הגעתי לארץ מהחבל ההונגרי של רומניה בגיל 10, ביולי 1961, בעיצומה של העלייה ההמונית מרומניה וממרוקו. לגבי העולים האלג’יראים המעטים שהגיעו באותה עת, רובם עזבו לצרפת אחרי זמן קצר לאחר שהבינו מה קורה כאן והיו להם השכל והאמצעים לעזוב. בליל הגעתנו ארצה, שיכנו אותנו יחד עם עולים ממרוקו במעברת קרית מלאכי, אבל בזכות קשרים שהיו לאבא בממסד האשכנזי השלט – תוך שבוע או 10 ימים כבר לא היינו במעברה, אלא במעון לאקדמאים בבאר שבע. לא היה שם אף מרוקאי אחד, רק אשכנזים ומשפחה אלג’יראית אחת. תחת התרוץ של מעון לאקדמאים – למרות שלא כולם היו אקדמאים – נתנו תנאי התחלה עדיפים לעולים אשכנזים מיוחסים. כך זה התחיל. קיבלנו דיור מסודר, סובסידיית קיום ואפשרות ללמוד עברית במשך חצי שנה – להוריי – ללא דאגות. בסופו של דבר התגוררנו שם בתנאי חממה יותר משנה. אפשרות זאת לא ניתנה לעולים ממרוקו.
האולפן בבאר שבע שכן סמוך למעברה ולשכונת המיוחסים – "הוותיקים" ואנשי הפלמ"ח. אלה שכבשו את באר שבע ושדדו את בתי הערבים, והשתכנו בהם, וגם אלה שבנו להם בתים חדשים באותו אזור – שיכון דרום ושכונת רסקו.
הגעתי לבית הספר השכונתי בשם מצדה, בו היו באותה עת שתי כיתות ד’ – אחת על טהרת האשכנזים, הצברים הוותיקים, ילדי המייפלאואר, וגם ילדי עולים אשכנזים משנות ה-50. כיתה שנייה היתה על טהרת המזרחיים, בעיקר עולים או ילדי עולים ממרוקו וטריפולי ששוכנו במעברה או בשיכון דרום. כיום מקובל לכנות סידור מעין זה בשם "אפרטהייד". אגב, האשכנזים כינו את המעברה בזלזול מופגן בשם מעברת ממבו.
כעולה חדשה, הכניסו אותי למזלי לכיתת המזרחיים – יחד עם עוד 3-4 עולים אשכנזים אחרים שהגיעו באותה עת. התקבלתי בחום ובאהבה. הילדים הזמינו אותי לבתיהם ובאו לבקר אותי באולפן. לא היה אז אולפן לילדים והם אלה שישבו איתי ועזרו לי להכין שיעורי בית וללמוד עברית. הוריהם – הירקן, הקצב ובעל המכולת השכונתית – שלחו לנו משלוחי מזון בערבי שבת ובחגים. לאחר זמן מה הגיע ילד רומני שהיתה לו פרוטקציה כי קרוביו נמנו על ותיקי העיר, ולכן שיבצו אותו בכיתת האשכנזים, הצברים "הגזעיים", ילדים שהלכו לתנועת הנוער. באותם ימים התחילו ללכת לתנועת נוער בכיתה ד’ ואותי אף אחד לא הזמין ועודד להצטרף. כשהצטרפתי בכל זאת, לא מצאתי את מקומי שם. בהפסקות כשדיברנו עם הילד שהגיע מרומניה, התברר שהוא בודד בכיתתו, אף אחד לו מזמין אותו ולא שם עליו. ניכר ההבדל העצום בהתייחסות אליו, לעומת ההתייחסות החמה אלינו בכיתת המזרחיים.
הייתי ילדה רגישה ובעלת עין חדה ובוחנת, ולא לקח לי הרבה זמן להבין את משמעות הקורה סביבי. ראשית, הרגשתי שהצברים האשכנזים בזים לכל מי שאינו כמוהם – גם לעולים אשכנזים. הרגשתי את הבוז והאפליה גם כלפי וגם כלפי הורי, בשל היותנו שונים ובשל שאיננו צברים. גם אבי חש מושפל ומדוכא, את כל חייו כאן חי כאדם שאיבד את כל עולמו, אך לא כאן המקום לפרט נושא כאוב זה. אלא שלהורי ולי היו מלכתחילה, ואף ניתנו לנו, נתוני פתיחה נוחים וכלים רבים יותר להיחלץ ולהתמודד, מאשר למשפחות ולילדים מזרחיים, ועוד אתייחס לכך בהמשך. מכל מקום, ההפלייה והביזוי של המזרחיים הלכה ונחשפה לנגד עיני והתגבשה לכדי תופעה גלויה, נגדה ניסיתי להאבק עוד כילדה – יחד עם ילדים נוספים שהיו בעלי תודעה של צדק חברתי, במונחים שלנו אז כילדים.
וכך היה: כחלוף שנה באולפן, בקיץ 1962, עברנו למגורי קבע. באותו זמן הציעו לכל העולים החדשים דירות עולים חינם בשיכון ד’ בבאר שבע. אני לא הגעתי לשם. הכיצד? כאמור לאבי היתה פרוטקציה מאוד מועילה בממסד האשכנזי, והחברים הטובים ייעצו לו שלא לקבל דירת חינם של הסוכנות, ולא להגיע לשכונה ד’ אלא להתאמץ ולקחת הלוואה בכדי לקנות דירה קטנה בשכונה חדשה בשם שיכון ה’ לדוגמא. אמרו לאבי שלטובת ילדתו – כלומר לטובתי – כדאי לו להתאמץ, כי מובטח לי עתיד טוב יותר בשכונה טובה, כמו זאת ההולכת ומוקמת בה’. ואכן, אבי גייס את הכסף מקרובי משפחה שהיו בעלי יכולת לתת לו את הסכום הדרוש לרכישת הדירה. היה זה סכום לא מבוטל, שבוודאי לא היה בהישג ידו של כל אחד, כמו גם הטיפ שקיבל באמצעות קשרים טובים בממסד. כך הגענו לשיכון ה’, יחד עם מספר קטן של עולים אשכנזים מיוחסים כמונו. כל שאר העולים, הלא מיוחסים, ובעיקר המזרחיים, הלכו לד’. יש להדגיש כי גם אשכנזים לא מעטים נשלחו לד’, אבל רובם ככולם, עם התערותם בארץ, יצאו משם לאחר זמן לא רב והשכונה אכן הפכה להיות שכונה מוכת עוני, סמל לפער החברתי ולקיפוח הצורב של המזרחיים בבארשבע – עד היום הזה.
כשנכנסנו לדירה החדשה, השכונה כולה היתה עדיין אתר בנייה אחד גדול וכמעט שלא היו בה דיירים. את חברי החדשים הכרתי בבית הספר היסודי השכונתי ע"ש יאנוש קורצ’ק, שהיה ממוקם בשכונת ה’ הישנה, על גבול השכונה החדשה. הגעתי לשם לאחר שהייתי שנה בארץ, דוברת עברית היטב, עם מבטא הונגרי.
בבית הספר היתה רק כיתה ה’ אחת וכל הילדים באו משכונת ה’ הישנה, שאוכלסה בגלי העלייה של שנות ה-50 על ידי עולים ממקומות רבים, מיעוטם אשכנזים, בעיקר מפולין והונגריה, והרוב הגדול ממדינות מזרח מגוונות: מצרים, מרוקו, עיראק, תוניס, לוב, תימן והודו. בשנה הראשונה הייתי העולה היחידה, וגם בכיתה זאת התקבלתי בחום על ידי ילדים ממצוא מזרחי – בעיקר מצרי, מרוקאי ותוניסאי, והתחברתי איתם באופן טבעי. ביקרתי בבתיהם והם ביקרו אצלי. ראיתי במו עיני כיצד הם מתביישים כשהוריהם מדברים בערבית בנוכחותי, והם התחננו ממש שלא לדבר בפני ערבית. הם לא ענו להוריהם כשדיברו אליהם בערבית. ראיתי איך חברים שלי, ילדים ממצרים, רצים וסוגרים את המקלט שהעביר שידורים ממצרים כשאני נכנסת. אני דווקא נמשכתי לשפה – תמיד אהבתי שפות – ולמוסיקה מצרית. הרגשתי שיש כאן משהו לא בסדר. התחלתי לשאול את עצמי למה הילדים האלה מתביישים שההורים שלהם מדברים ערבית? למה הם לא רוצים לדבר ערבית, זאת בעוד שאני עושה מאמצים לא לשכוח הונגרית ורומנית? אני זוכרת שהתפלאתי שהילדים האלה לא יודעים לקרוא ערבית וגם לא רוצים לדעת, בעוד שאני באותו זמן התאמצתי להמשיך ולקרוא הונגרית ורומנית, כדי לא לשכוח. הייתי גאה בשפות שידעתי והמשכתי לדבר עם הורי הונגרית עד יום מותם.
שנה לאחר מכן, השכונה ההחדשה אוכלסה בקצב מהיר והגיעו לשם "צפונים" חדשים, מני פרופסיונלים, חוקרים שהגיעו לכור הגרעיני, ולמרכז לחקר הנגב, שופטים, רופאים ומעט עולים מבוססים מדרום אמריקה ודרום אפריקה. לכיתה שלנו הגיעו בבת אחת כ-10 ילדים חדשים – כולם צפונים ועולים אשכנזים. ואז חילקו את הכיתה, וראו איזה פלא: כל האשכנזים מהכיתה הקודמת, וכל הצפונים החדשים יחד עם מספר קטן מאוד של ילדים מזרחיים – בכיתה הטובה ו’-1, וכל שאר הילדים המזרחיים בכיתה השנייה.
לבית הספר היו שני שערים: אחד שפנה לכיוון שכונת ה’ הישנה, והשני שפנה לכיוון שיכון ה’ לדוגמא. נוצר מצב מאוד סימבולי והיה ברור מי מגיע מפה ומי בא משם – מי משלנו ומי לא.
באותו זמן חוויתי חוויות נוספות שלימדו אותי פרק חשוב בחיי, פרק שתרם במידה רבה לעיצב עולמי הרוחני והשקפת עולמי. אתן רק כמה דוגמאות: קודם כל החליפו לי את השם: המורה החליטה ששמי המקורי קתרין לא מתאים כי זה לא שם יהודי, ומאחר שאני יהודייה יקראו לי יהודית. הורי מעולם לא קראו לי יהודית. בשבילם הייתי ונשארתי תמיד קאתי או קאתיקה, וגם במשפחה עדיין קוראים לי קאתי.
בתחילת שנת הלימודים ולקראת שמחת תורה, המורה בכיתה המחולקת שאלה מי יכול לספר כיצד חוגגים את שמחת תורה במקומות מהם באו הילדים החדשים. הצבעתי והתחלתי לספר על ההקפות וחגיגות שמחת תורה בבית הכנסת היפה שיה לנו בעיר מולדתי אורדאה. המורה הפסיקה אותי מיד ואמרה שאנחנו נמצאים בישראל ומה שהיה שם צריך לשכוח, ונתנה לדבר רק לילדים הצברים שהגיעו מהצפון.
בערך באותו זמן, ילדה צברית שהגיעה מכפר יהושע אמרה לי: "אתם העולים החדשים מורידים לנו את הרמה". עד היום אני זוכרת וחשה את הכאב ואת העלבון הצורב, ואת ההשפלה בגין דברים אלה ושכמותם. וזאת, למרות העובדה שבגיל 11 ידעתי 4 שפות (הונגרית, גרמנית, רומנית ועברית), ידעתי לנגן בפסנתר, לרקוד בלט, לשחק טניס, לרקום ולסרוג. הייתי ילדה ערנית ומשכילה לגילה, ובכל זאת הם נתנו לי להרגיש נחותה ולא שייכת. וכל כך רציתי להיות שייכת ומקובלת.
בשנה לאחר מכן, בכיתה ז’, ילדים מה’ לדוגמא רצו להקים חברה סלונית מבלי לשתף את כל הכיתה – כלומר בלי הילדים מה’ הישנה, קרי המזרחיים, וזאת בתרוצים מתרוצים שונים, כאשר עם הילדים הפולנים מה’ הישנה לא היתה להם כל בעיה. אני ועוד ילד התקוממנו מיד ואמרנו שדבר כזה לא יקום ולא יהיה. עוררנו סביב הנושא דיון בכיתה, התעקשנו והצלחנו להמשיך ולעשות ערבי כיתה עם כולם.
בהמשך שמתי לב שאנחנו בכיתה הטובה מקבלים את המורים הטובים יותר, ושהילדים בכיתה השנייה מסתובבים בחוץ חלק ניכר מהזמן. נותנים לבנים כדור והם משחקים כדורגל, והבנות עוזרות בחדר האוכל (באותם ימים עוד היה נהוג אצלינו מפעל הזנה) או סתם יושבות בחוץ ומשחקות חבל או קלאס או 5 אבנים או לא עושות כלום. יתר על כן – שמתי לב שהמורה בכיתה שלנו מתייחסת בעיקר לילדים הטובים – קרי האשכנזים הצפונים – כאילו מלמדת רק אותם, ומזניחה את הילדים החלשים יותר, רובם ככולם מזרחיים, העוברים משנה לשנה ולא לומדים כלום ולאף אחד לא אכפת.
הדבר בא לידי ביטוי בוטה בשיטת ההקבצות שהונהגה אצלינו בכיתה ז’. עשו שלוש הקבצות: בעברית, בחשבון ובאנגלית. ההקבצות האלה סיפקו תרוץ לתת חינוך אליטיסטי משובח לקבוצה נבחרת של 12-15 ילדים אשכנזים. בכל הקבוצה הזאת היתה רק ילדה אחת ממוצא מצרי, מוכשרת ויפה, שגם היא התגוררה בה’ לדוגמא. בשאר השיעורים בהם הכיתה למדה ביחד – כדוגמת תנ"ך, היסטוריה, גיאוגרפיה – השיעור התנהל עם התלמידים הטובים, ושאר הילדים, כל זמן שלא הפריעו בגלוי, גם המורה לא הפריעה להם, ואם הם הפריעו אז הוציאו אותם החוצה ובזה נגמר העניין. אני זוכרת את הילדים האלה שישבו בכיתה כמו "עציצים", ובשלב מסוים היו קמים ויוצאים לבד – ואף אחד לא שאל למה.
אני ועוד ילד בכיתה התקוממנו כנגד השיטה, ורצינו לנסות להיאבק בתופעה הזאת. אירגנו בכוחות עצמנו תלמידים מתנדבים למתן שיעורי עזר באנגלית ובחשבון לילדים מהקבצה ב’ – קרי ילדים מזרחיים מה’ הישנה, ועזרה גם במקצועות אחרים. אני זוכרת שדרשנו שיבחנו אותם ויעלו אותם להקבצה א’. לא זוכרת אם הצלחנו. מכל מקום, במשך שנתיים, עד סוף כיתה ח’, ואח"כ גם בתיכון, לימדתי שתי בנות באורח שוטף, ובסופו של דבר הן הגיעו לתיכון עיוני וסיימו אותו בהצלחה והמשיכו לסמינר למורות.
בהמשך, כשהלכנו לתיכון, התמונה התבהרה עוד יותר. לתיכון העיוני הגיעו כמעט 100% ילדים אשכנזים. הילדים המזרחיים, רובם ככולם, הלכו במקרה הטוב לתיכון מקצועי עמל, או למוסד ירוד עוד יותר – עמל חניכים – או שלא המשיכו בכלל.
בית ספרנו, שהיה תיכון מקיף חדש, לא התבייש ממש לקראת סיום הלימודים לסלק תלמידים שלא היה ביטחון כי יעמדו בבחינות הבגרות, וזאת במטרה להשיג אחוזי הצלחה גבוהים – מה שאמור היה להקנות לו הכרה רשמית והכרה בציוני המגן. מרבית קורבנות הסלקציה הזאת היו ילדים ממוצא מזרחי שהצליחו איכשהו להתפלח למסלולים העיוניים או למסלולים מקצועיים עם בגרות.
בסיכומו של דבר, אני יכולה להעיד ולומר כי חוויתי את הטרגדיה של האפלייה, הקיפוח, הדיכוי והביזוי של המזרחיים מעדות ישירה, אפשר אפילו לומר על בשרי. אני יכולה להוסיף ולומר כי הרגשתי שמנסים לדכא גם אותי בהיותי עולה חדשה, לא צברית, לא שייכת למייפלאואר. הצברים – ילדים ומבוגרים כאחד – בזו לזהות שלי, לחינוך שלי. לעגו לי בגלל המבטא, בגלל נמוסיי, בגלל הלבוש והתסרוקת שלי. ההבדל היה שהיו לי כוחות וכלים להתמודד ולפלס את דרכי בכוח למרכז החברה, למרות שמעולם לא הרגשתי ממש שייכת. בעיקר לא הצלחתי להיקלט בתנועת הנוער, לשם ניסיתי להתקבל אבל נפלטתי מהר מאוד. אגב, לא זכור לי שבמחנות העולים או בשומר הצעיר בשכבה שלי היו בכלל ילדים מזרחיים – עולים חדשים. לכן, במקום תנועת נוער, בזמן היותי בתיכון, הקמתי את סניף נוער לנוער בבאר-שבע – וכל עיסוקנו היה אימוץ וליווי בהתנדבות של ילדים קטנים הזקוקים לשיעורים פרטיים. בזה עסקתי שנתיים וחצי – עד סוף התיכון.
בשלב מסוים כל כך רציתי להיות כמו כולם שאילצתי, ממש הכרחתי, את אבי ז"ל לעברת את שם משפחתנו מהלר להראל, אפילו בלי לטרוח ולבדוק את משמעות השם החדש. די היה לי שהצליל מצא חן בעיני כי הוא נשמע לי כל כך ישראלי וצברי והולך טוב עם יהודית. רק מאוחר יותר הבנתי שאני אף פעם לא אהיה ממש שייכת, והחלטתי לא להתאמץ יותר בכיוון הזה אלא פשוט להיות מי שאני. לימים, כשעמדתי להינשא, הרגשתי שהורי בן זוגי מאוכזבים מהעובדה שבנם נישא לעולה בת עולים חדשים, ולא לבת של אחד משלהם. נתנו לי להבין שהייחוס שלי בעייתי והיו בהחלט מעדיפים בת של רמטכ"ל לשעבר ככלה.
כשהגעתי בעצמי לצפון, והתעריתי יותר בקרב הצפונים, ואולי גם נהייתי מקובלת ושייכת יותר, הבנתי עוד יותר עד כמה הנתק והפער המנטלי והרגשי, בין מה שנקרא פעם ישראל הראשונה והשנייה – גדול ועצום, וכמעט בלתי ניתן לגישור. עד כמה חברים, גם הטובים והרגישים שבהם, לא מבינים עד הסוף באמת ובתמים את מה שארע באותם ימים, לא מבינים באמת מה הוליד את הכעס והזעם האדירים של יהודים מזרחיים על היחס המשפיל והמפלה שהיה מנת חלקם של רבים, מידי האליטות האשכנזיות, בעת שעשו את צעדיהם הראשונים והקשים בחברה הישראלית המתהווה. עד היום רבים מעמיתי לא מבינים את עומק ההשפלה ואת עוצמת הכאב והטראומה, ובעיקר לא מבינים עד כמה האפליה והקיפוח של המזרחיים היו אמיתיים, מובנים ולא מדומיינים כלל, ונובעים מאותו בוז מתנשא ומתנכר של הממסד האשכנזי אל "האחר", לכל אחר, אבל אל האחר המזרחי, אל היהודי-הערבי, ביתר שאת ובעוצמה קטלנית יותר. הם לא מבינים כי ההתייחסות לאחר הערבי וההתייחסות לאחר היהודי-מזרחי-ערבי באות בדיוק מאותו מקום חולה, מאותה גישה קולוניאליסטית מוכרת של "עם אדונים" אל הנייטיב הנחות. ועל כן, יש להאבק בו זמנית בשתי הגישות שחד הן, ואי אפשר להפריד בין שני המאבקים. אינני יודעת מה בדיוק הסיבה לכך, אבל זאת עובדה – רבים וטובים מחברי מתקשים להבין זאת.
גלילי, יהודית כותבת על הגזענות האנטי-מזרחית כעל תופעה המקיפה את כלל החברה הישראלית אשכנזית, לספר לאנטי-ציונית שהשמאל הציוני הוא גזעני זה להתפרץ לדלת פתוחה.
במקום לשלשל מנטרות, תתחיל לקרוא לפחות מה כתוב…
מדובר במסמך מדהים ממש, קראתי אותו בהינף אחד. חשוב מאוד שאשכנזים יעידו מנסיונם על הגזענות נגד המזרחים. כשמזרחי כותב דברים כאלה, מיד מכנים אותו "בכיין" ו"מקופח מקצועי". ככל שאשכנזים יגלו ויחשפו את הגזענות המחליאה נגד המזרחים, אפשר יהיה להלחם בתופעה הזאת טוב יותר.
איני מכיר את הכותבת, אבל אני אומר לה "שאפו" על אומץ-הלב האינטלקטואלי והאזרחי שהיא הפגינה כאן. מי יתן ועוד אשכנזים רבים ילכו בעקבותיה.
כדרכי בקודש אני מקיש על "יהודית הראל" באתר גוגל ומגלה כי "במקרה" יהודית הראל חתומה על מינשר המתנגד לציונות וקוראת להקמת תנועה וכו’. שוב אני רואה את אותה תופעה , אלא מאי אני בא מבפנים מהשמאל ואני יכול לבשר לך יהודית כי גם בקרב השמאל יש גזענות . למשל תנועת "השומר הצעיר" שעל דגלה חרוט " לציונות לסוציאליזם לאחוות עמים" לא קבלה מזרחיים , יתכן כי לא התאימו למסגרת אולם באופן שיטתי לא קבלה ערבים לשורותיה. גם בקרב השמאל היותר שמאלי יש חלוקה של ערבים ויהודים ( מק"י וחד"ש) .בארץ מהגרים נוצרות שנאות בין עליות שונות , אין ספק שהיתה וישנה גזענות בקרב אשכנזים ובעיקר חרדים. חרדי אשכנזי , עד היום לא יתן לביתו להתחתן עם ספרדי ואפילו יהיה עילוי בתורה . לשמחתי כיום יש " נישואי תערובת " רבים והתופעה תעלם לדעתי תוך דור או שניים. נראה לי כי הסיפור שנראה לי נכון מנוצל לצורך עמוק של הכותבת לקעקע את היצירה המפוארת שנבנתה כאן במאה השנים האחרונות.
ונכנס למנטרה של אשכנזים + ציונים = גזענים
פרטי הספור נראים לי אמיתים אם כי בזוית ראיה של אנטי ציונית בעלת מטרות ברורות נוטים הדברים לקבל משמעות חמורה מידי.
פרוטקציות וקשרים הם דברים שכיחים לצערי וגם דברים מגונים יותר כמו סלידה מזרים ואף מעשי גזענות אינם נדירים בכל חברה.
מול ספורה של יהודית הראל אציין שתי דוגמאות הפוכות:
1. בשנת 1943 התפלגה מפלגת פק"פ -המפלגה הקומוניסטית הפלסטינאית לשתי תנועות יהודית וערבית (הליגה לשחרור לאומי). הפילוג ארע ביוזמת החברים הערבים שפשוט לא רצו חברים יהודים במפלגתם. אדגיש ואומר כי לא היו כל הבדלים ןחלוקי דעות אידאולוגים בין החברים היהודים לערבים.
2.במשך עשרות ומאות שנים לפני העליות הראשונות נמנו רוב יהודי הארץ על בני עדות המזרח. ס"ט קרי "ספרדים טהורים" כך הם כנו את עצמם. הם הקפידו להתחתן רק בקרב בני עדתם כדי להשאר ספרדים טהורים
תודה על המסמך המרגש ועל אומץ הלב לפרסמו באתר עם נטיות איורופוצנטריות.
למה יש לי הרגשה שיהודית הראל צובעת את העבר שלה כך שיתאים לאידיאולוגיה ולטרמינולוגיה?
קולוניאליסטים, עם אדונים, מזרחים-יהודים-ערבים ועוד צימוקים ככל שיעלה המזלג.
אבל היא לא למדה טוב את הטקסט שלה שהוא מלא סתירות: פעם מקופחים המזרחים, פעם העולים החדשים בכלל, פעם הרומנים ופעם הפולנים – רק ‘הממסד האשכנזי’ הותיק מככב כרשע הקבוע בתמונה המשתנה.
למה יש לי זכרונות אחרים לגמרי? גרנו, עולים אשכנזים ‘אליטיסטיים’ ממרכז אירופה, במעברה עם עולי עיראק ולוב. שכנינו הטריפוליטאים היו דוברי ערבית. אף אחד לא ‘נפגע’ מכך. היינו באים אליהם הביתה ואוכלים איתם מקערה שהיתה מונחת על הרצפה עם כל המשפחה. ילדיהם היו בני בית אצלנו. חיינו בעוני ובמחסור שש שנים תמימות במעברה – בלי חשמל ובלי שרותים, בדיוק כמוהם. אבי עבד בבניין עם השכן הטריפוליטאי והם נשארו חברים עוד שנים אחרי שהם ואנחנו עזבנו את המעברה.
יכולתי לספר עוד ועוד על תקופת ביה"ס, על הבילויים על שפת הים, על התיכון, על השכונה המעורבת, על הצבא. חיים לא קלים מלאים אורות וצללים. היום, כשהדור החדש גדל לעינינו אני חש גאווה על מה שהישגנו במדינה: מי שזוכר כמוני את תקופת המעברות, העוני והמחסור לא יכול שלא לחוש גאווה.
נכון, הממסד היה ברובו אשכנזי והיו פרוטקציות והעדפות, והיו גם אפליות. אבל מי שמנסה לצייר תמונה של מדיניות של אפלייה כלפי עדות המזרח משקר. ה’ממסד’ היה מלא גם באשכנזים שראו בעדות המזרח אחים ואזרחים ועשו רבות כדי לסייע להם בעבודה, בהשכלה ובכל תחום.
היום בני עדות המזרח משולבים לגמרי בהווייה הישראלית בכל הרמות גם אם יש תחומים שבהם הם עדיין לא מיוצגים מספיק. הם נמצאים בממשלה, בכנסת, בפיקוד הצבאי, בכלכלה, במדע. יש מאות אלפי בני משפחות ‘מעורבות’. שום מדינה לא השיגה דרגה כזאת של אינטגרציה של קבוצות מהגרים שונות תוך שני דורות כמו ישראל.
די לבכיינות ולהסתה מצד עסקנים ואידיאולוגים המנסים לדוג במים עכורים.
אכן אתה צודק.
גם אני הקשתי על ‘יהודית הראל’ וקיבלתי את התגובה הבאה שלה ב’הגדה השמאלית’ החודש:
——————
2004 / 07 / 13
שם המגיב/ה: יהודית הראל
קשיים בהבנת הנקרא
כאשר נשתית את יחסינו עם בני הארץ הפלסטינים על שיוויון אמיתי ומלא וללא כחל וסרק, ונפסיק לראות בהם סכנה דמוגרפית, אזי גם נפסיק להיותת ישות קולוניאלית, וגם נחדל להיות זרים בארצנו ונהפוך לבני המקום. זאת הדרך להתאזרחות שלנו כאן. ומה לעשות שהדרך לשיוויון המלא עוברת דרך הכרה בזכות השיבה, והכרה בקולקטיב הפלסטיני כשותף מלא ולגיטימי ובהקניית כל זכות שיש ליהודי גם לערבי הפלסטיני. אולי זה קצת קשה אבל לא בלתי אפשרי.
אפשר לפרוק את המזוודות.
יהודית הראל
יהודית הראל
———–
זה לגבי האופי הפוליטי של ‘כתיבתה החברתית’.
שיהודית הראל תומכת בשיוויון ומתנגדת לכל צורה של גזענות. בניגוד למגיבים כאן, אשר רואים בתמיכתה בשיוויון לערבים עמדה הפוסלת את תמיכתה בשיוויון למזרחים…
תגובה לכסיל – כרגיל הגיבן לא רואה את החטוטרת של עצמו . קרא עוד פעם את דברי , האם מקי וחדש הם ציונים ? התכונתי כי הגזענות חוצה מפלגות ואינה נחלתם של הציונים בלבד . אגב נזכרתי כי בשנות הששים הייתי תושב שכונה ד’ דירה 354/23 אם אינני טועה . השכנים שלי היו מיוצאי פרס היינו מיודדים מאוד . במקום גרו ספרדים ואשכנזים ולא זכור לי סכסוך כלשהוא . אך מה אני פולני שכמוני אקלקל את הסיפור של הראל שהוא אגב קיבוץ השומר הצעיר היושב על חורבות כפר ערבי.
"האופי הפוליטי של הכותבת"
אל המסתתרים מאחורי שמות בדויים:
לא ידעתי שהדברים הרצ"ב הם תעודת עניות לאדם בעל השקפה חברתית:
"כאשר נשתית את יחסינו עם בני הארץ הפלסטינים על שיוויון אמיתי ומלא וללא כחל וסרק, ונפסיק לראות בהם סכנה דמוגרפית, אזי גם נפסיק להיותת ישות קולוניאלית, וגם נחדל להיות זרים בארצנו ונהפוך לבני המקום. זאת הדרך להתאזרחות שלנו כאן. ומה לעשות שהדרך לשיוויון המלא עוברת דרך הכרה בזכות השיבה, והכרה בקולקטיב הפלסטיני כשותף מלא ולגיטימי ובהקניית כל זכות שיש ליהודי גם לערבי הפלסטיני. אולי זה קצת קשה אבל לא בלתי אפשרי. "
אני גאה בדברים שכתבתי לעיל. אני רק מצרה על כך שבאותה הזדמנות ובאותה הנשימה, לא הוספתי גם את ההכרח בהכרה ביהודי האחר – היהודי המזרחי הערבי, כשווה, ובהכרה בעוול שנגרם להם כקבוצה, מידי הממסד האשכנזי עם קום המדינה, לםני כן ואחרי כן, ועד היום הזה. אני חדלתי להיות ציונית בדיוק בגלל שהבנתי שהציונות נושאת באחריות למכלול עוולות – שילוב כל הגורמים הנ"ל ועוד, ומבלי להפריד ביניהם.לצערי, השמאל הישראלי הציוני והלא ציוני, מצומק ועלוב ולא מצליח לפרוץ לשכבות חברתיות רחבות ובעיקר לא אל תוך הקהילות המזרחיות, בדיוק בגלל אותה גזענות הטבועה עמוק בנפשם של ברבים מדי מבני האליטות האשכנזיות המאכלסות את שורותיו, והנטייה הזאת הפכה לטבע שני לא מודע, שבעצם שאיננו מבחין בין יהודים מזרחיים לבין ערבים ורואה אותם מקשה אחת.יחסו אל האחר היבודי מזרחי מאופיין בפטרונות ובהתנשאות,(בדיוק כמו אל הערבי ) ואין הבנה אמיתית למצוקות של המזרחיים ו/או לאחריות של האשכנזים למה שקרה, ואין אמפטיה אמיתית לכאב המצוי עד היום אצל חלק גדול בני הדור הצעיר של המזרחיים. וממקום זה נכתבו דברי.
יהודית הראל
קראתי את המאמר בעיון רב, גם כאשכנזי וגם כאחד שמכיר את באר-שבע טוב.
והשאלה הנשאלת היא: אז מה?
אז לפני 40 שנה הייתה הפליה מכוונת נגד המזרחיים, אז מה?
גם להורים שלי שהיו עולים חדשים מאירופה לא היה קל ולהם לא הייתה פרוטקציה.
אז מה הקשר בין מה שקרה לפני 40 שנה למצב היום?
היום אי-אפשר לצאת משכונה ד’? יש שם עוצר?
גלילי, אני מאוכזב מקטע שכתבת על גזענות בשומר הצעיר. למה זאת? בגלל שסבא שלי "המזרחי", ישב שנה במחנה מעצר מצרי על השתייכותו לתנועה זו. בנוסף לכך גויס ל"הגנה", והשתתף בהקמת קיבוץ.
הכותבת מאירה פן שקיים אצל לא מעט אשכנזים שהם דור ראשון כאן.
את כל התופעות שמספרת גב’ הראל הכרתי ואני מכיר באופן אישי, כיליד אמריקה הלטינית הרגשתי טוב טוב את היחס המתנשא והממש לא מוסבר של ה"ותיקים".
אולם, לדעתי הכותבת חוטאת בכך שהיא יוצרת גלוריפקציה של חבריה המזרחיים באותה תקופה, הם היו בני אדם, כשם שגם ה"מתנשאים" ה"צברים" הם בני אדם שפשוט הגיבו בצורה שהגיבו לתרבות אחרת. ממש כפי שלימדה אותנו נאיר בסרטה "מיסיסיפי מאסללה"- "לרוע אין צבע".
בכל מקרה, טוב שיש בימה גם לדעות וזכרונות מסוג זה!
לציוני גאה,
בין פק"פ ללש"ל היו בהחלט חילוקי דעות מהותיים.
אותו פילוג נבע מהחלטה שקיבלה ועידת פק"פ שנערכה ב-1943, על פיה בעקבות המפעל הציוני הקולוניאלי הפכה הארץ לדו לאומית, ולדבר יש ליתן משקל כשדנים על עתידה (זאת בלי להעניק לגיטימציה למפעל הציוני כשלעצמו).
אנשי לש"ל פרשו כי שאפו למדינה אחת בכל שטח פלסטין המנדטורית, שבה הכול ייהנו משוויון זכויות כפרטים.
בעקבות החלטת עצרת האו"ם 181 קיבל הרוב בשני הפלגים את עיקרון החלוקה, ולפיכך ניתן היה לאחדם מחדש באוקטובר 1948 בכינוס שנערך בקולנוע מאי שבחיפה, תחת השם "המפלגה הקומוניסטית הישראלית" (מק"י).
המאמר יוצא מהכלל, וחלק מהדברים נשמעו לי מוכרים ממשפחתה של אמי, אף היא משפחה מזרחית (מזרח אירופה) שהיגרה לכאן בשנות ה-50.
חצי האמת של יהודית.
מנקודת הראות של המציאות , אי אפשר להתעלם מן העובדה , שיוצאי מזרח ארופה, אשר הם ולא אחרים היו הקבוצה הדומיננטית בהקמת מדינת ישראל, ראו בעולים מן הארצות הערביות ,אנשים שמייצגים תרבות ומנהגים נחשלים, וחשבו כי צריך לשנות את המזרחיים ולהתאימם לתרבות "המתקדמת " המערבית. ההסבר לתופעה האומללה הזו בראשית ימי המדינה היא לא השקפת עולם גזענית , אלא בורות ואי הבנה מוחלטת לתרבויות המזרח, אי הבנת העמים הערבים ודעות קדומות, וכך גם היחס ליהודי המזרח.אשכנזים שבאו לבנות מולדת ולבסס תנועה לאומית יהודית בארץ, לא הוכשרו לכך באקדמיות ולא בנסיונות החיים שלהם,הם באו לארץ נדחפים בכח אירועי השעה של תקופתם ותוך כדי עשיה עשו בתום לב ומחוסר ידע, ודעות קדומות שגיאות רבות, גם היחס המשפיל ליוצאי ארצות ערב היה חלק מן
השגיאות האלו.העלבון הצורב של העולים הוא חלק מובן וטבעי, שראוי לרפאו, ולא להשתמש בו בכדי להשתלח ברשעות בשלטון יהיה אשר יהיה. דווקא מאנשי אקדמיה מתבקש שיהיו הוגנים בתאור ובהסבר של התופעות ולא ינצלו את הסבל
להשתלח בצורה "גזענית" באשכנזים.עצם ההכללה של האשכנזים וילידי הארץ כקבוצה ,מקשה אחת היא תופעכה גזענית מובהקת.
אני ברוב עוונותי יליד הארץ בן 70 ,
לקרית חיים מקום מגורי ,הגיעו העולים הראשונים מצפון אפריקה, עולי טנג’ר, הורי האשכנזים חינכו אותנו לאהוב את העולים לסייע להם לקבלם ולאמצם, לא מתוך התנשאות אלה מהבנה את הסבל והקושי שכרוך בלהשאיר מאחור חיים שלמים ולהתחיל מחדש,כילד אני זוכר את אימי האשכנזיה ממזרח ארופה , עושה ימים ולילות בהתנדבות לסיוע למשפחות העולים, אני זוכר מבוגרים וילדים הבאים לביתנו ,ובעקר
את שלום ילד מתימן שהיה לי חבר קרוב.
אנא יהודית, בקורת ענינית שקולה ונוקבת של ההסטוריה הציונית היא במקום, אבל הזהרי מגלישה לזריעת שנאה וגזענות.
גייזי שביט חיפה
הערה נוספת להראל.
האפליה וההסתאבות השלטונית בשנות מפא"י שאכן היתה קיימת ,נראת היום כתקופה רומנטית תמימה, בהשוואה להווה ,בו האינטרסים הכלכליים הגדולים , כולל קבוצות פשע הולכים ומשתלטים על המדינה ו"השלטון"הרשמי נרתם לקידום האינטרסים שלהם.
גייזי שביט חיפה
כל הכבוד על הרשימה המצוינת והכנה. אין ספק שאפליה, פטרנליזם וצרות אופקים אפיינו, ובמדת מה עדיין מאפיינים, את היחס הציבורי והממסדי למזרחים. הדרך לתיקון עוברת בסיפורים פותחי עיניים כמו זה שלך.
אבל, אם יותר לציין, המסקנות שלך הן מעט נמהרות ומכלילות ואולי אף מחטיאות את העיקר.קחי לדוגמא את עולי אתיופיה, הללו סובלים כיום מהתנכרות, התנשאות וחוסר הבנה נוראי הן מצד הממסד והן מצד החברה הישראלית בכללותה. לצערי, בעניין זה נראה כי חלקם של המזרחים המפלים אינו נופל מזה של אשכנזים. ומדוע זה כך? מכיוון שהאתיופים, להוותם, נתפסים כחלשים ונחשלים, החוליה החלשה מכולם בשרשרת החברתית.
עד כמה שזה מצער זוהי תכונה או חולשה אנושית נפוצה למדי. כדי להסבירה אין צורך לחפש אידאולוגיה או משנה סדורה העומדים בבסיסה. אבל זה בדיוק מה שעולה מהמסקנות שאת קובעת. נראה כי את וכותבים אחרים באתר זה מנסים לקרוא את "מבני העומק" של החשיבה הציונית המסבירים את כל התהליכים ההסטוריים סביב קיומה של מדינת ישראל. את לכאורה חושפת כאן את שורש הרע: האידאולוגיה הציונית היא אתנוצנטרית, שתלטנית ומדכאת. היא מייצגת חשיבה אירופאית קולוניאליסטית שמטרתה למקסם רווחים לקבוצה חברתית מצומצמת ומועדפת ש"האחר" נתפס בעיניה כמכשיר למלוי צרכיה.(מזכיר משהו את "הפרוטוקולים של זקני ציון", לא?)
זהו ניתוח קריקטוריסטי שאינו לוקח בחשבון מורכבויות, אילוצים וסתירות.הוא מבוסס על שלל הנחות בלתי מבוססות ובעיקר על ההנחה כי ניתן לפרש את ההסטוריה כתרגום ישיר ובלתי מופרע של אידאות וכוונות.ניתוח כזה מצייר מן "דיסנילנד" שבה כל היחסים הם פשוטים וברורים,כל רע הוא רע שכל כוונותיו רעות וכל טוב הוא טוב וצודק.
לפי ניתוח זה אין מקום לשנות או לעדכן את החשיבה הציונית. היא מושחתת מהיסוד וכל שנותר הוא למגר אותה.
האמנם? האמנם זהו הניתוח היחיד שבאפשר? האמנם אלה המסקנות המתבקשות?
בס"ד
גב’ הראל שלום רב,
קראתי את המאמר ומאד התרגשתי. גם אני אשכנזי.
גם אני עברתי חוויות לא נעימות משהוחלט לשבץ אותי בהקבצה ג’ בחשבון שכן רוב התלמידים בהקבצה זו היו בני עדות המזרח והתחושה שלי הייתה שכשמדובר בבי"ס ממלכתי דתי "אליטיסטי"- מדובר באות קלון. ועוד משהו:
"הם לא מבינים כי ההתייחסות לאחר הערבי וההתייחסות לאחר היהודי-מזרחי-ערבי באות בדיוק מאותו מקום חולה, מאותה גישה קולוניאליסטית מוכרת של "עם אדונים" אל הנייטיב הנחות"-… ואני לא מבין איך מרבית יהודי ארצות המזרח של היום מתייחסים בעצמם לערבים כאל נחותים.
"תיקון חצות" לדן בן זכאי
אותם המזרחיים (כמובן שלא כולם) שיש להם דימוי עצמי נמוך בחברה, משפרים ומתקנים את מעמדם על ידי התנכרות ובנית שכבה "נמוכה" מהם, עליה ירכבו וירוממו את מעמדם.
שלום גב’ הראל
לכל עולה חדש באותה תקופה יש זכרונות שלא תמיד הם שמחים. אני במקרה נולדתי בארץ להורים שהצליחו לברוח מגרמניה חודש לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בבית דיברו גרמנית, אבל זו היתה תקופה של "עברי דבר עברית", כך שלא הייתה לי שפה משותפת עם אמי שלא הצליחה ללמוד עברית. עד היום אני מצטערת ששכחתי את שפת האם שלי – גרמנית. וזה היה בתל אביב ולא בבאר שבע.
למדתי בבית חינוך בצפון, ולהבדיל ממך, לא הרגשתי בשום אפליה ודחייה לא בבית הספר ולא בתנועת הנוער – המחנות העולים. הרגשתי אחרת, וזה לא פלא, כי בכיתה שלמדתי בה היו הרוב תלמידים "מלח הארץ".
קרובי משפחה שלי שהגיעו אחרי השואה ארצה גרו במעברה. לא פרוטקציה הוציאה אותם משם, אלא ההורים שלי, שבדירת 2 חדרים, הקדישו חדר אחד לזוג עם תינוק בכין ואשה בהריון מתקדם. אני גרתי באותה תקופה במרפסת.
אני לא מפקפקת באמת שלך. אבל אולי החוויה שלך היא פרטית למקום מגורייך באותה תקופה – באר שבע.
בכיתה שלמדתי היו תלמידים ממוצא מזרחי – נכון, מעטים. בתנועה היו גם כן כמה, גם שם מעטים. אני לא חושבת שהייה אפרטהייד מכוון. לדעתי היה חוסר הבנה למישהו שאינו דומה לך, ורצון שכולם יהיו דומים – דוברי עברית, לא שומרי מסורת, לדוגמה.
לגב’ הראל ירבו הברכות,
את הגעת לארץ בשנת 1961 ,אז כבר היה די בסדר, הענינים היגעים כאן החלו, כשמונים שנה קודם, עת כמה יהודים עבדקנים ובעלי חזון הקימו את פתח תקוה, ולא בגלל הרצל הבחור המאד צעיר אז, שעוד לא המציא את הציונות המעשית.
אבא ואמא שלי באו לארץ בסוף שנות העשרים, בשנות העשרה שלהם , לבד – באין להם אחד בעולם, לא עוזר ואפילו לא מחייך, שנים של עמל , רעב ואיסוף פרוטה לפרוטה בניסיון לעלות בני משפחה נוספים לארץ, ניסיון שצלח מאד חלקית, ומלחמות ,אבי לחם ממש במלחמת העולם השניה, באנגלים במלחמת השחרור, וגם בנה ישובים שלמים, חפר בארות, חרש וזרע, לא התעשר , לא הפף לשוע, לא עלה במעלות הפולוטיות, עבד, חלם, עבד,חלם ועבד, והנה שנות החמישים הגיעו ועמן מדינה רעבה, כואבת, מספידה אלפי מתים, מפוחדת ומותקפת מעשי יום יום,ואבי ממשיך לעבוד, אפילו את בתינו הקטן בנה מדי יום לאחר העבודה , בלוק, טיט בלוק, טיט בלוק,וליציקת הגג,באו חברים ועבדו כל הלילה בהעברת הדליים של הבטון היקר, שנוצר ממלט שנקנה בעמל רב, ותוך צמצום מירבי.
ובאו עולים והוקמו מעברות, ןאבא לקח את אחי המבוגר ממני ואותי ואת עצמו למעברת עמישב, עד היום אני זוכר את הבעתה והפחד שמלאו אותי , כשראיתי את ים האוהלים, בבוץ וברפש, ואת המוני האדם מוזרים הלבושים ב"פרנג’י" וסחבות בערבוביה, כל יום באנו עם אבא ללמד עברית, אני הקטן את ילדי הגן אבי ואחי את המבוגרים, ותמיד באנו עם מזון, עם בגד, עם עוגה, ואני כעסתי על אבא שמחלק לכולם ולי לא נתן כלום, ואבא שלי לא היה לבד, הרבה היו שם חברים שלו ןגם כאילו שלא היו חברים , רבים רבים, ואני נשארתי עם הזכרונות, אחי מצא שם את אשתו ויש לו היום נכדים איתה , ואבא מת מזמן (גם אמא שעבדה לא פחות ממנו) מר נפש על הקשיים בחייו, הרוס מהעבודה הקשה, אך גאה ומאושר על שהוא ועוד קומץ , הקימו מדינה יהודית חופשית.
והיו פה עוולות, והייתה פה שחיתות, והיו פה מעשים מעוררי פלצות של רוע ואפלייה, אז מה? המדינה הוקמה ובניהם של שרופי המחנות לפי משקל,והעולים הזרוקים מהמשאית למדבר הם, טייסים, מדענים, משוררים וכל השאר לטוב ולרע באחת המדינות מהיפות והטובות בעולם. אז למה לבכות על שהיה ונשכח, שאם כל שהיה רע בו,הרי הוא פסגת הטוב של היצירה האנושית.
ובמקום להתבכיין יש לקום מחר בבוקר וכל יום שאחרי וליצור ולשמוח ולתקן עוולות עכשוויות, ולשאוף ליצור עתיד טוב, ולא למרר על עבר שנמוג. ויהיה טוב – בטוח שיהיה.
מאמרה של יהודית הנו פשוט נפלא.חשיבותו כסיפור אישי אותנטי של ילדה רגישה וטובת שכל,אפילו עולה בהתחשב בזמן הרב שארך כדי להוציאו החוצה. קשה מאד בארץ המיוסדת על העקרון כי את היהודים יש להפריד מן האחרים וכי בעצם בקרב כל האומות האחרות היהודים הינם זרים, שלא להיות גזען.
התנשאות ושחצנות היו תמיד סימן ההיכר המאפיין ביותר של הצבר, שגודל וטופח במערכת חינוך ציונית ששללה את הגלות ואת יהודי הגלות כאבק אדם. הצבר היה האדם החדש הבריא, הגאה, שלעולם לא ילך כצאן לטבח, לעולם לא יהיה מלוכלך וערמומי כערבי, או להבדיל במקצת כיהודי מעיירה.
צריך לזכור שעד שהחלה השואה באירופה, לא התעניינה כמעט התנועה הציונית ביהודים הערבים מלבד במקרים בודדים. השליח יבנאלי נשלח לעודד יהודים מתימן לעלות לפלסטין על פי המלצת הד"ר ארתור רופין בקוונגרס ציוני בשנת 1929, וזאת משום ש"הם דומים לערבים ומסתפקים במועט" כלומר זה כח עבודה זול, וכן " נשותיהם תוכלנה להיות עוזרות בית".מאוחר יותר, כאשר חברת "סולל בונה"של ההסתדרות בנתה אבור הבריטים בעירק, נהגו עובדיה כסוכנים קולוניאלים של הסוכנות היהודית בקרב יהודי עירק. כאשר יובאו יהודי עירק למדינת ישראל בשנות החמישים היה זה בעקבות קנוניה של הציונים עם ממשלת נורי סעיד ובית המלוכה העירקי בחסות בריטית. הקנוניה היתה להביאם ללא ללא רכוש כדי להפכם לפועלים זולים ולפלחים שיחליפו את הפלסטינים שסולקו. הממסד הציוני האשכנזי (היה זה בן גוריון שקבע: "אנחנו אומה אירופית ורק במקרה אנו יושבים באסיה"),תקף בחריפות את תרבותם הערבית כתרבות האויב הנחות והמובס וזו הסיבה שבני המהגרים מקרב הערבים בני הדת היהודית התביישו בשפת הוריהם. אין זה משנה כלל שבקרב יהודי עירק היו יחסית פי ארבעה יותר רופאים, מאשר באוכלוסיה הישראלית, שלא לדבר על מהנדסים, חשבונאים, מנהלים ומשוררים.זכרונותיה של יהודית חופפים בהלט את ההסטוריה האמיתית של מדינת היהודים ווהמהגרים אליה.
לאמנון מיכאלי:
תמהני מאילו מקורות שאבת את ה’ידע’ שלך בנוגע ליהודי ארצות ערב ולהיסטוריה של גרושם מארצותיהם והגעתם ארצה.
אני חושש שכל ה’ידע’ שלך הגיע מקריאת חוברת תעמולה אנטי-ציונית כלשהי שמטרתה לטשטש את סיפור הטיהור האתני האכזרי שנעשה למיליון יהודי ארצות ערב שהפך אותן ל’נקיות מיהודים’ בסגנון גרמניה הנאצית.
בנוגע ליהודי עיראק, למשל, הרי מה שאתה עושה משול להכחשת השואה.
אזכיר את דבריו של תופיק טובי בכנסת זמן קצר לאחר הקמת המדינה כשהוא הוקיע את ‘המשטר הפאשיסטי’ בעיראק הרודף את היהודים ומגרשם.
גם ‘ידיעותיך’ על פעילות התנועה הציונית בארצות ערב שאובות מהתעמולה האנטי-ציונית האנטישמית. כמקובל אצל אנטישמים מופיעים הציונים בתעמולה הזאת כמנוולים האולטימטיוויים ובתפקידים מנוגדים בעת ובעת אחת – כל דבר כשר כדי ללכלך אותם ולהטיל עליהם את האשמה בכל מצב.
למשל כמדובר על פעילותה של התנועה הציונית בגרמניה אחרי עליית היטלר לשלטון מאשימים אותה ב’קנונייה’ עם הנאצים כדי להוציא מגרמניה את היהודים ואת רכושם.
בנוגע לעיראק המצב הפוך: כאן מואשמת הציונות ב’קנונייה… עם ממשלת נורי סעיד ובית המלוכה העירקי בחסות בריטית’ שמטרתה ‘היתה להביאם ללא ללא רכוש כדי להפכם לפועלים זולים ולפלחים שיחליפו את הפלסטינים שסולקו’.
כך גם מופיעים היהודים בתעמולה האנטישמית בתפקידים מנוגדים: פעם כקפיטליסטים חמדנים ופעם כיהודו-בולשוויקים.
תמהני איך אדם כמוך המתיימר לייצג ‘שמאל’ כלשהו מתעלם מהפוגרומים שנערכו ביהודי עיראק ב-1941 ומהרדיפות האנטישמיות בסגנון הנאצי שיהודי עיראק נפלו להן קורבן עוד בטרם הקמת מדינת ישראל.
למרות שאני בספק אם ניתן לשכנע את מי שחי בעולם של קנוניות ומזימות וניזון מתעמולה הריני ממליץ לך לעיין ולו בקצרה בחומר רלוונטי, למשל באתר של אירגון יוצאי יהודי ערב – המיליון שנשכח
http://www.forgotten-million.org/Wjac.asp
או במאמריה של קרול בצרי, מהחוקרות החשובות של יהדות ארצות ערב, המוזכרת במאמרו של אמנון רובינשטיין ‘הפליטים האחרים’.
http://www.geocities.com/emorseraf/the_other_refugee_prob.htm
ממשלו של נורי סעיד, שרדף את העראקים היהודים והפעיל עליהם לחץ שגרם לעזיבה (אני מכיר אנשים שנמצאים כל יום תחת לחץ גדול יותר ולא עוזבים את ארצם…) עשה זאת, כפי שאמנון ציין, בשיתוף פעולה מלא עם ישראל ואין פלא, שכן זה היה משטר מלוכני שהקימה בריטניה, בובה פרו-אימפריאליסטית ותו לא.
ההפיכה השמאלית בהנהגת עבד אלכרים קאסם, אשר הפילה את המשטר המלוכני (וההמונים הוציאו להורג את נורי סעיד) גם ביטלה את כל הצווים להחרמת רכוש היהודים ושיחררה מהכלא יהודים שנאשמו קודם לכן בריגול.
אותם "מנהיגים" של יהודי ארצות ערב שדוד דיבר עליהם, טיפוסים כמו שלמה הלל למשל, גם הודו בגאוה בחלקם בקנוניות לעזיבת היהודים, בין השאר בפיצוץ בתי כנסת בעראק.
אכן, תופיק טובי הוקיע את המשטר של נורי סעיד ואילו הציונים עזרו לו…
אתה מעליל עלילות דם על מי שאתה מכנה ‘טיפוסים כמו שלמה הלל’ כשאתה טוען שהם ‘הודו בגאוה בחלקם בקנוניות לעזיבת היהודים, בין השאר בפיצוץ בתי כנסת בעראק’. תביא הוכחות לטענותיך, אחרת תצא שקרן.
כנ"ל לגבי טענותיך האחרות (ביטול הצווים להחרמת רכוש וכד’) ע"י ‘ההפיכה השמאלית בהנהגת עבד אלכרים קאסם’.
בטח גם הציונים ערכו את הפוגרומים ביהודי ארצות ערב משנות ה-30 ותלו את חבריהם בכיכר העיר בבגדד לקול מצהלות ההמונים ואירגנו יחד עם נורי סעיד את הפלישה העיראקית לא"י ב-1948 כחלק מהמזימה הציונית-אימריאליסטית-היהודית-הבי"ל. והכל נגד ה’המונים’ ש’הוציאו להורג את נורי סעיד’ וגררו את גווייתו ברחובות.
רק שקאסם ה’שמאלי’ הודה ל’המונים’ האלה ובייחוד למנהיגיהם השמאלניים ע"י הוצאתם להורג וגרירת גופותיהם ברחובות לפני שהוא עצמו הוצא להורג ע"י אותם ה’המונים’, הפעם תחת דגל הבעת’, ארבע וחצי שנים אח"כ וגופתו נגררה ברחובות (יחד עם גופות הרבה מאוד אנשים אחרים, ביניהם הרבה קומוניסטים).
תמהני אם הכרותך עם ‘אנשים שנמצאים כל יום תחת לחץ גדול יותר ולא עוזבים את ארצם…’ כוללת גם את השלוש מאות אלף פלסטינים שעזבו את השטחים מאז שהחלה האינתיפאדה, ביניהם חלק גדול של האוכלוסייה הנוצרית שנמאס לה לסבול תחת שלטון הכנופיות ברש"פ.
כל הכבוד על המאמר אבל למי זה עוזר
גם ככה כל הספרדים יושנים בעמידה
מה את מצפה שזה ישנה משהו
פשוט חבל על הזמן
לא חידשת כלום
איזה כאב צורב העלו בי הדברים שכתבת,אני מאותם מזרחיים שסיפרת עליהם,כן כן חיממתי כסא שמונה שנים ….ויצאתי לשוק העבודה…..אבל היום אנחנו באזור טוב ובתיכון עדיין מצנזרים כבר בכיתה י את אלה שעלולים להוריד את ממוצע הנבחנים לבגרות,ותיגבורים נותנים בשושו נו..למי…ניחוש…
מה שמוזר בכל הסיפור, שחלק מהמזרחיים האנטי-ציונים מצניעים את המפלגה הסוציאליסטית ויש יאמרו קומוניסטית בשלטון…
הפרצה של המזרחיים (אם כי יש עוד הרבה מה לעשות) הגיעה במהפך ב-77'…
(רק להזכיר שהפנקס האדום של מאפ"י היה נהוג עד שנות ה-90?)
ואני ממש לא מבין את המזרחיים האנטי-ציונים.
אני באמת מנסה להבין את המזרחים שבחרו להתנתק מהציונות.
אני כועס על כל המזרחיים שמכרו את אבותיהם ועקרונותיהם, את אחיהם בני עדות המזרח, שעברו טבח בארצות האיסלם, והאחרים, בנזיד עדשים!!!
מעולם, אבל מעולם, אף מנהיג יהודי, או מקובל בקהילה, שחי במדינות ערב אמר שהיהודים הם חלק מהערביות!
כואב לי לראות אנשים שהזיכרון זה לא הצד החזק שלהם. ששכחו את עדן, את הפרהוד, ואת הפוגרומים והפרעות, שנגרמו ליהודי ארצות האיסלם מהמוסלמים עצמם שהיו גם מהימין וגם מהשמאל הערבי., במקום להודות ליהודים…
הציונות לא הייתה מושלמת, מודה! אבל בגלל אנשים "פקקטה" בערבית תקנית, אני לא אזנח את החלום של אבותיי "תחזה עיננו בשובנו לציון" ו"על הנהרות בבל"…
איפה כל זה נעלם? אנשים מכרו את יהדותם, שאבותיהם היו מתביישים בהם!