הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 בספטמבר, 2004 10 תגובות

שני מנשרים מחרידים התפרסמו השבוע, ושניהם מחייבים תגובה. אחד מהם קבע שפירוק ההתנחלויות ברצועת עזה הוא "פשע נגד האנושות". לא מוזכר שהמתנחלים הקימו את בתיהם על עתודת הקרקע של מיליון פלסטינים וגוזלים מהם גם את המים – גירושם הוא "גילוי של עריצות, רשעות ושרירות לב". הקצינים והחיילים נקראים שלא להשתתף ב"טיהור אתני" זה.

מנשר זה חתום בידי אביו ואחיו של בנימין נתניהו. בין החותמים גם מאיר הר-ציון, חביבו ותלמידו של אריאל שרון, שהתפרסם בשעתו כאשר שיסף במו ידיו את גרונם של כמה בדואים חפים מפשע, כנקמה על הריגת אחותו. בין החותמים גם שני מנכ"לים לשעבר של משרד ראש הממשלה. רוב החותמים חילוניים.


המנשר השני מסתמך על ההלכה היהודית וקובע שחובה היא להרוג אזרחים פלסטיניים חפים מפשע, אם זה עוזר להצלת יהודים. הוא חתום על ידי ראשי ישיבות הסדר, רבני יש"ע ואחרים. בדיעבד הצטרף אליהם הרב הראשי הספרדי.


לא התרגשתי מהמנשר הראשון. אנשים כאלה יש בכל העולם. בארצות אחרות קוראים להם פאשיסטים (מסיבות מובנות, איננו אוהבים להשתמש במלה זו בארץ). מייחד אותם מוסר פרימיטיבי, כמעט פרה-היסטורי, האומר שאנחנו גזע עליון, עם נבחר על ידי ה’, עם אדונים, ו"הם" תת-אדם, גזעים נחותים, אבק אדם. לנו מותר לעשות להם הכול, להם אסור לעשות לנו מאומה. (במנשר מתבקשים המתנחלים שלא "לפגוע בבני עמם" – כלומר, מותר להם לפגוע בכל האחרים).


במהלך המאה ה-20 הביאו אנשים כאלה חורבן על הרבה עמים, וגם על עמיהם שלהם. אבל עמים בריאים התגברו עליהם. אני מקווה שגם עמנו יצליח בכך.


המנשר השני מסוכן הרבה יותר. כרוז דתי הקורא להריגת אזרחים בשם אלוהים הוא חמור מאוד. כשכרוז כזה חתום על ידי רבני ישיבות-ההסדר, הוא חמור שבעתיים.


כדי להבין זאת, צריכים לדעת שהישיבות האלה הן בפועל יחידות צבאיות. הן מהוות תופעה ייחודית בצה"ל: יחידות שלמות המאוגדות על בסיס אידיאולוגי ופוליטי, והסרות למרות מנהיגיהן.


כאשר דוד בן-גוריון הקים את צה"ל, באמצע מלחמת 1948, היה מנוי וגמור עימו לחסל כל התאגדות פוליטית בתוך הצבא. לשם כך פירק את הפלמ"ח, יחידת העילית המובחרת ביותר, שהיתה מבוססת על הקיבוצים ונטתה שמאלה.


המבנה הנוכחי נוצר, כביכול, כדי לאפשר לבחורי ישיבה לשרת בצה"ל מבלי שהדבר יפריע ללימודיהם. למעשה נוצרה כך מיליציה של הימין הקיצוני והמתנחלים. בתקופת שירותם כפופים בחורי-הישיבה, לכאורה, לשרשרת הפיקוד הצבאית. אך למעשה הם כפופים גם אז לרבניהם, שמעמדם דומה לזה של הקומיסרים הפוליטיים בצבא האדום, בשעתו.


אם אי-פעם תהיה סתירה בין פקודות הקצינים לבין הוראות הרבנים, אין שמץ של ספק שהרוב המכריע של החיילים-התלמידים יצייתו לרבנים. מה גם שבקרב הקצינים עצמם הולך וגובר מספר חובשי-הכיפות.


ראשי המחנה הדתי-לאומני, ובעיקר המתנחלים, פועלים זה שנים באופן שיטתי לכיבוש הצבא מבפנים. בעשורים הראשונים של צה"ל היתה לבני-הקיבוצים השפעה מכרעת על הפיקוד הצבאי, אבל כיום נתונה ההשפעה המכרעת בידי המתנחלים ושאר הדתיים-הלאומנים. הם ממלאים את שורות הקצונה הבינונית והנמוכה. תופעה זו, יחד עם העמקת הכיבוש, שינתה לחלוטין את פני צה"ל. זה כבר צבא שונה.


עכשיו בא המנשר של ראשי הישיבות, הקורא להריגת אזרחים פלסטיניים, וחושף את המצב הזה. מכיוון שאף אחד מראשי ישיבות-ההסדר לא הרים את קולו נגדו, צריכים להניח שהוא פורסם על דעת כולם.


להלכה, זוהי חוות-דעת דתית מלומדת. בהתחסדות האופיינית לראשי מחנה זה, נאמר שהמנשר אינו הוראה מבצעית, חס וחלילה, אלא רק ניסיון תמים של רבנים ללמד את ראשי המדינה מה אומרת ההלכה היהודית על נושא זה.


אך זוהי, כמובן, היתממות. חיילי ישיבות-ההסדר עומדים יומיום במצבים שבהם עליהם להחליט אם לירות באזרחים. ברור לחלוטין ש"חוות-הדעת" של רבניהם תכריע אצלם. זהו פסק-דין-מוות לאנשים רבים.


כבר עכשיו נהרגים אזרחים פלסטיניים מדי יום ביומו. רק חלק קטן מן המקרים זוכים לפירוט בכלי התקשורת. איש זקן ונכה נקבר תחת הריסות ביתו, שנהרס על ידי דחפור צבאי מבלי שהיתה למשפחתו האפשרות להוציאו משם. רק השבוע נהרג נער בן 9 בחדר שבו ישן מרסיסי טיל, שנורה על ידי מסוק צבאי על בית סמוך. כמעט מדי יום נהרגים נערים בני כל הגילים בשעה שהם מיידים מרחוק אבנים בטנקים ובחיילים (הלובשים אפודי מגן וחובשים קסדות, ושום סכנה אינה צפויה להם).


אי אפשר לדעת כמה מהאזרחים האלה – גברים, נשים, זקנים וילדים – נהרגים על ידי חיילי ישיבות-הסדר, אם בכלל, או על ידי חיילים אחרים שמפקדיהם חובשים כיפות. אי אפשר להאשים איש בלי הוכחות. אבל ברור לגמרי שפסק-ההלכה של הרבנים נותן עכשיו הכשר למעשים כאלה. הוא מסלק כך יומרה של "טוהר הנשק" המיתולוגי. הוא מבטל לא רק את האיסור לרצוח, אלא גם את הבושה במעשים כאלה.


הקול הדתי היחיד שהורם נגד המסמך המחריד הזה הוא מודעה מטעם "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם", קבוצה קטנה ואמיצה, המנסה להילחם בזרם המשיחי העכור שהציף כמעט את כל המחנה הדתי במדינה. המודעה מגלה שראשי הישיבות סילפו במתכוון את פסוקי התלמוד, ואילו הפסוקים הנכונים קובעים שאסור ליהודי לפגוע בחף מפשע אפילו כדי להציל את חייו. כי הרי כל אדם נברא בצלם אלוהים.


למרבה הצער לא תהיה לגילוי-דעת זה שום השפעה על המיליציות הדתיות בצה"ל, ולא כל שכן על המתנחלים, הנותנים עכשיו את הטון בצבא.


רבים מגדולי הפשעים בהיסטוריה האנושית בוצעו בשם הדת. בספר יהושע נאמר שאלוהים ציווה על בני-ישראל לבצע בארץ רצח-עם כללי. הצלבנים ביצעו את פשעיהם המחרידים בארץ (נגד היהודים בדרכם הנה) כשבפיהם הקריאה "אלוהים רוצה בזאת!" היום לפני שלוש שנים בדיוק הורה אוסמה בן-לאדן להרוג אלפים במגדלי התאומים בניו-יורק, בשם אללה.


אלוהים ישמור אותנו מפניהם ומפני דומיהם!

תגובות
נושאים: מאמרים

10 תגובות

  1. חגי הגיב:

    אני לא מבין!
    המתנחלים גזלו מהפלסטינים העזה את עתודות המים והשטחים הפתוחים?
    הרי לפני שהתיישבו בעזה השטח הזה היה ריק, את המים לעזה מספקת חברת מקורות, אז את מה בדיוק גזלנו?
    נניח שתוכנית ההיתנתקות תתממש (אני לא מאמין) הרי אתה נגדה! למרות שהיא תחזיר לפלסטינים בעזה את השליטה על מקורות המים והשטחים הפתוחים.
    את מתלונן על "ההישתלטות" של הדתיים על הצבא כי הם מקבלים את הוראותיהם מרבנים ולא רק מהמפקדים, וחברה מהשמאל שעונים לקריאות של "מנהיגים" כמוך זה בסדר?
    כמה ערבים נהרגו מידיהם של מפקדים וחיילים שמלאניים? בדקת פעם? אם 50% מהמצביעים עם מהשמאל אז לפחות 50% מההרוגים הערביים נהרגו ע"י שמלאניים! לא?

  2. למען הדיוק הגיב:

    ישיבות ההסדר הוקמו ע"פ הדוגמה של גרעיני הנח"ל ושנים רבות אחריהם כך שאי אפשר לתלות בהם את אשמת "הפוליטיזציה " של הצבא. נוסף לכך, עד היו הוכיחו בני ישיבות ההסדר שהם הרבה יותר אחראים מרבניהם בענינים המדוברים וצריך לקוות שכך ישאר הדבר.

  3. אור הגיב:

    1. איך קרה מצב בו המתנחלים והדתיים השתלטו על הצבא? הדבר מחייב חשבון נפש אמיתי ע"י השמאל. אילו תהליכים אנטי ציוניים התרחשו בו שהוא גידל דור שלא תופס עמדות פיקוד ולחימה בצבא?
    .2 אתה איש מכירות ממולח "אי אפשר לדעת כמה מהאזרחים האלה…נהרגים ע"י חילי הסדר…אי אפשר להאשים בלי הוכחות.
    יצאת נקי אבל ההאשמה כבר באויר. אתה מקדם מלחמת אחים ואתה שונא ימניים כמו שבכך שונאים ערבים. אתה נגוע באותה שינאה רק לכיוון אחר. אבל אני לא יכול להוכיח את זה אז אני לא מאשים.

  4. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    לחגי

    ההבדל בין האיכפתניקים מן השמאל (ובעיקר הסרבנים) לגבי הדתיים מן הימין (בני ישיבות ההסדר למשל) לגבי ההישמעות ל"אדוניהם" בזיקה לשירות הצבאי (לדוגמה ובעיקר) הינו תמציתי: אלה שומעים לקול המצפון המוסרי, האוניברסלי, שהוא אדונם, ואלה לקבוצת רבנים, בבחינת קידוש גחמותיהם של בני-אדם; אלה מוכנים לפקפק ב"קדושת" מנהיגיהם, ואלה הולכים כסומא בארובה אחרי החלילן מהמלין שלהם; אלה מוכנים לכבד חוקים ונוהגים, שנחצבו על-ידי בני-אדם ואלה מוכנים, בשם ההלכה והמסורת, לבצע מהלכים שלא אתה ולא אני היינו מוכנים לשאת ולסבול ועוד כהנה וכהנה. בכל מקרה עדיין קיים הבדל "זערורי" בין מי שאומר: אינני מוכן לשרת בשטחים מטעמי מצפון ואידיאולוגיה ולשלם על כך מחיר כבד (רק לפני מספר ימים השתחררו מן הכלא חמשת הסרבנים), כמקובל וכנהוג במשטר דמוקרטי-ליברלי, לבין מי שמוכן ללכת שבי אחר מנשרים רבניים, שהמרחק בין תוכן המינשר לבין ניהולה של חברה נורמלית, הוא כמרחק בין מזרח למערב.

  5. אור הגיב:

    ד"ר שורק- רמת הצביעות פשוט לא תיאמן. אם אנשים עושים את מה שאתה מאמין אז זה קול מוסרי אוניברסלי והם? האם להם יש קול מוסרי עמוק? מה פתאום! זומבים כולם.אולי תגיד – אני לא מאמין בדרכם של הרבנים אבל אל תפסול את הלגיטימיות של דרך החיים שלהם.

  6. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    לאור
    עמדות של אנשי דת תמיד הפחידו אותי, ובעיקר מן הסיבה ההיולית-עוברית, שעמדה דתית, או כזו הבאה בשם הדת (מוזר, אך מילא), הינה בבחינת "כזה ראה וקדש". אין מקום לפקפוק, לספיקות ולשאר הרהורים, אשר במקרה הטוב נתפשים ככפירה. עמדה זו מנוגדת לחלוטין להגויות פילוסופיות, סו-קולד "חילוניות", ולמעשה חופשיות, שבבסיסן מועמדת האתגריות להתמודדות אינטלקטואלית ואף רגשית. עמדות רבניות, כמו גם בדתות אחרות, משולות למישטור הדעת והמוח, לפישוז (תחדיש שלי שמשמעו-פשיזציה) האני העצמי, הפרטי. יתירה מזו, כאשר אנשי הדת עושים את משנתם קרדום לחפור בה (בעיקר בהיבט הפוליטי והפיננסי) וזה קורה רבות במקומותינו, מקרינה מגמה זו על המיאוס כלפי אדנותם וחיזוק אותו הכלל ש"בראשית ברא האדם את אלוהים". ואידך זיל גמור.

  7. עומרי דלל הגיב:

    ברוח דבריו של ד"ר שורק אוסיף לוויכוח את פן האלילות הנלווה לסרבנים הדתיים מהימין האם לא חלה עלינו החובה כאזרחים במדינה המתיימרת לשאת צביון יהודי להימנע מלאליל אדם,תורה,ומושג.היינו למרות הערך הניכר שאנו מייחסים לאי אלו רבנים,אחמ"ים.האם אין עלינו החובה לא!!לעשותם לכל יכולים בפנימיותנו היינו לא להישתעבד להם.מדינתנו החולה היא כיום עתירת אלילות.האללת רבנים,מנהיגים,שחקנים נבובים,ועוד.האללת הכח כפיתרון בלעדי לבעות אנושיות האם לכך אנו זקוקים??האם הטרגדיה לא ברורה בכך שסירוב שכזה מנומק כאידיאולוגי?ובעצם כדברי אמיל פקנהיים שעובדי האלילים אינם יודעים שאליליהם אלילים….ובל נשכח שהשאיפה הרוחנית הגבוהה ביותר של היהודי המאמין היא השגת השלום

  8. ישי הגיב:

    אמנם, יודע אני מראש שתגובתי חסרת תוחלת, כי קשה, ואולי בלתי אפשרי לגרום לאדם שמשוכנע שאצלו נמצאת האמת המוחלטת כמו גם הספקנות, שילוב שבולט בשמאל ובחילוניות בכלל, לחשוב באופן עצמאי וחופשי.
    אני, דתי מתנחל וגם הסדרניק. ולכן אנסה להעיד: אין, או כמעט שאין, בציבור הכיפה הסרוגה ציות אבסולוטי לרבנים כלשהם. בנקודה הזו דווקא המפדל מייצגת את הכלל. ההלכה היהודית אינה מאלילה אנשים כלשהם. כל פסק נתון לביקורת על פי ראיותיו וטענותין. התנגדותי לשמאל נובעת מצו מוסרי, ושיקול דעת. למעשה היהדות דורשת את הרחבת המוסר האנושי היחסי במגמה לחתור, חתירה אינסופית, למוסר אבסולוטי- אלוקי. עובד ה’ הוא לבדו חופשי.
    ועצה- לפני מאמרים מפולפלים, אוליתדברו עם איזה הסדרניק?

  9. יוסי הגיב:

    פסוקי התלמוד? על מה אתה מדבר? מישהו אמר את מה שאתה מאמין בו אז אתה מאמץ את דעתו כדעת ההלכה היהודית הפסוקה? וגם אם היתה זו דעת ההלכה או התלמוד היית מקבל את דבריה?
    זוהי דמגוגיה זולה ועכורה

  1. […] בדואים חפים מפשע, כנקמה על הריגת אחותו." ~ אורי אבנרי, מאמר באתר "הגדה השמאלית", […]

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים