זו תופעה פוליטית מוכרת והיא מגיעה אלינו בגלים מדי כמה שנים. קוראים לה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. בפעם האחרונה כמעט והוקמה על ידי קבוצה של פעילים חברתיים ואנשי אקדמיה שפעלו במסגרת "פורום הארגונים החברתיים" שחדל מלהתקיים; אנשי הקבוצה קיבלו זמן מסך יקר וכתבות מפרגנות ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ". במסגרת הקמפיין המיוח"צן היטב, הקבוצה איימה או-טו-טו להקים את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית "האמיתית". זה היה לפני הבחירות האחרונות. המפלגה כמובן, לא קמה וכל אחד מחברי הקבוצה התפזר לעיסוקיו הפרטיים – לרוב קריירה אקדמית. בבחירות הקודמות, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית האולטימטיבית היתה מפלגתו של יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ – גם "חברתית-דמוקרטית" וגם פועלית. השימוש שח"כ פרץ עשה בזמנו במונח חברתית-דמוקרטית בא להצביע על כיוון סוציאל-דמוקרטי, ונעשה במסגרת המאמץ האופורטוניסטי האופייני למפלגתו שלא לדבר "שמאלני מדי". ולא להזכיר חס וחלילה את המלים סוציאליזם או סוציאלי.
בחודשים האחרונים הוקם במרצ צוות לכינון מפלגה סוציאל-דמוקרטית האמיתית מכולן. התוצאה היחידה מפעילות הצוות: איחוד מרצ עם פליטי העבודה, אלה מתי המעט שבאו למרצ יחד עם יוסי ביילין ויעל דיין. וכך הוקמה "יחד". מי הם הארגונים, הקבוצות והאישים המעוניינים להקים את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית? אחת הקבוצות נושאת את השם יסו"ד – ישראל סוציאל-דמוקרטית. אגב, בכי ונהי מלווים תמיד את הכתיבה והפרשנות סביב המפלגה שטרם הוקמה. בכי ונהי שמצאו ביטוי במאמר שפירסמה באחרונה העיתונאית חנה קים ("הארץ", "רגע האמת של כהן ופרץ", 18 במארס 2004).
אבל רגע לפני שגם הקוראים פורצים בבכי מול המציאות המרה והבלתי נתפסת של חיים פוליטיים ללא מפלגה סוציאל-דמוקרטית ראויה, אפשר לגלות את אחד הסודות השמורים ביותר: יש בישראל מפלגה סוציאל-דמוקרטית! יתר על כן, יש לפחות שלוש מפלגות סוציאל-דמוקרטיות: מפלגת העבודה, מרצ (מעכשיו אמור יחד) ועם-אחד. היו"ר הזמני והקבוע של מפלגת העבודה, ח"כ שמעון פרס, שכידוע הוא גם היו"ר הקבוע אבל בעיקר הזמני של האופוזיציה בכנסת; מכהן כסגן נשיא האינטרנציונל הסוציאל-דמוקרטי. הוא נבחר לתפקיד שוב ושוב, בפעם האחרונה יחד עם ראש ממשלת אנגליה (עוד סוציאל-דמוקרט דגול) טוני בלייר, בוועידת הארגון שנערכה אשתקד בברזיל. גם מי שהיה היו"ר הקבוע והזמני של מרצ, ח"כ יוסי שריד, השתתף בוועידה בה נבחר פרס לתפקיד הרם. שתי המפלגות: העבודה ומרצ (מעתה – יחד) הן חברות מלאות בגוף הגדול המאגד את כל המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות בעולם.
אבל אין טעם לטרוח ולחפש פרטים נוספים. אין בפרסומיהן של שתי המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות הישראליות כל רמז על חברותן במוסד הבינלאומי שעם השנים היה למועדון חברים של ראשי מממשלה לשעבר. זו חבורה של פוליטיקאים קשישים הנפגשים פעמיים בשנה. פעם אחת הם נפגשים בהתכנסויות האינטרנציונל הסוציאליסטי ברחבי העולם, ופעם נוספת בוועידות דאבוס שנערכת בשוויץ לקידום הגלובליזציה הקפיטליסטית. אין כל סתירה בכך. כי זו משנתן של המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות בכל מקום ומקום: קידום סדר יומה של הגלובליזציה הקפיטליסטית.
אפילו המפלגה החדשה-ישנה מרצ-יחד דוגלת בכך. במצע של המפלגה החדשה-ישנה, האמור "לחדש את פני השמאל הישראלי", נכתב מפורשות שעל ישראל להצטרף לנאט"ו (!) ושהמפלגה תקדם "את השתלבות המשק הישראלי בשווקים הבינלאומיים" (ראו מצע יחד באתר האינטרנט של המפלגה). הידיים שכתבו משפטים אלה הן ידי ביילין, הראש הוא של פרס. אגב, באופן פרדוקסלי המפלגה היחידה שבפרסומיה נכתב רבות אודות הסוציאל-דמוקרטיה ובאתר האינטרנט שלה נוספו קישורים לכל המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות בעולם היא מפלגתו של פרץ – שאינה חברה באינטרנציונל הסוציאליסטי.
המפלגה המדומיינת
פרשנית "הארץ" חנה קים אינה לבד. כנראה שאין די בשלוש מפלגות סוציאל-דמוקרטיות ויש צורך באחת נוספת. זו אחת הפנטזיות הנפוצות ביותר בקרב אנשי רוח שמאליים: להקים את ה"מפלגה הסוציאל-דמוקרטית" שטרם קמה וספק אם תקום. ולא רק שטרם קמה. המפלגה היחידה שבעשור האחרון הגדירה את עצמה מפורשות כסוציאל-דמוקרטית ואף ניסתה לפעול ככזו: מפ"ם – אינה קיימת עוד. היא החליטה למסור את נפשה על מזבח הניאו-ליברליזם. וכך היה.
וכאן נשאלת השאלה: האם הרצון בהקמת מפלגה סוציאל-דמוקרטית הינו ביטוי נוסף לחוסר האומץ של אנשי רוח רבים הבוחרים שלא להתמודד עם המציאות, לנתחה ולבסוף – לשנותה? דבר דומה קרה עם הכיבוש. שנים רבות, רבות מדי, שורה ארוכה של אנשי רוח, פעילים ועסקנים בשמאל סירבו להכיר בישראל כמעצמה קולוניאלית וכובשת, ובזכויות העם הפלסטיני למדינה עצמאית וריבונית. התקדמנו מאז. אם כי מפלגתו הסוציאל-דמוקרטית של ח"כ פרץ אינה מוכנה עדיין להגיד ולו מלה אחת בגנות הכיבוש ובקשר הבל ינותק בין המשבר הכלכלי והחברתי לבין העמקת כיבוש השטחים הפלסטינים. למזלנו, לא כך המצב אצל האחיות הגדולות של עם אחד – העבודה ויחד. מעניין מה יקרה לאחר שעם אחד תתפוגג אל תוך העבודה… האם עמיר פרץ יפסיק את תענית השתיקה בנוגע לפשעי הכיבוש?
חוסר האומץ בקרב פעילים ואנשי רוח השבים ומעלים את ה"צורך במפלגה סוציאל-דמוקרטית" הוא כפול: הוא אישי (היעדר כל רצון להיכנס לעשייה פוליטית מעשית, זה לא בשבילם) ואידיאולוגי. אין הם מוכנים להתמודד עם סוגיות מרכזיות כגון המתקפה הקפיטליסטית בישראל, שלילת הציונות או השותפות היהודית-ערבית הנחוצה כל כך – ועל הקשר ביניהן. אך, אילו היו רוצים לפעול, ולא רק לחתום על גילויי דעת או להגיש עתירות לבג"ץ – דיינו. יתכן והמפגש הבלתי אמצעי עם קורבנות הקפיטליזם היה דוחף אותם למחשבה מחודשת על כך שלא ניתן לרסן את המשטר הקפיטליסטי. צריך לשנותו.
אפשר להגדיר את מפלגת העבודה כ ‘סוציאל-דמוקרטיה’ ?! בכל זאת, עם כל הכבוד לעמדות הקומוניסטיות, חייבים שיהיה לפחות קצת כבוד לשם ‘סוציאל-דמוקרט’. את מפא"י בתקופת ההסתמכות על ההסתדרות בהחלט אפשר היה להגדיר כסוציאל-דמוקרטיה. גם את מפ"ם, ואת עם אחד ויח"ד היום, כי הן קוראות ופועלות לאיזושהי רפורמה חברתית. אבל העבודה? סתם עוד מפלגה ליברלית. אני לא מוצא הרבה הבדלים בינה ובין שינוי.
אם כל הכבוד לסוציאל-דמוקרטיה, ויש לי כבוד לסוציאל-דמוקטריה, מהו ההבדל בין העבודה לבין הלייבור הבריטי או המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה העושות רבות למען ההון ועומדות בחזית המאבק נגד העובדים בארצותיהן?
מפלגה ציונית היא בהגדרה לא סוציאל-דמוקרטית, משום שה"דמוקרטית" שלה מוחלפת בגזענות וה"סוציאל" מזכיר יותר את האיגודים המקצועיים בדרא"פ שהעלו פעם את הססמא "פולעי כל העולם התאחדו בעד דרום-אפריקה לבנה". בקיצור, המפלגות שוידי טוען שהן סוציאל-דמוקרטיות (ולא שזו מחמאה גדולה) הן מפלגות קולוניאליסטיות פר-אקסלנס.
מפלגה סוציאלד-דמוקרטית היא מפלגה התומכת במדינה שהיא כלי מתאם בין מעמדות (למעשה דמוקרטיה בורגנית) ומייצגת במידה מסוימת את הפועלים בתוך המצב הנתון הזה. מתי מפא"י ייצגה פועלים, כשהיא הקימה עיירות של כוח עבודה זול עבור הקיבוצים ועזרה להם להפוך למעסיקים קפיטליסטיים ? כשהיא נישלה את האיכרים הפלסטינים ? אולי לפני 48 כשהיא נאבקה על העסקת יהודים בלבד ושברה את השביתה הכללית הגדולה של הפועלים הערבים ?
אם אתה כל כך צודק וכולם כל כך טיפשים . מדוע הדרך שאותה אתה מציע אינה מתקבלת אלא על ידי שבריר אחוז של האוכלוסיה היהודית בארץ ?
ביקורת על ניסיון ליצור בריתות פוליטיות אפקטיביות היא אכן במקום, במיוחד אם מתברר שהן מנטרלות את האפשרות לפעולה סוציאליסטית בפוליטיקה הריאלית. ואכן המפלגה הקומוניסטית הישראלית לגלגוליה מקפידה להתרחק מכל ברית שתקרב אותה לצומת החלטות פוליטית כלשהי. הברית היחידה שכרתה היא עם עראפת ומנגנונו שהם אכן לוחמי חרות וסוציאליסטים נאמנים. אין בציון עובדות אלא לרמוז לאפרים דוידי שבניגוד לתיאורו הוא נמצא בדיוק באותה צרה יחד עם אלו שהוא תוקף. והבעיה לא תיפטר בטהרנות פוליטית אלא על ידי איחוד הכוחות ושיתוף פעולה למען קידום מדיניות סוציאליסטית בימינו אנו. השאלה האם אכיפת חוק שכר מינימום הוא ריסון הקפיטליזם או צעד ראשון בדרך למהפכה הוא חשוב ומהותי. כדאי לעשותו תוך כדי כך שאנו נאבקים עליו יחד.
בילין ופרס הם מיצגים נאמנים של הניאו הליברליזם הברוטלי בגירסתו האירופית. האתגר המענין הוא לבחון את המצע שרן כהן הציב. ושוב השאלה היא היכן ניתן ליצור בריתות אפיקטיביות שיקדמו את הענין.
ההתגדרות בתואר "סוציאליסט" היא יפה מאוד, אבל ספק רב עד כמה היא רלוונטית בשיח של ה"המונים" בישראל.
הגיע הזמן שהשמאל בישראל יפסיק לשחק בהגדרות ובמילים יפות (ו"סוציאל-דמוקרטיה" היא אותו הדבר לצורך העניין), ויתחיל להשתמש בשיח רלוונטי לציבור הרחב בישראל (וגם יצעק אותו בשטח). רוב הציבור הזה רחוק מהשמאל כרחוק מזרח ממערב, ואולי דווקא בשל השיח ה"מנותק" של "סוציאליזם" ו"סוציאל-דמוקרטיה" ופחות בגלל עצם התפיסות והמצע, שעשויים לענות על חלק גדול המצוקות שהוליד הקפיטליזם של העשור האחרון.
וכן, גם שיח ציוני הוא דרישת סף כדי להתקרב לציבור הרחב. חד"ש יכולה להוסיף לדבר על רעיונות יפים (והם אכן יפים לטעמי), אבל היא לעד תהיה "מוקצה מחמת מיאוס" בקרב ה"ההמונים העמלים" בישראל היהודית.
לפיכך, צודקת חנה קים בקריאתה למפלגה סוציאל דמוקרטית (או סוציאליסטית) ציונית. אין כזאת. אבל למען השם (אתם רואים, כבר השיח משתנה…) מה רע ב"חברתית"?
הימים שבהם שלום עכשיו היא המפיקה של האירועים הגדולים נגד הכיבוש חלפו מזמן, בערך קצת לפני הסכמי אוסלו. בתקופת אוסלו רוב הפעילות (במגזר היהודי) נגד הכיבוש אורגנה על-ידי גוש-שלום ומאז 2000 על-ידי תעאיוש. העצרת זבה נרצח רבין לא היתה אלא הפקה של מפלגת השלטון, המערך, שנקטה מדיניות של כיבוש והתנחלויות ולא הובילה שום מאבק לשלום.
אבל כן, אכן יש לכם את ההישג הגדול של הכרה בגיור הרפורמי, כלומר הכרה בזכות של כמה אמריקאים לבוא לפה לפי חוק השבות הגזעני ולקבל פריבילגיות על-חשבון הפלסטינים. מעניין לזכור שיאיר צבן, כשהיה שר הקליטה, דווקא התנגד לזכויות דומות לאתיופים "ספק-יהודים", מה שמראה כי הליברליזם המר"צי המפורסם שמור ללבנים-אירופים בלבד.
אפרים,
מפלגה סוציאל-דמוקרטית איננה לדידי מפלגה הרשומה במוסדות האינטרנציונל הסוציאליסטי. מגוחך להתייחס אל מפלגת העבודה ומרצ כמפלגות שכאלה. די לעיין במצען ולרענן את הזכרון הקצר בנוגע לחלקן במהפכת ההפרטה שעברה על ישראל עוד לפני שנתניהו מונה לשר אוצר.
אין בישראל מפלגה סוציאל-דמוקרטית ציונית, נקודה. לא מדובר בנהי או בבכי, אלא בעובדה.
ייתכן שמה שהניע אותך לכתוב מה שכתבת הוא העובדה שהתעלמתי מרק"ח, מפלגה שאיננה סוציאל-דמוקרטית, מפלגה שנהפכה בשנים האחרונות למפלגה לאומנית, שהותירה את תמר גוז’נסקי מחוץ לכנסת והכניסה את אחמד טיבי, יועצו של עראפת. עם המפלגה הזאת אי אפשר לנהל דיאלוג עם הציבור הישראלי, שהוא לדעתי הדרך היחידה להפסיק את הכיבוש.
אני בוחר דווקא להגיב לקטע האחרון והענייני יותר של המאמר, ולא רק לעקיצות של מר דוידי על קונצפט המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מכיוון שאין שופטים אדם בצרתו – ולכן לא יפה לשפוט את דוידי שמפלגתו כבר שנים רבות אינה מצליחה לעבור את מחסום שלושת המנדטים, ולאחרונה, עשתה זאת גם במחיר אחד השיריונים הכי אופרטוניסטים שידעו המפלגות הסוציאליסטיות.
המשפט: "הוא אישי (היעדר כל רצון להיכנס לעשייה פוליטית מעשית, זה לא בשבילם)" – בנוגע למדוע אנשי השמאל רוצים להקים מפלגה סוציאל-דמוקרטית, הוא דוגמא לדמוגיגה זולה שמבזה את הגדה השמאלית שבדרך כלל מביאה מאמרים איכותיים ורציניים.
אני קורא לכל קוראי האתר ולכל חברי חד"ש לבדוק מה קורה בשטח – מי מחזיק את תאי הסטונדטים הפעילים ביותר בקמפוסים? מי אירגן את ההפגנה שרק היום שמענו עליה בתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים כששרון בא לבקר? מי מקדם בשטח את הבנות ז’נבה שכה רבות נכתב עליהן באתר?
בחד"ש לצערי עסוקים להשמיץ את מרצ-יח"ד במקום לנסות לבנות מפלגה עם אחיזה אמיתית בשטח ולא רק באידיאולוגיות מהמאה ה19- ובדיונים על מרקסיזם תיאורטי והרצאות פילוסופיות על איך באה התפיסה הפאלוצנטרית לידי ביטוי באינתיפדת אל-אקצה ובמפעל ההתנחלויות.
אולי, לפני שתתקוף את אנשי השמאל "שמשתפים פעולה עם הניאו-ליברלים" על כך שאינם רוצים להיכנס לפעילויות פוליטית – תבדוק מי ביצע אירועים לוגיסטים-ציבוריים יותר גדולים בשמאל. עצרת ה400,000- הייתה הרי אירוע שכל עסקני מק"י פיקחו על ביצועו באופן ישיר, וגם על עצרת "כן לשלום – לא לאלימות" שבה רבין נרצח. בכלל, אם רבין לא היה נרצח באותו ערב היו מכתירים את האירוע כאירוע הנפת הדגלים האדומים הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל מאז 77′.
אגב, העתירות הללו לבג"ץ הן מה שאיפשר את הגיור הרפורמי במדינת ישראל.
לגברת חנה קים,
אף אחד לא "דחף" את תמר גוז’נסקי מחוץ לרשימה. חד"ש דואגת להכנסת כוחות חדשים לפוליטיקה כדי לא לסיים כמו מפלגת זקני-העבודה, ולכן תקנון הרשימה אוסר על אדם להיכנס לרשימה עם כיהן שתי כהונות כח"כ אלא אם קיבל רוב מיוחד במועצת חד"ש. פעמיים איתגרה גוז’נסקי את המועצה ופעמיים קיבלה רוב מיוחד, ובפעם השלישית החליטה שלא לעשות כן.
הנסיון להציג מצב זה כאילו גוז’נסקי "נדחפה" מחד"ש בגלל שזו ויתרה על השותפות היהודית-ערבית הוא דמגוגי, כיוון שבמקום הרביעי ברשימתה (כן, משיקולים אלקטורליים בלבד הריצה חד"ש את טיבי במקום השלישי) ממוקם היה דב חנין. הוא אף היה "ח"כ ליום אחד" עד להגעת קולות החיילים, כשכמה מאות קולות הפרידו בינו ובין הכנסת.
חד"ש היא רשימה יהודית-ערבית למען העובדים של שני העמים. ניסיונות להאשים אותנו ב "לאומנות" הם פאתטיים למדי.
תמוהה בעיני העובדה, שכל כך הרבה אנשים רציניים מבקשים לפרש ולהגין על מושג הסוציאל-דמוקטיה, ולבחון למי הזכות לשאת את שמו.
המושג "סוציאל-דמוקרטיה" הינו שם כולל להגדרות בלת מחייבות מבחינת מדיניות חברתית-כלכלית. קשה לחשוב על מדיניות חברתית-כלכלית קיצונית יותר, מאלה שנעשות בשם הסוציאל-דמוקרטיה, כך באנגליה וכך גם בגרמניה.
צר לי מאד, על כי המנהיג הנבחר של "יחד" מגדיר את המפלגה כסוציאל-דמוקרטית, ואני חוששת מן התפיסות החברתיות-כלכליות, שלמיטב ידיעתי מתחבאות מאחורי הגדרתו זו.
נכון הוא, שהגדרה של מפלגה כ"סוציאליסטית" – שהוא המושג היחיד בעל המשמעות, הפכה לבלתי רלבנטית – מדובר במושגי עבר. ניתן לחשוב על הגדרות חדשות, ודאי הסוציאל-דמוקרטיה אינה הפתרון, ומכל מקום, עדיף לכולנו לעסוק פחות בהגדרות ויותר במהות. כולי תקווה, כי מנהיגה החדש של "יחד" ימשיך בעיסוקיו המדיניים ויאפשר למנהיגים החברתיים של יחד, רן כהן ואילן גילאון, שהם החשובים בתחומם בפוליטיקה הישראלית, להוביל את מדיניותיה החברתית-כלכלית של יחד.
"הדרך היחידה להפסיק את הכיבוש הוא לנהל דיאלוג עם הציבור הישראלי". (המאבק הפלסטיני לא). תראה לנו הגברת קים באיזה מקום בעולם זה קרה…
הסוציאליזם הישן והטוב רלוונטי היום יותר מתמיד. לא צריך לטשטש בין ישן למיושן. עובדה, הרעיונות הכלכליים הפופולריים ביותר בעולם כיום, "השוק החופשי", "היד הנעלמה" וכד’ הם ילידי המאה ה19- שקמו לתחיה, למרבה הצער.
לפיכך גם במאבק נגדם לא צריך להמציא את הגלגל, צריך להחיות את האידיאולוגיה האלטרנטיבית. רוב מפלגות האינטרנציונל השני בעולם כיום, לא רק העבודה ויחד, נטשו את הסוציאליזם ומהווים חלק מהמחשבה האחידה הנאו ליברלית, וכך גם, במידה מסוימת, חלק מהמפלגות הקומוניסטיות.
מפלגה סוציאליסטית אמיתית צריכה לחרוט על דגלה את ההתנגדות להפרטה (כולל תביעה להלאמה מחדש של מה שכבר הופרט), את הגברת מעורבות הממשלה במשק, את התביעה להגדלת הגירעון בתקציב המדינה ככלי היעיל היחיד להגברת הצמיחה ולהקטנת האבטלה (גם במחיר אינפלציה), את חידושם של חומות המגן המגינות על התוצרת המקומית ואת התארגנות העובדים בכל מקום עבודה, קטן כגדול, וחיסול כל צורות ההעסקה שאינן מאפשרות התארגנות עובדים (חברות קבלן, חוזים אישיים וכו’).
אלה תנאי מינימום להצדקת התואר "סוציאליזם" מבחינה מהותית. פרוגרמת המקסימום עוסקת בהקמת משטר חדש, שמעבר לרפורמות בתוך המשטר הקפיטליסטי.
ההבדל בין "סוציאל-דמוקרטים" (במובן הקלאסי) לקומוניסטים נוגע יותר לטקטיקה ופחות לעומק התביעות.
אל תגיד ‘סוציאליזם’, אמור ‘חברתנות’.
בעוד ‘סוציאליזם’ הוא מונח לועזי, "מפוצץ" כלשון הצעירים ומנותק מן הפועלים.
‘חברתנות’ לעומת זאת הוא מונח בעברית צחה. דומה הוא גם למונח ‘חברתיות’ (‘סוציאליות’ בלעז) בו משתמשים עמיר פרץ ויח"ד.
על כן, אל תגיד ‘מפלגה סוציאליסטית’, אמור ‘מפלגה חברתנית’!
עברי דבר עברית!
הייתי בהפגנה באוניברסיטה העברית. הרוב המוחץ של המפגינים היו אנשי חד"ש, תעאיוש, הקמפוס לא שותק ושאר מיני שמאל ראדיקלי. דוברי שתי השפות. לא שאיכפת לי שמרצ-יחד תקבל קרדיט לא-לה אבל להשתמש בפעילות הזאת כסמל לפעילות שטח אינטנסיבית של אנשי יח"ד בקמפוס זה מגוחך. מדובר בקומץ חבר’ה (מעולים אחד-אחד) שהתארגנו רק לאחרונה ומחפשים פעילים נואשות (כמו כל תאי השמאל באוניברסיטה) ושהצליחו, הודות להצטרפות פעילי כל התנועות, להגיע לעיתונות.
ככלל, אני יכול להגיד לך שכשזה מגיע לפעילות רועשת בתוך האוניברסיטה לאשכנזי-יח"ד אין מה להציע יותר מלכל תנועה אחרת. נראה לי שזה המצב גם בשאר חלקי הארץ, באוניברסיטאות ומחוצה להן.
מעט מאוד אנשים יוצאים היום להפגין, הרוב יושב בבית מחכה למנהיג חזק שיעשה את העבודה בשבילם. הרי יח"ד הצליחה לפקוד בסך הכל 20 אלף איש – איפה ה-400 אלף, למה הם בבית? שאלות יותר חשובות מאשר לאיזה תנועה יש יותר גדול.
להשתמש במונח מתורגם במקום המקורי
"סוציאליזם" משמעותו לעקר את המושג סוציאליזם מהקשרו ההיסטורי, האידיאולוגי וכהשקפת עולם אינטרנציונליסטית.
"חברתנות" היא סוציאליזם כמו שעמיר פרץ הוא מהפכן. כדי להתחנף לעברים ה"צעירים" וה"פועלים המנותקים" אפשר פשוט להיות ניאו ליברל
הוויכוח שנפתח במאמר נע בין דקויות של לשון ודיקדוק או שימוש במילים,לבין נגיעות רופפות
במהות ה"סוצאליזם"או ה"סוציאל דמוקרטיה",אבל
בהחמצה מצערת של המהות.
לא מדובר בסתירה בין אלה התומכים בוויכוחים
טיאורתיים או אידאולוגיים שעל פי הנכתב על ידי חלק מהמגיבים "עבר זמנם",לבין אלה הבוחנים הכל על פי מספר משתתפים בהפגנות או
מספר חברי כנסת.
מדובר בהחמצת הרעיון המרכזי של המרקזיסם
המשלב החשיבה והוויכוח האידאולוגי עם הפעולה
המעשית,כפי שאמר מרקס:
"לא מדובר רק בהבנת העולם,אלא גם בשינוי בו"
הדיון סביב המאמר שנכתב על ידי אפרים דוידי על הקמת "יחד" עבר גילגולים רבים מאז הוא פורסם בשבוע שעבר. בכמה מהתגובות (כמו זו של חנה קים) יש נימות לא סימפטיות. אך מעבר לתגובות, יש צורך לקיים ויכוח מהותי יותר על סוגיות כגון "סוציאליזם" ו"מרקסיזם". אני מציע שדווקא ה"גדה השמאלית" (האתר והמועדון) יקחו את העניין לידיים וינסו להרים ויכוח רציני, בכתב ובע"פ על משמעות המושגים בימינו. לדעתי, יהיה זה ויכוח חשוב ופורה. דווקא מול המציאות הפוליטית המלחיצה והלוחצת והמאבקים היום-יומיים יש מקום לדיון עקרוני יותר ורציני יותר על מטרות המאבק. מאבק שאינו יסתיים בהקמת מדינת פלסטינית לצד מדינת ישראל, אלא שהוא מאבק על שינוי יסודי של החברה הישראלית.
למוחמד ולמערכת שלום:
אני חושב שמוחמד נגע בנקודה המרכזית.כיום
(וההוכחה הוויכוח שהתעורר בעקבות המאמר)קיים
בלבול נוראי של מושגים.כיום כל משנגד הכיבוש
מוגדר כ"שמאל",אפילו שהוא אנטי סוציאליסטי,וגם בין סוציאליזם,לסוציאל דמוקרטיה,למרקסיזם ולקומוניזם,ההבדלים לא
ברורים,והבלבול גדול.
דיון כזה חשוב ונחוץ לא כדי "לנפנף" אלה שלא
חושבים כמונו,אלה כדי להבהיר את ההבדלים
המהותיים והחשובים בין מושגים אלה,ולחפס את
התשובות הנכונות והדחופות לבעיות של ימנו.
יש מפלגה ציונית סוציאל-דמוקרטית בארץ, וקוראים לה חד"ש.