הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות



"איננו אומרים שכל הפלסטינים שותפים להילולת הדמים, וכמובן שאיננו אומרים כי הם אינם בני-אדם, אבל מותר לומר שרבים מהם ראויים לכינוי פראי-אדם, כלומר אנשים שהתפרקו מכבלי התרבות". כך נפתח מאמרו של איש המוסר והתרבות ירון לונדון (ynet 13/5). דברים אלו נכתבו בעקבות "הפיגוע" בחיילי צה"ל בעזה ומה שמכנים כאן "כמעשה הברברי של המחבלים הפלסטינים". מסתבר שמכבסת המלים הצה"לית שכללה את עצמה ומעתה היא גם מדד תרבותי ומוסרי להתנהגותם של הפלסטינים.

כדי להעמיד דברים על דיוקם, ועל מנת לא לפגוע ברגשותיהם של המשפחות השכולות ובכבודם של חיילי צה"ל, יש לומר שפגיעה בחיילים בתוך שטח כבוש על ידי האוכלוסייה הנכבשת היא זכות המעוגנת בחוק הבינלאומי ונקראת בשפת העולם "פעולת גרילה".


וכך הופכת פעולה לגיטימית על פי אמנת ז’נבה לפיגוע רצחני, כאילו פגיעה בחיילים בתוך שטח כבוש כמוה כפגיעה באזרחים היושבים בתוך אוטובוס בתל אביב. ואם לא די במכבסת מלים זו, אז קם עכשיו איש המוסר ירון לונדון, וקורא ללוחמים הפלסטינים פראי אדם.


לונדון אני מניח היה מעדיף לראות אותם לבושים באפודי מגן, קסדות לראשם, מעליהם מרחף מסוק אפאצ’י היורה את טיליו לעבר כל דבר הנראה כמו קנה של רובה, ולידם ומאחוריהם טנקים ונגמ"שים. הוא גם בטח היה מעדיף שמרביתם יהיו מיומנים בלחימה בתוך שטח בנוי, נסמכים על בולדוזר ענק המפלס להם ללא רחמים שביל בין הבתים, וכמובן שיוחלפו מדי שבוע או שבועיים ביחידות רעננות.


ירון לונדון לא רוצה אותם עם הכאפיה המסתירה את פניהם, כדי שמסוק האפאצ’י היורה לעברם טיל לא יזהה אותם ויחד איתם יהרוג גם כמה ילדים, בפעולה שתיקרא למחרת "סיכול ממוקד". הוא לא רוצם אותם בגילאי חמש עשרה ושש עשרה, ילדים שצומחים מבין הריסת הבתים, העוני והשכול, ומחמת זעם וכעס ממטירים אש מקלעים לעבר מכונת המוסר והתרבות הנאורה בדמות טנק המרכבה.


לונדון רוצה אותם בדמותו: מחסלים סטריליים שלא מזהמים את ידיהם בדם. מחסלים עם כוונות טלסקופיות ועם צבעי הסוואה על פניהם נוסח שבטי האינדיאנים שהפכו לסמלו של המארינס האמריקאי. ירון לונדון רוצה אותם נאורים, משכילים, מכבדי אדם, כמו בני עמו וילדיו העומדים במחסומים ומונעים מנשים הרות להגיע לבית החולים. הוא רוצה לשמוע ערבית לא ברברית, לא פראית, מרוחקת, נקייה, שמכתרת וחושפת, שסוגרת ומסכלת, שמרעיבה עם שלם אך נוהגת בהגינות עם המתים.


אני מציע לירון לונדון לשאול את עצמו האם להתעלל בבני אדם חיים, פחות נורא מלהתעלל בבני אדם מתים? "כן", הוא ישיב. ומה הפלא? מדינה שפולחן המוות הוא מאושיות קיומה ופסגת הישגיה, מטבעה שתרומם את מתיה לדרגה אחת מעל החיים, וכל זאת למען ימשיכו בניה למות למענה.


מיתולוגיית הגבורה תמיד מלווה בפולחן חללי המערכה. וכך הופך המת לחי אף יותר מזה המהלך בן החיים. מנגנון הקבורה ותיאטרון השכול, על כל מרכיביו, הפך ברבות הימים לסמל התרבות הנאורה הישראלית ומכבדת האדם (המת).


והנה קמים לנו כמה פלסטינים שנשללו מהם כל מרכיבי החיים התרבותיים. שחיים באחד המקומות הצפופים והעניים ביותר בעולם. שנמצאים תחת כיבוש אכזרי ואלים. שיודעים רק הריסת בתים, מעצרים, סגרים וכתרים. והם קמים ומחללים את כבוד המת. המון זועם וכועס שמורד לדרגת בהמת שדה על ידי כיבוש ברברי שמוסווה בצבעי הסוואה של המארינס האמריקאי.

תגובות
נושאים: מאמרים

29 תגובות

  1. שני הגיב:

    מפוקח ונכון.

  2. מר ברמי הגיב:

    ג’וליאנו שלום, אהבתי מאוד לקרוא את שכתבת, יש צדק רב בדבריך הישירים, הבוטים, אך הנכונים.

    אך עם זאת, ברצוני להתייחס לשתי נקודות, אחת מהן כבר הועלתה כאן –
    באשר לחוק הבינלאומי בנוגע לפעולות גרילה, אתה אכן צודק, אך על פי החוק הבינלאומי אסור ללוחמי הגרילה להסתתר בין התושבים החפים מפשע ועד כמה שאני זוכר, עליהם ללבוש מדים אשר תזהה אותם עם שאר קבוצת לוחמי הגרילה.
    דבר שני, שהטריד אותי יותר במאמרך, שבמבט ראשון מתיימר להיות אובייקטיבי משהו:
    כתבת ש"ירון לונדון רוצה אותם נאורים, משכילים, מכבדי אדם, כמו בני עמו וילדיו העומדים במחסומים ומונעים מנשים הרות להגיע לבית החולים".
    מצטער אדוני, אבל ההכללה הזאת היא כלל לא במקום, הכללה גדולה שכזאת על כל בני עמו של ירון לונדון אינה מתקבלת עלי, "בני עמו" של ירון לונדון אינם מונעים מנשים הרות להגיע לבית החולים כשם ש"בני עמך" הם אינם חסרי צלם אנוש וברברים מטבעם. אני משאר שהשורה נפלטה תוך כדי הכתיבה בסוג של התפרצות רגשית, אך שוב, אין זה מצדיק.

  3. לאלישע הגיב:

    1. האם אתה משווה את הפלסטינים לנאצים ואותנו למשחררים?
    2. היכן נמצאת הקריה? בנגב? או שמא במרכז אוכלוסיה שוקק בתל אביב? האם במקרה זה אנו מושווים לנאצים והעיראקים לרוסים המשחררים?

    דמגוגיה זה לא דבר שמתנאים בו.

  4. אתי הגיב:

    עם רבים מדבריך אני מסכימה….אבל הפרץ של גילויי שמחה עם ידים וראשים זה ביטוי של התבהמות שיש להוקיעה.

  5. איריס חפץ הגיב:

    לג’וליאנו שלום, וברכות על זכית הסרט בשני הפרסים בפסטיבלים בחו"ל. כולי תקוה כי כמה שיותר אנשים יראו אותו גם בארץ. אולי לירון לונדון יש גם מה ללמוד מהסרט, למרות שקשה לי להאמין שהוא בכלל במצב שמאפשר הסתכלות רחבה יותר. ככה זה כשמסתכלים על העולם דרך הכוונת: רואים חד מאוד רק את מה שבשדה הראיה המצומצם מאוד. רואים "מטרה". פולחן המוות שכתבת עליו הגיע לאחד משיאיו, שודאי ישבר בקרוב, הוא מתועד בתמונות בהם רואים חיילים סורקים אחר חלקי גופות. שורה של חיילים גחונים וזוחלים. זה כנראה מה שיש לצבא ההגנה לישראל לחפש עכשיו.

  6. אלישע הגיב:

    גוליאנו מר חמיס שלום
    לידיעתך: החוק הבינלאומי אוסר בפירוש על ירי מתוך אוכלוסיה אזרחית, גם אם זו נמצאת תחת כיבוש. מה שעושים החמושים הפלסטינים הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, לכן ניתן לומר כי שני הצדדים מפרים אותו. הקביעה כי רק צד אחד-הישראלי-הוא ה"בחור הרע" בסיפור אינה מדויקת.
    אסיים במה שסיפר לי אבי, שלחם בשורות הצבא הסובייטי במלחמת העולם השנייה. בזמן שהיחידה שלו נכנסה לגרמניה היו לא מעט מקרים שבהם ראשי ערים התחננו ממש אצל שרידי הצבא הנאצי לחדול מהתנגדות מזויינת וזאת מחשש שהמשך חילופי האש בין הצדדים יסב נזק איום לאוכלוסיה העירונית. ברוב המקרים התחינות האלה לא נשאו פרי, והיחידה בה שירת אבי-תותחני 76 מ"מ- נאלצה לפצפץ מבנים ובתים שמהם נפתחה אש לעבר חיילי הצבא האדום. רק במקרים מעטים מאד ניאותו הנאצים להכנע ובכך למנוע הרס והרוגים של חפים מפשע. אגב, מעולם לא הוגדר אבי כפושע מלחמה.

  7. אביבית הגיב:

    אתמול נתבשרנו כי פולחן המוות שישראל עסוקה בו באיתור שרידי גופות גבה את מותם של שני חיילים נוספים. תמונת החיילים המחפשים אחר שרידי גופות הוא עבודת אלילים. זה סוג של פטישיזם. המתים הופכים לחשובים מהחיים.

  8. החוק הבינלאומי הגיב:

    לוחמי הגרילה צריכים פשוט להגיע למגרש המטווחים של צבא הכיבוש, ואז הכל יתנהל לפי "החוק הבינלאומי"

  9. אלישע הגיב:

    למגיב תחת הכותרת "החוק הבינלאומי"
    הייתי מעדיף שתזדהה בשמך האמיתי, אבל אם אינך עושה זאת בודאי יש לכך סיבה כלשהיא.
    לעצם העניין: בזה שהחמושים יורים מתוך אוכלוסיה אזרחית הם במודע מביאים על עמם אסון. אין צורך להתלהם יתר על המידה: כוונתי לא הייתה שהחמושים יתייצבו בשלשות על מגרש כלשהו בעזה וימתינו למסוקים שיחסלו אותם מן האויר. התנגדות חמושה היא לגיטימית אם היא נעשית במגמה למנוע ככל האפשר פגיעות בקרב חפים מפשע. לו היו החמושים פועלים מתוך בניינים ריקים (אחרי שהוציאו משם את הנשים והילדים) או רבעים שבהם לא מתגוררים תושבים היה בכך בכדי להוכיח שישנה איזו שהיא מידה של התחשבות (מצידם של החמושים) בחפים מפשע. עד כמה שידיעתי מגעת לא התקיים מעולם מצב כזה. אם העובדות שאני מעלה כאן אינן נכונות או מדוייקות אתה מוזמן בזאת לסתור את טענותי.
    נ.ב.
    האם העובדה שכל הנסיונות של התנועה הלאומית הפלסטינית להשגת ריבונות נכשלו פעם אחר פעם אינה מעיד העל איזה כשל מובנה בצורת החשיבה שלהם? אתמול בערב ביקר אצלי ידיד ותיק ויחד העלינו זכרונות משנות שירותנו הסדיר בבקעת הירדן(1970)השנה שבה ניסה אש"ף להשתלט על ממלכת ירדן. סופו של הנסיון ההוא נשאר חרוט בזכרון שנינו עד עצם היום הזה: עשרות לוחמים פלסטינים נמלטים בעור שיניהם משטח ירדן,חוצים את הנהר בשארית כוחותיהם ומסגירים עצמם ללא קרב לידי כוחותינו. עשרות אלפים שמזלם לא שיחק להם ניטבחו, פשוטו כמשמעו בידי אנשי הלגיון הירדני. מכיון שחלק ניכר מן הלחימה התנהל במחנות הפליטים ובסביבתם הרי שגם האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית נפגעה קשות. זה היה המחיר ששילמו הפלסטינים על איוולת הנהגתם.

    25 שנים קודם לכן הבילה ההנהגה הפלסטינית את עמה לאסון הנכבה, וקודם לכן המיט המופתי של ירושלים, חג אמין אל חוסייני אסון נוסף על בני עמו כשפתח במרד הגדול כנגד הבריטים. משקיף אובייקטיבי המנתח את התנהלותה של התנועה הלאומית הפלסטינית בשתי המאות האחרונות על כורחו שיגיע למסקנה כי היא כשלון קולוסאלי.

  10. אלישע הגיב:

    למגיב (האנונימי) המתקומם כנגד ההשוואות:
    1. היכן בתגובתי אתה מוצא השוואה בין הפלסטינים לנאצים? אולי אתה סבור כי מעשיהם של האחרונים, דומים לטקטיקה הננקטת כיום בידי החמושים העזתים. אם אינך סבור כך אנא נמק והסבר.
    2. בלונדון היית? היכן ממוקם הוייטהול (משרד המלחמה הבריטי)? והיכן היה ממוקם בעת מלחמת העולם השניה?

  11. Henry Lowi, Toronto הגיב:

    The guerrilla actions directed against soldiers and equipment of the occupation army are certainly justified by any international legal standard. From the political point of view, these guerrilla actions are also the most effective form of military resistance to the occupation. Solidarity activists should work to disarm the occupation army and to support the resistance. Support to the resistance, and disarming the occupiers, can open the road to reconciliation and coexistence.

  12. יורם בר-חיים הגיב:

    לאו המתלוננים על "ירי מתוך אוכלוסיה אזרחית" (לפעמים נדמה שהציונים בכלל סבורים שעצם קיומה של אוכלוסיה אזרחית הוא פשע…), לשיטתכם יקי הסקאדים על הקריה, אשר לא פגע היטב, היה מוצדק לחלוטין. ועל הכור בדימונה כבר דיברנו ?

  13. אלישע א’ לאלישע הגיב:

    ובכן עכשו אני גלוי ממש כמוך (כמה "אלישע" יש?) ולענין, הוא אשר אמרתי, היות ובשטחים הכבושים יש משתפי"ם של השב"כ יותר אפילו מאשר יש "אלישע" בעולם אז במקום ההצעה שלך (בענין פינוי בתים וכו וכו’ שטויות) כדאי כבר שיגיעו ישר למגרש המטווחים. אז את הגאוניות האסטרטגית שלך שמור לעצמך, לימים שאולי אתה תהיה "גרילה"
    נ.ב
    "הנסיונות" שלהם וכו’ לא צלחו משום שלרשותם כל האמצעים שבעולם, כולל צבא אדיר, הנשק המודרני ביותר, פצצות גרעיניות ותמיכת המעצמה העולמית. אבל.. המשחק הזה לא נגמר אחרי 90 דקות ואין כאן חוקים של "מכבי".
    את "ההרצאה ההיסטורית" שלך הפסיקו לקנות כבר בגן ילדים, אז חבל על השטח של האתר כדי לענות

  14. נתן. הגיב:

    אני מציע שאנשי הגרילה הפלשתינאים יסתובבו עם שכפצים צהובים שעליהם כתוב "טרוריסט"(כמו למשל אנשי זק"א),ויצאו אל מחוץ לעיר – לשטח פתוח.
    באופן כזה הם לא יפרו את החוק הבינלאומי ,ויקלו על חיילי צה"ל לא לפגוע באוכלוסיה אזרחית חפה מפשע.

  15. די לכיבוש! הגיב:

    DIE, LUCKY BUSH

  16. עמרם ליורם בר-חיים הגיב:

    אין קשר בין הירי על אנשי גרילה בלב אוכלוסיה פלסטינית לבין ירי הסקאדים.
    ירי הסקאדים היה פסול מיסודו מפני שהיה פעולה מכוונת נגד אזרחי מדינה שאינה קשורה כלל למלחמה בעיראק, דהיינו פרובוקציה אכזרית. לצה"ל לפחות מגיע הקרדיט על כך שהוא מנהל מלחמה כנגד טרור…
    אם כבר אתה מביא דוגמא אז לפחות דוגמא מדויקת ולא דמגוגיה זולה.

  17. מיהו הדמגוג הגיב:

    הדמגוג הוא מי שמתבכיין על כך שהגרילה פועלת "מקרב אוכלוסיה אזרחית". וכי היכן יכולה לפעול הגרילה ? הרי את כל השטחים הפתוחים הפכה ישראל להתנחלויות ושטחי אש… הפלסטינים כלואים בגטאות, מנהלים מאבק על עצם קיומם ועוד אמורים לתת לך דין וחשבון על כך שהם יורים על הצבא מבין הבתים ? הצבא הוא שפלש ליישוב פלסטיני והלוחמים מנסים להגן עליו.
    רוצה דוגמא מדויקת ? הנה אחת :
    נניח שלוחם פלסטיני מצליח לחדור לקיבוץ וחיילים מנהלים איתו קרב יריות בתוך הקיבוץ, האם תאשים אותם על שהם נלחמים בתוך אוכלוסיה אזרחית (תומכת) ? זה המצב שבו פועלים הלוחמים הפלסטינים נגד מי שפלש לעריהם וכפריהם, רוצח את ילדיהם והורס את חייהם.

    יורם בר-חיים

  18. יגאל הגיב:

    יורם בן חיים רואה את הדברים בצורה הנוחה לו כמובן , ניתן לחשוב שחיילי צהל ומדינת ישראל נמצאים ברפיח מרצון, האם המצרים מוכנים לקבל אחריות על רפיח ??

    הלוחמים הפלסטינים לדבריך, הם חבורה של פחדנים היורה מאחורי גבם של ילדים, ומתפוצצים בבתי קפה, או לחליפין חודרים לקיבוץ מצר על מנת להרוג 2 ילדים ואת אימם בתוך מיטתם, אילו לוחמים ??
    אם האוכלוסיה הפלסטינאית היתה מוקיעה את הטרור , ומדכאת את האנשים אשר גורמים לה נזק שום חייל לא היה נמצא שם.

    מי שהורס את החיים מר יורם הם הפלסטינים שמשנת 2000 מנסים בכוח לכפות עלינו פיתרון כוחני, הכל כבר ניתן להם על ידי ברק ללא הועיל, הם רוצים את ביתי וביתך ואת כל השטח של מדינת ישראל אם זה לא הובן עד כה.

    בוקר טוב, הגיע הזמן להתעורר ל"מזרח התיכון החדש"

  19. נתן. הגיב:

    לכל מי שמתלונן על הטרוריסטים המתחבאים בקרב אוכלוסיה אזרחית ברצוני לשאול: איכן נתפס "יאיר" מפקד הלח"י בידי הבריטים ?
    תשובה(במהופך): ןיטנרולפ.

  20. יורם בר-חיים הגיב:

    להתחיל לחלק לצדדים לוחמים ציונים על "אומץ" ו"פחדנות" זה מאד גברי, מאד מאצ’ואי, מאד ישראלי ומאד חסר כיסוי. מיש מסתתר מאוחרי טנקים ומטוסי קרב ונלחם בחבורות קטנות עם נשק קל ובילדים עם אבנים, מוטב שלא יזרוק אבנים אל קיר הזכוכית הזה.
    מאז הנסיון של 2000 לכפות על הפלסטינים להסכים לחיות באוסף גטאות שיכונה מדינה נמצא העם הפלסטיני במאבק קשה על זכותו להתקיים, הוא בטח שלא נמצא במאבק הזה מרצון. לא פלסטין נחתה על הציונות, הציונות נחתה על פלסטין ולכן כל הדיבורים על "חוסר הרצון" של ישראל להילחם מול "הפלסטינים התחילו" הם עורבא פרח. אין לאף אחד סיבה להאמין שישראל תאפשר אפילו הקמהת מיני-מדינה פלסטינית עם יתמלאו התנאישם שמציב אדון יגאל, תנאים שעיקרם הם הפיכת האוכלוסיה הפלסטינית לאוסף קוויזלינגים המדכאים את הנאבקים לחופש (כלומר את עצמם) בשירות הכיבוש. הרשות הפלסטינית תפקדה במשך כמה שנים בצורה די דומה לזה, הרבה לא יצא מזה לשום פלסטיני.

    אלו שעדיין לא התשחררו מהקונספציה של חיפוש משת"פים כדי להנציח את הכיבוש מוטב שיביטו בגורלו של עבדל-זהרה עותמאן בעראק.

  21. לנתן הגיב:

    אולי תזכיר לכולנו כמה ילדים נהרגו עם תפיסתו של יאיר?

  22. אדם הגיב:

    אתה כל כך צודק. אנשים הפכו לעיוורים וחרשים, המצליחים לאבד את יכולת מחשבתם וראיית עולמם, לאחר שקומץ פלשתינאים "חיללו איברים". איפה כל אנשי המוסר האלה כאשר חיילים בשליחותינו מפנים אנשים מבתיהם, כאשר מפציצים רחוב מהאויר, במחסומי צהל, ברחובות זייתון, בבתים ההרוסים של משפחות רפיח.
    איך מעירים אנשים מהתרדמת?

  23. אלישע הגיב:

    למגיב המכנה עצמו"אלישע א"
    1. בוא נחשוב ביחד מדוע כה רב מספרם של משתפי הפעולה בקרב הפלסטינים, מעל ומעבר לכל מה שידוע לנו לגבי עמים אחרים. להזכירך, אפילו תאופיק טיראווי (מי שהיה מפקד המודיעין הצבאי בגדה המערבית) קונן מרה על מספרם הרב של משתפי הפעולה בקרב בני עמו.
    מה לדעתך הסיבה לתופעה הזו?
    2. אם יחס הכוחות נוטים בצורה כה בולטת לרעת הפלסטינים האם אין חשש שההתקוממות הנוכחית תיגמר באסון לעמם כפי שזה קרה במרד הערבי הגדול (36-39)בנכבה של 48, בירדן ב1970, ובלבנון ב1982?

  24. אלישע א’ הגיב:

    למגיב המכנה עצמו "אלישע"
    1. לא צריך "סיעור מוחות" כדי להבין שאדם הרואה את ילדיו רעבים או אחד הנסחט ע"י השב"כ יהפוך למשת"פ. ככל שהרעב והלחץ יגבר כך ירבו משתפי הפעולה (ממש כמו שקרה ליהודים בגטו).
    2. קודם הצעת לפלסטינים לנהל את מלחמתם מתוך בתים שיפונו לצורך זה מאזרחים. עכשו אתה מציע להם ישר להכנע. אולי תתנדב להיות האסטרטג של המהפכה הפלסטינית?

  25. גם חיילי צה"ל מתעללים בגופות הגיב:

    וזו תופעה נפוצה.

  26. אלישע הגיב:

    למגיב המכנה אותי אלישע א:
    ל בתגובתי לא הצעתי לפלסטינים להכנע. העליתי הרהור שגורל ההתקוממות הנוכחית יהיה כגורל מאבקיהם הקודמים, שנכשלו כליל.
    ההגדרה "המהפכה הפלסטינית" אינה מתארת את המציאות. היום התבשרנו כי לחמאס יש לראשונה רוב בגדה המערבית (ברצועת עזה הרוב הזה קיים מזמן) החמאס שהוא כידוע חלק מן האחים המוסלמים דוגל באידיאולוגיה שאין דבר בינה לבין מהפכה מסוג כלשהוא. ילך המגיב אצל כתבי חסן אל בנא מייסד תנועת האחים המוסלמים, ואולי יווכח לדעת עם איזה קלריקליות חשוכה וריאקציונית יש לו עסק.

  27. לדרור הגיב:

    אני ממש מרחם עליך בשל הסבל שגורמת לך הצלחתם של הפלסטינים להכניס מינוח ללקסיקון הפוליטי הישראל והעולמי, קשה קשה לראות דברים כאלו…
    אנתיפאדה, מכל מקום, פירושה "התנערות". המשמעות היא ברורה – כל מה שעושה העם הפלסטיני כדי לא לחיות תחת כיבוש, הלח מהתארגנויות מקומיות העוסקות בעיקר בארגון החיים של התושבים וכלה במאבק ה"אלים" נגד הכיבוש.
    יש אנתיפאדה אם תרצה או לא תרצה (זה חלק ממשמעותה של אנתיפאדה, הפלסטינים לא מחכים לך שתרצה), והיא גם תנצח, אם תרצה או לא תרצה.

    יורם בר-חיים

  28. דרור הגיב:

    אם מר מר…יושב על המילה "פיגוע"
    ובצדק – לא כל ירי על חייל הוא פיגוע אין לסטות מההגדרה ע מנת לא להתבלבל בין מאבק לגיטימי לפעולת טרור.
    אך הייתי מציין טועות אחרת כמו כן.
    "אינתיפאדה" אני אינני יודע מה זה.
    אני ישראלי דובר עברית, כאשר פרצה מלחמת המפרץ לא קראו לה "גאלפ וור", ושהפציצו באפגניסטן זה לא היה "בומבינג"
    אך משום מה שהפלסטינאים מתקוממים \ רוצחים – איך שלא תראה את זה אנחנו מתחילים לדבר בשפה זרה. אין אינתיפאדה – יש מצד אחד מאבק לגיטימי בכיבוש ומצד שנייש טרור.
    אינתיפאדה זה כינוי לתופעה, אך מי שקבע אותה לא היו הישראלים ולא ייתכן שהם או כל אדם אחר יגדיר לנו מהו אותו דבר שאנו עוברים.

  29. איתי ברקוביץ הגיב:

    ג’וליאנו מר שלום רב

    דברייך מלאים בכעס ועצב על חוסר הבנה מינימלית מן הצד השני,ואני מסכים איתך.
    עיניי נפקחו כאשר ניסיתי לשים את עצמי שם במקום הפלסטינים ,היה לי קשה, קשה מאוד ואף לרגע אחד. אני מניח שאם הייתי נולד שם לא הייתי חושב אחרת ממה שחושבים הרבה פלסטינים כיום אשר חיים תחת כיבוש איום ונורא, בנוסף המדיה בוחרת בקפידה מה להראות בחדשות ומה לא. בכתבה/ידיעה הבאה שימו לב כי את שמות הפלסטינים שנהרגו בפיגוע/פעולה של צה"ל לא מזכירים והם נותרו בגדר "בפעולה של צה"ל נהרגו 5 פלסטינים" .מה, אין להם שמות???
    זה כל העניין שמות ,ברגע שנתחיל להתייחס אליהם קצת נראה שהם עם שלם שמחכה לנו שנתעורר!!!!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים