוא משרת? מדוע את מילוסוביץ דנים בבית דין זה, אך לא את בוש ואת שרון? מדוע את הפושעים אותם הוא מדרג באמצע סקלת הרשעות מעמידים לדין אך לא את אלו המבצעים רשע בקנה מידה אין דומה לו? אם חושבים לרגע האם בית דין זה אינו חלק מהדיקטטורה של שליטי המדינות הקפיטליסטיות החזקות ובמיוחד ארצות הברית? גדעון יודע לגבב מילים המתפקדות כמסך עשן עבור השליטים הממשיים של העולם הכופים עלינו דיקטטורה נוראה גם אם הוא קורא לה דמוקרטיה. כאדם שעוקב מקרוב אחר כתיבתו של ספירו במשך שנים אני מעיד שאין ביכולותו לעולם להיות עצמאי במחשבתו מהאינטרסים של שליטי ארצות הברית ואירופה. שמאל ממשי אינו זה הפועל כדי להסתיר את האמת אלא כדי לחשוף אותה עד תום.

  8. מוטי הגיב:

    לחשוף את האמת עד תום? אין דבר כזה ידידי.
    יש מספיק אנשים שמנסים לרדת לשורש האמת וכל אחד מוצא את עצמו בסוף עם שרץ אחר בידו.
    האם אתה חפץ שכולם יגידו "אמן" לאמת שלך?
    אתה בטוח שאתה רוצה בכך?

    ולענין בית הדין: לדעתי הענין פשוט, סאדם פשע בעיקר נגד עמו ולכן עמו ישפוט אותו.
    ההשפעה האמריקאית אולי תפגע במראית העין של המשפט ואולי אפילו תציל את סאדם מהגרדום. אבל שליחתו של סאדם לבית דין רחוק ומנותק מעירק תפגע בתחושת העם העיראקי שצדק נעשה.

  9. שי גרכאן הגיב:

    "מייללים ונדפקים". מן פראפראזה על הנושא. מצד אחד טוב שהאמריקאים שחררו את העולם מסדאם, אך מצד שני האמריקאים גם הם רעים ורומסי זכויות אדם. דמעות של שמחה בשנקין.
    אולי מה שמראה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב. מן קורטוב של בודהיזם שהשמאל הקיצוני יכול היה לאמץ על מנת להיות קצת יותר מאוזן מעשי ושפוי.

  10. לא בודהיזם כי אם דיאלקטיקה הגיב:

    מארקס עלה על זה לפני די הרבה זמן. והאמת, מותר להיות אמביוולנטי. עומד יופי בניגוד לאחידות-המחשבה בימין המיליטנטי.

  11. אין טוב בלי רע הגיב:

    אין טוב בלי רע
    אין יום בלי ליל
    אין אור בלי צל
    (מחבר אלמוני 1920)

  12. יורם בר-חיים | הערה הגיב:

    גדעון ספירו כותב על "משטרו הקומוניסטי של פול פוט" ואני אומר להד"ם, לא כל מי שמניף כמה ססמאות אדומות הוא קומוניסט בדיוק כמו שלא כל מי שמניף כמה ססמאות על דמוקרטיה (בוש, נניח) הוא דמוקרט.
    משטר הח’מר-רוז’ לא היה קומוניסטי או סוציאליסטי לא בהשקפותיו ולא במעשיו, הפרויקט הגדול ביותר שמשטר זה ניסה לעשות היה העברת רוב האוכלוסיה העירונית מהעיר לכפר, שזה ההיפך הגמור ממה שעשו כל הממשטרים הסוציאליסטיים יותר או פחות. הפרויקט הזה הוא גם שהוביל למצב של רצח-עם הלכה למעשה על-ידי המשטר. וראה זה פלא, מי שהפיל את המשטר הזוועתי הזה היתה וייט-נאם הסוציאליסטית, שאמנם לא הצליחה לבנות מחדש את קמבודיה אבל כן הצליחה לחסל מעשית את הח’מר-רוז’.
    אם זכרוני אינו מטעני, ארה"ב מכירה עד היום בנציג של הח’מר-רוז’ כנציג הלגיטימי של קמבודיה.

  13. החוג לזעיר בורגנות/אלכס מסיס הגיב:

    הפרולטר עו"ד יוסף שוורץ מכנה "זעיר בורגנות" את מי שסבור שהזיותיו הסהרוריות על "מהפכה"ו"המונים"(השמועה אומרת שמשלושת המוניו הוא נשאר עם שנים,כולל עצמו) – אין להן שחר והוא מבזבז את זמנם היקר (זעיר בורגנים אינם עשירים) של קוראי "הגדה השמאלית" בהרצאות ממוחזרות וזהות המוקלדות מתחת לכל עץ (מאמר) רענן.יש לו שני אויבים מרכזיים: האימפריאליזם הגלובלי ומערכת "הגדה השמאלית".לראשון, אין ביכולתו לעשות דבר ולכן הוא מרכז את מאבקו אצלנו במלחמת התשה, המוכרת לקוראים המוחים ושאין באפשרותם להדוף את הפלישה הקולוניאליסטית-אימפריאלית של שוורץ, המתחבא לאחרונה תחת שמות בדויים או שאינו חותם כלל על מנשריו. עכשיו,הוא מתפאר
    ב"ניצחונו" על המערכת ואינו מבין (זה הוא ליקוי חמור אצלו) שמדור התגובות יאלץ להסגר כליל בעטיו.

  14. למר גדעון ספירו הגיב:

    לא אחת אני מסכימה עם בקורתך הנוקבת על תהליכים שונים בפעילות הממשלה וגופיה שמדינה מתוקנת לא היתה מאפשרת (ישראל אינה,ב-א רבתי, מדינה מתוקנת).אבל היום חטאת למוסר בכך שקבעת שהפשע והרשע טמונים בערכים של צה"ל ואני מאד מתפלאת עליך!

  15. אלכס מסיס הגיב:

    ספירו והשוורצים (המתחבאים מאחורי כינויים כמו "המורד" ועוד) הם שני צידיה של אותה מטבע
    שחוקה: ספירו מתנפל על כל מי שחולק על חלק מהנחותיו בכינויים שאין להם שחר והשוורצים,משיבים לו ב"אימפריאליזם" הקואליציה המשונה הזו,מצאה לה "אוייב". משותף: אלכס מסיס. אני נזכר בשנות ה70,כששני פךגי מק"י של ד"ר משה סנה (מק"י) ומאיר וילנר (רק"ח) הטיחו בח"כ אורי אבנרי ובי (חבר
    הוועד הפועל של ההסתדרות) שאנו "סוכני מוסקבה"(סנה) ו"סוכני הCIA (רק"ח).

  16. רונן פינטו הגיב:

    ראשית – ארצה להתייחס לשיטת הגשת התגובות באתר: ראו נא, כיצד אתם מאיימים שתגובות המכילות דברי הסתה ודיבה יוסרו. האתר שלכם מלא בהתבטאויות כאלו, ואף חריפות יותר, אם במסווה ואם במוצהר. וכעת לתגובה – להתרשמותי, אין למשפט צדאם ולא השלכה אחת על ישראל. ההשוואה מגוכחת בעיני, כאשר צדאם הכיל משטר טרור ורודנות אכזרי, אשר כלל הרג חפים מפשע מתוך כוונה (ואני מדגיש, מתוך כוונה). מצבה של ישראל שונה בצורה קיצונית. דבר נוסף – דבריו של ספירו בדבר נאום ראש שב"כ. בלי להתייחס לתוכן (המסוכן, המסית ושגוי מ י ס ו ד ו) הייתי רוצה להפנות את תשומת לב הקוראים לכך שמחבר המאמר מתנסח בצורה המזכירה מאוד עיתונות ערבית קלוקלת (להבדיל מעיתונות מתקדמת המתעוררת לאחרונה במזה"ת), ויש בכך להעיד על תוכנם של הדברים ורצינותם.

  17. אבנר לישראל פוטרמן הגיב:

    עליך נאמר: "הפוסל, במומו פוסל", ומדוע?
    נניח שיש מאבק בין "השטן הגדול" ארה"ב לבין
    אנשים שלדעתך רואים נכוחה (כמוך).
    את אותו שימוש נלוז שעושה ארה"ב בסאדם ופשעיו עושים גם אתם. בשם אותו מאבק שלך נגד הרוע האמריקני היית מעדיף שסאדם יכריע את ארה"ב וימשיך לפשוע בעמו.
    אתה מעלה עריץ מטורף על נס ולא מגנה אפילו בחצי פה את פשעיו הנוראיים רק משום שמי שהעמיד אותו במקומו (תא מעצר) בא מיבשת אמריקה.
    הדוגמה שנתת עם עראפת וישראל אינה מוצלחת במיוחד (בלשון המעטה). אם להמשיך את אותו קו מחשבתי ניתן לאמר שאין לשמוח על תבוסתו של היטלר ברוסיה כי סטאלין רצח יותר אנשים, וע"י הסכם ריבנטרופ מולוטוב הוא איפשר להיטלר את תחילת ההישתוללות שלו באירופה… והרי לך דוגמה מוצלחת כשלך!
    אין דין ישראל בשטחים כדין ארה"ב בעיראק כמו שאין דין עראפת כדין סאדם.
    דעתך העיקשת בנושא מראה על חוסר יכולת שיפוט אובייקטיוית עד כדי תמיכה (אפילו אם פאסיבית) במעשים קשים נגד בני אדם.
    העם העיראקי היה מספיק זמן בן ערובה בידי סאדם (ולשיטתך גם בידי ארה"ב), הוא לא צריך להיות גם בן ערובה בידיך

  18. תגובה שמאלית מבולבלת | ישראל פוטרמן הגיב:

    גדעון ספירו הוא רודף צדק בכל מקום שבו נעשה עוול (ועל כך מגיע לו פרס נובל לזכויות האדם).
    יחד עם זאת הוא לא מבין מה שכל אדם פוליטי (ועוד מהשמאל) ראוי שיבין. בהוקיעו את סדאם הוא מצטרף מיד למקהלה של מחוללי העוול לא רק בעירק אלא בעולם כולו ולא משנה כמה "אבל" יופיע במאמר אח"כ (למי בכלל יש כוח לקרוא). לצורך המחשה אתן דוגמא הבנויה על הנחה בלבד: נניח שהצבא הישראלי נכנס למוקעטה ו"שולף" (ביטוי גזעני, כשמשתמשים בו כלפי בני אדם, המקובל בעיתונות הישראלית) משם את ערפאת, מעמידו לדין ומסתבר שיש נגדו הוכחות מהסוג שספירו מוקיע. האם גם זו תהיה עילה לקורת רוח לגדעון ספירו כ"שוחר זכויות אדם ואיש שמאל דמוקרטי". האם לא ברור שלא שאלת הצדק עומדת כאן למבחן אלא המטרה להשפיל ולייאש את הפלסטינים ממאבקם? סדאם היה שותף זוטר לאלה שעכשיו מעמידים אותו לדין (על פשעים שחלקם עשה בשרותם או לפחות בידיעתם). שלא מרצונו ושלא בטובתו הפך להיות סמל למנהיג ערבי שנאבק באימפריאליזם האמריקאי (ומי שלא מאמין מוזמן לבקר בעזה). הכוונה בהשפלתו ובהעמדתו לדין היא בדיוק כדי לדכא ולייאש ולהפחיד את המתנגדים לסדר שהאימפריאליזם כופה, ומצד שני לספח אליהם את גדעון ספירו (כלומר להצדיק בעיני ליברלים את המלחמה). יתר על כן, אותם מיליונים שהפגינו נגד המלחמה ההיא, הבינו יפה מה כאן עיקר ומה טפל ולכן חשבו שהשארתו של הרודן הקטן בשלטון היא קרבן קטן לעומת כניעה לרודן הגדול.

  19. גדעון ספירו הגיב:

    לאבי יעקוב,
    אני רגיל שחולקים עליי, הן מצד הימין (המתון יותר והמתון פחות), הן מצד השמאל הסטליניסטי טרוצקיסטי והן מכיוון המרכז. בשביל האחד אני שמאלן עוכר ישראל שאוהב רק ערבים, בשביל השני אני משרת האימפריאליזם האמריקני והציונות.
    יש לי כבוד רב כלפיי יריבים שחולקים עליי בצורה אינטלגנטית, וחמלה כלפיי מי שמגלים בורות.
    אבי יעקוב תוקף אותי על שאני מביע אמון בבית הדין בהאג, שלדעתו אינו אלא שרת ניקלה של הקפיטליזם, והראייה, לדבריו היא המשפט המתנהל נגד מילושוביץ. מדוע בוש ושרון לא עומדים לדין? הוא שואל בכאב רב. אשמח מאד אם אבי יעקוב יוכל להעמיד לדין גם את בוש ושרון, אבל עד שיצליח במאמציו, האם יש לתת לכל עריץ פטור מהעמדה לדין בגלל שאי אפשר להעמיד לדין את כולם? אני לא חסיד השיטה הסטליניסטית טרוצקיסטית של או הכל או כלום. מילושוביץ ביצע פשעים קשים ועל כן טוב וצודק שהא עומד לדין.
    מעבר לכך, בית הדין שאני דיברתי עליו ברשימתי אינו אותו בית משפט השופט את נשיא יוגוסלביה לשעבר מילושוביץ. ברשימתי ציינתי כי ראוי להעמיד לדין את סדאם חוסיין בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי, שהוקם בעקבות אמנת רומא, והחל את פעולתו לפני מספר חודשים. תפקידו לשפוט פושעי מלחמה. בית דין זה אינו סניף של האימפריאליזם האמריקני, והוא החל את פעולתו בניגוד לדעתה של ארצות הברית. בוש משך את חתימתה של ארה"ב על אמנת רומא. גם ישראל מתנגדת לבית הדין הפלילי הבינלאומי.
    כמה מביך שאבי יעקוב לא הבחין בדברים, שהרי כתבתי אותם בבהירות רבה.

  20. אבי יעקוב הגיב:

    תגובתו של ספירו מאוד מעניינת, בטענתי כנגד הקו של תמיכה הן במוסדות של שליטי הקפיטליזם הן האירופאי והן האמריקאי, התכוונתי בדיוק לכך. בית המשפט הבינלאומי הפלילי שהוקם בעקבות אמנת רומא, הוא בית המשפט של שליטי הקפיטליזם האירופאי. אין כל הבדל בין שליטי הקפיטליזם האירופאי והאמריקאי או היפני. אנו חיים בתקופה של החרפת המתיחות בין הגוש האירופאי( ולמעשה גם בתוך עצמו) ובין ארצות הברית ובינן ובין יפן. קיימת מלחמת סחר חריפה שמאיימת בעתיד להפוך למלחמה יותר חמה, אילולי הנשק האטומי היא הייתה כבר פורצת. מה שעולה מדבריו של ספירו הוא שניתן לתמוך בשליטי אירופה כנגד שליטי ארצות הברית. הדבר עולה כמובן בקנה אחד עם הגיונם של כל תומכי הסכם ג’נבה. לשליטי אירופה אותם אינטרסים אימפריאליסטים כמו לארצות הברית, ההבדל הוא שארצות הברית יותר חזקה ומסיבה זו לא אחת מתרפסים לפניה שליטי אירופה, למשל כאשר הן כולן העבירו החלטה באו"ם שהעניקה את עיראק כקולוניה לארצות הברית. יפן במסגרת התלקקות זו שולחת חיילים לעזרה לכיבוש האנגלו-אמריקאי.
    ספירו שואל מדוע שאני לא אעמיד את בוש ושרון לדין, והרי הוא יודע שלי כיום אין את הכוח לכך, אולם השאלה היא מדוע לא יעמיד בית הדין שהוקם לפני אמנת רומא עליו הוא סומך את בוש ובלייר ושרון למשפט? משום שגם לו אין את הכוח כנגד ארצות הברית ועל כן בפועל ארצות הברית מחליטה על גורלו של צאדם ולא אירופה.
    יש כיום מאבק של המוני העם העיראקי לשחרור לאומי מארצות הברית, האם מכיר בכך ספירו? ואם הוא מכיר בכך, האם ראה שמץ של תמיכה של שליטי אירופה במאבק זה? האם לדעתו העמדתו של הרודן צ’אדם בבית דין זה או אחר של שליטי העולם, תסייע למאבק המוני העם העיראקי או לשליטי ארצות הברית כובשי ומרצחי העם העיראקי?

  21. אלכס מסיס הגיב:

    אין כל קשר בין הנימוקים שפזרו בוש ובלייד לפני הפלישה לעיראק,לבין תפיסתו ומעצרו של חוסיין. מי שמשחזר עכשיו את שקריהם הבוטים של בלייר ובוש ומייחס להם בדיעבד מטרה חדשה:
    סילוקו של חוסיין מהשלטון – הוא שרלטן,כמוהם.
    בוש האב ומשלחיו, חברות הנפט האמריקאיות,לא ניסה אפילו למגר את שלטונות של חוסיין ב1991 על כי נועד לו תפקיד חשוב באסטרטגיה האמריקאית: מלחמה באיראן.האמריקאיים הם שהעלטו אותו לשלטון וסייעו לו במרחץ הדמים בהם שטף חוסיין,הרג,חיסל,עינה ותלה את הקומוניסטים העיראקים ואחרים. ארה"ב מימנה ותמכה לוגיסטית בו ובשלטון הרצחני שלו ועכשיו מגלגל בוש הבן את עיניו בהתחסדות ואנשי חופש ודמוקראטים אמיתיים כגדעון ספירו ב"הגדה השמאלית" או גדעון סאמט ב"הארץ" – נופךים במלכודת הצביעות והמרמה. סאדאם חייב ךךעמוד למשפט עמו אך את הטיעונים להרשעתו ולגזר דינו,יש להשמיע בבית הדין הבינלאומי ולא בחוות התליינים של בוש או בהשתלחות מן המותו, בעיתונות.

  22. …"כזרוע של הפשע והרשע הטמונים בערכים של הצבא הישראלי…." הגיב:

    לספירו ! זוהי נבזות לכתוב דברים אכולי שקר,רמיה ושנאה על חיילי צה"ל. אתה חייב להתנצל על מילים אלו. אתה גם יודע היטב שפעמים רבות אני מוקיר את כתבותיך,אבל המילים המופיעות בכותרת תגובתי הן זנותיות.

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לישראל פוטרמן ואלכס מסיס,
    אין שום צורך להזכיר לי את חלקה של ארה"ב בתמיכה בסדאם חוסיין. הדברים מופעים בטורי.
    יש סוג מסויים של אנשי שמאל שמוכנים להתייחס בסלחנות לכל דיקטטור ורוצח המונים אם באמתחתו יש גם פרק של עימות עם ארה"ב כמו שיש לסדאם חוסיין.
    מילות הקסם "האימפריאליזם האמריקני" משמשות עבור השמאל הנ"ל כשיקוי פלאים המעדן, אם לא מטהר, את חומרת הפשעים של הפושע, ובלבד שיציג כרטיס חבר במועדון שנלחם נגד השטן הגדול -ארה"ב.
    איך יוצאים החברים מהפלונטר? פשוט מאד. הם מייחסים את פשעיו של סדאם חוסיין לעידן שבה היה עדיין חביב הממשל האמריקני, בטרם הפך לאויבו.
    אינני שותף לגישה פשטנית ולא רצינית זו.
    ראשית, סדאם חוסיין לא היה קטין שאינו אחראי למעשיו בתקופה בה נהנה מתמיכת ארה"ב. הוא נושא באחריות לפשעים גם בהיותו קליינט אמריקני.
    שנית, סדאם חוסיין המשיך לבצע פשעים נגד עמו ונגד שכניו גם בתקופה בה היה בעימות עם ארה"ב. תמיכה או אי התמיכה מצד ארה"ב לא שינו את אופיו הרצחני והברברי של הרודן ומשטרו. לכן העמדתו לדין היא דבר חשוב.

    למגיב האלמוני שהזדעזע מהמשפט "זרוע של הרשע והפשע הטמונים בערכים של הצבא הישראלי"-אותו ייחסתי לבית המשפט הצבאי שהרשיע את חמשת הצעירים, אנשי מצפון ומוסר, שמסרבים להתגייס לצבא כל עוד הוא צבא כיבוש.
    אינני מתכוון להיענות לדרישתך להתנצל על מלים אלו. אני עומד מאחוריהן. צה"ל הפך במשך 36 שנות כיבוש לממלכת רשע ופשע. בית המשפט הצבאי שהרשיע את חמשת הצעירים הנפלאים שלא מוכנים להיות חלק מממלכה זו, אכן שימש כסוכן הרשע והפשע.

  24. גדעון ספירו הגיב:

    ליורם,
    המשטר של פול פוט היה משטר קומוניסטי חד מפלגתי מהדגם של העריצות הסובייטית וההבדלים בין המדינות השונות שנישלטו על ידי דגם זה היו בעיקר רק ברמת האכזריות הדיכוי והרצח נגד בני עמם. משטרו הקומוניסטי של פול פוט נימנה עם החמורים שמשטרי הרצח הקווניסטים, אם לא החמור מכולם. מאחר וטרם חווינו משטר קומוניסטי שלא מהדגם החד מפלגתי העריץ, אז הלהד"ם שלך חסר משמעות.
    שיחרורה של קמבודיה מאימי שלטון פול פוט נעשה על ידי ויטנאם, והדבר תמיד יזקף לזכותה, אולם אני הייתי ניזהר מלכנותה "ויטנאם הסוציאליסטית" כי גם היא היתה והינה חלק מהדגם העריץ החד מפלגתי, אם כי הרבה פחות אכזרי מזה של פול פוט.
    מאז עברה ויטנאם כמה שינויים, הדומים בכמה קווים למה שהתרחש ומתרחש בסין, והיא מאמצת יותר ויותר כלכלת שוק חופשי קפיטליסטי תחת הגמוניה פולטית של משטר קומוניסטי חד מפלגתי.

  25. יורם בר-חיים | לגדעון ספירו הגיב:

    חבל שכשהדיון מגיע ל"קומוניזם" אתה משתמש באותם מושגים פשטניים המקובלים כל-כך על הימין. על סמך מה אתה טוען שמשטר הח’מר-רוז’ היה קומוניסטי ? התוכל למנות מעשה אחד שלו התואם באופן מובהק משטרים "קומוניסטיים" ? חד-מפלגתיות אינה ראיה שכן אפילו אילו קיבלתי את עמדתך לגבי "עריצות הקומוניזם", הרי שעריצות חד-מפלגתית היא תכונה של כל המשטרים בעולם שאינם נהנים מהניצול של ארצות אחרות, כלומר של רוב העולם, לאו דווקא של משטרים "קומוניסטיים".

    לגבי טענתך כי "וטרם חווינו משטר קומוניסטי שלא מהדגם החד מפלגתי העריץ", עובדתית היא איננה נכונה, דרום תימן לא הייתה חד-מפלגתית ואפילו לא ריכוזית. קובה, וייט-נאם וסין הן אכן חד-מפלגתיות בעיקרן אבל יש בהן ארגוני אופוזיציה שאינם מנועים מלפעול (אגב, לא נכון שבוייט-נאם יש רסטורציה קפיטליסטית דוגמת סין). בסין, אגב, משתתפים ארגוני האופוזיציה בבחירות המחוזיות ויש נציגים ארנכיסטים וטרוצקיסטים בכמה מחוזות, נכון בהחלט שחסרה דמוקרטיה פוליטית עממית בארצות האלו, אבל לא צריך להציג דברים באופן פשטני וחד-צדדי. כדאי לזכור שלפחות בקובה ובוייט-נאם ישנה מידה של השפעה לציבור הרחב באמצעות וועדים עממיים, פעילותם של אלו מתואמת במידה מסוימת עם מפלגת השלטון אבל הם לא כפופים לה לחלוטין. הנה דוגמה, מישהו (שאני מכיר) רצה לעשות פרויקט חקלאי בוייט-נאם וזכה לתמיכת השלטונות. הוועדים של האיכרים באיזור המיועד דחו את הפרויקט ואי-לכך הוא בוטל למרות תמיכת הלשטון המרכזי בו. אילו זה היה קורה בארץ קפיטליסטית, מספיק שחברה גדולה ועשירה היתה מעוניינת בפרויקט והוא היה מתבצע תוך דריסת האיכרים וללא שמץ של התחשבות בהם.

    כעת, הנה שאלה מעניינת, האם זה מקרה שהמקרים היחידים של סיוע אמיתי לארצות נגד דיכוי אכזרי, בלי לנצל אותן כלכלית ובלי לכפות עליהן כיבוש ברוטאלי היו פעולות של משטרים "קומוניסטיים" ? קובה שסייעה לאנגולה, מוזמביק וקונגו, וייט-נאם שהצילה את קמבודיה… או במילים אחרות, איפה היו הסוציאל-דמוקרטיות והמוסדות הבינלאומיים כשדרום-אפריקה פלשה לאנגולה ומוזמביק ? אנשים בארצות האלו זוכרים בהערצה את המתנדבים של קובה, לא כמו שזוכרים "חילות סיוע" צרפתים, בריטים או אמריקאים באיזושהי ארץ בעולם.

  26. מומי | שאלה על "דמוקרטיה על שרשראות הטנקים" הגיב:

    לא ברורה לי הרתיעה האינסטינקטיבית של אנשים שזכויות אדם אוניברסליות (קרי מוחלטות, בלתי-ניתנות לשלילה) עומדות בבסיס תפיסתם המוסרית, מ"דמוקרטיה על שרשראות הטנקים". (אני לא מדבר על מרכסיסטים שמתעקשים להתעלם מהבסיס של מארכס בנאורות ומזמן שכחו מה האמצעי ומה המטרה, אלא על אנשים שעקרונות הנאורות באמת מנחים אותם).
    הלוא במקרים רבים אין דרך אחרת לשחרר אנשים אלא בכוח הזרוע. (מועטים הדיקטטורים שמתנדבים לוותר על כוחם בגלל, נניח, הדיאלוג הקונסטרוקטיבי שמנהלות אתם חברות נפט אירופאיות). למה זה כל כך מרכזי שבוש צבוע ולא יצא למלחמה מתוך כוונה כנה לשחרר את העם העיראקי? – מה רע בכך שהוא אולץ לאמץ את הרטוריקה הזו רק בדיעבד (ואולי בלב לא שלם)? ולמה לעזאזל אני מקבל לפעמים את התחושה שרבים בשמאל הליברלי באירופה ובארץ מקווים לכשלונו בכך?
    לינקולן לא יצא והוביל את הצפון למלחמת האזרחים על מנת לשחרר את העבדים. אבל במהלך המלחמה הוא אימץ את המטרה הזו (לאט מאד) – מה שבעיני רבים הפך את שפך הדם הנורא (620 אלף הרוגים) למוצדק כיוון ששירת מטרה מוסרית עליונה – ואת לינקולן לאחד המנהיגים החשובים בהיסטוריה של החירות. הדמוקרטים באותה תקופה התנגדו כמובן למלחמה ששופכת כל כך הרבה דם (לבן) למען הניגרו אבל כיום הם נשבעים בשמו של לינקולן. ואני לא צריך להכביר מילים על צרציל והמלחמה בגרמניה הנאצית.
    אז די ברור שבוש הוא לא לינקולן – אבל הוא הפך את הדמוקרטיזציה של עיראק למבחן המרכזי של נשיאותו,וכמו שגדעון מדגיש, תפיסתו ושפיטתו של צדאם הם אירועים שצריכים לשמח את כל שוחרי החירות. אז למה הם לא? אני באמת מתקשה להבין את כל הדיאלקטיקה המתפתלת של מתנגדי המלחמה הזו – מילא אם היו עושים הבחנה בין המלחמה לדמוקרטיה והמלחמה למען חברות הנפט: מצדיקים את האחת ומתנגדים לשניה. מה הטיעון? שיש כאן מדרון חלקלק? שאסור ללכת כנגד מועצת הבטחון? שהאמריקאים מעוניינים בכיבוש מתמשך של עירק? שכיבוש אמריקאי הוא גרוע משלטון טרור בגלל עצם היותו אמריקאי? זה נשמע כמו תירוצים לעמדה מוכנה מראש.

    ועוד נקודה – נניח שהיו מוצאים מצבורי WMD עצומים בעיראק ולא מנסים לכונן שם דמוקרטיה – האם אז המלחמה היתה יותר מוצדקת?? הלא זו הצדקה ביטחוניסטית לחלוטין – איזו עדיפות מוסרית יש לה על ההצדקה הדמוקרטית שבוש (לשמחתי) מנופף בה כיום?

  27. גדעון ספירו הגיב:

    ליורם,
    החמר רוז’, כמו כל שאר משטרי העריצות הקומוניסטים, עשו שימוש בטרמינולוגיה מרקסיסטית כדי להצדיק את פשעיהם. משטרים אלה עטו כמוצא שלל רב על מושג הדיקטטורה, שאצל מרקס מוזכר פעם אחת, והפכו אותו, בעקבות לנין טרוצקי ואחרים, לעיקר העיקרים שלהם. הדיקטטורה היא אבי אבות הטומעה שבגילוייה המזוויעים הפכו לרצח עם כפי שביצעו סטלין ופול פוט. כפי שהזכרתי, גם המשטרים הקומוניסטים האחרים, לא בחלו בשיטות דיכוי אכזריות, הגם שלא הגיעו לרמת הברבריות של סטלין, מאו ופול פוט.
    אתה נימצא במצוקה קשה אם אתה נאחז בקובה כדוגמא לדמוקרטיה סוציאליסטית, בעיקר כאשר רק לפני מסםפר חודשים הכניס משטרו של קסטרו קבוצה של אינטלקטואלים, ביניהם עיתונאים וסופרים, לעשרות שנות כלא במה שאמור להיות "משפט", כשכל פשעם מתמצה בפרסום דעותיהם החולקות על חוכמת קסטרו וממשלו הקומוניסטי החד מפלגתי.
    אתה מגלה מידה מופלאה ומופלגת של תמימות פוליטית (במקרה הטוב) אם אתה זוקף את שליחת החיילים הקובניים לאנגולה, מוזמביק וקונגו לזכות "סיוע אמיתי נגד דיכוי אכזרי", שעה שלמעשה הגנו החיילים הקובניים על משטרי עריצות ש"זכותם" הגדולה היתה קירבתם לברית המועצות. החיילים הקובניים מילאו תפקיד של שליחי האינטרסים של האימפריה הסובייטית במסגרת המאבק הבין גושי בין שתי המעצמות האימפריאליסטיות. קובה, שהיתה ת.פ. של האימפריאליזם הסובייטי, בכלל לא היתה במעמד של שיקול דעת עצמאי בנושא, ולו בגלל העובדה שניתמכה כלכלית על ידי ברית המועצות.
    גם באשר לסין אתה מנסה ממש לאנוס את המציאות באמצעות סיפור שבמחוז כלשהו יש מועמד טרוצקיסטי למשרה כלשהי, כאילו מדובר בניצני דמוקרטיה. ולא היא. די לנו בדיכוי הנורא של טיבט, בהוצאות המוניות להורג של אסירים, בפעולות דיכוי קשות נגד קבוצות דתיות שלא מקובלות על הנהגת המפלגה הקומוניסטית, בשמירת מעמדו המוביל של מאו כמנהיג האומה, כדי לשלול את אופיו העריץ של המשטר. לי לא ידוע הסיפור על מועמד טרוצקיסטי בסין, אבל אם זה נכון, אין זה מקרה שבאיזה מחוז נידח בסין מאפשרים למועמד טרוצקיסטי להתמודד, שהרי גם הטרוצקיסטים תומכים בדיקטטורה החד מפלגתית.

  28. יורם בר-חיים הגיב:

    אני מצטער גדעון אבל דבריך ממש לא רציניים. האינטלקטואלים שאתה מדבר עליהם בקובה נשפטו משום שהשתתפו בכינוס בקונסוליה האמריקאית שעסק ב"קובה אחרי קסטרו" כלומר, זהו כינוס שמטרתו הברורה לקדם השתלטות אמריקאית על קובה. מי שתומך, מעשית ולא רק מילולית, בכיבוש אמריקאי של ארצו ראוי שיישפט כמשת"ף ועונשה של החבורה הזו לא היה כה נורא יחסית לפשע. אתה יכול להדביק איזה כותרות שמתחשק לך לתמיכה הקובנית באנגולה, מוזמביק וקונגו אבל העובדה היא שרק קובה ניסתה למנוע את התפשטות האפרטהייד של דרום-אפריקה לאנגולה ומוזמביק ואכן הצליחה בכך. למרבה הצער, עד היום נהרגים אנשים באנגולה מהמוקשים שהשאירה שם דרום-אפריקה. החיילים הקובנים לא הגנו על שום "משטרי עריצות" בארצות שבהם נלחמו (בקונגו הם נלחמו נגד משטר עריצות ולא הגנו על שום משטר). אלא מנעו כיבוש ואלי ג’נוסייד. אין זה נכון שלקובה לא היה שיקול דעת, הנסיון (הממש לא מוצלח) להנהיג מהפכה בבוליביה (שבו נהרג צ’ה גווארה) היה בניגוד לעמדת ברית המועצות.
    גם לגבי טיבט כדאי לשים לב מי הם המדוכאים המסכנים שאתה מגן עליהם, זה לא העם הטיבטי אלא אוליגרכיה דתית שלא דורשת בכלל עצמאות פוליטית אלא רק את המשך הדיכוי הדתי הנורא שהיא הפעילה מאות שנים. הטענות הכי קשות של האולגרכיה הזו נגד סין הינן שסין משתמשת בכספי המקדשים (העשירים מאד) לבניית כבישים ופיתוח תשתיות ומונעת חטיפת ילדים למנזרים (סין קבעה שרק בוגרים יכולים להצטרף למנזרים).
    לגבי הוצאות להורג, אכן יש בסין ענוש מוות, אני מתנגד לעונש מוות אבל המצב בסין מבחינה זו פחות גרוע מבארה"ב, שם יש הרבה יותר אסירים (אבסולוטית ובאחוזים כאחד) ומספר ההוצאות להוראג גבוה הרבה יותר, שלא לדבר על כך שבארה"ב הוצאות להורג הן במידה לא מעטה על בסיס גזעני (הרבה יותר שחורים והספאנים מוצאים להורג יחסית לאחוז ההשתתפות בפשיעה מאותו סוג).
    עולמם המעשי של רוב האנשים בעולם לא מתחלק בצורה דיכוטומית לגן-עדן או עריצות (זאת בניגוד לעולמם הדתי…) ומי שרוצה להתייחס בצורה עניינית למשטרים הסוציאליסטיים חייב לסנן הרבה שקרים של העיתונות המערבית ואחר כך להביא בחשבון תנאים כלכליים (סין, קובה ווייט-נאם הצליחו לשפר ללא הכר את תנאי החיים של רוב האוכלוסיה, זאת ניתן ללמוד בקלות מנתונים של ארגונים כלכליים בינלאומיים), שנים של מצור ובידוד וכמובן את האלטרנטיבה (הודו ? תאילנד ? הרפובליקה הדומיניקנית ?). אני מזמין אותך להשוות נתונים כמו תוחלת חיים, עוני ותמותת תינוקות, לא בין וייט-נאם לשבדיה אלא בין וייאט-נאם לתאילנד, בין סין להודו או בין קובה לג’מאיקה, האיטי או הרפובליקה הדומיניקנית. אני מוכן להביא טבלאות אם אתה רוצה.

  29. ושוב הגיב:

    גדעון, מעבר לויכוח על קודה או נייט-נאם, אתה חוזר ומתעלם בעקשנות מהעובדה שהמדיניות הכלכלית של הח’מר-רוז’ הייתה הפוכה לחלוטין ממה שהנהיגו המשטרים ה"קומוניסטים". בכל הארצות שבהן מפלגה "קומוניסטית" תפסה את השלטון היא הנהיגה תיעוש ואורבניזציה (שבאירופה קרו במאה ה18-19 וגבו מליוני קורבנות), הח’מר-רוז’ פעלו ביוק הפוך, הם פירקו את הערים וגירשו מליוני אנשים לכפרים מתוך נסיון להפוך את החברה כולה לחקלאית, רעיון אוטופיסטי מופרע שאין לו שום קשר לסוציאליזם מסוג כלשהו.

  30. ליורם הגיב:

    מה בדבר הטבח בכיכר טיינמאן? האם גם אותם סטודנטים היו משת"פים קפיטליסטים?

  31. אידיאני הגיב:

    אולי יואיל החבר פוטרמן לפרט מה זה משטר קומוניסטי רב מפלגתי . אולי יואיל לציין מדינה אחת שבה קומוניסטים שולטים בכח בחירות.מסקרן אותי מאוד איזה מערכות ניהלת אם בכלל כאשר אתה מדבר על הקמת מפלגה אשר רק היא תהיה דמוקרטית.

  32. גדעון ספירו הגיב:

    ליורם,
    תגובתך היא תרומה חשובה כי הוא מוכיחה שוב עד כמה חסידי השמאל הטוטליטרי לא למדו את לקחי המפולת של משטרי העריצות הקומוניסטים.
    אתה מאמץ את הפרקטיקה העבשה של הקומוניסטים בתקופת פולחנה של ברית המועצות, שעל כל ביקורת כלפיה, נענו "ומה עם השחורים באמריקה"?
    אני מדבר על העריצות של המשטר הסיני, על הוצאות המוניות להורג במערכת משפט טוטליטרית התואמת את אופיו הרודני של השלטון, ואתה עונה לי כי גם בארצות הברית מוציאים אנשים להורג. וכי הגנתי על הוצאות להורג בארה"ב?
    אני רוצה משהו יותר טוב וצודק מהמשטר הקפיטליסטי באמריקה, ומה שקיבלנו עד כה מהמשטרים הקומוניסטים שהתיימרו להיות אלרטנטיבה, היה גרוע בהרבה. כמות המיליונים שנירצחו בסין בתקופת "המהפכה התרבותית" עולים על מספר התושבים שלך מדינת ישראל עם השטחים הכבושים.
    שים לב לאבסורד שאתה ניקלע אליו: במסעך להגנה על האימפריאליזם הסיני בטיבט, אתה מצדיק את מבצע ההתנחלות הסיני בטיבט, שנועד למנוע מטיבט עצמאות. בכך אתה נוהג בדיוק כמו המתנחלים ותומכיהם בישראל. הרוסים ניסו מדיניות דומה בארצות הבלטיות. הישראלים מנסים מדיניות כזו בשטחים הכבושים. הישראלים, הסינים והרוסים שותפים למדיניות התנחלותית, כלומר, להעברת המוני מתנחלים בני העם הכובש לשטח הניכבש, כדי לבטל את האופי הלאומי והתרבותי בשטח שנכבש ולנכס לעצמם את הנדל"ן. כאשר עושה זאת המעצמה הסינית תחת דגל קומוניסטי עריץ, אתה מגן על כך. המתנחלים ותומכיהם יכולים לשאוב עידוד מהסינים ותומכיהם בישראל.
    גם הגנתך על שליחתם של אינטלקטואלים קובנים למאסר היא מאלפת. אתה מציין שהם עשו "פשע נורא". הם השתתפו בדיון שעסק בקובה לאחר קסטרו. איזה פשע איום. ממש חילול הקודש. לחשוב שיש בכלל חיים אחרי קסטרו.
    אין זה מקרה שהפונדמנטליסטים השמאליים אצים רצים לחסות בצל קורתך להגן על הדיקטוטורה, על העוול , על הרצח, בקיצור, על משטרים פושעים.
    מדובר לדעתי בחשיבה בנוסח של קנאים דתיים, באותו מובן שאם אתה לא בעד סין וקובה, אז אתה בוודאי תומך בארה"ב. נראה שהשמאל הפונדמנטליסטי מתקשה לעכל את הרעיון כי יש עוד אלטרנטיבות שאליהן ראוי שאנשי שמאל ישאפו, כמו למשל, משטר שבנוי על אדנים של צדק חברתי בלי שיהיה מלווה בדיכוי, מחנות מעצר ורצח המוני.

  33. שחר שניצר הגיב:

    הויכוח בין יורם וגדעון הוא בעיני מרתק בעיקר משום שהוא חושף את בורותו המדהימה של האיש המתקרא איש שמאל, הלועג לכל דבר המדיף מריחו של מארכס, המצדד בדיקטטורה של 1,000 משפחות בעלי ההון על העולם במקום בדיקטטורה של המנוצלים והמנושלים, בקיצור, זו נדיר שרק המוטציה של מפ"ם הייתה מסוגלת להוציא מבין חלציה.
    ואם לא די במידת הפרוורסיות שאתר זה הגיע אליו גדעון ספירו מצליח לעמוד אפילו מימינו של אלכס מסיס, המגדף הסדרתי, שאיננו מצליח להוציא מקלידי מחשבו אפילו דבר חוכמה אחד.
    בקיצור, ואינני אומר זאת מתוך שמחה, ספירו, מסיס ודומיהם מותיר את האתר הקשור בשמה של חד"ש אל עבר טכס האשכבה שלה. הייתי מציע לכם ללמוד מהנוער של בנק"י כיצד מנהלים אתר דמוקרטי וכיצד אפשר ליצור אתר שמאלי לוויכוחים בו השימוש בז’רגון המרכסיסטי איננו בבחינת פורנוגרפיה.

  34. אינדיאני הגיב:

    קראתי את מאמרך עד "קראו עוד" ותמהתי האם ספירו "חזר בתשובה" והנה בא ההמשך עם הרבה "אבל" וחזרה לנושא הכיבוש .ניתן להביא דוגמאות אחרות של דברים טובים שהאמריקאנים עשו כמו שיקום אירופה ויפן אחר מלחמת העולם השניה , עובדה בכל המדינות הללו נוצרו דמוקראטיות .ביתר המדינות בשליטת ברית המועצות נוצרו דיקטטורות שרק עתה באיחור של כ 60 שנה מתחילות לבנות דמוקרטיה .

  35. אינדיאני הגיב:

    השנאה השוצפת מפי המגיבים האחד כנגד השני מדהימה אותי.נראה לי שהדבר נעוץ בהצמדות לתיאוריה מסוימת והתאמת המציאות אליה. מה איכפת לי אם פול פוט הוא קומוניסט או לא . היחס המיתולוגי לקובה העלובה ממש פטטי . אני מציע לכל המגיבים להתיחס לכל נושא לגופו של עניין ולא האם הוא מתאים לתיאוריה כל שהיא .
    מבחינה זאת תגובות ספירו הן לרוחי ( לא שאני מסכים להן ) . הוא משתדל להתיחס לכל נושא לגופו ובכך מעלה את חמתם של רבים מחבריו . אגב מזכיר לי את שנאת הדתיים בינם לבין עצמם ולרפורמיים יותר מאשר לחילוניים.

  36. ריבוי מפלגות | ישראל פוטרמן הגיב:

    כעת אנחנו מחכים למשטר קומוניסטי רב מפלגתי על מנת שיקבל הכשר. זהו רעיון מענין: בישראל כידוע המשטר הוא רב מפלגתי לכל הדעות. אז איך זה קורה שאני מפעם לפעם זורק פתק לבן (אם בכלל)? ואיך זה שמתוך 120 חברי כנסת 110 (פחות או יותר) תומכים בניצול מוגבר של העובדים ובאפלייה מכוונת כלפי הערבים? אז איך מציע ספירו להתגבר על הבעייה? להקים עוד מפלגה? אולי עדיפה מפלגה אחת דמוקרטית שתדאג ל-90 אחוז מהעם מאשר הרבה מפלגות הדואגות ל- 10 אחוז? זאת כמובן מחשבת סרק כמו הגיגיו של גדעון ספירו, משום שהן א היטוריות,לא תלויות בזמן במקום ובתנאים. האימפריאליזם (מילה גסה לא פוליטיקלי קורקט) יוצר את ההתנגדות לו, את התנאים שבהם ההתנגדות מתרחשת בפועל ואת הפריבילגיה של גדעון ספירו להקם את האף.

  37. לא רק לא פוליטיקלי קורקט הגיב:

    אלא גם א תלויה ומרחפת באוויר. ה"אימפריאליזם" עליו מדברים המארקסיסטים או הטרוצקיסטים או השד-יודע-מה, נשאר לנצח בגדר תיאוריית קונספירציה המאששת את עצמה כל פעם מחדש: אמריקה נכנסה לעיראק? "אימפריאליזם!", השוק האמריקאי גואה? "אימפריאליזם!" השוק האמריקאי צונח? "הקפיטליזם במשבר! זה צפוי! מארקס ראה את זה בא לפני 200 שנה!".
    כל שינוי בתוך "המעמד השליט" וביחסים הפנימיים בו, בין אם בין ביילין לאפי אייתם, או בין קליינר לתמר גוז’נסקי, ישאר לנצח בגדר ניאונסים קטנטנים שלא מפריעים בדבר לתיאורית הקונספירציה הנצחית של ה"אימפריאליזם": "המעמד השליט עושה וויתורים!", "המעמד השליט נכנס למתקפה!", "מנגנוני ההגנה של הקפיטליזם!". היטלר עצמו הוא לא יותר מאשר "הזעיר-בורגנות המתרששת שמנסה להגן על עצמה בהיסטריה" וכך גם מוסוליני וסטאלין (במקרה האחרון מדובר כמובן, בבירוקרטיה "לא סוציאליסטית" בעליל).

    וזה תקף גם כלפי אנרכיסטים ושאר ראדיקלים הזויים.

  38. גדעון ספירו הגיב:

    למומי,
    התנגדותי למלחמה ולפלישה האמריקנית לעיראק, היתה בעינה גם שעה שבעולם רווחה ההנחה שעיראק מפתחת תעשיה ענפה של נשק השמדה המוני. הייתי שותף לדעה כי הדרך הנאותה להתמודד עם נשק השמדה המוני בעיראק, היא בהמשך עבודתם של הפקחים.
    עתה לאחר הפלישה, כאשר הנשק להשמדה המוני כלל לא נימצא, יש מקום להציב את השאלה לאמריקנים: מדוע יצאתם למלחמה? התשובה שהאמריקנים נותנים כיום, היא שהם באו להקים עיראק דמוקרטית על חורבות משטרו של סדאם חוסיין. מי שמכיר את מדיניות החוץ של ארה"ב לאורך שנים, יודע, כי משטרים רודניים מעולם לא הפריעו לארה"ב לקיים עימם קשרים ידידותיים, לסייע להם ולתמוך בהם, כל עוד אלה שימשו את האינטרסים של ארה"ב. אם אתחיל למנות כאן את המשטרים הרודניים שארה"ב היתה קשורה עימם ועדיין קשורה, לא היה המקום המוקצב לתגובה מספיק.
    על כן מותר להתיחס, לפחות בספקנות, למלל הדמוקרטי של הנשיא בוש בבואו להצדיק עתה את הכיבוש האמריקני בעיראק.
    יחד עם זאת, אני מסכים עימך, שבהחלט יתכן שמלחמה שהחלה מסיבות לא מוצדקות תקבל תפנית ותוצאותיה יהיו חיוביות. על כן, אם יתברר כי ארה"ב הצליחה להקים בעיראק משטר נאור המכבד זכויות אדם, הנשען על חוקה דמוקרטית ופועל על פיה, לא אהסס לשבח את התוצאה.

  39. ליורם בר חיים הגיב:

    כתבת "מי שתומך, מעשית ולא רק מילולית, בכיבוש אמריקאי של ארצו ראוי שיישפט כמשת"ף ועונשה של החבורה הזו לא היה כה נורא יחסית לפשע"

    מזכיר לי משהו

  40. די הגיב:

    גדעון ספירו יחפש וימצא את כתובתו של יורם בר חיים ויתכתב איתו מבלי להציק לקוראי האתר

  41. שמחת הגזענים מוקדמת הגיב:

    אבנאא אלבלד לא הוצעה מחוץ לחוק, אנחנו חיים, פעילים וכשצריך גם בועטים…

    לגבי הויכוח עם ספירו, הוא באמת מתחיל להימאס, אם העובדה שאני מנסה להביט על משטרים כמו קובה או וייט-נאם לא ביחס לאידאל מופשט אלא בתוך העולם שבו הם מתקיימים ומול הכוחות הפעולים כנגדם הופכת אותי לעריץ קומוניסטי, אז שיהיה.

  42. גדעון ספירו הגיב:

    יורשה לי להגיב על תגובתו של מי שמתחבא מאחורי הכינוי "די". האיש, שאני מנחש את זהותו אבל באין ודאות אני נימנע מלנקוב בשמו, רואה בויכוח שהתפתח ביני לבין יורם בר חיים "הצקה", ושולח אותי להתכתב איתו באופן פרטי. הוא מייצג תופעה מטרידה בשמאל הישראלי, ועל כן ראוי לומר עליה מספר מלים.
    האיש הזועק "די" למקרא מחלוקת בתוך השמאל, רוצה אתר רדוד, משמים ומשעמם של צועדים בסך, של דעה אחת, בלי ויכוחים "מציקים", כי לשיטתו אין דבר יותר נורא משמאל המתנהל בצורה דמוקרטית שאינו מסתיר מחלוקות ומביא אותן לידי ביטוי.
    אני רואה את הדברים בדיוק בצורה הפוכה. אם יש מחלוקת, תופע נא מיד, בפרפראזה על שירו של ביאליק.
    תרבות הדעה האחת היתה יותר מדי שנים סימן היכר מאד לא מחמיא בשמאל, ויש לזרוק אותה למחסן הגרוטאות של ההיסטוריה.
    בנוסף לכך, האיש גם אינו מבין את מהפכת השיג והשיח בתקשורת המקוונת, שאחת מעיקריה, התגובה המיידית,מעין פינג פונג של תגובה ותגובה שכנגד. אם הדבר מציק לו, שיסתפק בקריאת עיתוני נייר.
    ומה שמפליא, שהאיש מכריח עצמו לקרוא דברים "מציקים". והוא כנראה לא מודע לאחת מזכויותיו הבסיסיות – לא לקרוא מה שלא מעניין אותו, פשוט לדלג לקטע הבא, אבל להכיר בכך שלא כולם חושבים כמוהו. די בשני אנשים שחושבים אחרת כדי להצדיק את הויכוח
    "המציק".

  43. גולגי-לספירו ולבן חיים הגיב:

    בויכוח בין שניהם אני תומכת באופן מוחלט בספירו.ספירו איש עקרונות ! תוקף תמיד את השחיתות בכל מקום שהוא. דבריו החלטיים וברורים בלי משוא פנים לאף צד.(כמובן שאיני מסכימה כלל ועיקר עם ההשוואות הנלוזות שהוא עושה עם אבי אבות הטומאה -כלומר עם הנאצים). ובר חיים מצדד באופן מוחלט בערבים ותמיכתו הינה חד צדדית וחסרת התיחסות לסיטואציה.

  44. ספירו מכה שוב הגיב:

    זעקת החמס של ספירו-אין לה שחר,כמו הנחות מוטעות אחרות שלפרסומן,.יש לו חופש דיבור מוחלט במאמריו. מדור התגובות נועד להגיב על תוכן המאמרים ולא לפתיחת דיונים בנושאים חדשים ובוודאי לא להתכתבות פרטית. ספירו יועץ שלא לקרוא אבל,כדי לדעת מה לא לקרוא -יש לקרוא את מה שמחליטים לא לקרוא. ספירו,כמו בר-שיחיו מהשמאל הסהרורי,מסרב להבין ש"הגדה השמאלית" אינה "פורום" אלא עיתון לכל דבר. הוא האחרון שיכול למחות על השלטת "דעה אחת" ב"הגדה השמאלית" ואת השתלחויותיו עליו לשמור למטרות הנכונות.

  45. לגולגי ,כל הכבוד לך! הגיב:

    מסכימה עם דבריך! לילך מנתניה!

  46. גולגי הגיב:

    לילך ,תודה! אבל מדוע המכותבים לא מגיבים?

  47. כנראה שהפלסטינאים מבשלים לעצמם אל-נכבה אל-סניה! הגיב:

    הממשלה משקיעה, אבו-עלא משקיע , מצרים משקיעה, אפילו עראפאת שומר על פרופיל נמוך ומה עושה קבוצת שוליים של מטורפים? עושה פיגטוע רב נפגעים וטורפת את כל הקלפים. כנראה שהרבה שכל אין במוחם והם יובילו (והלואי ואתבדה!) את עמם לנכבה שניה!

  48. "דבקה " מדווחת הגיב:

    שאבו עחא הגיש את התפטרותו ליאסר עאפאת. אם זה נכון אז אני מה-זה מודאג. ממש ממש אין לנו עם מי לדבר. רק בגלי צה"ל יש עם מי לדבר.

  49. נועה הגיב:

    קראתי את מאמרו של גלעד עצמון.
    גלעד עצמון הוא מוזיקאי מוכשר. אם הוא אינטיליגנט, אני בספק.
    מה שגלעד עצמון אומר, בעצם, זה:
    אם היהודים הם צאצאי היהודים שישבו בארץ לפני 2,000 שנה, הרי שהם רוצחי ישו. אם אינם רוצחי ישו, הרי שלא ישבו בארץ לפני 2,000 שנה ואין להם זכות ישיבה בארץ היום.
    הגיון כביר.
    כמובן, שהוא לא כותב "יהודים". הוא מבחין בין יהודים לבין ציונים, ולכן אלו "ציונים" שהרגו את ישו.

הגיבו לרוני כהן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים