הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 באפריל, 2004 16 תגובות

"האיש היה בר-מוות", כך נאמר על כל פלשתינאי שהרגיש את נחת זרועו של צה"ל, וחוסל במבצע "חיסול ממוקד". אך האם מישהו חשב פעם מה באמת משמעות הביטוי "האיש היה בר-מוות"?, לא בטוח, וגם אם כן, אז לא מספיק לעומק. במדינת ישראל, מותר להטיל עונש מוות רק בגין עבירות שהן חלק מהחוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם ובגין עבירות שמהוות בגידה במדינה בעת מלחמה. אם כך, באיזו זכות ועל פי איזה בסיס חוקי או מוסרי מרשים לעצמם אנשי הדרג הביטחוני להחליט שאדם כזה או אחר הוא "בר-מוות"?

ובכן, ישנן כמה תשובות לשאלה זאת, והן:



  1. האיש תיכנן פיגועים רבים והיה אחראי לרצח של X ישראלים חפים מפשע, לכן עונשו הוא מוות.
  2. האיש היה "פצצה מתקתקת" (על מושג זה נרחיב בהמשך), ולכן אם צה"ל לא היה מחסל אותו מבעוד מועד, ידוע בבטחון שהוא היה דואג למותם של X ישראלים חפים מפשע.
  3. האיש נמצא בתוך אזור מאוכלס וצפוף, שבין השאר שורצים בו גם מחבלים אחרים, כך שאם צה"ל ישלח חולייה רגלית לחסל אותו, צה"ל יסכן בצורה בלתי סבירה את חייליו ולכן עדיף להעלות מסוק לאוויר ולחסל את אותו מבוקש מן האוויר.

אם נדמה לכם, שלאחד מטיעונים אלה קיים בסיס חוקי, אתה טועים, ובגדול. על פי נהלי הפתיחה באש של צה"ל, לחייל מותר לירות באדם חשוד שמסכן בצורה ברורה ומיידית את חיי החיילים רק כאמצעי אחרון, דהיינו – לאחר שביקש במפורש מהאדם החשוד לעצור במקומו, במידה שהאדם לא עצר יש לירות יריית אזהרה לאוויר שאם גם לאחריה האדם לא עצר, יש להשתמש בכל אמצעי שהוא (כדורי גומי, גז מדמיע וכו’) כדי לעצור את האדם, ואם גם זה לא עוזר – יש אישור חוקי לירות באדם החשוד;  כל פעולה אחרת שאינה בהתאם לנהלי פתיחה באש אלו נחשבת לעבירה חמורה שעליה יש לתת את הדין.


עד כמה שזה נשמע מתחכם, אף אחד מקורבנות ה"חיסולים הממוקדים" לא סיכן בצורה מיידית את חיי החיילים, אלא רק בצורה עקיפה, לא ידוע לי שהוא נתבקש לעצור לצורך זיהוי או מעצר וגם לא ידוע לי שנורו יריות אזהרה באוויר או שנורו עליו כדורי גומי ורימוני גז מדמיע.


גם לא ידוע לי שהוא נאשם בסיוע לנאצים או בגד במדינה בעת מלחמה, ולכן, לצערנו, פעולת החיסול היא פשוט אינה חוקית וברגע שצה"ל מבצע אותה, הוא פועל בניגוד לחוקים שלו עצמו, שלא נדבר על החוקים הבינלאומיים. הטיעונים האחרים של גורמי הביטחון גם הם פשוט לא תופסים במקרה זה. אין עונש מוות על ביצוע רצח במדינת ישראל, לא חשוב עד כמה הרצח היה נורא או כמה נרצחים היו.


אין ערובה לכך שאם צה"ל לא היה מחסל את אותו מבוקש הוא היה אחראי באופן ישיר להירצחם של X חפים מפשע, טענה זו פשוט אינה קבילה בשום בית משפט משום שאף אדם הוא לא נביא או מגיד עתידות, וגם במקרה שידוע על אדם מסוים בבטחון מלא שיהיה אחראי לרצח של חפים מפשע (למרות שזה לא יקרה אף פעם) – עונשו לא אמור להיות מוות (שוב, במדינת ישראל אין בסיס חוקי לעונש מוות, פרט למקרים של סיוע לנאצים או בגידה במדינה), בטח שלא אם הוא נקבע על ידי אנשים שכלל לא קשורים למערכת משפטית כמו שופטים או עורכי דין אלא על ידי אנשים מדרג מדיני כמו שר בטחון וראש ממשלה.


אין טעם לציין, שטיעונים מטופשים מסוג "אנחנו במלחמה, ובמלחמה אף פעם לא פועלים רק עם בסיס חוקי" ו"אתה מעדיף שהמחבל יכנס לשטח ישראל ויפוצץ אוטובוס וחס וחלילה גם מישהו מהמשפחה שלך ירצח?!?" או "גם הפלשתינאים לא פועלים עם בסיס חוקי והם מבצעים פשעים נגד האנושות עם הפיגועים שלהם, אז למה אנחנו צריכים לפעול בהתאם לחוק?!" גם הם חסרי כל קשר למציאות.


ראשית, מדינת ישראל לא נמצאת במלחמה, אף אחד מאנשי הדרג המדיניבטחוני לא הכריז על כך באופן רשמי, וגם אם הוא היה רוצה הוא לא היה יכול, כי מלחמה אפשר להכריז רק כנגד מדינה אחרת, ולפלשתינאים עדיין אין מדינה.


שנית, גם אם היינו במלחמה, עלינו לפעול בהתאם לחוקים הבינלאומיים, חוקים שאוסרים למשל שימוש בסוגי נשק מסוימים, עינוי שבויים או סיפוח לא חוקי של שטח שנכבש.


שלישית, בוודאי שאיני מעדיף שהמחבל יכנס לשטח ישראל ויפוצץ אוטובוס, במיוחד אם באוטובוס נמצא קרוב משפחה שלי, אך החוק אינו אמור להגן על האינטרסים האישיים שלי אלא לשמור על הצדק, להגן על האוכלוסייה ולפעול בצורה שוויונית כלפי כל אדם, גם אם זה נוגד אינטרסים מסוימים של המדינה או של כל אחד אחר.


רביעית, עם עצם העובדה שהטרוריסטים הפלשתינאים מבצעים בצורה ברורה פשעים נגד האנושות בכך שהם פוגעים בחפים מפשע ללא רחם, אין ויכוח, אך אין זה אומר, ואין גם בסיס חוקי כלשהו לטענות שגורסות שאם הפלשתינאים אינם שומרים על כללי המשחק הנכונים – גם לנו מותר להפר אותם.


בנוסף לכל אלה ובלי קשר לבסיס חוקי, יש לציין ש"החיסולים הממוקדים" הם לא בדיוק חיסולים ממוקדים, משום שב-70 אחוז מהמקרים, נהרגים ונפצעים במהלך החיסול גם עוברי אורח שונים ואנשים שכלל לא היו קשורים למבצע החיסול, בהם גם קטינים.


כל אותם חפים מפשע שנרצחו במהלך ה"חיסולים הממוקדים" היוו תמריץ ודלק למדורת השנאה, שכן לבן אדם הפלשתינאי הפשוט, שחי תחת עוצר תמידי, במצב סוציו-אקונומי גרוע, שחי בפחד כמעט תמידי מדפיקת חיילים בדלת או ממסוקים בשמיים אין את השקט הנפשי כדי להבין או אפילו לרצות להבין שיקירו שנפגע במהלך החיסול לא היה המטרה, זה לא מעניין אותו ולא מעניין אף אחד שצה"ל ניסה להתנקש ב"אישיות בכירה בחמאס", יקירו כבר איננו, ולכן הוא או מישהו אחר מבני הבית יצטרפו למעגל התומכים בפיגועי התאבדות במדינת ישראל, וסיכוי גדול שיהפכו בעצמם לטרוריסטים נושאי חגורת נפץ.


"פצצה מתקתקת" גם הוא מונח שכולנו במבט ראשון יודעים כביכול מה הוא אומר – אדם שעלול באופן ישיר ומיידי לפגוע בחפים מפשע, אולם, על פי מערכת הביטחון, משמעות המונח הזה השתנתה כליל – גם נהג המכונית שמסיע את המחבל לאזור הפיגוע נחשב ל"פצצה מתקתקת", גם משלחו של המחבל נחשב לכזה, גם האדם שעזר בהכנת המטען הוא כזה או בעצם כל אחד שאיכשהו היה קשור לפיגוע, מוגדר כ"פצצה מתקתקת" ואז הוא אוטומטית נכנס לתודעת הציבור כ"בר מוות".


הדילמות המוסריות שמצדיקות את "החיסולים הממוקדים" הן לא פחות ממגוחכות. בנוסף לכך, האמרה המפורשת "הפקודה לבצע סיכול ממוקד במחבלים וראשי טרור איננה פקודה בלתי-חוקית בעליל אלא פקודה חוקית ולגיטימית, אפילו לפי החוק הבינלאומי" היא מתחכמת ודמגוגית, משום שהפקודה לבצע סיכול ממוקד במחבלים וראשי טרור היא חוקית אך יש עליה מחלוקות רבות כמו איך להגדיר מחבל, ואם בכלל מותר לירות בו או רק לעצור אותו, ובכל מקרה, הביצוע שלה, כפי שהוא נעשה על ידי צה"ל בכל המקרים, הוא אינו חוקי, צה"ל יורה למרכזי אוכלוסיה, תוך כדי שהוא מתעלם מפגיעה בעוברי אורח.


על פי החוק הבינלאומי, אין להוציא אדם להורג ללא משפט, אלא אם הוא מסכן חיים באופן ישיר ומיידי ולכן ירייה בו לא תיחשב להוצאה להורג אלא להריגה מתוך הגנה עצמית. כמו כן אסורה בתכלית האיסור פעולת ענישה שבמהלכה ייפגעו חפים מפשע, מעטים ככל שיהיו; בנוסף, אסורים גם עונשים קולקטיביים (עם קריצה לתופעת הריסת הבתים) – את כל אלה ועוד רבים אפשר למצוא באתר האו"ם ובאתרים שונים שעוסקים באמנות הבינלאומיות השונות.


המצדדים מעלים גם את אחת השאלות הקשות שניצבות פחות או יותר במרכז הסכסוך הישראלי-פלשתינאי – האם חייו של חייל צה"ל שווים לחייו של פלשתינאי? ובכן, בראייה הפשוטה, חייהם של שני בני האדם הללו שווים, כשם שחייו של אדם שצבע עורו שחור הם שווי ערך לחייו של אדם שצבע עורו לבן, כך גם חייו של החייל שווים לחייו של הפלשתינאי. במשמעות העמוקה יותר, את חייו של מי מהם עדיף לסכן כדי למנוע פשעים כאלה ואחרים? אענה לכם בצורה חד משמעית, את חייו של החייל.


חייל צה"ל, בניגוד לאדם פשוט, מאומן במיוחד לקראת מקרים של סכנת חיים, הוא במצב גופני הרבה יותר טוב, הוא מוכן הרבה יותר לסכנת חיים, הוא מצויד באמצעי הגנה רבים, אך מעל לכל – הוא חייל, ועם כל הצער שבדבר, הוא אמור לשמש ככלי לביטחונם של האנשים, אין זה משנה אם הם יהודים, פלשתינאים או שוודים, ולכן הוא אמור לעשות כל הנדרש (על פי הנהלים כמובן) כדי לערוב לביטחונם האישי, גם אם זה אומר שהוא ועוד 3 מחבריו לפלוגה יסכנו את חייהם באופן ממשי כדי לדאוג לחייו של פלשתינאי בודד אחד.


אין טעם לנסות להתנצח עם טענה זו, שכן כמו שתפקידם של חיילי צה"ל להגן על המתנחלים ומתיישבי המאחזים הבלתי חוקיים ולא חשוב עד כמה מספרם הוא קטן, על חיילי צה"ל להגן גם על התושבים הפלשתינאים (שנמצאים תחת שלטון כיבוש, והחוק הבינלאומי טוען במפורש שעל הגוף הכובש להתייחס לאוכלוסיה הכבושה כאל אוכלוסיה אזרחית, דהיינו – לדאוג לה לאספקת מזון ושירותי בריאות וגם לדאוג לביטחונה).


אם כל הדיבורים האלה על חוק בינלאומי, פשעי מלחמה או מעשים בלתי-מוסריים נשמעים לכם כמו סתם דיבורים של יפי-נפש, לא תוכלו לומר ולו מילה אחת רעה על ארגוני הטרור הפלשתינאים. על הציבור להבין, שרק כשמדינת ישראל תהיה בעליונות מוסרית על פני הטרור הפלשתינאי, מדינות העולם יפסיק לראות את ישראל כמדינה המסוכנת לשלום העולם, וארה"ב כלל לא תצטרך להטיל וטו באו"ם על החלטה לגנות את ישראל על פשעיה.

תגובות
נושאים: מאמרים

16 תגובות

  1. חוני קבלו הגיב:

    מר ברמי שלום.
    ניכר ממאמרך שלא החלטת האם להסתער על המערכה בשם המשפט או בשם המוסר – וסופך שנכשלת בשניהם.
    מתוקף השכלתי המשפטית המועטה אדגיש רק את הסתירה הבוטה ביותר בנימוקים הליגלים שלך:

    "וגם במקרה שידוע על אדם מסוים בבטחון מלא שיהיה אחראי לרצח של חפים מפשע (למרות שזה לא יקרה אף פעם) – עונשו לא אמור להיות מוות"

    כלומר: אם אדם מכוון סכין לצווארי – אסור לי לירות בו לצורך הגנה עצמית, שהרי אין עונש מוות בישראל. מר ברמי, אתה גאון.
    אהבתי במיוחד את הפיסקה שטענה כי העובדה שארגוני הטרור מבצעים פשעי מלחמה אינה נותנת לנו את הזכות לעשות זאת מצידנו – האם הגנה עצמית מפני תוקפן שבעטיה נפגעים חפים מפשע נחשבת כפשע מלחמה?

    מבחינה מוסרית אומר רק זאת – לו ניתן היה לעצור ולהביא למשפט ללא סכנה את פושעי המלחמה מארגוני הטרור, אולי היה צדק מסויים בדבריך. אך כיוון שלא ניתן – ההגיון המוסרי (אם כי, ככל הנראה, לא המבצעי) בחיסולים הוא גלוי לעין.
    מי שעוסק כל ימיו ברצח אינו יכול לצפות שקורבנו יציב לנגד עיניו את חייו כערך – וימנע מנקמה בשל כך.

    לסיום – מדיניות החיסולים מטעה אנשים כמוני השייכים לשמאל הפטריוטי (את המילה ציוני השמטתי במתכוון מכיוון שאיני רואה את עצמי ככזה) מכיוון שהיא כה טבעית וצודקת מבחינה מוסרית.
    לאמיתו של דבר מדובר בשטות מוחלטת, אשר ערכה המבצעי שואף לאפס. רק חזרה להידברות וסיום מוחלט של הכיבוש יביאו לשקט.
    עד אז אוסיף לחוש הנאה קטנה ובהמית לאחר הידיעה שרב מרצחים נוסף שב לעפרו – ולאחר מכן אלך להפגין נגדה.

  2. מר ברמי הגיב:

    שלום שלום
    אף אחד מהמחוסלים לא היה עם הסכין ליד צווארך או ליד צווארו של כל אחד אחר, לכן הטענה שלך עוד מראשיתה בטלה לחלוטין.
    אדם שמצמיד סכין לגרונך במטרה להרוגך חייב לקחת בחשבון שמתוך הגנה עצמית אתה מסוגל לירות בו ולהרוג אותו, אך אין לזה שום קשר לכך שעונשו יהיה עונש מאסר על ניסיון לרצח.

    אני חוזר ואומר, עצם העובדה שטרוריסטים מבצעים פשעי מלחמה לא מקנה לנו את הזכות המוסרית לעשות זאת בחזרה, חוק הג’ונגל הזה קיים אולי כשהולכים מכות בשכונה.
    הגנה עצמית, שבמהלכה תפגע ביותר אנשים מאשר תנסה להציל – היא לא הגנה עצמית, היא הזמנה לעוד התקפות.

  3. עומרי פרבר הגיב:

    לאייל ברמי שלום
    אנא ממך פתור לי את הדילמה הבאה:
    בני משרת כיום באחת מיחידות הצבא בשטחים הכבושים. למרות כל נסיונות השיכנוע שלי, לא הצלחתי לגרום לכך שיסרב לקחת חלק בפעולות שלדעתי הן על סף פשע מלחמה (אני איש שמאל מאז שעמדתי על דעתי, וגם לקחתי חלק בפעולות מחאה שונות החל מסוף שנות ה60. נו, בכך הסגרתי את גילי…..)
    הדילמה היא כזו- אם קיימת סיטואציה שבה קיימות שתי אופציות פעולה, האחת פשיטת חי"ר על יעד שבו נמצא מחבל העוסק כרגע בהכנות אחרונות לביצוע פעולת התאבדות, ןהשניה הפצצת המבנה הזה מן האןיר בידיעה ברורה שיפגעו חפים מפשע. האם עלי כאיש שמאל לתמוך באפשרות הראשונה גם אם סיכויי בני(המשתתף בפשיטה)

    לההרג בפעןלה גבוהים מאד, או לתמןך בהפצצה מן האויר למרות שבודאות יפגעו אזרחים תמימים?
    לתשובתך אצפה.
    בברכה, אב מודאג.

  4. מתן בר-ניר הגיב:

    אייל,
    האמת שאני לא ממש בקיא בחוק, אבל אין זה רלוונטי.
    ראשית, בגלל שגם אם החוק הוא בדיוק כמו שתיארת, ואני מאמין שהוא אכן כך, הרשות הפלסטינית היא מצד אחד חלק ממדינת ישראל, אבל מצד שני חלקים ממנה נמצאים בשליטה פלסטינית בהתאם למה שנקבע בהסכמי אוסלו. וכאן כבר יש כניסה לשאלה אחרת לגמרי, האם ההסכמים האלו תקפים בכלל. ואם הרשות אינה חלק מישראל,אז כל חוק אשר מדבר על עונש מוות אינו תקף כלל.
    ושנית, אל תרוץ לאתר של האו"ם. זה ארגון שמזמן איבד רמה מוסרית, ולו הקטנה ביותר, כלפי ישראל. הפוליטיקה שם מכתיבה את הכל, ולא הדאגה ההומינטרית. האו"ם גם פישל בחטיפת שלושת החיילים, ואמנם העניין טוטא מתחת לשטיח הנקי והטהור של קופי ענאן, אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח.
    ושלישית, גם אם נאמר ואין שום הצדקה חוקית- לא בחוקיה של מדינת ישראל ולא באמנות והחלטות האו"ם, אי אפשר להתעלם מכך שרדיפת צדק היא אמנם מבורכת ונכונה, אבל גם אם לא הוכרזה מלחמה, אין לה מקום כשמדובר במרצחים. יש הבדל גדול בין אמונות הנאצים לאמונוציו של יאסין. אבל בשורה התחתונה המטרה משותפת: רצח, ללא הבחנה, של יהודים, של כל היהודים. ולפעמים, צריך ללכת עם האינטואיציה, צריך לעקוב אחרי הערכות המודיעין, להקשיב לצד הצבאי. וזה, בהחלטה שמאוד לא מאפיינת את שלטונו השורר, בדיוק מה ששרון עשה. זו החלטה שתשנה את המצב באיזור כאן, ופעולה שכזאת היא זו שנדרשה. אני מקווה שלא אתבדה, אבל מסתבר שלחמאס אין באמת יותר כוח מאשר היה לו לפני החיסול. מאז 99, הולך ונחלש כוחו המעשי של ארגון החמאס, והמוטיבציה- רק היא גדלה. ואם שרון וחבריו, שכבר כמה שנים רואים לנגיד עיניהם, אי שם ממרומי הכנסת, איך עמם נטבח, איך דמו נשפך, החליטו לקחת החלטה ולעשות משהו שהוא יותר מ"פעולה לילית בעיר שכם", אז אני מברך אותם. כי כבר מזמן הויכוח כאן הוא לא על הדרך, אלא על האם יש בכלל כזו.
    ואני ציוני, ואני שמאלני, ואני מוסרי, אבל זו לא מלחמה "רגילה", גם לא אינתיפאדה או תקופה- זהו זמן מלחמת ההישרדות של מדינת ישראל. כשרה"מ נורה גם הנהג שלו לא נסע כחוק. יש עיקר, ויש טפל. ואם כבר הזכרנו את גדול מנהיגי הדור- לשמוע מאנשי השמאל התנגדות שכזאת, ועמידה מאחורי מפעלו של האיש ז"ל מעוררת בי מעין חלחלה. האם אתם לא יודעים מהי דרכו האמיתית? מה שעשה את רבין לכ"כ גדול ודגול היא האסרטיביות הבלתי מתפשרת שלו. שמאל-אסרטיבי, אבל זו חיה שמזמן מתה.

  5. מר ברמי הגיב:

    עומרי שלום
    הסיטואציה שהצבת היא בעייתית, במיוחד משום שאתה מוסיף את הגורם הרגשי, משום שבנך משתתף באותה פשיטה. ואתה מציג אותה בצורה של שחור ולבן, כשלמעשה היא לעולם לא מתקיימת בצורה הזאת.
    אם אתה בכל זאת מתעקש לתאר את המצב בצורה של שחור ולבן, אז הייתי בוחר באופציה הראשונה, שהיא לסכן את חיי הכוח הלוחם ולשלוח את החיילים לפשיטה.
    אולם, ישנה עוד אלטרנטיבה, שהיא הטובה ביותר והיא לבצע מעקב אחרי אותו אדם, ולעצור אותו כשהוא לבדו ולהענישו במלוא חומרת הדין.
    אם מה שעולה לך בראש כרגע הוא שאני מניאק חסר רגשות שמוכן לסכן את הבן שלך, נסה את אותה סיטואציה כשבנך הוא בן ערובה באותו בניין שנמצא המחבל.
    אני מאחל לך וכל בני משפחתך שתוכלו לישון בשקט, וחג שמח.

  6. עבירות בגידה בזמן מלחמה… הגיב:

    החוק הישראלי מאוד גמיש בהגדרת מה היא "בגידה". סעיף 97 לחוק העונשין (1977) מגדיר כעבירה שדינה "מיתה או מאסר עולם" את העבירה הבאה:

    97. פגיעה בריבונות המדינה או בשלמותה

    ב. מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו – מיתה או מאסר עולם."

    זה כולל את כל האנשים שפעילים למען נסיגה ישראלית מהגולן ומהשטחים שסופחו לישראל בירושליים המזרחית!
    ====
    כמו כן, סעיף 99 לאותו החוק קובע כי:

    99. סיוע לאויב במלחמה
    א. מי שעשה, בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי לסייע לכך, דינו – מיתה או מאסר עולם.
    ב. לענין סעיף זה, "סיוע" – לרבות מסירת ידיעה בכוונה שתגיע לידי האויב או ביודעין שהיא עשויה להגיע לידי האויב, ואין נפקא מינה שבעת מסירתה לא התנהלה מלחמה.

    מכאן שניתן לסייע לאויב במלחמה גם בימי שלום…

    לעומת זאת משמעותה של "המרדה" (סעיף 133 – 134 שהעונש המירבי עליו מגיע ל-5 שנות מאסר היא):

    136. המרדה – מהי
    לענין סימן זה, "להמריד" הוא אחת מאלה:
    1. להביא לידי שנאה, בוז או אי-נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט שלה שהוקמו כדין;

    3. לעורר אי-רצון או מורת רוח בקרב יושבי הארץ;
    4. לעורר מדנים ואיבה בין חלקים שונים של האוכלוסין.
    וכמובן ש:
    137. טענת אמת אינה הגנה (תיקון: תשמ"ח)
    באישום לפי סעיפים 133 או 134 לא תהא הגנה שהפרסום שיש בו לפי הטענה כדי להמריד הוא אמת.
    ====

    לא נראה לי שכדאי להסתמך על החוק הישראלי, מכיוון שלפי חוק זה ניתן לאסור את כל אזרחי המדינה – גברים, נשים, יהודים, ערבים, אנשי שמאל, ימין וחסרי דעה פוליטית ולהאשימם בעבירות בטחוניות שונות.

  7. מתיתיהו שמואלוף הגיב:

    נהניתי מאוד לקרוא את מאמרך המצויין.

    אין ספק (ככה אני מנתח את המצב) שמדינת ישראל תחת חסות הציונות האשכנזית הלאומנית הבורגנית הניאו ליברלית
    פשעה ופושעת כנגד עם הרוצה לצאת מעבדות לחירות.

    חבל שהשיח הדמוקרטי על ערכים וזהויות ואירופצנטריות לא חוזר למרכז התמונה
    ושאנו כלואים בצבת הלאומיות בשני הצדדים.

  8. עדו הגיב:

    כל טעוניו של ברמי נדחו על ידי בית המשפט העליון. אולי הוא חושב שהוא מבין במשפטים יותר מהם או שהוא מוסרי יותר מהם אבל תרשו לי לפקפק בנכונות שני רעיונות אלה.

  9. גלילי הגיב:

    לאייל יש את הזכות ככותבים אחרים באתר זה לעמוד מן הצד ולבקר ( קיביצרים ). מעניין אותי אם הם ניהלו בחייהם נושא כל שהוא. בניהול טוב תמיד ימצאו אנשים שנפגעים האם כל אדם שנפגע מעיד על כך כי המנהל הוא רע?
    לכן כל הקביעות שלך ושל כותבים אחרים המכנים מנהיגים בשמות כגון גנגסטרים רוצחים וכד’ צריכים מידה מסוימת של ענווה ולהוסיף לפי דעתי או לפי עניות דעתי.חג שמח לכולם.

  10. מר ברמי הגיב:

    האינטואיציה של הצבא היא כולה מורעלת, מורעלת מאידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה ובין השאר גם מלאומנות פסולה, לכן ברוב המקרים אני פשוט לא מקבל אותה.

    העניין בחיסולו של יאסין הוא (ואני כלל לא מדבר על העניין השיקול המוסרי או הבטחוני), שהרווח מהחיסול הזה יהיה קטן בהרבה מההפסד, לכן, פשוטו כמשמעו, החיסול הוא לא מוצדק, החיסול הזה, שזעזע את ארגון החמאס, הוא פתיחת מלחמה להרג של מנהיגים פוליטיים, משום שאחמד יאסין לא היה מכין פצצות וגם לא מסיע מחבלים על כיסא הגלגלים שלו, הוא היה מנהיג רוחני. אנחנו לא יכולים לשים לעצמנו למטרה גם את המנהיגים הפוליטיים שלא נראים לנו, כי כך יוכלו גם הפלשתינאים, ביתר לגיטימיות, לשים לעצמם את המנהיגים שלנו למטרות עיקריות.

    בנוסף, אני אשמיע לכם את הפזמון החוזר – אנחנו מסכנים את עצמנו, נכון, חיסלנו שונא אחד אך הוספנו למעגל השנאה ורצון הנקמה עוד המון אנשים, שאם לא יקחו שותפות באופן ישיר ויבצעו פיגועים, ישמשו כסייעים.

  11. ניר הגיב:

    לעדו, הרי מטעוניך נובע כי גם המערכת המשפט של הרייך השלישי בחסות אדולף ה. הייתה חסינה מביקורת, גם כשהכשירה חוקתית (בהטיית א. כשר) את כל מעשיו של השלטון מבוסס הגזענות והכוחנית השרירותית. הא-כיצד זה שכל שהתרחש שם היה מגובה ע"י תילי תילים של ביסוסים משפטיים ולמרות זאת, כל מה שהוגדר אי פעם כפשע נגד האנושות הפך שם ל"חוקי"? "חוקי הגזע" וכל מה שנבע מהם, למשל?

    בית המשפט, עליון ככל שיהיה, אינו בהכרח ובכל תקופה מקדש הצדק המוחלט: בדברי ימי העמים, עדו, קורה גם קורה שהשלטון הכוחני מכתיב מה חוקי ומה אינו, ואז הגלימה המשפטית מצטמצמת להסרחות אחרי אדוני הארץ, כמשרתת המגעילה את כלי אדוניה להכשירם לפסח. בחיי עולמנו תפקוד כזה ידוע כנובע מתוך העדר יושר פנימי, פחדנות, חד צדדיות או סתם התקרנפות לטובת מנפקי החמאה.

    ולראיה, גם באה"ק שלנו, מאז הקמת המדינה אך יותר מאי פעם בעידן שרון, המערכת המשפטית ובראשה ביה"מ העליון – לא הציבו חסם ממשי לרמיסת זכויות האדם והפרות האמנות הבינלאומיות שמדיניות הממשלות שלנו נקטו ונוקטות נגד העם הפלשתיני (אמנת ג’נבה ה -4, לדוגמה). נהפוך הוא, תמיד חדשו ומצאו משפטנינו את ההתנסחויות העקלקלות, דחיות ההכרעה וקבי ההתניות – המסירים כמעט כל סייג לכוחניות המדינה (ה"יהודית").

    ותמה האדם התמים הנקלע למחוזותינו, מיהו פה השופט את מי, מיהו הקובע למי את חוקי השפיטה, האם אלו הפלשתינאים ליהודים? ואולי משהו הדדי 50% – 50% ? ואולי איזה פורום נבחר משותף שאמון על התוויית הקו המשווה לצדק ושוויון לכל? לא ולא, משתאה האדם התמים, זהו הקולקטיב היהודי אקסקלוסיבית, ורק ב"זכות" להב חרבו, הוא השופט והכולא, ההורס וה"מחסל", המפקיע והמחרים, ואילו תפקיד הפלשתינאים מצטמצם, לפי חלוקת תפקידים זו, להיות הנכבשים, המטרונספרים, ה"מחבלים", הנכלאים, ה"מחוסלים", – בקצור, הילדים הרעים הנענשים ע"פי משפט הצדק של ריבונם שהתיישב על ראשיהם.
    כאות משמים מופיע היום – ה-5 באפריל, ב"הארץ", מאמרו של אלוף בן: "בהתנחלויות יש אלמנט של זמניות….", בו מתוארים בין היתר תכסיסיה בשנות ה-70-90 של המשפטנית בשירות המדינה פליאה אלבק, להפשטת הפלשתינים מאדמותיהם בשטחים לטובת ההתנחלויות.

  12. עדו לניר הגיב:

    אני לא טוען שבית משפט לא יכול לטעות ואפילו יותר מפעם אחת אלא שבין המחשבה שברמי או אדם אחר בעל נטיות אובדניות טועה לבין ההנחה שבית המשפט העליון טעה אני מעדיף את ההנחה הראשונה. השואת בית המשפט העליון בישראל לבתי המשפט בגרמניה הנאצית יותר משהיא אומרת משהו על בית המשפט העליון היא אומרת על הכותב. צריך להיות אטום לב ומח כדי לעשות השואה כזו בימים שאותו בית משפט מאלץ את המדינה לשנות את תואי גדר ההפרדה לטובת הפלשתינאים, כשאותו בית משפט הרשיע חילים ואזרחים על פגיעה בפלשתינאים ועוד. אנשים מסוג כותב המאמר-בטוחים תמיד בצדקת דעתם (המוטעה מטופשת ולא חשובה, אם יורשה לי) מסוכנים תמיד יותר וטועים הרבה יותר מאנשים ששוקלים את העובדות ואת דעתם מכמה זויות, כמו שופטי העליון למשל.

  13. ניר לעדו הגיב:

    אם עדיין שפוט אתה של ביה"מ העליון, עיין נא גם במאמרו של יוסף אלגזי ב"הארץ" מאותו יום שני ה-5 לאפריל, שבו הוא מחווה עו"ד ריש את דעתו לגבי מרגליות הצדק שמגדל אמת זה מנפק.
    אך מה לנו כי נלין, עמישראל המתפלש בכחדוות המעיין המתגבר במדמנת הכוחניות והגזענות, את הראויים לשכמותנו ממליך הוא על עצמו, אם שופטים (לא כולם…) או שועים העונים כהד ליצריו.
    ברמי נסקל על ידך, ככל הטוענים לצדק ושפיות בתקופה אפלה זו, שבה הצדקנות מועדפת על מידת האמת.

  14. עדו לניר הגיב:

    כן אני בהחלט מאמין בבית המשפט העליון, גם אם ההיתי רוצה לראות אותו פוסק אחרת בכל מיני ענינים, ומכבד את דעתו הרבה יותר מאשר את דעתם של אוילים מימין ומשמאל וחכמים בעיני עצמם אשר בטוחים שהם ורק הם יודעים מה צריך לעשות וכיצד צריך לפרש חוקים/אמנות שונות. אגב, אני מציע לך לקרוא את תגובתו של ברמי לתגובות למילותיו ותראה איך כל הנימוקים ה"משפטים" נעלמו ואינם ובמקומם הופיעו, בצדק, נימוקים פרגמטים. נדמה לי שזה דבר הרבה יותר מכובד כאשר הדיוט טוען משיקולים כאלה מאשר משיקולים שאין בו מושג בהם והופכים אותו לנלעג, גם אם יש להם (לנימוקים) קהל חסידים שוטים

  15. אחד העם הגיב:

    לא ידוע לי על אף אחד ברמאללה שמחה על הלינץ’ ברמאללה , צא ולמד מה חושבים האמריקאים על חיסול ממוקד!

  16. ישראל פוטרמן הגיב:

    בית המשפט אינו זרוע של הצדק ו/או שמירה על זכויות האדם ואפילו לא זרוע של החוק. בית המשפט הוא זרוע של המשטר כמו יתר המוסדות, ממשלה, פרלמנט, צבא, משטרה. תפקידו לפרש את החוקים בהתאמה לאינטרסים של המשטר, בפרט בעיניינם המהותיים למשטר. מבחינה זו ההשוואה עם המשטר הנאצי או הקומוניסטי או כל משטר אחר היא השוואה נכונה. מי שאומר שהוא מאמין בבית המשפט העליון ("הספקן השמאלני") אומר למעשה שהוא מאמין (יותר נכון תומך) במשטר עצמו. המעשים הנפשעים ביותר של המשטר הקולוניאלי-ציוני נעשו בחסות ובאישור בתי המשפט: טרנספר, הפקעת אדמות, התנחלות בשטחים כבושים, הריסת בתים, מעצרים מינהליים ועוד ועוד (תקצר היריעה). הדוגמא של הנדר היא הנותנת. במקרה "הטוב" היא היוצא מן הכלל (השולי) המעיד על הכלל. אך יותר מתקבל על הדעת שזו תגובה נוכח ההתנגדות הכללית לגרד, הפלסטינית והבינלאומית והצבת הסולם שבו הממשלה תוכל לרדת מהעץ.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים