הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-7 בפברואר, 2004 13 תגובות

"הלכנו לבקר את מרדכי ואנונו בכלא בכוונה לחזק את רוחו, ואולם בפועל, אנחנו היינו אלה שיצאנו מעודדים ומחוזקים מהמפגש איתו. ואנונו, המשוכנע בצדקת מעשהו, מסר לנו שכאשר יצא לחופשי, ימשיך את מאבקו נגד הנשק הגרעיני בכל מקום בעולם". במלים אלו סיכם ראש הכנסייה האנגליקנית בירושלים, הבישוף ריאח אבו אל-עסל, ביקור שערך ביחד עם דיקן הקתדרלה ע"ש ג’ורג’ הקדוש בירושלים, כוהן הדת הבכיר מייקל סלורס, בסוף יולי 2001, אצל מרדכי ואנונו בכלא אשקלון. כאן מרצה ואנונו עונש מאסר של 18 שנים שהוטל עליו בגין גילוי חלק מסודות האטום של ישראל להם התוודע כאשר עבד כטכנאי בכור האטומי בדימונה. רשמית, ואנונו אמור לסיים את ריצוי עונשו באפריל 2004.

הבישוף אבו אל-עסל (64), נשוי ואב לשלושה, היה עד למינויו לבישוף בירושלים, כוהן דת בנצרת. סלורס (64), שמוצאו ממחוז דרבישייר בבריטניה, מכהן לסירוגין בירושלים זה יותר משלושים שנה. הוא נשוי ואב לשני בנים, אחד שמוצאו מניגריה, ושני שמוצאו מסיירה ליאון, "אותם אשתי ואני הבאנו משם".


היוזמה לפגישה עם ואנונו יצאה מהבישוף אבו אל-עסל. "אחרי מעצרו של ואנונו", סיפר, "ביקר אצלי בנצרת כוהן הדת האנגליקני ג’והן מקנייט מאוסטרליה שטבל בזמנו את ואנונו לנצרות. שניינו ביקשנו מהשלטונות לבקר את ואנונו בכלא, אך בקשתנו סורבה. מקנייט ועמית נוסף, שהלכו לבקר אצל ואנונו בכלא אשקלון, נעצרו למשך כמה שעות ושוחררו, אך לא ניתן להם לבקרו".


כשהתמנה לתפקיד הבישוף בירושלים, אבו אל-עסל נדר נדר שלמחרת טקס ההכתרה החגיגי שנערך ב-15 באוגוסט 1998, יבקש שוב לבקר את ואנונו בכלא. גם אז הוא נדחה על-ידי מערכת הביטחון. פעם אחר פעם, חידש את בקשתו ובמקביל ניהל חליפת מכתבים עם ואנונו. בסוף יולי 2001 התירו השלטונות לאבו אל-עסל ולסלורס לבקר אצל ואנונו. בהסבירו מדוע התעקש לערוך את הביקור, הבישוף אבו אל-עסל אמר כי "קודם כל מאחר שואנונו הוא חבר הכנסייה שלנו. בני זוג האמריקאים, ניקולאס ומרי אילוף ממדינת מינסוטה, שאימצו את ואנונו כבן, גם הם משתייכים לכנסייתנו. בנוסף, ואנונו בעיני הוא אסיר מצפון מאחר שבמעשהו הפגין את דאגתו העמוקה לשלומם ולביטחונם לא רק של הישראלים, אלא גם של כל תושבי המזרח התיכון".


כוהן הדת סלורס הוסיף: "כאנשי כנסייה אין ביכולתנו לגרום לשחרורו של ואנונו, ואולם אנו חייבים להפגין בפניו, כל הזמן, את מחויבותנו כלפיו ולחזק את אמונתו באחווה הקדושה המקשרת בינינו". הוא סיפר שבתקופה בה היה סטודנט בלונדון, במשך שלוש שנים, הוא נהג לבקר במוצאי-שבת אסירים בכלא, לשוחח ולהתפלל איתם ולהתקשר עם משפחותיהם בחוץ.


השניים סיפרו שפגישתם עם ואנונו ארכה כשעה וחצי. היא לא התקיימה בתא המאסר שלו, אלא בקרוואן שהועמד לרשותם למטרה זו, והיו נוכחים בה שוטר אחד, אליו הצטרף לסירוגין שוטר נוסף. בתחילת הפגישה, השלושה התפללו ואחרי כן הם ערכו טקס הקרוי באנגלית The Holy Communion, ברוח הסעודה האחרונה של ישוע עם תלמידיו לפני צליבתו. הם נתנו לו לחם ויין, המסמלים את גופו ודמו של ישוע כנאמר בברית החדשה. קיום הטקס הזה מבטא את הברית וההערצה של המאמינים הנוצרים לישוע.


בסיום התפילה, שוחחו השלושה, לרוב באנגלית, כשמדי פעם אבו אל-עסל וואנונו מחליפים ביניהם דברים בעברית. הבישוף וכוהן הדת התעניינו בשלומו האישי של ואנונו, בבריאותו וביחסם של שלטונות הכלא כלפיו. ואנונו אמר להם שבריאותו בסדר ושהוא עושה מדי יום התעמלות כדי לשמור על כושרו הגופני. הוא קורא הרבה בספרים העומדים לרשותו. הוא חי לבד בתא נפרד, שבקירותיו אין חלונות, החלון היחיד בתא נמצא בדלת התא. בזמן הטיול היומי הוא פוגש באסירים אחרים. ואנונו סיפר שחלק מהאסירים הפליליים נהנים בכלא מיחס יותר טוב ממנו. ברגע שהתחיל לספר על נסיבות חטיפתו בחו"ל, השוטר הפסיקו מיד.


אבו אל-עסל סיפר עוד "כאשר ואנונו ליווה אותנו מחוץ לקרוואן, בחצר, ברגע מסוים אנחנו התקדמנו והוא נשאר מאחור. כאשר שאלנו אותו מדוע, ואנונו הצביע על הרצפה על פס אדום ואמר לנו שהוא היחיד בכלא שאסור לו לחצות אותו".


ואנונו מחזיק בתאו כרך של הברית החדשה, הוא מתפלל באופן קבוע ומציין את החגים הנוצריים. על צווארו תלוי צלב. אורחיו נתנו לו צלב קטן אותו יוכל לתלות על הקיר בחדרו או להציבו על שולחנו. אבו אל-עסל וסלורס הבינו מואנונו שהיחס הרע של השלטונות בישראל כלפיו בעבר נבע מהעובדה שהתנצר, ושלדעתו, השלטונות מצפים ממנו שיחזור ליהדות. ואנונו סיפר להם שהפעם הראשונה בה חשב להתנצר היתה בתקופה בה עבד בכור בדימונה. הוא זה שחיפש את כוהן הדת מקנייט וביקש ממנו לטבול אותו לנצרות. לדבריהם של אבו אל-עסל ושל סלורס, ואנונו אמר להם שהתקווה לשלום העולם מבוססת על השליחות של ישוע, על האמונה בו ועל חזונו.


"בעניין זה לא נחלשה דעתו של ואנונו", קבע כוהן הדת סלורס, "ואנונו הוא אדם בעל אמונה גדולה. הוא לא מבקש כל רחמים לעצמו, דבר שלא יאומן. כאסיר מצפון הוא עמד בכל הקשיים והמבחנים שעברו עליו, במיוחד בשנים בהן נכפה עליו מאסר בבידוד מוחלט, בזכות אמונתו הנוצרית. לא כל בן אדם היה עומד במבחנים בהם ואנונו התנסה. אדם אחר היה יוצא מדעתו, היה שם קץ לחייו. ואנונו בטוח שאמונתו בישוע היא שהצילה אותו, היא שמנעה ממנו מלהשתגע".


לשאלה כיצד זה שואנונו, אשר בא ממשפחה ומסביבה של מאמינים יהודים מהמזרח, מצא את דרכו לעדה נוצרית שהיא מאוד מערבית ואירופית – השיב סלורס: "ישוע לא בא מהמערב", ואילו אבו אל עסל אמר: "ישוע בא מהמזרח, ישוע בא מנצרת, לא מרומא, לא מניו יורק ולא מלונדון, הוא היה צבר".


אבו אל-עסל וסלורס יצאו מעודדים מפגישתם עם ואנונו, ובמיוחד מהדברים שהשמיע באוזניהם. "התרשמנו שואנונו איתן במחויבות שלו", הדגיש אבו אל-עסל. "הוא אמר לנו כי כאשר ישתחרר מהכלא הוא ימשיך במשימה שנטל על עצמו להילחם נגד הנשק הגרעיני. ואנונו אופטימי מאוד. כאשר אמרנו לו שאנחנו מקווים לשוב ולפגוש אותו, שאנחנו מתכוונים לבקר אצלו פעם בחודש, הוא אמר לנו שייתכן והוא ישתחרר קודם לכן. הוא משוכנע שאין כל הצדקה למאסרו ושיש להוציאו לחופשי.


"העובדה שאחרי כל מה שעבר על ואנונו הוא נשאר בריא בגופו ובנפשו – מעודדת. היא נותנת לאנשים כלואים כוח לשרוד. ולהבדיל, למרות השוני בתנאים ובנסיבות, העמידה של ואנונו מזכירה לי את העמידה של כוהן הדת והתיאולוג הגרמני הפרוטסטנטי דיטריך בונהופר שהיה כלוא במחנה הריכוז הנאצי סקסנהאוזן ונרצח שם בשל התנגדותו העקבית למשטר הנאצי ובשל הגנתו על זכותם של היהודים לחיים. חרף מודעותו לכל הסכנות שאיימו על חייו, כוהן הדת בונהופר עמד איתן באמונתו ורוחו לא נשברה. ואנונו אמר לנו, ‘היו מי שרצו לשבור את רוחי, אך הם נכשלו’".


לשאלה, ההיפותטית, כיצד הוא סלורס היה נוהג אם ואנונו, עוד טרם פנה לתקשורת כדי לגלות לה חלק מסודות האטום של ישראל, היה מספר לו מה בכוונתו לעשות, האם היה מעודדו, משכנע אותו לוותר עליהן ולא להסתכן, או לא מגיב – השיב סלורס: "ביודעי את העובדה שואנונו פועל מתוך אמונה שבלי נשק גרעיני החיים בעולם הזה, ובמיוחד במזרח התיכון, יהיו יותר טובים – אני מקווה שהייתי הגון מספיק כדי לעודד אותו בתוכניותיו. אדם שמאמין במשהו מסוים עליו להילחם למענו. כן הייתי מעודד את ואנונו לפנות לתקשורת. חובה עליונה היא לחשוף את הרע. ומה שעשה ואנונו, היה לחשוף את הרע".


הבישוף אבו אל עסל הוסיף, "ואנונו אמר לנו, ‘אנשים חייבים לפעול כדי לחסל את כל הנשק הגרעיני בכל מקום בעולם’. מהטמה גנדי אמר פעם, להימנע ממאבק נגד הרע משמעו לשכוח את אנושיותך, להיאבק נגד הרע בכלי נשקו פירושו להיכנע לטבע האנושי החלש שלך, להיאבק נגד הרע, להיאבק נגד אי-צדק, להיאבק נגד הדיכוי עם כלי הנשק של אלוהים – אתה מגיע לאלוהות שלך. אם מישהו נושך אותך – ואתה נושך אותו בחזרה, לא עשית דבר. אם מישהו נושך אותך – ואתה נושק לו בחזרה, אתה משתמש בכלי הנשק של אלוהים. כך יש לנהוג במצב העקוב מדם בו אנחנו חיים.


"החזון של ישוע מקורו בדברים שאמר הנביא ישעיהו והמצוטטים בברית החדשה. בלוקס, 4, 18-19, מסופר על כך שישוע בבקרו בשבת בבית הכנסת בנצרת נטל לידיו את ספר ישעיהו וקרא מתוכו את הפסוקים בהם נאמר, ‘רוח אדוני אלוהי שורה עלי יען משח אותי לבשר טוב לעניים, הוא שלח אותי לחבוש את ליבם של אלה שליבם שבור, לקרוא לשבויים דרור ולפקוח עיניהם של עיוורים, לשלוח לחופשי מדוכאים, ולבשר שנת רצון לאלוהים’. זהו החזון של אנושיות חדשה. אם אנחנו יכולים לנחם אנשים מיואשים ולעודד קטני אמונה, לרבות אדם כמו ראש הממשלה אריאל שרון, ולשחרר יהודים השבויים בפחדי העבר, ההיסטוריה והגולה, אולי תהיה תקווה, לא רק לואנונו, אלא לכולנו. כאשר הלכתי לבקר אצל ואנונו הלכתי לומר לו, ‘אני איתך, באתי לומר לך תודה, גם אם מישהו אחר רואה בך בוגד’. ממשלת ישראל רואה בואנונו בוגד ואילו אני אינני רואה בואנונו בוגד, אולי הוא בגד בממשלת ישראל, אבל הוא לא בגד בעניינה של האנושות".


בסוף השיחה, ביוזמתו, כוהן הדת סלורס סיפר על התנהגותו של אחד השוטרים בפגישה בכלא. הוא אמר, "בהמולה של הכלא, השוטר יצר אווירה רגועה. בזמן התפילה שערכנו, יש מצב שבו המשתתפים בה מתחבקים זה עם זה ונושקים זה לזה את נשיקת השלום. בקטע הזה, השוטר קם על רגליו ולחץ את ידינו. הבישוף אבו אל-עסל אף נשק לו. בקרוואן בו נפגשנו עם ואנונו חשנו את נוכחותו של מלאך אלוהים במקום".


מזה שנים הכנסיות האנגליקניות מנהלות ברחבי העולם מסע לשחרורו של ואנונו מהכלא בסיסמא "אני המרגל שלך". במאי 2001 העניקה אוניברסיטת טרומסו בנורווגיה תואר דוקטור כבוד לואנונו. בנמקה את הסיבה להענקת התואר קבעה האוניברסיטה שואנונו, שנדרש לבחור בין שתי נאמנויות, למדינתו או לאנושות, בחר בשנייה. בשנה ההיא, כמו בכל שנה במשך 12 שנה ברציפות, הגישו ארגונים שונים בעולם את מועמדותו של ואנונו לפרס נובל.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. ליאור וכטל הגיב:

    כתבה יפה, אנושית המעוררת אמפטיה. אכן, וענונו פועל בשם ולמען האנושיות דבר המעורר אצלנו התנגדות מקיר לקיר. רוב העם אטום לזולתו.

  2. צ הגיב:

    כתבה יפה.
    מעניינת במיוחד ההתיחסות לשאלת המרת הדת שנראה שהיא חלק מתהליך ההתפכחות של וענונו. כחלק מההכרה בעליונות היהדות והפחד מכל מה שמריח מעבודה זרה, מה שקרוי הקונצנזוס לא מקבל השפעות של דתות מונותאיסטיות אחרות וזו אחת הסיבות למבוי הסתום בו אנו חיים (היחס לאיסלאם בארץ, למשל, משקף נאמנה עמדה זו).

  3. דיקטטורים ואחרים הגיב:

    מובארק נשיא מצרים אמר… אז אמר, אבל מצרים כמנהיגת המדינות הערביות תשאף להשיג או לייצר נשק גרעיני בעצמה אם לא לא תצליח במאמציה לפירוז האזור, כולל ישראל.
    באשר ל"אתגר" – מניעת נשק גרעיני מדיקטטורים או אחרים, אני מניח שהכוונה אינה לשרון, ליברמן או בוש אלא לכאלה (דיקטטורים ואחרים) המנסים להתגונן מפני הראשונים.
    האתגר הוא אכן פרוק כל המדינות מנשק גרעיני (במסגרת המאבק נגד האימפריאליזם, גם אם נראה חסר סיכוי)

  4. יצחק גולד הגיב:

    לתשומת ליבכם, מובראק נשיא מצרים אמר (במו אוזני שמעתי את הראיון איתו):
    "ב-1979 עשינו שלום עם ישראל כי ידענו שיש לישראל את הפצצה, ולא נוכל לנצחה".
    האתגר אינו צריך להיות פרוק כל המדינות מנשק גרעיני, וזה גם חסר סיכוי, אלא מניעת הגעתו לדיקטטורים או אחרים העלולים להשתמש בו לא רק במצב של חוסר בררה נואש.

  5. הסירו דאגה מלבכם הגיב:

    היום נתבשרנו שהפילוסוף הנודניק הח"כ יובל שטייניץ ואהוד (המרוצץ) יתום מארגנים לואנונו מעצר מינהלי לכשתסתיים תקופת מאסרו. למזלם הרע הרעיון יכול להתנגש עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ולכן מערכת הביטחון נערכת למאבק בבג"ץ.

    — שחר

  6. טול קורה מבין עיניך יניב הגיב:

    ריאח אבו אל עסל משבח,ובצדק, את מרדכי ואנונו על כך שבמעשהו הפגין את דאגתו העמוקה לשלומם וביטחונם לא רק של הישראלים אלא גם של כל תושבי המזרח התיכון. אם ריאח מודאג מנשק אטומי, קשה מאד להבין מדוע קולו לא נשמע כשמדובר על תוכניות הגרעין של אירן למשל. כמו כן לא זכור לי שהוא הקים קול זעקה כשעיראק הייתה קרובה מאד ליצור של פצצת אטום בראשית שנות השמונים. ועל זה אמר ישוע: ולמה זה תראה את הקורה בעין אחיך ואל הקורה שבעינך לא תביט. הבשורה עלפי מתי,פרק ז פםוק 3.\
    עד כאן במישור התיאולוגי. באשר למציאות:
    ב10 לאוקטובר 73 כשנדמה היה כי ישראל עומדת בפני תבוסה צבאית, הדבר היחיד שמנע תבוסה כזאת היה האיום בשימוש בנשק אטומי. נקל לשער מה היה קורה לו לא היה בידי ישראל נשק כזה לכן מן הראוי היה לקיים דיון רציונאלי יותר בסוגיה הזו. אם טעות בידי, וריאח אכן מחה כנגד פיתוח נשק גרעיני באירן או בעיראק אני מתנצל מראש.

  7. מתנצל מראש ? הגיב:

    אתה מתנצל מראש על מה שאתה מודה שקבעת מראש ללא ידע מוקדם, כשהבסיס היחיד לקביעתך הוא שמו הערבי של איר אבו אלעסל

    בקיצור, אתה מתנצל מראש על גזענותך, התנצלותך לא התקבלה.

    חוץ מזה, ההתקפה על עראק ואי-ההתקפה על קוריאה מראות שלארצות המאוימות על-ידי ארה"ב יש סיבות מאד טובות לפתח נשק הרתעתי משמעותי, סיבות לא פחות טובות מאשר לישראל, שמאיימת בנשק הזה על שכנותיה.

  8. יניב הגיב:

    ל"מתנצל מראש",
    אינני מבין מדבריך מה"קבעתי מראש ללא ידט מוקדם". לגבי שמו הערבי של איש הכמורה האנגליקני הרי הוא ריאח ולא איר כמו שאתה מציין.
    אינני מתנצל על דבר, ולא ברור לי מה הכוונה "ידע מוקדם" כמו כן לא נהירים לי דבריך בנוגע לגזענות. אם מצאת משהו שאפשר לפרש אותו ככזה אנא ציין זאת במפורש,אחרת דבריך מעורפלים ולא ברורים.
    להנהלת האתר: מדוע מאפשרים פירסום תגובות ללא ציון שם המגיב?

  9. עידן סובול הגיב:

    אדון פאראנויה וגברת היפוכונדריה ממשיכים להוליד צאצאים מעוותים, למרות כל אמצעי האיבחון המתקדמים שהמדע מעמיד לרשותם.

    מתוך המציאות המקוממת, המתישה, השוחקת, המדכדכת והמחליאה, שאנו מכותרים בה זה מכבר – לא קל לנו לדמיין את עצמנו מגיעים לכאן מפלנטה אחרת ומבינים מה ולמה קורה פה, למרות שמן הסתם נהיה מצויידים באינטליגנציית-על, כראוי לחייזרים שהצליחו לשבור את כל מחסומי המרחק והזמן.

    ואני לא מתכוון לעסוק הפעם, כמנהגי המוזר בעת האחרונה, באבסורדים הסיזיפיים שהם מנת חלקם ולחם חוקם של שבעת העשירונים התחתונים של אזרחי המדינה שלנו: לא בנשך ובתרבית מוטרפים שבנק ישראל הממלכתי מאפשר לקרטל הבנקים, "הפרטיים" לכאורה, למצוץ מהציבור; לא ב "משכורות" של מאות אלפי שקלים לחודש תמורת "כישורים" שנוצרו והתפתחו רובם ככולם מרשת סבוכה של "קשרים" בתוך, על-ידי או בשיתוף המערכת השילטונית (בטח שלא אהיה קטנוני עד כדי לעסוק בעמלות הדף, השורה, המילה או הפסיק שעליהן יש להם זכויות יוצרים ופטנטים בלבדיים); לא בעשרות אגרות מיותרות, שלעתים קרובות מדי האחת היא בבואת-מראה של האחרת ושהאזרח נאלץ לשלם כמעט בין כל נשימה לנשימה; לא באבטלה המנוונת והמנוולת שגדלה למימדים תפלצתיים ואורבת לנו בכול פינה חשוכה ותחת כל עץ מוזנח; לא בבנייני המשרדים הממשלתיים החדשים והמחודשים חדשות לבקרים, על אלפי ורבבות חדריהם המיותרים ומובטליהם הסמויים לא בעובדי הייצור למיניהם ולסוגיהם, מאותם שרידים העושים עדיין כמיטב יכולתם להמשיך לשרוד ולהשריד את מפעליהם; לא במערכת החינוך המגוחכת זה מכבר אפילו בעיניהם התמימות עדיין של תלמידי הכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים; לא בשש מאות אלף הילדים הזוחלים מתחת לקו העוני; לא בהייטק הצולע ולא בחקלאות המקרטעת, שהולבשה "שלמת בטון ומלט" מכף רגלה היחפה ועד קצה קודקודה המקריח והפכה לייצור נדלני מעוות ואכזר, דמוי ריצ’ארד השלישי השייקספירי; גם לא בייצור מעוות ומעוול אחר המכונה, בשיטת הזניית השפה שפשטה ופשתה במקומותינו, "התנחלויות" (וכאן איני יכול להתאפק מלשאול בכול זאת את השאלה המתבקשת מאליה: איך קרה שלאחר שנאלצנו לעקור ולהחריב ולאבד את ימית ובנותיה עד היסוד, לא שכחנו דבר ולא למדנו דבר וצימחנו לנו תחתיהן עשרות ימיות חדשות ובנותיהן וממזרותיהן, רחמנא ליצלן? וכמה עוד נידרש ונשלם על כך בדמים ובדמים?); ואחרון אחרון חביב, כדי לסיים את מצעד הלאווים הלז בנימה המתאימה לעונה זו, שבה התרחש לפני 56 שנה יום עצמאותנו הראשון – גם לא אעסוק בפעם הזאת בריח פרדסי האביב, שזה מכבר קל יותר להתבשם ממנו אי-שם בשיר נשכח של שאול טשרניחובסקי, מאשר בשטח ממש, למרות שבאופן טבעי הייתי צריך לעסוק בימים צלולים ובהירים אלה של חודש ניסן דווקא בכך ולמרות שיש בי עדיין דחף לא קטן לעשות זאת.

    לא-לא-לא. לא ולא.
    אז בסופו של דבר מה כן? – או!
    הרי לכם יהודי אחד, לא גדול וחזק במיוחד כמו הגולם מפראג, לא מוזר במיוחד כמו הרב אורי זהר, לא חכם במיוחד כמו אלברט איינשטיין, לא חשוד עיקרי בהדלפת סודות האטום לרוסים כמו רוברט אופנהיימר, אפילו לא אחרון המדענים בלוס אלאמוס החדשה שלנו, יהיה מי שיהיה; לא. אף לא אחד מאלה! אז בסופו של יום – מי?
    ניחשתם נכון! טכנאי נידח. אולי קצת תמהוני, אולי יותר שגעוני, אולי אכול רוגז כרוני של מפוטרים, אולי לקוי ברגש נחיתות נוראי או בשיגעון גדלות פראי (שזה כמעט היינו-הך) אבל בסופו של יום – טכנאי נידח שעד כה כבר נמק בכלא ח"י שנים ושאיש אינו מבין מדוע בעצם פוטר מעבודתו אם היה הוא "האיש שידע יותר מדי"? הרי היה פשוט יותר וזול יותר להמשיך להעסיקו עד שימות קודם-זמנו בייסורים קשים מחמת ספיגת עודפי קרינה או עד שילקה כדרך הטבע באלצהיימר ולא יבדיל עוד בין ימינו לשמאלו ובין גרב חום לבין פוזמק אדום …

    יסלח לי הממונים על הממונים על הביטחון במישרד הביטחון של מדינת הביטחון-לכול-אזרחיה בלי הבדל גזע, מין לאום ודת – אבל אילו הגעתי לכאן מפלנטה אחרת, הייתי עלול, חס ושלום, לטעות בגללם ולחשוב שאותם יחיאל חורבים ועוזריהם, אשר הפכו את אותו אחד וואנונו לאבי אבות הטומאה הביטחונית שלנו – הם אלה שהגו בזמנו את "מסך הברזל" ע"ש יוסף דז’יגאשווילי ויסריונוביץ סטאלין; המציאו את הפאראנויה האמריקאית ע"ש ג’וזף מקארתי; גילו את ניפלאות הפאראנויה הישראלית שברבות הימים תיקרא בוודאי ע"ש יחיאל חורב זה, ואולי עוד יספיקו לאבחן את סיבות ההיפוכונדריה של המובטל המצוי (אם הוא לא ימות עד אז מעגמת-נפש נפוצה).

    הינה כי כן, אילו הגעתי לכאן מפלנטה אחרת, והייתי מן הסתם בעל אינטליגנציה גבוהה אלף מונים מזו המצוייה בדרך כלל על אדמותינו, שהרי הצלחתי לגבור על כל מחסומי המרחק והזמן – גם אז הייתי עלול לטעות ולחשוב שגברת זקנה אחת שהתהלכה עלינו במאה שעברה, גרמה לרבים וטובים מאיתנו נזק בטחוני, רוחני וגופני שעלה פי שלושת אלפים בערך על הנזק ההזוי שגרם לנו אותו וואנונו – אם למנות רק את הגוויות המרוסקות והשרופות שהותירה אחריה מלחמת יום הכיפורים ע"ש גולדה מאיר. ואם זיכרוני אינו מטעה אותי – שום בית משפט לא שפט אותה על כך אפילו לקנס המפורסם של עשר הפרוטות ע"ש שדמי.

    והרי דגל שחור גדול ובולט התנוסס וממשיך להתנוסס אי-שם בחשכת ההיסטוריה שלנו על מחדלים כה גדולים וכה רבים, ששום חייזר, אינטיליגנטי ככול שיהיה, לא יצליח כניראה להבין את הבדלי היחס האבסורדיים של המקומיים אליהם.

    מסתבר שאדון פאראנויה וגברת היפוכונדריה שבו והזדווגו והביאו לעולם היסטריה אידיוטית חדשה.

  10. עידן סובול – המשך הגיב:

    המשך…

    הינה כי כן, אילו הגעתי לכאן מפלנטה אחרת, והייתי מן הסתם בעל אינטליגנציה גבוהה אלף מונים מזו המצוייה בדרך כלל על אדמותינו, שהרי הצלחתי לגבור על כל מחסומי המרחק והזמן – גם אז הייתי עלול לטעות ולחשוב שגברת זקנה אחת שהתהלכה עלינו במאה שעברה, גרמה לרבים וטובים מאיתנו נזק בטחוני, רוחני וגופני שעלה פי שלושת אלפים בערך על הנזק ההזוי שגרם לנו אותו וואנונו – אם למנות רק את הגוויות המרוסקות והשרופות שהותירה אחריה מלחמת יום הכיפורים ע"ש גולדה מאיר. ואם זיכרוני אינו מטעה אותי – שום בית משפט לא שפט אותה על כך אפילו לקנס המפורסם של עשר הפרוטות ע"ש שדמי.
    והרי דגל שחור גדול ובולט התנוסס וממשיך להתנוסס אי-שם בחשכת ההיסטוריה שלנו על מחדלים כה גדולים וכה רבים, ששום חייזר, אינטיליגנטי ככול שיהיה, לא יצליח כניראה להבין את הבדלי היחס האבסורדיים של המקומיים אליהם.
    מסתבר שאדון פאראנויה וגברת היפוכונדריה שבו והזדווגו והביאו לעולם היסטריה אידיוטית חדשה.

  11. נמרוד נציב הגיב:

    כל כך נכון מה שמר סובול רשם- למדינה שלנו יש נטייה לזיכרון קטן מדי ולהתעסקות בשטויות גדולה מדי… מה קרה, נגמרו כל הצרות במדינה? נגמר איום הטרור? נגמרו ימי המיתון? האבטלה הנוראה? ראשי ממשלה וחברי כנסת מושחתים מהיסוד שמובילים את המדינה לאבדון, שיכורים מטעם וריח השלטון?…נגמרו כל אלה (ועוד ועוד מצרותיה השונות והמשונות של מדינתנו), שכל שנותר לנו הוא להתעסק השכם וערב בואנונו? האיש התמהוני, שיש יאמרו נטרפה עליו דעתו, ויש יאמרו איש של אידיאלים…יאמרו כך ויאמרו כך- וכך לאורכן ולרוחבן של כל מהדורות החדשות למיניהן ובכל העיתונים באשר הם. מספיק! הרי אילו עדיין היה מסוכן לציבור- האם מוסדות הביטחון היו משחררים אותו לחופשי? הרי היו,בשמחה, מניחים לו להנמק בכלא תחת השגחה! (למרות שאחרי מקרה השייח יאסין אין לדעת מה צופן בחובו ה"הגיון" של המערכת הבטחונית העניפה שלנו…)זיכרון קצר יש לנו… וצורך עז בריגושים זולים כדוגמת הפיכת ואנונו האומלל לאייקון תקשורתי מנצנץ. הניחו לו לחזור לאלמוניותו, ותתחילו להתעסק עם מה שחשוב באמת. ואנונו קיבל את עונשו. ! NEXT
    בין כך ובין כך- עוד מספר שבועות את מי הוא כבר יעניין? אולי, במקרה הטוב, את הוריו המאמצים המתחסדים מדודה אמריקה…

  12. פאדי הגיב:

    ריאח אבו אלעסל אתה גדול

  13. חמודי הגיב:

    ריאח אבו אלעסל אנחנו גאים בך מאוד אנחנו זה אומר כל העם הישראלי

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים