עוד לפני שעמד למשפט, היה מרדכי ואנונו יעד של חרושת שקרים בלתי-נלאית. עד מהרה הגיעו לאוזניי – באורח מכוון וממוקד – סיפורים מסיפורים שונים. כך למשל היה מי שטרח להתקשר אלי לעבודה (הייתי אז עורכת מדור הספרות ב"על המשמר") כדי לספר שואנונו היה במוסקבה בדרכו למזרח הרחוק ושם ניסה לעניין את שירותי הביון הסובייטי בגילויו על דימונה. אבל – הוסיפה המספרת, אשה מקושרת היטב במערכת הישראלית – הם לא היו מעוניינים, או לא הציעו לו מספיק כסף ולכן הוא נסע הלאה למזרח הרחוק ולאוסטרליה. זמן לא רב לאחר מכן, כאשר נפתח משפטו של ואנונו, התקשרה אלי אותה גברת, ששכחה כנראה את הסיפור הקודם, ובפיה מעשייה חדשה. האויב (מדינות ערב? אש"ף? ברית המועצות? – לא זוכרת) עמד לחטוף את ואנונו, ואנשי המוסד הישראלים חילצו אותו מידיים זרות ואימתניות… כאן פקעה סבלנותי ושאלתי את הגברת למה הם לא מתאמים את הסיפורים בצורה יותר טובה. הרי לא ייתכן לספר דבר והיפוכו ולצפות שיתייחסו אליך ברצינות!
מאז שמענו בלי סוף מעשיות ורובן נבזיות להפליא. הנפוצה ביותר כמובן היא ההאשמה שואנונו פעל למען בצע כסף. למרות שטענה זו נדחתה בפסק דינם של השופטים ששפטו אותו בשנת 1986, ולמרות שעורך העיתון סאנדיי טיימס שב והצהיר שמרדכי ואנונו לא ביקש ולא קיבל כסף, המשיכה התקשורת הישראלית לחזור על השקר הזה. שקר נוסף, פעוט יותר אבל אופייני, הוא שואנונו נסע לרומא עם אותה סינדי מפני שהיא הבטיחה לו לשכב איתו שם. אינני יודעת מדוע ממציאי הבדיות האלה חושבים שאי אפשר למצוא סקס בלונדון! האמת היא כמובן שונה בתכלית: בשעה שהסאנדיי טיימס עדיין פסח על שתי הסעיפים ולא החליט אם לפרסם את סיפורו של ואנונו (זמן לא רב לפני כן העיתון נפל בפח עם יומני היטלר המזויפים), חש רוברט מקסוול, ידידה הטוב של ממשלת ישראל, לעזרת חבריו ופירסם בעיתונו, הסאנדיי מירור, על גבי עמוד השער את דיוקנו המלא של ואנונו, תחת הכותרת: נוכל האטום הישראלי… הבחור יצא מן המלון וראה בכל קרן רחוב את דיוקנו המתנוסס תחת הכותרת המרושעת. הוא נלחץ כהוגן, וכיוון שבכלל היה קצר-רוח כי הסאנדיי טיימס המשיך להחזיק אותו תלוי על בלימה, החליט לנסוע מאנגליה. הצעתה של סינדי לנסוע אל אחותה באיטליה – שם אמרה, לפחות לא יזהו אותך ברחוב – נראתה לו הגיונית והוא הסכים. ההמשך ידוע.
אבל השלטונות הישראלים ונושאי כליהם בתקשורת לא הסתפקו בשקרים האלה, אלא המשיכו להמציא אחרים. בכל פעם שנודע שואנונו זכה בפרס שלום כלשהו, למשל פרס נובל האלטרנטיבי, או כשקיבל דוקטורט כבוד מאוניברסיטה נכבדה בנורבגיה (טרומסו), מיד הופיעה בישראל כתבה שקרית כלשהי – למשל, שואנונו העביר לאסירים הערבים בכלא שקמה פתקים עם הוראות לייצור פצצות, או שהוא חוגג כל פעם שיש פיגוע בישראל ומאחל שתיפול עליה פצצה אטומית…
הסיפורים האלה לא רק נבזיים מכל הבחינות (האם הפלסטינים זקוקים לאסיר יהודי שיגיד להם איך עושים פצצות?), הם גם בגדר התרת דמו של ואנונו. תארו לעצמכם איך מרגישים בני משפחותיהם של ישראלים שנהרגו או נפצעו בפיגועים כשהם שומעים שואנונו חוגג את האסון! ובכלל – האם יתכן לתאר את האדם הזה, ששילם בחירותו בשל מאבקו נגד הנשק הגרעיני, כאיש צמא דם המייחל לפצצה אטומית שתיפול על הארץ הזאת, שבה בין השאר חיים גם הוריו, אחיו, אחיותיו וילדיהם?
אין גבול לשקרים ואין גבול לרשעות. ואנונו יוצא לחופשי ויהיה זקוק להגנה מפני כל מיני חמומי מוח מוסתים. אם חלילה יקרה לו משהו – אם אפילו תפגע בו אבן ותשרוט את פניו – אנחנו נדע בדיוק במי האשם – ולא נשתוק!
וענונו הוא גיבור ישראל, ויש להשתמש בסערה התקשורתית המעורבת בשחרורו בכדי להתנער מן העמימות בציבור הישראלי (ולאו דווקא העמימות כלפי העולם). יש לקרוא לפירוק כל הנשק הלא קונבנציונלי ולפיקוח ציבורי (לא של הפרנואידים ממערכת הביטחון) על כל הייצור והשימוש בחומרים מסוכנים בארץ, דוגמת אלו המיוצרים ובכור.
מרדכי וענונו לא גרם כל נזק לבטחון מדינת ישראל, ההיפך הוא הנכון, אולי בתמימות הביא לישראל יתרון הרתעה מבלי שתצטרך לשלם על כך שום מחיר ( של עמימות ה"עמימות"). הנקמנות כלפי מרדכי נובעת ממקום אחר לגמרי: א. מרדכי לא הגשים את הצפיות של המערכת מצעיר מזרחי באר שבעי שעבר את כל מערכת שטיפת המוח החינוכית ציונית ו"אכזב" ב. כדי להעביר אותו "חינוך מחדש", כלומר לשבור את רוחו (גם במחיר של פגיעה בשפיות נפשו) וכן ליצור הרתעה כלפי "כשלונות" נוספים מסוגו, הוטל עלין עונש כבד, 18 שנה בכלא, מעבר לכל פרופורציה ל"נזק" שגרם. בתוך הכלא ועל ידי הסתה שיטתית של הציבור נגדו, ניסו בכל הדרכים להפוך אותו לשבר כלי לעצמו ולמען "יראו ויראו". ג. בשלב זה, המערכת לא מסוגלת לסבול את ה"כשלון" – האסיר יצא "שלם" מתחת ידה, מבלי להשבר ומבלי לפחות "להביע חרטה" ולכן ינסו בכל דרך להמשיך את ההתעללות בו.
באשר ל"עמימות" היכולת הרגעינית של ישראל, זו תשמר כל זמן שארה"ב תהיה מעוניינת בכך, ללא כל קשר ב"גילוי" כזה או אחר מצד גורם כלשהו.
וענונו הוא בוגד במלוא מובן המילה.
כלל אין זה משנה מה ספרו עליו, כמה כסף הוא קיבל – אם בכלל. הוא בוגד כיוון שעבד במערכת סופר מסווגת, חתם על סודיות, התחייב לשמור עליה תוך ידעה מפורשת מה משמעות חשיפת הסודות האלו. הוא בגד באימון המערכת באחת הנקודות הרגישות שלה. הדבר דומה כמעט לציון מפורש של שמות סוכני מוסד וחשיפתם!
ואולם – לאחר שריצה את עונשו (הקל יחסית לבוגד, עלי לומר), הוא איש חופשי. אותי באופן אישי הוא מקומם, אולם ע"פ חוק – הוא חופשי לעשות כרצונו.
ואנונו הוא גם – פעיל שמאל גם איש שלום מובהק גם נוצרי אדוק וגם נציג עדות המזרח הכיצד ?
ליגאל שלום,
אם למשל פקיד שעבד תחת אייכמן היה מגלה תוך כדי עבודתו שבמסגרת "העבודה" מושמדים בני אדם. האם לדעתך היה עליו לשמור על סודיות כיוון שהוא חתם על מסמכי סודיות? מה לדעתך היה עליו לעשות?
אשמח לקבל תשובה
בברכה
איריס
האם עובד במפעל גרמני לייצור תאי גזים ומשרפות, שחתם על סודיות ואח"כ גילה לעיתון על ה"מפעל" המפלצתי ומה שמייצרים בו, הוא גיבור או בוגד?
ויש פה עוד אחד "גלילי" "שלא מסתדר לו" ואנונו הוא גם (היה) פעיל בשמאל, גם איש שלום, גם נוצרי אדוק וגם יליד מרוקו (לנ"ל זה כנראה מאוד מסובך).
אני עדיין מתקשה להבין מדוע מימין ומשמאל יש כאלה שחושבים שברגע שיעלו אנלוגיות לנאצים הכל אמורים לעמוד דום לנוכח הטיעון המוחץ.
כל דבר לגופו: בניגוד להשמדת בני אדם חפים מפשע בתאי גזים, הרי שאין החזקת נשק גרעיני מהווה פשע מלחמה.יתרה, היא גם איננה אסורה לפי החוק הבינלאומי (היא אסורה על מי שחתומה על ה-NPT-ואגב, ישראל, קובה, פקיסטן והודו הן היחידות שלא חתומות על אמנה זו).
בנוסף, ובניגוד למה שכתבתם, כאשר פנה לעבוד בכור, וענונו ידע היטב (כמו כל ישראלי מהשורה) שמדובר באתר פיתוח וייצור של נשק גרעיני.לכן היה מודע היטב למשמעות חתימתו על הסכמי הסודיות.
גלילי, שלום!
האם מישהו, נאמר אמנון רובינשטיין, יכול להיות גם בטחוניסט, גם פעיל בעד נשק גרעיני, גם נציג האשכנזים וגם חבר במפלגה עם מצע ימני וגם יהודי? זה מסתדר לך או שיש כאן איזושהיא בעיה?
שלום איריס,
מה שאת בעצם אומרת הוא שכל אדם יעשה מה שהוא חפץ בהתאם למה שנראה לו ובהתאם לדעות ואמונות אישיות ופולטיות.
למצב כזה קוראים אנרכיה, ולשיטתך זה יקרה במהרה בימינו.
ואנונו ידע טוב מאוד מה הם הדרישות, ולפי כל הגילוים האחרונים הוא בא בידיעה לחשוף את סודות של מדינת ישראל.
בכל מקום בעולם הוא היה נחשב כבוגד, פה חבורת תמהונים רואה בו גיבור לאומי ושומר על חופש וזכיות האדם.
הפרדוקס שלוחם האטום רוצה להשתקע במדינת האטום ארה"ב שגם היטלה פצצות אטום על עשרות אלפי אנשים חפים מפשע.
תסלחי לי , וענונו משחק עם כולכם, הבנאדם הוא פיקציה תקשורתית, פח הזבל של החברה הישראלית בוגד ברמה הנמוכה ביותר.
התמיכה של השמאל הקיצוני בבוגד מראה בדיוק את מיקומו בחברה הישראלית, הזוי ובשולים.
לגבי הטיעון עם הנאצים, דינם של החיילים שלא מילאו פקודה אצל הנאצים היה כדור בראש, הם היו חיילים ומלאו פקודה, הדמיון לואנונו מיקרי בהחלט.
דמגוגית הנאצים והשואה לא רלוונטים לכל דיון, יש להפסיק ולהשתמש בהם בכל דיון או מחלוקת.
עמיק, שלום!
ההתייחסות לנאצים לא נועדה לגמור את הדיון, אלא לקדם אותו. הנאצים הם הפרוטוטיפ לרוע ואכזריות, וכדי לחדד דיון הולכים אל הקצה, כדי להגיע לעקרונות. זה לא אמור לשתק ואתה מוזמן לענות בכל זאת על השאלה.
האם בנית נשק גרעיני היא פשע מלחמה או לא? נאמר שלא. ואם יהיה בכור בכרכור פיצוץ גרעיני מסיבה כלשהיא, והתוצאות ידועות: האם אז התוצאה תהיה פשע?
אני מניחה שואנונו ידע לאן הוא נכנס, אבל כל אחד מאיתנו יודע מה הוא יכול לדעת. הוא הגיע להכרה שלו בזמן שלו. מבחינתי יותר טוב מאוחר מאשר אף פעם לא.
ההשוואה שלך את עובד הכור האטומי לעובד של אייכמן מקוממת, מרושעת ןבעיקר מעידה על בורות תהומית.
היכולת הגרעינית המיוחסת לישראל באה כדי להרתיע את מדינות ערב מלפלוש אליה.
רוחבה של ישראל במקום הצר ביותר שלה הוא כאורכו של רחוב ברודווי במנהטן.
עצירת הסורים ברמת הגולן במלחמת יום כיפור והעובדה שלא ירדו לגליל למרות שדרכם היתה פתוחה נבעה מתוך החשש שצעד כזה עלול להביא לתגובת יום הדין של ישראל.
מדיניות העמימות הגרעינית של ישראל סייעה ומסייעת לשמור על קיומה.
ללא המדיניות הזאת יש סיכוי סביר שישראל היתה מותקפת הרבה יותר פעמים ואולי אף נכבשת ומושמדת על ידי מדינות ערב.
ואנונו תפס טרמפ על האידאולוגיה האנטי גרעינית כאשר ישב כבר בכלא והבין שהדבר יביא לו פרסום ןממון. כל האנשים שהכירו אותו בארץ ובאוסטרליה סיפרו שמעולם לא דיבר על הנושא הגרעיני ולא השמיע דיעות עקרוניות נגד מדיניות הגרעין של ישראל.
ניתן לראות בברור שואנונו הוא אדם תמהוני ומלא סתירות. במשפט אחד הוא קורא לסגירת הכור בדימונה ובהמשך הוא מבקש להגר לארה"ב המדינה בעלת הארסנל הגרעיני הגדול ביותר על כדור הארץ.
ישנן עדויות רבות שואנונו הגיע להסכם כספי עם הסנדי טיימס. ייתכן שעקב חטיפתו התשלום לא מומש. ואנונו מוכר על ידי חבריו כאדם נהנתן שתמיד נסע במכוניות מפוארות עוד בבאר שבע של שנות ה80.
הנסיון להציג את ואנונו כאידליסט
"ההשוואה מקוממת, מרושעת ןבעיקר מעידה על בורות תהומית" אלו מילים (קשקושים) שנועדו לברוח מהתמודדות אמיתית עם בעיה אמיתית, למה מחויב בעל מצפון, להתחייבות פורמלית כלפי מדינה, לאחר שהגיע למסקנה שמבצעת פשעים "מתחת לאף" של אזרחיה ושל העולם כולו או למצפונו?
היכולת הגרעינית של ישראל לא באה אלא כדי לאפשר לישראל להמשיך במדיניותה כלפי הפלסטינים והאזור והשאר אלו מנטרות תוצרת מנגנוני החושך.
וענונו, לו עשה מה שעשה תמורת בצע כסף, היה מזמן משתף פעולה עם השב"כ, משתחרר והולך לקחת את הכסף (אבל וענונו הוא "נהנתן" שבודאי מאוד נהנה בכלא ובפרט בבידוד). כך שגם טיעון זה הוא חלק מעלהום ההכפשות שהמדינה בשית"פ של התקשורת מנהלים ללא ליאות נגד אדם שלא הצליחו לשבור (פשוטו כמשמעו)
ושוב בהקשר לשימוש בהשוואה לנאצים, זו פריבילגיה המותרת רק לציונים כמובן: "ערפאת – היטלר", "הפלסטינים נאצים" ו"ישראל רק מתגוננת משואה".
קצת ישן אך עדיין רלוונטי:
"זעזוע בכנסת עקב השוואת הימלר להיטלר (אסור להשוות! אסור להשוות!)
1. "הקטשופ זה האושוויץ של העגבניות" (יו"ר ארגון מגדלי העגבניות בעמק הירדן, בנאום שנשא בהפגנה סוערת שקיימו מגדלי העגבניות מול הכנסת בדרישה להעלות את כמות העגבניות המינימלית בקטשופ. אבל אחר כך הוא הוציא הודעת הסבר והתנצלות:)
2. אל"ף כל, לא השוויתי את השואה לקטשופ. אמרתי שזה כמו השואה, התכוונתי מבחינת כמה שזה אסון.
ובי"ת כל, אני נכד לניצולי שואה, אז לא יעלה על הדעת שאני יזלזל בשואה.
וגימ"ל, אם למישהו יש זכות לזלזל בשואה זה לי, למה אני נכד של ניצולי שואה.
אבל אני לא משווה, אני לא משווה, איך אפשר להשוות? זה היה נורא, השואה, זה היה נורא ואיום.
וחוץ מזה, מה זאת ההתנפלות הזאת? מה זה, גסטפו? (יו"ר אותו ארגון)"
עוזי וייל, השער האחורי, עיתון "העיר"
יעל לוטן זועקת: "אם אפילו תפגע בו אבן ותשרוט את פניו – אנחנו נדע בדיוק במי האשם – ולא נשתוק!"
ובכן, יעל לוטן שוגה בדמיונות אם היא חושבת שמניעים שונים של וענונו (בצע כסף או סקס) הם הם שיגרמו למישהו לפגוע בו.
ובכן, טעות! וענונו מוכר ומזוהה כמרגל ובוגד, ומניעיו לא יענינו את אותו פושע שיחליט לפגוע בו.
ולהזכירכם – רבין ז"ל נרצח בגלל מעשיו ולא בגלל מניעיו. לכן נסיונה של יעל לוטן להפיל את אשמת הפגיעה בוענונו (שעוד לא נעשתה) על התקשורת הוא מיותר ושגוי .
הבעיתיות בהשוואות שלך זועקות לשמיים.
כמו גם השאלה "האם בנית נשק גרעיני היא פשע מלחמה או לא?"
קודם כל ברור שאין כאן פשע מלחמה כי אין שימוש בנשק, אין מלחמה בה הנשק הנ"ל היה גורם ולכן אין שום פשע.
יותר סביר שהנשק האטומי שישנו או אינו בידי ישראל מנע כבר יותר ממלחמה אחת וזה תפקידו.
ברור שאת רואה בעצם החזקת נשק אטומי פשע, אבל מה לעשות ובסביבה מזרח תיכונית בה "כל דאלים – גבר" חייבים להחזיק אקדח טעון בכיס ולו רק לשם הרתעה.
זו מציאות אזורית מרה שחייבה את ישראל לפתח תוכנית גרעין.
כל מדינות האיזור הן דיקטטורות, ועם דיקטטור לא תמיד ניתן לבא בדברים (ע"ע היטלר, סאדם).
אז איזה פתרון אחר יש לך כדי להבטיח בטחון?
לעמיק, שלום!
תודה על התגובה ואני מסכימה שאין, לי לפחות, שליטה על מה שהאחרים יעשו. בדיוק מהסיבה הזו כל מה שנותר לי להיות אחראית לו זה מה אני יכולה לעשות ועושה. גם זה יכול לייסר אולי וקשה לי, כנושאת דרכון ישראלי, להגיד "זה לא אני". יש אנשים שבכל זאת מצליחים לחיות בשלום עם הישראליות שלהם, אבל לכל דבר מחיר…
שיהיה לך חג שמח
איריס
לדוד ויגאל, שלום!
ראשית, נראה לי יגאל שאתה לוקח את דברי ומסובב אותם למקום הנוח והמוכר לך. אני בשום פנים ואופן לא טוענת שכל אחד צריך לעשות מה שהוא רוצה לפי אמונותיו. אני מאמינה שיש הבדל בעולמינו בין טוב ורע, ולכן גם עשיתי השוואה עם הנאצים. כל הספקולציות מחד והקביעות החכמות מאידך על מה היה קורה אילו לישראל לא היה נשק אטומי הן עדיין ספקולציות שאשפר להאמין בהן או לא. אני מאמינה שאלימות מייצרת אלימות ושהחזקת נשק כזה מובילה לשימוש בו. אפשר לטעון שאין זה פשע להחזיק נשק שכזה, כמו שזה לא פשע לייצר תחליף מזון לתינוקות שיש לו פוטנציאל להמית. אתה רוצים לחכות עד שמישהו יזרוק פצצה שיש לו ואז לנהל את הדיון הזה?
למי שטוען שהמציאות באיזור כופה על ישראל את החזקת ותחזוקת הנשק הגרעיני: שוב זו שאלה של ערכים ואיך בכלל בוחרים לחיות: האם אנחנו רק מגיבים למציאות או גם אחראיים לה ויוצרים אותה. אם אנחנו רק מגיבים, אז באמת אפשר להפסיק כאן את הדיון, כי לא משנה מה תעשה ישראל, זו תמיד תהיה תגובה…
שאלה:
איפה אני יכול להשיג חומר כתוב, עובדתי על ועאנונו. פסקי דין וכוליתודה אייל בן משה
לפעמים (באופן כללי בחיים) צריך להכיר בכך שאין לך שליטה על הנסיבות ועל הבחירות של אחרים.
אנשים שלא מכירים בכך דנים עצמם לחיים של מועקות, חרטות וסתם לחצים מקצרי חיים.
ובנימה אישית לכבוד החג (שאת אינך שותפה לו אני מניח) הרשי לי לומר שאני מבכר את הויכוח איתך על פני ההסכמה עם מרבית האנשים.