הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בינואר, 2004 5 תגובות

"חברי כנסת מנומנמים מאשרים אותו לפנות בוקר ללא כל מחשבה"; "החלטות ועדת הכספים פוליטיות – 90% מהסעיפים בהצעת החוק המקורית של האוצר עוברים"; "אין למעשה ביקורת פרלמנטרית על החוק". לא – אין אלה אמירות הלקוחות מהפגנה של ארגונים חברתיים נגד חוק ההסדרים הנוכחי. אמירות אלה מצוטטות מפי כבוד שופטת בית המשפט העליון דליה דורנר והיועצת המשפטית של הכנסת, עורכת הדין אנה שניידר שהשתתפו השבוע בכנס בנושא "חוק ההסדרים והשלכותיו על זכויות אדם" שהתקיים במסגרת חטיבת זכויות האדם במכללה האקדמית למשפטים ברמת גן.

כמה עובדות רלבנטיות על חוק ההסדרים: חוק ההסדרים או בשמו העכשווי "חוק המדיניות הכלכלית" הומצא לראשונה בשנת 85′. למי שאינם זוכרים, באותן שנים מדינת ישראל חוותה משבר כלכלי עמוק ואינפלציה של מאות אחוזים בשנה. הוגי התוכנית הכלכלית לייצוב המשק ביקשו גם לתקן שורה של חוקים בעיקר בנושא מיסוי ועבודה כדי להתאימם למרכיבים הכלכליים של התוכנית. אורכו של החוק אז היה 15 עמודים. היום, פחות מעשרים שנה אחרי המשבר הכלכלי, כאשר אין חולק כי המשק יציב יותר מאשר ב-85′, ראו זה פלא, לא רק שהשימוש בחוק ההסדרים לא פחת, אלא להפך – ראו אנשי האוצר כי טוב והיום החוק משתרע על פני 150 עמודים. בדיוק פי עשר מאשר ב-85′.


החוק מקיף תיקוני חקיקה בכל תחומי החיים: אין מקום ברשימה זו לסקור את כל התחומים ולו רק בכותרותיהם. אמנה כמה: בתחום הרשויות המקומיות – הגברת הפיקוח של משרד האוצר עליהן, הבריאות – קיצוץ בסל הבריאות, הגדלת התשלומים לביטוח הבריאות, שינוי מבני בקופות החולים, בטחון סוציאלי (נושא שלא נפקד מקומו מאף חוק הסדרים עד כה) – קיצוץ בתקציבים לילדים בסיכון, בשרותי הנכים והמוגבלים, בקצבאות הנכים וקצבאות הילדים, בתחום הפנסיה – העברת כל כוחות הביטחון לפנסיה צוברת, תיקוני מס, הפרטת רשות הדואר, דחיית כניסתו לתוקף של יום לימודים ארוך בחינוך, ביטול חוק הדיור הציבורי, שילובה של תוכנית ויסקונסין – תוכנית שנויה במחלוקת ביותר המיועדת למובטלים, והעלאת גיל הפרישה ל-67.


ניתן לראות בנקל מה המשותף לכל התיקונים הללו – צמצומה עד כדי גיחוך של ‘מדינת הרווחה’ הישראלית ואין המדובר במגמה חד פעמית – זוהי המגמה בכל חוקי ההסדרים מאז 85′ ותחת כל הממשלות.


איך אפשר להסביר מצב בו חוק הדיור הציבורי עובר ברוב אדיר במסגרת החקיקה הרגילה של הכנסת ולאחר מכן אותם חברי כנסת מצביעים בעד ביטולו. ההסבר לכך נעוץ בפרוצדורה – לחץ הזמנים, הצמידות לחוק התקציב שאי העברתו עשויה לגרור את פיזור הכנסת, חוסר מידע והעובדה שכל הדיונים מתקיימים בועדת הכספים ולא בוועדות הנושאיות.


למדנו כי הממשלה היא הרשות המבצעת ואילו הכנסת היא הרשות המחוקקת. לא כך היא והגיע הזמן, בפרפראזה לאמירתו של הילד בסיפור של אנדרסן לומר בקול צלול וברור – "הכנסת היא עירומה". הכנסת אינה המחוקקת, ודאי לא העיקרית, במדינת ישראל בשנת 2004. המחוקק העיקרי יושב באגף התקציבים במשרד האוצר.


הכנס שהתקיים במסגרת חטיבת זכויות האדם עורר אי אילו תגובות בתקשורת, שר האוצר הודיע באותו יום, בהפגנתיות, כי הוא מושך את הצעת החוק אך בסופו של יום וכאן אני מצטרף להערכת הפרשן הכלכלי של הארץ, אברהם טל, מיום חמישי בבוקר, כנראה ש-90% מהצעת החוק של האוצר יעבור כחוק.


מי אשם במצב האבסורדי שנוצר בו הכנסת איבדה את הבכורה לטובת "נערי האוצר" כגוף המחוקק במדינת ישראל? אשמים בעיניי חברי הכנסת, בית המשפט העליון והאקדמיה הישראלית.


אני מאשים. אני מאשים את חברי הכנסת, שעסוקים כל כך במאבקי ההישרדות הפוליטיים שלהם עד כדי כך שעד כה, אף לא אחד מהם הציע ולו הצעת חוק סימבולית להגביל את היכולת לעשות שימוש כה גורף בחוק ההסדרים. אני מאשים את חברי באקדמיה, הן בפקולטות למשפטים והן בפקולטות למדעי החברה כי הם מתעלמים כמעט לחלוטין מהשפעתו של חוק ההסדרים על החיים במדינת ישראל, על המדיניות החברתית-כלכלית ועל פגיעתו בדמוקרטיה. בעוד על חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו נכתבו, בהערכה גסה, מאות אלפי עמודים של מאמרים, על חוק ההסדרים נכתב רק מאמר אקדמי אחד – על ידי פרופ’ דוד נחמיאס מהחוג למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת ת"א במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה.


אני מאשים את בית המשפט העליון שעוצם עיניו לנוכח המובא לפניו. כבר כמה שנים, הן אחרי והן במהלך חקיקת החוק פונים אליו נפגעים ספציפיים ועותרים כנגד החוק והוא דוחה אותם בטענה הלאקונית כי "אינו מתערב בהליכי החקיקה של הכנסת".


אני מניח שרבים מקוראי עיתון "הארץ" כבר לא זקוקים למדינה ולשירותי החינוך, הבריאות והרווחה שהיא בקושי מספקת. יש להם מספיק כסף כדי להשיג את כל צרכיהם באמצעות השוק החופשי ו"היד הנעלמה". בל נשכח כי במדינת ישראל ישנם מיליוני אנשים ובמיוחד נשים, קשישים, נכים וילדים שעדיין תלויים במדינה ושירותיה ולמענם חייבים לעצור את הפרוצדורה הזו.

תגובות
נושאים: מאמרים

5 תגובות

  1. ישראל פוטרמן הגיב:

    "נערי האוצר" לא נפלו מהשמים. הם חלק אינטגרלי מהמשטר שרוב עצום של חברי הכנסת תומכים בו. נוח להם ולכאלה שהולכים שולל אחריהם (בשוגג או בזדון) להציג את מדיניות האוצר כדיקטטורה הנכפית על "בית הנבחרים".
    חוק ההסדרים משמש לאותה מטרה עצמה. במליאה, מאחר שחשופה (יחסית) לעיני הציבור חברי הכנסת מציעים ומצביעים בעד חוקים המייטיבים עם הציבור ורוכשים "פופולריות". אח"כ מבטלים בחוק ההסדרים, שאיש אינו מתמצא בסעיפיו, אותם חוקים עצמם והרבה מעבר להם, וכך זוכים בשני העולמות.
    כדי להאבק ברצינות גם בהצגה וגם במה שעומד מאחוריה צריך שיהיה כוח של העובדים ולא שום תחליף אחר.

  2. שוש אסולין הגיב:

    כמי שנכחה בכנס האמור אני רוצה לציין את הרגשתי לנוכח דבריו של נציג האוצר דן גורדון שנכח בכנס. קיבלתי רושם, שהאוצר מנהל את המדינה כאילו היא חברה פרטית שלו, שצריך למקסם את רווחיה. למדינה מלבד יעדים כלכליים יש תפקידים כמו לדאוג לבריאות רווחה ועוד כהנא דברים שפוגמים ביעדים הכלכליים של האוצר (לא של כולנו). את זה האוצר כנראה שכח. או שמא הוא לא לגמרי שכח, כי נראה שהם דואגים לרווחת העשירים. לצערי נראה שההסדר הקיים היום של שני כובעים לכנסת, של "מחוקק" ושל "המבצע" הוא הסדר של "איליה וקוץ בה". לכאורה הכנסת היתה אמורה לחוקק והבתאם לכך הממשלה אמורה לפעול, אך כפי הנראה ביבי רוצה "לבצע" והכנסת "מסדרת" לו. נתנו לחתול לשמור על השמנת והוא מחלק אותה רק לחתולים שמנים.
    לכן במצב היום נראה שישועה לא תבוא משם, ולכן אני חושבת שיש לדחוף ביתר שאת לחקיקת חוק יסוד זכויות חברתיות (במידה שימצאו צדיקים בסדום), או לחילופין שביהמ"ש העליון יכיר בזכויות אלו כנגזרות מכבוד האדם.
    השופטת דורנר פסקה שסלקציה במועדונים על רקע של צבע ומין זה בפגיעה בכבוד, האמת שזה חשוב, אבל כשאין לך כסף ללכת למועדון, נראה לי שיותר חשוב שביהמ"ש יכיר בכך שחלק מכבודו של אדם הוא לחיות תחת קורת גג ולהתפרנס בכבוד. ואם לביהמ"ש להגיע לפרשנות כזו אוי למדינה ואי לשופטיה.

  3. אשר פרוליך הגיב:

    לשוש אסולין:

    למדינה לא יכול להווצר "רווח" לכן,מדיניות
    האוצר לא מכוונת לכך."רווח"(או עוני)שייך רק
    לאנשים פרטים.אפילו "חברה בע"מ","תאגיד" או
    כל ארגון או גוף משפטי או כלכלי מאחוריו עומדים בני אנוש,אנשים פרטים,משפחות.
    מדיניות האוצר מכוונת להגדלת ה"רווח"של שכבה מצומצמת של בעלי הון,שעל פי התאוריה הכלכלית הניאו-ליברלית,היא היא המובילה,המשקיעה והיוזמת פיתוח והתרחבות כלכלית.לגישה זו אין כל הוכחה מדעית,להיפך=בנתוח העובדות מתברר שההיפך היה נכון:בכל מקום בו ניסו גישה זו,התוצאות היו אסוניות.יתרה מכך:
    תיאוריה זו מנוגדת לחלוטין לא רק
    לגישה המרקסיסטית והסוציאליזם,אלא גם
    לגישה הכלכלית הקלאסית הטוענת שריכוז ההון בכלל ועל ידי התערבות הממשלה בפרט(גורם חיצוני ל"כוחות השוק")מביא לחוסר שווי משקל כלכלי ולאי-יציבות,(ובכך מסכימה גם עם הגישה המרקסיסטית)ועל כך הכלכלן מלטון פרידמן קיבל פרס נובל.מבחינת הכלכלה המרקסיסטית,הטוענת,בין היתר, שאין "כלכלה חופשית",אלא כל כלכלה היא מעמדית,התערבות האוצר בכלכלה הנה עוד דרך של המעמד השליט של בעלי הון לשפר את עמדותיו.

  4. עמית הגיב:

    מעבר לכל האמור במאמר חשוב להדגיש כי "התוכנית הכלכלית" מנוגדת באופן חד משמעי למגילת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות, תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות, ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".
    זכויות חברתיות מוגדרות באופן שאינו משתמע לשתי פנים במגילת זכויות האדם של האו"ם.

    התוכנית גם מנוגדת לאתוס הישראלי והיהודי כפי שהוא מבוטא בדברי הנביאים שגם הם מוזכרים במגילת העצמאות.

    לאור כל זאת יש לדעתי מקום לבדיקה משפטית האם אפשר להפיל את התוכנית בבג"ץ.

  5. שי תורגמן הגיב:

    חוק הדיור הציבורי בא ונועד להשוות ולו במעט את השייכות של אזרחים שנולדו פה זה לא סוד שאהוד ברק ביקש סליחה מהאוכלוסייה המרוקאית אז ביקש זהו החוק שמצפצפים עליו הכי הרבה הוא משונה ומופל פעם אחר פעם כבר היה מחטף ב-2003 9 16 ביבי הפיל את החוק במפתיע בעוד רבים נערכים לרכישת הדירה. ועד היום מרגישים את הפצע שמדמם הם פשוט לא מוכנים לחוק הזה אם כן מדוע חוקק. אני אישית מאד מפוחד מהיום שאימי תמות ואז יבואו לפנות אותי מהדירה לאן אלך? בן ממשיך נתון לשיקול דעתם ודעתם מאד מרתיעה ומפחידה נישאר רק להיתפלל לאל שלא ניזרק לרחוב ממש עבודה בעיניים לעג לרש שירתתי את המדינה כלוחם בן יחיד מיתנדב ומוכר כחייל בודד מגיל 21 יש לי בעיות בנושא דיור עתרתי למחוזי אם המון מיסמכים שמוכיחים שמכרו אחרי המיבצע לאזרחית את הדירה בתנאים הישנים אך המחוזי בחר להתחיל את המישפט באיומים דווקא עליי הוצאות מישפט בסך 30-000 שקל ובכך הבריח אותי מסעד מישפטי ממש לא הוגן מה שנעשה ברבות השנים במיסגרת החוק ועכשיו שוב מפילים אותו האנשים הרעים ואין מילה אחרת.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים